ISBNewsLetter
S U B S K R Y P C J A

Zapisz się na bezpłatny ISBNewsLetter

Zachęcamy do subskrypcji naszego newslettera, w którym codziennie znajdą Państwo najważniejszą depeszę ISBnews, przegląd informacji dostępnych w naszym Portalu i kalendarium nadchodzących wydarzeń biznesowych i ekonomicznych. Subskrypcja jest bezpłatna.

* Dołączając do ISBNewsLetter'a wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. nr 144, poz. 1204). Twój adres e-mail będzie wykorzystany wyłącznie do przekazywania informacji na temat działań ISBNews i nie zostanie przekazane podmiotom trzecim. W kazdej chwili można wypisać się z listy subskrybentów klikając link na dole każdego ISBNewsLettera.

Najnowsze depesze: ISBnews Legislacja

  • 20.12, 15:04MC skierowało do konsultacji projekt uchylenia ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej 

    Warszawa, 20.12.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Cyfryzacji skierowało do konsultacji projekt ustawy o uchyleniu ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL).

    "Ustawa […] o Centralnej Informacji Emerytalnej wprowadziła rozwiązania, które nie zapewnią kompleksowej realizacji założonego celu, jakim jest poprawa świadomości emerytalnej i zachęta do efektywnego oszczędzania na przyszłość. Jednocześnie rozwiązania te generują bardzo wysokie koszty dla budżetu państwa. Należy również wskazać, że to Zakład Ubezpieczeń Społecznych prowadzi działania w obszarze edukacji społeczeństwa w zakresie oszczędzania na cele emerytalne" - czytamy w uzasadnieniu.

    Dodatkowo, proponowane rozwiązania systemu wymagają posiadania komputera lub smartfonu oraz kompetencji cyfrowych, co może wykluczyć część społeczeństwa z dostępu do informacji zgromadzonych w CIE, wskazano.

    Z tego też względu rekomendowanym rozwiązaniem jest rezygnacja z budowy CIE oraz uchylenie ustawy o CIE. W konsekwencji uchylenia ustawy zmiany wymagają także inne ustawy, które zawierają regulacje odnoszące się do CIE.

    Ocena efektywności kosztowej budowy CIE wykazała, że generuje ona bardzo wysokie koszty w stosunku do ewentualnych spodziewanych korzyści. Proponowane rozwiązanie jest uzasadnione ograniczaniem wydatków z budżetu państwa, podkreślono w uzasadnieniu.

    (ISBnews)

  • 18.12, 15:14Tusk: Dodaliśmy do listy podmiotów podlegających ochronie m.in. Cyfrowy Polsat, TVN, P4 

    Warszawa, 18.12.2024 (ISBnews) - Rząd dodał do wykazu podmiotów podlegających ochronie Cyfrowy Polsat, P4, TVN, Polsat TV, T-Mobile Polska i WB Electronics, poinformował premier Donald Tusk. Ma to stanowić ochronę dostania się tych form w - jak powiedział premier - "ręce niepowołane".

    "Przyjęliśmy rozporządzenie, o którym wcześniej wspominałem na mocy którego [rozszerzyliśmy]na taki wykaz podmiotów podlegających ochronie" - powiedział Tusk podczas konferencji prasowej.

    Doprecyzował, że ochrona dotyczyłaby sytuacji, w której zgłaszane byłyby oferty kupna tych firm.

    "Mówimy o firmach, które podlegają ochronie wtedy, kiedy ktoś chciałby kupić te firmy. Ta lista już była dość pokaźna. Dołożyliśmy do tej listy takie firmy, jak Cyfrowy Polsat, P4 - to jest spółka, która jest operatorem Playa, TVN, Polsat TV, T-Mobile i WB Electronics" - wymienił premier.

    Podkreślił, że na tej liście znajdują się "już wcześniej chronione firmy z różnych dziedzin życia, takich oczywistych, dla przykładu Tauron Polska [Energia], Orlen, Grupa Azoty, Gazpol".

    "Nie muszę chyba tutaj uzasadniać konieczności ochrony przed ryzykiem dostania tych firm kluczowych dla bezpieczeństwa państwa polskiego w ręce niepowołane" - powiedział Tusk.

    "Chcę jeszcze raz podkreślić, że my w ten sposób na pewno nie utrudnimy nikomu ewentualnych transakcji. Będzie wymagała zgody rządu polskiego" - dodał.

    Zaznaczył, że intencją tej regulacji jest ochrona firm, a on sam ma "kolejne powody sądzić, że zamiary ze strony tych, którzy te wojny hybrydowe Polsce wypowiedzieli były poważne".

    "Tak naprawdę chyba nikt z nas - i myślę, że także opozycja PiS-owska - nie chciałby, żeby któregoś dnia media, operatorzy telekomunikacji, kluczowe dla energetyki czy obronności firmy prywatne, znalazły się w rękach wrogów państwa polskiego i ja tutaj będę absolutnie bezwzględny" - powiedział premier.

    "Pragnę wszystkich uspokoić jeszcze się upewniałem ponownie te decyzje są oczywiście zgodne i z Konstytucją i z polskim i prawem europejskim. Tu nikt nie ma wątpliwości. W kilku państwach europejskich stosowane już także tego typu ochronę dla niektórych firm" - dodał Tusk.

    (ISBnews)

  • 17.12, 11:01Rząd chce, by program FENG 2021-2027 wspierał także surowce krytyczne 

    Warszawa, 17.12.2024 (ISBnews) - Rząd planuje przyjąć w I kw. 2025 r. zmiany programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027, poprzez dodanie nowego priorytetu programu - wsparcia dla rozwoju i wytwarzania surowców krytycznych, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

    "W ramach zmiany programu FENG zaproponowano utworzenie nowego priorytetu Wsparcie projektów realizujących cele inicjatywy STEP. Będzie on wspierał rozwój i wytwarzanie technologii krytycznych" - czytamy w wykazie.

    Technologie krytyczne wspierane w ramach STEP dotyczą trzech sektorów:
    - technologii cyfrowych i innowacji w ramach głębokich technologii;
    - czystych i oszczędnych technologii oraz
    - biotechnologii, w tym produktów leczniczych o krytycznym znaczeniu i ich składniki.

    Sektory te są istotne z punktu widzenia zielonej i cyfrowej transformacji UE oraz zapewnienia suwerenności technologicznej. Wsparcie dotyczy również inwestycji ukierunkowanych na ożywienie rozwoju przemysłowego i wzmocnienie łańcuchów wartości, a tym samym zmniejszenie strategicznych zależności Unii, zwiększenie suwerenności i bezpieczeństwa gospodarczego Unii Europejskiej, wskazano.
    Na wsparcie tego priorytetu zostało przeznaczonych 901 mln euro.

    Program FENG jest skierowany do:
    - przedsiębiorstw,
    - podmiotów sektora nauki,
    - konsorcjów przedsiębiorców oraz konsorcjów przedsiębiorców z organizacjami badawczymi,
    - instytucji otoczenia biznesu, tj. ośrodków przedsiębiorczości, ośrodków innowacji, instytucji finansowych.

    Formy wsparcia w ramach Programu FENG to:
    - dotacje,
    - instrumenty finansowe: kapitałowe, gwarancyjne oraz pożyczkowe,
    - instrumenty łączące finansowanie zwrotne i dotacyjne.

    (ISBnews)

  • 16.12, 13:32Komisja wzywa Polskę do wyznaczenia krajowych koordynatorów usług cyfrowych 

    Warszawa, 16.12.2024 (ISBnews) - Komisja Europejska podjęła decyzję o wysłaniu uzasadnionej opinii w związku z niewyznaczeniem krajowych koordynatorów usług cyfrowych (DSC) na mocy regulacji o usługach cyfrowych (Digital Services Act), poinformowała KE.

    "Państwa członkowskie musiały wyznaczyć i upoważnić DSC, który jest odpowiedzialny za monitorowanie stosowania i egzekwowanie DSA wobec dostawców usług mających siedzibę na ich terytorium, do lutego 2024 r." - wskazano w komunikacie.

    Komisja wysyła również uzasadnioną opinię w sprawie niewyznaczenia i nieupoważnienia DSC oraz nieustanowienia zasad dotyczących kar.

    Polska ma teraz dwa miesiące na odpowiedź i zajęcie się niedociągnięciami wskazanymi przez Komisję. W przypadku braku zadowalającej odpowiedzi Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu spraw przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

    (ISBnews)

  • 16.12, 11:39Rada UE przyjęła dyrektywę dot. wykorzystania narzędzi cyfrowych w prawie spółek 

    Warszawa, 16.12.2024 (ISBnews) - Rada Unii Europejskiej przyjęła dyrektywę rozszerzającą i poprawiającą wykorzystanie narzędzi i procesów cyfrowych w prawie spółek. Ma to ułatwić dostęp do danych spółek i zmniejszyć biurokrację w sytuacjach transgranicznych, podała Rada.

    "Nowe przepisy ułatwiają udostępnianie danych spółki (np. ujawnianie danych osobowych wspólników komandytowych) za pośrednictwem systemu Business Registers Interconnection System (BRIS). Dyrektywa tworzy również wielojęzyczny szablon cyfrowy (Cyfrowe Pełnomocnictwo UE), aby usunąć formalności, takie jak konieczność uzyskania apostille na dokumentach spółki i zbędnych tłumaczeń w procedurach transgranicznych" - czytamy w komunikacie.  

    Aby ułatwić formalności w sytuacjach transgranicznych, dyrektywa proponuje wielojęzyczny certyfikat spółki UE, który może być bezpłatny dla niektórych przedsiębiorstw (na przykład spółek partnerskich lub spółek z ograniczoną odpowiedzialnością). Przyjęty dziś tekst przewiduje również możliwość uwzględnienia spółdzielni w dyrektywie prawa spółek w przyszłości.

    Po podpisaniu przez przewodniczącego Parlamentu Europejskiego i przewodniczącego Rady dyrektywa zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wejdzie w życie 20 dni później.

    Państwa członkowskie mają 30 miesięcy na wdrożenie przepisów niezbędnych do dostosowania się do niniejszej dyrektywy, która zacznie obowiązywać 42 miesiące po jej wejściu w życie.

    (ISBnews)

  • 16.12, 10:51AI Chamber rekomenduje wprowadzenie piaskownic regulacyjnych dla projektów AI 

    Warszawa, 16.12.2024 (ISBnews) - AI Chamber rekomenduje szybkie wprowadzenie piaskownic regulacyjnych dla projektów AI, podała organizacja w opinii dot. projektu "Strategii cyfryzacji państwa do 2035 r.". Ponieważ jest to działanie sprzyjające powstawaniu innowacyjnych rozwiązań, które jest bardzo wyczekiwane przez środowisko twórców AI, powinny powstać niezwłocznie w ramach implementacji przepisów AI Act, już przed przyjęciem wieloletniej Strategii.

    "Bardzo cieszy chęć stworzenia 'przyjaznego dla przedsiębiorczości systemu nadzoru' nad AI. Niestety przedstawiony także przecież przez Ministerstwo Cyfryzacji projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji nie odpowiada temu założeniu w wystarczającym stopniu (Izba przedstawiła szczegółowe uwagi do tego projektu). Postulujemy wprowadzenie tego punktu w życie nawet przed przyjęciem 'Strategii'. Przykładowo projektodawcy ww. ustawy nie przewidzieli powołania tzw. piaskownic regulacyjnych w zakresie SI, działania sprzyjającego powstawaniu innowacyjnych rozwiązań, które jest bardzo wyczekiwane przez środowisko twórców AI. Ten punkt należy uznać za kluczowy i najważniejszy, jako możliwy do szybkiej realizacji siłami samej administracji, bez ponoszenia dodatkowych kosztów" - czytamy w opinii.

    Izba postuluje także dążenie do większego wsparcia finansowego dla badań B+R i wdrożeń AI w Polsce i rozwoju w tej dziedzinie oraz eliminację barier prawnych i proceduralnych hamujących innowacje. Jak podkreśliła, w ostatnich miesiącach można było zaobserwować dużą niechęć przeznaczania środków na rozbudowę infrastruktury obliczeniowej (np. w uczelniach), mimo rekordowych środków budżetowych przeznaczonych na transfery socjalne czy obronność.

    Według cytowanych przez Izbę badań McKinsey Global Institute, prawie 70% firm wprowadzi przynajmniej jeden rodzaj technologii opartej na AI do 2030 r. W stanowisku AI Chamber postuluje większe inwestycje w edukację i rozwój polskiej nauki w zakresie sztucznej inteligencji i dziedzin STEM, podkreślonych w projekcie "Strategii".

    Izba pozytywnie ocenia ogólne cele Strategii, ale jednocześnie wskazuje na wyraźną potrzebę doprecyzowania mechanizmów wdrożeniowych i określenia jednoznacznych regulacji dotyczących podmiotów odpowiedzialnych za realizację działań. Wskazuje też na brak określenia wskaźników mierzenia bieżących postępów oraz mechanizmów kontroli i egzekucji celów. Apeluje też o nadanie priorytetu działaniom wspierającym rozwój AI i eliminację barier administracyjnych oraz prawnych.

    "Problem niskiej innowacyjności gospodarki jest problemem systemowym, związanym przyczynowo-skutkowo z szeregiem innych jak m.in. z brakiem kadr, rozdrobnieniem gospodarki, brakiem popytu na innowacje, czy barierami mentalnymi. Stąd kluczowa jest zmiana takiego stanu rzeczy na poziomie meta. Bez rozwiniętej, nowoczesnej i konkurencyjnej gospodarki krajowej, dającej miejsca pracy, finansującej badania i stanowiącej solidną bazę podatkową nie będzie bowiem możliwa realizacja także innych celów - w tym społecznych. Aby Polska kontynuowała bezprecedensowy okres swojego rozwoju, konieczna jest przyjęcie i konsekwentne wprowadzanie w życie spójnej wizji RP jako państwa opartego na wiedzy, nauce i rozwoju nowoczesnych gałęzi przemysłu. W naszej opinii 'Strategia' w dużej mierze zawiera właśnie taką wizję, dlatego zasługuje na poparcie i jak najszybsze wdrożenie" - skomentował prezes AI Chamber Tomasz Snażyk, cytowany w komunikacie poświęconym opinii.

    Jak informowano w październiku, cele strategii do osiągnięcia do 2035 r.:

    * W roku 2035 przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe będzie miało 85% obywateli;

    * 100% projektów IT o publicznym zastosowaniu realizowanych zgodnie z jednolitymi standardami i rekomendacjami architektonicznymi Architektury Informacyjnej Państwa;

    * 100% podmiotów realizujących zadania publiczne pracuje na systemie elektronicznego zarządzania dokumentami;

    * 100% spraw prowadzonych przez te podmioty załatwiana jest elektronicznie;

    * 20 mln Polaków posiada portfel tożsamości cyfrowej;

    * Wszystkie kluczowe e-usługi dostępne w aplikacji mObywatel;

    * 100 jednostek chorobowych diagnozowanych wspomagająco z wykorzystaniem AI;

    * Przynajmniej 1,5 mln specjalistów ICT;

    * 100% jednostek administracji publicznej udostępniających e-płatności;

    * 50% firm wykorzystujących narzędzia AI;

    * 5% PKB na cyfryzację od 2035 roku.

    Prezentując projekt strategii w końcu października, wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował, że koszt jej wdrożenia to ponad 100 mld zł. Podkreślał, że w jej realizacji wykorzystywane będą m.in. środki z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

    AI Chamber (Izba AI) to instytucja zrzeszająca kilkadziesiąt startupów, firm, organizacji i NGOS-ów AI w Polsce, a docelowo w całym regionie CEE. Za główny cel Izba obrała propagowanie odpowiedzialnego rozwoju AI w Europie Środkowo-Wschodniej poprzez różnorodne działania - od badań rynku CEE, poprzez pomoc we wdrażaniu rozwiązań AI w różnych obszarach gospodarki, po budowanie dla ekspertów platformy do współpracy i dzielenia się doświadczeniami.

    (ISBnews)

  • 11.12, 11:08Prezydent podpisał nowelizację ustawy o doręczeniach elektronicznych 

    Warszawa, 11.12.2024 (ISBnews) - Prezydent podpisał nowelizację ustawy o doręczeniach elektronicznych, której celem jest wprowadzenie dodatkowego okresu przejściowego - do 31 grudnia 2025 r. - w którym podmioty obowiązane do stosowania e-Doręczeń będą stopniowo dostosowywały się do nowego sposobu prowadzenia korespondencji m.in. poprzez wprowadzenie systemu elektronicznego obiegu dokumentów - EZD, podała Kancelaria Prezydenta.

    "W okresie przejściowym ustawodawca zapewni równoważność doręczania korespondencji za pośrednictwem operatora pocztowego, ePUAP oraz innych systemów dziedzinowych z e-Doręczeniami. Bez zmian pozostaje obowiązek uzyskania przez podmioty wskazane w ustawie o doręczeniach elektronicznych adresu do doręczeń elektronicznych […] do dnia 1 stycznia 2025 r." - czytamy w komunikacie.  

    W okresie przejściowym podmiot publiczny będzie kierował korespondencję do podmiotu niebędącego podmiotem publicznym na adres do doręczeń elektronicznych - jeżeli odbiorca taki adres posiada. Jeżeli odbiorca nie posiada adresu do doręczeń elektronicznych, to korespondencja będzie mogła być kierowana w dotychczasowy sposób, czyli przez operatora pocztowego, chyba że jest to odpowiedź na wniosek złożony przez ePUAP - w takim przypadku korespondencja będzie kierowana przez ePUAP.

    Ustawa precyzuje i porządkuje zasady nadawania adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego jednostkom samorządu terytorialnego. Przyjęto, że minister właściwy do spraw informatyzacji będzie tworzył adres do doręczeń elektronicznych powiązany z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego dla: urzędu gminy, starostwa powiatowego, urzędu marszałkowskiego oraz podmiotu obsługującego związki międzygminne, związki powiatów, związki powiatowo-gminne albo związki metropolitalne. Taki adres do doręczeń elektronicznych będzie adresem wspólnym podmiotu i obsługiwanego przez ten podmiot organu albo związku.

    Dodatkowo odrębny adres do doręczeń elektronicznych powiązany z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego będzie e tworzony dla każdej jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego, posiadającej numer identyfikacyjny REGON. W przypadku podmiotów niepublicznych utworzenie dla nich adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz przyporządkowanie do niego skrzynki doręczeń będzie mogło nastąpić automatycznie po otrzymaniu przez ministra właściwego do spraw informatyzacji - za pośrednictwem systemu teleinformatycznego operatora wyznaczonego - danych, które musi zawierać wniosek o utworzenie adresu do doręczeń elektronicznych dla podmiotu niepublicznego.

    Minister właściwy do spraw informatyzacji będzie obowiązany udostępnić usługę sieciową umożliwiającą przekazanie przez operatora wyznaczonego niezbędnych danych za pomocą bezpośredniej wymiany danych między systemem teleinformatycznym operatora wyznaczonego a bazą adresów elektronicznych. Rozszerzono katalog podmiotów publicznych w rozumieniu nowelizowanej ustawy o uczelnie niepubliczne oraz federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Tym samym podmioty te wykonując zadania publiczne będą obowiązane stosować przepisy dotyczące doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej. Dodano także przepis przewidujący bezterminowy wpis adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych. (osoby fizyczne w każdym czasie mogą zrezygnować z adresu do doręczeń elektronicznych).

    W przypadku świadczenia przez operatora wyznaczonego odpłatnych dodatkowych usług powiązanych ze świadczeniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej w zakresie wymiany korespondencji między osobami fizycznymi lub podmiotami niebędącymi podmiotami publicznymi, operator ten będzie obowiązany przekazać informacje o korzystaniu z tych usług ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Informacje te będą przetwarzane w bazie adresów elektronicznych i będzie można je w tej bazie wyszukać.

    Podmioty, takie jak Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Służba Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne i Ministerstwo Obrony Narodowej będą obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej od dnia 31 grudnia 2026 r.

    Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., z wyjątkiem zmian dotyczących tworzenia adresu do doręczeń elektronicznych w oparciu o dane otrzymane od operatora wyznaczonego, które wejdą w życie z dniem 1 czerwca 2025 r., oraz zmian wprowadzających bezterminowość adresu do doręczeń elektronicznych, które wejdą w życie z dniem 1 marca 2025 r.

    (ISBnews)

  • 10.12, 10:37MC: Po konsultacjach projektu ustawy wdrażającej Akt o AI uproszczono m.in. system nadzoru 

    Warszawa, 10.12.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Cyfryzacji zakończyło proces zbierania uwag w konsultacjach projektu ustawy o systemach sztucznej inteligencji i uwzględniło już część postulatów, m.in. co do uproszczenia systemu nadzoru, w tym ograniczenia zbędnych czynności kontrolnych, podał resort.

    "Ponad 2000 uwag, opinii i propozycji zmian, 110 podmiotów - organizacji i osób prywatnych zdecydowało się wziąć udział w konsultacjach projektu ustawy o systemach sztucznej inteligencji. Ministerstwo Cyfryzacji zakończyło proces zbierania uwag. Już teraz część uwag została uwzględniona. Po zakończeniu analizy wszystkich zgłoszeń nowa wersja projektu ustawy zostanie opublikowana na stronach Rządowego Centrum Legislacji" - czytamy w komunikacie.

    Nowa ustawa ma zapewnić sprawne wdrożenie rozporządzenia 2024/1689 (AI Act), jednocześnie wspierając innowacje i zrównoważony rozwój sztucznej inteligencji zorientowanej na człowieka. Celem Aktu jest wprowadzenie w Unii przepisów, które z jednej strony pozwolą na rozwój AI, a z drugiej zapewnią bezpieczeństwo oraz ochronę praw obywatelek i obywateli, podkreślono.

    "Zależy nam na wprowadzeniu dobrych przepisów, które umożliwią bezpieczne i stabilne rozwijanie sztucznej inteligencji w Polsce. Tak duże zainteresowanie procesem konsultacji pokazuje, jak istotny jest to temat. Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy zdecydowali się pomóc i podzielić swoimi propozycjami" - powiedział wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski, cytowany w komunikacie.

    Dotychczas w trakcie prac uwzględniono postulaty m.in. co do:

    * uproszczenia systemu nadzoru, w tym ograniczenia zbędnych czynności kontrolnych,

    * doprecyzowania przepisów dotyczących interpretacji generalnych i indywidualnych dla przedsiębiorców,

    * uporządkowania relacji Komisja Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji - minister cyfryzacji,

    * rozszerzenia katalogu obszarów działalności organizacji społecznych uprawnionych do zgłaszania kandydatur na członków Społecznej Rady ds. Sztucznej Inteligencji przy Komisji,

    * zwiększenia zakresu danych i informacji, do których usunięcia zobligowana jest Komisja po rozpatrzeniu sprawy w ramach postępowania,

    * zmiany formy prawnej przepisów będących podstawą regulującej pracę Biura Komisji (rozszerzającą zakres spraw możliwych do uregulowania na poziomie regulaminu),

    * rozszerzenia listy podmiotów uprawnionych do udziału w posiedzeniach Komisji,

    * uwzględnienia roli ministra właściwego ds. informatyzacji w zakresie prac nad "Fabrykami Sztucznej Inteligencji", w tym możliwość bezpośredniego przekazywania środków, wymieniono w informacji.

    W udostępnionym w połowie października do konsultacji publicznych projekcie ustawy o systemach sztucznej inteligencji Ministerstwo Cyfryzacji przewidziało powołanie Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji, która będzie m.in. wydawać interpretacje pozwalające firmom upewnić się, że planowane przez nie rozwiązania są zgodne z Aktem o AI. Komisja, której szefa będzie mianował premier, ma też publikować prognozy dotyczące mocy obliczeniowych i zużycia energii elektrycznej związanych z rozwojem AI.

    Przepisy dotyczące systemów zakazanych mają obowiązywać od 2 lutego 2025 r., zaś ostateczne terminy, do których należy wprowadzić wszystkie regulacje, upływają w sierpniu 2027 r.

    Jak podała wcześniej Komisja Europejska, Akt w sprawie sztucznej inteligencji (AI ACT) wszedł w życie 1 sierpnia 2024 r. Niektóre przepisy aktu w sprawie AI mają już pełne zastosowanie. Cały akt w sprawie sztucznej inteligencji będzie w pełni stosowany dwa lata po jego wejściu w życie, z pewnymi wyjątkami: zakazy wejdą w życie po sześciu miesiącach, zasady zarządzania i obowiązki dotyczące modeli AI ogólnego przeznaczenia zaczną obowiązywać po 12 miesiącach, a przepisy dotyczące systemów sztucznej inteligencji wbudowanych w produkty regulowane zaczną obowiązywać po 36 miesiącach.

    (ISBnews)

  • 05.12, 11:17e-Izba: Koszty dostosowania sektora e-commerce do regulacji prawnych to 55,4 mld zł/rok 

    Warszawa, 05.12.2024 (ISBnews) - Roczne koszty dostosowania do regulacji prawnych przez polski e-commerce wynoszą 55,4 mld zł, co odpowiada 6% rocznej sprzedaży sektora, wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej (e-Izby).

    "Z raportu 'e-Accurate 2024' wynika, że:

    * roczne koszty dostosowania do regulacji prawnych w polskim e-commerce wynoszą 55,4 mld zł, co odpowiada 6% rocznej sprzedaży sektora.

    * średni koszt wdrożenia regulacji dla jednej firmy to 159,5 tys. zł, a dla dużych przedsiębiorstw wydatki sięgają nawet 1 mln zł.

    * wiele firm, szczególnie małych i średnich, zmaga się z czasochłonnymi procesami dostosowania, które w przypadku niektórych trwały ponad dwa lata" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.

    Jednocześnie badanie pokazuje, że konsumenci doceniają efekty wprowadzonych regulacji:

    * 87% świadomych dyrektywy Omnibus pozytywnie ocenia zmiany, takie jak transparentność cen czy eliminacja manipulacji opiniami.

    * 63% jest zadowolonych z zasad wynikających z RODO, ceniąc większą kontrolę nad własnymi danymi.

    Nowe regulacje prawne w e-commerce, takie jak RODO, dyrektywa Omnibus czy Akt o Usługach Cyfrowych (DSA), kształtują rynek i relacje między sprzedawcami a konsumentami. Jednak ich implementacja generuje ogromne koszty i wyzwania dla polskich przedsiębiorców. Raport pokazuje, z jakimi trudnościami mierzy się polski sektor e-commerce oraz jakie działania są konieczne, by wyrównać szanse na rynku, wskazano w materiale.

    Izba Gospodarki Elektronicznej podkreśla: nie chodzi o wprowadzanie kolejnych norm prawnych, ale o skuteczne egzekwowanie istniejących przepisów od podmiotów spoza UE oraz uspójnienie obowiązujących regulacji. Bez takich działań nierówne ramy prawne prowadzą do wzrostu kosztów po stronie unijnych firm i pogłębiają ich nierówną konkurencję z przedsiębiorstwami z Azji, które nie muszą spełniać tych samych wymagań.

    (ISBnews)

  • 05.12, 07:20Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o e-doręczeniach dot. okresu przejściowego 

    Warszawa, 05.12.2024 (ISBnews) - Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o doręczeniach elektronicznych, która ma pomóc podmiotom publicznym dostosować się do wymogów ustawy, poprzez wprowadzenie okresu przejściowego (do końca 2025 r.), w którym równoważne z doręczeniem na adres do doręczeń elektronicznych będzie doręczenie na ePUAP oraz inne alternatywne sposoby doręczenia.

    Za nowelizacją głosowało 58 senatorów, przeciw było 32, a jeden wstrzymał się od głosu.

    Nowelizacja wprowadza szereg zmian, w tym:

    - Wprowadzenie okresu przejściowego - do końca 2025 r. korespondencja może być doręczana również za pośrednictwem operatora pocztowego, ePUAP i innych systemów. Równocześnie promowany będzie system e-Doręczeń jako preferowany sposób komunikacji. Podmioty publiczne są zobowiązane do uzyskania adresu do doręczeń elektronicznych (ADE) najpóźniej do 1 stycznia 2025 r.

    - Rozszerzenie obowiązku posiadania adresu do doręczeń elektronicznych - obowiązek ten obejmie dodatkowo uczelnie niepubliczne oraz federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Dodatkowo jednostki samorządu terytorialnego oraz samorządowe instytucje kultury będą zobowiązane do posiadania ADE oraz korzystania z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) i publicznej usługi hybrydowej (PUH) w określonych terminach.

    - Wzmocnienie organizacyjne jednostek samorządowych - jednostki te będą zobowiązane do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych obsługiwanego przez urzędy samorządu terytorialnego.

    - Równość dostępu dla podmiotów niepublicznych - podmioty niepubliczne będą mogły zakładać adresy do doręczeń elektronicznych również za pośrednictwem operatora wyznaczonego, co ujednolici proces zakładania adresów oraz zapewni jednolite zasady dla wszystkich dostawców usług zaufania.

    - Ujednolicenie zasad w bazie adresów elektronicznych - projekt wprowadza zasady bezterminowego wpisu do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE) oraz znosi wymóg składania oświadczeń o wpisie w rejestrze CEIDG.

    - Dodatkowe obowiązki operatora wyznaczonego - operator wyznaczony, w przypadku świadczenia usług dodatkowych, będzie miał obowiązek przekazywania informacji o korzystaniu z tej usługi ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji. Przekazywanie danych będzie odbywało się za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, co umożliwi przetwarzanie i wyszukiwanie tych danych z bazy adresów elektronicznych.

    - Określenie obowiązków służb specjalnych - Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Służba Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne oraz resort obrony narodowej mają dostosować się do wymogów ustawy do końca 2026 r., wykorzystując publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publiczną usługę hybrydową.

    Nowelizacja umożliwia też refundację Poczcie Polskiej jako operatorowi wyznaczonemu kosztów inwestycji na budowę i modernizację infrastruktury oraz koszty oprogramowania teleinformatycznego,  ponoszonych w latach 2020-2024 do wysokości 100 mln zł.  

    System e-Doręczeń zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

    (ISBnews)

  • 04.12, 13:44Projekt nowelizacji o cudzoziemcach dot. e-wniosków pobytowych trafił do konsultacji 

    Warszawa, 04.12.2024 (ISBnews) - Projekt nowelizacji ustawy o cudzoziemców, zakładający wprowadzenie elektronicznej formy składania wniosków pobytowych, trafił do konsultacji, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Wnioski miałyby być składane za pośrednictwem Modułu Obsługi Spraw (MOS).

    Chodzi o wnioski o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, zezwolenia na pobyt stały oraz zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE.

    "Proponowane zastąpienie obowiązku składania wniosków w formie papierowej, osobiście w siedzibie urzędu wojewódzkiego, obowiązkiem składania ich w postaci elektronicznej jest odpowiedzią na naturalnie zachodzące zmiany oczekiwań osób ubiegających się o legalizację pobytu w Polsce. Usprawnienie procedur legalizacji pobytu cudzoziemców wynika również z konieczności obsłużenia wzrastającej z roku na rok liczby wniosków o legalizację pobytu w Polsce" - czytamy w uzasadnieniu.

    Projektowane przepisy stanowią, iż MOS będzie prowadzony przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców w systemie teleinformatycznym. Będzie ściśle powiązany i kompatybilny z krajowym zbiorem rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców, prowadzonym przez Szefa Urzędu.

    Prawo dostępu do MOS będzie przysługiwało także osobom, które mogą złożyć wniosek w imieniu małoletniego cudzoziemca, osoby ubezwłasnowolnionej lub osoby małoletniej bez opieki.

    Założeniem projektowanej ustawy jest także stworzenie cyfrowej formy wniosku zawierającej zaawansowany podpis elektroniczny. Ma ona ułatwić urzędom wojewódzkim prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach legalizacji pobytu cudzoziemców w Polsce, ponieważ wnioski po ich weryfikacji formalnej będą automatycznie przekazywane do krajowego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach, podkreślono.

    (ISBnews)

  • 02.12, 14:37Rząd planuje przyjęcie projektu dot. nowego systemu e-rejestracji w I kw. 2025 r. 

    Warszawa, 02.12.2024 (ISBnews) - Rząd planuje przyjęcie projektu nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, który zakłada wprowadzenie nowego scentralizowanego systemu e-rejestracji w 2025r., wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. E-rejestracja będzie miała najpierw zastosowanie do wybranych świadczeń w trybie ambulatoryjnym, a w późniejszym okresie będzie dotyczyć także pozostałych.

    "Celem projektowanej ustawy jest wprowadzenie nowego, scentralizowanego systemu rejestracji na świadczenia opieki zdrowotnej oraz ustalanie kolejności ich udzielania za pomocą centralnej elektronicznej rejestracji" - czytamy w wykazie.

    Sukcesywnie centralną elektroniczną rejestracją będzie obejmowany coraz szerszy katalog świadczeń opieki zdrowotnej, gdyż na początkowym etapie jej funkcjonowania, centralna elektroniczna rejestracja będzie miała zastosowanie tylko do wybranych świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych w trybie ambulatoryjnym.

    "Planuje się, by w 2025 r. centralną elektroniczną rejestracją objąć następujące świadczenia opieki zdrowotnej realizowane w ramach: kardiologii, onkologii i tomografii komputerowej, a także świadczenia opieki zdrowotnej realizowane w ramach programu profilaktyki raka szyjki macicy i programu profilaktyki raka piersi" - wskazano także.

    Kolejne zakresy świadczeń, do których zastosowanie będzie miała centralna elektroniczna rejestracja, mają być dodawane sukcesywnie, w kolejnych latach. Centralna elektroniczna rejestracja na dane świadczenie ma zastąpić listy oczekujących, prowadzone dotychczas osobno przez każdego świadczeniodawcę.

    (ISBnews)

  • 26.11, 12:54Tusk: Przeznaczymy obligacje o wartości 1,5 mld zł na rzecz uczelni wyższych 

    Warszawa, 26.11.2024 (ISBnews) - Rząd przeznaczy obligacje o wartości 1,5 mld zł na rozwój i inwestycje polskich uczelni wyższych, poinformował premier Donald Tusk.

    "Podjąłem decyzję o przeznaczeniu obligacji o wartości 1,5 mld zł na rzecz polskich uczelni wyższych. Jest to wsparcie na inwestycje strategiczne, które umożliwią realizację badań naukowych, inwestycje prostudenckie i tzw. inwestycje wyższej konieczności czy modernizacje budynków" - powiedział Tusk przed posiedzeniem rządu.

    (ISBnews)

     

  • 26.11, 10:05MZ: Trwają prace, umożliwiające realizację e-recepty w różnych aptekach od 2025r. 

    Warszawa, 26.11.2024 (ISBnews) - Obecnie w Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad wprowadzeniem możliwości realizacji e-recepty w różnych aptekach od 2025 r., poinformował wiceminister Wojciech Konieczny.

    "Zgodnie z decyzją Ministra Zdrowia, rozpoczęto prace dotyczące realizacji e-recepty w różnych aptekach. Termin wdrożenia tej usługi planowany jest na rok 2025" - napisał Konieczny w odpowiedzi na interpelację.

    Jest to wynik prac zespołu do spraw preskrypcji i realizacji recept na leki gotowe i recepturowe, który przygotował szereg rekomendacji w zakresie preskrypcji i realizacji recept.

    "Z uwagi na fakt, że temat ten jest ważny społecznie przygotowanie powyższego rozwiązania ma nadany status pilny" - dodał wiceminister.

    (ISBnews)

  • 26.11, 09:45Projekt noweli o podatku akcyzowym dot. urządzeń do waporyzacji trafił na Komitet Stały RM 

    Warszawa, 26.11.2024 (ISBnews) - Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, zakładający objęcie akcyzą jednorazowych i wielorazowych papierosów elektronicznych, urządzeń do waporyzacji oraz płynu do papierosów elektronicznych trafił na Komitet Stały Rady Ministrów, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL). Stawka akcyzy została zaproponowana na poziomie 40 zł za sztukę.

    "Zaproponowano objęcie podatkiem akcyzowym wielorazowych papierosów elektronicznych, podgrzewaczy oraz urządzeń wielofunkcyjnych. Jednocześnie projekt definiuje urządzenia do waporyzacji jako wyroby akcyzowe. Stawka w wysokości 40 zł powinna zmniejszyć dostępność ekonomiczną tych urządzeń. W przypadku urządzeń wielorazowych akcyza w wysokości 40 zł zostanie zapłacona jednorazowo, a urządzenie będzie mogło być wielokrotnie napełniane płynem, czy używane do waporyzacji wyrobów nowatorskich" - czytamy w uzasadnieniu.

    Jednocześnie w odniesieniu do wielorazowych papierosów elektronicznych, podgrzewaczy i urządzeń wielofunkcyjnych projekt zakłada zwolnienie z podatku akcyzowego w przypadku:

    - nabycia wewnątrzwspólnotowego przez osobę fizyczną osobiście na jej własny użytek, nie w celach handlowych,

    - importu i przywożenia w bagażu osobistym podróżnego, który ukończył 17 lat,

    - importu w przesyłce wysyłanej z terytorium państwa trzeciego przez osobę fizyczną i przeznaczonej dla osoby fizycznej przebywającej na terytorium kraju.

    Podatkiem akcyzowym - zgodnie z projektem - mają być także opodatkowane zestawy części do urządzeń do waporyzacji - komplet części, który może służyć do wytworzenia urządzenia do waporyzacji, poprzez złożenie lub połączenie części wchodzących w skład tego kompletu.

    Podstawą opodatkowania zestawów części do urządzeń do waporyzacji będzie, tak jak w przypadku urządzeń do waporyzacji, liczba ich sztuk. Zestawy te będą objęte kwotową stawką akcyzy w wysokości 40 zł za sztukę, czyli na takim samym poziomie, jak na urządzenia do waporyzacji.

    Ponadto projekt zakłada podwyższenie akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych zawarty w jednorazowych papierosach elektronicznych o 40 zł, co ma odpowiadać kwocie, jaka została zaproponowana w przypadku stawki na wielorazowe urządzenia do waporyzacji.

    (ISBnews)

  • 22.11, 07:12Sejm znowelizował ustawę o e-doręczeniach dot. okresu przejściowego 

    Warszawa, 22.11.2024 (ISBnews) - Sejm znowelizował ustawę o doręczeniach elektronicznych, która ma pomóc podmiotom publicznym dostosować się do wymogów ustawy, poprzez wprowadzenie okresu przejściowego )do końca 2025 r.), w którym równoważne z doręczeniem na adres do doręczeń elektronicznych będzie doręczenie na ePUAP oraz inne alternatywne sposoby doręczenia.

    Za nowelizacją głosowało 242 posłów, 187 było przeciw, a 16 wstrzymało się od głosu.

    Wcześniej posłowie przyjęli poprawkę, która umożliwia refundację Poczcie Polskiej jako operatorowi wyznaczonemu kosztów inwestycji na budowę i modernizację infrastruktury oraz koszty oprogramowania teleinformatycznego,  ponoszonych w latach 2020-2024 do wysokości 100 mln zł.  

    Nowelizacja wprowadza szereg zmian, w tym:

    - Wprowadzenie okresu przejściowego - do końca 2025 r. korespondencja może być doręczana również za pośrednictwem operatora pocztowego, ePUAP i innych systemów. Równocześnie promowany będzie system e-Doręczeń jako preferowany sposób komunikacji. Podmioty publiczne są zobowiązane do uzyskania adresu do doręczeń elektronicznych (ADE) najpóźniej do 1 stycznia 2025 r.

    - Rozszerzenie obowiązku posiadania adresu do doręczeń elektronicznych - obowiązek ten obejmie dodatkowo uczelnie niepubliczne oraz federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Dodatkowo jednostki samorządu terytorialnego oraz samorządowe instytucje kultury będą zobowiązane do posiadania ADE oraz korzystania z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) i publicznej usługi hybrydowej (PUH) w określonych terminach.

    - Wzmocnienie organizacyjne jednostek samorządowych - jednostki te będą zobowiązane do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych obsługiwanego przez urzędy samorządu terytorialnego.

    - Równość dostępu dla podmiotów niepublicznych - podmioty niepubliczne będą mogły zakładać adresy do doręczeń elektronicznych również za pośrednictwem operatora wyznaczonego, co ujednolici proces zakładania adresów oraz zapewni jednolite zasady dla wszystkich dostawców usług zaufania.

    - Ujednolicenie zasad w bazie adresów elektronicznych - projekt wprowadza zasady bezterminowego wpisu do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE) oraz znosi wymóg składania oświadczeń o wpisie w rejestrze CEIDG.

    - Dodatkowe obowiązki operatora wyznaczonego - operator wyznaczony, w przypadku świadczenia usług dodatkowych, będzie miał obowiązek przekazywania informacji o korzystaniu z tej usługi ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji. Przekazywanie danych będzie odbywało się za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, co umożliwi przetwarzanie i wyszukiwanie tych danych z bazy adresów elektronicznych.

    - Określenie obowiązków służb specjalnych - Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Służba Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne oraz resort obrony narodowej mają dostosować się do wymogów ustawy do końca 2026 r., wykorzystując publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publiczną usługę hybrydową.

    System e-Doręczeń zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

    (ISBnews)

  • 19.11, 18:11Rząd przyjął projekt noweli o prawie autorskim i prawach pokrewnych 

    Warszawa, 19.11.2024 (ISBnews) - Rząd przyjął projekt noweli o prawie autorskim oraz ustawy o grach hazardowych, który ma na celu zapewnienie środków finansowych na dalsze wypełnianie przez Fundusz Promocji Kultury obowiązków związanych z wypłatą wynagrodzeń dotyczących użyczania egzemplarzy utworów przez biblioteki publiczne (tzw. public lending right), podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    Wypłata wynagrodzeń związanych z public lending right jest realizowana przez organizację zbiorowego zarządzania prawami autorskimi z dofinansowania z Funduszu Promocji Kultury (FPK). Środki te przekazywane są organizacji zbiorowego zarządzania na podstawie zawieranej co roku umowy i podlegają wydatkowaniu oraz rozliczeniu w cyklach rocznych.

    "W związku ze zbliżającym się upływem 10-letniego okresu, na jaki zostały określone limity wydatków ze środków FPK, konieczna jest zmiana przepisów w celu zapewnienia środków na wypłatę wynagrodzeń dotyczących public lending right" - czytamy w komunikacie.

    Nowe przepisy ustalają limity wydatków z FPK dotyczące public lending right na kolejne 10 lat. Za bazę do obliczenia globalnej wartości dofinansowania na wynagrodzenia za użyczanie egzemplarzy utworów wyrażonych słowem przez biblioteki publiczne przyjęta została wartość środków przeznaczonych na zakupy biblioteczne dokonane w roku kalendarzowym poprzedzającym rok wypłaty wynagrodzenia.

    Dofinansowanie wynosi 5% wartości zakupów materiałów bibliotecznych dokonanych przez biblioteki publiczne w poprzednim roku kalendarzowym.

    Wartość dofinansowania w kolejnych latach została obliczona jako wartość bazowa zaktualizowana o wskaźnik inflacji, podano także.

    Nowe przepisy mają wejść w życie w dniu następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

    (ISBnews)

  • 07.11, 10:41MZ: Wdrożenie centralnej e-rejestracji w 2025, objęcie nią wszystkich świadczeń - w 2029 

    Warszawa, 07.11.2024 (ISBnews) - Wdrożenie centralnej elektronicznej rejestracji planowane jest na 2025 r. m.in. w kardiologii, onkologii czy tomografii komputerowej, w kolejnych latach zakres świadczeń podlegających e-rejestracji będzie stopniowo rozszerzany tak, a w roku 2029 centralna e-rejestracja ma dotyczyć wszystkich świadczeń, poinformował wiceminister zdrowia Marek Kos.

    Podał, że na cyfryzację i digitalizację w ochronie zdrowia ma trafić m.in. ok. 4 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy.

    "Objęcie centralną elektroniczną rejestracją wszystkich zakresów świadczeń planowane jest na rok 2029 " - powiedział Kos, odpowiadając na pytania posłów.

    Wdrożenie centralnej elektronicznej rejestracji składa się z dwóch etapów, pierwszy etap trwa obecnie - jest to etap przygotowania i realizacji programu pilotażowego, który trwa od wejścia w życie rozporządzenia, czyli od 24 sierpnia br, do połowy przyszłego roku, do 30 czerwca 2025 r., drugi etap to etap ewaluacji programu pilotażowego, potrwa od 1 kwietnia 2025 do 31 października 2025 r.

    "Kolejnym krokiem we wdrażaniu rozwiązania jest wejście w życie ustawy wdrażającej centralną elektroniczną rejestrację. Wdrożenie tej ustawy planujemy w 2025 roku" - podkreślił.

    W przyszłym roku projektowanym rozwiązaniem objęte zostaną: kardiologia, onkologia, tomografia komputerowa, a także świadczenia opieki zdrowotnej realizowane w ramach programu profilaktyki raka szyjki macice oraz programu profilaktyki raka piersi.

    Ministerstwo Zdrowia planuje, że kolejne zakresy świadczeń będą dodawane stopniowo w następnych latach.

    Wiceminister podał, że trwający obecnie pilotaż e-rejestracji dotyczy 122 podmiotów, głównie wykonujące świadczenia z zakresu z kardiologii (52) i mammografii (46).

    (ISBnews)

  • 05.11, 18:08Rada UE osiągnęła porozumienie ws. pakietu dot. sprawozdawczości VAT w erze cyfrowej 

    Warszawa, 05.11.2024 (ISBnews) - Rada UE osiągnęła porozumienie w sprawie nowych środków, które wprowadzą unijne przepisy dotyczące podatku od wartości dodanej (VAT) do ery cyfrowej, podała Rada. W ocenie Rady, dzięki nowym przepisom dotyczącym faktur elektronicznych i raportowania danych w czasie rzeczywistym, a także działalności prowadzonej za pośrednictwem platform cyfrowych, ten pakiet przepisów ma zmierzać do przeciwdziałania nadużyciom podatkowym, wspierać przedsiębiorstwa i promować cyfryzację.

    "Po prawie dwuletnich negocjacjach Rada osiągnęła porozumienie w sprawie pakietu VAT. Jest to kamień węgielny dla transformacji cyfrowej i znaczący krok w kierunku poprawy konkurencyjności UE. Nowe przepisy zaktualizują nasze systemy VAT, aby odzwierciedlały cyfryzację naszych gospodarek, pomogą zwalczać oszustwa związane z VAT i złagodzą obowiązki administracyjne dla małych firm i indywidualnych dostawców usług. Dzisiejszej decyzji towarzyszyły intensywne dyskusje prowadzone przez prezydencję węgierską; dlatego jesteśmy wdzięczni wszystkim delegacjom za ich konstruktywne podejście i ciężką pracę" - powiedział węgierski minister finansów Mihály Varga, cytowany w komunikacie.

    Pakiet obejmuje trzy akty: dyrektywę, rozporządzenie i rozporządzenie wykonawcze - które razem wprowadzają zmiany w trzech różnych aspektach systemu VAT. Nowe zasady mają:

    - do 2030 r. całkowicie zdigitalizować obowiązki związane ze sprawozdawczością VAT w przypadku transakcji transgranicznych;

    - wymagać od platform internetowych płacenia podatku VAT od usług krótkoterminowego zakwaterowania i transportu pasażerskiego w większości przypadków, w których poszczególni dostawcy usług nie pobierają podatku VAT;

    - poprawić i rozszerzyć internetowe punkty kompleksowej obsługi VAT, aby przedsiębiorstwa nie musiały przechodzić przez kosztowne rejestracje dla celów VAT w każdym państwie członkowskim, w którym prowadzą działalność

    Rada uzgodniła utworzenie cyfrowego systemu sprawozdawczego w czasie rzeczywistym do celów podatku VAT za pośrednictwem e-faktur.

    Przedsiębiorstwa będą wystawiać faktury elektroniczne za transakcje transgraniczne typu business-to-business i automatycznie przekazywać dane do administracji podatkowej.

    Będzie to oparte na istniejącym europejskim standardzie fakturowania elektronicznego w obszarze zamówień publicznych. Krajowe administracje podatkowe będą następnie udostępniać dane za pośrednictwem nowego systemu informatycznego, który będzie w stanie zapewnić analizy podejrzanych działań.

    Regulacje na szczeblu krajowym zagwarantują jakość danych zawartych w fakturach elektronicznych, a państwa członkowskie będą miały swobodę w zakresie ich wdrażania, podano także.

    Dzięki temu państwa członkowskie uzyskają szybkie i kompletne informacje o transakcjach transgranicznych, które mogą wykorzystać do walki z oszustwami związanymi z podatkiem VAT. Rada uzgodniła, że system UE powinien być gotowy w 2030 r. i że wszystkie istniejące systemy krajowe powinny stać się interoperacyjne z systemem UE do 2035 r., podano w komunikacie.

    Zgodnie z nowymi przepisami, operatorzy gospodarki platformowej będą odpowiedzialni za pobieranie i przekazywanie VAT w przypadkach, gdy ich dostawcy usług sami nie płacą VAT (w ramach tzw. modelu "domniemanego dostawcy"). Platforma będzie pobierać VAT bezpośrednio od klienta i przekazywać go organom podatkowym.

    Rada zapewniła państwom członkowskim większą elastyczność, rozszerzając definicję krótkoterminowego najmu do celów podatkowych i dając państwom członkowskim możliwość zwolnienia małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) z zasad dotyczących domniemanych dostawców.

    Rada uzgodniła również krótki okres przejściowy na stosowanie zasad dotyczących domniemanych dostawców.

    Nowe przepisy rozszerzą zakres istniejących "punktów kompleksowej obsługi" na sprzedaż między przedsiębiorstwami a konsumentami niektórych artykułów, takich jak energia elektryczna lub gaz, które są prowadzone w państwie członkowskim innym niż ich własne - nie tylko dostawy transgraniczne. 

    Będzie to obejmować sytuacje, w których przedsiębiorstwa chcą przenieść dobra do innego państwa członkowskiego, aby sprzedać je tam bezpośrednio konsumentom na późniejszym etapie, wskazała Rada.

    W ten sposób rozbudowany system kompleksowej obsługi umożliwi jeszcze większej liczbie przedsiębiorstw wypełnianie swoich obowiązków w zakresie podatku VAT za pośrednictwem jednego portalu internetowego i w jednym języku.

    Rada zgodziła się również na przeniesienie odpowiedzialności za zapłatę podatku VAT w transakcjach typu business-to-business z dostawcy towaru lub usługi na nabywcę, jeśli dostawca nie ma siedziby w państwie członkowskim, w którym należny jest podatek VAT (na mocy tzw. "mechanizmu odwrotnego obciążenia").

    Było to już możliwe w niektórych sytuacjach, ale stanie się obowiązkowe w przyszłości.

    Rada postanowiła natomiast nie rozszerzać istniejącego przepisu o domniemanym dostawcy - który nakłada odpowiedzialność za pobieranie podatku VAT na platformy ułatwiające transakcje, a nie na dostawców bazowych - na wszystkie towary dostarczane przez platformy internetowe i transfery własnych towarów. Ustaliła też, by nie zmieniać przepisów dotyczących dzieł sztuki i antyków.

    (ISBnews)

  • 05.11, 17:07Rząd przyjął projekt noweli Prawa lotniczego dot. dronów i ich systemów 

    Warszawa, 05.11.2024 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw, dotyczący bezzałogowych statków powietrznych (BSP), czyli dronów oraz ich systemów, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    "Projekt dostosowuje polskie prawo do unijnych przepisów, które dotyczą bezzałogowych statków powietrznych (BSP), czyli dronów oraz ich systemów. Zwiększony zostanie także poziom bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym. Chodzi o rozwiązania, które umożliwią zapobieganie bezprawnemu wykonywaniu operacji z użyciem BSP" - czytamy w komunikacie.

    Najważniejsze rozwiązania

    * Dotychczasowy podział na operacje BSP o charakterze sportowym lub rekreacyjnym oraz na operacje komercyjne, zostanie zastąpiony trzema kategoriami:

         * operacja "otwarta",

         * operacja "szczególna",

         * operacja "certyfikowana".

    * Nowy podział wynika z przepisów UE i został dokonany w oparciu o analizę ryzyka wykonywanych operacji lotniczych.

         * Kategoria "otwarta" przeznaczona będzie dla operacji wykonywanych w warunkach widzialności wzrokowej (VLOS), o najniższym ryzyku. Niskie ryzyko zapewnione zostanie dzięki jasnym wytycznym, określającym m.in. dopuszczalne masy startowe bezzałogowych statków powietrznych, ich wyposażenie, prędkości lotu, maksymalną energię kinetyczną uderzenia oraz odległość od pojedynczych osób i zgromadzeń osób.

         * W kategorii "szczególnej" operacje zostaną ściśle określone i będą mogły być wykonywane na podstawie zezwolenia wydawanego przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

         * Operacja "certyfikowana" będzie najwyższą kategorią dopuszczenia do lotu bezzałogowego statku powietrznego. Aby wykonywać operacje w tej kategorii konieczne będzie posiadanie certyfikowanego systemu BSP, który uzyskał wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych.

    * Nowym rozwiązaniem będzie możliwość wyznaczania w przestrzeni powietrznej stref geograficznych, które mogą ograniczyć lub wykluczyć wykonywanie operacji z użyciem systemów BSP.

         * Chodzi o wyeliminowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa, prywatności czy środowiska naturalnego, które wynikają z wykonywania operacji BSP.

         * Wyznaczanie stref geograficznych zostanie powierzone Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP).

    * Ponadto, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego i PAŻP będą realizować swoje zdania w formie cyfrowej, z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego.

    Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innym terminie.

    (ISBnews)