ISBNewsLetter
S U B S K R Y P C J A

Zapisz się na bezpłatny ISBNewsLetter

Zachęcamy do subskrypcji naszego newslettera, w którym codziennie znajdą Państwo najważniejszą depeszę ISBnews, przegląd informacji dostępnych w naszym Portalu i kalendarium nadchodzących wydarzeń biznesowych i ekonomicznych. Subskrypcja jest bezpłatna.

* Dołączając do ISBNewsLetter'a wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. nr 144, poz. 1204). Twój adres e-mail będzie wykorzystany wyłącznie do przekazywania informacji na temat działań ISBNews i nie zostanie przekazane podmiotom trzecim. W kazdej chwili można wypisać się z listy subskrybentów klikając link na dole każdego ISBNewsLettera.

Najnowsze depesze: ISBnews Legislacja

  • 27.08, 13:41Tusk: Rząd przyjmie projekt budżetu na 2026 rok w czwartek o godz. 14.00 

    Warszawa, 27.08.2025 (ISBnews) - Rząd jutro o godz. 14.00 przyjmie projekt budżetu na 2026 r., poinformował premier Donald Tusk.

    "[Minister finansów] kończy dziś prace nad szczegółami budżetu. We czwartek o czternastej przyjmiemy projekt budżetu i wszystko - 'kawa na ławę' będzie jasne i czytelne. Prace trwają jeszcze w tej chwili nie chcę wyprzedzać ostatecznego finału w tej sprawie" - powiedział Tusk podczas briefingu. 

    W połowie czerwca Rada Ministrów przyjęła założenia projektu budżetu państwa na rok 2026, zakładające wzrost PKB na poziomie 3,5% oraz średnioroczną inflację w wysokości 3%. Zgodnie z propozycją, płace w "budżetówce" mają wzrosnąć w 2026 roku o 3%, zaś stopa bezrobocia rejestrowanego (na koniec roku) - 4,9%. 

    (ISBnews)

  • 27.08, 13:41Tusk: Przygotowaliśmy rozporządzenie, które pozwoli zwiększyć moc wiatraków lądowych 

    Warszawa, 27.08.2025 (ISBnews) - Rząd przygotował rozporządzenie, które pozwoli zwiększyć moc wiatraków lądowych po zawetowaniu ustawy w tej sprawie przez prezydenta, poinformował premier Donald Tusk.

    "Jest weto prezydenckie, przygotowaliśmy już rozporządzenie i bez ustawy, niezależnie od weta prezydenckiego, zwiększymy moc wiatraków lądowych, przede wszystkim przez tak zwany repowering, czyli te lokalizacje, które już są - tam będziemy wymieniali wiatraki, to będą dużo wydajniejsze turbiny. Tam, gdzie te uproszczone radykalnie przepisy środowiskowe pozwolą, będą wyższe maszty, więc ten prąd tak czy inaczej popłynie z wiatraków" - powiedział Tusk podczas briefingu.

    Dodał, że jeszcze dziś resorty klimatu i środowiska oraz energii przedstawią szczegóły w tej sprawie.

    "Cała gospodarka, nasze bezpieczeństwo zależy od niskich cen energii. Ja też nie przepadam za krajobrazem, gdzie jest pełno wiatraków, ale akurat lądowe wiatraki dają możliwość najszybszego uzupełnienia tego bilansu i ten prąd dzisiaj z wiatraków lądowych jest najtańszy" - podsumował premier.

    W ub. tygodniu prezydent Karol Nawrocki zdecydował się zawetować ustawę wiatrakową, zawierającą także przepisy dotyczące mrożenia cen energii elektrycznej.

    Zawetowany projekt zakładał m.in. zniesienie zasady 10H i ustalenie minimalnej odległości wiatraków od zabudowań na 500 m, co - w ocenie autorów projektu - powinno przyczynić się do wzrostu zainstalowanej mocy w nowych projektach wiatrowych na lądzie, nawet o 60-70%. Nowe przepisy wprowadzały też zachęty dla inwestorów, aby w miejsce starych turbin instalowali nowe.

    (ISBnews)

  • 27.08, 12:03ZBP: Propozycje podatkowe MF mogą skłonić Erste do przeliczenia kosztów dot. Santander BP 

    Warszawa, 27.08.2025 (ISBnews) - Zaproponowane przez Ministerstwo Finansów (MF) rozwiązania podatkowe dla sektora bankowego oznaczają konieczność ponownego przeliczenia kosztów związanych z ogłoszonymi planami przejęcia przez Erste Group 49% akcji Santander Bank Polska, ocenia prezes Związku Banków Polskich (ZBP) Tadeusz Białek.

    "Na pewno również wejście w tej chwili nowego inwestora - mówię tutaj o kwestii odnoszącej się do Santander Banku - będzie musiało być, myślę - na nowo przeliczone, biorąc pod uwagę perspektywę znacznie większych obciążeń podatkowych niż zakładano. Tak że na pewno z punktu widzenia inwestorów będzie to oceniane mocno negatywnie i będzie miało wpływ na i tak niskie - o czym powtarzamy wielokrotnie na konferencjach prasowych - zainteresowanie polskim sektorem bankowym, niezależnie od tych obciążeń podatkowych, mającym szereg innych wyzwań o charakterze prawnym. Na pewno nie pozostaje to bez negatywnego wpływu na ocenę wpływu na perspektywy inwestorów, jeśli chodzi o polski sektor bankowy" - powiedział Białek podczas telekonferencji prasowej.

    W ub. tygodniu Ministerstwo Finansów zaproponowało podwyższenie stawki podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) dla banków do 30% w 2026 r. (z obecnych 19%), a następnie obniżenie jej do 26% w 2027 r. i wprowadzenie stałej stawki 23% od 2028 r. Resort szacuje, że zmiany skutkować będą zwiększeniem wpływów z podatku CIT w roku 2026 o ok. 6,5 mld zł.

    Z szacunków ZBP wynika, że zaproponowane zmiany oznaczają koszty fiskalne dla sektora bankowego w wysokości 7,04 mld zł w 2026 r., 3,55 mld zł w 2027 r. i następnie od 0,96 mld zł do 1,57 mld zł w kolejnych latach (do 2035 r.).

    W maju br. Erste Group podało, że przejmie 49% akcji Santander Bank Polska oraz 50% akcji Santander Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych od Banco Santander za łączną kwotę 7 mld euro. Finalizacja transakcji jest spodziewana pod koniec br. Jak wówczas zapowiedziano, po transakcji Santander będzie posiadał ok. 13% udziałów w Santander BP oraz planuje w pełni przejąć Santander Consumer Bank Polska przed zamknięciem transakcji poprzez nabycie 60% udziałów należących do Santander BP.

    (ISBnews)

  • 27.08, 11:03ZBP: Propozycje MF ws. banków obniżą potencjał finansowania gosp. o 124 mld zł w 2026-2035 

    Warszawa, 27.08.2025 (ISBnews) - Zaproponowane przez Ministerstwo Finansów (MF) rozwiązania podatkowe dla sektora bankowego doprowadzą do spadku potencjału finansowania gospodarki o blisko 124 mld zł w latach 2026-2035, szacuje Związek Banków Polskich (ZBP).

    "Zaproponowane rozwiązanie w latach 2026-2035 doprowadzi do spadku potencjału do finansowania gospodarki o blisko 124 mld zł" - czytamy w prezentacji.

    Skumulowany ubytek potencjału do finansowania gospodarki wyniesie -42 mld zł w 2026 r., -64 mld zł w 2027 r., -69 mld zł w 2028 r. i -124 mld zł w 2035 r., podano w materiale.

    Związek zwraca uwagę, że "propozycja Ministerstwa Finansów, w świetle bieżącej sytuacji gospodarczej, wspiera negatywnie procykliczny charakter wprowadzanych rozwiązań".

    "* Rozwiązanie to generuje najwyższy koszt (na poziomie ponad 7 mld zł) w 2026 roku, a zatem w momencie, w którym spadki stóp procentowych przekładają się na obniżenie wyników finansowych banków.

    * Przedstawione założenia nie uwzględniają faktu spadku stóp procentowych i ich negatywnego wpływu na wyniki finansowe banków. Już dziś stopa obciążeń fiskalnych (SOF) w sektorze bankowym przekracza poziom 32,2%. Wprowadzenie podwyższonej stawki CIT w 2027 roku zwiększy jej poziom do blisko 47%, zaś w kolejnych latach podwyższy ją trwale o około 3 pkt proc.

    * Zaproponowane przez Ministerstwo Finansów rozwiązanie, w horyzoncie kolejnej dekady, oznacza wzrost kosztów dla sektora bankowego o ponad 20,6 mld zł.

    * W 2024 r. banki zasiliły budżet państwa kwotą 24,16 mld zł w postaci podatku dochodowego (CIT i PIT), podatku bankowego oraz dywidendy na rzecz Skarbu Państwa (co czwarta złotówka z CIT pochodziła od banków). Kwota ta odpowiadała 13 proc. wydatków na obronność w 2025 r., czy 57% rocznych nakładów na naukę i szkolnictwo wyższe w 2025 r., co dobrze obrazuje skalę wsparcia budżetu państwa.

    * Już dziś polski sektor bankowy należy do najbardziej obciążonych podatkami w Europie. Banki działające w Polsce w największym stopniu spośród krajów UE wspierają potrzeby pożyczkowe budżetu państwa odpowiadając za ponad 50% finansowania potrzeb pożyczkowych Polski" - wyliczono w materiale.

    W ub. tygodniu Ministerstwo Finansów zaproponowało podwyższenie stawki podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) dla banków do 30% w 2026 r. (z obecnych 19%), a następnie obniżenie jej do 26% w 2027 r. i wprowadzenie stałej stawki 23% od 2028 r. Resort szacuje, że zmiany skutkować będą zwiększeniem wpływów z podatku CIT w roku 2026 o ok. 6,5 mld zł.

    (ISBnews)

  • 27.08, 11:00ZBP: Propozycje podatkowe MF to 7,04 mld zł kosztów fiskalnych sektora bankowego w 2026 r. 

    Warszawa, 27.08.2025 (ISBnews) - Propozycja Ministerstwa Finansów zwiększająca stawkę podatku dochodowego CIT od banków (przy obniżce tzw. podatku bankowego) oznacza koszty fiskalne dla sektora bankowego w wysokości 7,04 mld zł w 2026 r., 3,55 mld zł w 2027 r. i następnie od 0,96 mld zł do 1,57 mld zł w kolejnych latach (do 2035 r.), wynika z szacunków Związku Banków Polskich (ZBP).

    "Zaproponowane rozwiązanie jest skrajnie i trwale niekorzystne dla sektora bankowego. O ile w latach 2026-2027 (przy spadających stopach procentowych) obciąża najmocniej WF banków, o tyle w kolejnych latach tworzy trwałą nierównowagę w wysokości ok 1-1,5 mld zł rocznie" - czytamy w prezentacji.

    Z tytułu zaproponowanego rozwiązania w horyzoncie kolejnej dekady banki płaciłyby wyraźnie wyższy podatek CIT oraz niższy podatek bankowy, podkreślono.

    Według szacunków Związku, sektor zapłaciłby CIT według obecnych zasad (19%) w wysokości 12,3 mld zł w 2026 r., 11,6 mld zł w 2027 r. i 11,9 mld zł w 2028 r., natomiast po zaproponowanej przez resort podwyżce byłoby to odpowiednio: 19,4 mld zł, 15,9 mld zł i 14,5 mld zł.

    Roczny poziom wpływu z tytułu podatku bankowego bez jego obniżki wyniósłby 6,9 mld zł w 2026 r., 7,4 mld zł w 2027 r. i 7,8 mld zł w 2028 r., zaś z zapowiedziana obniżką - odpowiednio: 6,9 mld zł, 6,7 mld zł i 6,2 mld zł, wyliczył też ZBP.

    Przyjęto następujące założenia do kalkulacji:

    * Wraz ze spadającymi stopami procentowymi w latach 2025-2028 wynik finansowy brutto w latach 2026-2027 obniża się do poziomu 46,81 mld zł w 2027 r.

    * W 2028 r. stopy procentowe stabilizują się na poziomie 2,5%, zaś WF brutto wzrasta o 3% r/r do poziomu 48,21 mld zł

    * W kolejnych latach wynik finansowy brutto wzrasta o 5,6% r/r (w tempie wzrostu nominalnego PKB, a zatem przy 3% trwałym wzroście gospodarczym i stabilnej inflacji na poziomie 2,5% r/r)

    * Dynamika zmian aktywów stanowiących podstawę wymiaru podatku bankowego to 4,4% r/r (średni wzrost wpływów budżetowych z tytułu podatku bankowego w latach 2017-2024 z wyłączeniem 2022 r., gdy aktywa banków wzrosły na skutek czynników związanych ze wzmożonym nabywaniem obligacji SP oraz wpływu depozytów z tytułu tarcz antykryzysowych), wymieniono w materiale.

    W ocenie ZBP, "konstrukcja zaproponowanego rozwiązania znacząco odbiega od formuły one-off tax, prowadząc do trwałego zwiększenia stawki CIT dla banków".

    "1. Ustawa zakłada wzrost stawki CIT dla banków od początku 2026 r. do 30%, następnie do 26% w 2027 r. i począwszy od 2028 r. do poziomu 23%.

    2. Oznacza to, że w dalszej perspektywie banki będą zobligowane do płacenia trwale wyższego podatku CIT o 4 pkt proc.

    3. Stawka ta będzie o 4 pkt proc. wyższa niż obecnie, ale również o 4 pkt proc. wyższa niż stawka CIT dla innych sektorów w polskiej gospodarce.

    4. Obciążenie nie ma zatem charakteru one off tax, co jest ewenementem w stosunku do rozwiązań stosowanych w innych europejskich sektorach bankowych.

    5. Stanowi trwałe zwiększenie obciążenia sektora bankowego mające realny wpływ na tworzenie trwałych nierównowag konkurencyjnych sektora bankowego–zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym.

    6. Ustawa zakłada obniżenie stawki podatku bankowego o 10% w 2027 r. oraz o 20% od początku 2028 roku odpowiednio do: 0,4% podstawy wymiaru w 2027 r. i 0,35% podstawy wymiaru od 2028 r. (stawka podana w ujęciu rocznym)

    7. Podstawa wymiaru podatku bankowego pozostaje bez zmian (a zatem działalność kredytowa banków jest nadal penalizowana, choć w nieco mniejszym stopniu)" - czytamy dalej.

    "Zaproponowane rozwiązanie w latach 2026-2035 zwiększy wpływy budżetowe od sektora bankowego o 20,6 mld zł. W okresie kolejnej dekady sektor bankowy byłby zmuszony do zasilenia budżetu państwa kwotą 248 mld zł" - podsumowano.

    (ISBnews)

  • 22.08, 13:59Partner Center: Przez podwyżkę akcyzy polskie firmy będą niekonkurencyjne, ucierpi HoReCa 

    Warszawa, 22.08.2025 (ISBnews) - Dalsze podwyżki akcyzy na wina spowodują krytyczne szkody - przede wszystkim ryzyko rozwoju szarej strefy, z kolei rodzime przedsiębiorstwa - importerzy, dystrybutorzy, restauracje i sklepy - staną się niekonkurencyjne, ocenił prezes dystrybutora win - Partner Center Krzysztof Apostolidis. Szczególnie dotknięte będą regiony przygraniczne oraz branża HoReCa.

    "Zdaje się, że rządzący zapominają o jednym -  Polska nie jest samotną wyspą na oceanie, a krajem członkowskim UE. Dalsze podwyżki akcyzy na wina spowodują  krytyczne szkody. To przede wszystkim ryzyko rozwoju szarej strefy. Wyższa akcyza przy braku podatku w krajach sąsiednich sprzyja nielegalnemu przywozowi i obrotowi winem. W rezultacie wpływy budżetowe, zamiast wzrosnąć,  spowodują drastyczny spadek wpływu z podatku akcyzowego. Czy tego oczekuje Rząd?" - przekazał ISBnews Apostolidis. 

    "Jako rynek będziemy też niekonkurencyjni, osłabi to po prostu rodzime przedsiębiorstwa. Nasi importerzy, dystrybutorzy, restauracje i sklepy znajdą się w gorszej sytuacji niż przedsiębiorcy z państw sąsiednich. Szczególnie dotknięte będą regiony przygraniczne oraz branża HoReCa. I jeszcze jedno: bardzo lubimy chwalić się polskimi winnicami, których przybywa. Ale wyższe obciążenia podatkowe zahamują rozwój sektora rolno-spożywczego oraz turystyki winiarskiej w Polsce" - dodał.

    Ministerstwo Finansów przedstawiło wczoraj dwa projekty ustaw dotyczących zdrowia publicznego. Jako pierwsze proponuje aktualizację stawek akcyzy na wszystkie napoje alkoholowe, co ma na celu ograniczenie spożycia napojów alkoholowych, a w konsekwencji redukcję negatywnych skutków jego nadużycia. Ministerstwo planuje podwyższenie stawek akcyzy na wyroby alkoholowe (alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i wyroby pośrednie) o 15% w 2026 r. i o 10% w 2027 r. Resort podał, że z powodu wzrostu dostępności do alkoholu wprowadzona w 2022 r. mapa drogowa wymaga aktualizacji.

    Ministerstwo przedstawiło też projekt ustawy przewidujący podwyższenie opłaty cukrowej, w tym opłaty za zawartość kofeiny lub tauryny, które występują m.in. w napojach energetycznych. Celem procedowanej nowelizacji ustawy o zdrowiu publicznym jest także uproszczenie systemu opłaty cukrowej m.in. poprzez przeniesienie obowiązku zapłaty opłaty na początek łańcucha dostaw. Projekt przewiduje również doprecyzowanie zasad obliczania i pobierania należnej opłaty.

    Partner Center to dystrybutor, importer i producent win i alkoholi. Zaopatruje zarówno rynek HoReCa (hotele i restauracje), jak i kanał nowoczesny (sieci handlowe). Spółka jest członkiem Związku Pracodawców Polskiej Rady Winiarstwa oraz Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego.

    Barbara Woźniak

    (ISBnews)

  • 22.08, 13:26ZBP: Podwyżka CIT dla banków zwiększy stopę obciążeń fiskalnych sektora do ok. 47% w 2027 

    Warszawa, 22.08.2025 (ISBnews) - Proponowane przez Ministerstwo Finansów wprowadzenie podwyższonej stawki CIT w 2027 roku zwiększy poziom stopy obciążeń fiskalnych (SOF) sektora bankowego do blisko 47% z ponad 32,2% obecnie, zaś w kolejnych latach podwyższy ją trwale o około 3 pkt proc., ocenił prezes Związku Banków Polskich (ZBP) Tadeusz Białek. Jak szacuje Związek, zaproponowane rozwiązanie, w horyzoncie kolejnej dekady, oznacza wzrost kosztów dla sektora bankowego o ponad 20,6 mld zł.

    "Zaproponowane rozwiązanie odbiega od podobnych rozwiązań typu 'one-off tax' stosowanych w innych krajach. Ideą tego typu rozwiązań było ograniczone czasowo zwiększenie obciążeń banków w imię 'opłat solidarnościowych' w okresie lepszej koniunktury (wyższe stopy procentowe)" - powiedział Białek, cytowany w komunikacie.

    Zaproponowane przez Ministerstwo Finansów rozwiązanie nie stanowi jednorazowego zasilenia budżetu państwa na określony czas, lecz jest trwałym obciążeniem sektora bankowego bez względu na koniunkturę i sytuację banków, podkreślił.

    "Rozwiązanie to generuje najwyższy koszt (na poziomie ponad 7 mld zł) w 2026 roku, a zatem w momencie, w którym spadki stóp procentowych przekładają się na obniżenie wyników finansowych banków. Propozycja Ministerstwa Finansów, w świetle bieżącej sytuacji gospodarczej, wspiera zatem negatywnie procykliczny charakter wprowadzanych rozwiązań" - dodał prezes.

    Zaproponowane przez Ministerstwo Finansów rozwiązanie, w horyzoncie kolejnej dekady, oznacza wzrost kosztów dla sektora bankowego o ponad 20,6 mld zł, wskazano w informacji.

    W 2024 r. banki zasiliły budżet państwa kwotą 24,16 mld zł w postaci podatku dochodowego (CIT i PIT), podatku bankowego oraz dywidendy na rzecz Skarbu Państwa (co czwarta złotówka z CIT pochodziła od banków), podkreślono także.

    "Przedstawione założenia nie uwzględniają faktu spadku stóp procentowych i ich negatywnego wpływu na wyniki finansowe banków. Już dziś stopa obciążeń fiskalnych (SOF) w sektorze bankowym przekracza poziom 32,2%. Wprowadzenie podwyższonej stawki CIT w 2027 roku zwiększy jej poziom do blisko 47%, zaś w kolejnych latach podwyższy ją trwale o około 3 pkt proc." - ocenił Białek.

    Jednocześnie stwierdził, że obniżenie stawki podatku od niektórych instytucji finansowych (podatku bankowego) o 10% w 2027 roku oraz o 20% od początku 2028 roku stanowi jedynie pierwszy krok we właściwym kierunku jakim powinno być pełne przeniesienie podatku bankowego do podatku CIT, tymczasem - jak zaznaczył - brakuje chociażby zarysowania ścieżki drogowej dojścia do takiego procesu.

    "W rzeczywistości jednak obniżenie stawki podatku bankowego w żadnym stopniu nie rekompensuje wzrostu kosztów obciążeń fiskalnych po stronie sektora bankowego. Co gorsze, rozwiązanie to konstytuuje obecną, szkodliwą dla polskiej gospodarki formułę podatku bankowego penalizującą działalność kredytową, ograniczającą poziom dostępności finansowania - przede wszystkim do finansowania inwestycji" - stwierdził prezes ZBP.

    Związek zwrócił także uwagę, że istnieje potencjał do uwolnienia dodatkowych środków w sektorze bankowym, które mogłyby wesprzeć finanse publiczne - "m.in. poprzez obniżenie ponadnormatywnego wymogu wskaźnika DGS, czy systemowe rozwiązanie problemu kredytów walutowych. Regulacje nakierowane na ugody z bankami pozwoliłyby w kolejnych latach uwolnić 15-20 mld zł", wskazano w materiale.

    Wczoraj Ministerstwo Finansów zaproponowało podwyższenie stawki podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) dla banków do 30% w 2026 r. (z obecnych 19%), a następnie obniżenie jej do 26% w 2027 r. i wprowadzenie stałej stawki 23% od 2028 r. Resort szacuje, że zmiany skutkować będą zwiększeniem wpływów z podatku CIT w roku 2026 o ok. 6,5 mld zł.

    (ISBnews)

  • 22.08, 12:27ZP PPS: Podwyżki akcyzy pogłębią spadek sprzedaży legalnych wyrobów spirytusowych  

    Warszawa, 22.08.2025 (ISBnews) - Zapowiedziane przez Ministerstwo Finansów podwyżki akcyzy na wyroby alkoholowe o 15% w 2026 r. i 10% w 2027 r. pogłębią notowany od lat spadek sprzedaży legalnych wyrobów spirytusowych i przesuną konsumpcję w kierunku szarej strefy, podał Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS). Akcyza na wyroby spirytusowe na przestrzeni lat 2022-2027 wzrośnie aż o 60%, a tak znaczne obciążenie pogłębi negatywne wyniki branży, zaś w konsekwencji wpływy do budżetu państwa zmaleją, zaznaczono.

    "Branża spirytusowa z dużym niepokojem przyjęła informację na temat planowanej podwyżki akcyzy na alkohol powyżej ustalonych stawek. Zgodnie z akcyzową mapą drogową, podatek akcyzowy na napoje alkoholowe miał rosnąć o 5% co roku do 2027 roku. Zapowiedziane podwyżki o 15% w 2026r. i 10% w 2027r. pogłębią notowany od lat spadek sprzedaży legalnych wyrobów spirytusowych i przesuną konsumpcję w kierunku szarej strefy" - czytamy w komunikacie.

    "Znaczenie fiskalne branży spirytusowej może jednak zostać osłabione przez nieprzewidywalną i nierówną politykę akcyzową. Tak gwałtowne zmiany w podatku akcyzowym są niekorzystne z punktu prowadzenia biznesu oraz przewidywalności podatkowej i stanowienia prawa, o których obecny rząd wielokrotnie mówił. Żaden z podmiotów działających na rynku nie powinien być nagle zaskakiwany tak znacznymi obciążeniami. Spokój i stabilność legislacyjna są podstawą prowadzenia biznesu. Apelujemy do Ministerstwa Finansów o utrzymanie 'starej' mapy akcyzowej, czyli planu 5% podwyżek akcyzy w roku 2026 oraz 2027. Zachęcamy rządzących do podjęcia z nami konstruktywnego dialogu na temat ujednolicenia stawek akcyzy dla całego rynku napojów alkoholowych, aby stworzyć czytelny i sprawiedliwy dla wszystkich model, dający jednocześnie równy dostęp do rynku wszystkim producentom" - podano.

    Związek podkreślił, powołując się na dane GUS, że od kilku lat odnotowujemy w Polsce spadki sprzedaży wyrobów spirytusowych - na przestrzeni lat 2021-2024 spadła ona o 15%, zaś w bieżącym roku obserwujemy utrzymanie negatywnego dla branży alkoholi mocnych trendu - sprzedaż wyrobów spirytusowych spada najbardziej pośród wszystkich kategorii alkoholowych.

    "W I kw. 2025 roku (w ujęciu I kw. 2025 vs I kw. 2024): wyroby spirytusowe odnotowały zmniejszenie sprzedaży na poziomie -5,21%, piwo odnotowało spadek sprzedaży na poziomie -3,56%, sprzedaż wina wzrosła o 18,84%" - czytamy w komunikacie.

    ZP PPS zaznaczył, że przyczyną trwającego od lat spadku sprzedaży legalnych alkoholi mocnych są rosnące ceny napojów spirytusowych spowodowane corocznymi podwyżkami podatku akcyzowego, rosnącymi cenami surowców, energii i innych kosztów produkcji. Wysoka inflacja, a co za tym idzie wzrost cen żywności i energii, spowodowały ograniczanie wydatków na legalne napoje spirytusowe i odejście części konsumentów do szarej strefy. Już dziś stawka akcyzy na napoje spirytusowe w Polsce należy do jednej z najwyższych w Europie. W krajach o wyższej sile nabywczej jak np. Niemcy, akcyza jest niższa od polskiej o ok. 30% (13,03 vs 18,61 EUR za 1 l 100% alkoholu). 

    Jeśli zapowiadane przez Ministerstwo Finansów podwyżki podatku akcyzowego wejdą w życie, akcyza na wyroby spirytusowe na przestrzeni lat 2022-2027 wzrośnie aż o 60%, podano także.

    "Nie mamy wątpliwości, że tak znaczne obciążenie pogłębi negatywne wyniki branży, a w konsekwencji wpływy do budżetu państwa zmaleją. Już poprzednie podwyżki akcyzy nie przyniosły zamierzonych wpływów budżetowych. W tym wypadku działa bowiem prosty mechanizm – im wyższy podatek akcyzowy, tym większa zachęta dla nielegalnych producentów i sprzedawców alkoholu do działania w szarej strefie. Relatywnie wysoki udział podatku akcyzowego w cenie alkoholu wysokoprocentowego (sięgający ok. 50-60%) powoduje, że różnica w cenie między alkoholem legalnym a nielegalnym jest znacząca. Jak wynika z analiz Instytutu Prognoz i Analiz Gospodarczych, w samym tylko 2023 roku w szarej strefie zakupiono ok. 18 mln litrów alkoholu 100%, co przełożyło się na utratę wysokości wpływów budżetowych rzędu 1,3 mld zł. Alkohol z nieznanego źródła to straty nie tylko dla budżetu państwa i legalnych producentów, ale przede wszystkim poważne zagrożenie dla zdrowia konsumentów" - podkreślono w materiale.

    Związek ocenił też, że 15-proc. podwyżka akcyzy zwiększy również dysproporcję między stawkami akcyzy na wyroby spirytusowe oraz piwo, która w chwili obecnej wynosi ok. 3:1 na korzyść piwa.

    "Oznacza to, że 1 gram etanolu w piwie kosztuje konsumenta trzy razy mniej niż 1 gram tego samego etanolu w napoju spirytusowym. Dysproporcję widać najlepiej w prostym porównaniu: w półlitrowej butelce wódki, za którą średnio należy zapłacić 31 zł, aż 71% ceny to podatki, akcyza i VAT, a w przypadku piwa kosztującego średnio 3,5 zł podatki stanowią jedynie 38% ceny. Różnica w traktowaniu tej samej substancji, jaką jest etanol, jest niczym nieuzasadniona. Ma ona jednak bardzo poważne konsekwencje w kontrybucji do budżetu państwa, mianowicie: w przeliczeniu na 100% alkohol w Polsce spożywa się 54% całego alkoholu pod postacią piwa, które dostarcza do budżetu zaledwie 25% wpływów. Za to napoje spirytusowe odpowiadają za 38% spożycia, a wpływy do budżetu stanowią aż 71%" - wyliczono.

    ZP PPS wskazał też, że branża spirytusowa jest od lat stabilnym źródłem wpływów podatkowych do budżetu państwa. Jej wpływ na polską gospodarkę widać nie tylko w daninach, ale także w zatrudnieniu, zapotrzebowaniu na polskie surowce rolne i wyniki eksportu. Całkowity wpływ branży na PKB (bezpośredni i pośredni) szacowany jest na 23,2 mld zł rocznie, co stanowi około 0,75% polskiego PKB.

    W 2024 roku, zgodnie z danymi Ministerstwa Finansów, tylko z tytułu akcyzy od napojów spirytusowych budżet państwa uzyskał 10,3 mld zł. Do tego dochodzi ok. 4,7 mld zł z podatku VAT - zarówno bezpośredniego, jak i wygenerowanego przez sektory powiązane (według wyliczeń CALPE za 2023 r.). Przemysł spirytusowy to także istotny pracodawca zatrudniający bezpośrednio 4,7 tys. osób, a każde miejsce pracy w tej branży generowało kolejne 17 etatów w sektorach powiązanych, m.in. w rolnictwie, handlu, logistyce i HoReCa. Łącznie daje to niemal 84 tys. miejsc pracy. Sektor spirytusowy jest również ważnym odbiorcą produktów rolnych. Co roku branża kupuje u polskich rolników 1,31 mln ton zbóż, w tym ponad 550 tys. ton kukurydzy i 50 tys. ton ziemniaków, wskazano.

    Ministerstwo Finansów przedstawiło wczoraj projekt ustawy, przewidujący podwyższenie stawek akcyzy na wyroby alkoholowe (alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i wyroby pośrednie) o 15% w 2026 r. i o 10% w 2027 r. Resort podał, że z powodu wzrostu dostępności do alkoholu wprowadzona w 2022 r. mapa drogowa wymaga aktualizacji.

    Ministerstwo przedstawiło też wczoraj projekt ustawy, przewidujący podwyższenie opłaty cukrowej, w tym opłaty za zawartość kofeiny lub tauryny, które występują m.in. w napojach energetycznych. Aktualizacja wysokości opłaty cukrowej, w tym opłaty za zawartość kofeiny lub tauryny, które występują m.in. w napojach energetycznych, przewiduje podwyższenie wysokości opłaty: stałej za zawartość cukrów w ilości do 5 g w 100 ml napoju, lub za zawartość substancji słodzącej (tzw. słodzików): z 0,50 zł do 0,70 zł; zmiennej za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju: z 0,05 zł do 0,10 zł; za zawartość kofeiny lub tauryny: z 0,10 zł do 1,00 zł; maksymalnej: z 1,20 zł do 1,80 zł - w przeliczeniu na 1 litr napoju. Celem procedowanej nowelizacji ustawy o zdrowiu publicznym jest także uproszczenie systemu opłaty cukrowej m.in. poprzez przeniesienie obowiązku zapłaty opłaty na początek łańcucha dostaw. Projekt przewiduje również doprecyzowanie zasad obliczania i pobierania należnej opłaty.

    (ISBnews)

  • 22.08, 12:07ZPPP Browary Polskie: Podwyżki akcyzy spowodują dalszy spadek sprzedaży piwa o ok. 20% 

    Warszawa, 22.08.2025 (ISBnews) - Planowana przez rząd podwyżka akcyzy w 2026 r. o 15% i o 10% w 2027 r. oraz podatek cukrowy spowodują dalszy spadek sprzedaży o ok. 20% (7 mln hl) w branży, która kurczy się od lat, ocenia Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. To oznacza, że wpływy z akcyzy nie wzrosną, a z VAT-u spadną o co najmniej 1 mld zł rocznie, wskazał Związek. 

    Związek zaapelował do rządu o wstrzymanie prac nad podwyżką akcyzy i uszanowanie dotychczas obowiązującej umowy - mapy akcyzowej - określającej plan zmian akcyzy do 2027 roku, podano.

    "Z ogromnym zaskoczeniem i rozczarowaniem przyjęliśmy informację o planowanej podwyżce akcyzy na piwo - aż trzykrotnie wyższej niż zaplanowano w mapie akcyzowej (15% zamiast 5% w 2026 r.). Jeśli te zmiany wejdą w życie, do 2027 roku akcyza wzrośnie aż o 60% w ciągu ostatnich 5 lat. Dodatkowo, branżę piwowarską obciąży podwyżka podatku cukrowego oraz koszt wdrożenia systemu kaucyjnego. Pociągnie to za sobą dalszy spadek sprzedaży o ok. 20% (7 mln hl) w branży, która kurczy się od lat. To cios nie tylko w browary, ale też w małe sklepy, rolnictwo, gastronomię a – przede wszystkim – w zwykłych konsumentów, dla których piwo stanie się jeszcze droższe" - czytamy w komunikacie.

    "Obiecywano stabilność i przewidywalność prawa - teraz wszystko to zostaje wyrzucone do kosza. Wyższa akcyza ma wejść w życie już na początku 2026 roku, bez zachowania obiecanego półrocznego okresu przejściowego. To nie tylko brak poszanowania ustaleń zawartych z przedsiębiorcami, ale też sygnał, że w Polsce przedsiębiorcy nie mogą ufać rządzącym" - czytamy dalej.

    Związek podkreślił, że rynek piwa kurczy się od lat, a obecnie spożycie jest najniższe od 20 lat. 

    "Wróciliśmy do poziomu konsumpcji z 2005 roku. W tym roku, mimo trwającego sezonu letniego, sprzedaż piwa alkoholowego znów spadła o 10%. Jeśli akcyza wzrośnie tak drastycznie, od przyszłego roku piwo stanie się na tyle drogie, że wielu Polaków po prostu nie będzie na nie stać. A co gorsza - coraz więcej piwa będzie sprowadzane np. z Niemiec, gdzie akcyza jest trzykrotnie niższa. Polskie browary będą zamykane, a tysiące ludzi straci pracę" - wskazano.

    Jak wskazano w materiale, branża piwowarska już teraz ponosi liczone w setkach milionów złotych koszty wdrożenia systemu kaucyjnego -jako jedyna wśród producentów alkoholu. Włączono bowiem do niego całkowicie niepotrzebnie świetnie działające systemy dla szklanych butelek wielokrotnego użytku. Do tego dochodzi znacznie wyższa niż planowana podwyżka akcyza. Podwyżek nie uniknie również piwo bezalkoholowe, które coraz mocniej wypiera nie tylko piwo z procentami, ale alkohol w ogóle. Wysoka podwyżka podatku cukrowego dla napojów będących główną alternatywą dla alkoholu jest działaniem wbrew społecznym celom obniżania konsumpcji alkoholu i może wyhamować rewolucję 0,0%. 

    "Rząd liczy na większe wpływy do budżetu, ale rzeczywistość będzie inna. W wyniku wzrostu akcyzy spadek sprzedaży piwa może osiągnąć około 20% (kolejne 7 mln hektolitrów). To oznacza, że wpływy z akcyzy nie wzrosną, a z VAT-u spadną o co najmniej 1 mld zł rocznie. Polacy - zamiast sięgać po legalne, warzone w Polsce i tworzące wartość w gospodarce piwo - będą coraz częściej wybierać tani, mocny alkohol z szarej strefy lub piwo sprowadzane z Niemiec czy z Czech, gdzie podatki są znacznie niższe" - zakończono.

    Ministerstwo Finansów przedstawiło wczoraj projekt ustawy, przewidujący podwyższenie stawek akcyzy na wyroby alkoholowe (alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i wyroby pośrednie) o 15% w 2026 r. i o 10% w 2027 r. Resort podał, że z powodu wzrostu dostępności do alkoholu wprowadzona w 2022 r. mapa drogowa wymaga aktualizacji.

    Ministerstwo przedstawiło też wczoraj projekt ustawy, przewidujący podwyższenie opłaty cukrowej, w tym opłaty za zawartość kofeiny lub tauryny, które występują m.in. w napojach energetycznych. Aktualizacja wysokości opłaty cukrowej, w tym opłaty za zawartość kofeiny lub tauryny, które występują m.in. w napojach energetycznych, przewiduje podwyższenie wysokości opłaty: stałej za zawartość cukrów w ilości do 5 g w 100 ml napoju, lub za zawartość substancji słodzącej (tzw. słodzików): z 0,50 zł do 0,70 zł; zmiennej za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju: z 0,05 zł do 0,10 zł; za zawartość kofeiny lub tauryny: z 0,10 zł do 1,00 zł; maksymalnej: z 1,20 zł do 1,80 zł - w przeliczeniu na 1 litr napoju. Celem procedowanej nowelizacji ustawy o zdrowiu publicznym jest także uproszczenie systemu opłaty cukrowej m.in. poprzez przeniesienie obowiązku zapłaty opłaty na początek łańcucha dostaw. Projekt przewiduje również doprecyzowanie zasad obliczania i pobierania należnej opłaty.

    (ISBnews)

  • 22.08, 11:06Rząd planuje przyjęcie w IV kw. projektu dot. uchylenia całkowitego zakazu reklamy aptek 

    Warszawa, 22.08.2025 (ISBnews) - Rząd planuje przyjęcie w IV kw. projektu nowelizacji Prawa farmaceutycznego, którego celem jest uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek ogólnodostępnych i punktów aptecznych (obowiązującego od 2012 r.), podano w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

    W 2013 r. do Komisji Europejskiej została wniesiona skarga dotycząca przepisu o całkowitym zakazie reklamy. Komisja uznała skargę za zasadną i skierowała sprawę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). 19 czerwca 2025 r. TSUE w wyroku w sprawie C-200/2024 orzekł, że całkowity zakaz jest środkiem nadmiernie restrykcyjnym i nieproporcjonalnym w stosunku do celu ochrony zdrowia publicznego, przypomniano.

    "Projekt ma na celu wdrożenie powyższego wyroku TSUE i dostosowanie przepisów prawa do prawa Unii Europejskiej, podkreślono.

    "Istotą planowanych zmian jest uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek ogólnodostępnych i punktów aptecznych zawartego w art. 94a ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne" - czytamy w wykazie.

    Ponadto w związku z tym, że zostanie uchylony zakaz reklamy aptek ogólnodostępnych i punktów aptecznych, konieczne jest określenie zasad prowadzenia reklamy apteki ogólnodostępnej lub punktu aptecznego.

    "Założeniem jest wprowadzenie ograniczeń w treści reklamy, które będą miał na celu zabezpieczenie pacjentów przed zachęcaniem do nabywania leków lub innego asortymentu apteki oraz korzystania z usług apteki w sposób nieracjonalny i w oderwaniu od potrzeb zdrowotnych pacjenta. Wprowadzane przepisy uniemożliwią prowadzenie reklamy wykraczającej poza ustanowiony standard obiektywizmu i neutralności przekazu reklamowego" - czytamy dalej.

    Ponadto projektowane przepisy, zgodnie z wytycznymi zawartymi w wyroku TSUE, mają umożliwić prowadzenie reklamy usług świadczonych przez farmaceutów w sposób zapewniający poszanowanie zasad wykonywania zawodu farmaceuty oraz zgodnie z zasadami etyki, wskazano także.

    "Proponuje się ponadto trzykrotnie podwyższyć maksymalną wysokość kary pieniężnej za naruszenie zakazu reklamy aptek ogólnodostępnych, punktów aptecznych oraz ich działalności" - napisano też w informacji. 

    Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu to Ministerstwo Zdrowia; planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów: IV kwartał 2025 r., podsumowano.

    (ISBnews)

  • 21.08, 17:53MF proponuje stawkę CIT od banków na poziomie 30% w 2026, 26% w 2027 i 23% od 2028 r. 

    Warszawa, 21.08.2025 (ISBnews) - Ministerstwo Finansów zaproponowało podwyższenie stawki podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) dla banków do 30% w 2026 r. (z obecnych 19%), a następnie obniżenie jej do 26% w 2027 r. i wprowadzenie stałej stawki 23% od 2028 r., podał resort.

    W Ministerstwie Finansów trwają prace legislacyjne nad projektem podwyższającym stawkę podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) dla banków oraz obniżającym podatek od niektórych instytucji finansowych. Projekt został wpisany do wykazu prac Rady Ministrów, podano.

    "Ministerstwo Finansów zakłada, że docelowa (od 2028 r.) stawka podatku CIT dla banków wynosić będzie 23% zamiast obecnych 19%. Natomiast w latach 2026-2027 stawka tego podatku wynosiłaby odpowiednio: 30% i 26%. Resort finansów proponuje stopniową obniżkę stawki podatku od niektórych instytucji finansowych (tzw. podatku bankowego) o 10% w roku 2027 i o 20% (względem bieżącego roku) począwszy od roku 2028, celem pobudzenia akcji kredytowej" - czytamy w komunikacie.

    Ministerstwo Finansów szacuje, że zmiany skutkować będą zwiększeniem wpływów z podatku CIT w roku 2026 o ok. 6,5 mld zł.

    "Łącznie w okresie 10 lat proponowane rozwiązania mają przynieść budżetowi ponad 20 mld zł, co będzie stanowiło istotny udział sektora bankowego w finansowaniu wydatków budżetu państwa, w szczególności zwiększonych potrzeb w odniesieniu do wydatków na bezpieczeństwo i ochronę zdrowia" - czytamy dalej.

    Przewidywany termin wejścia zmian w życie to 1 stycznia 2026 r.

    (ISBnews)

  • 21.08, 17:46MF proponuje podwyższenie opłaty cukrowej 

    Warszawa, 21.08.2025 (ISBnews) - Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt ustawy, przewidujący podwyższenie opłaty cukrowej, w tym opłaty za zawartość kofeiny lub tauryny, które występują m.in. w napojach energetycznych, podał resort.

    "Obowiązująca wysokość opłaty cukrowej została przyjęta w 2020 r. i znacząco odbiega od aktualnych cen napojów. Tym samym, wysokość opłaty jest niewystarczająca, aby wpływać na zachowania konsumentów. Jednocześnie, coraz więcej napojów w ogóle nie jest obciążonych opłatą cukrową, ze względu na dodatek soku zastosowany w celu uniknięcia opłaty" - czytamy w komunikacie.

    "Aktualizacja wysokości opłaty cukrowej, w tym opłaty za zawartość kofeiny lub tauryny, które występują m.in. w napojach energetycznych, przewiduje podwyższenie wysokości opłaty:

    * stałej za zawartość cukrów w ilości do 5 g w 100 ml napoju, lub za zawartość substancji słodzącej (tzw. słodzików): z 0,50 zł do 0,70 zł,

    * zmiennej za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju: z 0,05 zł do 0,10 zł,

    * za zawartość kofeiny lub tauryny: z 0,10 zł do 1,00 zł,

    * maksymalnej: z 1,20 zł do 1,80 zł

    - w przeliczeniu na 1 litr napoju" - czytamy dalej.

    Celem procedowanej nowelizacji ustawy o zdrowiu publicznym jest także uproszczenie systemu opłaty cukrowej m.in. poprzez przeniesienie obowiązku zapłaty opłaty na początek łańcucha dostaw. Projekt przewiduje również doprecyzowanie zasad obliczania i pobierania należnej opłaty, wskazał też resort.

    Ministerstwo podkreśliło, że ograniczenie ekonomicznej dostępności napojów słodzonych związane jest z coraz większym problemem otyłości oraz wydatkowaniem większych środków na ochronę zdrowia w tym zakresie.

    "Według danych NFZ w 2019 r. blisko 2/3 dorosłych Polaków wykazywało nadmierną masę ciała - 74% mężczyzn (w tym 28 % otyłych) oraz 50% kobiet (w tym 21% otyłych).

    Według NIK w 2022 r. stwierdzono nadwagę i otyłość u 59,2%-69,2% mieszkańców Polski w zależności od województwa.

    Koszty pośrednie i bezpośrednie leczenia otyłości w Polsce w 2022 roku wyniosły łącznie ok. 36 mld zł. Wpływy z tytułu opłaty cukrowej wynoszą obecnie ok. 1,5 mld zł rocznie" - wymieniono w materiale.

    (ISBnews)

  • 21.08, 17:42MF proponuje podwyżkę akcyzy na alkohol o 15% w 2026 r. i o 10% w 2027 r. 

    Warszawa, 21.08.2025 (ISBnews) - Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt ustawy, przewidujący podwyższenie stawek akcyzy na wyroby alkoholowe o 15% w 2026 r. i o 10% w 2027 r., podał resort.

    "Ministerstwo Finansów przedstawiło dwa projekty ustaw dotyczących zdrowia publicznego. Jako pierwsze proponuje aktualizację stawek akcyzy na wszystkie napoje alkoholowe, co ma na celu ograniczenie spożycia napojów alkoholowych, a w konsekwencji redukcję negatywnych skutków jego nadużycia" - czytamy w komunikacie.

    Z powodu wzrostu dostępności do alkoholu wprowadzona w 2022 r. mapa drogowa wymaga aktualizacji. Wraz ze wzrostem średniego wynagrodzenia, wg danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), za miesięczną wypłatę można kupić coraz większą ilość napojów alkoholowych, wskazał resort.

    "Od 1 stycznia 2026 r. nastąpi podwyższenie stawek akcyzy na alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i wyroby pośrednie o 15% w stosunku do stawek z 2025 r. Od 1 stycznia 2027 r. stawki akcyzy na te wyroby wzrosną o 10%" - czytamy dalej.

    Zgodnie z danymi Eurostatu, ceny konsumpcyjne napojów alkoholowych w Polsce są na zdecydowanie niższym poziomie niż w większości państw UE. Tańszy alkohol można kupić jedynie w Bułgarii, Rumunii i na Węgrzech, podkreślono w materiale.

    "Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom (KCPU) ocenia łączne koszty społeczno-ekonomiczne wynikające ze spożywania alkoholu w Polsce na 93,3 mld złotych, przy czym różnica między przychodami budżetowymi z tytułu podatku akcyzowego od napojów alkoholowych a kosztami społeczno-ekonomicznymi wynosi ok. 80 mld zł. Koszty te dotyczą obciążeń kilku systemów: zdrowotnego, egzekwowania prawa, w tym wymiaru sprawiedliwości, ubezpieczeń społecznych czy pomocy społecznej" - napisano także.

    (ISBnews)

  • 21.08, 16:39Prezydent podpisał nowelizację dot. milczącego załatwienia spraw administracyjnych 

    Warszawa, 21.08.2025 (ISBnews) - Prezydent podpisał nowelizację niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych raz wsparcia przedsiębiorczości, celem m.in. wprowadzenia zasady milczącego załatwienia spraw w niektórych obszarach administracji. Oznacza to, że jeśli urząd nie wyda decyzji w przewidzianym terminie, wniosek zostanie automatycznie uznany za rozpatrzony pozytywnie, podała Kancelaria Prezydenta.

    "Celem ustawy, jest usunięcie niektórych obowiązków i uproszczenie procedur administracyjnych, co ma przyczynić się do uproszczenia prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W szczególności ustawa zmierza do wprowadzenia w określonych przypadkach mechanizmu milczącego załatwienia sprawy co przyczyni się do ograniczenia nadmiernej biurokracji i przyspieszenia procesów decyzyjnych. Ponadto proponowane regulacje dotyczą wsparcia rozwoju działalności nierejestrowej przez przejście z miesięcznego na kwartalny limit przychodów, co zwiększy elastyczność i dostępność tej formy aktywności gospodarczej" - czytamy w informacji.

    Ustawa wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 5 (zmiany w ustawie - Prawo przedsiębiorców), który wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

    (ISBnews)

  • 21.08, 14:41Grupa Polsat Plus opowiada się za uregulowaniem kwestii podatku cyfrowego 

    Warszawa, 21.08.2025 (ISBnews) - Grupa Polsat Plus uważa, że sprawę podatku cyfrowego należy uregulować, głównie ze względu na to, żeby polskie spółki mogły na równi konkurować z globalnymi graczami, poinformował wiceprezes grupy Maciej Stec. 

    "Uważamy, że sprawę podatku cyfrowego należy uregulować. Głównie ze względu na to, żeby polskie spółki mogły na równi konkurować z globalnymi graczami. Także tak, jesteśmy za uregulowaniem podatku cyfrowego" - powiedział Stec podczas wideokonferencji. 

    Dodał, że Grupa odczuwa presję globalnych graczy, produkujących kontent w globalnej skali, podczas gdy grupa konkuruje z nimi na rynku lokalnym.

    "Wiadomo, że inaczej dzielą się koszty techniczne, jeśli tak jak my wytwarzamy własny serwis od początku do końca Polsatbox go i wytwarzamy go tylko na rynek polski, żyjąc z reklamy internetowej i streamingu w Polsce, a gracze globalni robią to na całym świecie. Ale jesteśmy pełni optymizmu. Uważamy, że jeśli się ureguluje podatek cyfrowy i to wszystko będzie rzeczywiście wyrównamy tutaj konkurencyjność polskich przedsiębiorstw względem globalnych graczy w Polsce będziemy konkurować i dalej walczyć" - dodał wiceprezes. 

    W połowie sierpnia Ministerstwo Cyfryzacji (MC) podało, że podatek od usług cyfrowych w Polsce zapłaciłyby tylko firmy o przychodach powyżej 750 mln euro globalnie. Stawka podatku może wynieść 3%, 4,5% lub 6%, przy czym resort opowiada się za jej najniższym poziomem. 

    Cyfrowy Polsat i Polkomtel (Grupa Polsat Plus) tworzą zintegrowaną grupę medialno-telekomunikacyjną kontrolowaną przez Zygmunta Solorza. Akcje spółki są notowane na GPW od 2008 r.; spółka wchodzi w skład indeksu WIG20.

    (ISBnews)

  • 21.08, 14:28Domański: Energia elektryczna z lądowych wiatraków jest najtańsza 

    Warszawa, 21.08.2025 (ISBnews) - Energia elektryczna z lądowych wiatraków jest najtańsza, ocenia minister finansów i gospodarki Andrzej Domański. 

    "Ceny energii dla polskich rodzin i polskich firm muszą spadać! By było to możliwe, potrzebujemy tanich źródeł energii. Lądowe wiatraki są najtańsze. To proste. Prezydent zadecydował jednak inaczej" - napisał Domański na swoim profilu na platformie X.

    Prezydent Karol Nawrocki zawetował dziś ustawę wiatrakową, zawierającą także przepisy dotyczące mrożenia cen energii elektrycznej. 

    Na początku sierpnia br. minister energii Miłosz Motyka, a także przedstawiciele organizacji branżowych oraz zrzeszających przedsiębiorców zaapelowali do prezydenta Karola Nawrockiego o podpisanie tzw. ustawy odległościowej, odblokowującej potencjał lądowej energetyki wiatrowej, a jednocześnie przedłużającej mrożenie cen energii dla gospodarstw domowych na IV kwartał 2025 r.

    Nowelizacja ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych wprowadza m.in. przedłużenie mrożenia cen energii dla gospodarstw domowych na IV kwartał, obniżenie minimalnej odległości nowych elektrowni wiatrowych od zabudowy mieszkaniowej do 500 m oraz nawet do 20 000 zł rocznie z funduszu partycypacyjnego dla gospodarstw domowych położonych w pobliżu nowych farm wiatrowych.

    Na etapie prac parlamentarnych do projektu ustawy dodany został przepis przedłużający obowiązujące obecnie rozwiązania związane z mrożeniem cen energii również na IV kwartał 2025 r. Bez tej zmiany mrożenie cen obowiązywałoby do końca września br., a od października gospodarstwa domowe byłyby rozliczane zgodnie z wysokością taryf sprzedawców energii. By zapobiec podwyżkom cen energii, rząd zdecydował o przedłużeniu mechanizmu i objęcia nim całego 2025 r.

    (ISBnews)

  • 21.08, 13:00Prezydent od 24 września skłonny podpisać ustawę o zamrożeniu cen energii elektrycznej 

    Warszawa, 21.08.2025 (ISBnews) - Prezydent Karol Nawrocki zadeklarował, że od 24 września jest skłonny podpisać ustawę o zamrożeniu cen energii elektrycznej.

    "W ustawie, która została zawetowana są rozwiązania, które spotykają się z moim uznaniem i z uznaniem całej Kancelarii i to jest w sposób oczywisty kwestia zamrożenia cen energii elektrycznej, o którą wołam od początku roku 2025. Więc dzisiaj podpisałem także projekt, propozycję, która jest literalnie wyjęta z ustawy, która została zawetowana. Nie zmieniliśmy w Kancelarii Prezydenta ani przecinka [w] propozycji zamrożenia cen energii elektrycznej. 9 września ma się spotkać polski Sejm, 24 września ma się spotkać polski Senat - a ja od 24 września będę w gotowości ustawę o zamrożeniu cen energii elektrycznej - a więc przedłużenia tarcz osłonowych" - powiedział Nawrocki podczas wystąpienia. 

    Prezydent ogłosił dziś, że zdecydował się zawetować ustawę wiatrakową, zawierającą także przepisy dotyczące mrożenia cen energii elektrycznej. 

    Nowelizacja ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych wprowadza m.in. przedłużenie mrożenia cen energii dla gospodarstw domowych na IV kwartał, obniżenie minimalnej odległości nowych elektrowni wiatrowych od zabudowy mieszkaniowej do 500 m oraz nawet do 20 000 zł rocznie z funduszu partycypacyjnego dla gospodarstw domowych położonych w pobliżu nowych farm wiatrowych.

    Na etapie prac parlamentarnych do projektu ustawy dodany został przepis przedłużający obowiązujące obecnie rozwiązania związane z mrożeniem cen energii również na IV kwartał 2025 r. Bez tej zmiany mrożenie cen obowiązywałoby do końca września br., a od października gospodarstwa domowe byłyby rozliczane zgodnie z wysokością taryf sprzedawców energii. By zapobiec podwyżkom cen energii, rząd zdecydował o przedłużeniu mechanizmu i objęcia nim całego 2025 r.

    (ISBnews)

  • 21.08, 12:44Prezydent zawetował ustawę wiatrakową, zgłosi własny projekt dot. mrożenia cen energii 

    Warszawa, 21.08.2025 (ISBnews) - Prezydent Karol Nawrocki zdecydował zawetować ustawę wiatrakową, zawierającą także przepisy dotyczące mrożenia cen energii elektrycznej. W swoim przemówieniu zwrócił też uwagę, że podpisał ustawy deregulacyjne i zamierza je w całej swojej kadencji wspierać jako prezydent Polski.

    "Wśród tych 21 ustaw, które spotkały się z moją akceptacją jest także ustawa odnosząca się do emerytur czerwcowych, czy ustawy deregulacyjne. Te ustawy deregulacyjne, które zamierzam w całej swojej kadencji wspierać jako prezydent Polski. Jest to szereg ustaw, które spotkały się z akceptacją i podpisaniem przez prezydenta Polski. Nie wszystkie te ustawy zostały podpisane - jest jedna ustawa, którą zdecydowałem się w sposób jednoznaczny zawetować jako prezydent Polski - ustawa wiatrakowa, bo tak powinniśmy ją nazywać; jest rodzajem szantażu większości parlamentarnej i rządu" - powiedział Nawrocki podczas wystąpienia. 

    Nawrocki wskazał, że "ta ustawa dotyczy wiatraków, a nie obniżenia cen energii elektrycznej". 

    "Aby obniżyć ceny energii elektrycznej musimy zrezygnować z tego, co wpływa najbardziej na ceny energii elektrycznej a więc ETS. Muismy odchodzić od 'Zielonego ładu" - powiedział prezydent. 

    Zapowiedział też, że do parlamentu prześle własny projekt zamrażający ceny prądu.

    "Zgodnie ze swoją deklaracją, w ciągu 100 dni przygotujemy konkretne rozwiązania odnoszące się do cen energii elektrycznej, by Polacy odczuli ulgę" - powiedział Nawrocki. 

    Nowelizacja ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych wprowadza m.in. przedłużenie mrożenia cen energii dla gospodarstw domowych na IV kwartał, obniżenie minimalnej odległości nowych elektrowni wiatrowych od zabudowy mieszkaniowej do 500 m oraz nawet do 20 000 zł rocznie z funduszu partycypacyjnego dla gospodarstw domowych położonych w pobliżu nowych farm wiatrowych.

    Na etapie prac parlamentarnych do projektu ustawy dodany został przepis przedłużający obowiązujące obecnie rozwiązania związane z mrożeniem cen energii również na IV kwartał 2025 r. Bez tej zmiany mrożenie cen obowiązywałoby do końca września br., a od października gospodarstwa domowe byłyby rozliczane zgodnie z wysokością taryf sprzedawców energii. By zapobiec podwyżkom cen energii, rząd zdecydował o przedłużeniu mechanizmu i objęcia nim całego 2025 r.

    (ISBnews)

  • 21.08, 08:10Rząd przyjął rozporządzenie ws. utworzenia Ministerstwa Energii 

    Warszawa, 21.08.2025 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie ws. utworzenia Ministerstwa Energii, poinformował szef nowego resortu Miłosz Motyka.

    "Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie ws. utworzenia Ministerstwa Energii. Nowy resort powstaje w wyniku przekształcenia Ministerstwa Przemysłu i przejęcia zadań z zakresu energii i gosp. surowcami energetycznymi. Tymi działami administracji będzie kierował minister energii" - napisał Motyka na swoim profilu na platformie X.

    Jak zapowiadał w lipcu premier Donald Tusk, na czele nowego Ministerstwa Energii - łączącego resort przemysłu i dział energii z Ministerstwa Klimatu i Środowiska - stanie Miłosz Motyka, dotychczasowy podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, odpowiedzialny za sektor odnawialnych źródeł energii oraz elektroenergetyki.

    (ISBnews)

  • 20.08, 12:42NGR: Publ. konsultacje rekomendacji ws. POLSTR dla emisji zmiennoproc. obligacji - do 5 IX 

    Warszawa, 20.08.2025 (ISBnews) - Publiczne konsultacje rekomendacji Narodowej Grupy Roboczej ds. reformy wskaźników referencyjnych (NGR) w zakresie zasad i sposobów stosowania indeksu referencyjnego POLSTR (lub indeksów referencyjnych z Rodziny Indeksów Składanych POLSTR) w emisjach zmiennoprocentowych papierów dłużnych zostały rozpoczęte i potrwają do 5 września br., podano na stronie Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).

    "Na rekomendację składają się dwa zalecenia dotyczące zasad naliczania płatności odsetkowych wraz z uzasadnieniem oraz dwa załączniki z opisem zalecanej i alternatywnych metod oraz z analizą porównawczą wybranych metod. Zalecenia te nie mają charakteru obligatoryjnego i mogą być stosowane na zasadzie dowolności wyboru z uwzględnieniem specyfiki konkretnych emisji. Celem rekomendacji jest wskazanie podmiotom rynku finansowego najlepszych praktyk w zakresie stosowania indeksu POLSTR do naliczania płatności odsetkowych w emisjach zmiennoprocentowych papierów dłużnych. Rekomendacja może być w przyszłości uzupełniana kolejnymi zaleceniami" - czytamy w rekomendacji.

    Wiosną KNF podała, że zaktualizowana przez Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. reformy wskaźników referencyjnych (KS NGR) mapa drogowa zastąpienia wskaźników referencyjnych WIBOR i WIBID zakłada pierwszą emisję obligacji skarbowych w oparciu o nowy wskaźnik POLSTR w grudniu br. Rozpoczęcie wprowadzania do oferty wszystkich typów produktów finansowych, w których stosowany będzie POLSTR, przewidywane jest w I poł. 2026 r.

    Przyjęcie zaktualizowanej mapy drogowej jest konsekwencją sfinalizowanego w grudniu 2024 roku przeglądu i analizy wskaźników alternatywnych typu Risk Free Rate (RFR) dla WIBOR. Proces ten zakończył się decyzją o wyborze propozycji indeksu o nazwie POLSTR (Polish Short Term Rate), bazującego na niezabezpieczonych depozytach składanych na termin O/N przez instytucje kredytowe i instytucje finansowe, jako docelowego wskaźnika referencyjnego stopy procentowej, który miałby zastąpić wskaźniki referencyjne WIBOR i WIBID.

    (ISBnews)