ISBNewsLetter
S U B S K R Y P C J A

Zapisz się na bezpłatny ISBNewsLetter

Zachęcamy do subskrypcji naszego newslettera, w którym codziennie znajdą Państwo najważniejszą depeszę ISBnews, przegląd informacji dostępnych w naszym Portalu i kalendarium nadchodzących wydarzeń biznesowych i ekonomicznych. Subskrypcja jest bezpłatna.

* Dołączając do ISBNewsLetter'a wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. nr 144, poz. 1204). Twój adres e-mail będzie wykorzystany wyłącznie do przekazywania informacji na temat działań ISBNews i nie zostanie przekazane podmiotom trzecim. W kazdej chwili można wypisać się z listy subskrybentów klikając link na dole każdego ISBNewsLettera.

Najnowsze depesze: ISBnews Legislacja

  • 26.03, 14:55Rekopol: Nowe propozycje MKiŚ ws. modelu ROP cofną nas do gospodarki centralnie sterowanej 

    Warszawa, 26.03.2025 (ISBnews) - Zaprezentowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) w ub. tygodniu propozycje dotyczące nowego systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP) oznaczają de facto nacjonalizację i centralne sterowanie cen, a w efekcie cofnięcie Polski do gospodarki centralnie sterowanej, ocenia Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań.

    "Jako Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań z niepokojem śledzimy pochodzące m.in. z Ministerstwa Klimatu i Środowiska informacje dotyczące kształtu przyszłego systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta w obszarze odpadów opakowaniowych. Plany te uległy zasadniczej zmianie w stosunku do wcześniej prezentowanych" - powiedział prezes organizacji Jakub Tyczkowski, cytowany w komunikacie.

    Przez wiele miesięcy 2024 roku trwały w Ministerstwie prace nad wdrożeniem nowego modelu ROP w obszarze opakowań w Polsce. Zmierzały one w kierunku zgodnym z doświadczeniami większości krajów UE, a zatem także oczekiwaniami przedsiębiorców, podkreśliła organizacja.

    "Niespodziewanie i bez podania racjonalnych przyczyn, resort środowiska przekazał informację o zmianie kursu. Przedstawiono nam rozwiązania idące wbrew wcześniejszym zapowiedziom, odsyłając w niebyt ponad 20 lat doświadczeń systemu w Polsce. Co najważniejsze - ignorując oczekiwania ponad 80 tysięcy polskich przedsiębiorców, którzy mają działać w nowej rzeczywistości. Być może już od przyszłego roku" - dodał Tyczkowski.

    18 marca - w dniu obchodzonym jako Dzień Recyklingu - odbyło się posiedzenie sejmowej podkomisji ds. monitorowania gospodarki odpadami. Przedstawiciele resortu, po raz pierwszy publicznie, zaprezentowali opis założeń nowego systemu ROP. Wśród nich znalazły się m.in.:

    • Nacjonalizacja systemu opartego na organizacjach odzysku, czyli w praktyce ich likwidacja;

    • Wprowadzenie organu administracji państwowej (NFOŚiGW) w miejsce rynkowych mechanizmów;

    • Ustalanie rozporządzeniem wysokości opłat;

    • Brak wpływu przedsiębiorców na powodzenie systemu;

    • Brak gwarancji realizacji celów środowiskowych;

    • Ryzykowny, autorski kształt systemu abstrahujący od efektywnych europejskich rozwiązań. Nawiązanie do fiskalnych i para fiskalnych rozwiązań z dwóch państw (Węgry i Chorwacja)

    • Niezgodność z Dyrektywą Odpadową oraz przepisami dotyczącymi opakowań, czyli PPWR, wymieniono w materiale.

    Jak ocenia Rekopol, takie założenia są sprzeczne z rozwiązaniami i doświadczeniami (dobrymi praktykami) z innych krajów UE. Wstrzymują promowanie rozwoju przedsiębiorczości.

    "Ich implementacja cofnie nas do gospodarki centralnie sterowanej sprzed wielu lat. Podobnie jak na Węgrzech w 2012, polski rząd ma plan dokonać nacjonalizacji strumienia pieniądza płaconego przez przedsiębiorców wprowadzających opakowania na rynek. Chce zastąpić go płatnością jednorazową na bazie stawki z rozporządzenia, czyli klasycznym obciążeniem fiskalnym. Jednocześnie ten sam rząd ogłasza plany deregulacyjne, chce wspierać przedsiębiorców i szanować ich prawa. Dlatego jako Rekopol, firma założona przez przedsiębiorców dla przedsiębiorców wprowadzających opakowania na rynek, sprzeciwiamy się im" - stwierdził Tyczkowski.

    W ocenie organizacji, plany resortu klimatu zakładają likwidację organizacji odzysku opakowań. Przez ponad 20 lat takie firmy zebrały wiele doświadczeń, zbudowały relacje z setkami firm gospodarujących odpadami i służyły wsparciem dla dziesiątek tysięcy przedsiębiorców.

    "Nie podważamy kompetencji i zaangażowania pracowników administracji rządowej i samorządowej. Nie zgadzamy się jednak na oddanie im aktywnego operowania w środowisku, gdzie konieczne jest biznesowe rozumienie potrzeb różnych interesariuszy, a nie relacja czysto urzędnicza. Nie ma naszej zgody wobec zaproponowanego przez MKiŚ teoretycznego braku odpowiedzialności kogokolwiek za cały system, połączonego z brakiem kontroli nad kosztami, jakie zostaną w drodze rozporządzenia zakomunikowane przedsiębiorcom. Chcemy wspólnie być świadomym i zaangażowanym uczestnikiem, a nie biernym płatnikiem. Kiedy okaże się, tak jak miało to miejsce na Węgrzech, że system nie realizuje wymogów, stawka ogłaszana rozporządzeniem wzrośnie. Za wszystko zapłaci wówczas konsument, gdyż cena artykułu na półce będzie wyższa" - wskazał prezes Rekopolu.

    Rekopol podkreśla, że jako jedyna organizacja odzysku opakowań działająca nieprzerwanie od początku systemu tj. od 2001 roku, posiada w akcjonariacie przedsiębiorców - wprowadzających produkty w opakowaniach, producentów opakowań, jak i firmy gospodarki odpadami. Realizuje obowiązki ponad 3000 firm, które wprowadzają ok. 30% opakowań na rynek. Współpracuje z ponad 500 firmami gospodarki odpadami operującymi na terenie większości gmin w Polsce. Rekopol, jako jedyna organizacja odzysku opakowań działa w oparciu o zasadę non-for-profit.

    "Stanowczo sprzeciwiamy się takiej reformie systemu ROP. Współdziałamy z szeroką reprezentacją przemysłu, prowadzimy działania bezpośrednio. Zobowiązujemy się do intensyfikacji prac nad zmianą podejścia resortu do nowego systemu, wskazując realne (oparte na liczbach z innych państw) zagrożenia środowiskowe i ekonomiczne proponowanych rozwiązań" - podsumował Tyczkowski.

    (ISBnews)

  • 13.02, 08:40Barańska z Osborne Clarke: Nowy, fiskalny model ROP może być niezgodny z prawem UE 

    Warszawa, 13.02.2025 (ISBnews) - Przygotowywane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) zmiany dotyczące modelu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP) mogą okazać się niezgodne z prawem UE i stać się podstawą do ich zaskarżenia przez przedsiębiorców - jeśli potwierdzą się doniesienia medialne, ocenia partner, szef Zespołu Dekarbonizacji w kancelarii Osborne Clarke Katarzyna Barańska.

    "Jeżeli rzeczywiście to, co słyszymy z doniesień medialnych, jest prawdą, to decydenci idą w kierunku zupełnie odwrotnym niż dyrektywa odpadowa czy opublikowane już rozporządzenie PPWR. Wielomiesięczne rozmowy o samej koncepcji ROP nie były zatem potrzebne, bo ta dyskusja o propozycji czysto fiskalnej odbyła się już kilka lat temu i nie była kontynuowana. To kierunek nie tylko niezgodny z prawem UE, ale także polską Konstytucją, co mnie jako prawnika bardzo, bardzo niepokoi. Może się okazać, że w takim wypadku producenci zechcą po prostu powoływać się bezpośrednio na przepisy unijne, które będą miały pierwszeństwo stosowania. Mają do tego prawo" - powiedziała Barańska w podcaście ecoekonomia.pl.

    W połowie stycznia ukazała się pełna część unijnego rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), które także w znacznym stopniu będzie wpływało na to, jak będzie wyglądała przyszła gospodarka odpadami - jak będą wyglądały role producentów w staraniach to, żeby zmniejszyć ilość odpadów, wskazano w podcaście.

    W nowych przepisach kluczowym pojęciem będzie koszt netto - jest to zasada, według której "zanieczyszczający płaci", czyli producent, a w Polsce - zgodnie z polskimi definicjami - nasz polski "wprowadzający do obrotu płaci", ale płaci koszty niezbędne do prawidłowego zagospodarowania danego odpadu, czyli tylko tyle, wyjaśniła prawniczka.

    "Jeżeli ten odpad można przetworzyć, pozyskać jakieś dochody związane z tym przetworzeniem, on może sobie te koszty odjąć. I to jest transparentne, przejrzyste i to jest też w pewnym sensie uczciwe względem wprowadzających, że mają ponosić koszt netto. Można to dosyć jasno zobaczyć sobie na wdrażanym teraz w Polsce systemie kaucyjnym, gdzie decydenci zadecydowali iż: 'wprowadzający produkty stanowiące napoje do obrotu mają ponosić koszty utworzenia, zorganizowania i działania systemu kaucyjnego poprzez m.in. zapłatę tzw. opłat producenckich , ale te opłaty powinny być skalkulowane, wziąwszy pod uwagę chociażby sprzedaż odpadów opakowaniowych'. To jest właśnie ten koszt netto. Ja płacę, ale odejmuję i płacę dokładnie tyle, ile potrzeba na zagospodarowanie odpadu. To jest też koszt, który w podobnym mechanizmie mamy także w art. 8 dyrektywy SUP" - dodała Barańska.

    Podkreśliła, że to obowiązek w stosunku do bardzo konkretnego rodzaju opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych obecnie już znajduje się w polskich przepisach i dotyczy tzw. opłaty za zaśmiecanie.

    "W tym roku mamy pierwsze raportowanie pod SUP-em i tam ten tzw. mały ROP już będzie. W związku z tym to nie jest rozwiązanie bardzo skomplikowane albo niejasne. Ono jest bardzo klarowne, bardzo jasne, obliguje państwa do transparentnych ram prawnych. Jeśli rzeczywiście to, co słyszymy z doniesień medialnych, to jest prawda, to my idziemy w zupełnie odwrotnym kierunku niż dyrektywa odpadowa tj. minimalne wymagania dla ROP zawarte w art. 8a i niż PPWR, który dokłada jeszcze dodatkowe obowiązki i mówi, że producenci mają być finansowo i organizacyjnie odpowiedzialni. " - oceniła przedstawicielka Osborne Clarke.

    "Jeżeli rzeczywiście zostałyby przyjęte w Polsce przepisy, które są niezgodne z rozporządzeniem unijnym, to to się nadaje naprawdę na skargę do Komisji Europejskiej związaną z tym, że w państwie członkowskim przyjmowane są przepisy niezgodne z przepisami unijnymi. Rozporządzenia unijne, i takim rozporządzeniem jest właśnie PPWR, oddziałują na systemy prawne państw członkowskich bezpośrednio, czyli nie trzeba ich implementować. One bezpośrednio wpinają się w systemy państw członkowskich i nie wymagają dodatkowych wdrożeń do prawa krajowego. Nie chciałabym takiej sytuacji, w której w Polsce przyjęliśmy przepisy niezgodne z nadchodzącym rozporządzeniem unijnym, które obecnie wchodzi w życie, a będzie stosowane w połowie 2026 roku PPWR to tylko element europejskiego horyzontu regulacyjnego od którego się będziemy szybko i znacząco oddalać. To zły kierunek" - wyjaśniła.

    Według niej, powrót do koncepcji fiskalnej w nowym modelu ROP byłby de facto sięgnięciem ponownie do koncepcji rozważanej w poprzedniej kadencji Sejmu.

    "Ten projekt parapodatkowy, bo ten projekt ROP-u zaproponowany w projekcie UC81 to był system czysto podatkowy, czyli system fiskalny, w którym producenci nie mieli wpływu na to, w jaki sposób środki są gospodarowane, czyli nie mieli możliwości zweryfikowania, czy ponoszą koszt netto, w jaki sposób te środki są wydawane, na co, jaka jest luka inwestycyjna i w jaki sposób ta luka inwestycyjna w obszarze np. recyklingu jest wypełniana, luka infrastrukturalna. Nie ma infrastruktury do recyklingu, a musimy uzyskiwać coraz wyższe poziomy. W związku z tym ten projekt był zasadniczo oprotestowany. Był niezgodny nie tylko z przepisami europejskimi, ale też z polską Konstytucją. Ponad 1200 uwag w ramach konsultacji zostało złożone i ten projekt po prostu nie był kontynuowany" - stwierdziła Barańska.

    W grudniu 2024 r. wiceminister klimatu i środowiska Anita Sowińska informowała, że resort klimatu prowadzi prace wewnętrzne nad stworzeniem nowego modelu ROP oraz założeniami ustawy, podał resort. Z rozpoczęciem procesu legislacyjnego Ministerstwo czeka na przyjęcie unijnego rozporządzenia PPWR, które wejdzie w życie po 18-miesięcznym vacatio legis.

    (ISBnews)

     

  • 16.12, 12:55KE wzywa Polskę do wdrożenia przepisów UE dot. niebezpiecznych substancji  

    Warszawa, 16.12.2024 (ISBnews) - Komisja Europejska (KE) podjęła decyzję o wysłaniu do Polski tzw. uzasadnionej opinii w związku z niedopełnieniem obowiązku pełnego dostosowania krajowych przepisów do dyrektywy w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi ("Seveso III"), podała Komisja.  

    Chodzi o dyrektywę 2012/18/UE, która ma zastosowanie do ponad 12 tys. instalacji przemysłowych w Unii Europejskiej, w których niebezpieczne substancje są wykorzystywane lub przechowywane w dużych ilościach.

    Ustanawia ona również przepisy mające na celu zapobieganie poważnym awariom przemysłowym i minimalizowanie ich szkodliwego wpływu na zdrowie ludzi i środowisko. Obejmuje ona takie sektory jak przemysł chemiczny i petrochemiczny oraz sektory hurtowej sprzedaży i magazynowania paliw.

    W zależności od ilości obecnych niebezpiecznych substancji obowiązują różne systemy bezpieczeństwa, przy czym bardziej rygorystyczne wymogi prawne mają zastosowanie do instalacji przetwarzających duże ilości. Komisja wysłała pismo z formalnym zawiadomieniem do Polski w czerwcu 2021 r. W odpowiedzi Polska nieco poprawiła transpozycję dyrektywy.

    Jednak do tej pory naruszenia nadal występują, a pełna zgodność nie została jeszcze osiągnięta, podała KE. Dlatego Komisja postanowiła wydać uzasadnioną opinię, a Polska dwa miesiące na odpowiedź i podjęcie niezbędnych środków. W przeciwnym razie Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu spraw do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

    Uzasadniona opinia została skierowana też wobec Niemiec i Estonii.

    (ISBnews)

  • 16.12, 08:59Prezydent podpisał nowelizację dot. regulacji dla rynku wodoru 

    Warszawa, 16.12.2024 (ISBnews) - Prezydent podpisał nowelizację prawa energetycznego, mającą na celu wprowadzenie do porządku prawnego regulacji dla sektora wodoru, która ma przyczynić się do likwidacji ograniczenia w rozwoju rynku wodoru oraz niepewności inwestycyjnej w tym zakresie, podała Kancelaria Prezydenta.

    "W szerszym kontekście, przyjęte przepisy będą realizacją jednego z kamieni milowych KPO, a także dadzą podstawę do spełnienia wymogów zrewidowanej dyrektywy o odnawialnych źródłach energii (tzw. RED III), która zakłada stopniowe zastępowanie wodoru pozyskiwanego tradycyjnymi metodami z paliw kopalnych wodorem odnawialnym lub niskoemisyjnym" - czytamy w komunikacie.

    Ustawa stanowi część pakietu legislacyjnego zwanego Konstytucją dla wodoru, którego głównym celem jest stworzenie ram regulacyjnych funkcjonowanie rynku wodoru w Polsce, i zakłada m.in.:

    - wprowadzenie siatki pojęć w przepisach prawa energetycznego koniecznych do rozwoju i funkcjonowania rynku wodoru w Polsce;

    - utworzenie ram umożliwiających międzysektorową działalność w zakresie gazu ziemnego i wodoru;

    - stworzenie zasad certyfikacji i wyznaczania operatorów wodorowych;

    - uregulowanie zasad koncesjonowania działalności związanej z magazynowaniem wodoru;

    - zaprojektowanie zasad funkcjonowania systemów wodorowych;

    - wprowadzenie systemowych mechanizmów wsparcia dla prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej dla projektów z zakresu technologii wodorowych;

    - propozycję uproszczeń dla podmiotów inwestujących w rozwój systemu wodorowego.

    Przyjęte w ustawie rozwiązania realizują również zmiany w zakresie wejścia w życie ram prawnych regulujących infrastrukturę wodorową oraz rynek wodoru, zaprojektowanych dla wspierania wykorzystania wodoru niskoemisyjnego i wodoru odnawialnego.

    W ustawie:

    - włączono wodór do kategorii paliw,

    - doprecyzowano definicję magazynowania energii odnoszącej się do innej postaci energii niż energia elektryczna,

    - wprowadzono definicje: wodoru niskoemisyjnego, wodoru odnawialnego, wodoru odnawialnego pochodzenia niebiologicznego, sieci przesyłowej wodorowej, sieci dystrybucyjnej wodorowej, sieci wodorowej ograniczonej geograficznie, systemu wodorowego, użytkownika systemu wodorowego, przesyłania wodoru, dystrybucji wodoru, magazynowania wodoru, lokalnego magazynowania wodoru, instalacji magazynowej wodoru, małej instalacji magazynowej wodoru oraz operatora systemu przesyłowego wodorowego, operatora systemu dystrybucyjnego wodorowego, operatora systemu magazynowania wodoru i operatora systemu połączonego wodorowego, regulując tym samym podstawowe elementy infrastruktury i funkcjonowania rynku wodoru

    - uregulowano prawa i obowiązki uczestników rynku wodoru oraz prezesa Urzędu Regulacji Energetyki przez wprowadzenie zasad certyfikowania i wyznaczania operatorów systemów wodorowych, określenie zakresu ich obowiązków oraz zasad rozdziału właścicielskiego, a także wprowadzenie obowiązku świadczenia usług przesyłania wodoru, dystrybucji wodoru i magazynowania wodoru przez przedsiębiorstwa energetyczne;

    - w zakresie międzysektorowego wykorzystania wytwarzania wodoru oraz infrastruktury wodorowej mających na celu zapewnienie przewidywalnego otoczenia regulacyjnego dla inwestorów oraz wspierania wykorzystania wodoru niskoemisyjnego i wodoru odnawialnego: umożliwiono działanie operatora systemu przesyłowego wodorowego albo operatora systemu połączonego wodorowego w ramach jednego podmiotu wspólnie z operatorem systemu przesyłowego gazowego, skonstruowano rozdział prawny operatorów systemu wodorowego (operatora systemu przesyłowego wodorowego, operatora systemu dystrybucyjnego wodorowego oraz operatora systemu magazynowania wodoru) w sposób uwzględniający możliwą synergię sektora gazowego z sektorem wodorowym

    -  w zakresie dystrybucji stworzono możliwość udostępniania środków trwałych przez właścicieli sieci dystrybucyjnych gazowych, operatorów systemów dystrybucyjnych gazowych, operatorów systemów dystrybucyjnych wodorowych innym operatorom systemów dystrybucyjnych wodorowych w ramach tej samej grupy przedsiębiorstw,

    -  uregulowano kwestie dotyczące magazynowania wodoru, a także instalacji magazynowych wodoru, w tym podmiotu odpowiedzialnego za eksploatację instalacji magazynowych wodoru,

    - wprowadzono obowiązek uzyskania koncesji na działalność związaną z magazynowaniem wodoru, z wyjątkiem lokalnego magazynowania wodoru w małych instalacjach magazynowych, obowiązek uzyskania wyznaczenia na operatora systemu magazynowania wodoru oraz obowiązek uzyskania wpisu do rejestru instalacji magazynowych wodoru, który został wprowadzony w celu zapewnienia właściwego monitorowania rozwoju rynku,

    -  wprowadzono obowiązek uzyskania koncesji na działalność związaną z obrotem wodorem, z wyłączeniem przypadku gdy roczna wartość obrotu nie przekracza równowartości 10 000 000 euro.

    Przyjęte w ustawie rozwiązania mają na celu również ułatwienie realizacji inwestycji, których celem jest stworzenie polskiej gałęzi gospodarki wodorowej oraz wzrost wykorzystania wodoru niskoemisyjnego, wodoru odnawialnego i wodoru odnawialnego pochodzenia niebiologicznego. Inwestycje te mają w szczególności przyczynić się do wzrostu udziału OZE w energochłonnym przemyśle, energetyce i transporcie, rozwoju technologii wytwarzania wodoru, magazynowania wodoru i jego wykorzystania, zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego w związku ze stworzeniem instalacji magazynowych wodoru, podano także.

    Ustawa wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisu  dot. w jakim dziesięcioletniego planu rozwoju sieci wodorowej o zasięgu unijnym, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2027 r.

    (ISBnews)

  • 06.12, 11:42Sejm za przesunięciem systemu kaucyjnego do 1 października 2025r. 

    Warszawa, 06.12.2024 (ISBnews) - Sejm odrzucił poprawki Senatu do ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, które zakładały przesunięcie wprowadzenia systemu kaucyjnego w sklepach o powierzchni powyżej 200 m2 na 1 stycznia 2026 r. Oznacza to, że system kaucyjny wejdzie w życie 1 października 2025 r.

    Nowelizacja przesuwa start systemu - planowany na 1 stycznia 2025 r. - na 1 października 2025 r. Ma to to pozwolić na zakończenie przygotowań do uruchomienia systemu oraz zaplanowanie płynnego wejścia do utworzonych systemów kaucyjnych. Senat przesunął ten termin na 1 stycznia 2026 r.

    Nowelizacja wprowadza zamknięty system obiegu kaucji, wyłącza z obowiązku zbieranie opakowań na napoje będące mlekiem, jogurtem lub innym pitnym produktem mlecznym. Harmonizuje oznakowanie logotypem systemu kaucyjnego oraz wprowadza obowiązek przyjmowania przez jednostki handlu detalicznego szklanych opakowań wielokrotnego użytku, jeśli jednostka sprzedaje takie napoje.

    Nowelizacja zakłada, że operator odbierający opakowania ze sklepów musi zwrócić tym sklepom faktycznie wypłaconą przez nie kaucję. Dodatkowo, wprowadzono trzymiesięczny okres przejściowy dla zapasów produktów nieoznakowanych symbolem kaucji czyli do 31 grudnia 2025 r.

    Nowelizacja zakłada modyfikację przepisów w celu stworzenia tzw. zamkniętego systemu obiegu kaucji, czyli wdrożenie rozwiązania polegającego na pobieraniu kaucji w całym łańcuchu dystrybucji, co przyczyni się do uszczelnienia systemu i zapewnienia możliwości monitorowania przepływów kaucji. Oznacza to, że przy zakupie napoju w opakowaniu z logotypem od klienta pobierana będzie kaucja, która zostanie doliczona do ceny napojów dopiero przy kasie. Kaucję będzie można odebrać przy zwrocie opakowania, przy czym w celu odzyskania kaucji nie będzie wymagane okazanie paragonu.

    W ustawie zawarto przepisy, zgodnie z którymi termin uruchomienia systemu kaucyjnego wskazany w zezwoleniu dla operatora nie może być dłuższy niż 24 miesiące od dnia wydania zezwolenia. Ograniczenie czasowe i wymagany harmonogram mają na celu takie zaprojektowanie prac przez podmiot reprezentujący, aby planowane działania realizowane były w określonym tempie, a postęp prac był możliwy do weryfikacji. Ponadto ma to umożliwić weryfikację objęcia terytorium całego kraju systemem odbioru opakowań i odpadów opakowaniowych objętych systemem kaucyjnym, co zapewni użytkownikom końcowym powszechny i równy dostęp.

    System kaucyjny dotyczy sklepów o powierzchni powyżej 200 m2. Systemem kaucyjnym mają zostać objęte: puszki aluminiowe do 1 l, butelki szklane wielorazowego użytku do 1,5 l oraz butelki z tworzywa sztucznego, czyli butelki PET do 3 l. Opakowania po mleku i produktach mlecznych zostaną wyłączone z systemu kaucyjnego.

    (ISBnews)

  • 05.12, 07:17Senat przyjął nowelę Prawa energetycznego wprowadzającą przepisy dot. rynku wodoru 

    Warszawa, 05.12.2024 (ISBnews) - Senat przyjął bez poprawek nowelizację prawa energetycznego dotyczącą regulacji rynku wodoru w zakresie, w jakim nie będzie on transportowany siecią gazową. Za przyjęciem noweli głosowało 91 senatorów, przeciw był 1, nikt nie wstrzymał się od głosu.

    Nowelizacja wprowadza regulacje uwzględniające zastosowanie wodoru, jako surowca, nośnika oraz magazynu energii, w przypadku, gdy nie jest on transportowany siecią gazową. Jednocześnie wprowadza definicje wodoru niskoemisyjnego, wodoru odnawialnego pochodzenia niebiologicznego oraz wodoru odnawialnego.

    Przepisy mają na celu uregulowanie rynku wodoru jedynie w zakresie, w jakim nie będzie on transportowany siecią gazową. Transportowanie wodoru siecią gazową nadal będzie podlegało reżimowi regulacyjnemu dla paliw gazowych. Jednocześnie regulacja zawiera docelowe regulacje dla sieci wodorowych.

    Zmiany na rynku wodoru są w znacznym stopniu odpowiedzią na projekt rewizji III pakietu gazowego, który zakłada przede wszystkim wprowadzenie zbliżonych zasad funkcjonowania rynku wodoru jak dla gazu ziemnego. W szczególności kluczowe znaczenie dla jego uregulowania ma zasada rozdziału (tzw. unbundlingu), która polega na rozdzieleniu działalności wytwórczej lub obrotowej od działalności systemowej (tj. przesyłowej, dystrybucyjnej, magazynowej, skraplania gazu ziemnego, połączonej) oraz wybór odpowiedniego modelu rozdziału właścicielskiego dla rynku wodoru, zgodnego z treścią założeń w pakiecie, jak również ze strukturą rynku energetycznego w Polsce.

    Nowela zakłada, że - analogicznie jak dla rynku gazu - będzie istnieć tylko jeden operator systemu przesyłowego wodorowego, którym ze względu na wczesne stadium rozwoju gospodarki wodorowej, będzie docelowo spółka zależna od jedynego systemu przesyłowego gazowego w Polsce. Operator systemu przesyłowego wodorowego nie będzie mógł wykonywać działalności w zakresie wytwarzania lub obrotu wodorem.

    Reguluje kwestie powołania następujących instytucji:

    - operatora systemu przesyłowego wodorowego - zajmującego się przesyłaniem wodoru, odpowiedzialnego za ruch sieciowy w sieci przesyłowej wodorowej, bieżące i długookresowe bezpieczeństwo funkcjonowania tej sieci, eksploatację, konserwację, remonty oraz rozbudowę sieci przesyłowej wodorowej, w tym połączeń z innymi systemami wodorowymi

    - operatora systemu dystrybucyjnego wodorowego - zajmującego się dystrybucją wodoru, odpowiedzialnego za ruch sieciowy w sieci dystrybucyjnej wodorowej, bieżące i długookresowe bezpieczeństwo funkcjonowania tej sieci, eksploatację, konserwację, remonty oraz rozbudowę sieci dystrybucyjnej wodorowej, w tym połączeń z innymi systemami wodorowymi

    - operatora systemu magazynowania wodoru - zajmującego się magazynowaniem wodoru, odpowiedzialnego za eksploatację instalacji magazynowej wodoru

    - operatora systemu połączonego wodorowego - zarządzającego sieciami połączonymi wodorowymi, w tym siecią przesyłową wodorową, siecią dystrybucyjną wodorową lub systemem magazynowania wodoru

    - operatora systemu połączonego gazowo-wodorowego - zarządzającego przynajmniej jednym systemem gazowym oraz przynajmniej jedną siecią wodorową lub systemem magazynowania wodoru - określając przy tym pełny zakres obowiązków i kompetencji każdego z operatorów, w tym stworzenie zasad certyfikacji i sposobu ich wyznaczania

    Zakłada, że - analogicznie jak dla rynku gazu - będzie istnieć tylko jeden operator systemu przesyłowego wodorowego, którym ze względu na wczesne stadium rozwoju gospodarki wodorowej, będzie docelowo spółka zależna od jedynego systemu przesyłowego gazowego w Polsce. Operator systemu przesyłowego wodorowego nie będzie mógł wykonywać działalności w zakresie wytwarzania lub obrotu wodorem.

    (ISBnews)

  • 05.12, 07:13Senat przyjął z poprawkami nowelizację o odpadach dot. zwiększenia finansowania BDO 

    Warszawa, 04.12.2024 (ISBnews) - Senat przyjął z poprawkami ustawę o odpadach, która m.in. zwiększa środki na finansowanie bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) w latach 2025-2027. Poprawki miały charakter techniczno-legislacyjny i korygowały błędne odesłanie.

    Za przyjęciem nowelizacji z poprawkami głosowało 93 senatorów, nikt nie był przeciwny, nikt nie wstrzymał się od głosu.

    Nowelizacja zakłada, że w latach 2025-2027 zwiększone zostaną środki na finansowanie bazy danych o odpadach i odpadach opakowaniowych (BDO). W tym też okresie wpływy do budżetu państwa (64,35%) z tytułu opłat rejestrowych i rocznych będą stanowiły bezpośredni przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW)i dofinansowanie BDO. Jednocześnie nowelizacja zakłada umożliwienie finansowania BDO ze środków, które są przeznaczone na rozwój projektów cyfrowych i teleinformatycznych.

    Jednym z celów nowelizacji jest przesunięcie uruchomienia tzw. Modułu Potwierdzeń w BDO dla poziomów zagospodarowania odpadów opakowaniowych czy produktów (oleje, opony), zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz baterii i akumulatorów. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, moduł ten miał zostać uruchomiony od 2025 r. Jednak ze względu na planowane na poziomie unijnym zmiany w systemie ROP i prawdopodobne wejście w życie tych przepisów od 2025 r., że uruchomienie Modułu Potwierdzeń nastąpi:

    - dla dokumentów potwierdzających recykling dla odpadów opakowaniowych - uruchomienie od 2026 roku;

    - dla zaświadczeń dla odpadów ze sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz odpadów ze zużytych baterii i akumulatorów, a także dokumentów potwierdzających recykling dla odpadów z takich produktów, jak oleje i opony - uruchomienie od 2027 roku.

    Nowelizacja rozszerzyła także  listę organów z dostępem do BDO o Krajową Administrację Skarbową (w celu usprawnienia jej działania w zakresie kontroli podmiotów i wykrywania potencjalnych przestępstw skarbowych związanych z gospodarką odpadami) oraz Instytut Ochrony Środowiska Państwowy Instytut Badawczy (ze względu na realizację projektu i agregowanie danych z BDO na potrzeby i zlecenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska).

    Ponadto skrócono okres przechowywania danych osobowych ze 100 lat do 10 lat, w przypadku dokumentów innych niż dokumenty ewidencji odpadów.

    Nowe przepisy mają wejść w życie zasadniczo od 1 stycznia 2025 roku.

    (ISBnews)

  • 05.12, 07:11Senat przesunął wprowadzenie systemu kaucyjnego na 1 stycznia 2026 r. 

    Warszawa, 05.12.2024 (ISBnews) - Senat wprowadził poprawki do ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, które zakładają przesunięcie wprowadzenia systemu kaucyjnego w sklepach o powierzchni powyżej 200 m2 na 1 stycznia 2026 r.  Ustawa w wersji przyjętej przez Sejm zakładała przesunięcie tego terminu do 1 października 2025 r.

    Za nowelizacją wraz z przyjętymi poprawkami głosowało 62 senatorów przeciw był jeden, a 28 wstrzymało się od głosu.

    Nowelizacja w wersji przyjętej przez Sejm przesuwała start systemu - planowany na 1 stycznia 2025 r. - na 1 października 2025 r. Miało to to pozwolić na zakończenie przygotowań do uruchomienia systemu oraz zaplanowanie płynnego wejścia do utworzonych systemów kaucyjnych. Senat przesunął ten termin na 1 stycznia 2026 r.

    Nowelizacja wprowadza zamknięty system obiegu kaucji, wyłącza z obowiązku zbieranie opakowań na napoje będące mlekiem, jogurtem lub innym pitnym produktem mlecznym. Harmonizuje oznakowanie logotypem systemu kaucyjnego oraz wprowadza obowiązek przyjmowania przez jednostki handlu detalicznego szklanych opakowań wielokrotnego użytku, jeśli jednostka sprzedaje takie napoje.

    Nowelizacja zakłada, że operator odbierający opakowania ze sklepów musi zwrócić tym sklepom faktycznie wypłaconą przez nie kaucję. Dodatkowo, wprowadzono trzymiesięczny okres przejściowy dla zapasów produktów nieoznakowanych symbolem kaucji czyli do 31 grudnia 2025 r.

    Nowelizacja zakłada modyfikację przepisów w celu stworzenia tzw. zamkniętego systemu obiegu kaucji, czyli wdrożenie rozwiązania polegającego na pobieraniu kaucji w całym łańcuchu dystrybucji, co przyczyni się do uszczelnienia systemu i zapewnienia możliwości monitorowania przepływów kaucji. Oznacza to, że przy zakupie napoju w opakowaniu z logotypem od klienta pobierana będzie kaucja, która zostanie doliczona do ceny napojów dopiero przy kasie. Kaucję będzie można odebrać przy zwrocie opakowania, przy czym w celu odzyskania kaucji nie będzie wymagane okazanie paragonu.

    W ustawie zawarto przepisy, zgodnie z którymi termin uruchomienia systemu kaucyjnego wskazany w zezwoleniu dla operatora nie może być dłuższy niż 24 miesiące od dnia wydania zezwolenia. Ograniczenie czasowe i wymagany harmonogram mają na celu takie zaprojektowanie prac przez podmiot reprezentujący, aby planowane działania realizowane były w określonym tempie, a postęp prac był możliwy do weryfikacji. Ponadto ma to umożliwić weryfikację objęcia terytorium całego kraju systemem odbioru opakowań i odpadów opakowaniowych objętych systemem kaucyjnym, co zapewni użytkownikom końcowym powszechny i równy dostęp.

    System kaucyjny dotyczy sklepów o powierzchni powyżej 200 m2. Systemem kaucyjnym mają zostać objęte: puszki aluminiowe do 1 l, butelki szklane wielorazowego użytku do 1,5 l oraz butelki z tworzywa sztucznego, czyli butelki PET do 3 l. Opakowania po mleku i produktach mlecznych zostaną wyłączone z systemu kaucyjnego.

    (ISBnews)

  • 04.12, 15:46MKiŚ nie wyklucza wzrostu liczby operatorów systemu kaucyjnego, maksymalnie do 10 

    Warszawa, 04.12.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) nie wyklucza wzrostu liczby operatorów systemu kaucyjnego w przyszłości, ale nie spodziewa się by miało być ich więcej niż 10, wynika z wypowiedzi wiceminister Anity Sowińskiej. Dotychczas pozwolenia otrzymało pięciu operatorów.

    "Zezwolenia wydaje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, konkretnie Departament Instrumentów Środowiskowych. Operatorów jest pięciu. Natomiast nie wykluczamy, że w przyszłości dołączą do nich jacyś inni jeszcze operatorzy, ale trudno mi powiedzieć, jaka to będzie liczba. Nie spodziewam się więcej niż 10, ale ustawa nie mówi o jakiejś maksymalnej liczbie" - powiedziała Sowińska podczas senackiej debaty.

    "Ale, oczywiście, kryteria [udzielania zezwoleń] są bardzo wyśrubowane. Także i Ministerstwo Klimatu i Środowiska daje sobie możliwość odebrania licencji, jeżeli operator nie wywiązuje się ze swoich obowiązków" - dodała.

    Dotychczas zezwolenia otrzymały: Krajowy System Kaucyjny Zwrotka, "PolKa" Operator Systemu kaucyjnego Not For Profit, Eko-Operator oraz OK Operator System - po ponownym rozpatrzeniu z 29 sierpnia 2024 r. oraz Reselekt.

    (ISBnews)

  • 04.12, 15:22MKiŚ zapowiada wprowadzenie standaryzowanych butelek szklanych wielokrotnego użytku 

    Warszawa, 04.12.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) chce wprowadzenia na rynek standaryzowanych butelek szklanych wielokrotnego użytku, jako alternatywy dla producentów napojów, wynika z wypowiedzi wiceminister klimatu i środowiska Anity Sowińskiej. Nie wykluczyła też objęcia w przyszłości systemem kaucyjnym także jednorazowych butelek szklanych.

    "W dalszej kolejności chcemy wprowadzić na rynek butelki szklane, wielokrotnego użytku, standaryzowane, oczywiście jako wybór dla producenta. Dzięki temu umożliwimy też wejście w te wielokrotnego użytku opakowania również mniejszym producentom, a nie tylko dużym producentom" - powiedziała wiceminister Anita Sowińska podczas debaty w Senacie.

    "W moim przekonaniu i takim strategicznym podejściu, najbardziej ekologicznym rozwiązaniem jest szkło wielokrotnego użytku, a nie jednorazowego użytku i w tę stronę też będziemy chcieli iść dalej" - dodała.

    Nie wykluczyła w przyszłości włączenia do systemu kaucyjnego jednorazowych opakowań szklanych.

    "W czasie konsultacji tych są, które też przeprowadziliśmy w tym w tym roku też bardzo wybrzmiało, żeby nie włączać tych tego szkła jednorazowego, ale nie wykluczam tego w przyszłości" - wskazała wiceminister.

    Nowelizacja ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi wprowadza zamknięty system obiegu kaucji, wyłącza z obowiązku zbieranie opakowań na napoje będące mlekiem, jogurtem lub innym pitnym produktem mlecznym. Harmonizuje oznakowanie logotypem systemu kaucyjnego oraz wprowadza obowiązek przyjmowania przez jednostki handlu detalicznego szklanych opakowań wielokrotnego użytku, jeśli jednostka sprzedaje takie napoje.

    Przesuwa start systemu - planowany na 1 stycznia 2025 r. - na 1 października 2025 r. Ma to pozwolić na zakończenie przygotowań do uruchomienia systemu oraz zaplanowanie płynnego wejścia do utworzonych systemów kaucyjnych.

    Nowelizacja zakłada modyfikację przepisów w celu stworzenia tzw. zamkniętego systemu obiegu kaucji, czyli wdrożenie rozwiązania polegającego na pobieraniu kaucji w całym łańcuchu dystrybucji, co ma przyczynić się do uszczelnienia systemu i zapewnienia możliwości monitorowania przepływów kaucji. Oznacza to, że przy zakupie napoju w opakowaniu z logotypem od klienta pobierana będzie kaucja, która zostanie doliczona do ceny napojów dopiero przy kasie. Kaucję będzie można odebrać przy zwrocie opakowania, przy czym w celu odzyskania kaucji nie będzie wymagane okazanie paragonu.

    W ustawie zawarto przepisy, zgodnie z którymi termin uruchomienia systemu kaucyjnego wskazany w zezwoleniu dla operatora nie może być dłuższy niż 24 miesiące od dnia wydania zezwolenia. Ograniczenie czasowe i wymagany harmonogram mają na celu takie zaprojektowanie prac przez podmiot reprezentujący, aby planowane działania realizowane były w określonym tempie, a postęp prac był możliwy do weryfikacji. Ponadto ma to umożliwić weryfikację objęcia terytorium całego kraju systemem odbioru opakowań i odpadów opakowaniowych objętych systemem kaucyjnym, co zapewni użytkownikom końcowym powszechny i równy dostęp.

    System kaucyjny dotyczy sklepów o powierzchni powyżej 200 m2. Systemem kaucyjnym mają zostać objęte: puszki aluminiowe do 1 l, butelki szklane wielorazowego użytku do 1,5 l oraz butelki z tworzywa sztucznego, czyli butelki PET do 3 l. Opakowania po mleku i produktach mlecznych zostaną wyłączone z systemu kaucyjnego.

    (ISBnews)

  • 04.12, 08:25Senackie komisje za przesunięciem systemu kaucyjnego na 1 stycznia 2026 r. 

    Warszawa, 04.12.2024 (ISBnews) - Senackie komisje będą rekomendowały Izbie Wyższej przyjęcie nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi z poprawką, przesuwającą wprowadzenie systemu kaucyjnego na 1 stycznia 2026 r. z proponowanego przez rząd 1 października 2025 r.

    Senackie Komisje: Gospodarki Narodowej i Innowacyjności oraz Klimatu i Środowiska poparły wniosek Stanisława Gawłowskiego (KO) o przyjęcie tej ustawy z poprawką, która ma na celu przesunięcie terminu wprowadzenia systemu kaucyjnego na 1 stycznia 2026 r.

    Nowelizacja przesuwa start systemu kaucyjnego - planowany na 1 stycznia 2025 r. - na 1 października 2025 r. Ma to pozwolić na zakończenie przygotowań do uruchomienia systemu oraz zaplanowanie płynnego wejścia do utworzonych systemów kaucyjnych.

    W trakcie prac sejmowych wprowadzono poprawkę zakładającą, że operator odbierający opakowania ze sklepów musi zwrócić tym sklepom faktycznie wypłaconą przez nie kaucję.

    Dodatkowo, wprowadzono trzymiesięczny okres przejściowy dla zapasów produktów nieoznakowanych symbolem kaucji czyli do 31 grudnia 2025 r.

    Nowelizacja zakłada modyfikację przepisów w celu stworzenia tzw. zamkniętego systemu obiegu kaucji, czyli wdrożenie rozwiązania polegającego na pobieraniu kaucji w całym łańcuchu dystrybucji, co przyczyni się do uszczelnienia systemu i zapewnienia możliwości monitorowania przepływów kaucji.

    Oznacza to, że przy zakupie napoju w opakowaniu z logotypem od klienta pobierana będzie kaucja, która zostanie doliczona do ceny napojów dopiero przy kasie. Kaucję będzie można odebrać przy zwrocie opakowania, przy czym w celu odzyskania kaucji nie będzie wymagane okazanie paragonu.

    Nowelizacja ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw wprowadza zamknięty system obiegu kaucji, wyłącza z obowiązku zbieranie opakowań na napoje będące mlekiem, jogurtem lub innym pitnym produktem mlecznym.

    Nowela harmonizuje oznakowanie logotypem systemu kaucyjnego oraz wprowadza obowiązek przyjmowania przez jednostki handlu detalicznego szklanych opakowań wielokrotnego użytku, jeśli jednostka sprzedaje takie napoje.

    System kaucyjny dotyczy sklepów o powierzchni powyżej 200 m2. Systemem kaucyjnym mają zostać objęte: puszki aluminiowe do 1 l, butelki szklane wielorazowego użytku do 1,5 l oraz butelki z tworzywa sztucznego, czyli butelki PET do 3 l. Opakowania po mleku i produktach mlecznych zostaną wyłączone z systemu kaucyjnego.

    (ISBnews)

  • 02.12, 11:08Projekt rozporządzenia ws. przedłużenia obniżonej stawki VAT na nawozy w konsultacjach 

    Warszawa, 02.12.2024 (ISBnews) - Projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług, zakładający utrzymanie obniżonej stawki VAT na nawozy do końca marca 2025 r. trafił do konsultacji, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL). Od kwietnia przyszłego roku przepis dot. obniżonej stawki znajdzie się w projektowanej nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług.

    Obecnie zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie stawek obniżonych preferencyjną stawkę w wysokości 8% stosuje się czasowo, tj. do 31 grudnia 2024 r., do następujących towarów wykorzystywanych w produkcji rolnej:

    - środków poprawiających właściwości gleby, stymulatorów wzrostu oraz podłoży do upraw, o których mowa w ustawie z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu, z wyłączeniem podłoży mineralnych i towarów wymienionych w poza. 12 załącznika nr 3 do ustawy o VAT;

    - polepszaczy gleby, środków wapnujących, biostymulatorów, podłoży do upraw, produktów nawozowych mieszanych składających się wyłącznie z nawozu i środka wapnującego, o których mowa w rozporządzeniu UE 2019/1009, z wyłączeniem podłoży mineralnych i podłoży do upraw grzybów;

    - nawozowych produktów mikrobiologicznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu, wpisanych do wykazu nawozowych produktów mikrobiologicznych, o którym mowa w rozdziale 4a tej ustawy.

    Obecnie finalizowane są prace rządowe nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw który zakłada m.in. bezterminowe utrzymanie obniżonej stawki VAT dla tych towarów.

    "Ze względu na to, że zmiany wprowadzane ww. ustawą nowelizującą - wprowadzającą bezterminowo preferencyjną stawkę VAT 8% dla omawianych towarów - wejdą w życie 1 kwietnia 2025 r., zasadne jest przedłużenie do tego czasu stosowania obniżonej do wysokości 8% stawki VAT dla dostaw ww. towarów wykorzystywanych w produkcji rolnej opodatkowanych obecnie taką właśnie stawką na podstawie rozporządzenia w sprawie stawek obniżonych, w celu zachowania ciągłości stosowania tej preferencji" – czytamy w uzasadnieniu projektu.

    (ISBnews)

  • 27.11, 22:39Sejm znowelizował ustawę o odpadach dot. zwiększenia finansowania BDO 

    Warszawa, 27.11.2024 (ISBnews) - Sejm znowelizował ustawę o odpadach, która m.in. zwiększa środki na finansowanie bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) w latach 2025-2027. Nowelizację poparło 401 posłów, przeciw było 16, jedna wstrzymała się od głosu.

    Nowelizacja zakłada, że w latach 2025-2027 zwiększone zostaną środki na finansowanie bazy danych o odpadach i odpadach opakowaniowych (BDO). W tym też okresie wpływy do budżetu państwa (64,35%) z tytułu opłat rejestrowych i rocznych będą stanowiły bezpośredni przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW)i dofinansowanie BDO. Jednocześnie nowelizacja zakłada umożliwienie finansowania BDO ze środków, które są przeznaczone na rozwój projektów cyfrowych i teleinformatycznych.

    Jednym z celów nowelizacji jest przesunięcie uruchomienia tzw. Modułu Potwierdzeń w BDO dla  poziomów zagospodarowania odpadów opakowaniowych czy produktów (oleje, opony), zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz baterii i akumulatorów. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, moduł ten miał zostać uruchomiony od 2025 r. Jednak ze względu na planowane na poziomie unijnym zmiany w systemie ROP i prawdopodobne wejście w życie tych przepisów od 2025 r., że uruchomienie Modułu Potwierdzeń nastąpi:

    - dla dokumentów potwierdzających recykling dla odpadów opakowaniowych - uruchomienie od 2026 roku;

    - dla zaświadczeń dla odpadów ze sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz odpadów ze zużytych baterii i akumulatorów, a także dokumentów potwierdzających recykling dla odpadów z takich produktów, jak oleje i opony - uruchomienie od 2027 roku.

    Nowelizacja rozszerzyła także  listę organów z dostępem do BDO o Krajową Administrację Skarbową (w celu usprawnienia jej działania w zakresie kontroli podmiotów i wykrywania potencjalnych przestępstw skarbowych związanych z gospodarką odpadami) oraz Instytut Ochrony Środowiska Państwowy Instytut Badawczy (ze względu na realizację projektu i agregowanie danych z BDO na potrzeby i zlecenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska).

    Ponadto skrócono okres przechowywania danych osobowych ze 100 lat do 10 lat, w przypadku dokumentów innych niż dokumenty ewidencji odpadów.

    Nowe przepisy mają wejść w życie zasadniczo od 1 stycznia 2025 roku.

    (ISBnews)

  • 21.11, 21:00Sejm przyjął ustawę przesuwającą wprowadzenie systemu kaucyjnego na 1 października 2025 r. 

    Warszawa, 21.11.2024 (ISBnews) - Sejm przyjął nowelizację ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, która zakłada przesunięcie wprowadzenia systemu kaucyjnego w sklepach o powierzchni powyżej 200 m2 na 1 października 2025 r. i wprowadza trzymiesięczny okres przejściowy dla zapasów produktów nieoznakowanych symbolem kaucji.

    Za nowelizacją głosowało 240 posłów, przeciw było 19, a wstrzymało się 184.  

    Nowelizacja wprowadza zamknięty system obiegu kaucji, wyłącza z obowiązku zbieranie opakowań na napoje będące mlekiem, jogurtem lub innym pitnym produktem mlecznym. Harmonizuje oznakowanie logotypem systemu kaucyjnego oraz wprowadza obowiązek przyjmowania przez jednostki handlu detalicznego szklanych opakowań wielokrotnego użytku, jeśli jednostka sprzedaje takie napoje.

    Przesuwa start systemu - planowany na 1 stycznia 2025 r. - na 1 października 2025 r. Ma to pozwolić na zakończenie przygotowań do uruchomienia systemu oraz zaplanowanie płynnego wejścia do utworzonych systemów kaucyjnych.

    W trakcie prac sejmowych wprowadzono poprawkę zakładającą, że operator odbierający opakowania ze sklepów musi zwrócić tym sklepom faktycznie wypłaconą przez nie kaucję. Dodatkowo, wprowadzono trzymiesięczny okres przejściowy dla zapasów produktów nieoznakowanych symbolem kaucji czyli do 31 grudnia 2025 r.

    Nowelizacja zakłada modyfikację przepisów w celu stworzenia tzw. zamkniętego systemu obiegu kaucji, czyli wdrożenie rozwiązania polegającego na pobieraniu kaucji w całym łańcuchu dystrybucji, co przyczyni się do uszczelnienia systemu i zapewnienia możliwości monitorowania przepływów kaucji. Oznacza to, że przy zakupie napoju w opakowaniu z logotypem od klienta pobierana będzie kaucja, która zostanie doliczona do ceny napojów dopiero przy kasie. Kaucję będzie można odebrać przy zwrocie opakowania, przy czym w celu odzyskania kaucji nie będzie wymagane okazanie paragonu.

    W ustawie zawarto przepisy zgodnie z którymi termin uruchomienia systemu kaucyjnego wskazany w zezwoleniu dla operatora nie może być dłuższy niż 24 miesiące od dnia wydania zezwolenia. Ograniczenie czasowe i wymagany harmonogram mają na celu takie zaprojektowanie prac przez podmiot reprezentujący, aby planowane działania realizowane były w określonym tempie, a postęp prac był możliwy do weryfikacji. Ponadto ma to umożliwić weryfikację objęcia terytorium całego kraju systemem odbioru opakowań i odpadów opakowaniowych objętych systemem kaucyjnym, co zapewni użytkownikom końcowym powszechny i równy dostęp.

    System kaucyjny dotyczy sklepów o powierzchni powyżej 200 m2. Systemem kaucyjnym mają zostać objęte: puszki aluminiowe do 1 l, butelki szklane wielorazowego użytku do 1,5 l oraz butelki z tworzywa sztucznego, czyli butelki PET do 3 l. Opakowania po mleku i produktach mlecznych zostaną wyłączone z systemu kaucyjnego.

    (ISBnews)

  • 21.11, 19:24Sejm znowelizował prawo energetyczne, wprowadzając przepisy dot. rynku wodoru 

    Warszawa, 21.11.2024 (ISBnews) - Sejm przyjął nowelizację prawa energetycznego, dotyczącą regulacji rynku wodoru w zakresie, w jakim nie będzie on transportowany siecią gazową. Za nowelizacją głosowało za - 429 posłów, przeciw był jeden.

    Wcześniej posłowie przyjęli m.in. poprawkę, która zakłada, że uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych bez ograniczeń uprawniają do projektowania obiektu budowlanego lub kierowania robotami budowlanymi związanymi także z instalacjami gazowymi i wodorowymi.

    Nowelizacja wprowadza regulacje uwzględniające zastosowanie wodoru, jako surowca, nośnika oraz magazynu energii, w przypadku, gdy nie jest on transportowany siecią gazową. Jednocześnie wprowadza definicje wodoru niskoemisyjnego, wodoru odnawialnego pochodzenia niebiologicznego oraz wodoru odnawialnego.

    Przepisy mają na celu uregulowanie rynku wodoru jedynie w zakresie, w jakim nie będzie on transportowany siecią gazową. Transportowanie wodoru siecią gazową nadal będzie podlegało reżimowi regulacyjnemu dla paliw gazowych. Jednocześnie regulacja zawiera docelowe regulacje dla sieci wodorowych.

    Zmiany na rynku wodoru są w znacznym stopniu odpowiedzią na projekt rewizji III pakietu gazowego, który zakłada przede wszystkim wprowadzenie zbliżonych zasad funkcjonowania rynku wodoru jak dla gazu ziemnego. W szczególności kluczowe znaczenie dla jego uregulowania ma zasada rozdziału (tzw. unbundlingu), która polega na rozdzieleniu działalności wytwórczej lub obrotowej od działalności systemowej (tj. przesyłowej, dystrybucyjnej, magazynowej, skraplania gazu ziemnego, połączonej) oraz wybór odpowiedniego modelu rozdziału właścicielskiego dla rynku wodoru, zgodnego z treścią założeń w pakiecie, jak również ze strukturą rynku energetycznego w Polsce.

    Nowela zakłada, że - analogicznie jak dla rynku gazu - będzie istnieć tylko jeden operator systemu przesyłowego wodorowego, którym ze względu na wczesne stadium rozwoju gospodarki wodorowej, będzie docelowo spółka zależna od jedynego systemu przesyłowego gazowego w Polsce. Operator systemu przesyłowego wodorowego nie będzie mógł wykonywać działalności w zakresie wytwarzania lub obrotu wodorem.

    Reguluje kwestie powołania następujących instytucji:

    - operatora systemu przesyłowego wodorowego - zajmującego się przesyłaniem wodoru, odpowiedzialnego za ruch sieciowy w sieci przesyłowej wodorowej, bieżące i długookresowe bezpieczeństwo funkcjonowania tej sieci, eksploatację, konserwację, remonty oraz rozbudowę sieci przesyłowej wodorowej, w tym połączeń z innymi systemami wodorowymi

    - operatora systemu dystrybucyjnego wodorowego - zajmującego się dystrybucją wodoru, odpowiedzialnego za ruch sieciowy w sieci dystrybucyjnej wodorowej, bieżące i długookresowe bezpieczeństwo funkcjonowania tej sieci, eksploatację, konserwację, remonty oraz rozbudowę sieci dystrybucyjnej wodorowej, w tym połączeń z innymi systemami wodorowymi

    - operatora systemu magazynowania wodoru - zajmującego się magazynowaniem wodoru, odpowiedzialnego za eksploatację instalacji magazynowej wodoru

    - operatora systemu połączonego wodorowego - zarządzającego sieciami połączonymi wodorowymi, w tym siecią przesyłową wodorową, siecią dystrybucyjną wodorową lub systemem magazynowania wodoru

    - operatora systemu połączonego gazowo-wodorowego - zarządzającego przynajmniej jednym systemem gazowym oraz przynajmniej jedną siecią wodorową lub systemem magazynowania wodoru - określając przy tym pełny zakres obowiązków i kompetencji każdego z operatorów, w tym stworzenie zasad certyfikacji i sposobu ich wyznaczania

    Zakłada, że, analogicznie jak dla rynku gazu, będzie istnieć tylko jeden operator systemu przesyłowego wodorowego, którym ze względu na wczesne stadium rozwoju gospodarki wodorowej, będzie docelowo spółka zależna od jedynego systemu przesyłowego gazowego w Polsce. Operator systemu przesyłowego wodorowego nie będzie mógł wykonywać działalności w zakresie wytwarzania lub obrotu wodorem.

    (ISBnews)

  • 21.11, 12:49MKiŚ: Projekt aktualizacji Polityki Surowcowej trafi do konsultacji w III kw. 2025 r. 

    Warszawa, 21.11.2024 (ISBnews) - Intensywne prace nad projektem aktualizacji Polityki Surowcowej Państwa rozpoczną się w Ministerstwie i Klimatu i Środowiska (MKiŚ) w II kw. 2025 r., zaś do konsultacji publicznych projekt trafi nie wcześniej niż w III kw. 2025r., zapowiedział wiceminister w tym resorcie, główny geolog kraju Krzysztof Galos. Projekt ma wprowadzać pojęcie surowców kluczowych dla polskiej gospodarki.

    Konieczność aktualizacji Polityki Surowcowej Państwa jest m.in. następstwem wejścia w życie rozporządzenia unijnego Critical Raw Materials Act w maju tego roku.

    "Intensyfikację działań nad aktualizacją polityki surowcowej państwa mamy zaplanowaną dopiero gdzieś od II kw. przyszłego roku, jak już będziemy mieć ramy planowanych zmian prawa geologicznego i górniczego, jak będziemy też mieć więcej wiedzy na temat właściwej implementacji Critical Raw Materials Act i myślę, że ten projekt aktualizacji polityki państwa do konsultacji międzyresortowych trafi nie wcześniej niż w III kw. przyszłego roku" - powiedział Galos podczas posiedzenia sejmowej podkomisji.

    Projekt będzie wprowadzał oprócz surowców krytycznych i strategicznych także kolejną grupę surowców kluczowych dla polskiej gospodarki.

    Wiceminister przypomniał, że w obecnej wersji Polskiej Polityki Surowcowej funkcjonują pojęcia surowców krytycznych i strategicznych dla polskiej gospodarki, natomiast w wersji zaktualizowanej będą to surowce krytyczne i strategiczne dla Unii Europejskiej (34 surowce krytyczne,  w tym 17 surowców strategicznych).

    "Natomiast chcemy też wciąż zaakcentować czy wyodrębnić to, że niektóre surowce krytyczne i strategiczne [dla Unii Europejskiej] dla polskiej gospodarki aż tak ważne nie są, a są ważne inne surowce, dlatego będzie też trzecia grupa w tym w tym dokumencie zaproponowana surowców kluczowych dla polskiej gospodarki. [...] I to mogą być zbiory, które będą wzajemnie na siebie się oczywiście nakładać, ale nie będą jeden w drugim" - dodał Galos.

    Przyjęta przez Radę Ministrów 1 marca 2022 r. Polityka Surowcowa Państwa do 2050 roku jest strategią dotyczącą budowy sprawnego i efektywnego systemu zarządzania i gospodarowania wszystkimi rodzajami kopalin i surowców mineralnych w całym łańcuchu wartości oraz posiadanymi przez Polskę ich zasobami. Określa on nie tylko zapotrzebowanie na nie, ale także wyznacza działania niezbędne do zabezpieczenia dostępu do nich.

    (ISBnews)

  • 20.11, 10:30MKiŚ: Reselekt został kolejnym operatorem systemu kaucyjnego 

    Warszawa, 20.11.2024 (ISBnews) - Minister klimatu i środowiska udzielił spółce Reselekt zezwolenia na prowadzenie systemu kaucyjnego, podał resort.

    "Minister klimatu i środowiska, decyzją z 23 października 2024 r., udzielił podmiotowi reprezentującemu – spółce Reselekt S.A. zezwolenia na prowadzenie systemu kaucyjnego" - czytamy w komunikacie.

    Rodzaje opakowań i odpadów opakowaniowych, dla których Reselekt stworzy system obejmują:

    - butelki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje o pojemności do trzech litrów, włącznie z zakrętkami i wieczkami z tworzyw sztucznych, z wyłączeniem szklanych lub metalowych butelek na napoje, których zakrętki i wieczka są wykonane z tworzyw sztucznych,

    - puszki metalowe o pojemności do jednego litra.

    Dotychczas zezwolenia otrzymały: Krajowy System Kaucyjny Zwrotka, "PolKa" Operator Systemu kaucyjnego Not For Profit, Eko-Operator oraz OK Operator System - po ponownym rozpatrzeniu z 29 sierpnia 2024 r.

    Prowadzenie systemu kaucyjnego wymaga uzyskania zezwolenia wydawanego w drodze decyzji przez ministra właściwego do spraw klimatu. Zezwolenie na prowadzenie systemu kaucyjnego wydaje się na wniosek podmiotu reprezentującego.

    W końcu października rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, która wprowadza zmiany w systemie kaucyjnym - wejścia w życie systemu kaucyjnego na 1 października 2025 r. z planowanego wcześniej 1 stycznia 2025 r.

    Systemem kaucyjnym mają zostać objęte: puszki aluminiowe do 1 l, butelki szklane wielorazowego użytku do 1,5 l oraz butelki z tworzywa sztucznego, czyli butelki PET do 3 l. Opakowania po mleku i produktach mlecznych zostaną wyłączone z systemu kaucyjnego. Przy zakupie napoju w opakowaniu z logotypem od klienta pobierana będzie kaucja, która zostanie doliczona do ceny napojów dopiero przy kasie. Kaucję będzie można odebrać przy zwrocie opakowani, przy czym w celu odzyskania kaucji nie będzie wymagane okazanie paragonu.

    (ISBnews)

  • 12.11, 08:40MFiPR: Dzisiejsze posiedzenie rządu zostało przełożone na jutro 

    Warszawa, 12.11.2024 (ISBnews) - Zaplanowane na dziś posiedzenie rządu zostało przełożone na jutro - taka decyzja nadeszła z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (KPRM), poinformowała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz w Polsat News.

    Wcześniej KPRM poinformowała, że premier Donald Tusk przeszedł planowy zabieg medyczny i wróci do pełnienia obowiązków służbowych w najbliższą środę.

    Rząd miał się zając we wtorek, 12 listopada, m.in. informacją ministra finansów i ministra zdrowia na temat propozycji zmian w systemie rozliczania składki na ubezpieczenie zdrowotnej i projektem nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie m.in. systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej (PSZ), a także (w części 2 posiedzenia) projektem nowelizacji ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych, projektem nowelizacji ustawy o odpadach odnośnie bazy danych o produktach i opakowaniach (BDO), jak wynika z porządku obrad Rady Ministrów.

    (ISBnews)

  • 12.11, 08:31Tusk: Niektóre założenia dot. emisji CO2 rozbrajają europejską gospodarkę 

    Warszawa, 12.11.2024 (ISBnews) - Niektóre założenia dotyczące ograniczenia emisji CO2 "rozbrajają europejską gospodarkę", ocenił premier Donald Tusk. Podkreślił, że podobne myślenie było prezentowane przez unijnych liderów na zakończonym w weekend szczycie w Budapeszcie.

    "Nie dość, że Europa ma średnio energię droższą 2,5 razy - mniej więcej - niż Stany Zjednoczone, to my jesteśmy niestety w czołówce cen energii. Wszyscy bez wyjątku mówili [podczas Szczytu Europejskiej Wspólnoty Politycznej w Budapeszcie]: jak my możemy w ogóle gadać o konkurencyjności europejskiej, w tym polskiej gospodarki, jeśli będziemy mieli najdroższą energię w świecie, że to jest po prostu nierealizowalne" - powiedział Tusk podczas konferencji prasowej.

    "Długo myślałem, czy to powiedzieć tak wprost, ale powiem to wprost. Niektóre założenia dotyczące emisji CO2 - one rozbrajają europejską gospodarkę. Nawet w takich, wydawałoby się, oczywistych kwestiach, jak energetyka wodorowa" - dodał premier.

    Wyjaśnił, że chodzi m.in. o to, że plany unijne "każą nam myśleć w perspektywie o wodorze tylko tzw. zielonym, czyli tym wytwarzanym zupełnie zeroemisyjnie i nie brać pod uwagę energetyki wodorowej z udziałem innych kolorów wodoru". Wskazał, że chodzi o mniej idealnie czysty wodór, a i tak bardzo czysty w porównaniu do tradycyjnych źródeł energii.

    "Już przy tym stole w Budapeszcie już właściwie wszyscy zaczęli mówić takim głosem, powiedziałbym, bardziej racjonalnym. Chcemy mieć tanią energię, chcemy konkurować z resztą świata. Chcemy mieć naprawdę konkurencyjną gospodarkę. Chcemy, żeby ludzie się czuli bezpiecznie także w Polsce, jeśli chodzi o ceny energii - to musimy budować taki system, który daje nam szansę na konkurencję, choćby ze Stanami Zjednoczonymi" - podsumował premier.

    (ISBnews)

  • 08.11, 17:18Rząd zajmie się we wtorek m.in. zmianami w składce zdrowotnej, offshore, PSZ i BDO 

    Warszawa, 08.11.2024 (ISBnews) - Rząd zajmie się we wtorek, 12 listopada, m.in. informacją ministra finansów i ministra zdrowia na temat propozycji zmian w systemie rozliczania składki na ubezpieczenie zdrowotnej i projektem nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie m.in. systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej (PSZ), a także (w części 2 posiedzenia) projektem nowelizacji ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych, projektem nowelizacji ustawy o odpadach odnośnie bazy danych o produktach i opakowaniach (dalej BDO), wynika z porządku obrad Rady Ministrów.

    W porządku obrad wtorkowego posiedzenia rady Ministrów (które rozpocznie się o godz. 12:00) znalazły się następujące punkty:

    "Część I

    1. Informacja ministra zdrowia o realizowanych i planowanych zmianach systemowych w ochronie zdrowia

    2. Informacja ministra finansów i ministra zdrowia na temat propozycji zmian w systemie rozliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne

    3. Projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (UD71)

    Wnioskodawca: minister zdrowia

    Część II

    4. Projekt ustawy o zmianie ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (UD159)

    Wnioskodawca: minister klimatu i środowiska

    5. Projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (UD120)

    Wnioskodawca: minister klimatu i środowiska

    6. Sprawy bieżące".

    (ISBnews)