ISBNewsLetter
S U B S K R Y P C J A

Zapisz się na bezpłatny ISBNewsLetter

Zachęcamy do subskrypcji naszego newslettera, w którym codziennie znajdą Państwo najważniejszą depeszę ISBnews, przegląd informacji dostępnych w naszym Portalu i kalendarium nadchodzących wydarzeń biznesowych i ekonomicznych. Subskrypcja jest bezpłatna.

* Dołączając do ISBNewsLetter'a wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. nr 144, poz. 1204). Twój adres e-mail będzie wykorzystany wyłącznie do przekazywania informacji na temat działań ISBNews i nie zostanie przekazane podmiotom trzecim. W kazdej chwili można wypisać się z listy subskrybentów klikając link na dole każdego ISBNewsLettera.

Najnowsze depesze: ISBnews Legislacja

  • 27.03, 16:28KE wezwała m.in. Polskę do transpozycji przepisów dot. kotłów na paliwa kopalne 

    Warszawa, 27.03.2025 (ISBnews) - Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, wysyłając wezwania do usunięcia uchybienia do 9 państw członkowskich, w tym Polski, w związku z brakiem pełnej transpozycji do prawa krajowego art. 17 ust. 15 zmienionej dyrektywy w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (EPBD) (UE) 2024/1275. Chodzi o przepisy dotyczące stopniowego wycofywania zachęt finansowych dla samodzielnych kotłów zasilanych paliwami kopalnymi w ramach zmienionej dyrektywy w sprawie charakterystyki energetycznej budynków.

    Decyzja dotyczy: Belgii, Bułgarii, Niemiec, Grecji, Luksemburga, Austrii, Polski, Rumunii i Słowenii.

    "Zmieniona dyrektywa weszła w życie w dniu 28 maja 2024 r., z ogólnym terminem transpozycji do dnia 29 maja 2026 r., podczas gdy stopniowe wycofywanie zachęt finansowych dla kotłów zasilanych paliwami kopalnymi określone w art. 17 ust. 15 musi zostać transponowane w dniu 1 stycznia 2025 r. Dyrektywa EPBD określa, w jaki sposób UE może osiągnąć pełną dekarbonizację zasobów budowlanych do 2050 r., a tym samym obniżyć rachunki za energię dla obywateli europejskich poprzez strukturalne zwiększenie charakterystyki energetycznej budynków. W tym kontekście, najpóźniej od 1 stycznia 2025 r., państwa członkowskie nie mogą zapewniać żadnych zachęt finansowych do instalacji nowych samodzielnych kotłów zasilanych paliwami kopalnymi" - czytamy w komunikacie.

    Do tej pory dziewięć państw członkowskich nie zadeklarowało pełnej transpozycji art. 17 ust. 15 w ustawowym terminie. W związku z tym Komisja wysyła do nich wezwania do usunięcia uchybienia. Te państwa członkowskie mają teraz dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi, dokończenie transpozycji i powiadomienie o tym Komisji, wskazano w informacji.

    (ISBnews)

  • 27.03, 16:24KE wzywa m.in. Polskę do transpozycji nowych zasad projektowania rynku energii elektr. 

    Warszawa, 27.03.2025 (ISBnews) - Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, wysyłając wezwania do usunięcia uchybienia do 26 państw członkowskich, w tym Polski, w związku z brakiem pełnej transpozycji do prawa krajowego niektórych przepisów dyrektywy zmieniającej UE/2024/1711, która została przyjęta w ubiegłym roku, podała Komisja.

    Decyzja dotyczy Belgii, Bułgarii, Czech, Niemiec, Estonii, Irlandii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Cypru, Łotwy, Litwy, Luksemburga, Węgier, Malty, Holandii, Austrii, Polski, Portugalii, Rumunii, Słowenii, Słowacji, Finlandii i Szwecji.

    "Państwa członkowskie musiały powiadomić o transpozycji dyrektywy do 17 stycznia 2025 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących swobodnego wyboru dostawcy i współdzielenia energii, na które mają czas do 17 lipca 2026 r. Nowe przepisy, opracowane w następstwie gwałtownego wzrostu cen energii i uzgodnione przez państwa członkowskie i Parlament Europejski w ubiegłym roku, mają na celu uczynienie cen energii elektrycznej dla konsumentów bardziej stabilnymi i mniej zależnymi od cen paliw kopalnych" - czytamy w komunikacie.

    Wdrożenie przepisów ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia, że europejscy konsumenci (zarówno gospodarstwa domowe, jak i przedsiębiorstwa) ponoszą koszty energii, które w większym stopniu odzwierciedlają tańsze koszty produkcji energii ze źródeł odnawialnych, a ceny są bardziej przewidywalne. Zreformowany projekt rynku energii elektrycznej pozwala również na lepszą ochronę konsumentów, zarówno pod względem szerszego wyboru przy podpisywaniu umów, jak i w przypadku odłączenia. Do tej pory tylko Dania zadeklarowała pełną transpozycję, wskazano w informacji.

    (ISBnews)

  • 27.03, 16:13KE wezwała m.in. Polskę do pełnej transpozycji dyrektywy DORA 

    Warszawa, 27.03.2025 (ISBnews) - Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, wysyłając wezwanie do usunięcia uchybienia do 13 państw członkowskich (Belgii, Bułgarii, Danii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Łotwy, Litwy, Malty, Polski, Portugalii, Rumunii i Słowenii) w związku z brakiem pełnej transpozycji dyrektywy DORA (Digital Operational Resilience Act), podała Komisja.

    "Państwa członkowskie miały dokonać transpozycji dyrektywy DORA do prawa krajowego do dnia 17 stycznia 2025 r. Dyrektywa DORA ma na celu ustanowienie jasnych i spójnych zasad cyfrowej odporności operacyjnej dla podmiotów finansowych, takich jak banki, zakłady ubezpieczeń i firmy inwestycyjne, gwarantując tym samym sprawne funkcjonowanie jednolitego rynku. Pełne wdrożenie przepisów ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia cyfrowej odporności operacyjnej podmiotów finansowych w całej UE poprzez przeciwdziałanie ryzyku związanemu z rosnącą cyfryzacją usług finansowych" - czytamy w komunikacie.

    W związku z tym Komisja wysyła wezwania do usunięcia uchybienia do 13 zainteresowanych państw członkowskich, które będą miały dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi i zakończenie transpozycji oraz powiadomienie Komisji o swoich środkach. W przypadku braku zadowalającej odpowiedzi Komisja może podjąć decyzję o wydaniu uzasadnionej opinii, wskazano w informacji.

    (ISBnews)

  • 27.03, 11:15Glapiński: Dla zwiększenia akcji kredytowej potrzebna m.in. zmiana podatku bankowego 

    Warszawa, 27.03.2025 (ISBnews) - Spadająca relacja kredytu bankowego do PKB wynika przede wszystkim z niedostatecznego popytu na kredyt, ale dla jej podwyższenia potrzebne są także odpowiednie regulacje, np. modyfikacja tzw. podatku bankowego, ocenia prezes Narodowego Banku Polskiego (NBP) i przewodniczący Rady Polityki Pieniężnej (RPP) Adam Glapiński.

    "Ostatnim wyzwaniem, na które chciałbym zwrócić dzisiaj państwa uwagę, jest konieczność zatrzymania, a najlepiej odwrócenia obserwowanego w ostatnich latach spadkowego trendu relacji kredytu bankowego do PKB i udziału kredytu w aktywach polskich banków. W ocenie NBP przyczyny tego trendu leżą przede wszystkim po stronie niedostatecznego popytu na kredyt" - powiedział Glapiński podczas wystąpienia na konferencji Forum Bankowe 2025.

    "Zachęcam jednak, by nie traktować tego faktu jako usprawiedliwienia dla bierności po stronie banków. Przeciwnie, niech będzie to wyzwanie skłaniające do podjęcia przez banki aktywnych działań na rzecz zwiększenia kredytowania polskiej gospodarki, w tym zwłaszcza projektów polskich przedsiębiorstw, służących długoterminowemu rozwojowi gospodarczemu. Działania banków w tym zakresie powinny być wspierane przez odpowiednie regulacje, ograniczające bodźce wpływające negatywnie na podaż kredytu. W tym kontekście można przywołać m.in. potrzebę modyfikacji podatku od niektórych instytucji finansowych" - dodał prezes banku centralnego.

    Wcześniej podczas Forum prezes Związku Banków Polskich (ZBP) Tadeusz Białek wskazywał, że instrumenty dłużne, w większości obligacje Skarbu Państwa, stanowią 35,3% aktywów banków, podczas gdy kredyty dla sektora bankowego odpowiadają za 33,8% aktywów sektora bankowego. Podkreślił, że deklarowane przez rząd zwiększenie inwestycji nie może się odbyć bez zasadniczego udziału finansowania bankowego, ale do jego usprawnienia niezbędne są zmiany w konstrukcji podatku bankowego. Opowiedział się za przyjęciem za podstawę jego wymiaru (zamiast aktywów, jak obecnie) pasywów z pewnymi wyłączeniami, jak kapitał własny czy depozyty gwarantowane lub w najbardziej antycyklicznej formule - jako dodatkowe zwiększenie stawki CIT.

    (ISBnews)

  • 26.03, 14:55Rekopol: Nowe propozycje MKiŚ ws. modelu ROP cofną nas do gospodarki centralnie sterowanej 

    Warszawa, 26.03.2025 (ISBnews) - Zaprezentowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) w ub. tygodniu propozycje dotyczące nowego systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP) oznaczają de facto nacjonalizację i centralne sterowanie cen, a w efekcie cofnięcie Polski do gospodarki centralnie sterowanej, ocenia Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań.

    "Jako Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań z niepokojem śledzimy pochodzące m.in. z Ministerstwa Klimatu i Środowiska informacje dotyczące kształtu przyszłego systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta w obszarze odpadów opakowaniowych. Plany te uległy zasadniczej zmianie w stosunku do wcześniej prezentowanych" - powiedział prezes organizacji Jakub Tyczkowski, cytowany w komunikacie.

    Przez wiele miesięcy 2024 roku trwały w Ministerstwie prace nad wdrożeniem nowego modelu ROP w obszarze opakowań w Polsce. Zmierzały one w kierunku zgodnym z doświadczeniami większości krajów UE, a zatem także oczekiwaniami przedsiębiorców, podkreśliła organizacja.

    "Niespodziewanie i bez podania racjonalnych przyczyn, resort środowiska przekazał informację o zmianie kursu. Przedstawiono nam rozwiązania idące wbrew wcześniejszym zapowiedziom, odsyłając w niebyt ponad 20 lat doświadczeń systemu w Polsce. Co najważniejsze - ignorując oczekiwania ponad 80 tysięcy polskich przedsiębiorców, którzy mają działać w nowej rzeczywistości. Być może już od przyszłego roku" - dodał Tyczkowski.

    18 marca - w dniu obchodzonym jako Dzień Recyklingu - odbyło się posiedzenie sejmowej podkomisji ds. monitorowania gospodarki odpadami. Przedstawiciele resortu, po raz pierwszy publicznie, zaprezentowali opis założeń nowego systemu ROP. Wśród nich znalazły się m.in.:

    • Nacjonalizacja systemu opartego na organizacjach odzysku, czyli w praktyce ich likwidacja;

    • Wprowadzenie organu administracji państwowej (NFOŚiGW) w miejsce rynkowych mechanizmów;

    • Ustalanie rozporządzeniem wysokości opłat;

    • Brak wpływu przedsiębiorców na powodzenie systemu;

    • Brak gwarancji realizacji celów środowiskowych;

    • Ryzykowny, autorski kształt systemu abstrahujący od efektywnych europejskich rozwiązań. Nawiązanie do fiskalnych i para fiskalnych rozwiązań z dwóch państw (Węgry i Chorwacja)

    • Niezgodność z Dyrektywą Odpadową oraz przepisami dotyczącymi opakowań, czyli PPWR, wymieniono w materiale.

    Jak ocenia Rekopol, takie założenia są sprzeczne z rozwiązaniami i doświadczeniami (dobrymi praktykami) z innych krajów UE. Wstrzymują promowanie rozwoju przedsiębiorczości.

    "Ich implementacja cofnie nas do gospodarki centralnie sterowanej sprzed wielu lat. Podobnie jak na Węgrzech w 2012, polski rząd ma plan dokonać nacjonalizacji strumienia pieniądza płaconego przez przedsiębiorców wprowadzających opakowania na rynek. Chce zastąpić go płatnością jednorazową na bazie stawki z rozporządzenia, czyli klasycznym obciążeniem fiskalnym. Jednocześnie ten sam rząd ogłasza plany deregulacyjne, chce wspierać przedsiębiorców i szanować ich prawa. Dlatego jako Rekopol, firma założona przez przedsiębiorców dla przedsiębiorców wprowadzających opakowania na rynek, sprzeciwiamy się im" - stwierdził Tyczkowski.

    W ocenie organizacji, plany resortu klimatu zakładają likwidację organizacji odzysku opakowań. Przez ponad 20 lat takie firmy zebrały wiele doświadczeń, zbudowały relacje z setkami firm gospodarujących odpadami i służyły wsparciem dla dziesiątek tysięcy przedsiębiorców.

    "Nie podważamy kompetencji i zaangażowania pracowników administracji rządowej i samorządowej. Nie zgadzamy się jednak na oddanie im aktywnego operowania w środowisku, gdzie konieczne jest biznesowe rozumienie potrzeb różnych interesariuszy, a nie relacja czysto urzędnicza. Nie ma naszej zgody wobec zaproponowanego przez MKiŚ teoretycznego braku odpowiedzialności kogokolwiek za cały system, połączonego z brakiem kontroli nad kosztami, jakie zostaną w drodze rozporządzenia zakomunikowane przedsiębiorcom. Chcemy wspólnie być świadomym i zaangażowanym uczestnikiem, a nie biernym płatnikiem. Kiedy okaże się, tak jak miało to miejsce na Węgrzech, że system nie realizuje wymogów, stawka ogłaszana rozporządzeniem wzrośnie. Za wszystko zapłaci wówczas konsument, gdyż cena artykułu na półce będzie wyższa" - wskazał prezes Rekopolu.

    Rekopol podkreśla, że jako jedyna organizacja odzysku opakowań działająca nieprzerwanie od początku systemu tj. od 2001 roku, posiada w akcjonariacie przedsiębiorców - wprowadzających produkty w opakowaniach, producentów opakowań, jak i firmy gospodarki odpadami. Realizuje obowiązki ponad 3000 firm, które wprowadzają ok. 30% opakowań na rynek. Współpracuje z ponad 500 firmami gospodarki odpadami operującymi na terenie większości gmin w Polsce. Rekopol, jako jedyna organizacja odzysku opakowań działa w oparciu o zasadę non-for-profit.

    "Stanowczo sprzeciwiamy się takiej reformie systemu ROP. Współdziałamy z szeroką reprezentacją przemysłu, prowadzimy działania bezpośrednio. Zobowiązujemy się do intensyfikacji prac nad zmianą podejścia resortu do nowego systemu, wskazując realne (oparte na liczbach z innych państw) zagrożenia środowiskowe i ekonomiczne proponowanych rozwiązań" - podsumował Tyczkowski.

    (ISBnews)

  • 26.03, 09:06Domański: Prawdopodobnie nie będzie potrzeby mrożenia cen energii dla gosp. dom. w 2026 r. 

    Warszawa, 26.03.2025 (ISBnews) - Prawdopodobnie nie będzie potrzeby mrożenia cen na energię elektryczną dla gospodarstw domowych w 2026 r., ocenia minister finansów Andrzej Domański.

    "Ceny energii pozostaną niezmienione w tym roku dla gospodarstw domowych. O tym już mówiliśmy wielokrotnie. [...] Będziemy oczywiście w połowie tego roku przyglądać się cenom na rynku energii, dlatego że ceny na rynku energii często są niższe niż ten poziom zamrożony dla gospodarstw domowych. Więc prawdopodobnie takiej konieczności w 2026 roku nie będzie" - powiedział Domański w radiowej Trójce, zapytany o perspektywę odmrożenia cen energii.

    "Ale z całą pewnością gospodarstwa domowe będą przed potencjalnymi wzrostami cen energii chronione. A jak możemy to zrobić najefektywniej? Poprzez przyspieszenie transformacji energetycznej. Inwestycje w nowe, tanie moce, inwestycje w sieć, inwestycje w magazyny" - dodał minister.

    W ub. tygodniu minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska poinformowała, że jej resort założył, iż w połowie roku zostaną naliczone nowe taryfy na energię elektryczną i chce, by na ich podstawie rząd zdecydował następnie o tym, czy utrzymać po wrześniu br. mechanizm mrożenia cen na energię elektryczną dla gospodarstw domowych.

    Zgodnie z ustawą z 27 listopada 2024 r. dotyczącą ograniczania wysokości cen energii elektrycznej, jej odbiorcy w gospodarstwach domowych do końca września 2025 roku korzystają z rozliczeń za energię po cenie maksymalnej wynoszącej 500 zł/MWh.

    (ISBnews)

  • 26.03, 08:45Domański: Chciałbym, żeby kwota wolna od podatku PIT wzrosła przed końcem kadencji 

    Warszawa, 26.03.2025 (ISBnews) - Ministerstwo Finansów pracuje nad planem podwyższenia kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) do 60 tys. zł (z 30 tys. zł obecnie) i liczy na jego wdrożenie przed końcem kadencji Sejmu, poinformował szef resortu Andrzej Domański.

    Na pytanie w radiowej Trójce, czy jest w stanie zadeklarować, że do końca kadencji, czyli do 2027 r., kwota wolna od podatku zostanie podniesiona do 60 tys. zł, Domański odpowiedział: "Taki jest plan. [...] Chciałbym, żeby to było wcześniej. Rok wyborczy to jest 2027, czyli zostaje nam jeszcze rok 2026".

    Dodał, że jego resort pracuje jeszcze nad tym planem i podkreślił, że najpierw chce go przedstawić premierowi.

    "Najpierw przedstawię plan premierowi. I będę z nim o tym rozmawiał, później będziemy dyskutować o konkretnej dacie" - zaznaczył minister.

    "Chciałbym, aby wydarzyło się to jak najszybciej, ale on musi być bardzo precyzyjny i gotowy do takiej merytorycznej dyskusji" - dodał Domański.

    Wcześniej w tym tygodniu wiceminister finansów Jarosław Neneman poinformował, że koszt podwojenia kwoty wolnej od podatku PIT do 60 tys. zł wyniósłby 55,9 mld zł.

    W maju 2024 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) podało, że rząd analizuje możliwość podwojenia kwoty wolnej od podatku, przy czym koszt jej podwyższenia do 60 tys. zł to 52,5 mld zł dla budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego (JST), które partycypują w tych wpływach.

    W marcu 2024 r. premier Donald Tusk zapowiadał, że projekt podwyższenia kwoty wolnej od podatku PIT do 60 tys. zł wejdzie w życie na pewno wcześniej niż przed końcem obecnej kadencji.

    (ISBnews)

  • 26.03, 07:28Rząd zdecydował o przekierowaniu środków z KPO na Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności 

    Warszawa, 26.03.2025 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przekierowania środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) na Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności (FbiO), podało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR). Fundusz będzie działał w ramach KPO i finansował m.in. inwestycje podwójnego zastosowania związane z obronnością, modernizację przemysłu obronnego oraz rozwój innowacyjnych technologii obronnych. Na ten cel przeznaczonych będzie do 30 mld zł.

    "Decyzja Rady Ministrów oznacza, że addendum do KPO, które zostało zatwierdzone przez rząd 27 stycznia 2025 r., będzie uzupełnione w ramach trwającej obecnie rewizji. Dzięki temu możliwe będzie elastyczne przekierowanie środków finansowych z KPO na cele związane ze wzmacnianiem zdolności obronnych i utworzenie w tym celu Funduszu" - czytamy w komunikacie.

    Przesunięcie środków z KPO na cele obronne jest spójne z priorytetami Komisji Europejskiej określonymi przez przewodniczącą Komisji Ursulę von der Leyen z 4 marca 2025 r. w postaci planu ReArm Europe, podkreślono.

    Środki Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności będą przeznaczone na wzmocnienie zdolności obronnych i bezpieczeństwa Polski. Będą finansować:

    * infrastrukturę i sektory związane z produktami i technologiami podwójnego zastosowania (np. bezpieczne systemy komunikacyjne);

    * infrastrukturę niezbędną do ochrony ludności i infrastruktury krytycznej (np. schrony, zabezpieczenia sieci energetycznych);

    * badania i rozwój w obszarze bezpieczeństwa;

    * modernizację firm sektora wojskowego i bezpieczeństwa;

    * cyberbezpieczeństwo, w szczególności dla samorządów, wymieniono w informacji.

    "Fundusz będzie miał możliwość inwestowania w ramach obszarów wsparcia wynikających z rozporządzenia dotyczącego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF), w tym odporności i konkurencyjności gospodarki, zielonej i cyfrowej transformacji" - czytamy dalej.

    Beneficjentami FBiO będą mogły być m.in.:

    * jednostki samorządu terytorialnego;

    * przedsiębiorstwa (w tym spółki Skarbu Państwa);

    * jednostki naukowe oraz konsorcja tych podmiotów.

    Środki na program obronności i bezpieczeństwa w ramach Funduszu będą przekazywane w formie preferencyjnych, niskooprocentowanych pożyczek lub inwestycji kapitałowych częściowo umarzalnych, w zależności od tego, gdzie i jak będą inwestowane.

    Oprócz środków KPO, Fundusz będzie mógł być zasilany z innych źródeł, w tym ze środków polityki spójności. Za zarządzanie operacyjne Funduszu będzie odpowiadał Bank Gospodarstwa Krajowego.

    Dzięki utworzeniu Funduszu będzie możliwe wykorzystanie środków KPO również po 2026 r., wskazano też w materiale.

    (ISBnews)

  • 25.03, 15:13Prezydent podpisał nowelizację ustawy dot. podwyższenia kapitału PEJ o 60 mld zł do 2030 

    Warszawa, 25.03.2025 (ISBnews) - Prezydent podpisał nowelizację ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej, która przewiduje m.in. zapewnienie finansowania inwestycji w wysokości 60,2 mld zł w ramach dokapitalizowania spółki PEJ przez Skarb Państwa w latach 2025-2030, podała Kancelaria Prezydenta.

    "Celem ustawy jest umożliwienie, zgodnego z harmonogramem, przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, na obszarze gmin Choczewo lub Gniewino i Krokowa, zwanej dalej także 'inwestycją w zakresie EJ1'" - czytamy w komunikacie.

    Spółka Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) odpowiada za przygotowanie i realizację inwestycji polegającej na budowie i eksploatacji pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, na obszarze gmin Choczewo lub Gniewino i Krokowa.

    "Co za tym idzie ustawa przewiduje zapewnienie finansowania inwestycji w wysokości 60,2 mld zł w ramach dokapitalizowania spółki PEJ przez Skarb Państwa w latach 2025-2030. Pozostała kwota zostanie pozyskana z instytucji finansowych, przede wszystkim zagranicznych instytucji wspierających eksport wywodzących się z państw dostawców sprzętu, w tym agencji kredytów eksportowych, w szczególności amerykańskiej agencji kredytów eksportowych Export-Import Bank of the United States" - czytamy dalej.

    Inwestycja w zakresie EJ1 ma zostać sfinansowana w 30% z kapitału własnego i w 70% z kapitału obcego. Założono, że finansowanie zewnętrzne będzie zaciągane po wniesieniu w całości wkładu własnego właściciela, zgodnie z zasadą equity first, wskazano też w materiale.

    Według zaprezentowanych przez Ministerstwo Przemysłu w połowie marca założeń aktualizacji Programu Polskiej Energetyki Jądrowej (PPEJ), rozpoczęcie pracy pierwszego bloku elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino planowane jest na 2036 rok.

    (ISBnews)

  • 25.03, 13:03Inicjatywa SprawdzaMy rozpoczęła prace dot. dostępu firm do budowy potencjału obronnego 

    Warszawa, 25.03.2025 (ISBnews) - W ramach analiz propozycji deregulacyjnych SprawdzaMy - Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski rozpoczęła w tym tygodniu prace dotyczące m.in. dostępu polskich firm do budowy potencjału obronnego kraju.

    "Nasze priorytetowe obszary prac: […] Obronność i bezpieczeństwo. […] Prace rozpoczęte w tym tygodniu m.in. dostęp polskich firm do budowy potencjału obronnego kraju" - czytamy w prezentacji Inicjatywy.

    "Dlaczego to priorytet: W obliczu rosnących zagrożeń geopolitycznych oraz decyzji UE o zwiększeniu finansowania przemysłu obronnego kluczowe jest uproszczenie procedur i usunięcie barier ograniczających rozwój sektora. Szybka inwestycja w obronność powinna wspierać sektor prywatny" - czytamy dalej.

    SprawdzaMy - Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski to oddolna akcja, która działa w celu przygotowania i zaproponowania politykom pakietu rozwiązań w zakresie deregulacji, uproszczeń i ułatwień obrotu gospodarczego.

    (ISBnews)

  • 25.03, 13:03Inicjatywa SprawdzaMy proponuje pakiet deregulacyjny celem skrócenia kolejek do lekarzy 

    Warszawa, 25.03.2025 (ISBnews) - W kolejnej turze pomysłów propozycji deregulacyjnych SprawdzaMy - Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski zamieściła Pakiet Kolejkowy, którego celem jest skrócenie czasu oczekiwania na wizytę w ramach NFZ, a także znaczące podniesienie komfortu korzystania z systemu ochrony zdrowia przez pacjentów.

    "Obecnie placówki medyczne w ramach usług świadczonych 'na NFZ' nie są zobowiązane do działania w ramach wspólnego systemu e-rejestracji. Każda z placówek medycznych prowadzi własną i autonomiczną rejestrację pacjentów, czego konsekwencją jest to, że jedynym (a jednocześnie zawodnym) narzędziem do ustalenia tego, jakie są terminy oczekiwania na wizytę 'na NFZ' na poszczególne porady medyczne czy zabiegi medyczne, jest serwis NFZ 'Terminy leczenia', który podaje często nieaktualne i nieprecyzyjne dane. W efekcie, aby uzyskać wiarygodną informację, trzeba wykonać szereg telefonów do różnych placówek, tak by ustalić tę, w której termin wizyty będzie najbliższy" - czytamy w prezentacji.

    Wielu ekspertów wskazuje przy tym zasadnie, że dodatkowym problemem są tutaj nieodwołane przez pacjentów wizyty, gdzie pacjenci niejednokrotnie - w obliczu braku centralnego systemu rejestracji - zapisują się na kilka wizyt i następnie nie zgłaszają rezygnacji z zapisu, wskazano.

    "Mamy w rezultacie do czynienia z sytuacją, w której brak centralnej rejestracji w połączeniu z brakiem odwoływania wizyt implikuje to, że kolejki do lekarzy są coraz dłuższe, co negatywnie wpływa tak na dobrostan pacjentów, jak i na funkcjonowania służby zdrowia" - czytamy dalej.

    "To z pewnością nie jest jedyne wyzwanie, ale kwestia usprawnienia zarządzania kolejkami przez placówki mające kontrakt z NFZ powinna być priorytetem; bo ułatwi to dostęp do lekarzy, jak również będzie to prowadzić do istotnego zwiększenia poziomu jakości obsługi pacjentów (tak w funkcji dostępności wizyt, jak i w funkcji braku irytacji lekarzy, którzy mogą być zmęczeni i zirytowani relacją pomiędzy liczbą nieodwołanych wizyt z liczbą zarejestrowanych wizyt ogółem)" - napisano w prezentacji Inicjatywy.

    Podkreślono jednocześnie, że proponowane rozwiązania - w obszarze centralnej rejestracji, jak i określenia konsekwencji braku uprzedniego odwołania wizyty - funkcjonują dziś z powodzeniem w placówkach realizujących wizyty prywatnie, wobec czego w sytuacji, w której wielu lekarzy pracuje także prywatnie, wprowadzenie takich zmian nie powinno budzić kontrowersji wśród osób, które znają podobny system z innych miejsc pracy.

    "Korzyścią będzie skrócenie czasu oczekiwania na wizytę w ramach NFZ, a także znaczące podniesienie komfortu korzystania z systemu ochrony zdrowia przez pacjentów. Korzyścią będzie również wzrost oceny jakości usług oferowanych przez NFZ, tj. wzrost tzw. user experience. Korzyścią będzie również wzrost zadowolenia lekarzy z przejrzystego i wolnego od tzw. pustych przebiegów grafiku pracy" - wymieniono w materiale.

    Wprowadzenie Pakietu Kolejkowego powinno polegać na wdrożeniu następujących zmian systemowych:

    1) obowiązek prowadzenia centralnej rejestracji wizyty za pośrednictwem systemu od 1 stycznia 2028 roku dla wszystkich placówek mających kontrakt z NFZ w następujących rodzajach świadczeń medycznych:

    - podstawowa opieka zdrowotna

    - ambulatoryjna opieka specjalistyczna

    - leczenie szpitalne (w tym kontraktowane odrębnie)

    - rehabilitacja lecznicza

    - leczenie stomatologiczne

    - lecznictwo uzdrowiskowe

    - programy profilaktyczne

    W ramach harmonogramu powinny być widoczne informacje o wszystkich wizytach realizowanych przez placówkę oraz wolnych slotach na przyjęcie pacjentów.

    2) wprowadzenie od 1 stycznia 2026 r. mechanizmu zachęt dla placówek, które wdrożyły już system, o którym mowa w punkcie 1) powyżej (zakładając, że w tej dacie system będzie gotowy, tj. zostanie przygotowany przez NFZ i osiągnie funkcjonalność pozwalającą na jego stabilne i trwałe działanie), gdzie zastosowanie znalazłby mechanizm zachęty finansowej dla placówek medycznych;

    3) wprowadzenie od 1 stycznia 2028 roku korekt finansowych dla placówek, które nie oferują funkcjonalności opisanej w pkt 1). Wysokość korekty powinna rosnąć co kwartał i być uzależniona od wyceny konkretnego świadczenia tak, aby stanowić realny motywator do jak najwcześniejszego wdrożenia funkcjonalności;

    4) wprowadzenie automatycznego systemu powiadomień o nadchodzących wizytach wraz z możliwością ich odwoływania za pomocą SMS, e-mail i voicebot.

    "Wprowadzenie Pakietu Kolejkowego pozwoli lepiej wykorzystać zasoby w ochronie zdrowia, a co za tym idzie - zrealizować więcej za te same pieniądze. Ponadto przejrzysta informacja o dostępnych terminach pozwoli pacjentom dokonywać świadomego wyboru i np. skorzystać z poradni bardziej oddalonej od miejsca zamieszkania, ale oferującej np. szybszy termin realizacji" - argumentuje Inicjatywa.

    W początkowym okresie wdrożenie propozycji będzie związane z koniecznością stworzenia i uruchomienia centralnego systemu; w długim okresie efekt dla budżetu państwa będzie natomiast neutralny, podsumowano.

    SprawdzaMy - Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski to oddolna akcja, która działa w celu przygotowania i zaproponowania politykom pakietu rozwiązań w zakresie deregulacji, uproszczeń i ułatwień obrotu gospodarczego.

    (ISBnews)

  • 21.03, 17:00KSF-M zwraca uwagę na ryzyka prawno-regulacyjne dot. sankcji kredytu darmowego 

    Warszawa, 21.03.2025 (ISBnews) - Ryzyko prawno-regulacyjne związane z sankcją kredytu darmowego może powodować znaczące koszty dla banków, ocenia Komitet Stabilności Finansowej dotyczący nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym (KSF-M). Ponadto zwiększając niepewność na rynku finansowym może w przyszłości przyczynić się do wzrostu kosztu kredytu oraz ograniczać jego dostępność.

    W efekcie trwających analiz i dyskusji Komitet wskazał na nowe źródło ryzyka związane ze stosowaniem sankcji kredytu darmowego (SKD), wskazał Narodowy Bank Polski (NBP).

    "W ocenie Komitetu, ryzyko prawno-regulacyjne związane z sankcją kredytu darmowego może powodować znaczące koszty dla banków. Ponadto zwiększając niepewność na rynku finansowym może w przyszłości przyczynić się do wzrostu kosztu kredytu oraz ograniczać jego dostępność. W związku z powyższym Komitet zadecydował o podjęciu działań mających na celu ograniczenie tego ryzyka na wczesnym etapie poprzez wydanie stanowiska. Podstawową przesłanką przedstawienia stanowiska Komitetu jest dbałość o zachowanie równowagi pomiędzy ochroną konsumentów będących klientami banków a stabilnością systemu finansowego poprzez zapewnienie odpowiedniej proporcjonalności przepisów dotyczących SKD" - czytamy w komunikacie.

    Podkreślono, że ochrona praw konsumenta jest jednym z filarów zaufania do systemu finansowego i zachowania jego stabilności. Natomiast stabilność finansowa jest niezbędna dla zachowania dostępu konsumentów do usług finansowych.

    Komitet zapoznał się z bieżącymi tendencjami na krajowym rynku nieruchomości mieszkaniowych. W ostatnim kwartale odnotowano wyhamowanie tempa wzrostu cen mieszkań w ujęciu nominalnym i realnym. Wynikało to ze spadku popytu i niskiego wolumenu transakcji sprzedaży przy utrzymującej się podaży mieszkań. Wartość kredytów mieszkaniowych rośnie w umiarkowanym tempie, a ich jakość pozostaje stabilna, podał też bank centralny.

    (ISBnews)

  • 21.03, 14:49Rząd przyjął projekt ustawy wiatrakowej w trybie obiegowym 

    Warszawa, 21.03.2025 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła w drodze obiegowej projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych - tzw. ustawy wiatrakowej - zakładający zniesienie zasady 10H i ustalenie minimalnej odległości wiatraków od zabudowań na 500 m, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    "Rząd dąży do obniżenia cen prądu w Polsce. W tym celu wprowadzone zostały rozwiązania, które będą wspierać wytwarzanie energii z odnawialnych źródeł energii (OZE). Jednym z najtańszych OZE jest energia pochodząca z wiatru. Dlatego złagodzona została restrykcyjna zasada lokalizowania minimalnej odległości elektrowni wiatrowych od budynków mieszkalnych - z obecnych 700 m do 500 m. Nowe rozwiązania przewidują także ułatwienia, jeśli chodzi o modernizację istniejących elektrowni wiatrowych (tzw. repowering)" - czytamy w komunikacie.

    Ze względu na sytuację geopolityczną, związaną z uniezależnieniem się od paliw i surowców energetycznych z Rosji, Polska potrzebuje obecnie nowych i stabilnych źródeł energii. Jednym z rozwiązań jest zwiększenie liczby nowoczesnych elektrowni wiatrowych.

    "Wzrost energetyki wiatrowej, to także większy poziom dostępności mocy OZE dla przemysłu, co obniża koszty prowadzenia działalności. Ma to kluczowe znaczenie w przemyśle energochłonnym. Realizacja inwestycji związanych z energią wiatrową przyniesie również realne korzyści samorządom. Wpływy do budżetów gmin, dotyczące podatków od nieruchomości, będą stanowić dodatkowe źródło ich przychodów" - czytamy dalej.

    Najważniejsze rozwiązania

    * Aby uzyskać więcej tańszej energii i odblokować potencjał projektów energetyki wiatrowej, konieczne jest odejście od tzw. zasady "10H" (10-krotność wysokości elektrowni) i określenie jej minimalnej odległości od budynków mieszkalnych na poziomie 500 m. W każdym przypadku, aby elektrownia mogła powstać, konieczna jest zgoda rady gminy i plan zagospodarowania przestrzennego. 

         * Rozwiązanie powinno przyczynić się do wzrostu zainstalowanej mocy w nowych projektach wiatrowych na lądzie, nawet o 60-70%.

         * Inwestycje będą szansą na zwiększenie do 2030 roku potencjału wzrostu energii z elektrowni wiatrowych o ok. 6 gigawatów.

    * Określone zostały zasady dotyczące minimalnej odległości elektrowni wiatrowych od parków narodowych  i obszarów Natura 2000.

         * W przypadku parków narodowych będzie to odległość minimum 1500 m.

         * Wprowadzona zostaje także zasada minimalnej odległości elektrowni wiatrowych od określonych obszarów Natura 2000 – na poziomie 500 m. 

         - Zasada odległościowa obejmuje specjalne obszary ochrony siedlisk, w których ochronione są nietoperze oraz wszystkie obszary specjalnej ochrony ptaków.

         * Odległość między elektrownią wiatrową a drogą krajową, ustalona została zasadniczo na poziomie "1H", czyli 1-krotność wysokości elektrowni.

         * Wprowadzone zostały ułatwienia, jeśli chodzi o modernizację istniejących elektrowni wiatrowych (tzw. repowering).

         - Pierwsze turbiny wiatrowe, które powstały w Polsce ok. 2005 r. kończą swoją 20-letnią pracę i będą niebawem demontowane. Mogą one zostać zastąpione nowoczesnymi instalacjami, które są bardziej ciche i wydajne. Taka modernizacja będzie oznaczać często nawet dwukrotny wzrost mocy, przy dwukrotnym zmniejszeniu liczby turbin wiatrowych.

         - Nowe przepisy wprowadzają zachęty dla inwestorów, aby w miejsce starych turbin instalowali nowe. W tym celu obniżono im wysokość opłaty za przyłączenie do sieci, zwolniono z zaliczki na poczet tej opłaty oraz skrócono terminy wydania warunków przyłączenia.

    * Rozbudowany został mechanizm, który polega na udostępnianiu przez inwestora co najmniej 10% mocy elektrowni wiatrowej zainteresowanym mieszkańcom gminy, na terenie której stoi elektrownia (w ramach tzw. systemu prosumenta wirtualnego). 

         * Po zmianie, z mechanizmu będą mogli korzystać także mieszkańcy pobliskiej gminy.

    * Rozszerzona została pomoc dotycząca wytwarzania paliw gazowych.

         * Wprowadzony został system wsparcia dla większych biogazowni, w postaci aukcji dla instalacji OZE, które wytwarzają biometan o mocy większej niż 1 MW.

    * Aby zwiększyć możliwości wykorzystania biogazu i biogazu rolniczego w innych miejscach niż miejsce ich wytworzenia, wprowadzone zostały ułatwienia dotyczące budowy gazociągu bezpośredniego, za pomocą którego dostarczany będzie biogaz lub biogaz rolniczy.

         * Rozwiązanie umożliwi np. bezpośrednie połączenie biogazowni z przedsiębiorstwem. Ułatwi to korzystanie z niezależnych źródeł wytwarzania biogazu i biogazu rolniczego, który będzie zużytkowany na potrzeby danej firmy.

    Nowe przepisy mają wejść w życie zasadniczo pierwszego dnia miesiąca, następującego po miesiącu od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. 

    (ISBnews)

  • 21.03, 11:31MF: Koszt podwojenia kwoty wolnej od podatku PIT do 60 tys. zł to 55,9 mld zł 

    Warszawa, 21.03.2025 (ISBnews) - Koszt podwojenia kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) do 60 tys. zł wyniósłby 55,9 mld zł, poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

    "Chociaż w umowie koalicyjnej nie zapisano podwyższenia kwoty wolnej od podatku z 30 tys. zł do 60 tys. zł, to nie zrezygnowano z planu spełnienia, złożonej podczas kampanii wyborczej, obietnicy. Jej realizacja zależy od stanu finansów państwa oraz od sytuacji geopolitycznej. Koszt wprowadzenia tej zmiany dla roku 2026 wyniósłby 55,9 mld zł, co znacząco wpłynęłoby na uszczuplenie dochodów budżetu państwa" - napisał Neneman w odpowiedzi na interpelację poselską.

    W maju 2024 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) podało, że rząd analizuje możliwość podwojenia kwoty wolnej od podatku, przy czym koszt jej podwyższenia do 60 tys. zł to 52,5 mld zł dla budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego (JST), które partycypują w tych wpływach.

    W marcu 2024 r. premier Donald Tusk zapowiadał, że projekt podwyższenia kwoty wolnej od podatku PIT do 60 tys. zł wejdzie w życie na pewno wcześniej niż przed końcem obecnej kadencji.

    (ISBnews)

  • 20.03, 14:46Pekao: KE zaczyna patrzeć na politykę klimatyczną z bardziej ekonomicznej perspektywy 

    Warszawa, 20.03.2025 (ISBnews) - Nowe pakiety regulacyjne Omnibus oraz Clean Industrial Deal wskazują, że Komisja Europejska (KE) zaczyna patrzeć na politykę klimatyczną z bardziej ekonomicznej perspektywy, oceniają analitycy Banku Pekao. Według nich, nowy kierunek Brukseli ma ułatwić unijnym firmom konkurowanie na globalnym rynku, podtrzymując ambicje neutralności klimatycznej. Pekao podkreśla, że to dopiero początek zmian, a przed firmami rysuje się perspektywa przejściowej niepewności prawnej w oczekiwaniu na ostateczny kształt regulacji.

    "Unia Europejska od lat kreuje ambitną politykę klimatyczną, ale rzeczywistość gospodarcza przestaje nadążać za ideałami. Ostatnie lata pokazały, że regulacje ESG mają wpływ na konkurencyjność unijnego przemysłu. Wśród opinii publicznej, ale też w środowiskach eksperckich rozpoczęła się szeroka debata na temat reorientacji dotychczasowych działań unijnego regulatora w tym obszarze. W odpowiedzi Komisja Europejska opublikowała pakiety Omnibus I i II oraz Clean Industrial Deal, które stanowią początek drogi ku równowadze między klimatycznymi ambicjami a zdolnością europejskiej gospodarki do rywalizacji na globalnym rynku" - czytamy w raporcie "Nawigator ESG. Nowa rzeczywistość regulacyjna w UE: na ile dwa pakiety Omnibus oraz Clean Industrial Deal zmienią zielone reguły gry?".

    W latach 2010-2023 unijne PKB wzrosło o 20%, podczas gdy gospodarka światowa o ponad 50%. Dystans do USA i Chin systematycznie się powiększa, a rosnące koszty energii dodatkowo osłabiają konkurencyjność europejskich firm - zwłaszcza w branżach energochłonnych, takich jak przemysł chemiczny, hutniczy czy stalowy. Momentem przesilenia był kryzys energetyczny w 2022 roku, kiedy to odcięcie od rosyjskich surowców doprowadziło do kilkukrotnego wzrostu cen energii, wskazali analitycy.

    "Komisja Europejska zmienia podejście, stawiając w większym stopniu na wzmocnienie gospodarki poprzez uproszczenie regulacji i zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej UE. W słuszności tych działań utwierdza m.in. słynny już Raport Draghiego czy Unijny Kompas Konkurencyjności. Z trybu 'restrykcyjnego' UE zaczyna przełączać się na tryb bardziej 'wspierający', dostarczający nowych bodźców finansowych i prawnych dla zielonych inwestycji" - czytamy dalej.

    Pakiety Omnibus I i II to pierwszy krok w stronę deregulacji polityk ESG. Ich główne założenia obejmują: redukcję wymogów raportowania (m.in. drastyczny spadek liczby firm objętych obowiązkiem raportowania), znaczące ograniczenie biurokracji dla MŚP (wprowadzenie uproszczonego, dobrowolnego standardu VSME), zmiany w mechanizmie podatku granicznego CBAM (wyłączenie z obowiązku mniejszych importerów - stanowiących zdecydowaną większość, ale odpowiadających za marginalną część łącznych emisji). W ten sposób UE wchodzi na ścieżkę budowy bardziej przyjaznego ekosystemu regulacji ESG, racjonalizując je w celu pobudzenia inwestycji i ograniczenia administracyjnych wymogów dla firm, oceniono w materiale.

    "Wprowadzenie zaproponowanych Pakietem Omnibus zmian nie spowoduje odwrotu od ESG. Ważnym argumentem przemawiającym za kontynuowaniem podjętych działań wspierających realizację celów zrównoważonego rozwoju, oddziaływania na łańcuchy wartości oraz wsparcia Zielonego Ładu w zakresie transformacji energetyczno-klimatycznej, jest brak pewności co do ostatecznego brzmienia przepisów" - oceniła kierownik zespołu w Departamencie Strategii i Rozwoju Bankowości Korporacyjnej Aleksandra Sapiejewska, cytowana w raporcie.

    Kolejną propozycją zmian jest Clean Industrial Deal - inicjatywa strategiczna, koncentrująca się na wsparciu niskoemisyjnego przemysłu i poprawie konkurencyjności, poprzez rozwój innowacji i wzmocnienie odporności gospodarczej UE. Jej główne założenia obejmują: finansowanie czystych technologii, działania zmierzające do obniżenia kosztów energii (większa integracja rynku, przyspieszenie inwestycji w OZE i procesu wydawania pozwoleń), a także wzrost bezpieczeństwa surowcowego (grupy zakupowe, wsparcie rozwoju gospodarki obiegu zamkniętego). Komisja Europejska zasygnalizowała w ten sposób, że UE nie zamierza rezygnować z dekarbonizacji przemysłu, ale dostrzega potrzebę modyfikacji mechanizmów wspierających ten proces, wskazano dalej.

    "Clean Industrial Deal to zwrot ku pragmatyzmowi, który może uratować europejski przemysł przed deindustrializacją. Niższe ceny energii, złagodzenie obciążeń regulacyjnych i większa elastyczność w pomocy państwowej to kluczowe elementy, które pozwolą sektorowi stalowemu, hutniczemu i chemicznemu odzyskać konkurencyjność wobec USA i Chin" - napisali analitycy.

    Według nich, planowane zmiany w zasadach udzielania pomocy publicznej wzmocnią firmy z branż energochłonnych w procesie dekarbonizacji i wdrażania czystych technologii.

    "Clean Industrial Deal utrwala dominację zielonych technologii w europejskim miksie energetycznym, ale przesuwa akcenty z regulacji na inwestycje. Kluczowe będą większa dostępność finansowania, zachęty fiskalne oraz stabilniejszy rynek surowców dla PV, wiatru i technologii wodorowych. Jednak bez reformy systemu przyłączeń i szybszego tempa wdrażania nowych projektów, Europa może przegrać wyścig innowacji z USA i Azją, gdzie subsydia działają znacznie sprawniej" - czytamy dalej.

    Jednocześnie bank podkreślił, że Clean Industrial Deal zmienia układ sił w finansowaniu transformacji - odchodzi od presji regulacyjnej na rzecz mechanizmów zachęt. To - według niego - szansa dla instytucji finansowych, które mogą dynamicznie rozwijać instrumenty wspierające przemysł niskoemisyjny, OZE i technologie CCS.

    "Bruksela zaczyna patrzeć na politykę klimatyczną z bardziej ekonomicznej perspektywy. Mniej biurokracji, więcej inwestycji - to nowy kierunek, który ma ułatwić unijnym firmom konkurowanie na globalnym rynku, podtrzymując ambicje neutralności klimatycznej. Można z dużą dozą pewności stwierdzić, że to dopiero początek zmian, a przed firmami rysuje się perspektywa przejściowej niepewności prawnej w oczekiwaniu na ostateczny kształt regulacji. Świadczy o tym m.in. długa lista (łącznie ponad 50) planowanych przez Komisję Europejską inicjatyw legislacyjnych i strategicznych w 2025 roku" - ocenił bank.

    (ISBnews)

  • 20.03, 08:09MKiŚ: Naliczenie taryf w połowie roku, potem decyzja dot. mrożenia cen energii 

    Warszawa, 20.03.2025 (ISBnews) - Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) założyło, że w polowie roku zostaną naliczone nowe taryfy na energię elektryczną i chce, by na ich podstawie rząd zdecydował następnie o tym, czy utrzymać po wrześniu br. mechanizm mrożenia cen na energię elektryczną dla gospodarstw domowych, poinformowała minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.

    "Założyliśmy naliczenie ustawowe nowych taryf w połowie tego roku. Zobaczymy, co one wtedy dadzą, wtedy rząd podejmie ostateczną decyzję, co po wrześniu tego roku" - powiedziała Hennig-Kloska w TVN24.

    "Odkąd jestem ministrem klimatu i środowiska, odkąd mamy nowy rok ceny energii na rynku hurtowym dla gospodarki - na tym rynku poza gospodarstwami domowymi - spadły o ponad 100 zł za MWh, bo te ceny faktycznie spadają. A średnia cena z ostatnich 12 miesięcy to na rynku hurtowym jest około 450 zł za MWh. W ustawie mamy 500 zł" - podkreśliła minister.

    Zwróciła jednocześnie uwagę, że spółki "pracują na cenach wstecz" w swoich kontraktach, ale w końcu te niższe ceny wejdą też do rachunków gospodarstw domowych.

    Zgodnie z ustawą z 27 listopada 2024 r. dotyczącą ograniczania wysokości cen energii elektrycznej, jej odbiorcy w gospodarstwach domowych do końca września 2025 roku korzystają z rozliczeń za energię po cenie maksymalnej wynoszącej 500 zł/MWh.

    (ISBnews)

  • 18.03, 15:17Rząd przyjął projekt dot. 2,5-krotnego zwiększenia środków na budownictwo społ., komunalne 

    Warszawa, 18.03.2025 (ISBnews) - Rząd przyjął projekt ustawy dotyczący 2,5-krotności zwiększenia środków na budownictwo społeczne i komunalne, podało Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Rozwiązanie umożliwi sfinansowanie w tym roku do 15 tys. mieszkań komunalnych oraz budowanych przez społeczne inicjatywy mieszkaniowe i społeczne towarzystwa budownictwa społecznego oraz budowę i remonty akademików przez uczelnie publiczne.

    W kolejnych latach rząd planuje wydanie na ten cel jeszcze wyższych kwot. Do 2030 roku roczny limit ma wzrosnąć do 10 mld zł, a w latach 2025-2030 na mieszkalnictwo społeczne i komunalne będzie mogło być przeznaczone w sumie do 45 mld zł, podał resort. 

    "Jesteśmy świadomi, jakie potrzeby mieszkaniowe mają Polacy i wychodzimy im naprzeciw. Jeszcze w tym roku chcemy przeznaczyć 2,5 mld zł na bezpośrednie dofinansowanie gmin, które będą budowały mieszkania komunalne i na tani wynajem. Nasza nowa strategia mieszkalnictwa ma charakter kompleksowy, więc przygotowaliśmy rozwiązania dla osób, które chcą również skorzystać z oferty SIM-ów i TBS-ów" - powiedział minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk, cytowany w komunikacie.

    Samorządy mogą ubiegać się o bezzwrotną dotację na budowę nowych mieszkań lub remont pustostanów, która może osiągnąć do 80% wartości inwestycji. W 2024 roku w budżecie państwa przeznaczono na ten cel 1 mld zł, a dzięki nowemu programowi w 2025 roku suma ta osiągnie przynajmniej 2,5 mld zł, podano także. 

    "Projekt ustawy wprowadza również rozwiązanie wspierające budowę i remonty akademików przez uczelnie publiczne. Z Funduszu Dopłat finansowane będzie mogło być wsparcie na tworzenie lub modernizację pomieszczeń służących zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych studentów i doktorantów" - czytamy dalej.

    Projektowane rozwiązania zakładają również korekty w sposobie funkcjonowania i zasadach oszczędzania na Kontach Mieszkaniowych, w tym m.in. obniżenie minimalnej ustawowo wymagalnej kwoty wpłaty miesięcznej na konto do 300 zł, podwyższenie minimalnego wskaźnika rocznej premii mieszkaniowej do 4% oraz zniesienie górnego limitu wieku dla rozpoczynających oszczędzanie, podano także.

    (ISBnews)

  • 18.03, 15:17Rząd zapoznał się z projektem ustawy wiatrakowej, przyjmie go do piątku w trybie obiegowym 

    Warszawa, 18.03.2025 (ISBnews) - Rada Ministrów zapoznała się podczas dzisiejszego posiedzenia z projektem tzw. ustawy wiatrakowej, zakładający zniesienie zasady 10H i ustalenie minimalnej odległości wiatraków od zabudowań na 500 m; natomiast ostateczne, formalne przyjęcie tych przepisów nastąpi w trybie obiegowym do piątku tego tygodnia, poinformował wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz.

    "Ministerstwo Klimatu i Środowiska wykonało ogromną pracę, ale w toku tej pracy na również na ostatnim etapie pojawiły się jeszcze uwagi zarówno Prokuratorii Generalnej, jak i innych urzędów, które nie biorą udział bezpośrednio w posiedzeniach Komitetu Stałego, a za pośrednictwem ministra klimatu zostały zaproponowane. Dlatego Rada Ministrów na dzisiejszym posiedzeniu zapoznała się z projektem, co do zasady, kierunkowo go przyjęła, ale ostateczne formalne potwierdzenie nastąpi w trybie obiegowym do piątku tego tygodnia" - powiedział Kosiniak-Kamysz podczas konferencji prasowej po posiedzeniu rządu.

    Podkreślił, że w przedstawionych w obecnej wersji projektu założeniach "nie było żadnych wątpliwości" podczas posiedzenia rządu.

    "Wszyscy ministrowie poparli te rozwiązania. Pozostaje doprecyzowanie niektórych elementów i skierowanie projektu na posiedzenie sejmu. Chciałbym, żeby był rozpatrywany na kolejnym, nie jutrzejszym, ale na następnym posiedzeniu parlamentu, bo oczekiwanie w tym zakresie jest już ogromne, prace trwały długo, ale konsultacji było bardzo wiele" - dodał wicepremier.

    Projekt nowelizacji ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych, zakładający zniesienie generalnej zasady 10H oraz ustalający minimalną odległość wiatraków od zabudowań mieszkalnych na poziomie 500 m, do konsultacji i uzgodnień trafił pod koniec września. Obecnie przyjęta minimalnej odległość ustawowa wynosi 700 m.

    W lutym Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzupełniło projekt nowelizacji ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych m.in. o kwestie dotyczące modernizacji elektrowni wiatrowych (tzw. repowering), a także wprowadzenie wymogu odległości elektrowni wiatrowych od dróg krajowych (1H) oraz zakazu lokalizacji elektrowni wiatrowych w przestrzeniach powietrznych MCTR i MRT. Resort szacował, że w latach 2025-2028 modernizacji mogą zostać poddane turbiny wiatrowe o łącznej mocy zainstalowanej 1,1 GW.

    (ISBnews)

  • 18.03, 13:11Nowe propozycje deregulacji to m.in. prostsze raportowanie ESG, krótsze kontrole skarbowe 

    Warszawa, 18.03.2025 (ISBnews) - Piąta tura pomysłów propozycji regulacyjnych opublikowana na stronach www.sprawdzamy.com obejmuje m.in.: uproszczenie raportowania w ramach unijnych regulacji klimatycznych dla przedsiębiorstw (ESG) oraz skrócenie terminu trwania kontroli celno-skarbowych do jednego roku, podała SprawdzaMy - Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski.

    "SprawdzaMy - Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski zaprezentowała piątą turę pomysłów została już opublikowane na stronach www.sprawdzamy.com. Obejmuje ona 29 propozycji, z których najważniejsze to.:

    • ułatwienie w dostępie do posiłków dla dzieci w ramach programu 'Posiłek w domu i w szkole' - czyli usunięcie upokarzającej procedury comiesięcznego składania wniosków oraz przeprowadzania wywiadu środowiskowego przy każdorazowym przyznawaniu świadczenia

    • możliwość rozwiązanie małżeństwa przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego, jeśli małżonkowie są zgodni, nie mają dzieci i nie zależy im na orzekaniu o winie, zamiast przez sąd na zgodny wniosek małżonków - co uprości i skróci procedurę oraz odciąży sądy

    • przeniesienie rozpoznawania spraw gospodarczych do wydziałów cywilnych sądów rejonowych - sądy w mniejszych miastach mają znacznie mnie spraw do rozpoznania, dzięki czemu mogą przejąć zadania sądów z dużych miast i przyspieszyć wydawanie wyroków

    • wydłużenie lub zmiana godzin pracy urzędów na bardziej dostępne dla Polaków - dzięki temu Polacy będą mogli zajmować się sprawami urzędowymi poza godzinami swojej pracy

    • skrócenie terminu trwania kontroli celno-skarbowych do jednego roku

    • ograniczenie stosowania tzw. czynności sprawdzających - które są bardzo uciążliwe i często nadużywane w sytuacji, gdy nie może być prowadzona kontrola podatkowa

    • wprowadzenie tzw. umowy podatkowej na etapie przed postępowaniem skarbowym - dzięki czemu podatnik może uniknąć postępowania skarbowego

    • wprowadzenie realnego Partnerstwa Publiczno-Prywatnego - co pozwoli przyspieszyć inwestycje oraz zwiększy ich efektywność dzięki zaangażowaniu kapitału prywatnego

    • ESG - uproszczenie raportowania w ramach unijnych regulacji klimatycznych dla przedsiębiorstw" - czytamy w komunikacie.

    Piąty pakiet obejmuje również rozwiązania cyfryzacyjne, m.in.: digitalizację orzeczeń lekarskich z obszaru medycyny pracy, dostęp do informacji o rachunkach osób zmarłych dla spadkobierców, zmiany zasad opodatkowania podziału nieruchomości, zniesienie obowiązku wysyłania rozliczenia PIT przez pracodawców, dopuszczenie zmiany formy opodatkowania w trakcie roku podatkowego, ułatwienie dostępu do zezwoleń na ogródki gastronomiczne zamiast corocznych formalności.

    Zespoły pracujące w ramach Inicjatywy SprawdzaMy przygotowały i opublikowały dotychczas 134 rozwiązania deregulacyjne z różnych obszarów. Inicjatywa SprawdzaMy planuje przygotowanie ok. 300 propozycji w ciągu 100 dni i ma nadzieję na wdrożenie ok. 30% z nich, wskazano w materiale.

    SprawdzaMy - Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski to oddolna akcja, która działa w celu przygotowania i zaproponowania politykom pakietu rozwiązań w zakresie deregulacji, uproszczeń i ułatwień obrotu gospodarczego.

    (ISBnews)

  • 17.03, 08:37Domański: Propozycje dot. zmian w podatku Belki przedstawimy do końca kwietnia 

    Warszawa, 17.03.2025 (ISBnews) - Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w podatku od zysków kapitałowych - tzw. podatku Belki - i przedstawi nową propozycję do końca kwietnia, zapowiedział minister finansów Andrzej Domański.

    "Pracujemy wspólnie ze stronami nad mechanizmem jego obniżenia. […] Do końca kwietnia przedstawimy naszą propozycję" - powiedział Domański w Radiu Zet.

    Na początku marca minister zapowiadał, że nowa propozycja tzw. podatku Belki będzie gotowa "do majówki" i wejdzie w życie w 2025 r., co zwiększy inwestycje.

    Podatek od zysków kapitałowych, czyli tzw. podatek Belki, został wprowadzony w 2002 roku przez rząd Leszka Millera, w którym Marek Belka był wicepremierem i ministrem finansów. Początkowo stawka podatku wynosiła 20% i obejmowała zyski z oszczędności od depozytów i lokat bankowych. W 2004 roku rozszerzono opodatkowanie również o dochody kapitałowe pochodzące z inwestycji giełdowych; jednocześnie obniżono podatek do 19%.

    (ISBnews)