Warszawa, 10.10.2024 (ISBnews) – Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o paszach, przesuwającej termin wejścia w życie zakazu wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt pasz genetycznie zmodyfikowanych (GMO) na 2030 r.
Za nowelizacją głosowało 91 senatorów, nikt nie był przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Celem nowelizacji ustawy o paszach było przesunięcie terminu wejścia w życie przepisu, w którym został ustanowiony zakaz wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej pasz genetycznie zmodyfikowanych oraz organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego - z 1 stycznia 2025 r. na 1 stycznia 2030 r.
Zakaz wprowadzania do obrotu pasz pochodzących z roślin genetycznie modyfikowanych oraz organizmów genetycznie modyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego wymaga czasu w celu znalezienia zastępczych, wysokobiałkowych składników porównywalnych do importowanej śruty sojowej.
Wprowadzenie tych komponentów do pasz wymaga uwzględnienia zawartości białka, jego wartości odżywczej oraz związanych z tym efektów uzyskiwanych w żywieniu zwierząt gospodarskich, a także dostępności na rynku dużych partii jednolitego surowca do produkcji pasz. Analiza bilansu paszowego w Polsce wskazuje, że w tej strefie klimatycznej obecnie praktycznie nie ma alternatywnych surowców wysokobiałkowych umożliwiających wyeliminowanie importowanej śruty sojowej z produkcji pasz.
Komisja Europejska w 2024 r. planuje dokonać przeglądu polityki białkowej, dając perspektywę dla ustalenia kompleksowej polityki białkowej UE, mającej na celu zmniejszenie zależności UE od importu białka i zwiększenie produkcji krajowej.
(ISBnews)
Warszawa, 10.10.2024 (ISBnews) - Żadne państwo Unii Europejskiej nie wprowadziło ceny minimalnej na alkohol w celu ograniczenia jego spożycia, poinformował szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) Marcin Łoboda. Przypomniał, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) uznał kilka lat temu, że wprowadzenie ceny minimalnej na naruszałoby przepisy Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
"Odnosząc się […] do wprowadzenia w Polsce minimalnej ceny na jednostkę etanolu, trzeba zauważyć, że żadne państwo członkowskie nie stosuje takiego mechanizmu regulacyjnego" - powiedział Łoboda, odpowiadając na pytania w Sejmie.
"Dodatkowo warto na samo zakończenie też wskazać na wyrok Trybunału Sprawiedliwości [Unii Europejskiej] z 23 grudnia 2015 roku w sprawie C333/14, to było odesłanie prejudycjalne, który zajął stanowisko w zakresie ceny minimalnej na alkohol i Trybunał wyraźnie wskazał, że artykuł 34 i 36 Traktatu [o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej] należy interpretować w sposób i sprzeciwiający się one temu, 'aby państwo członkowskie do realizacji celu ochrony zdrowia i życia ludzi poprzez podniesienie ceny spożycia alkoholu decydowało się na przepisy takie jak te będące przedmiotem postępowania głównego, wprowadzające cenę minimalną na jednostkę alkoholu dla sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych i pomijało środek taki jak podwyższenie podatku akcyzowego, który może mieć charakter mniej ograniczający, wymianę handlową i konkurencją wewnątrz Unii Europejskiej'" - dodał szef KAS.
Podkreślił, że zgadza się, iż należy ograniczyć spożycie alkoholu, szczególnie wśród młodzieży do 18. roku życia, ale także w całym społeczeństwie, jednak służyć temu powinien wyznaczony plan podwyżek stawek akcyzowych.
(ISBnews)
Warszawa, 10.10.2024 (ISBnews) - Sejm skierował do Komisji Finansów Publicznych (KFP) projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, który zakłada zwiększenie stawek na wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie (podgrzewane wyroby tytoniowe) oraz płyn do papierosów elektronicznych od 1 marca 2025 r.
Za wnioskiem o odrzucenie projektu głosowało 115 posłów, przeciw było 238, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Projekt zakłada podwyższenie stawek ponad te, jakie zakładał obowiązujący od 2022 r. plan podwyżek.
Zgodnie z proponowanymi rozwiązaniami planowane jest podwyższenie akcyzy na wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie i płyn do papierosów elektronicznych w latach 2025-2027.
Proponowana w projekcie stawka akcyzy na papierosy jest następująca:
- w 2025 r. - 345 zł/1000 szt. (wzrost z 276 zł/1000 szt.), czyli więcej o 25%;
- w 2026 r. - 414 zł/1000 szt., czyli więcej o 20%;
- w 2027 r. - 476,1 zł/1000 szt., czyli więcej o 15%.
Stawka akcyzy na tytoń do palenia:
- w 2025 r. - 260,14 zł/kg (wzrost z 188,51 zł/kg), czyli więcej o 38%;
- w 2026 r. - 338,18 zł/kg, czyli więcej o 30%;
- w 2027 r. - 412,58 zł/kg, czyli więcej o 22%.
Stawka akcyzy na cygara i cygaretki:
- w 2025 r. - 655 zł/kg (wzrost z 524 zł/kg), czyli więcej o 25%;
- w 2026 r. - 786 zł/kg, czyli więcej o 20%;
- w 2027 r. - 903,9 zł/kg, czyli więcej o 15%.
Stawka akcyzy na wyroby nowatorskie (podgrzewane wyroby tytoniowe):
- w 2025 r. - 565,52 zł/kg (wzrost z 377,01 zł/kg), czyli więcej o 50%;
- w 2026 r. - 678,62 zł/kg, czyli więcej o 20%;
- w 2027 r. - 780,41 zł/kg, czyli więcej o 15%.
Stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych:
- w 2025 r. - 0,96 zł/ml (wzrost z 0,55 zł/ml), czyli więcej o 75%;
- w 2026 r. - 1,44 zł/ml, czyli więcej o 50%;
- w 2027 r. - 1,8 zł/ml, czyli więcej o 25%.
Według projektu dotychczasowe stawki opodatkowania mają obowiązywać do 28 lutego 2025 roku. Od 1 marca 2025 roku ma obowiązywać nowa wysokość akcyzy.
(ISBnews)
Warszawa, 09.10.2024 (ISBnews) - Skala strat spowodowanych powodzią nie zagraża bezpieczeństwu żywnościowemu. Nie wpływa też na poziom cen żywności, poinformował minister rolnictwa i rozwoju wsi Czesław Siekierski. Jutro projekt rozporządzenia dotyczący pomocy poszkodowanym rolnikom trafi na Komitet Stały Rady Ministrów, zapowiedział także minister.
"Skala strat [spowodowanych powodzią] nie zagraża bezpieczeństwu żywnościowemu. Nie wpływa też na poziom cen żywności" - powiedział Siekierski, cytowany w komunikacie.
"Finalizujemy rozporządzenie w sprawie pomocy rolnikom, którzy ponieśli w swoich gospodarstwach straty w wyniku powodzi. Projekt rozporządzenia jutro zostanie przekazany do Komitetu Stałego Rady Ministrów" - poinformował tez minister.
Projekt rozporządzenia zakłada wypłatę 5 tys. zł do ha w przypadku zbóż, kukurydzy, buraków cukrowych, ziemniaków i warzyw oraz 4 tys. zł do hektara w przypadku soi. Przyznana pomoc nie będzie pomniejszana o 50%. w przypadku braku ubezpieczenia, a także nie będzie wyliczane 30% przychodów gospodarstwa z ubiegłego roku. Jeżeli uprawy były zalane, ma przysługiwać 100% rekompensaty.
Wiceprezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) Leszek Szymański poinformował, że dotychczas zidentyfikowano powierzchnię lustra wody na terenach objętych stanem klęski żywiołowej na 14,6 tys. ha, a cały obszar dotknięty szkodami powodziowymi wynosi 25 tys. ha.
(ISBnews)
Warszawa, 09.10.2024 (ISBnews) - Rząd przyjął nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, które ma na celu wprowadzenie wsparcia dla rolników, których uprawy ucierpiały z powodu gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub huraganu, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).
"Rząd pomoże gospodarstwom rolnym, w których powstały szkody w uprawach spowodowane wystąpieniem gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub huraganu. Nowe przepisy przewidują także dodatkową pomoc dla poszkodowanych rolników, w formie rekompensaty III i IV raty podatku rolnego za 2024 rok. Ponadto, koła gospodyń wiejskich będą mogły otrzymać jednorazowe wsparcie w wysokości 5 tys. zł" - czytamy w komunikacie.
W 2024 roku występują liczne intensywne zjawiska atmosferyczne, które niszczą uprawy rolne. Chodzi np. o huragany, deszcz nawalny, grad czy przymrozki wiosenne. Szkody w wysokości co najmniej 30% spowodowane tymi zjawiskami, wystąpiły na powierzchni prawie 150 tys. hektarów, przypomniano.
Najważniejsze rozwiązania:
- Rolnicy, których gospodarstwa ucierpiały w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych będą mogli otrzymać wsparcie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
- Wysokość pomocy będzie ustalana, jako iloczyn stawki pomocy i powierzchni uprawy, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem do 10 września 2024 roku gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub huraganu.
- Stawki pomocy będą zróżnicowane w zależności od wysokości szkód i wyniosą od 3 tys. do 1 tys. zł/ha.
- Ograniczenie do 10 września 2024 roku daty występowania niekorzystnych zjawisk atmosferycznych ma na celu wyłączenie szkód spowodowanych powodzią, która wystąpiła w południowo-zachodniej Polsce po 10 września. Pomoc będzie tu udzielana na podstawie osobnych przepisów.
- Rolnicy, których gospodarstwa ucierpiały w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych (czyli gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub huraganu) będą mogli także liczyć na dodatkową pomoc w formie rekompensaty III i IV raty podatku rolnego za 2024 rok.
- Ponadto, w związku z brakiem możliwości uruchomienia naboru wniosków o pomoc dla kół gospodyń wiejskich, koła te będą mogły otrzymać jednorazowe wsparcie w wysokości 5 tys. zł.
- Wnioski o wsparcie powinny zostać złożone do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, do 29 listopada 2024 roku.
- Wypłata pomocy nastąpi do 31 grudnia 2024 roku.
Zaproponowane przepisy mają wejść w życie po siedmiu dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
(ISBnews)
Warszawa, 08.10.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Zdrowia planuje wprowadzenie ustawowego zakazu promocji cenowej alkoholi w sklepach, zachęcającej do zakupu jego większej ilości. Projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości, w którym znalazł się taki zakaz został skierowany do zespołu projektowania prac rządu, poinformowała minister zdrowia Izabela Leszczyna. Za złamanie zakazu miałaby grozić 750 tys. zł kary.
"Dzisiaj wprowadzamy nowe przepisy ostrzejsze i mówimy, że załamanie tych przepisów grozi kara do 750 tys. zł, którą możemy nałożyć na przykład na sklep, jeśli napisze, że można kupić dwa wina taniej niż jedno wino" - powiedziała Leszczyna w TVN24.
Dodała, że także "wielkie sieci będą musiały się dostosować".
Minister chce, żeby okres przygotowywania rozwiązania był "bardzo krótki" i podkreśliła, że liczy w tym względzie na wsparcie premiera.
Oceniła, że nawet politycy, którzy dotychczas byli sceptyczni wobec tego rozwiązania, zmienili w tej sprawie zdanie.
(ISBnews)
Warszawa, 08.10.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Zdrowia skierowało do zespołu projektowania prac rządu projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości, który określa jakie kryteria powinny spełniać opakowania na alkohole, poinformowała minister zdrowia Izabela Leszczyna.
"W piątek z Ministerstwa Zdrowia wysłaliśmy tę ustawę [o wychowaniu w trzeźwości] do zespołu projektowania prac rządu, czyli do KPRM-u. I w tej ustawie, wspólnie z pracownikami z Departamentu Zdrowia Publicznego, wprowadziliśmy takie zmiany: po pierwsze, określiliśmy, jakie mogą być opakowania, […] - to ma być szkło, to ma być metal; mówimy o tych do 300 ml pojemności, która znowu jest uregulowana w dyrektywie. […] W żaden sposób nie może takie opakowanie zachęcać do spożycia alkoholu osób poniżej 18. roku życia" - powiedziała Leszczyna w TVN 24.
Dodała, że opakowanie na alkohol "nie może kojarzyć się z relaksem, nie może kojarzyć się z jakąś przyjemnością".
(ISBnews)
Warszawa, 08.10.2024 (ISBnews) - Zakaz nocnej sprzedaży alkoholu powinien być wprowadzany na poziomie lokalnym i obejmować wszystkie punkty sprzedaży, a nie tylko sklepy, uważa wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski.
Przypomniał, że taka prohibicja została wprowadzona w Sopocie w czasie, gdy pełnił funkcję prezydenta miasta.
"Myśmy taką prohibicję wprowadzili w porozumieniu z przedstawicielami sklepów. […] I myślę, że to powinny być jednak rozwiązania lokalne, powinniśmy propagować te rozwiązania lokalne. Ja jestem za tą nocną prohibicją, tylko że powinna ona wtedy dotyczyć wszystkich, a nie tylko stacji benzynowych" - powiedział Karnowski w Polskim Radiu.
Jak informowało w sierpniu Ministerstwo Zdrowia, projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dotyczący wprowadzenia zakazu nocnej sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych trafił do Zespołu ds. programowania prac rządu. Zakaz miałby obowiązywać od 22.00 do 6.00.
(ISBnews)
Warszawa, 07.10.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi kończy prace legislacyjne nad wprowadzeniem przepisów dot. pomocy dla rolników z powodu gradu, deszczu i przymrozków wiosennych, podał resort.
"Dobiegają końca prace legislacyjne dotyczące wprowadzenia przepisów dotyczących pomocy dla producenta rolnego, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem do dnia 10 września 2024 r. gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych i huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, które zostały oszacowane przez komisję i które spowodowały szkody w wysokości powyżej 30 % średniej rocznej produkcji roślinnej" - czytamy w komunikacie.
Stawki pomoc będą wynosiły od 1 tys. zł/ha do 3 tys. zł/ha uszkodzonej uprawy.
Wniosek o pomoc producent rolny będzie mógł złożyć do 15 listopada 2024 r. do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
(ISBnews)
Warszawa, 07.10.2024 (ISBnews) - Wprowadzenie ceny minimalnej na alkohol byłoby rozwiązaniem zdecydowanie lepszym niż podnoszenie stawki akcyzy, ocenia wiceminister finansów Jarosław Neneman.
Pytany czy z punktu widzenia ministra finansów lepszym rozwiązaniem byłoby podnoszenie stawki akcyzy na alkohol czy wprowadzenie ceny minimalnej, Neneman powiedział:
"Jeśli mamy do wyboru podnieść akcyzę albo wprowadzić cenę minimalną, żeby alkohol nie był taki tani, to z punktu widzenia ministra finansów oczywiście to pierwsze rozwiązanie jest zdecydowanie lepsze" - powiedział Neneman w Tok FM.
Podkreślił, że cena minimalna alkoholu "ma liczne plusy" dla zdrowia publicznego, a także dla producentów, gdyż sprawia, że znika problem walki cenowej z konkurencją.
Odnosząc się natomiast do kwestii kompetencji ministra finansów, co do wprowadzenia takiej ceny minimalnej, wiceminister zastrzegł: "Minimalna cena nie byłaby de facto związana w żaden sposób z podatkiem, podatek by funkcjonował osobno, więc legislacyjnie chyba byłoby to bliżej ministerstwu zdrowia".
"Akcyza byłaby, bo nie przesądzajmy [że takie rozwiązanie zostanie wprowadzone], akcyza byłaby na tym poziomie, na którym jest przewidziana, natomiast oprócz tego byłaby regulacja, która by nie pozwalała sprzedawać taniej" - doprecyzował Neneman, pytany o zależność między akcyzą a ewentualną ceną minimalną alkoholu.
Pytany o dyskusję na ten temat na forum rządu, powiedział, że nie wie, kiedy można oczekiwać jej wyników. Dodał jednocześnie, że "natężenie dyskusji - myślę - się zwiększa".
(ISBnews)
Warszawa, 04.10.2024 (ISBnews) - Projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, przewidujący m.in. podwyższenie opłaty za marnowanie żywności dla sprzedawców żywności - o powierzchni sprzedaży powyżej 250 m2 - do 0,5 zł/ kg z 0,1 zł/ gr, trafił do konsultacji i uzgodnień. Jak poinformowało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, potrwają one 30 dni.
"W celu ograniczenia zjawiska marnowania żywności przez sieci handlowe proponuje się wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Najważniejsze rozwiązania projektowanej regulacji są następujące:
* doprecyzowanie definicji 'marnowania żywności' - tak, aby definicja wskazywała, że za żywność marnowaną należy uznawać każdą żywność, która kiedykolwiek spełniała wymogi prawa żywnościowego i w stosunku do której sprzedawca doprowadził do sytuacji, że nie jest już możliwa do spożycia przez ludzi. Nowa definicja wymusi na sprzedawców żywności do podejmowania działań, które przeciwdziałają jej zmarnowaniu i nie dopuszczą, żeby stała się odpadem. Marnowaniem nie będą tylko działania, na skutek których żywność jest marnowana, ale także i zaniechania, które doprowadziły do jej przeterminowania.
* zobowiązanie 'sprzedawców żywności', aby umowami na nieodpłatne przekazywanie żywności organizacji pozarządowej objęte były wszystkie jednostki handlu sprzedawcy (czyli także pojedyncze sklepy) o powierzchni powyżej 250 m2. Przyczyni się to do większej ilości przekazanej żywności; Usunięto kryterium dotyczące przychodów ze sprzedaży (50%).
* podniesieniu opłaty za marnowaną żywność z 0,1 zł/kg na 0,5 zł/kg, aby zmniejszyć skalę marnotrawionej żywności przez sklepy,
* wprowadzenie maksymalnego odliczenia od opłaty, tj. sumy kosztów kampanii i kosztów transportu i dystrybucji do maksymalnie 20 % opłaty;
* wprowadzenie kary w przypadku niezrealizowania kampanii edukacyjno-informacyjnych w wysokości 5 000 zł;
* podniesienie kary pieniężnej za niewniesienie opłaty, wniesienie w niepełnej wysokości albo po terminie, z 'od 500 zł do 10 000 zł' do kwoty od 5 000 zł do 15 000 zł.
* wprowadzenie terminu do którego sprzedawcy żywności mają podpisać umowę z organizacją pozarządową, tj. do 31 grudnia na następny rok kalendarzowy" - czytamy w ocenie skutków regulacji (OSR).
Zmiana/doprecyzowanie definicji sprzedawcy żywności wpłynie na liczbę podmiotów podlegających regulacji. Szacuje się, że będzie to ok. 20 tys. Podmiotów, podano także w OSR.
Według danych GIOŚ w 2023 r. wojewódzcy inspektorzy ochrony środowiska przeprowadzili kontrole 194 sprzedawców żywności oraz 24 organizacji pozarządowych. Naruszenia wykazano podczas 79 przeprowadzonych kontroli (71 kontroli sprzedawców żywności i 8 kontroli organizacji pozarządowych), co stanowi 36% wszystkich kontroli, podano w uzasadnieniu do projektu.
Ze sprawozdań otrzymanych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (GIOŚ) wynika, że w latach 2020-2022 całkowita masa marnowanej żywności przez sprzedawców żywności:
* w 2020 r. - ok. 50 963 ton;
* w 2021 r. - ok. 54 225 ton;
* w 2022 r. - ok. 64 107 ton.
Natomiast ilość żywności otrzymanej przez organizacje pozarządowe (opp) od sprzedawców żywności przedstawia się następująco:
* w 2020 r. - 115 opp otrzymało 19 089 ton żywności;
* w 2021 r. - 137 opp otrzymało 31 759 ton żywności;
* w 2022 r. - 150 opp otrzymało ponad 53 734 ton żywności;
* w 2023 r. - 152 opp otrzymało ponad 25 309 ton żywności.
"Na podstawie powyższych danych wysuwa się wniosek o konieczności wprowadzania zmian do obowiązujących przepisów ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności" - czytamy w uzasadnieniu.
Wysokość należnej opłaty za marnowanie żywności w poszczególnych latach:
* 2020 r. - około 3 026 mln zł;
* 2021 r. - około 8 767 mln zł;
* 2022 r. - około 3 840 mln zł.
Wysokość opłaty wpłaconej do wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW):
* 2020 r. - około 82 tyś zł;
* 2021 r. - około 111 tyś zł;
* 2022 r. - około 17 tyś zł, podano także w OSR.
(ISBnews)
Warszawa, 01.10.2024 (ISBnews) - Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, który zakłada zwiększenie stawek podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie (podgrzewane wyroby tytoniowe) oraz płyn do papierosów elektronicznych od 1 marca 2025 r., podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).
"Zwiększone zostają stawki podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie (podgrzewane wyroby tytoniowe) oraz płyn do papierosów elektronicznych. Nowe stawki akcyzy mają przede wszystkim ograniczyć konsumpcję wyrobów tytoniowych i ich substytutów, szczególnie przez osoby nieletnie" - czytamy w komunikacie.
Z cytowanych w materiale badań CBOS wynika, że 30%. uczniów w wieku 15-19 lat regularnie pali e-papierosy, a 60% co najmniej raz próbowało. Wyższe stawki podatku pomogą zmniejszyć liczbę palących wśród młodzieży i tym samym zadbać o zdrowie młodych osób, podkreślono.
Po zmianie zmniejszą się także różnice cenowe wyrobów tytoniowych w Polsce w stosunku do innych państw Unii Europejskiej. Według danych Komisji Europejskiej, dotychczasowe ceny papierosów w Polsce należą do jednych z najniższych w UE, podano także.
Najważniejsze rozwiązania:
- Podwyższone zostaną stawki akcyzy na wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie i płyn do papierosów elektronicznych w latach 2025-2027.
Stawka akcyzy na papierosy:
- w 2025 r. - 345 zł/1000 szt. (wzrost z 276 zł/1000 szt.), czyli więcej o 25%;
- w 2026 r. - 414 zł/1000 szt., czyli więcej o 20%;
- w 2027 r. - 476,1 zł/1000 szt., czyli więcej o 15%.
Stawka akcyzy na tytoń do palenia:
- w 2025 r. - 260,14 zł/kg (wzrost z 188,51 zł/kg), czyli więcej o 38%;
- w 2026 r. - 338,18 zł/kg, czyli więcej o 30%;
- w 2027 r. - 412,58 zł/kg, czyli więcej o 22%.
Stawka akcyzy na cygara i cygaretki:
- w 2025 r. - 655 zł/kg (wzrost z 524 zł/kg), czyli więcej o 25%;
- w 2026 r. - 786 zł/kg, czyli więcej o 20%;
- w 2027 r. - 903,9 zł/kg, czyli więcej o 15%.
Stawka akcyzy na wyroby nowatorskie (podgrzewane wyroby tytoniowe):
- w 2025 r. - 565,52 zł/kg (wzrost z 377,01 zł/kg), czyli więcej o 50%;
- w 2026 r. - 678,62 zł/kg, czyli więcej o 20%;
- w 2027 r. - 780,41 zł/kg, czyli więcej o 15%.
Stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych:
- w 2025 r. - 0,96 zł/ml (wzrost z 0,55 zł/ml), czyli więcej o 75%;
- w 2026 r. - 1,44 zł/ml, czyli więcej o 50%;
- w 2027 r. - 1,8 zł/ml, czyli więcej o 25%;
Dotychczasowe stawki opodatkowania będą obowiązywać do 28 lutego 2025 roku.
Od 1 marca 2025 roku będzie obowiązywać nowa wysokość akcyzy.
Dalsze działania rządu dotyczące rynku produktów tytoniowych lub innych podobnych, mające na celu przede wszystkim bezpieczeństwo młodzieży i innych użytkowników, będą komunikowane w najbliższym czasie, podano także.
(ISBnews)
Warszawa, 01.10.2024 (ISBnews) - Rząd zajmie się dzisiaj projektem nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, który zakłada dodatkowe podniesienie stawek akcyzy m.in. na papierosy, tytoń, cygary i cygaretki w latach 2025-2027 ponad harmonogram, wynikający z tzw. mapy drogowej na te lata, wynika z porządku obrad Rady Ministrów. Dodatkowa podwyżka miałaby nastąpić od 1 marca przyszłego roku.
Proponuje się od 1 marca 2025 r. urealnienie stawek akcyzy na wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie i płyn do papierosów elektronicznych.
Proponowana zmiana obejmuje:
1. podwyższenie stawek akcyzy na używki w latach 2025-2027:
• części kwotowej stawki akcyzy na papierosy, (r/r)
w 2025 r.- 25%
w 2026 r. - 20%
w 2027 r. - 15%
• części kwotowej stawki akcyzy na tytoń do palenia,
w 2025 r.- 38%
w 2026 r. - 30%
w 2027 r. - 22%
• stawki na cygara i cygaretki,
w 2025 r.- 25%
w 2026 r. - 20%
w 2027 r. - 15%
• stawki na susz tytoniowy,
w 2025 r.- 38%
w 2026 r. - 30%
w 2027 r. - 22%
• części kwotowej stawki akcyzy na wyroby nowatorskie,
w 2025 r.- 50%
w 2026 r. - 20%
w 2027 r. - 15%
• stawki akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych
w 2025 r.- 75%
w 2026 r. - 50%
w 2027 r. - 25%
W celu umożliwienia przedsiębiorcom odpowiedniego przygotowania się do zmian zaproponowano aby stawki z 2024 r. na wyroby objęte mapą drogową obowiązywały jeszcze do 28 lutego 2025 r., a stawki w nowej wysokości w okresie od 1 marca 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. , podano w uzasadnieniu do projektu.
Od 2022 roku zgodnie z przyjętym harmonogramem podnoszone są stawki akcyzy m.in. na wyroby tytoniowe, susz tytoniowy oraz wyroby nowatorskie. Mapa drogowa zakłada, że podatek akcyzowy na: alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i wyroby pośrednie wzrasta co roku o 5%, natomiast na papierosy, tytoń do palenia cygara, cygaretki oraz susz tytoniowy - o 10%.
Płyn do e-papierosów nie wchodził w zakres przedmiotowy dotychczasowej mapy drogowej, zaznaczono.
(ISBnews)
Warszawa, 27.09.2024 (ISBnews) - Sejm znowelizował ustawę o paszach, przesuwając termin wejścia w życie zakazu wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt pasz genetycznie zmodyfikowanych (GMO) na 2030 r.
Za nowelizacją głosowało 236 deputowanych, 178 było przeciw, a 16 wstrzymało się od głosu.
Celem nowelizacji ustawy o paszach było przesunięcie terminu wejścia w życie przepisu, w którym został ustanowiony zakaz wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej pasz genetycznie zmodyfikowanych oraz organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego - z 1 stycznia 2025 r. na 1 stycznia 2030 r.
Zakaz wprowadzania do obrotu pasz pochodzących z roślin genetycznie modyfikowanych oraz organizmów genetycznie modyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego wymaga czasu w celu znalezienia zastępczych, wysokobiałkowych składników porównywalnych do importowanej śruty sojowej.
Wprowadzenie tych komponentów do pasz wymaga uwzględnienia zawartości białka, jego wartości odżywczej oraz związanych z tym efektów uzyskiwanych w żywieniu zwierząt gospodarskich, a także dostępności na rynku dużych partii jednolitego surowca do produkcji pasz. Analiza bilansu paszowego w Polsce wskazuje, że w tej strefie klimatycznej obecnie praktycznie nie ma alternatywnych surowców wysokobiałkowych umożliwiających wyeliminowanie importowanej śruty sojowej z produkcji pasz.
Komisja Europejska w 2024 r. planuje dokonać przeglądu polityki białkowej, dając perspektywę dla ustalenia kompleksowej polityki białkowej UE, mającej na celu zmniejszenie zależności UE od importu białka i zwiększenie produkcji krajowej.
(ISBnews)
Warszawa, 25.09.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Rozwoju i Technologii chciałoby odejść od prawa pierwokupu przez gminy gruntów Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) w miastach i uwolnić ok. 9 tys. ha gruntów pod budownictwo, poinformował wiceminister Jacek Tomczak.
"Chcielibyśmy uruchomić w miastach grunty KOWR-owskie pod budownictwo mieszkaniowe. W naszym zamierzeniu jest wpisane wprost, że te pierwokupy KOWR-owskie będą zlikwidowane w gminach miejskich na terenie całego kraju, co by oznaczało, gdyby w tej formule udało nam się przeprocedować naszą propozycję, że około 9 tys. hektarów zostanie uwolnionych terenów, które będą mogły służyć pod inwestycje" - powiedział Tomczak na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury.
Podkreślił, że resort będzie podejmował działania na rzecz zwiększenia gruntów pod inwestycje.
(ISBnews)
Warszawa, 11.09.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) chce obniżyć stawki opłat produktowych dla butelek szklanych do 0,01 zł za kg w 2025 r., 0,05 zł w 2026 r. oraz 0,25 zł w 2027 r., wynika z projektu rozporządzenia w sprawie stawek opłat produktowych dla poszczególnych rodzajów opakowań, który trafił do konsultacji. Ocenia się, że brak wprowadzenia proponowanego rozwiązania może wpłynąć negatywnie na użycie opakowań wielokrotnego użytku.
"Nowelizacja rozporządzenia ma na celu urealnienie stawek opłat produktowych dla opakowań objętych systemem kaucyjnym poprzez uwzględnienie masy opakowań przy określaniu wysokości opłaty" - czytamy w uzasadnieniu.
Przyjmując zasadę, zgodnie z którą zaśmieca ilość opakowań a nie ich masa, niezbędne jest urealnienie wysokości opłaty dla opakowań znacznie cięższych w porównaniu z pozostałymi, podano także.
Standardowe masy półlitrowych opakowań objętych systemem kaucyjnym:
Tak więc na 1 kg opakowań przypadać będzie:
"Ocenia się, że ze względu na dużą dysproporcję w ilości opakowań szklanych przypadających na 1 kg masy opakowań objętych taką samą opłatą produktową może wpłynąć niekorzystnie na poziom użycia tego rodzaju opakowań" - wskazano.
W projekcie rozporządzenia zaproponowano obniżenie stawki opłaty produktowej dla opakowań szklanych wielokrotnego użytku do kwoty 0,01 zł za rok 2025, 0,05 zł z rok 2026 i 0,25 zł za rok 2027.
Użycie opakowań wielokrotnego użytku ma pozytywny wpływ na środowisko: eliminuje konieczność każdorazowo produkowania nowego opakowania, a tym samym redukuje emisję dwutlenku węgla, zużycie energii elektrycznej i surowców.
Ocenia się, że brak wprowadzenia proponowanego rozwiązania może wpłynąć negatywnie na użycie opakowań wielokrotnego użytku. Bardzo niepożądanym zjawiskiem z potencjalnymi negatywnymi skutkami dla ekonomii i środowiska byłoby odejście od stosowania tych opakowań przez wprowadzających, podsumowano.
W Polsce butelki szklane wykorzystywane są głównie w browarnictwie - ok. 95% całego rynku butelek wielokrotnego użytku. W Polsce wg danych Carlsberg szklaną butelkę wielorazową można użyć 8-12 razy, wg danych Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego-Browary Polskie 9 razy, wg danych Kompanii Piwowarskiej 8 razy.
Liczba butelek zwrotnych wykorzystywanych przez branżę piwowarską w ciągu roku to około 3,4 mld sztuk.
(ISBnews)
Warszawa, 04.09.2024 (ISBnews) - Rząd przyjął rozporządzenie w sprawie realizacji przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) zadań związanych z udzieleniem nadzwyczajnego wsparcia finansowego sektorowi owoców i warzyw oraz sektorowi wina dotkniętym niekorzystnymi zjawiskami klimatycznymi, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).
"Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa udzieli wsparcia finansowego sektorowi owoców i warzyw oraz sektorowi wina, które w 2024 roku zostały dotknięte niekorzystnymi zjawiskami klimatycznymi. Pomoc będzie mogło otrzymać ok. 133 tys. polskich producentów rolnych" - czytamy w komunikacie.
Rozporządzenie wdraża wsparcie finansowe, które Unia Europejska przeznaczyła dla rolników z Polski, Austrii i Czech. Dla Polski przewidziane zostało 37 mln euro. Dodatkowo, przepisy UE dopuszczają możliwość uzupełnienia tej pomocy z budżetu państwa o nie więcej niż 200% unijnej pomocy. Polska skorzystała z tej możliwości, dzięki czemu łączny budżet wsparcia dla rolników wyniesie w rezultacie ok. 470 mln zł, podano także.
W kwietniu, na znacznym obszarze Polski wystąpiły nadzwyczajne przymrozki (od -6 do -8°C), które poraziły część sadów, plantacji owoców jagodowych oraz winnic. Natomiast w maju wystąpiło kolejne zjawisko – gradobicie, które spowodowało straty na plantacjach owoców jagodowych oraz w sadach.
Pomoc finansową będzie mógł otrzymać producent rolny:
- w którego gospodarstwie, w 2024 roku wystąpiły szkody w roślinnej produkcji rolnej na poziomie przekraczającym 30% średniej rocznej roślinnej produkcji z lat 2021–2023 albo z 3 lat w okresie 2019–2023, z pominięciem roku o najwyższej i o najniższej wielkości tej produkcji;
- na którego uprawach wystąpiły szkody na poziomie co najmniej 40% plonów, spowodowane przez przymrozki wiosenne – od 15 do 30 kwietnia 2024 roku – lub grad – od 1 do 31 maja 2024 roku.
Wsparcie będzie przeznaczone dla producentów rolnych, którzy uprawiają m.in. drzewa owocowe, winorośl, maliny, truskawki czy porzeczki. Pomocy będzie udzielać Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Wnioski rolników będą przyjmowane od 1 października do 22 października 2024 roku.
Pomoc będzie wypłacana do końca 2024 roku. Stawki wsparcia dla rolników będą zróżnicowane w zależności od poziomu strat oraz rodzaju uprawy. Zapewnią one pomoc na poziomie odpowiadającym średnio ok. połowie wysokości szkód ekonomicznych oszacowanych przez Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - Państwowy Instytut Badawczy.
Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
(ISBnews)
Warszawa, 03.09.2024 (ISBnews) - Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zakłada przekazanie na pomoc dla rolników z powodu szkód w uprawach, spowodowanych pogodą oraz pomocy w opłaceniu podatku za III i IV kw. na poziomie 360 mln zł, wynika z OSR do projektu.
"Wysokość środków niezbędnych na realizację pomocy ustalono na podstawie danych o powierzchni upraw na których wystąpiły szkody spowodowane wystąpieniem w 2024 r. gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych i huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich tj. ok. 150 tys. ha i proponowanych stawek pomocy, co daje łącznie ok. 200 mln zł" - czytamy w komunikacie.
Natomiast dla obliczenia refundacji podatku rolnego przyjęto, pomocą zostanie objęte 10% powierzchni, a którą producenci rolni wnioskują w płatności w ramach systemu wsparcia bezpośredniego (ok1,4 mln ha) oraz wysokość stawki podatku rolnego za 2024 r. dla gospodarstw rolnych, tj. 224,07 zł na 1 ha przeliczeniowy, podano także.
Zgodnie z projektowanymi przepisami, wysokość pomocy będzie ustalana jako iloczyn powierzchni uprawy, na której zgodnie z protokołem oszacowania szkód powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2024 r. gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych i huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, i stawki pomocy. Proponuje się aby stawki pomocy były zróżnicowane w zależności od wysokości szkód i wynosiły od 3 tys. zł do 1 tys. zł/ha.
Natomiast pomoc w opłaceniu podatku rolnego za 2024 r. będzie wypłacana producentom rolnym w wysokości równowartości III i IV raty na 2024 r.
(ISBnews)
Warszawa, 02.09.2024 (ISBnews) - Rząd planuje przyjęcie we wrześniu nowelizacji rozporządzenia ws. szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), które ma regulować kwestie wypłat odszkodowań za szkody rolników, powstałe w związku z warunkami atmosferycznymi, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
"Zgodnie z danymi wojewodów szkody w wysokości co najmniej 30% spowodowane wystąpieniem w 2024 r. gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych i huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich wystąpiły na powierzchni blisko 150 tys. ha (z wyłączeniem szkód spowodowanych przymrozkami wiosennymi i majowym gradem w uprawach sadowniczych)" - czytamy w wykazie.
Projektowana regulacja zakłada wprowadzenie przepisów regulujących ogólne warunki udzielania pomocy dla producenta rolnego, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2024 r. gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych i huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.
Wysokość pomocy będzie ustalana jako iloczyn powierzchni uprawy, na której zgodnie z protokołem oszacowania powstały szkody i stawki pomocy. Proponuje się, aby stawki pomocy były zróżnicowane w zależności od wysokości szkód i wynosiły od 1 tys. do 3 tys. zł/ha, podano także.
Ponadto proponuje się udzielenie pomocy poszkodowanym producentom rolnym w opłaceniu podatku rolnego za 2024 r. Pomoc będzie wypłacana producentom rolnym w wysokości równowartości III i IV raty podatku rolnego na br.
Planowane jest także wydłużenie do dnia 29 listopada br. terminu naboru wniosków o pomoc dla kół gospodyń wiejskich w ramach tzw. "bonu frekwencyjnego".
(ISBnews)
Warszawa, 22.08.2024 (ISBnews) - Projekt noweli o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, który ma na celu objęcie mechanizmem naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych całego wolumenu roślin oleistych wprowadzanych do obrotu, trafił do konsultacji i uzgodnień. Projekt dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji.
"Mając na celu objęcie mechanizmem naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych całego wolumenu roślin oleistych wprowadzanych do obrotu […] proponuje się […] zobowiązać do wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych podmioty dokonujące skupu roślin oleistych od ich producentów" - czytamy w uzasadnieniu.
Do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych obowiązany będzie każdy, kto nabywa towar od producenta (w rozumieniu wytwórcy roślin oleistych) - niezależnie od formy prawnej oraz rodzaju prowadzonej działalności.
Wpłatami objęta będzie ma być także uprawa słonecznika, która ze względu na niższe koszty uprawy, jest alternatywą dla uprawy rzepaku. Słonecznik jest rośliną tolerancyjną na niedobory wody oraz cechuje się niewielkim zapotrzebowaniem na nawozy. Uprawa słonecznika przyczynia się do poprawy bioróżnorodności, a także przerywa cykle różnych chorób w toku zmianowania.
"Zdaniem branży, dynamiczny, w szczególności w ostatnich latach, rozwój areału tej uprawy daje realne podstawy do zwiększenia podaży w najbliższej przyszłości także krajowych produktów rolno-spożywczych będących wynikiem przetworzenia nasion słonecznika" - czytamy także.
Projekt zakłada zatem wprowadzenia słonecznika do wskazanych w dotychczasowej ustawie o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych roślin oleistych tj: rzepaku, rzepiku, soi, lnu i konopi.
W uzasadnieniu wskazano, że kluczowym rynkiem dla polskiego rzepaku jest sektor biopaliw, gdyż 2/3 produkowanego oleju rzepakowego (tj. ponad 900 tys. ton, co stanowi ekwiwalent ok. 2,3 mln ton nasion rzepaku) kierowane jest do produkcji estrów metylowych kwasów tłuszczowych (biodiesla).
Z kolei w przypadku kukurydzy wdrożenie w Polsce benzyn silnikowych E10 do powszechnego obrotu, które nastąpiło w dniu 1 stycznia 2024 r., spowoduje wg szacunków wzrost wykorzystania ziarna na cele wytwórcze bioetanolu z dotychczasowego poziomu ok. 1 mln ton do ok. 1,5 mln ton.
Istotna rola biopaliw dla tych gałęzi produkcji rolnej w pełni uzasadnia potrzebę umożliwienia promowania rozwoju także tego kierunku zastosowania rodzimych surowców rolnych, podano także.
(ISBnews)