ISBNewsLetter
S U B S K R Y P C J A

Zapisz się na bezpłatny ISBNewsLetter

Zachęcamy do subskrypcji naszego newslettera, w którym codziennie znajdą Państwo najważniejszą depeszę ISBnews, przegląd informacji dostępnych w naszym Portalu i kalendarium nadchodzących wydarzeń biznesowych i ekonomicznych. Subskrypcja jest bezpłatna.

* Dołączając do ISBNewsLetter'a wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. nr 144, poz. 1204). Twój adres e-mail będzie wykorzystany wyłącznie do przekazywania informacji na temat działań ISBNews i nie zostanie przekazane podmiotom trzecim. W kazdej chwili można wypisać się z listy subskrybentów klikając link na dole każdego ISBNewsLettera.

Najnowsze depesze: ISBnews Legislacja

  • 11.12, 14:56Prezydent podpisał nowelizację ustawy o biokomponentach i biopaliwach 

    Warszawa, 11.12.2017 (ISBnews) - Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z 24 listopada 2017 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw, podała Kancelaria Prezydenta.

    "Uchwalona ustawa ma na celu wprowadzenie zmian w przepisach ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2017 r. poz. 285 i 624) zmierzających do wdrożenia do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy 2015/1513/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. zmieniającej dyrektywę 98/70/WE odnoszącą się do jakości benzyny i olejów napędowych oraz zmieniającej dyrektywę 2009/28/WE w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (Dz. Urz. UE L 239 z 15.09.2015 r, str. 1 i Dz. Urz. UE L 234 z 31.08.2016, str. 26)" – czytamy w informacji.

    Nowelizacja ustawy wprowadza mechanizmy mające na celu dostosowanie regulacji prawnych do sytuacji na rynku paliwowym po wejściu w życie tzw. pakietu paliwowego, co ma ułatwić podmiotom paliwowym realizację Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW).

    "W ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych dokonano doprecyzowania użytych w ustawie definicji, w tym m. in. doprecyzowano, że działalność gospodarcza w zakresie importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia biokomponentów może być wykonywana samodzielnie lub za pośrednictwem innego podmiotu" – czytamy dalej.

    W nowelizacji wprowadzono regulację, zgodnie z którą do wytwarzania biokomponentów przez wytwórców nie będzie można stosować biomasy będącej produktami działów powiązanych z rolnictwem (zgodnie z definicją biomasy zawartą w przepisach ustawy), przy dostawie której została zastosowana stawka podatku VAT wyższa niż 5%. Ustawa przewiduje także wprowadzenie zmian w regulacjach dotyczących zasad wytwarzania przez rolników biopaliw na własny użytek, poprzez umożliwienie rolnikom wykonywania tych czynności bez konieczności posiadania składu podatkowego.

    Przepisy wprowadzają obowiązek corocznego informowania Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE) o dokonaniu czynności powodujących, że dany podmiot został objęty obowiązkiem realizacji NCW.

    W znowelizowanej ustawie wprowadzono mechanizm polegający na tym, że podmiot realizujący NCW, który udokumentował realizację tego obowiązku na określonym minimalnym poziomie NCW ustalonego na dany rok kalendarzowy może uiścić opłatę zastępczą. Ponadto, zgodnie z nowymi regulacjami podmiot realizujący NCW może zrealizować obowiązek zapewnienia minimalnego udziału paliw odnawialnych lub biokomponentów zawartych w paliwach ciekłych lub biopaliwach ciekłych z wykorzystaniem biokomponentów zawartych w paliwach powstałych w wyniku współuwodornienia.

    W nowych regulacjach wprowadzono także mechanizm tzw. obligatoryjnego blendingu biokomponentów w paliwach ciekłych, zgodnie z którym podmiot realizujący NCW jest obowiązany zapewnić w danym kwartale minimalny udział biokomponentów zawartych w paliwach ciekłych.

    Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2018 r., z wyjątkiem regulacji dotyczącej wykorzystania biokomponentów zawartych w paliwach powstałych w wyniku współuwodornienia, która wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2020 r. oraz regulacji odkreślającej minimalny poziom biokomponentów w paliwach, która wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 r., podano także.

    (ISBnews)

  • 06.12, 11:51Pracodawcy RP: Nowelizacja ustawy o biokomponentach nie wyeliminuje wyłudzeń VAT 

    Warszawa, 06.12.2017 (ISBnews) - Proponowana nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, która przewiduje m.in. zakaz używania do produkcji biokomponentów takiej biomasy, dla której przy dostawie użyta została stawka podatku wyższa niż 5%, nie wyeliminuje wyłudzeń podatku VAT, natomiast znacząco utrudni prowadzenie działalności ich producentom, uważają Pracodawcy RP.

    "To rozwiązanie nie ograniczy wcale jednak skali nieprawidłowości w obrocie olejem rzepakowym – w przeciwieństwie np. do monitorowania przewozu towarów wrażliwych obowiązującego od września br., które znacząco zmniejszyło szarą strefę, i o które to rozwiązanie postulowali Pracodawcy RP" - czytamy w komunikacie.

    Zdaniem organizacji, zakaz będzie nieefektywny, ponieważ dotyczy wyłącznie producentów biokomponentów, którzy są ostatnim ogniwem w łańcuchu transakcji.

    "Wcześniej jednak występują inni uczestnicy obrotu, czyli tłocznie oleju oraz pośrednicy w obrocie tym towarem, których proponowany przez Ministerstwo Energii zakaz nie obejmuje. Będą oni mogli bez przeszkód nabywać oleje ze stawką 23% VAT. Następnie, po poddaniu oleju tzw. procesowi 'degummingu', powodującego jego oczyszczenie, będą mogli sprzedawać go jako olej jadalny ze stawką 5% VAT" - wyjaśniono.

    Pracodawcy podkreślają, że w praktyce, jeśli dochodzi do wyłudzenia podatku VAT, to zwykle na "wczesnych" etapach obrotu, tj. przy wykorzystaniu tzw. "znikającego podatnika". Po nabyciu towaru w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowej taki podstawiony podatnik nie odprowadza należnego podatku VAT z tytułu dalszej odsprzedaży.

    "Rodzi się więc pytanie dlaczego projektodawca zdecydował się na takie rozwiązanie w przypadku, gdy forsowana propozycja nie uzdrowi rynku? Tym bardziej, że przepisy unijne zmierzają do stopniowego odchodzenia od stosowania surowców jadalnych do produkcji biokomponentów" - czytamy dalej.

    Zdaniem Pracodawców RP, zaproponowana w nowelizacji zmiana spowoduje jedynie, że największe podmioty posiadające nowoczesne instalacje zyskają uprzywilejowaną pozycję na rynku, marginalizując lub nawet eliminując z niego mniejszych polskich producentów oleju rzepakowego, czy producentów biokomponentów. Nie wszystkie tłocznie dysponują instalacjami do wytwarzania oleju jadalnego, a zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, tylko taki może być objęty stawką 5% VAT. Tłocznie, które nie są w stanie wyprodukować oleju jadalnego, zostaną pozbawione możliwości sprzedaży swojego produktu do producentów biokomponentów. Mniejsze tłocznie prawdopodobnie stracą w ten sposób rację bytu i znikną z rynku.

    "Takie ujęcie przepisów przez projektodawcę wydaje się niezrozumiałe tym bardziej, że do produkcji biokomponentów nie trzeba wcale używać olejów jadalnych, które z definicji powinny być przecież przeznaczone do spożycia, a nie na cele przemysłowe, w tym do produkcji biopaliw" - podsumowano.

    (ISBnews)

  • 28.11, 14:25Rząd przyjął politykę dla infrastruktury logistycznej sektora naftowego 

    Warszawa, 28.11.2017 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia "Polityki Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym", która zakłada budowę dwóch rurociągów oraz zmianę właściciela kopalń soli, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    "'Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym' przedstawia program działań wobec organów administracji publicznej oraz spółek, których akcje w całości lub w części należą do Skarbu Państwa. Chodzi o budowę nowej infrastruktury logistycznej oraz zmianę struktury infrastrukturalno-właścicielskiej w sektorze naftowym. Realizacja Polityki w znaczącym stopniu przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego państwa" - czytamy w komunikacie.

    Głównymi przedsięwzięciami przewidzianymi w dokumencie są budowa drugiej nitki rurociągu Pomorskiego (Płock-Gdańsk) i budowa rurociągu paliwowego Boronów-Trzebinia, za które odpowiadać będzie PERN.

    Zaplanowano także zmiany struktury infrastrukturalno-właścicielskiej w sektorze. Wśród założeń jest m.in. nabycie akcji Inowrocławskich Kopalń Soli "Solino" i udziałów Kopalni Soli Lubień przez Gaz-System.

    "W spółkach, których akcje w części należą do Skarbu Państwa, dążyć się będzie do realizacji programu działań przez wykonywanie praw ze swoich akcji. Program zakłada, że:

    1. PKN Orlen S.A. i Grupa Lotos S.A. skoncentrują się na swojej działalności podstawowej, tj. produkcji oraz obrocie paliwami;

    2. podmiotem wiodącym, jeśli chodzi o transport rurociągowy oraz magazynowanie ropy i paliw będzie PERN S.A.;

    3. podmiotem odpowiedzialnym za skoordynowanie działań dotyczących gospodarki solankowej, poprzez zakup akcji Inowrocławskie Kopalnie Soli 'Solino' S.A. oraz udziałów Kopalnia Soli Lubień Sp. z o.o., będzie OGP Gaz-System S.A." - czytamy dalej.

    (ISBnews)

     

  • 24.11, 10:50Sejm przyjął nowelizację o biokomponentach i biopaliwach ciekłych 

    Warszawa, 24.11.2017 (ISBnews) - Sejm przyjął projekt ustawy nowelizujący ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych dostosowując prawo do przepisów Unii Europejskiej ws. jakości benzyny i olejów napędowych.

    W uzasadnieniu do projektu ustawy podano, że wydanie ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw jest niezbędne w celu dostosowania prawa krajowego do prawa UE, zapewnienia poprawy funkcjonowania rynku biokomponentów i biopaliw ciekłych w Polsce, jak również w celu dostosowania przepisów prawnych do aktualnej sytuacji panującej na rynku i przesądzenie o wysokości i charakterze obowiązków wynikających z przepisów unijnych w perspektywie roku 2020

    "Przyjęte propozycje obejmują następujące kwestie: 1. Określenie w przepisach ustawy, do roku 2020, poziomów NCW - zamiast określania tych poziomów w trybie rozporządzenia Rady Ministrów wraz z pozostawieniem delegacji do ich wydawania w latach kolejnych. Wysokość NCW, zgodnie z przedłożoną propozycją wynosi: - 7,1% - na 2017 r., - 7,5% - na 2018 r., - 8% - na 2019 r., - 8,5% - na 2020 r. Przy czym, należy mieć na uwadze, że wysokość NCW na lata 2017-2020 została już określona przepisami ustawy w art. 7 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1986)" - czytamy w uzasadnieniu.

    W celu efektywnej realizacji ww. celów projekt ustawy zakłada wykorzystanie szeregu instrumentów prawnych pozwalających zarówno na zrealizowanie unijnych zobowiązań oraz uwzględniających konieczność osiągnięcia określonych celów gospodarczych, do których w okresie 2017-2020 zaliczono:
    1. Optymalizację kosztów realizacji NCW, umożliwioną w szczególności przez zapewnienie braku wzrostu obciążeń z tytułu realizacji NCW w latach 2017-2019 dla podmiotów realizujących NCW, spełniających określone kryteria wskazane w ustawie (z przeprowadzonych analiz wynika, iż w praktyce, dzięki planowanemu wzrostowi zapotrzebowania na paliwa transportowe w kraju możliwe jest wręcz obniżanie poziomu tego obowiązku);
    2. Zachowanie dotychczasowego wolumenu krajowej produkcji biokomponentów wykorzystywanych do realizacji NCW - gwarantujące w najbliższych latach stabilne zapotrzebowanie na surowce rolne wykorzystywane do produkcji biokomponentów, pozytywnie wpływając na sytuację ekonomiczną ich producentów, podano także. 

    Teraz ustawą zajmie się Senat.

    (ISBnews)

  • 21.11, 15:34Pracodawcy RP: Nowelizacja ws. biopaliw zmniejszy ich zużycie i zaszkodzi firmom 

    Warszawa, 21.11.2017 (ISBnews) - Nowelizacja ustawy o biopaliwach i biokomponentach, nad którą pracuje obecnie Sejm, umożliwi obejście Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) i tym samym doprowadzi do zmniejszenia zużycia biopaliw i biokomponentów, uważają Pracodawcy RP. Nowe przepisy mogą także zaszkodzić branży.

    "Polska, podobnie jak pozostałe państwa członkowskie Unii Europejskiej, jest zobligowana do zapewnienia 10-procentowego udziału energii odnawialnej zużywanej w transporcie do 2020 r. Wynika to wprost z dyrektywy Komisji i Rady 2009/28/WE" - czytamy w komunikacie.

    W celu realizacji tego obowiązku wprowadzony został Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW), który zobowiązuje producentów, importerów i sprzedawców do stopniowego zwiększania udziału biopaliw w ogólnej konsumpcji.

    "Jednak Sejm pracuje obecnie nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o biopaliwach i biokomponentach, który umożliwi obejście tych wymogów. Teoretycznie NCW za 2018 r. ma wynosić 7,5%. Firmy paliwowe mogą jednak skorzystać z redukcji tego wskaźnika do 6,45% jeśli korzystają z krajowych lub unijnych produktów" - czytamy dalej.

    Zgodnie z najnowszą wersją projektu ustawy, firmy paliwowe będą musiały zrealizować jedynie 85% wielkości wskaźnika po redukcji. Za pozostałe 15% zapłacą "opłatę zastępczą", która zasili Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, i unikną kar, które mogłyby sięgać nawet 3,5 mld zł. W efekcie udział biopaliw i biokomponentów w ramach NCW będzie musiał zatem wynieść tylko 5,48% i będzie niższy od obowiązującego w bieżącym roku rzeczywistego poziomu 5,82%, wskazuje organizacja.

    Zdaniem Pracodawców RP opłata zastępcza nie zastąpi realnego zwiększania udziału zużycia energii odnawialnej oraz redukcji emisji dwutlenku węgla.

    "Jakie byłyby tego skutki? Poza niespełnieniem wymogów środowiskowych oraz zwiększeniem zależności od importu ropy naftowej ukarane zostałyby polskie przedsiębiorstwa, które stworzyły możliwości spełnienia przez Polskę postanowień Dyrektywy. Trzeba mieć bowiem świadomość tego, iż polska branża biopaliw i biokomponentów poniosła potężne nakłady w zwiększenie swych możliwości produkcyjnych, aby sprostać potrzebie zapewnienia większego udziału zużycia energii ze źródeł odnawialnych" - napisano także w materiale.

    Organizacja podkreśla, że nowelizacja ustawy o biopaliwach może przynieść jeszcze poważniejsze skutki - producenci i importerzy estrów metylowych i bioetanolu mogą stracić przychody sięgające niespełna 2,5 mld zł w latach 2018-2019, podczas gdy zakładane przez autorów projektu wpływy z tytułu opłaty zastępczej mają wynieść 85 mln zł rocznie.

    "Co gorsza, projektowane przepisy uderzą przede wszystkim w krajowych wytwórców biopaliw i biokomponentów. Pośrednio straci także budżet, bo w konsekwencji przedsiębiorcy wpłaciliby w przyszłym roku o ok. 280 mln zł mniej z tytułu VAT oraz 16 mln zł mniej CIT. Nowelizacja przynosi więc wiele zagrożeń, w tym groźbę interwencję Brukseli, a minimalny zysk dla Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Tak skonstruowane przepisy nie powinny zostać wprowadzone w życie" - podsumowano.

    (ISBnews)

  • 17.10, 15:49Rząd przyjął zmiany w ustawie o akcyzie, która obejmie płyn do e-papierowsów 

    Warszawa, 17.10.2017 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, który zakłada, że płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie mają być opodatkowane akcyzą od 1 stycznia 2018 r, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Projekt zakłada.

    "Akcyzą zostanie objęty płyn do papierosów elektronicznych (bez względu na zawartość w nim nikotyny) oraz wyroby nowatorskie, które są substytutem tradycyjnych wyrobów tytoniowych, zawierających w swoim składzie tytoń do palenia (wyrób nowatorski jest podgrzewany przy użyciu specjalnego urządzenia w celu uwolnienia aerozolu zawierającego nikotynę)" - czytamy w komunikacie.

    Stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych ma wynieść 50 gr za każdy jego mililitr (wyznaczając tę wielkość wzięto pod uwagę poziom opodatkowania stosowany przez kraje unijne). Z kolei stawka akcyzy na wyroby nowatorskie wyniesie 141,29 zł za każdy ich kilogram i 31,41% średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży tytoniu do palenia, podano także.

    "Wiele krajów europejskich opodatkowało płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie. Są to m.in. Włochy, Portugalia, Rumunia, Łotwa, Słowenia, Grecja, Chorwacja, Węgry, Serbia. Kolejne państwa rozważają wprowadzenie tego rozwiązania" - czytamy dalej.

    Z jednej strony, objęcie akcyzą tych towarów powinno przynosić budżetowi państwa ok. 75 mln zł rocznie. Z drugiej strony wprowadzenie akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych może zmniejszyć dochody ich użytkowników miesięcznie o ok. 40 zł (rocznie o ok. 480 zł), przy średnim zużyciu płynu do papierosa elektronicznego na poziomie 20 mililitrów tygodniowo, wyliczono także.

    "Ze względu na to, że dostosowanie linii produkcyjnej do oznaczania tych towarów znakami akcyzy jest procesem długotrwałym, zaproponowano czasowe zwolnienie ich producentów z tego obowiązku. Przejściowo, do końca października 2018 r., z obowiązku oznaczania znakami akcyzy ma być zwolniony płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie. Natomiast do końca grudnia 2018 r. z obowiązku oznaczania znakami akcyzy mają być zwolnione te produkty, które wprowadzono do sprzedaży detalicznej przed 1 listopada 2018 r. Rozwiązanie to zapewni producentom płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich niezbędny czas na przygotowanie się do obowiązkowego oznaczania ich znakami akcyzy" - podsumowano.

    (ISBnews)

  • 04.10, 18:03KE wzywa Polskę do dostosowania przepisów dot. infrastruktury paliw alternatyw. 

    Warszawa, 04.10.2017 (ISBnews) - Komisja Europejska (KE) wezwała Polskę oraz 8 innych państw członkowskich do transpozycji przepisów dotyczących rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, podała KE. Wyznaczony termin minął 18 listopada 2016 r. 

    Komisja zwróciła się do Bułgarii, Danii, Estonii, Francji, Litwy, Malty, Polski, Rumunii i Szwecji o dokonanie pełnej transpozycji przepisów UE w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (dyrektywa 2014/94/UE). 

    "Głównym celem dyrektywy jest ustanowienie wspólnych ram szeroko zakrojonej rozbudowy infrastruktury paliw alternatywnych w Europie. Ma to zasadnicze znaczenie dla zmniejszenia uzależnienia od transportu ropy naftowej, ograniczenia jego wpływu na środowisko, a tym samym wzmocnienia wiodącej roli Europy w walce ze zmianą klimatu" - czytamy w komunikacie. 

    W dyrektywie określono minimalne wymogi dotyczące rozbudowy infrastruktury paliw alternatywnych, w tym punktów ładowania pojazdów elektrycznych oraz punktów tankowania gazu ziemnego i wodoru.  Miała ona zostać wdrożona najpóźniej do dnia 18 listopada 2016 r. Jednak wymienione państwa członkowskie zgłosiły Komisji jedynie część środków zapewniających transpozycję dyrektywy do prawa krajowego. 

    "Wspomniane 9 państw członkowskich ma teraz dwa miesiące na zgłoszenie Komisji pełnej transpozycji tej dyrektywy, w przeciwnym razie Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu sprawy do Trybunału Sprawiedliwości UE" - podsumowano w komunikacie. 

    (ISBnews)

  • 20.09, 10:12Tobiszowski z ME: Regulacje dot. paliw stałych wejdą w życie na przełomie X i XI 

    Warszawa, 20.09.2017 (ISBnews) - Ministerstwo Energii liczy na dokończenie uzgodnień w sprawie ustawy o jakości paliw stałych w najbliższym czasie i uchwalenie ustawy na przełomie października i listopada, poinformował wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski

    "Ustawa o jakości paliw stałych przeszła przez Komitet Stały. Wypracowaliśmy tę ustawę z Ministerstwem Środowiska i Ministerstwem Rozwoju Regionalnego" - powiedział Tobiszowski dziennikarzom w kuluarach konferencji "Nafta-Gaz-Chemia 2017".

    Dodał, że zapisy ustawy konsultowane były także z Ministerstwem Finansów i Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    "Jesteśmy na finale. Chcemy w przyszłym tygodniu dopiąć te uzgodnienia przed przyjęciem projektu przez rząd" - powiedział wiceminister.

    Wskazał, że Rada Ministrów prawdopodobnie zajmie się projektem na początku października.

    "Myślę, że w parlamencie nie powinno być większych zastrzeżeń, bo projekt jest znany parlamentarzystom. Zakładam, że na przełomie października i listopada ustawa wejdzie w życie i zacznie obowiązywać" - podsumował Tobiszowski.

    Informując o pracach nad projektem, Kancelaria Premiera Rady Ministrów wskazywała, że obecnie większość konsumentów decydując się na zakup paliw stałych, przede wszystkim kieruje się ceną, nie zwracając uwagi na jego jakość. Wynika to z tego, iż klienci są pozbawieni możliwości wyboru zakupu paliwa stałego w oparciu o wskaźnik jego jakości, z uwagi na brak przepisów określających wymagania jakościowe paliw stałych, co skutkuje m.in. rozregulowaniem tego rynku. Bez względu na to czy paliwo stałe pochodzi z rynku krajowego czy też jest importowane, powinno spełniać wymagania jakościowe regulowane odpowiednimi normami prawnymi. W związku z tym uzasadnione jest wprowadzenie wymagań jakościowych dla paliw stałych. Nowelizacja wprowadzi wymagania jakościowych dla paliw stałych oraz umożliwi kontrolowanie jakości paliw stałych.

    (ISBnews)

     

  • 12.07, 19:02Sejm skierował ustawę dot. podwyższenia opłaty paliwowej do prac w komisjach 

    Warszawa, 12.07.2017 (ISBnews) - Poselski projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych (FDS) oraz o zmianie niektórych innych ustaw zakładający m.in. wzrost opłaty paliwowej, po pierwszym czytaniu w Sejmie został skierowany do dalszych prac w Komisji Infrastruktury i do Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. 

    "Stan dróg samorządowych jest poważną barierą rozwoju gospodarczego polski i jest również zagrożeniem bezpieczeństwa" – powiedział podczas debaty sejmowej poseł wnioskodawca Zbigniew Dolata.

    Według niego wcześniejszy mechanizm wprowadzony przez koalicję PO-PSL samorządowcy uznają za niewystarczający. "Ceny paliw na stacjach były droższe za czasów poprzedniej koalicji, teraz są relatywnie tańsze. U nas podatek od benzyny to 57%, a od oleju napędowego 54%. W Niemczech jest to odpowiednio: 63% i 55% we Francji 63% i 60%, we Włoszech jest to  67% i 64%, a w Wielkiej Brytanii 67% i 66%. Po wprowadzeniu i tak będą niższe podatki niż w krajach starej Unii" – powiedział Dolata.

    Podkreślił, że nie nastąpi także znaczący wzrost cen paliw na stacjach paliw po wprowadzeniu ustawy.  "Zakładamy, że do funduszu samorządowego wpłynie około 2,5 mld zł rocznie" – dodał.

    Projektodawcy zakładają, że z podwyższenia opłaty paliwowej połowę kwoty będzie wpływać do Krajowego Funduszu Drogowego, a połowa do FDS.

    "Oszukiwaliście w kampanii wyborczej, a teraz podnosicie podatki. Tylko 66 z was podpisało się pod tym projektem. Podwyższacie podatki, bo nie potraficie korzystać z tego co macie. Z funduszu drogowego wynoszącego 35 mld zł wydaliście niecałe 25 mld zł" - powiedział Grzegorz Schetyna z PO.

    Z kolei Paweł Kukiz z Kukiz 15, wniósł wniosek o odrzucenie ustawy w pierwszym czytaniu. Za podobnym scenariuszem wnioskowali także posłowie PSL i Nowoczesnej.  Z kolei Łukasz Rzepecki z PIS prosił posłów ze swojej partii, aby wycofali swoje podpisy z tej ustawy.

    Posłowie z opozycji zwracali uwagę, że jest to kolejny projekt, który jest wprowadzany bez konsultacji społecznych, bez wyliczeń skutków jej wdrożenia, a także bez stanowiska rządu.

    "Stanowisko rządu jest przygotowywane. Rząd nie ocenia negatywnie tego projektu widzi pozytywne aspekty tego przedsięwzięcia" – zapewnił Minister Infrastruktury i Budownictwa  Andrzej Adamczyk.

    Dodał, że w przyszłym roku od 2,5 do 3 mld zł będzie desygnowane z Krajowego Funduszu Drogowego na drogowe projekty samorządowe.

    Projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych przewiduje m.in. utworzenie Funduszu, zasady jego działania, a także  ustalenie zasad współfinansowania ze środków publicznych zadań na drogach publicznych zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego tj. dróg powiatowych, gminnych oraz mostów w ciągach dróg wojewódzkich. Według projektu ustawy, który trafił pod obrady Sejmu, opłata paliwowa wzrośnie o 20 groszy na litrze (netto). Projektodawcy szacują, że będzie to 4-5 mld zł rocznie, z czego połowa trafi do FDS. Ustawa ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

    (ISBnews)

  • 12.07, 13:45PSPA: Fundusz Dróg Samorządowych uderzy w rozwój ekoloicznego transportu 

    Warszawa, 12.07.2017 (ISBnews) - CNG i LNG powinny zostać wyłączone z ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych (FDS), której pierwsze czytanie odbywa się dziś w Sejmie, ponieważ w przeciwnym razie ich cena wzrośnie nawet o 10%, wynika z opinii Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). Zahamuje to rozwój infrastruktury i uderzy w polskie samorządy, które zainwestowały w ekologiczną komunikację miejską, a projektowane zmiany są też sprzeczne z celami określonymi w innych rządowych dokumentach, podano także.

    "W opinii PSPA, projektowana ustawa jest kolejnym przejawem niezrozumiałego marginalizowania niskoemisyjnych paliw gazowych, co w obliczu nawet projektowanej ustawy o elektromobilności i paliw alternatywnych, jest działaniem kontrproduktywnym. Jeśli bowiem zgadzamy się, że są to paliwa niskoemisyjne, to nie możemy robić wszystkiego, by ich znaczenie zmarginalizować" - powiedział Maciej Mazur z PSPA cytowany w komunikacie. 

    Debatę publiczną zdominowała informacja o dodatkowej opłacie dla indywidualnych użytkowników, całkowicie pomijając inny ważny obszar, jakim jest transport publiczny oparty o paliwa gazowe, podano także.

    "Jak bowiem czytamy w art. 32 ust. 1.3 projektu Ustawy, stawka w przypadku paliw gazowych wynosić ma 369,69 zł za 1000 kg gazów i innych wyrobów, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 4 i 5" - czytamy również.

    PSPA postuluje, by ustawodawca zrewidował podejście do paliw gazowych. Opłata drogowa nie powinna dotyczyć sprężonego gazu ziemnego (CNG) oraz skroplonego gazu ziemnego (LNG), które również służą do napędzania pojazdów silnikowych. Miałoby to podwójny sens - stymulowałoby rozwój tych paliw względem droższych i bardziej emisyjnych, podano także.

    "W obecnej formie, przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, które zainwestowały w niskoemisyjne autobusy, po raz kolejny stają się poszkodowane. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych również traktuje je po macoszemu" - dodał Mazur.

    Tabor komunikacji miejskiej na CNG, użytkowany przez polskie samorządy liczy 500 pojazdów, a punktów tankowania jest 27, podało za Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych Stowarzyszenie.

    Projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych przewiduje utworzenie Funduszu, zasady jego działania, a także  ustalenie zasad współfinansowania ze środków publicznych zadań na drogach publicznych zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Według projektu ustawy, który trafił pod obrady Sejmu, opłata paliwowa wzrośnie o 20 groszy na litrze paliwa. Projektodawcy szacują, że będzie to 4-5 mld zł rocznie, z czego połowa trafi do FDS.

    (ISBnews)

     

  • 27.04, 18:04KE wzywa Polskę do zapewnienia pełnej zgodności z przepisami UE dot. biopaliw 

    Warszawa, 27.04.2017 (ISBnews) - Komisja Europejska zdecydowała dzisiaj o przesłaniu dodatkowej uzasadnionej opinii do Polski w związku z ograniczeniami w polskim prawie dotyczącymi niektórych importowanych biopaliw i surowców do produkcji biopaliw, podała Komisja. Jest to wynikiem decyzji Komisji z maja 2016 r. o skierowaniu sprawy do Trybunału Sprawiedliwości UE.

    "Po wprowadzeniu po maju 2016 r. zmian w polskich przepisach Komisja zaktualizowała swoją ocenę i wzywa Polskę do usunięcia pozostałych jeszcze niezgodności. Polskie przepisy dotyczące biopaliw nie są w pełni zgodne z dyrektywą w sprawie odnawialnych źródeł energii (dyrektywą 2009/28/WE) oraz z art. 34 Traktatu o funkcjonowaniu UE (TFUE) dotyczącym swobodnego przepływu towarów" - czytamy w komunikacie.

    Po pierwsze, hydrorafinowanego oleju roślinnego (HVO) – biopaliwa, które nie jest w Polsce wytwarzane, lecz jest importowane z innych państw członkowskich – nie można w Polsce wprowadzać do obrotu z powodu braku wymogów dotyczących paliw odnoszących się do HVO.

    Po drugie, z preferencyjnego traktowania korzystają uczestnicy rynku paliw, którzy co najmniej 70% swoich biopaliw pozyskują od producentów z siedzibą w Polsce oraz z surowców z ograniczonej liczby państw, co oznacza dyskryminację producentów biopaliw i surowców z innych państw.

    "Dyrektywa w sprawie odnawialnych źródeł energii wymaga, aby wszystkie państwa członkowskie do 2020 r. zapewniły, że co najmniej 10% energii konsumowanej w transporcie pochodzi ze źródeł odnawialnych. Biopaliwa mogą być wykorzystywane do tego celu, pod warunkiem, że spełniają kryteria zrównoważonego rozwoju określone we wspomnianej dyrektywie. Państwa członkowskie muszą również traktować zrównoważone biopaliwa i surowce do ich produkcji jednakowo niezależnie od ich pochodzenia" - czytamy dalej.

    Polska ma teraz dwa miesiące na powiadomienie Komisji o środkach przyjętych w celu poprawienia tej sytuacji, po czym Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu sprawy do Trybunału Sprawiedliwości UE.

    (ISBnews)

     

  • 07.02, 14:30Projekt ustawy dot. nadużyć w obrocie skażonym alkoholem przesłany do Sejmu 

    Warszawa, 07.02.2017 (ISBnews) - Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, którego celem jest eliminacja nadużyć związanych z obrotem całkowicie skażonym alkoholem etylowym, został przesłany do Sejmu, podała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

    Rada Ministrów przyjęła ten projekt 31 stycznia br.

    Nowelizacja ma rozwiązać problem związany z wątpliwościami interpretacyjnymi przy korzystaniu ze zwolnienia od akcyzy wbrew celom dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych i postanowieniom rozporządzenia Komisji (UE) nr 162/2013 z dnia 21 lutego 2013 r., którym zmieniono załącznik do rozporządzenia (WE) nr 3199/93 w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, podano w "Ocenie skutków regulacji" (OSR).

    Według nowych przepisów, na podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu całkowicie skażonego zostanie nałożony obowiązek rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego i dokonania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego organu podatkowego, co ma pozwolić na efektywniejsze monitorowanie nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego, podano także w "OSR".

    "Oczekuje się, iż wejście w życie zmienionych przepisów powinno przyczyniać się do eliminacji z rynku odkażonego alkoholu etylowego" - podsumowano w dokumencie.

    Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od daty publikacji w Dzienniku Ustaw.

    (ISBnews)

  • 31.01, 16:02Rząd przyjął projekt przepisów elimin. nadużycia w obrocie skażonym alkoholem 

    Warszawa, 31.01.2017 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, którego celem jest eliminacja nadużyć związanych z obrotem całkowicie skażonym alkoholem etylowym, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    "Zaproponowano zwiększenie kontroli nad obrotem takim alkoholem. Podmiot, który będzie chciał nabyć całkowicie skażony alkohol etylowy wewnątrz Unii Europejskiej będzie musiał zarejestrować się jako podatnik podatku akcyzowego oraz zgłosić jego planowane nabycie do naczelnika urzędu celnego" - czytamy w komunikacie.

    Projekt likwiduje także wątpliwości interpretacyjne związane z obligatoryjnym zwolnieniem od akcyzy alkoholu etylowego całkowicie skażonego.

    Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od daty publikacji w Dzienniku Ustaw, podano także.

    (ISBnews)

     

  • 08.11, 18:06Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach 

    Warszawa, 08.11.2016 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy nowelizujący ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przewidziano w nim obniżenie Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) do 7,1% w 2017 r. wobec 7,8%, co wpłynie na zmniejszenie kosztów ponoszonych przez producentów i importerów paliw na realizację NCW o ok. 160 mln zł, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW) określa minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, zużywanych w transporcie w ciągu roku kalendarzowego (liczony wg wartości opałowej).

    "Po zmianach przepisów, w 2017 r. poziom NCW wyniesie 7,1%. (zostanie obniżony z 7,8%). Korekta ta nie wpłynie negatywnie na zapotrzebowanie na biokomponenty, a w efekcie na zapotrzebowanie na surowce rolne wykorzystywane do ich produkcji. Przyczyni się natomiast do zmniejszenia kosztów realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego o ok. 160 mln zł" - czytamy  w komunikacie.

    Do ustawy wprowadzono również rozwiązanie wdrażające dyrektywę 2015/1513/WE, które dotyczy poziomu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dla biokomponentów, które mogą być zaliczane do realizacji NCW.

    W znowelizowanych przepisach zmieniono również sposób określania przez rząd poziomów NCW na kolejne lata.

    "Rada Ministrów co 4 lata (do 15 czerwca danego roku) będzie określać w rozporządzeniu Narodowe Cele Wskaźnikowe na kolejne 8 lat, uwzględniając możliwości surowcowe i wytwórcze branży paliwowej oraz przepisy Unii Europejskiej. Po raz pierwszy rząd określi w akcie wykonawczym NCW na kolejne 8 lat – do 15 czerwca 2019 r." - czytamy dalej.

    Ustalono też, że wysokość NCW wyniesie: w 2017 r. – 7,1%; w 2018 r. – 7,5%; w 2019  r.– 8,0%  i w 2020 – 8,5%, podano także.

    Nowelizacja ustawy zakłada także, że biokomponenty (zaliczane do realizacji NCW) będą musiały spełnić kryterium ograniczenia emisji gazów cieplarnianych na poziomie 50% dopiero od 1 stycznia 2018 r.

    "Do końca 2017 r. ma być zachowany poziom dotychczasowy, tj. co najmniej 35%. Rozwiązanie to poprawi konkurencyjność krajowych wytwórców biokomponentów i jest zgodne z przepisami unijnymi" - podsumowano w informacji.

    Znowelizowana ustawa ma obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., z wyjątkiem części regulacji, które wejdą w życie w innym terminie.

    (ISBnews)

  • 06.09, 09:58Tombarkiewicz z MZ: Nowela ustawy refundacyjnej może wejść w życie od stycznia 

    Warszawa, 06.09.2016 (ISBnews) - Ministerstwo Zdrowia liczy, że ostateczny kształt nowelizacji ustawy refundacyjnej, która może stać się szansą dla chorych cierpiących na rzadkie schorzenia, pojawi się do końca września, zaś cała nowela zacznie obowiązywać od początku 2017 r., poinformował wiceminister zdrowia Marek Tombarkiewicz.

    "Za kilka dni spotkamy się w wąskim gronie z panem ministrem, gdzie będziemy ustalać ostateczną wersję uzgodnień resortowych dotyczących ustawy. Liczymy, że ostateczny tekst pojawi się do końca września. Następnie projekt powinien trafić do konsultacji, które potrwają co najmniej 30 dni. Liczę na to, że już w listopadzie ustawa trafi pod obrady sejmu, a to oznacza, że ustawa może obowiązywać już od początku nowego roku" - powiedział Tombarkiewicz podczas publicznej debaty ekspertów z rynku zdrowia.

    W Polsce obecnie ok. 19 tys. osób choruje na tzw. choroby rzadkie, to oznacza, że jest to 5 na 10 tys. przypadków. Choroby ultra rzadkie to 1 na 50 do 100 tys., co w przypadku Polski wynosi około 380 - 760 osób. Ich leczenie jest bardzo kosztowne.

    "Choroby rzadkie to m.in. zaawansowana choroba Parkinsona, zaburzenia rytmu serca czy rzadkie schorzenia krwi" - tłumaczył dr n. med. Jakub Gierczyński z Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego-PZH. W grupie chorób rzadkich znajdują się także nowotwory hematologiczne np. mielofibroza (włóknienie szpiku) czy przewlekła białaczka monocytowa.

    Obecnie tzw. leki sieroce, czyli wykorzystywane przy leczeniu chorób statystycznie rzadkich, muszą konkurować na takich samych zasadach z lekami stosowanymi przy schorzeniach występujących powszechnie. Jedynym kryterium wytwarzania takich leków i ich refundacji jest opłacalność, a to uniemożliwia zarówno podejmowanie decyzji jak też skuteczne leczenie. Nowelizacja ma to zmienić.

    Według prezesa Instytutu Jagiellońskiego Marcina Roszkowskiego, rząd słusznie zmienił kierunek redystrybucji środków budżetowych, czego przykładem - oprócz programu 500+ czy ustawy 75+ jest właśnie nowelizacja ustawy refundacyjnej.

    "Przekierowanie środków na mniej i średnio zarabiających jest bardzo skuteczną metodą oddziaływania. To obszary, które przez lata były zaniedbywane" - stwierdził Roszkowski podczas debaty publicznej.

    Roszkowski zwrócił też uwagę, że w ten sposób rząd przyczyni się do rozwoju badań nad chorobami rzadkimi, których leczenie do tej pory było postrzegane indywidualnie, a nie masowo.

    "Na rozwiązania, które przyniesie nowa ustawa oczekują nie tylko pacjenci cierpiący na rzadkie choroby genetyczne, ale także chorzy na rzadkie choroby onkologiczne i nowotwory krwi. Ci ludzie czekają na pomoc, by móc stać się użytecznymi obywatelami, aktywnymi członkami swoich rodzin. Z drugiej strony ta zmiana w ustawie może nakłonić firmy do innowacji i badań" - wskazał Roszkowski.

    (ISBnews)

  • 08.07, 08:06Senat przyjął ustawę ws. przeciwdziałania wyłudzaniu VAT w obrocie paliwami 

    Warszawa, 08.07.2016 (ISBnews) - Senat przyjął w czwartek wieczorem rządowy projekt (z dwoma poprawkami) nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, której głównym celem jest zapobieganie wyłudzaniu podatku VAT w wewnątrzwspólnotowym obrocie paliwami ciekłymi.

    Chodzi o zmniejszenie szarej strefy oraz zwiększenie wpływów z podatku VAT do budżetu państwa.

    "Po zmianach obowiązek zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw płynnych zasadniczo będzie powstawał w ciągu 5 dni od momentu wprowadzenia paliwa do kraju. Zapłacony w ten sposób podatek będzie pomniejszał podatek należny do zapłaty wynikający z deklaracji podatkowej" - głosi uzasadnienie do ustawy.

    Podstawą naliczania podatku będzie aktualna cena paliwa, ogłaszana w Biuletynie Informacji Publicznej resortu finansów.

    "Ustawa wprowadza też zmiany w ustawie Prawo energetyczne. Celem jest uszczelnienie systemu koncesjonowania obrotu paliwami płynnymi z zagranicą. Zwiększa ona także wymagania dotyczące wiarygodności podmiotów wykonujących działalność koncesjonowaną oraz uprawnienia prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w procesie badania rzetelności podmiotów ubiegających się o koncesję na obrót paliwami płynnymi. Koncesje na obrót paliwami z zagranicą będą przyznawane wyłącznie podmiotom mającym siedzibę w Polsce lub przedsiębiorstwom zagranicznym, które zarejestrowały oddział w naszym kraju i za jego pośrednictwem będą wprowadzać do Polski paliwa płynne" - czytamy w komunikacie Senatu.

    Nowelizacja wprowadza także zmiany w ustawie o podatku akcyzowym. Ograniczone zostanie wykonywanie funkcji usługowej przez składy podatkowe i zarejestrowanych odbiorców. Usługi będą mogły być świadczone wyłącznie na rzecz podmiotów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w Polsce lub podmiotów zagranicznych mających oddział z siedzibą w naszym kraju. Rozwiązanie to będzie dotyczyć wyłącznie nabywania paliw silnikowych i nie obejmie paliw zwolnionych z akcyzy. Jedna z poprawek Senatu zakłada, że firma chcąca sprowadzać paliwo, obok posiadania siedziby na terytorium Polski, będzie musiała podać swój numer NIP, poprzedzony kodem PL.

    Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia br. z jednym wyjątkiem.

    (ISBnews)

     

  • 06.07, 16:44Rząd przyjął nowelizację, która m.in. przywraca staże dla lekarzy i dentystów 

    Warszawa, 06.07.2016 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje m.in. przywrócenie stażu podyplomowego dla lekarzy i dentystów. To zmiana spełniająca postulat ekspertów z dziedziny ochrony zdrowia, którzy od lat wskazywali na konieczność przywrócenia  rocznego kształcenia praktycznego absolwentów studiów medycznych, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    "Zgodnie z projektem nowelizacji, młodzi lekarze będą odbywać staż podyplomowy pod kierunkiem opiekuna, tj. lekarza specjalisty albo lekarza dentysty wykonującego zawód co najmniej przez 5 lat. Stażyści w trakcie stażu podyplomowego będą mieli pełne prawo wykonywania zawodu, czyli – pod nadzorem opiekuna – otrzymają m.in. uprawnienia do wystawiania recept, wydawania opinii i orzeczeń lekarskich. Oznacza to, że na rynek trafią dodatkowi pracownicy realizujący część świadczeń zdrowotnych. Ponadto, jeden dokument: Prawo wykonywania zawodu zastąpi dotychczas wydawane dokumenty" - czytamy w komunikacie.

    W 2011 r. zrezygnowano ze stażu podyplomowego dla lekarzy i lekarzy dentystów. Chodziło o zwiększenie liczby lekarzy dzięki wprowadzeniu kształcenia praktycznego na szóstym roku studiów lekarskich i piątym roku studiów lekarsko-dentystycznych, co w praktyce miało skutkować wcześniejszym dopuszczeniem do zawodu. Środowisko lekarskie wskazywało jednak na konieczność powrotu stażu podyplomowego, ponieważ uważa go za niezbędny element kształcenia podyplomowego i rozwoju zawodowego, przypomniano.

    Znowelizowana ustawa odpowiada na to zapotrzebowanie. Staż podyplomowy pozwala na bezpieczną, praktyczną naukę zawodu, zapoznanie się z funkcjonowaniem systemu opieki zdrowotnej oraz zdobycie doświadczenia w pracy z pacjentem.

    Obecnie przyjęto, że lekarz stażysta, który nie ukończył lub nie odbył stażu podyplomowego w ciągu 5 lat od uzyskania prawa wykonywania zawodu będzie mógł go odbyć na podstawie umowy o szkolenie zawartej z podmiotem prowadzącym staż. Czas trwania stażu nie zostanie przedłużony, jeśli od dnia uzyskania prawa wykonywania zawodu upłynęło 5 lat. Trzeba go będzie ponownie odbyć w całości ze względu na dynamiczny rozwój wiedzy medycznej, wymagający jej aktualizowania i konieczność zdobywania nowych umiejętności.

    "Projekt nowelizacji ustawowej zmienia także zasady przystępowania do Lekarskiego Egzaminu Końcowego (LEK) i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego (LDEK). Będą mogli do nich przystąpić wyłącznie lekarze po ukończeniu studiów" - czytamy dalej.

    Do LEK będzie mógł przystąpić lekarz po przedstawieniu zaświadczenia o ukończeniu studiów na kierunku lekarskim, dyplomu lekarza, dokumentu potwierdzającego tożsamość lub dokumentu "Prawo wykonywania zawodu lekarza". Z kolei do LDEK będzie mógł przystąpić lekarz dentysta po przedstawieniu zaświadczenia o ukończeniu studiów na kierunku lekarsko-dentystycznym, dyplomu lekarza dentysty, dokumentu potwierdzającego tożsamość lub dokumentu "Prawo wykonywania zawodu lekarza dentysty".

    Wprowadzono także przepisy, które umożliwią podejmowanie wspólnych działań ratunkowych na obszarze przygranicznym przez polskie i niemieckie służby ratownictwa medycznego. W praktyce usprawni to ratowanie osób będących w stanie nagłego zagrożenia zdrowia po stronie polskiej i niemieckiej granicy.

    Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r. Wyjątki dotyczą wejścia w życie: nowych zasad przystępowania do LEK i LDEK i udostępniania pytań LEK i LDEK oraz Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego (po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw), przepisu dotyczącego ustawy o systemie informacji o ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw (od 1 maja 2017 r.), regulacji odnoszącej się do finansowania zadań zespołów ratownictwa medycznego (od 1 stycznia 2018 r.), podsumowano w informacji.

    (ISBnews)

  • 24.05, 16:03Rząd przyjął projekt ws. przeciwdziałania wyłudzaniu VAT w obrocie paliwami 

    Warszawa, 24.05.2016 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, w celu wprowadzenia przepisów, które będą zapobiegać m.in. wyłudzaniu podatku VAT w wewnątrzwspólnotowym obrocie paliwami ciekłymi, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Nowe rozwiązania mają obowiązywać od 1 sierpnia 2016 r.

    "Przede wszystkim wprowadzono przepisy, które będą zapobiegać wyłudzaniu podatku VAT w wewnątrzwspólnotowym obrocie paliwami ciekłymi oraz ograniczą negatywny wpływ tego procederu na funkcjonowanie rynku paliw płynnych (zmniejszy się szara strefa) i dochody budżetu państwa (będą wyższe wpływy z podatku od towarów i usług)" - czytamy w komunikacie.

    Jak podało CIR, szara strefa w obrocie paliwami płynnymi szacowna jest na kilkanaście procent, a straty budżetu państwa na co najmniej 2,5 mld zł rocznie. W 2015 r. nieprawidłowości w podatku VAT w obrocie paliwami, stwierdzone przez kontrolę skarbową, wyniosły 5,8 mld zł.

    "Oszustwa w podatku VAT w obrocie paliwami to główny problem rzetelnych producentów i dystrybutorów paliw, którzy odnotowują straty spowodowane nieuczciwą konkurencją ze strony firm działających w szarej strefie. Nowe rozwiązania zdecydowanie ograniczą możliwość dokonywania oszustw podatkowych w obrocie wewnątrzwspólnotowym i przyczynią się do zwiększenia legalnej sprzedaży paliw oraz bezpieczeństwa ich nabywców" - czytamy dalej.

    Obecnie wewnątrzwspólnotowe nabycie paliw płynnych nie powoduje obowiązku zapłaty podatku VAT, a opodatkowaniu podlega dopiero jego odsprzedaż w Polsce, co stwarza pole do nadużyć. "Po zmianach obowiązek zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw płynnych zasadniczo będzie powstawał w ciągu 5 dni od momentu wprowadzenia paliwa do kraju. Zapłacony w ten sposób podatek będzie pomniejszał podatek należny do zapłaty wynikający z deklaracji podatkowej" - czytamy także.

    W przypadku nabyć wewnątrzwspólnotowych paliw płynnych - realizowanych z wykorzystaniem składu podatkowego lub zarejestrowanego odbiorcy - podmioty te będą płatnikiem podatku VAT.

    Uszczelnieniu nastąpi również w systemie koncesjonowania obrotu paliwami płynnymi z zagranicą, co jest związane ze zmianami w ustawie Prawo energetyczne.

    "Przewidziano przepisy zwiększające wymagania dotyczące wiarygodności podmiotów wykonujących działalność koncesjonowaną oraz uprawnienia prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w procesie badania rzetelności podmiotów ubiegających się o koncesję na obrót paliwami płynnymi" - podano w materiale.

    Przyjęto także, że koncesje na obrót paliwami z zagranicą będą przyznawane wyłącznie podmiotom mającym siedzibę w Polsce lub przedsiębiorstwom zagranicznym, które zarejestrowały oddział w naszym kraju i za jego pośrednictwem będą wprowadzać do Polski paliwa płynne. Pozwoli to na powiązanie obowiązku koncesjonowania obrotu paliwami płynnymi ze statusem podatnika podatku VAT oraz zwiększenie efektywności nadzoru państwowego.

    Uzyskanie koncesji na wytwarzanie i obrót paliwami z zagranicą ma poprzedzać dokonanie wpisu do rejestru systemu zapasów obowiązkowych. Założono, że z prawa do uzyskania koncesji na obrót paliwami z zagranicą będą wykluczone przedsiębiorstwa, w których osoby zarządzające (członkowie zarządów i rad nadzorczych) skazano prawomocnym wyrokiem również za przestępstwo skarbowe mające związek z prowadzoną działalnością, podano także.

    Natomiast zmiany w ustawie o podatku akcyzowym - mają na celu uniemożliwienie "obchodzenia" zabezpieczającej funkcji koncesji na obrót paliwami z zagranicą

    "Zaproponowano ograniczenie wykonywania funkcji usługowej przez składy podatkowe i zarejestrowanych odbiorców. W praktyce ma ono polegać na możliwości świadczenia usług wyłącznie na rzecz podmiotów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w Polsce lub podmiotów zagranicznych mających oddział z siedzibą w naszym kraju. Rozwiązanie to będzie dotyczyć wyłącznie nabywania paliw silnikowych i nie obejmie paliw zwolnionych z akcyzy" - czytamy również w komunikacie.

    Według CIR, aby usprawnić kontrolę wywiązywania się przez składy podatkowe i zarejestrowanych odbiorców z obowiązku posiadania przez ich klientów koncesji paliwowej - informacja o podmiotach, na rzecz których dokonano w danym miesiącu nabyć wewnątrzwspólnotowych paliw silnikowych, będzie przekazywana nie tylko prezesowi Agencji Rezerw Materiałowych, ale również ministrowi finansów.

    (ISBnews)

     

  • 18.03, 12:12Sejm przyjął ustawę o darmowych leków dla osób po 75 roku życia 

    Warszawa, 18.03.2016 (ISBnews) - Sejm przyjął w trzecim czytaniu projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje, że osoby, które ukończyły 75 lat otrzymają bezpłatnie leki. Rząd oszacował koszt wprowadzenia tej ustawy na 125 mln zł w pierwszym roku jej funkcjonowania. 

    Podczas dzisiejszego głosowania posłowie przyjęli w trzecim czytaniu ustawę o bezpłatnych lekach dla seniorów, którą teraz zajmie się Senat. Za przyjęciem projektu głosowało 297 posłów, 3 było przeciw, a 139 wstrzymało się od głosu.

    Rząd w ustawie założył, że podstawą do otrzymania bezpłatnych leków będzie recepta wystawiona przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej albo lekarza posiadającego prawo wykonywania zawodu, który zaprzestał wykonywania zawodu.

    Pierwszy wykaz dotyczący bezpłatnego zaopatrzenia świadczeniobiorców, którzy ukończyli 75. rok życia, w leki,minister zdrowia ma ogłosić nie później niż 1 września br.

    "Projektowana ustawa z punktu widzenia kosztów jej funkcjonowania może skutkować maksymalnym kosztem w wysokości 125 mln zł w pierwszym roku jej funkcjonowania. Ponieważ przewiduje się, że pierwsze obwieszczenie asortymentowe dedykowane świadczeniobiorcom po ukończeniu 75 roku życia ukonstytuuje się nie wcześniej niż w III kwartale 2016 r., realnie szacowany roczny koszt wejścia w życie projektowanych zmian, może oscylować w granicach 500 mln zł" - czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy. 

    Przewiduje się, że projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

    (ISBnews)

  • 17.02, 07:39Branża paliwowa ponownie apeluje ws. projektu podatku od sprzedaży detalicznej 

    Warszawa, 17.02.2016 (ISBnews) - Branża paliwowa ponownie apeluje o uwzględnienie specyfiki handlu paliwami w projekcie ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, w szczególności o wyłączenie paliw spod opodatkowania, odpowiednie zdefiniowanie sieci franczyzowych, a także zmianę zapisów, dotyczących opodatkowania stacji paliw w niedziele i dni wolne od pracy, podały Polska Izba Paliw Płynnych (PIPP) oraz Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) - główne organizacje, zrzeszające podmioty działające w produkcji i handlu paliwami ciekłymi w Polsce. 

    Organizacje wskazują, że nadal nie została przyjęta większość propozycji branży paliwowej, co w efekcie może spowodować szereg komplikacji na rynku paliw.

    "Stacje paliw i ich klienci mają być jednymi z głównych płatników podatku, którego pierwotna wersja przewidywała całkowite zwolnienie sprzedaży paliw spod tego podatku. Należy zwrócić uwagę, że sprzedaż energii elektrycznej i gazu ziemnego ma zostać zwolniona z proponowanego podatku"- czytamy w apelu.

    Od lat branża zwraca uwagę na olbrzymi poziom przestępczości w obrocie paliwami. Już obecnie podatki stanowią ponad 50% ceny podstawowych paliw. W przypadku benzyn stanowią one ok. 55% ceny (akcyza 33%, VAT 19%, opłata paliwowa 3%), zaś w przypadku oleju napędowego - ok. 51% (akcyza 26%, VAT 19%, opłata paliwowa 6%). Dodatkowe koszty są wynikiem obowiązku realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (wprowadzanie biopaliw), zapasów obowiązkowych, a także opłat koncesyjnych, środowiskowych i dozorowych.

    "Obłożenie stacji paliw podatkiem od handlu detalicznego w proponowanej formie spowoduje zdecydowane pogorszenie rentowności uczciwych przedsiębiorców, a co za tym idzie - jeszcze zmniejszy i tak już nikłe możliwości konkurowania z przestępcami, omijającymi przepisy. Może to w praktyce spowodować wycofanie się z rynku tych przedsiębiorców, którzy już dziś funkcjonują na progu opłacalności, dalszy wzrost przestępczości, związanej w wyłudzeniami podatkowymi, a w konsekwencji zmniejszyć wpływy do budżetu państwa wbrew intencjom, przyświecającym ustawodawcy" - czytamy dalej.

    Wątpliwości obu organizacji budzi też opodatkowanie paliw - już opodatkowanych podatkiem akcyzowym - kolejnym podatkiem o charakterze obrotowym.

    "Uważamy, że może być to niezgodne z dyrektywą 2008/118/WE w sprawie ogólnych zasad opodatkowania podatkiem akcyzowym. Wskazują na to orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UEw podobnych sprawach" - czytamy również.

    Dla branży ważne jest przyjęcie odpowiednich rozwiązań w zakresie objęcia podatkiem podmiotów, działających w systemie franczyzowym. W Polsce funkcjonowanie stacji paliw w systemie franczyzy łączy się w dużym stopniu z zapewnieniem odpowiedniej jakości paliwa, a także gwarancją, że nie pochodzi ono z szarej strefy. Krajowe sieci franczyzowe liczą około 1500 stacji na ogólną liczbę około 6600 stacji paliw. Zdecydowana większość umów franczyzowych obejmuje wyłącznie dostawy paliwa, bez towarów oferowanych przez sklepy, znajdujące się na stacjach paliw.

    "Przyjęcie rozwiązań w obszarze franczyzy, nie uwzględniających specyfiki handlu paliwami, może spowodować rozpad sieci franczyzowych i ich możliwe przejęcie przez przestępców, wyłudzających VAT. Uważamy, że w przypadku stacji paliw rozliczanie podatku powinno następować wyłącznie od obiektów własnych" - podano w apelu.

    Organizacje przypominają, że jak wynika z wypowiedzi przedstawicieli rządu, w nowym projekcie ustawy ma zostać zachowane obciążenie sprzedaży w niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy specjalną, najwyższą stawką. Tymczasem sprzedaż paliw stanowi proces ciągły i stacje powinny umożliwić kierowcom ich zakup również w niedziele i inne dni wolne od pracy bez żadnych zakłóceń, a co za tym idzie - sprzedaż z tego tytułu nie powinna być penalizowana wyższą stawką podatku.

    Proponowane rozwiązania będą wymagać istotnego przeprogramowania systemów fiskalnych zarówno na samych stacjach paliw, jak też w przedsiębiorstwach, zobowiązanych do dokonywania rozliczeń podatku. Oprócz tego, że operacja ta pociągnie za sobą znaczące koszty, to jest ona - w opinii ekspertów - technicznie niewykonalna w 14 dniowym terminie, przewidzianym przez Ministerstwo Finansów, podano także.

    (ISBnews)