Warszawa, 27.03.2025 (ISBnews) - Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, wysyłając wezwanie do usunięcia uchybienia do 13 państw członkowskich (Belgii, Bułgarii, Danii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Łotwy, Litwy, Malty, Polski, Portugalii, Rumunii i Słowenii) w związku z brakiem pełnej transpozycji dyrektywy DORA (Digital Operational Resilience Act), podała Komisja.
"Państwa członkowskie miały dokonać transpozycji dyrektywy DORA do prawa krajowego do dnia 17 stycznia 2025 r. Dyrektywa DORA ma na celu ustanowienie jasnych i spójnych zasad cyfrowej odporności operacyjnej dla podmiotów finansowych, takich jak banki, zakłady ubezpieczeń i firmy inwestycyjne, gwarantując tym samym sprawne funkcjonowanie jednolitego rynku. Pełne wdrożenie przepisów ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia cyfrowej odporności operacyjnej podmiotów finansowych w całej UE poprzez przeciwdziałanie ryzyku związanemu z rosnącą cyfryzacją usług finansowych" - czytamy w komunikacie.
W związku z tym Komisja wysyła wezwania do usunięcia uchybienia do 13 zainteresowanych państw członkowskich, które będą miały dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi i zakończenie transpozycji oraz powiadomienie Komisji o swoich środkach. W przypadku braku zadowalającej odpowiedzi Komisja może podjąć decyzję o wydaniu uzasadnionej opinii, wskazano w informacji.
(ISBnews)
Warszawa, 18.03.2025 (ISBnews) - Piąta tura pomysłów propozycji regulacyjnych opublikowana na stronach www.sprawdzamy.com obejmuje m.in.: uproszczenie raportowania w ramach unijnych regulacji klimatycznych dla przedsiębiorstw (ESG) oraz skrócenie terminu trwania kontroli celno-skarbowych do jednego roku, podała SprawdzaMy - Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski.
"SprawdzaMy - Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski zaprezentowała piątą turę pomysłów została już opublikowane na stronach www.sprawdzamy.com. Obejmuje ona 29 propozycji, z których najważniejsze to.:
• ułatwienie w dostępie do posiłków dla dzieci w ramach programu 'Posiłek w domu i w szkole' - czyli usunięcie upokarzającej procedury comiesięcznego składania wniosków oraz przeprowadzania wywiadu środowiskowego przy każdorazowym przyznawaniu świadczenia
• możliwość rozwiązanie małżeństwa przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego, jeśli małżonkowie są zgodni, nie mają dzieci i nie zależy im na orzekaniu o winie, zamiast przez sąd na zgodny wniosek małżonków - co uprości i skróci procedurę oraz odciąży sądy
• przeniesienie rozpoznawania spraw gospodarczych do wydziałów cywilnych sądów rejonowych - sądy w mniejszych miastach mają znacznie mnie spraw do rozpoznania, dzięki czemu mogą przejąć zadania sądów z dużych miast i przyspieszyć wydawanie wyroków
• wydłużenie lub zmiana godzin pracy urzędów na bardziej dostępne dla Polaków - dzięki temu Polacy będą mogli zajmować się sprawami urzędowymi poza godzinami swojej pracy
• skrócenie terminu trwania kontroli celno-skarbowych do jednego roku
• ograniczenie stosowania tzw. czynności sprawdzających - które są bardzo uciążliwe i często nadużywane w sytuacji, gdy nie może być prowadzona kontrola podatkowa
• wprowadzenie tzw. umowy podatkowej na etapie przed postępowaniem skarbowym - dzięki czemu podatnik może uniknąć postępowania skarbowego
• wprowadzenie realnego Partnerstwa Publiczno-Prywatnego - co pozwoli przyspieszyć inwestycje oraz zwiększy ich efektywność dzięki zaangażowaniu kapitału prywatnego
• ESG - uproszczenie raportowania w ramach unijnych regulacji klimatycznych dla przedsiębiorstw" - czytamy w komunikacie.
Piąty pakiet obejmuje również rozwiązania cyfryzacyjne, m.in.: digitalizację orzeczeń lekarskich z obszaru medycyny pracy, dostęp do informacji o rachunkach osób zmarłych dla spadkobierców, zmiany zasad opodatkowania podziału nieruchomości, zniesienie obowiązku wysyłania rozliczenia PIT przez pracodawców, dopuszczenie zmiany formy opodatkowania w trakcie roku podatkowego, ułatwienie dostępu do zezwoleń na ogródki gastronomiczne zamiast corocznych formalności.
Zespoły pracujące w ramach Inicjatywy SprawdzaMy przygotowały i opublikowały dotychczas 134 rozwiązania deregulacyjne z różnych obszarów. Inicjatywa SprawdzaMy planuje przygotowanie ok. 300 propozycji w ciągu 100 dni i ma nadzieję na wdrożenie ok. 30% z nich, wskazano w materiale.
SprawdzaMy - Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski to oddolna akcja, która działa w celu przygotowania i zaproponowania politykom pakietu rozwiązań w zakresie deregulacji, uproszczeń i ułatwień obrotu gospodarczego.
(ISBnews)
Warszawa, 12.03.2025 (ISBnews) - Projekt ustawy dotyczący wprowadzenia podatku cyfrowego od big-techów zostanie przygotowany, ale rząd nie zdecydował jeszcze, czy zostanie on wdrożony, wynika z wypowiedzi premiera Donalda Tuska.
"Jak państwo wiecie, mamy dzisiaj do czynienia na świecie z pewnymi nowymi trendami, jeśli chodzi o politykę celną, podatkową. Więc zgodnie z tym nowym trendem mogę powiedzieć: te podatki nałożymy, a może nie nałożymy. Na razie w rządzie nie ma pracy nad takim projektem, ale premier Gawkowski przygotowuje ewentualne projekty" - powiedział Tusk podczas oświadczeń dla prasy.
"Myślimy o poważnych wspólnych inwestycjach. Potrzebujemy tych inwestycji, dobrej współpracy, jeśli chodzi o różne aspekty - od energetyki, militarną, na każdym praktycznie polu. Więc zgodnie z panującą dzisiaj modą mogę powiedzieć, że: zobaczymy" - dodał premier.
W tym tygodniu z propozycją podatku dla big-techów wyszedł wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Wcześniej dziś minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, I. wiceprzewodnicząca Polski 2050 poinformowała, że podatek cyfrowy od big-techów w Polsce jest potrzebny, ale "nie leży gotowa propozycja ustawowa na stole".
(ISBnews)
Warszawa, 11.03.2025 (ISBnews) - Czwarta tura pomysłów propozycji regulacyjnych opublikowana na stronach www.sprawdzamy.com obejmuje m.in.: lepszy dostęp do infrastruktury cyfrowej, cyfryzację archiwów bankowych i postępowań sądowych, a także lepszy i szybszy dostęp do infrastruktury dla obywateli, podała SprawdzaMy - Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski.
"SprawdzaMy - Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski zaprezentowała czwartą turę pomysłów [...]. Najważniejsze obejmują m.in.: lepszy dostęp do infrastruktury cyfrowej - zwłaszcza na terenach wykluczonych cyfrowo, cyfryzacja archiwów bankowych, ułatwienia w zakresie korekty deklaracji bez nakładania kar na podatnika, lepszy i szybszy dostęp do infrastruktury dla obywateli, obowiązkowa mediacja między stronami po złożeniu pozwu, zniesienie złej praktyki składania umów szczegółowych do KRS, rozszerzenie zakresu działania eSądu i cyfryzacja postępowań, by przyspieszyć postępowania sądowe, ustalenie standardu rachunku kosztów u świadczeniodawcy w procedurach medycznych, adekwatność w działaniu NCBiR do stwierdzonych naruszeń, aktualizacja harmonogramu naboru wniosków w programach unijnych, zmiana dyrektywy unijnej w zakresie wpływu EU ETS na inwestycje energetyczne, zrównanie korespondencji cyfrowej z korespondencją papierową w branży energetycznej, zrównanie wymogów koncesjonowania OZE z instalacjami tradycyjnymi, ułatwienie obrotu autorskimi prawami majątkowymi, skrócenie terminu przedawnienia JPK, ułatwienie inwestycji w obszarze infrastruktury telekomunikacyjnej" - czytamy w komunikacie.
Zespoły pracujące w ramach Inicjatywy SprawdzaMy przygotowały i opublikowały dotychczas 105 rozwiązań deregulacyjnych z różnych obszarów. Inicjatywa SprawdzaMy planuje przygotowanie około 300 propozycji w ciągu 100 dni i ma nadzieję na wdrożenie ok. 30% z nich, wskazano w materiale.
SprawdzaMy - Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski to oddolna akcja, która działa w celu przygotowania i zaproponowania politykom pakietu rozwiązań w zakresie deregulacji, uproszczeń i ułatwień obrotu gospodarczego.
(ISBnews)
Warszawa, 25.02.2025 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie dotyczące utworzenia Instytutu Badawczego IDEAS, podało Ministerstwo Cyfryzacji. Głównym celem Instytutu jest prowadzenie zaawansowanych badań nad sztuczną inteligencją oraz jej zastosowaniami w różnych sektorach gospodarki i administracji publicznej.
Instytut będzie pracował nad innowacyjnymi narzędziami dla sektora obronności, w tym systemami wykrywającymi zagrożenia oraz technologiami wspierającymi strategię obrony narodowej.
"Instytut Badawczy zajmie się szerokim zakresem tematów związanych ze sztuczną inteligencją. Dzięki ścisłej współpracy z przedstawicielami różnych instytucji, instytut badawczy IDEAS ma szansę stać się wiodącym ośrodkiem badawczym w zakresie sztucznej inteligencji, ze szczególnym uwzględnieniem jej zastosowań w sektorach zdrowia, obronności oraz administracji publicznej" – powiedział wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, cytowany w komunikacie.
Instytut Badawczy IDEAS stanie się ważnym elementem polskiego ekosystemu innowacji, odpowiadając na potrzeby obywateli i administracji poprzez wdrażanie wyników badań w praktyce, podkreślono.
"Instytut ma również wspierać rozwój inteligentnych miast i cyfrowej administracji, co poprawi jakość usług publicznych oraz zapewni odpowiednie i etyczne wykorzystanie technologii AI. IDEAS planuje zatrzymać wybitnych naukowców w kraju, oferując wsparcie w kształceniu doktorantów i organizując staże dla młodych naukowców. Będzie inspirował się międzynarodowymi wzorcami, takimi jak instytut Maxa Plancka, tworząc grupy badawcze prowadzone przez uznanych specjalistów, co ma zwiększyć efektywność projektów. Instytut będzie także współpracował z czołowymi ośrodkami badawczymi i uczestniczył w prestiżowych sieciach, jak ELLIS, co pomoże w pozyskiwaniu najlepszych talentów i wymianie wiedzy" - czytamy dalej.
W pierwszym roku działalności Instytut ma prowadzić kompleksowe badania w zakresie obronności oraz bezpieczeństwa i optymalizacji modeli AI, podał resort.
"Instytut IDEAS może stać się jednym z filarów cyfrowej transformacji Polski, realnie wpływając na naszą pozycję w świecie nowych technologii. Zależy nam na przyciągnięciu najlepszych specjalistów od sztucznej inteligencji, aby wykorzystać ich potencjał i rozwijać innowacyjne rozwiązania wzmacniające pozycję Polski w technologicznym wyścigu" - podsumował wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.
Kolejne prace w Instytucie będą obejmować zatrudnienie liderów naukowych i kadry badawczej, podano także.
Pod koniec stycznia resort poinformował, że wyposaży Instytut Badawczy IDEAS, który ma być kluczowym ośrodkiem badań nad sztuczną inteligencją w Polsce, w środki finansowe w wysokości 20 mln zł na jego uruchomienie.
Powstanie Instytutu Ministerstwo Cyfryzacji zapowiedziało w październiku 2024 r. Jak wówczas podało, na czele projektu stanie profesor Piotr Sankowski z Instytutu Informatyki Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego.
(ISBnews)
Warszawa, 11.02.2025 (ISBnews) - Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało nową wersję projektu Ustawy o systemach sztucznej inteligencji. Wprowadzone zmiany skupiają się głównie na uzupełnieniu składu organu nadzorującego rynek, modyfikacji zasad nadzoru oraz wprowadzeniu rozwiązań wspierających innowacje i testowanie nowych technologii, podał resort. Projekt wraz z propozycjami zmian trafił do ponownych uzgodnień międzyresortowych, opiniowania i konsultacji publicznych.
W nowej wersji projektu Ustawy o systemach sztucznej inteligencji wzięto pod uwagę przeszło dwa tysiące uwag, opinii i propozycji zgłoszonych podczas pierwszej tury konsultacji społecznych.
"Najważniejsze zmiany wprowadzone w projekcie ustawy dotyczą elastycznych i nieinwazyjnych zasad skutecznego nadzoru nad bezpieczeństwem produktów i usług, a także rozwiązań wspierających innowacje i testowanie nowych technologii w ramach tzw. piaskownicy regulacyjnej oraz struktury Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji" - czytamy w komunikacie.
"Jako jedni z pierwszych w UE proponujemy, na półtora roku przed obowiązkiem unijnym, uporządkowanie obszaru piaskownic regulacyjnych sztucznej inteligencji. Naszym celem jest zaprojektowania wsparcia inicjatyw innowacyjnych wspólnie z ekosystemem AI w Polsce. Proponujemy, żeby uczestnictwo mikro, małych i średnich przedsiębiorstw było nieodpłatne" - powiedział wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski, cytowany w komunikacie.
Nowością w ustawie jest rozdział ósmy poświęcony wsparciu innowacji. Przewodniczący Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji zyska możliwość powołania tzw. piaskownicy regulacyjnej, czyli przestrzeni do testowania nowych technologii. Zakres i profil jej udostępniania ma pozostać otwarty dla innowatorów, podano w informacji.
"Na podstawie przepisów zawartych w rozdziale dodanym do ustawy minister właściwy do spraw informatyzacji będzie mógł udzielać wsparcia finansowego przeznaczonego na badania naukowe lub prace rozwojowe. Finansowanie lub współfinansowanie programów i projektów w tym zakresie będzie pochodzić ze środków budżetu państwa, jak również z budżetu Unii Europejskiej" - czytamy dalej.
Projekt ustawy określa również nowe zasady, które znacząco ograniczyły uprawnienia kontrolujących specjalistów z Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji wobec kontrolowanych przedsiębiorców i instytucji. Nadzór ma być domyślnie sprawowany w sposób zdalny.
Wprowadzono także mechanizm układu w sprawie nadzwyczajnego złagodzenia sankcji. Jest to rozwiązanie, które ułatwi stronie, wobec której toczy się postępowanie, jak najszybsze zakończenie stanu naruszenia przepisów i wdrożenie środków naprawczych, a także ubiegania się o złagodzenie sankcji, podał też resort.
"Jedną ze zmian w projekcie jest nowy skład Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji, która będzie pełnić rolę organu nadzoru rynku w zakresie systemów sztucznej inteligencji. Dodatkowo komisja ma wspierać oraz monitorować rozwój, innowacje i konkurencyjność w obszarze badań i stosowania systemów sztucznej inteligencji" - czytamy w komunikacie.
Po uwzględnieniu propozycji zgłoszonych w ramach konsultacji społecznych Ministerstwo Cyfryzacji rozszerzyło skład komisji o przedstawicieli wyspecjalizowanych instytucji publicznych odpowiadających za takie sfery jak prawo czy medycyna, które są istotne dla stosowania AI.
(ISBnews)
Warszawa, 10.02.2025 (ISBnews) - Rząd prowadzi prace na 300-milionowym funduszem DeepTech, który będzie inwestował m.in. w bezpieczeństwo cybernetyczne, technologie kosmiczne, satelity, sztuczną inteligencję oraz tzw. technologie podwójnego zastosowania, poinformował minister finansów Andrzej Domański.
"Pracujemy też nad specjalnym 300-milionowym funduszem DeepTech, który będzie inwestował m.in. w bezpieczeństwo cybernetyczne, technologie kosmiczne, satelity, sztuczną inteligencję oraz tzw. technologie podwójnego zastosowania. Wspólnie z PFR-em chcemy zdynamizować finansowanie tych obszarów, by więcej przełomowych technologii mogło rozwijać się właśnie w Polsce" - powiedział Domański podczas konferencji na GPW "Polska. Rok przełomu".
"Równolegle pracujemy także nad nową strukturą funduszową, która powinna ułatwić inwestowanie na rynkach prywatnych w Polsce oraz nad rozwiązaniami wspierającymi akcelerację i tak zwany venture building" - dodał minister.
Dziś zaprezentowany został rządowy plan rozwoju Polski, oparty na 6 filarach: inwestycje w naukę i badania; transformacja energetyczna; nowoczesne technologie; rozwój portów i modernizacja kolei; dynamiczny rynek kapitałowy oraz wsparcie i współpraca z biznesem.
(ISBnews)
Warszawa, 10.02.2025 (ISBnews) - Kluczowym elementem planu rozwoju Polski będą inwestycje w naukę i badania, zapowiedział minister finansów Andrzej Domański.
"Jeśli chcemy dołączyć do grona - a chcemy - najbogatszych państw na świecie, musimy wykorzystać wszystkie nasze atuty i skoncentrować się na strategicznych obszarach. Mamy ambitny plan rozwoju Polski, plan, który opiera się na sześciu kluczowych filarach. Po pierwsze, inwestycje w naukę i badania. Po drugie, transformacja energetyczna. Po trzecie, nowoczesne technologie. Po czwarte, rozwój portów i modernizacja kolei. Po piąte, dynamiczny rynek kapitałowy. Nie przez przypadek spotykamy się dzisiaj na GPW. I rzecz chyba najważniejsza - wsparcie i współpraca z biznesem" - powiedział Domański podczas konferencji na GPW "Polska. Rok przełomu".
"Będziemy rok po roku sukcesywnie zwiększać nakłady na badania, zwiększać nakłady na naukę zarówno w ujęciu nominalnym, jak i w relacji do PKB" - podkreślił Domański.
Wskazał, że "musimy rozwijać także nowe instytucje".
"Jeśli chcemy gospodarki opartej na wiedzy, musimy postawić na jakość badań i umiędzynarodowienie polskiej nauki" - powiedział szef resortu finansów.
(ISBnews)
Warszawa, 31.01.2025 (ISBnews) - Pierwsze przepisy unijnego Rozporządzenia o Sztucznej Inteligencji (AI Act) wejdą w życie 2 lutego - będzie to zakaz używania oraz wprowadzania na rynek szczególnie niebezpiecznych systemów AI, które spełniają kryteria praktyk zakazanych, podało Ministerstwo Cyfryzacji.
"Od 2 lutego 2025 roku wchodzą w życie pierwsze przepisy Rozporządzenia o Sztucznej Inteligencji (AI Act), których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa obywateli i obywatelek oraz podniesienie kompetencji pracowników w zakresie systemów sztucznej inteligencji" - czytamy w komunikacie.
12 lipca 2024 r. opublikowano Rozporządzenie o sztucznej inteligencji (AI Act). Poszczególne elementy AI Act będą wprowadzane stopniowo.
"Już 2 lutego br. w całej UE zacznie obowiązywać zakaz używania oraz wprowadzania na rynek szczególnie niebezpiecznych systemów AI, które spełniają kryteria praktyk zakazanych. Niezastosowanie się do przepisów rozdziału II AI Act może wiązać się z wysokimi karami administracyjnymi, których maksymalne progi zostały ustalone na 35 mln euro lub 7% całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku" - czytamy dalej.
Wytyczne dotyczące systemów AI uznanych za zakazane zostały opublikowane przez Komisję Europejską.
"Tego dnia wejdzie w życie również obowiązek kompetencji w zakresie AI tzw. AI Literacy (art. 4 AI Akt). Obliguje on pracodawców (dostawcy oraz podmioty stosujące systemy AI) do podjęcia działań w kierunku zapewnienia pracownikom odpowiedniej wiedzy i umiejętności w zakresie AI niezbędnych do wykonywania zadań. To istotny krok w kierunku zwiększenia świadomości związanych z AI w miejscu pracy" - napisano też w materiale.
Przepisy rozdziału I dot. przepisów ogólnych i rozdziału II dot. zakazanych praktyk rozporządzenia 2024/1689 obowiązują wprost i nie wymagają podjęcia działań legislacyjnych przez państwa członkowskie.
(ISBnews)
Warszawa, 29.01.2025 (ISBnews) - Komisja Europejska przedstawiła Kompas Konkurencyjności, zakładający trzy główne obszary działania: innowacje, dekarbonizacja i bezpieczeństwo.
"Europa ma wszystko, czego potrzebuje, aby odnieść sukces w wyścigu na szczyt. Ale jednocześnie musimy naprawić nasze słabości, aby odzyskać konkurencyjność. Kompas Konkurencyjności przekształca doskonałe zalecenia raportu Draghiego w mapę drogową. Więc teraz mamy plan. Mamy wolę polityczną. Liczy się szybkość i jedność. Świat na nas nie czeka. Wszystkie państwa członkowskie są co do tego zgodne. Przekształćmy więc ten konsensus w działanie" - powiedziała przewodnicząca Komisji Ursula von der Leyen, cytowana w komunikacie.
W raporcie Mario Draghiego zidentyfikowano trzy imperatywy transformacji w celu zwiększenia konkurencyjności, a Kompas określa podejście i wybór sztandarowych środków mających na celu urzeczywistnienie każdego z tych imperatywów:
1) Zmniejszanie luki innowacyjnej
"UE musi ponownie uruchomić swój silnik innowacji. Chcemy stworzyć środowisko dla młodych innowacyjnych startupów, promować wiodącą pozycję w przemyśle w sektorach o wysokim wzroście w oparciu o głębokie technologie i promować rozpowszechnianie technologii w przedsiębiorstwach o ugruntowanej pozycji i MŚP" - zadeklarowano w komunikacie.
W związku z tym Komisja zaproponuje inicjatywy "AI Gigafactories" i "Apply AI" w celu stymulowania rozwoju i przemysłowego przyjęcia sztucznej inteligencji w kluczowych sektorach. Przedstawi plany działania dotyczące zaawansowanych materiałów, technologii kwantowych, biotechnologii, robotyki i technologii kosmicznych.
"Specjalna strategia UE w zakresie rozpoczynania i zwiększania skali działalności zajmie się przeszkodami, które uniemożliwiają nowym firmom powstawanie i zwiększanie skali działalności. Wniosek dotyczący 28. systemu prawnego uprości obowiązujące przepisy, w tym istotne aspekty prawa spółek, prawa upadłościowego, prawa pracy i prawa podatkowego, oraz zmniejszy koszty niepowodzenia. Umożliwi to innowacyjnym firmom korzystanie z jednego zbioru przepisów wszędzie tam, gdzie inwestują i działają na jednolitym rynku" - czytamy dalej.
2) Wspólny plan działania na rzecz dekarbonizacji i konkurencyjności
"Kompas określa wysokie i niestabilne ceny energii jako kluczowe wyzwanie i wyznacza obszary interwencji w celu ułatwienia dostępu do czystej, przystępnej cenowo energii. Nadchodzący Clean Industrial Deal określi podejście do dekarbonizacji oparte na konkurencyjności, mające na celu zapewnienie UE atrakcyjnej lokalizacji dla produkcji, w tym dla energochłonnych gałęzi przemysłu, oraz promowanie czystych technologii i nowych modeli biznesowych o obiegu zamkniętym. Plan działania na rzecz przystępnej cenowo energii pomoże obniżyć ceny i koszty energii, podczas gdy Akt o akceleratorze dekarbonizacji przemysłu rozszerzy przyspieszone wydawanie pozwoleń na sektory w okresie przejściowym" - napisano w komunikacie.
Ponadto Kompas przewiduje dostosowane do potrzeb plany działania dla energochłonnych sektorów, takich jak stal, metale i chemikalia, które stanowią kręgosłup europejskiego systemu produkcyjnego, ale są najbardziej narażone na tym etapie transformacji.
3) Zmniejszenie nadmiernej zależności i zwiększenie bezpieczeństwa
"Zdolność UE do dywersyfikacji i zmniejszenia zależności będzie zależeć od skutecznych partnerstw. UE ma już największą i najszybciej rozwijającą się sieć umów handlowych na świecie, obejmującą 76 krajów, które odpowiadają za prawie połowę handlu UE. Aby nadal dywersyfikować i wzmacniać nasze łańcuchy dostaw, Kompas odnosi się do nowej gamy partnerstw na rzecz czystego handlu i inwestycji, aby pomóc zabezpieczyć dostawy surowców, czystej energii, zrównoważonych paliw transportowych i czystych technologii z całego świata" - czytamy dalej.
W ramach rynku wewnętrznego przegląd przepisów dotyczących zamówień publicznych pozwoli na wprowadzenie europejskich preferencji w zamówieniach publicznych dla krytycznych sektorów i technologii, podkreślono także.
Trzy filary są uzupełnione pięcioma horyzontalnymi czynnikami umożliwiającymi, które są niezbędne do wspierania konkurencyjności we wszystkich sektorach: uproszczenia, obniżenie barier dla jednolitego rynku, finansowanie konkurencyjności, promowanie umiejętności i wysokiej jakości miejsc pracy oraz lepsza koordynacja polityk na szczeblu unijnym i krajowym, wymieniono w informacji.
(ISBnews)
Warszawa, 28.01.2025 (ISBnews) - Stowarzyszenie na Rzecz Walki z Szarą Strefą Gier i Zakładów Wzajemnych "Graj Legalnie" wskazuje, że niedługo rocznie z Polski do nielegalnych operatorów może wypływać nawet 40 mld zł i liczy, że nowa ustawa przyczyniająca się do ograniczenia szarej strefy igamingu pojawi się niezwłocznie, nie później niż na początku 2026 roku, poinformował ISBnews prezes Stowarzyszenia Zdzisław Kostrubała.
"Minęło już wiele lat od ostatniej nowelizacji ustawy, która nie przystaje do aktualnych możliwości technologicznych i nie ogranicza szarej strefy. W ostatnim czasie Polska otrzymała oficjalne stanowisko z Międzynarodowego Funduszu Walutowego zwracające uwagę na bardzo duży poziom szarej strefy, nie tylko w branży gier hazardowych, ale w całej gospodarce w Polsce. Mówimy o poziomie blisko 50% polskiego rynku igamingowego, który jest kontrolowany przez szarą strefę. Ministerstwo Finansów na razie stwierdziło, że powoła grupę w tej sprawie. Temat powinien być niezwłocznie podjęty z uwagi na fakt, zgodnie z wyliczeniami EY tylko w 2023 roku do szarej strefy gier hazardowych online wypłynęło 35 mld zł i to bez uwzględnienia kryptowalut. Skarb Państwa traci na tym ponad 1 mld zł rok rocznie z tytułu samego podatku od gier, ale mówimy też o problemie społecznym. Gry odbywające się poza kontrolą polskiego państwa narażają konsumentów na poważne problemy - kary wynikające z kodeksu karno-skarbowego, ryzyko utraty środków deponowanych na serwerach w egzotycznych lokacjach, a także kwestie uzależnień" - powiedział ISBnews Kostrubała.
Jak podał, na łączną kwotę 35 mld zł opanowaną przez szarą strefę igamingu składa się ok. 26 mld zł, które wypływają z Polski do nielegalnych kasyn online i 9,5 mld zł w szarej strefie rynku zakładów wzajemnych online.
"Jako stowarzyszenie, w 2025 roku, będziemy jeszcze mocniej wskazywać na problem szarej strefy igamingu i na konieczność podjęcia starań zmierzających do jej ograniczenia poprzez chociażby zaproponowanie rozwiązań analogicznych do państw, gdzie poziom szarej strefy jest dużo niższy. W naszej ocenie polskie państwo ma przestarzałe przepisy i to jest główny powód, dla którego szara strefa się wzmacnia. Mówimy w tej chwili o 35 mld za 2023 rok bez uwzględnienia kryptowalut. Zgodnie z wyliczeniami EY tendencja jest wzrostowa, a więc zaraz rocznie wypływać z Polski będzie nawet 40 mld zł do szarej strefy igamingu" - zaznaczył prezes Stowarzyszenia.
Obecnie w państwowym Rejestrze Domen Służących do Oferowania Gier Hazardowych Niezgodnie z Ustawa znajduje się ponad blisko 50 tys. rekordów.
"Wiele podmiotów prowadzących te witryny prowadzi działania uwiarygadniające - mają swoich afiliantów w Polsce, działalność reklamową, robią różnego rodzaju zabiegi, aby wzmocnić swoją pozycję na polskim rynku. Dostęp do nich jest łatwy. Dlatego też istnienie monopolu Totalizatora Sportowego i jego Total Casino, jest fikcją w sytuacji, kiedy prawie 50% rynku kontroluje szara strefa. W zakładach wzajemnych szara strefa jest mniejsza, dlatego że ten rynek jest otwarty. Obecnie mamy 19 podmiotów, które posiadają licencje. Warto zaznaczyć, że Total Casino i firmy bukmacherskie jak STS, czy Fortuna odprowadzają jeden z największych w Europie podatków branżowych. W efekcie działalność nielegalnych podmiotów to nieuczciwa konkurencja. Co gorsza, brak aktywnych inicjatyw państwa w ograniczaniu szarej strefy tworzy wrażenie akceptowania przez regulatora rynku takiego stanu rzeczy. Na ten moment resort nie podaje, żeby prowadził jakiekolwiek prace zmierzające do zmiany przepisów ustawy. Doszliśmy jednak do momentu w którym zmianę prawa trzeba naprawdę bardzo pilnie przeprowadzić i ze strony Stowarzyszenia, jak i całej branży, jest znaczący nacisk, żeby zmiany prowadzące do ograniczenia szarej strefy zostały jak najszybciej wprowadzone. Proces legislacyjny to są miesiące i będziemy robić wszystko, żeby zmiany ujrzały światło dzienne niezwłocznie, nie później niż na początku 2026 roku" - podsumował prezes Stowarzyszenia Graj Legalnie.
Zaznaczył, że Stowarzyszenie chce występować jako ciało eksperckie i postulować propozycje zmierzające do zmian ograniczających szarą strefę. Natomiast oczekuje inicjatywy ustawodawczej i projektu nowej ustawy ze strony regulatora lub Sejmu.
(ISBnews)
Warszawa, 20.12.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Cyfryzacji skierowało do konsultacji projekt ustawy o uchyleniu ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL).
"Ustawa […] o Centralnej Informacji Emerytalnej wprowadziła rozwiązania, które nie zapewnią kompleksowej realizacji założonego celu, jakim jest poprawa świadomości emerytalnej i zachęta do efektywnego oszczędzania na przyszłość. Jednocześnie rozwiązania te generują bardzo wysokie koszty dla budżetu państwa. Należy również wskazać, że to Zakład Ubezpieczeń Społecznych prowadzi działania w obszarze edukacji społeczeństwa w zakresie oszczędzania na cele emerytalne" - czytamy w uzasadnieniu.
Dodatkowo, proponowane rozwiązania systemu wymagają posiadania komputera lub smartfonu oraz kompetencji cyfrowych, co może wykluczyć część społeczeństwa z dostępu do informacji zgromadzonych w CIE, wskazano.
Z tego też względu rekomendowanym rozwiązaniem jest rezygnacja z budowy CIE oraz uchylenie ustawy o CIE. W konsekwencji uchylenia ustawy zmiany wymagają także inne ustawy, które zawierają regulacje odnoszące się do CIE.
Ocena efektywności kosztowej budowy CIE wykazała, że generuje ona bardzo wysokie koszty w stosunku do ewentualnych spodziewanych korzyści. Proponowane rozwiązanie jest uzasadnione ograniczaniem wydatków z budżetu państwa, podkreślono w uzasadnieniu.
(ISBnews)
Warszawa, 18.12.2024 (ISBnews) - Rząd dodał do wykazu podmiotów podlegających ochronie Cyfrowy Polsat, P4, TVN, Polsat TV, T-Mobile Polska i WB Electronics, poinformował premier Donald Tusk. Ma to stanowić ochronę dostania się tych form w - jak powiedział premier - "ręce niepowołane".
"Przyjęliśmy rozporządzenie, o którym wcześniej wspominałem na mocy którego [rozszerzyliśmy]na taki wykaz podmiotów podlegających ochronie" - powiedział Tusk podczas konferencji prasowej.
Doprecyzował, że ochrona dotyczyłaby sytuacji, w której zgłaszane byłyby oferty kupna tych firm.
"Mówimy o firmach, które podlegają ochronie wtedy, kiedy ktoś chciałby kupić te firmy. Ta lista już była dość pokaźna. Dołożyliśmy do tej listy takie firmy, jak Cyfrowy Polsat, P4 - to jest spółka, która jest operatorem Playa, TVN, Polsat TV, T-Mobile i WB Electronics" - wymienił premier.
Podkreślił, że na tej liście znajdują się "już wcześniej chronione firmy z różnych dziedzin życia, takich oczywistych, dla przykładu Tauron Polska [Energia], Orlen, Grupa Azoty, Gazpol".
"Nie muszę chyba tutaj uzasadniać konieczności ochrony przed ryzykiem dostania tych firm kluczowych dla bezpieczeństwa państwa polskiego w ręce niepowołane" - powiedział Tusk.
"Chcę jeszcze raz podkreślić, że my w ten sposób na pewno nie utrudnimy nikomu ewentualnych transakcji. Będzie wymagała zgody rządu polskiego" - dodał.
Zaznaczył, że intencją tej regulacji jest ochrona firm, a on sam ma "kolejne powody sądzić, że zamiary ze strony tych, którzy te wojny hybrydowe Polsce wypowiedzieli były poważne".
"Tak naprawdę chyba nikt z nas - i myślę, że także opozycja PiS-owska - nie chciałby, żeby któregoś dnia media, operatorzy telekomunikacji, kluczowe dla energetyki czy obronności firmy prywatne, znalazły się w rękach wrogów państwa polskiego i ja tutaj będę absolutnie bezwzględny" - powiedział premier.
"Pragnę wszystkich uspokoić jeszcze się upewniałem ponownie te decyzje są oczywiście zgodne i z Konstytucją i z polskim i prawem europejskim. Tu nikt nie ma wątpliwości. W kilku państwach europejskich stosowane już także tego typu ochronę dla niektórych firm" - dodał Tusk.
(ISBnews)
Warszawa, 17.12.2024 (ISBnews) - Rząd planuje przyjąć w I kw. 2025 r. zmiany programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027, poprzez dodanie nowego priorytetu programu - wsparcia dla rozwoju i wytwarzania surowców krytycznych, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
"W ramach zmiany programu FENG zaproponowano utworzenie nowego priorytetu Wsparcie projektów realizujących cele inicjatywy STEP. Będzie on wspierał rozwój i wytwarzanie technologii krytycznych" - czytamy w wykazie.
Technologie krytyczne wspierane w ramach STEP dotyczą trzech sektorów:
- technologii cyfrowych i innowacji w ramach głębokich technologii;
- czystych i oszczędnych technologii oraz
- biotechnologii, w tym produktów leczniczych o krytycznym znaczeniu i ich składniki.
Sektory te są istotne z punktu widzenia zielonej i cyfrowej transformacji UE oraz zapewnienia suwerenności technologicznej. Wsparcie dotyczy również inwestycji ukierunkowanych na ożywienie rozwoju przemysłowego i wzmocnienie łańcuchów wartości, a tym samym zmniejszenie strategicznych zależności Unii, zwiększenie suwerenności i bezpieczeństwa gospodarczego Unii Europejskiej, wskazano.
Na wsparcie tego priorytetu zostało przeznaczonych 901 mln euro.
Program FENG jest skierowany do:
- przedsiębiorstw,
- podmiotów sektora nauki,
- konsorcjów przedsiębiorców oraz konsorcjów przedsiębiorców z organizacjami badawczymi,
- instytucji otoczenia biznesu, tj. ośrodków przedsiębiorczości, ośrodków innowacji, instytucji finansowych.
Formy wsparcia w ramach Programu FENG to:
- dotacje,
- instrumenty finansowe: kapitałowe, gwarancyjne oraz pożyczkowe,
- instrumenty łączące finansowanie zwrotne i dotacyjne.
(ISBnews)
Warszawa, 16.12.2024 (ISBnews) - Komisja Europejska podjęła decyzję o wysłaniu uzasadnionej opinii w związku z niewyznaczeniem krajowych koordynatorów usług cyfrowych (DSC) na mocy regulacji o usługach cyfrowych (Digital Services Act), poinformowała KE.
"Państwa członkowskie musiały wyznaczyć i upoważnić DSC, który jest odpowiedzialny za monitorowanie stosowania i egzekwowanie DSA wobec dostawców usług mających siedzibę na ich terytorium, do lutego 2024 r." - wskazano w komunikacie.
Komisja wysyła również uzasadnioną opinię w sprawie niewyznaczenia i nieupoważnienia DSC oraz nieustanowienia zasad dotyczących kar.
Polska ma teraz dwa miesiące na odpowiedź i zajęcie się niedociągnięciami wskazanymi przez Komisję. W przypadku braku zadowalającej odpowiedzi Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu spraw przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
(ISBnews)
Warszawa, 16.12.2024 (ISBnews) - Rada Unii Europejskiej przyjęła dyrektywę rozszerzającą i poprawiającą wykorzystanie narzędzi i procesów cyfrowych w prawie spółek. Ma to ułatwić dostęp do danych spółek i zmniejszyć biurokrację w sytuacjach transgranicznych, podała Rada.
"Nowe przepisy ułatwiają udostępnianie danych spółki (np. ujawnianie danych osobowych wspólników komandytowych) za pośrednictwem systemu Business Registers Interconnection System (BRIS). Dyrektywa tworzy również wielojęzyczny szablon cyfrowy (Cyfrowe Pełnomocnictwo UE), aby usunąć formalności, takie jak konieczność uzyskania apostille na dokumentach spółki i zbędnych tłumaczeń w procedurach transgranicznych" - czytamy w komunikacie.
Aby ułatwić formalności w sytuacjach transgranicznych, dyrektywa proponuje wielojęzyczny certyfikat spółki UE, który może być bezpłatny dla niektórych przedsiębiorstw (na przykład spółek partnerskich lub spółek z ograniczoną odpowiedzialnością). Przyjęty dziś tekst przewiduje również możliwość uwzględnienia spółdzielni w dyrektywie prawa spółek w przyszłości.
Po podpisaniu przez przewodniczącego Parlamentu Europejskiego i przewodniczącego Rady dyrektywa zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wejdzie w życie 20 dni później.
Państwa członkowskie mają 30 miesięcy na wdrożenie przepisów niezbędnych do dostosowania się do niniejszej dyrektywy, która zacznie obowiązywać 42 miesiące po jej wejściu w życie.
(ISBnews)
Warszawa, 16.12.2024 (ISBnews) - AI Chamber rekomenduje szybkie wprowadzenie piaskownic regulacyjnych dla projektów AI, podała organizacja w opinii dot. projektu "Strategii cyfryzacji państwa do 2035 r.". Ponieważ jest to działanie sprzyjające powstawaniu innowacyjnych rozwiązań, które jest bardzo wyczekiwane przez środowisko twórców AI, powinny powstać niezwłocznie w ramach implementacji przepisów AI Act, już przed przyjęciem wieloletniej Strategii.
"Bardzo cieszy chęć stworzenia 'przyjaznego dla przedsiębiorczości systemu nadzoru' nad AI. Niestety przedstawiony także przecież przez Ministerstwo Cyfryzacji projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji nie odpowiada temu założeniu w wystarczającym stopniu (Izba przedstawiła szczegółowe uwagi do tego projektu). Postulujemy wprowadzenie tego punktu w życie nawet przed przyjęciem 'Strategii'. Przykładowo projektodawcy ww. ustawy nie przewidzieli powołania tzw. piaskownic regulacyjnych w zakresie SI, działania sprzyjającego powstawaniu innowacyjnych rozwiązań, które jest bardzo wyczekiwane przez środowisko twórców AI. Ten punkt należy uznać za kluczowy i najważniejszy, jako możliwy do szybkiej realizacji siłami samej administracji, bez ponoszenia dodatkowych kosztów" - czytamy w opinii.
Izba postuluje także dążenie do większego wsparcia finansowego dla badań B+R i wdrożeń AI w Polsce i rozwoju w tej dziedzinie oraz eliminację barier prawnych i proceduralnych hamujących innowacje. Jak podkreśliła, w ostatnich miesiącach można było zaobserwować dużą niechęć przeznaczania środków na rozbudowę infrastruktury obliczeniowej (np. w uczelniach), mimo rekordowych środków budżetowych przeznaczonych na transfery socjalne czy obronność.
Według cytowanych przez Izbę badań McKinsey Global Institute, prawie 70% firm wprowadzi przynajmniej jeden rodzaj technologii opartej na AI do 2030 r. W stanowisku AI Chamber postuluje większe inwestycje w edukację i rozwój polskiej nauki w zakresie sztucznej inteligencji i dziedzin STEM, podkreślonych w projekcie "Strategii".
Izba pozytywnie ocenia ogólne cele Strategii, ale jednocześnie wskazuje na wyraźną potrzebę doprecyzowania mechanizmów wdrożeniowych i określenia jednoznacznych regulacji dotyczących podmiotów odpowiedzialnych za realizację działań. Wskazuje też na brak określenia wskaźników mierzenia bieżących postępów oraz mechanizmów kontroli i egzekucji celów. Apeluje też o nadanie priorytetu działaniom wspierającym rozwój AI i eliminację barier administracyjnych oraz prawnych.
"Problem niskiej innowacyjności gospodarki jest problemem systemowym, związanym przyczynowo-skutkowo z szeregiem innych jak m.in. z brakiem kadr, rozdrobnieniem gospodarki, brakiem popytu na innowacje, czy barierami mentalnymi. Stąd kluczowa jest zmiana takiego stanu rzeczy na poziomie meta. Bez rozwiniętej, nowoczesnej i konkurencyjnej gospodarki krajowej, dającej miejsca pracy, finansującej badania i stanowiącej solidną bazę podatkową nie będzie bowiem możliwa realizacja także innych celów - w tym społecznych. Aby Polska kontynuowała bezprecedensowy okres swojego rozwoju, konieczna jest przyjęcie i konsekwentne wprowadzanie w życie spójnej wizji RP jako państwa opartego na wiedzy, nauce i rozwoju nowoczesnych gałęzi przemysłu. W naszej opinii 'Strategia' w dużej mierze zawiera właśnie taką wizję, dlatego zasługuje na poparcie i jak najszybsze wdrożenie" - skomentował prezes AI Chamber Tomasz Snażyk, cytowany w komunikacie poświęconym opinii.
Jak informowano w październiku, cele strategii do osiągnięcia do 2035 r.:
* W roku 2035 przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe będzie miało 85% obywateli;
* 100% projektów IT o publicznym zastosowaniu realizowanych zgodnie z jednolitymi standardami i rekomendacjami architektonicznymi Architektury Informacyjnej Państwa;
* 100% podmiotów realizujących zadania publiczne pracuje na systemie elektronicznego zarządzania dokumentami;
* 100% spraw prowadzonych przez te podmioty załatwiana jest elektronicznie;
* 20 mln Polaków posiada portfel tożsamości cyfrowej;
* Wszystkie kluczowe e-usługi dostępne w aplikacji mObywatel;
* 100 jednostek chorobowych diagnozowanych wspomagająco z wykorzystaniem AI;
* Przynajmniej 1,5 mln specjalistów ICT;
* 100% jednostek administracji publicznej udostępniających e-płatności;
* 50% firm wykorzystujących narzędzia AI;
* 5% PKB na cyfryzację od 2035 roku.
Prezentując projekt strategii w końcu października, wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował, że koszt jej wdrożenia to ponad 100 mld zł. Podkreślał, że w jej realizacji wykorzystywane będą m.in. środki z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
AI Chamber (Izba AI) to instytucja zrzeszająca kilkadziesiąt startupów, firm, organizacji i NGOS-ów AI w Polsce, a docelowo w całym regionie CEE. Za główny cel Izba obrała propagowanie odpowiedzialnego rozwoju AI w Europie Środkowo-Wschodniej poprzez różnorodne działania - od badań rynku CEE, poprzez pomoc we wdrażaniu rozwiązań AI w różnych obszarach gospodarki, po budowanie dla ekspertów platformy do współpracy i dzielenia się doświadczeniami.
(ISBnews)
Warszawa, 11.12.2024 (ISBnews) - Prezydent podpisał nowelizację ustawy o doręczeniach elektronicznych, której celem jest wprowadzenie dodatkowego okresu przejściowego - do 31 grudnia 2025 r. - w którym podmioty obowiązane do stosowania e-Doręczeń będą stopniowo dostosowywały się do nowego sposobu prowadzenia korespondencji m.in. poprzez wprowadzenie systemu elektronicznego obiegu dokumentów - EZD, podała Kancelaria Prezydenta.
"W okresie przejściowym ustawodawca zapewni równoważność doręczania korespondencji za pośrednictwem operatora pocztowego, ePUAP oraz innych systemów dziedzinowych z e-Doręczeniami. Bez zmian pozostaje obowiązek uzyskania przez podmioty wskazane w ustawie o doręczeniach elektronicznych adresu do doręczeń elektronicznych […] do dnia 1 stycznia 2025 r." - czytamy w komunikacie.
W okresie przejściowym podmiot publiczny będzie kierował korespondencję do podmiotu niebędącego podmiotem publicznym na adres do doręczeń elektronicznych - jeżeli odbiorca taki adres posiada. Jeżeli odbiorca nie posiada adresu do doręczeń elektronicznych, to korespondencja będzie mogła być kierowana w dotychczasowy sposób, czyli przez operatora pocztowego, chyba że jest to odpowiedź na wniosek złożony przez ePUAP - w takim przypadku korespondencja będzie kierowana przez ePUAP.
Ustawa precyzuje i porządkuje zasady nadawania adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego jednostkom samorządu terytorialnego. Przyjęto, że minister właściwy do spraw informatyzacji będzie tworzył adres do doręczeń elektronicznych powiązany z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego dla: urzędu gminy, starostwa powiatowego, urzędu marszałkowskiego oraz podmiotu obsługującego związki międzygminne, związki powiatów, związki powiatowo-gminne albo związki metropolitalne. Taki adres do doręczeń elektronicznych będzie adresem wspólnym podmiotu i obsługiwanego przez ten podmiot organu albo związku.
Dodatkowo odrębny adres do doręczeń elektronicznych powiązany z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego będzie e tworzony dla każdej jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego, posiadającej numer identyfikacyjny REGON. W przypadku podmiotów niepublicznych utworzenie dla nich adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz przyporządkowanie do niego skrzynki doręczeń będzie mogło nastąpić automatycznie po otrzymaniu przez ministra właściwego do spraw informatyzacji - za pośrednictwem systemu teleinformatycznego operatora wyznaczonego - danych, które musi zawierać wniosek o utworzenie adresu do doręczeń elektronicznych dla podmiotu niepublicznego.
Minister właściwy do spraw informatyzacji będzie obowiązany udostępnić usługę sieciową umożliwiającą przekazanie przez operatora wyznaczonego niezbędnych danych za pomocą bezpośredniej wymiany danych między systemem teleinformatycznym operatora wyznaczonego a bazą adresów elektronicznych. Rozszerzono katalog podmiotów publicznych w rozumieniu nowelizowanej ustawy o uczelnie niepubliczne oraz federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Tym samym podmioty te wykonując zadania publiczne będą obowiązane stosować przepisy dotyczące doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej. Dodano także przepis przewidujący bezterminowy wpis adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych. (osoby fizyczne w każdym czasie mogą zrezygnować z adresu do doręczeń elektronicznych).
W przypadku świadczenia przez operatora wyznaczonego odpłatnych dodatkowych usług powiązanych ze świadczeniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej w zakresie wymiany korespondencji między osobami fizycznymi lub podmiotami niebędącymi podmiotami publicznymi, operator ten będzie obowiązany przekazać informacje o korzystaniu z tych usług ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Informacje te będą przetwarzane w bazie adresów elektronicznych i będzie można je w tej bazie wyszukać.
Podmioty, takie jak Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Służba Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne i Ministerstwo Obrony Narodowej będą obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej od dnia 31 grudnia 2026 r.
Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., z wyjątkiem zmian dotyczących tworzenia adresu do doręczeń elektronicznych w oparciu o dane otrzymane od operatora wyznaczonego, które wejdą w życie z dniem 1 czerwca 2025 r., oraz zmian wprowadzających bezterminowość adresu do doręczeń elektronicznych, które wejdą w życie z dniem 1 marca 2025 r.
(ISBnews)
Warszawa, 10.12.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Cyfryzacji zakończyło proces zbierania uwag w konsultacjach projektu ustawy o systemach sztucznej inteligencji i uwzględniło już część postulatów, m.in. co do uproszczenia systemu nadzoru, w tym ograniczenia zbędnych czynności kontrolnych, podał resort.
"Ponad 2000 uwag, opinii i propozycji zmian, 110 podmiotów - organizacji i osób prywatnych zdecydowało się wziąć udział w konsultacjach projektu ustawy o systemach sztucznej inteligencji. Ministerstwo Cyfryzacji zakończyło proces zbierania uwag. Już teraz część uwag została uwzględniona. Po zakończeniu analizy wszystkich zgłoszeń nowa wersja projektu ustawy zostanie opublikowana na stronach Rządowego Centrum Legislacji" - czytamy w komunikacie.
Nowa ustawa ma zapewnić sprawne wdrożenie rozporządzenia 2024/1689 (AI Act), jednocześnie wspierając innowacje i zrównoważony rozwój sztucznej inteligencji zorientowanej na człowieka. Celem Aktu jest wprowadzenie w Unii przepisów, które z jednej strony pozwolą na rozwój AI, a z drugiej zapewnią bezpieczeństwo oraz ochronę praw obywatelek i obywateli, podkreślono.
"Zależy nam na wprowadzeniu dobrych przepisów, które umożliwią bezpieczne i stabilne rozwijanie sztucznej inteligencji w Polsce. Tak duże zainteresowanie procesem konsultacji pokazuje, jak istotny jest to temat. Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy zdecydowali się pomóc i podzielić swoimi propozycjami" - powiedział wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski, cytowany w komunikacie.
Dotychczas w trakcie prac uwzględniono postulaty m.in. co do:
* uproszczenia systemu nadzoru, w tym ograniczenia zbędnych czynności kontrolnych,
* doprecyzowania przepisów dotyczących interpretacji generalnych i indywidualnych dla przedsiębiorców,
* uporządkowania relacji Komisja Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji - minister cyfryzacji,
* rozszerzenia katalogu obszarów działalności organizacji społecznych uprawnionych do zgłaszania kandydatur na członków Społecznej Rady ds. Sztucznej Inteligencji przy Komisji,
* zwiększenia zakresu danych i informacji, do których usunięcia zobligowana jest Komisja po rozpatrzeniu sprawy w ramach postępowania,
* zmiany formy prawnej przepisów będących podstawą regulującej pracę Biura Komisji (rozszerzającą zakres spraw możliwych do uregulowania na poziomie regulaminu),
* rozszerzenia listy podmiotów uprawnionych do udziału w posiedzeniach Komisji,
* uwzględnienia roli ministra właściwego ds. informatyzacji w zakresie prac nad "Fabrykami Sztucznej Inteligencji", w tym możliwość bezpośredniego przekazywania środków, wymieniono w informacji.
W udostępnionym w połowie października do konsultacji publicznych projekcie ustawy o systemach sztucznej inteligencji Ministerstwo Cyfryzacji przewidziało powołanie Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji, która będzie m.in. wydawać interpretacje pozwalające firmom upewnić się, że planowane przez nie rozwiązania są zgodne z Aktem o AI. Komisja, której szefa będzie mianował premier, ma też publikować prognozy dotyczące mocy obliczeniowych i zużycia energii elektrycznej związanych z rozwojem AI.
Przepisy dotyczące systemów zakazanych mają obowiązywać od 2 lutego 2025 r., zaś ostateczne terminy, do których należy wprowadzić wszystkie regulacje, upływają w sierpniu 2027 r.
Jak podała wcześniej Komisja Europejska, Akt w sprawie sztucznej inteligencji (AI ACT) wszedł w życie 1 sierpnia 2024 r. Niektóre przepisy aktu w sprawie AI mają już pełne zastosowanie. Cały akt w sprawie sztucznej inteligencji będzie w pełni stosowany dwa lata po jego wejściu w życie, z pewnymi wyjątkami: zakazy wejdą w życie po sześciu miesiącach, zasady zarządzania i obowiązki dotyczące modeli AI ogólnego przeznaczenia zaczną obowiązywać po 12 miesiącach, a przepisy dotyczące systemów sztucznej inteligencji wbudowanych w produkty regulowane zaczną obowiązywać po 36 miesiącach.
(ISBnews)
Warszawa, 05.12.2024 (ISBnews) - Roczne koszty dostosowania do regulacji prawnych przez polski e-commerce wynoszą 55,4 mld zł, co odpowiada 6% rocznej sprzedaży sektora, wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej (e-Izby).
"Z raportu 'e-Accurate 2024' wynika, że:
* roczne koszty dostosowania do regulacji prawnych w polskim e-commerce wynoszą 55,4 mld zł, co odpowiada 6% rocznej sprzedaży sektora.
* średni koszt wdrożenia regulacji dla jednej firmy to 159,5 tys. zł, a dla dużych przedsiębiorstw wydatki sięgają nawet 1 mln zł.
* wiele firm, szczególnie małych i średnich, zmaga się z czasochłonnymi procesami dostosowania, które w przypadku niektórych trwały ponad dwa lata" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
Jednocześnie badanie pokazuje, że konsumenci doceniają efekty wprowadzonych regulacji:
* 87% świadomych dyrektywy Omnibus pozytywnie ocenia zmiany, takie jak transparentność cen czy eliminacja manipulacji opiniami.
* 63% jest zadowolonych z zasad wynikających z RODO, ceniąc większą kontrolę nad własnymi danymi.
Nowe regulacje prawne w e-commerce, takie jak RODO, dyrektywa Omnibus czy Akt o Usługach Cyfrowych (DSA), kształtują rynek i relacje między sprzedawcami a konsumentami. Jednak ich implementacja generuje ogromne koszty i wyzwania dla polskich przedsiębiorców. Raport pokazuje, z jakimi trudnościami mierzy się polski sektor e-commerce oraz jakie działania są konieczne, by wyrównać szanse na rynku, wskazano w materiale.
Izba Gospodarki Elektronicznej podkreśla: nie chodzi o wprowadzanie kolejnych norm prawnych, ale o skuteczne egzekwowanie istniejących przepisów od podmiotów spoza UE oraz uspójnienie obowiązujących regulacji. Bez takich działań nierówne ramy prawne prowadzą do wzrostu kosztów po stronie unijnych firm i pogłębiają ich nierówną konkurencję z przedsiębiorstwami z Azji, które nie muszą spełniać tych samych wymagań.
(ISBnews)