Warszawa, 07.11.2024 (ISBnews) - Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o udziale Polski w systemie wjazdu/wyjazdu, dotyczącą rejestrowania danych dotyczących wjazdu i wyjazdu obywateli państw trzecich, którzy przekraczają granice zewnętrzne państw członkowskich Schengen.
Nowelizację poparło jednogłośnie 82 senatorów.
Celem systemu wjazdu/wyjazdu (Entry Exit System) jest przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa obywateli UE oraz zautomatyzowanie odpraw granicznych i zwiększenie ich efektywności.
Zgodnie z nowelizacją, system EES ma zastosowanie do wszystkich obywateli państw trzecich, którzy korzystają z prawa krótkiego pobytu (czyli do 90 dni w dowolnym okresie 180 dni). Rozwiązanie dotyczy zarówno obcokrajowców objętych obowiązkiem wizowym, jak i obywateli państw trzecich, z którymi UE podpisała umowy o liberalizacji reżimu wizowego w zakresie krótkiego pobytu.
System EES realizowany jest w celu rejestrowania danych dotyczących wjazdu i wyjazdu obywateli państw trzecich przekraczających granice zewnętrzne państw członkowskich. System posiada wbudowany kalkulator obliczający okres dozwolonego pobytu na terenie obszaru Schengen.
Wdrożenie EES pozwoli na odejście od stemplowania dokumentów podróży. Dane przetwarzane w systemie będą wykorzystywane na potrzeby m.in.: (sądów, prokuratury, wojewodów, Straży Granicznej, szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, Policji, Krajowej Administracji Skarbowej).
Nowy system umożliwi skuteczniejsze zarządzanie granicami zewnętrznymi oraz pozwoli weryfikować przestrzeganie przepisów przez obywateli państw trzecich, wymieniono.
(ISBnews)
Warszawa, 05.11.2024 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw, dotyczący bezzałogowych statków powietrznych (BSP), czyli dronów oraz ich systemów, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).
"Projekt dostosowuje polskie prawo do unijnych przepisów, które dotyczą bezzałogowych statków powietrznych (BSP), czyli dronów oraz ich systemów. Zwiększony zostanie także poziom bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym. Chodzi o rozwiązania, które umożliwią zapobieganie bezprawnemu wykonywaniu operacji z użyciem BSP" - czytamy w komunikacie.
Najważniejsze rozwiązania
* Dotychczasowy podział na operacje BSP o charakterze sportowym lub rekreacyjnym oraz na operacje komercyjne, zostanie zastąpiony trzema kategoriami:
* operacja "otwarta",
* operacja "szczególna",
* operacja "certyfikowana".
* Nowy podział wynika z przepisów UE i został dokonany w oparciu o analizę ryzyka wykonywanych operacji lotniczych.
* Kategoria "otwarta" przeznaczona będzie dla operacji wykonywanych w warunkach widzialności wzrokowej (VLOS), o najniższym ryzyku. Niskie ryzyko zapewnione zostanie dzięki jasnym wytycznym, określającym m.in. dopuszczalne masy startowe bezzałogowych statków powietrznych, ich wyposażenie, prędkości lotu, maksymalną energię kinetyczną uderzenia oraz odległość od pojedynczych osób i zgromadzeń osób.
* W kategorii "szczególnej" operacje zostaną ściśle określone i będą mogły być wykonywane na podstawie zezwolenia wydawanego przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
* Operacja "certyfikowana" będzie najwyższą kategorią dopuszczenia do lotu bezzałogowego statku powietrznego. Aby wykonywać operacje w tej kategorii konieczne będzie posiadanie certyfikowanego systemu BSP, który uzyskał wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych.
* Nowym rozwiązaniem będzie możliwość wyznaczania w przestrzeni powietrznej stref geograficznych, które mogą ograniczyć lub wykluczyć wykonywanie operacji z użyciem systemów BSP.
* Chodzi o wyeliminowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa, prywatności czy środowiska naturalnego, które wynikają z wykonywania operacji BSP.
* Wyznaczanie stref geograficznych zostanie powierzone Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP).
* Ponadto, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego i PAŻP będą realizować swoje zdania w formie cyfrowej, z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innym terminie.
(ISBnews)
Warszawa, 30.10.2024 (ISBnews) - Komisja Europejska (KE) nieznacznie obniżyła ostateczne cła wyrównawcze na import pojazdów elektrycznych (BEV) z Chin w porównaniu do pierwotnej propozycji, podała Komisja. Obniżyła także stawkę dla Tesli jako eksportera indywidualnego z Chin do 7,8% z proponowanych wcześniej 9%. Cła mają obowiązywać przez okres pięciu lat.
"Od momentu wejścia w życie środków objęci próbą chińscy producenci eksportujący będą podlegać następującym cłom wyrównawczym:
- BYD: 17%
- Geely: 18,8%
- SAIC: 35,3%
- pozostałe firmy współpracujące firmy będą podlegać cłu w wysokości 20,7%" - czytamy w komunikacie.
"Po uzasadnionym wniosku o przeprowadzenie indywidualnej kontroli, Tesla zostanie obciążona cłem w wysokości 7,8%. Wszystkie pozostałe niewspółpracujące firmy będą obciążone cłem w wysokości 35,3%"- podano także.
Ostateczne cła będą pobierane od momentu ich wejścia w życie.
"Równocześnie UE i Chiny nadal pracują nad znalezieniem alternatywnych, zgodnych z WTO rozwiązań, które byłyby skuteczne w rozwiązywaniu problemów zidentyfikowanych w dochodzeniu. Komisja pozostaje również otwarta na negocjowanie zobowiązań cenowych z indywidualnymi eksporterami, co jest dozwolone na mocy przepisów UE i WTO" - wskazano w komunikacie.
Importerzy mogą wnioskować o zwrot, jeśli uważają, że ich producent eksportujący nie jest dotowany lub jeśli ich marża subsydiowania jest niższa niż cła zapłacone przez importerów. Takie żądanie powinno być należycie uzasadnione i poparte odpowiednimi dowodami.
(ISBnews)
Warszawa, 25.10.2024 (ISBnews) - Posłowie Polski 2050 złożyli w Sejmie projekt nowelizacji prawa energetycznego, dotyczący odblokowania możliwości eksploatacji, remontów, przebudów oraz budów oświetlenia ulicznego przez gminy oraz uelastycznienia przepisów ws. modernizacji oświetlenia w technologii LED, wynika z uzasadnienia do projektu.
Obecnie gmina, aby dokonać modernizacji oświetlenia lub prowadzić eksploatację tego oświetlenia na infrastrukturze, która nie jest jej własnością, musi uzyskać do tej infrastruktury stosowny tytuł prawny. Z reguły jest to umowa dzierżawy.
Złożony przez posłów projekt dotyczy wprowadzenia zapisów zobowiązujących przedsiębiorstwa energetyczne do nieodpłatnego udostępnienia infrastruktury oświetleniowej samorządom gmin po uzyskaniu przez nich stosownych uzgodnień technicznych, wyjaśniono.
(ISBnews)
Warszawa, 22.10.2024 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Nowe przepisy będą dotyczyć wyłącznie pojazdów ciężkich o masie przekraczającej 3,5 t oraz autobusów.
"Rozporządzenie przewiduje rozszerzenie sieci dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobierana będzie opłata elektroniczna. Chodzi o drogi lub odcinki dróg klasy A (autostrady) i S (ekspresowe). Nowe przepisy będą dotyczyć wyłącznie pojazdów ciężkich o masie przekraczającej 3,5 t oraz autobusów" - czytamy w komunikacie.
Do rozszerzenia sieci dróg płatnych zobowiązał się poprzedni rząd. Działanie zostało zaplanowane i zgłoszone jako jedno z tych, które Polska zamierza podjąć w ramach Krajowego Planu Odbudowy (zwiększenie konkurencyjności sektora kolejowego), podkreślono.
"Rozszerzenie sieci dróg płatnych ma zwiększyć przychody Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowane są m.in. inwestycje drogowe. Dzięki temu kontynuowana będzie rozbudowa sieci dróg krajowych w Polsce. Nowe przepisy będą także sprzyjały stopniowemu wzrostowi udziału kolei w przewozach towarowych. Dzięki temu zmniejszeniu ulegnie emisja CO2 z transportu" - czytamy dalej.
Sieć dróg płatnych nie była rozszerzana od 2017 roku, a stawki opłat są jednymi z najniższych stosowanych w UE, zaznaczono także.
Najważniejsze rozwiązania:
* Opłata elektroniczna jest obecnie pobierana na ok. 3620 km dróg krajowych. Rozporządzenie przewiduje rozszerzenie tej sieci o kolejne odcinki nowo wybudowanych autostrad i dróg ekspresowych, wynoszących ok. 1600 km.
* Rozszerzenie obejmie następujące odcinki:
* autostradę A1 na odcinku węzeł Piotrków Trybunalskich Południe - węzeł Pyrzowice;
* autostradę A2 na odcinku węzeł Lubelska - Choszczówka Dębska (skrzyżowanie z drogą gminną nr 220207W);
* drogę ekspresową S1 na odcinku Milówka (połączenie z drogą krajową nr 1) - Zwardoń (połączenie z drogą powiatową nr 1446S);
* drogę ekspresową S2 na odcinku węzeł Puławska - węzeł Lubelska;
* drogę ekspresową S3 na odcinkach:
* węzeł Parłówko - węzeł Miękowo,
* węzeł Skwierzyna Południe - węzeł Międzyrzecz Południe,
* węzeł Nowa Sól Zachód - węzeł Bolków;
* drogę ekspresową S5 na odcinkach:
* węzeł Bydgoszcz Północ - węzeł Gniezno Południe,
* węzeł Poznań Zachód - węzeł Rydzyna,
* węzeł Korzeńsko - węzeł Wrocław Północ;
* drogę ekspresową S6 na odcinkach:
* węzeł Goleniów Północ - węzeł Nowogard Zachód,
* węzeł Nowogard Wschód - węzeł Koszalin Wschód,
* węzeł Bożepole Wielkie - węzeł Gdynia Wielki Kack;
* drogę ekspresową S7 na odcinkach:
* węzeł Żuławy Zachód - węzeł Elbląg Zachód,
* węzeł Miłomłyn Południe - węzeł Olsztynek Zachód,
* węzeł Rączki - węzeł Płońsk Północ,
* węzeł Tarczyn Południe - węzeł Głuchów,
* węzeł Radom Północ - węzeł Skarżysko-Kamienna Południe,
* węzeł Kielce Południe - węzeł Jędrzejów Północ,
* węzeł Jędrzejów Wschód - węzeł Wodzisław,
* węzeł Kraków Nowa Huta - węzeł Kraków Przewóz,
* Lubień (dawne połączenie z drogą krajową nr 7) - węzeł Zabornia;
* drogę ekspresową S8 na odcinkach:
* węzeł Radziejowice - węzeł Paszków,
* węzeł Marki - węzeł Radzymin Południe,
* węzeł Wyszków Północ - węzeł Brok,
* węzeł Podborze - węzeł Zambrów Zachód,
* węzeł Mężenin - węzeł Jeżewo.
* drogę ekspresową S10 na odcinku węzeł Wałcz Zachód - węzeł Witankowo;
* drogę ekspresową S11 na odcinkach:
* Szczecinek (połączenie z drogą krajową nr 11) - Omulna (połączenie z drogą krajową nr 11),
* węzeł Mieszków - węzeł Jarocin,
* węzeł Ostrów Wielkopolski Północ - Strugi (połączenie z drogą krajową nr 11),
* Krążkowy (połączenie z drogą krajową nr 11) - węzeł Baranów;
* drogę ekspresową S12 na odcinku węzeł Puławy Zachód - węzeł Kurów Zachód;
* drogę ekspresową S16 na odcinku węzeł Olsztyn Południe - węzeł Olsztyn Wschód;
* drogę ekspresową S17 na odcinkach:
* węzeł Lubelska - Michałówka (dawne skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1319W),
* węzeł Garwolin Południe - węzeł Kurów Zachód;
* drogę ekspresową S19 na odcinkach:
* węzeł Lublin Węglin - Stobierna (dawne połączenie z drogą krajową nr 19),
* węzeł Świlcza - węzeł Rzeszów Południe;
* drogę ekspresową S51 na odcinku węzeł Olsztynek Zachód - węzeł Olsztyn Południe;
* drogę ekspresową S61 na odcinkach:
* węzeł Śniadowo - węzeł Łomża Południe,
* węzeł Kolno - węzeł Ełk Południe,
* węzeł Kalinowo - węzeł Raczki,
* węzeł Suwałki Południe - węzeł Suwałki Północ.
Rozporządzenie wejdzie w życie 1 listopada 2024 roku.
(ISBnews)
Warszawa, 22.10.2024 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, który wdraża do polskiego prawa dyrektywę Unii Europejskiej w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców, w celu przewozu drogowego rzeczy, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Po zmianie, do wykonywania takich przewozów, polscy przewoźnicy drogowi będą mogli korzystać także z pojazdów wynajmowanych i zarejestrowanych w innym państwie UE.
"Najważniejsze rozwiązania:
* Przewoźnicy drogowi, prowadzący działalność w Polsce, będą mogli czasowo korzystać z wynajętego pojazdu, który został zarejestrowany lub dopuszczony do ruchu na terytorium innego państwa Unii Europejskiej.
* Rozwiązanie będzie możliwe pod warunkiem, że korzystanie z takiego pojazdu nie będzie trwać dłużej niż:
* 3 kolejne miesiące w danym roku kalendarzowym, od dnia zgłoszenia pojazdu do właściwego organu – w przypadku wykonywania krajowego lub międzynarodowego transportu drogowego rzeczy,
* 2 kolejne miesiące w danym roku kalendarzowym, od dnia zgłoszenia pojazdu do właściwego organu – w przypadku wykonywania krajowego lub międzynarodowego niezarobkowego przewozu drogowego rzeczy.
* Nowe przepisy ułatwią reakcję na krótkoterminowy, sezonowy lub tymczasowy wzrost zapotrzebowania na pojazdy oraz zastąpienie zepsutych lub uszkodzonych pojazdów.
* Analogicznie, przedsiębiorcy, którzy mają siedzibę w innym państwie UE, będą mogli korzystać z pojazdów wynajmowanych i zarejestrowanych w Polsce lub w innym państwie UE.
* Główny Inspektor Transportu Drogowego we współpracy z Komendantem Głównym Policji i Szefem Krajowej Administracji Skarbowej opracują strategię kontroli przepisów dotyczących przewozów kabotażowych (zarobkowy transport ładunków na obszarze jednego państwa pojazdem, który zarejestrowany jest w innym państwie).
* Przyjęte rozwiązania mają na celu przeciwdziałanie nieuczciwej konkurencji poprzez zwiększenie wykrywania niedozwolonych operacji kabotażowych. Przyczynią się także do wzrostu konkurencyjności polskich przewoźników na rynku transportowym" - czytamy w komunikacie.
Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
(ISBnews)
Warszawa, 22.10.2024 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje m.in. wprowadzenie obowiązku tworzenia stref czystego transportu, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).
"Projekt przewiduje mechanizmy, które będą wspierać działania, zmniejszające ilość szkodliwych emisji pochodzących z transportu drogowego. Ze względu na potrzebę poprawy jakości powietrza w największych polskich miastach, konieczne są także działania związane z rozwojem zeroemisyjnego transportu zbiorowego oraz wprowadzenie obowiązku tworzenia stref czystego transportu" - czytamy w komunikacie.
Jak podano w informacji, naukowcy ze Śląskiego Centrum Chorób Serca oraz Uniwersytetu Śląskiego udowodnili, że powstawanie zjawiska tzw. smogu ma wpływ na zwiększenie się liczby hospitalizacji i zgonów wśród obywateli. Szacuje się, że w 2019 roku odnotowano w naszym kraju ok. 43 tys. przedwczesnych zgonów ze względu na przekroczenie poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM2,5 w powietrzu. Ponadto, podwyższony poziom najbardziej toksycznej składowej spalin, czyli tlenków azotu, powoduje częstsze występowanie zawałów serca (o 12%), udarów mózgu (o 16%), zatorowości płucnej (o 18%) oraz migotania przedsionków serca (o 24%).
"Efektem nowych przepisów będzie poprawa jakości powietrza. Chodzi także o zmniejszenie – szczególnie uciążliwego w dużych miastach - hałasu. Rozwiązania przełożą się na wzrost jakości życia Polek i Polaków" - czytamy dalej.
Najważniejsze rozwiązania
* W miastach, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys., wprowadzony zostanie obowiązek ustanawiania stref czystego transportu, w przypadku przekroczenia poziomu dwutlenku azotu (NO2) dopuszczalnego w powietrzu.
* Przekroczenie tego średniorocznego poziomu zanotowano do tej pory w 4 strefach, w których dokonywana jest ocena jakości powietrza, czyli w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu oraz Katowicach.
* Wielkość stref czystego transportu zostanie określona przez samorządy.
* W przypadku, gdy ocena jakości powietrza obejmuje więcej niż jedno miasto powyżej 100 tys. mieszkańców w ramach strefy, dla której jest dokonywana ocena i klasyfikacja, obowiązek utworzenia strefy czystego transportu, dotyczyć będzie jedynie tego miasta, na terenie którego zostało odnotowane przekroczenie.
* Jeśli chodzi o komunikację miejską, od 2026 roku miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą musiały kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne.
* Jednocześnie, odciążone zostaną samorządy o liczbie mieszkańców powyżej 50 tys., które obecnie muszą realizować to zadanie publiczne z wykorzystaniem pojazdów zero i niskoemisyjnych. Nowe przepisy znoszą te wymagania, podano w materiale.
(ISBnews)
Warszawa, 18.10.2024 (ISBnews) - Sejm znowelizował ustawę o udziale Polski w systemie wjazdu/wyjazdu, dotyczącą rejestrowania danych dotyczących wjazdu i wyjazdu obywateli państw trzecich, którzy przekraczają granice zewnętrzne państw członkowskich Schengen. Za nowelizacją głosowało 425 posłów, nikt nie był przeciwny, jedna osoba wstrzymała się od głosu.
Wcześniej posłowie przyjęli poprawki.
Celem systemu wjazdu/wyjazdu (Entry Exit System) jest przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa obywateli UE oraz zautomatyzowanie odpraw granicznych i zwiększenie ich efektywności.
Zgodnie z nowelizacją, system EES ma zastosowanie do wszystkich obywateli państw trzecich, którzy korzystają z prawa krótkiego pobytu (czyli do 90 dni w dowolnym okresie 180 dni). Rozwiązanie dotyczy zarówno obcokrajowców objętych obowiązkiem wizowym, jak i obywateli państw trzecich, z którymi UE podpisała umowy o liberalizacji reżimu wizowego w zakresie krótkiego pobytu
System EES realizowany jest w celu rejestrowania danych dotyczących wjazdu i wyjazdu obywateli państw trzecich przekraczających granice zewnętrzne państw członkowskich. System posiada wbudowany kalkulator obliczający okres dozwolonego pobytu na terenie obszaru Schengen
Wdrożenie EES pozwoli na odejście od stemplowania dokumentów podróży. Dane przetwarzane w systemie będą wykorzystywane na potrzeby m.in.: (sądów, prokuratury, wojewodów, Straży Granicznej, szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, Policji, Krajowej Administracji Skarbowej).
Nowy system umożliwi skuteczniejsze zarządzanie granicami zewnętrznymi oraz pozwoli weryfikować przestrzeganie przepisów przez obywateli państw trzecich, wymieniono.
(ISBnews)
Warszawa, 16.10.2024 (ISBnews) - Prezydent podpisał nowelizację ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, która zakłada przyspieszenie wejścia w życie obowiązku rejestracji w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów (tzw. system SENT) przewoźników zagranicznych, wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe, wynika z informacji Kancelarii Prezydenta.
Nowela zakłada, że w przypadku przewozu towarów i paliw opałowych kierowca jest obowiązany do zapewnienia w trakcie trasy przewozu towaru, przekazywania aktualnych danych lokalizacyjnych środka transportu Za naruszenie tego przepisu nowela wprowadza karę grzywny w wysokości 2 tys. zł.
Zgodnie z nowelizacją, obowiązek rejestracji w systemie SENT będzie dotyczył:
- od 1 listopada 2024 r. - przewoźników, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim EFTA,
- od 1 stycznia 2025 r. - przewoźników z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich EFTA.
Chodzi o osoby, które wykonują na terenie Polski przewóz drogowy do lub z państwa spoza UE na podstawie zezwolenia wymaganego przepisami umowy międzynarodowej wiążącej Polskę i to państwo.
O trzy lata został też przedłużony termin dotyczący akredytacji kuratora oświaty przez Ośrodek Szkolenia Kierowców.
(ISBnews)
Warszawa, 16.10.2024 (ISBnews) - Prezydent podpisał nowelizację ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, która wdraża przepisy znowelizowanej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczania od takiej odpowiedzialności, podała Kancelaria Prezydenta.
Celem ustawy jest wdrożenie do krajowego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 w sprawie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczenia od takiej odpowiedzialności.
Najważniejsze zmiany wprowadzone w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych polegają na:
- wprowadzeniu do ustawy definicji "ruchu pojazdu";
- zmianie definicji "wprowadzenia pojazdu do ruchu";
- nałożeniu na Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny oraz Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych obowiązku udostępniania na swoich stronach internetowych informacji o możliwych sposobach dochodzenia roszczeń wraz z informacją o możliwości dochodzenia roszczeń na drodze sądowej;
- wprowadzeniu przepisów zwalniających z OC pojazdów związanych ze sportem motorowym, w tym wyścigów, zawodów, szkoleń, testów i pokazów, organizowanych w wyznaczonych strefach ograniczonego dostępu, jeżeli organizator, uczestnik lub inna strona zawarli umowę innego ubezpieczenia;
- zmianie wysokości sum gwarancyjnych. Zgodnie z przepisami ustawy, ustalona w umowie ubezpieczenia suma gwarancyjna nie będzie mogła być niższa niż:
a) 29 876 400 zł w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych - w przypadku szkód na osobie,
b) 6 021 600 zł w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych - w przypadku szkód w mieniu.
- wprowadzeniu regulacji zapewniających ochronę poszkodowanym lub uprawnionym do odszkodowania mającym miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium RP w razie niewypłacalności zakładu ubezpieczeń;
- uregulowaniu wydawania i wykorzystywania zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia;
- wprowadzeniu regulacji, która w przypadku wyczerpania sumy gwarancyjnej pozwalałaby na zaspokojenie przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny roszczeń poszkodowanych.
Do zadań Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego należeć będzie zaspokajanie roszczeń poszkodowanych lub uprawnionych do odszkodowania, w przypadku wyczerpania sumy gwarancyjnej, ustalonej w umowach ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w zakresie różnicy pomiędzy sumą gwarancyjną, która została określona w tych umowach ubezpieczenia i równowartością w złotych odpowiednio następujących sum gwarancyjnych:
a) 2 500 000 euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych - w przypadku szkód na osobie;
b) 500 000 euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych - w przypadku szkód w mieniu.
W ustawie o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej wprowadzono przepis, zgodnie z którym państwem członkowskim Unii Europejskiej umiejscowienia ryzyka jest państwo członkowskie, w którym pojazd mechaniczny jest zarejestrowany.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem niektórych przepisów.
(ISBnews)
Warszawa, 10.10.2024 (ISBnews) - Ze względu na gwałtowny rozwój energetyki odnawialnej, należy przystąpić do jak najszybszego opracowania programu, który zapewniłby funkcjonowanie rynku mocy po roku 2028, uważa pełnomocnik ds. infrastruktury energetycznej Maciej Bando.
"Gwałtowny rozwój energetyki odnawialnej, przy poziomie tych warunków przyłączenia, które są dzisiaj wydane przez PSE i w sytuacji, kiedy inwestorzy będą gotowi do realizacji projektów może spowodować ogromne trudności w zapewnieniu stabilności dostaw. Będziemy mieli potężne nadwyżki w kilku godzinach i potężne możliwości niedoborów w innych godzinach i w innych porach roku" - powiedział Bando podczas posiedzenia sejmowej podkomisji stałej do spraw transformacji energetycznej, odnawialnych źródeł energii i energetyki jądrowej.
"Energia z węgla jeszcze przez lata będzie stanowiła istotną rolę w polskim miksie, nawet uważam, że należy przystąpić do jak najszybszego opracowania programu, który zapewni nam przedłużenie rynku mocy nie tylko do 2028 roku, ale i dalej" - podkreślił.
Według niego, stawką jest bezpieczeństwo energetyczne Polski.
"Bez regulacyjnych źródeł, bez źródeł mocy oferujących usługi energetyczne na takim poziomie na jakim są wymagane przez systemy energetyczne państw europejskich nie będzie możliwości funkcjonowania tego systemu, stąd wszyscy zwolennicy energii odnawialnej niestety, moim zdaniem, powinni się pogodzić z tym, że węgiel jeszcze przez jakiś czas będzie funkcjonował w polskiej gospodarce, a w sytuacji w której ze względów technicznych elektrownie węglowe nie będą mogły funkcjonować, powinien być zastąpiony źródłami gazowymi" - podsumował pełnomocnik.
(ISBnews)
Warszawa, 09.10.2024 (ISBnews) - Senat przyjął bez poprawek nowelizację o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, która zakłada przyspieszenie wejścia w życie obowiązku rejestracji w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (tzw. system SENT) przewoźników zagranicznych, wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe. Rejestracja dotyczy przewozów drogowych rzeczy.
Za nowelą głosowało 84 senatorów, nikt nie był przeciwny, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Zgodnie z nowelizacją, obowiązek rejestracji w systemie SENT będzie dotyczył:
- od 1 listopada 2024 r. - przewoźników, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim EFTA,
- od 1 stycznia 2025 r. - przewoźników z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich EFTA.
Chodzi o osoby, które wykonują na terenie Polski przewóz drogowy do lub z państwa spoza UE na podstawie zezwolenia wymaganego przepisami umowy międzynarodowej wiążącej Polskę i to państwo.
O trzy lata został też przedłużony termin dotyczący akredytacji kuratora oświaty przez Ośrodek Szkolenia Kierowców.
(ISBnews)
Warszawa, 09.10.2024 (ISBnews) - Rząd przyjął projekt ustawy o udziale Polski w systemie wjazdu/wyjazdu, który dostosowuje polskie prawo do rozporządzenia Unii Europejskiej. Chodzi o system rejestrowania danych dotyczących wjazdu i wyjazdu obywateli państw trzecich, którzy przekraczają granice zewnętrzne państw członkowskich Schengen, podało Centrum Informacyjne Rządu.
"Celem systemu wjazdu/wyjazdu (Entry Exit System) jest przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa obywateli UE oraz zautomatyzowanie odpraw granicznych i zwiększenie ich efektywności" - czytamy w komunikacie.
Projekt dostosowuje polskie prawo do rozporządzenia Unii Europejskiej.
Najważniejsze rozwiązania:
- system EES ma zastosowanie do wszystkich obywateli państw trzecich, którzy korzystają z prawa krótkiego pobytu (czyli do 90 dni w dowolnym okresie 180 dni)
- rozwiązanie dotyczy zarówno obcokrajowców objętych obowiązkiem wizowym, jak i obywateli państw trzecich, z którymi UE podpisała umowy o liberalizacji reżimu wizowego w zakresie krótkiego pobytu
- system EES realizowany jest w celu rejestrowania danych dotyczących wjazdu i wyjazdu obywateli państw trzecich przekraczających granice zewnętrzne państw członkowskich. Chodzi także o dane dotyczące odmowy wjazdu w odniesieniu do takich obywateli
- system posiada wbudowany kalkulator obliczający okres dozwolonego pobytu na terenie obszaru Schengen
- wdrożenie EES pozwoli na odejście od stemplowania dokumentów podróży
- dane przetwarzane w systemie będą wykorzystywane na potrzeby m.in.: (sądów, prokuratury, wojewodów, Straży Granicznej, Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, Policji, Krajowej Administracji Skarbowej
- nowy system umożliwi skuteczniejsze zarządzanie granicami zewnętrznymi oraz pozwoli weryfikować przestrzeganie przepisów przez obywateli państw trzecich, wymieniono.
(ISBnews)
Warszawa, 08.10.2024 (ISBnews) - Komisja Europejska zatwierdziła, zgodnie z przepisami UE dotyczącymi pomocy państwa, polski program o wartości 112 mln euro na usunięcie barier technicznych dla interoperacyjności kolei, podała Komisja.
"Celem programu jest promowanie przeniesienia transportu towarowego i pasażerskiego z dróg na kolej oraz poprawa bezpieczeństwa i wydajności transportu kolejowego. Program będzie w całości finansowany za pośrednictwem Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, po pozytywnej ocenie przez Komisję Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności i jego przyjęciu przez Radę" - czytamy w komunikacie.
Polska zamierza wesprzeć instalację najnowszej wersji Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) na pojazdach poruszających się po polskiej sieci kolejowej.
ERTMS to jednolity europejski system zarządzania i kontroli bezpieczeństwa kolei, którego celem jest zastąpienie różnych krajowych systemów obecnie działających w całej Europie, zwiększenie transgranicznej interoperacyjności kolei i poprawa konkurencyjności transportu kolejowego. W ramach programu pomoc będzie udzielana w formie bezpośrednich dotacji dla przedsiębiorstw kolejowych i właścicieli taboru kolejowego na zakup i instalację pokładowego wyposażenia ERTMS.
Program będzie realizowany do 30 czerwca 2026 r.
(ISBnews)
Warszawa, 03.10.2024 (ISBnews) - Rząd chce przyjąć w IV kw. nowelizację uchwały ws. ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023 - 2029", dot. aktualizacji harmonogramów rzeczowo-finansowych Programu, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
"Zmiana obejmuje aktualizację harmonogramu finansowania Programu, związaną z urealnieniem wysokości środków finansowych, planowanych do wydatkowania w poszczególnych latach" - czytamy w wykazie.
Na zmiany te miało późniejsze niż zakładano podczas prac nad projektem harmonogramu rzeczowo-finansowego uchwalenie Programu wieloletniego oraz zawarcie pre-umowy na finansowanie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu".
"W konsekwencji, przesunięciu w czasie w stosunku do pierwotnie założonych harmonogramów podlegało rozstrzygnięcie postępowań przetargowych, a co za tym idzie i podpisanie umów z wykonawcami. Aktualizacja harmonogramów rzeczowo-finansowych polega na dostosowaniu ich do podpisanych umów z wyłonionymi, w drodze postępowań przetargowych, wykonawcami oraz zaplanowanych działań związanych z dalszą realizacją zadań" - czytamy także.
Wprowadzone zmiany nie skutkują zwiększeniem całkowitej wartości Programu oraz zmianą jego montażu finansowego.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Nakłady z budżetu państwa w poszczególnych latach realizacji Programu, które wynoszą w tys. zł:
Rok realizacji: 2024
Kwota obowiązująca: 217 340,00
Kwota projektowana: 18 778,48
Rok realizacji: 2025
Kwota obowiązująca: 479 062,00
Kwota projektowana: 175 161,60
Rok realizacji: 2026
Kwota obowiązująca: 1 112 550,00
Kwota projektowana: 988 327,92
Rok realizacji: 2027
Kwota obowiązująca: 1 080 863,50
Kwota projektowana: 1 314 661,07
Rok realizacji: 2028
Kwota obowiązująca: 3 147 450,00
Kwota projektowana: 3 203 837,98
Rok realizacji: 2029
Kwota obowiązująca: 1 416 027,50
Kwota projektowana: 1 755 805,73
(ISBnews)
Warszawa, 25.09.2024 (ISBnews) - Sejm przyjął nowelizację o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, która zakłada przyspieszenie wejścia w życie obowiązku rejestracji w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (tzw. system SENT) przewoźników zagranicznych, wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe. Rejestracja dotyczy przewozów drogowych rzeczy.
Za nowelizacją głosowało 253 posłów, nikt nie był przeciwny, a 176 wstrzymało się od głosu.
Zgodnie z nowelizacją obowiązek rejestracji w systemie SENT będzie dotyczył:
- od 1 listopada 2024 r. - przewoźników, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim EFTA,
- od 1 stycznia 2025 r. - przewoźników z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich EFTA.
Chodzi o osoby, które wykonują na terenie Polski przewóz drogowy do lub z państwa spoza UE na podstawie zezwolenia wymaganego przepisami umowy międzynarodowej wiążącej Polskę i to państwo.
O trzy lata został też przedłużony termin dotyczący akredytacji kuratora oświaty przez Ośrodek Szkolenia Kierowców.
(ISBnews)
Warszawa, 25.09.2024 (ISBnews) - Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, która wdraża przepisy znowelizowanej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczania od takiej odpowiedzialności.
Za przyjęciem nowelizacji bez poprawek głosowało 61 senatorów, 24 było przeciw.
Nowe przepisy mają na celu zapewnienie ochrony poszkodowanych mających miejsce zamieszkania w Polsce w przypadku niewypłacalności zakładu ubezpieczeń w odniesieniu do szkód wynikających z wypadków drogowych w państwie członkowskim ich miejsca zamieszkania oraz w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie ich miejsca zamieszkania.
Nowelizacja zakłada, że Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych będzie odpowiadać za wypłatę odszkodowań osobom poszkodowanym w wyniku zdarzeń, które zaistniały na terytorium innego państwa UE albo państwa trzeciego, w przypadku niewypłacalności ubezpieczyciela. Podwyższa minimalne sumy gwarancyjne w ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz ubezpieczeniu OC rolników. Dotyczy to wypłat odszkodowań przez ubezpieczycieli. Nowe kwoty wyniosą: w przypadku szkody na osobie: 29 876 400 zł w odniesieniu do jednego wypadku, bez względu na liczbę osób poszkodowanych, w przypadku szkód majątkowych: 6 021 600 zł w odniesieniu do jednego wypadku, bez względu na liczbę osób poszkodowanych.
Regulacja zakłada wprowadzenie jednolitego zaświadczenia o historii roszczeń z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych dla wszystkich państw UE.
Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
(ISBnews)
Warszawa, 24.09.2024 (ISBnews) - Rząd planuje emisję skarbowych papierów wartościowych o wartości 1 mld zł na rzecz Funduszu Kolejowego (FK) oraz o wartości 3 mld zł - na rzecz Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD), wynika z oceny skutków regulacji (OSR) do projektu nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw.
Projekt dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji.
"Dodatkowo w celu przeciwdziałania skutkom klęski żywiołowej zakłada się emisję skarbowych papierów wartościowych w wysokości 4 mld zł, z tego:
- na rzecz Funduszu Kolejowego w kwocie 1 mld zł
- na rzecz Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie 3 mld zł" - czytamy w OSR.
Projektem ma zająć się dzisiaj Rada Ministrów.
(ISBnews)
Warszawa, 18.09.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Infrastruktury podjęło decyzję o zwolnieniu z poboru opłat e-TOLL od pojazdów dostarczających pomoc humanitarną, podał resort.
"Przejazdy pojazdów z transportem humanitarnym, o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów, nie będą podlegać opłacie drogowej na drogach krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, pobieranych w systemie e-TOLL" - czytamy w komunikacie.
W tym celu należy przesłać wniosek wg zamieszczonego na stronach MI i Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego formularza. Po weryfikacji wniosku przewoźnik może wyłączyć urządzenie pokładowe i nie będzie podlegał karze administracyjnej za przejazd bez wymaganej opłaty, podano.
Procedura prowadzona przez ITD będzie obowiązywać do czasu trwania stanu klęski żywiołowej.
(ISBnews)
Warszawa, 16.09.2024 (ISBnews) - Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na obszarze części województw dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego na 30 dni trafił do wykazu prac legislacyjnych i Programowych Rady Ministrów.
W czasie obowiązywania stanu klęski żywiołowej na terenach objętych powodzią będą obowiązywały ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela: obowiązek opróżnienia lub zabezpieczenia lokali mieszkalnych bądź innych pomieszczeń; nakaz ewakuacji w ustalonym czasie z określonych miejsc, obszarów i obiektów; nakaz lub zakaz przebywania w określonych miejscach i obiektach oraz na określonych obszarach; nakaz lub zakaz określonego sposobu przemieszczania się.
"Stan klęski żywiołowej zostanie wprowadzony na obszarze wybranych powiatów, miast na prawach powiatów i gminy na terenie województwa dolnośląskiego, opolskiego i śląskiego (na podstawie rekomendacji wojewodów po posiedzeniach odpowiednich wojewódzkich zespołów zarządzania kryzysowego), na maksymalny możliwy termin 30 dni od dnia ogłoszenia rozporządzenia. Jest to czas niezbędny dla zapobieżenia skutkom tej klęski lub usunięcia tych skutków" - wskazano w wykazie.
Uzasadniono, że w chwili wydania projektowanego rozporządzenia bezpośrednie zagrożenie powodziowe wystąpiło na terenie czterech województw - województwa dolnośląskiego, opolskiego i śląskiego. Konieczne jest jak najszybsze zapobieżenie potencjalnym skutkom tej katastrofy naturalnej noszącej znamiona klęski żywiołowej oraz usunięcie skutków już zaistniałych.
Stwierdzono zagrożenie dla życia i zdrowia dużej liczby osób (w tym odnotowano ofiary śmiertelne), występowanie uszkodzeń i zniszczeń w mieniu w wielkich rozmiarach, wystąpienie utrudnień bytowych dla mieszkańców objętych skutkami zagrożenia, a także zagrożenie dla środowiska naturalnego. Wystąpiły problemy związane z ewakuacją ludności, zapewnieniem dostępu do energii elektrycznej, wody pitnej oraz żywności, a także dostępem do podstawowych potrzeb bytowych. Niezbędne stało się zastosowanie nadzwyczajnych środków, podano także.
W ocenie rządu wprowadzenie stanu klęski żywiołowej pozwoli na sprawniejsze prowadzenie działań właściwym służbom w celu ochrony życia i zdrowia ludzi oraz ochrony mienia. Pozwoli także usprawnić przemieszczanie się środków transportowych niezbędnych dla prowadzenia działań ratowniczych, a także na sprawniejsze współdziałanie służb i organów państwa.
(ISBnews)