ISBNewsLetter
S U B S K R Y P C J A

Zapisz się na bezpłatny ISBNewsLetter

Zachęcamy do subskrypcji naszego newslettera, w którym codziennie znajdą Państwo najważniejszą depeszę ISBnews, przegląd informacji dostępnych w naszym Portalu i kalendarium nadchodzących wydarzeń biznesowych i ekonomicznych. Subskrypcja jest bezpłatna.

* Dołączając do ISBNewsLetter'a wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. nr 144, poz. 1204). Twój adres e-mail będzie wykorzystany wyłącznie do przekazywania informacji na temat działań ISBNews i nie zostanie przekazane podmiotom trzecim. W kazdej chwili można wypisać się z listy subskrybentów klikając link na dole każdego ISBNewsLettera.

Najnowsze depesze: ISBnews Legislacja

  • 11.09, 14:32MI chce obniżki składek ZUS dla przewoźników drog.; regulacja miałaby wejść w I poł. 2025 

    Warszawa, 11.09.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Infrastruktury (MI) przygotowuje projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, który zakłada obniżenie składek ZUS dla przewoźników, wynika z wypowiedzi wiceministra infrastruktury Stanisława Bukowca. Regulacja miałaby wejść w życie w I poł. 2025 r. i oznaczałaby zmniejszenie wpływów do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych z tytułu tych składek o 1,2 mld zł.

    "Taki projekt ustawy o transporcie drogowym jest przygotowywany i według oceny skutków regulacji - bo w tym dokumencie, który ma wejść w życie w I połowie 2025 roku, taki mamy plan -  szacowane obniżenie składek zusowskich dla przedsiębiorców, dla przewoźników, to jest kwota 1,2 mld zł" - powiedział Bukowiec w Sejmie.

    "Więc to będzie realna pomoc dla tych przewoźników, którzy prowadzą w Polsce taką działalność" - dodał.

    Poinformował, że projekt zakłada także obniżenie kosztów prowadzonej działalności poprzez skrócenie terminów płatności za usługę transportową, zwiększenie odpowiedzialności spedytorów pośredników przy przewozie towarów oraz solidarną odpowiedzialność innych podmiotów w łańcuchu dostaw za niezapłacone, a wykonane usługi transportowe.

    (ISBnews)

  • 06.09, 14:12NFOŚiGW: Wznowienie naboru w programie Mój elektryk planowane jest od stycznia 2025 r. 

    Warszawa, 06.09.2024 (ISBnews) - Wznowienie naboru w programie "Mój elektryk" na dotacje do opłat w umowach leasingu pojazdów zeroemisyjnych planowane jest od stycznia 2025 r. poinformował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Nowy nabór obejmie okresem kwalifikowalności również II poł. 2024 r.

    "Z uwagi na wyczerpanie środków na dotacje do leasingu pojazdów zeroemisyjnych, NFOŚiGW zawiesił nabór na ten cel z początkiem września 2024 r. Wstrzymanie naboru wniosków przez NFOŚiGW oraz Bank Ochrony Środowiska S.A. (BOŚ) nastąpiło z różnymi datami, co wynika z procedur udzielania dofinansowania" - czytamy w komunikacie.

    NFOŚiGW oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska zabiegają o pozyskania środków na zwiększenie budżetu programu "Mój elektryk" z dotychczasowego źródła, jakim jest Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (FNT), a także ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Jak podkreślono, proces ten jest długotrwały i wymaga wielu uzgodnień, w tym na poziomie Komisji Europejskiej.

    Biorąc pod uwagę stopień zaawansowania prac, obecnie planowane jest wznowienie naboru od stycznia 2025 r.  Nowy nabór obejmie okresem kwalifikowalności również II połowę 2024 r, zaznaczono.

    Pod koniec sierpnia NFOŚiGW poinformował, że podjął decyzję o czasowym wstrzymaniu naboru w ścieżce leasingowej programu priorytetowego "Mój elektryk" - od 1 września 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Przewidziana na ten cel alokacja w programie wysokości 660 mln zł została wyczerpana.

    (ISBnews)

  • 03.09, 12:06Rząd chce, by odwrotne obciążenie podatkiem gazu obowiązywało do końca 2026r. 

    Warszawa, 03.09.2024 (ISBnews) - Rząd chce przyjąć w III kw. projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, który zakłada przedłużenie funkcjonowania mechanizmu odwrotnego obciążenia podatkiem w odniesieniu do gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym i usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych do końca 2026 r., wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

    "W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zaproponowano zmiany dotyczące systemu stawek obniżonych VAT oraz funkcjonowania mechanizmu odwrotnego obciążenia podatkiem" - czytamy w wykazie.

    Czasowe odwrotne obciążenie podatkiem gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym i usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych wprowadzone zostało 1 kwietnia 2023 r.

    Regulacje mają charakter przepisów epizodycznych i obowiązują do 28 lutego 2025 r.

    "Przedłużenie funkcjonowania mechanizmu odwrotnego obciążenia podatkiem w odniesieniu do gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym i usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Istotą zmian jest przedłużenie funkcjonowania przedmiotowego mechanizmu do 31 grudnia 2026 r. (zgodnie z datą przewidzianą w dyrektywie VAT). Oczekiwanym efektem jest utrzymanie szczelności systemu podatkowego oraz pozytywnego wpływu regulacji na podmioty dokonujące transakcji na giełdzie" - wskazano także.

    Rozwiązania wprowadzono w oparciu o przepisy dyrektywy VAT. Mechanizm ma charakter prewencyjny i jest stosowany przez wiele państw członkowskich.

    Brak zmiany polegającej na przedłużeniu ww. mechanizmu skutkowałby jego wygaśnięciem po 28 lutego 2025 r., co rodzi potencjalne ryzyko pojawienia się w Polsce nadużyć z udziałem tzw. znikających podatników, oraz zwiększenie dla podmiotów kosztów uczestnictwa na rynku giełdowym, pogorszenie ich płynności finansowej oraz zmniejszenie konkurencyjności giełdy względem giełd z innych państw członkowskich, zaznaczono dalej w informacji.

    (ISBnews)

  • 02.09, 17:38Rząd chce przyjąć w II kw. 2025 r. ramy dot. rozwoju rynku paliw alternatywnych 

    Warszawa, 02.09.2024 (ISBnews) - Rząd chce przyjąć w II kw. przyszłego roku ramy polityki w zakresie rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu i rozwoju odpowiedniej infrastruktury, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

    Konieczność przygotowania dokumentu oraz jego zakres wynika z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.

    „Treść dokumentu obejmuje ocenę istniejącego stanu i przyszłego rozwoju rynku, w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu, oraz planowane i przyjęte środki w tym zakresie. Zawarte analizy dotyczą transportu drogowego, wodnego, szynowego, lotniczego oraz intermodalnego" - czytamy w wykazie.

    W zakresie transportu drogowego, dokument dotyczy:
    - oceny stanu obecnego w zakresie: liczby pojazdów napędzanych energią elektryczną i wodorem, stanu rozwoju infrastruktury ładowania i tankowania skroplonego gazu ziemnego LNG i wodoru, oraz rynku gazu LPG,
    - prognoz rozwoju rynku pojazdów elektrycznych i wodorowych, planów rozwoju infrastruktury ładowania zgodnie z wymogami rozporządzenia AFIR,
    - wskazania przepisów i programów wsparcia stymulujących rozwój zeroemisyjnego nisko i zeroemisyjnego transportu.

    W zakresie transportu morskiego, dokument dotyczy:
    - działań w celu zapewnienia w portach morskich należących do sieci TEN-T minimalnego poziomu zasilania energią elektryczną z lądu na potrzeby statków,
    - wskazania portów morskich sieci bazowej TEN-T, które oferują dostęp do punktów tankowania skroplonego metanu,
    - przeglądu stanu prowadzonych prac i planów dotyczących rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych w portach morskich, innej niż infrastruktura skroplonego metanu i zasilania energią elektryczną.

    W zakresie żeglugi śródlądowej, dokument dotyczy:
    - podjętych i planowanych działań dotyczących oddania do użytku instalacji przeznaczonych do zasilania energią elektryczną z lądu statków żeglugi śródlądowej w portach sieci TEN-T.

    W zakresie transportu lotniczego, dokument dotyczy:
    - informacji nt. działań w celu zapewnienia, we wszystkich portach lotniczych w sieci TEN-T zasilania energią elektryczną samolotów podczas postoju na wszystkich stanowiskach kontaktowych i oddalonych,
    W zakresie transportu szynowego, dokument dotyczy:
    - informacji nt. działań w zakresie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, w odniesieniu do pociągów napędzanych wodorem lub zasilanych akumulatorami na kolejowych odcinkach sieci TEN-T, które nie mogą być zelektryfikowane - w odniesieniu do infrastruktury kolejowej, która nie jest objęta rozporządzeniem (UE) nr 1315/2013.

    Załącznik do dokumentu stanowi plik zawierający proponowane lokalizacje infrastruktury ładowania i tankowania wodoru zgodnie z wymogami rozporządzenia, podano także.

    (ISBnews)

  • 02.09, 15:09Rząd planuje przyjęcie w IV kw. projektu noweli prawa lotniczego ws. paliwa lotniczego 

    Warszawa, 02.09.2024 (ISBnews) - Rząd chce przyjąć w IV kw. projekt nowelizacji prawa lotniczego, którego celem jest dostosowanie prawa do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2405 w sprawie zapewnienia równych warunków działania dla zrównoważonego transportu lotniczego (ReFuelEU Aviation), które ustanawia zharmonizowane przepisy dotyczące upowszechniania i dostaw zrównoważonych paliw lotniczych (SAF).

    "W celu spełnienia wymogu rozporządzenia nr 2023/2405/UE jako organ właściwy w odniesieniu do:
    - operatorów statków powietrznych, unijnych portów lotniczych i odpowiednich organów zarządzających tymi unijnymi portami lotniczymi - wyznacza się prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
    - dostawców paliw lotniczych - wyznacza się prezesa Urzędu Regulacji Energetyki" - czytamy w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

    W zakresie ustawy prawo lotnicze zmienione albo dodane zostaną przepisy regulujące zakres zadań i kompetencji prezesa ULC, czynności w zakresie nadzoru nad realizacją nałożonych na operatorów obowiązków dotyczących tankowania paliwa i wydawania decyzji administracyjnych w związku ze składaniem przez operatorów statków powietrznych wniosków o tymczasowe zwolnienie z obowiązku tankowania paliwa, postępowania w sprawie objęcia zakresem rozporządzenia portu lotniczego niebędącego portem unijnym, a także przepisy precyzujące wykonanie obowiązków informacyjnych, wymieniono.

    Ponadto uzupełnione zostaną przepisy w zakresie administracyjnych kar pieniężnych nakładanych przez prezesa ULC oraz w zakresie opłat lotniczych pobieranych za czynności urzędowe realizowane przez prezesa ULC.

    W zakresie ustawy prawo energetyczne prezes URE zostanie wyznaczony jako organ właściwy w rozumieniu rozporządzenia nr 2023/2405/UE w zakresie dostawców paliwa lotniczego. W wyniku tego zostanie rozszerzony zakres zadań prezesa URE. Dodatkowo wprowadzona zostanie zmiana w przepisach dotyczących koncesji, na podstawie której wniosek o udzielenie koncesji na wytwarzanie, obrót i obrót z zagranicą paliwami ciekłymi w zakresie, w jakim dotyczy paliw typu nafty do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 będzie zawierać informacje o zamiarze sprzedaży i warunkach dostaw paliw ciekłych, z wyszczególnieniem zamiaru sprzedaży tych paliw ciekłych z wykorzystaniem środka transportu paliw ciekłych na terenie lotnisk i lądowisk.

    W zakresie ustawy - prawo ochrony środowiska dodane zostaną przepisy dotyczące wykorzystania przychodów z tytułu kar pieniężnych. Wpływy zostaną przeznaczone na dofinansowanie inwestycji w zakresie produkcji SAF oraz badań naukowych i innowacji w dziedzinie rozwoju tych paliw. Ponadto określony zostanie sposób wykorzystywania tych wpływów. Zakłada się wykorzystanie istniejących schematów dofinansowania projektów inwestycyjnych, w ramach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla programów priorytetowych dotyczących SAF finansowanych ze środków z kar pieniężnych.

    W zakresie ustawy o biokomponentach zostanie dodefiniowany dostawca paliwa lotniczego, zostaną dodane przepisy obligujące ministra właściwego ds. gospodarki surowcami energetycznymi do corocznego określania, w drodze obwieszczenia, rocznej średniej ważonej ceny paliwa typu JET-A1 (tj. paliwo o kodzie CN 2710 19 21), rocznej średniej ważonej ceny SAF oraz, po raz pierwszy za rok 2030, rocznej średniej ważonej ceny syntetycznego paliwa lotniczego, Prezes URE otrzyma uprawnienia do przeprowadzania kontroli dostawców paliwa lotniczego, dodane zostaną nowe przepisy w zakresie kar pieniężnych w razie niewypełnienia obowiązków wynikających z rozporządzenia nr 2023/2405/UE.

    (ISBnews)

  • 27.08, 11:04Projekt dot. okresu przejściowego dla e-doręczeń do 31 grudnia 2025 r. w konsultacjach 

    Warszawa, 27.08.2024 (ISBnews) - Projekt nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych, który zakłada wprowadzenie okresu przejściowego dla e-doręczeń do 31 grudnia 2025r. trafił do konsultacji, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

    "W celu zapewnienia skutecznego wdrożenia e-Doręczeń w podmiotach publicznych, proponuje się wprowadzenie okresu przejściowego do 31 grudnia 2025 r., w którym będą one mogły stopniowo dostosowywać się do nowego sposobu prowadzenia korespondencji, tj. dostosować się organizacyjnie, wprowadzić systemy elektronicznego obiegu dokumentów (systemy klasy EZD) oraz poznać nowe rozwiązanie, jakim są e-Doręczenia" - czytamy w uzasadnieniu.

    Analiza oparta na doświadczeniach Ministerstwa Cyfryzacji, związanych z zapewnianiem utrzymania i rozwoju systemów teleinformatycznych, w szczególności ePUAP, jak również projektów informatycznych dotyczących świadczenia usług elektronicznych, pozwala stwierdzić, że okres niezbędny do dokonania zmian technicznych, w szczególności dostosowania ePUAP do e Doręczeń, wynosi około roku, podkreślono.

    W projektowanym okresie przejściowym zostanie zapewniona równoważność doręczania korespondencji za pośrednictwem operatora pocztowego albo w ePUAP oraz w innych systemach dziedzinowych z e-Doręczeniami. Przy czym wprowadzane rozwiązania będą promować doręczanie korespondencji z wykorzystaniem e-Doręczeń.

    Ministerstwo Cyfryzacji planuje jednocześnie prowadzić działania poza legislacyjne zachęcające podmioty publiczne do wdrażania systemów klasy EZD.

    (ISBnews)

  • 20.08, 14:52Rząd przyjął projekt noweli o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym 

    Warszawa, 20.08.2024 (ISBnews) - Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, który przyśpiesza  wejście w życie obowiązku rejestracji w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (tzw. system SENT), podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    "Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom środowisk przewoźników polskich przyspieszamy wejście w życie elektronicznej informacji i rejestracji na temat przewozów dokonywanych przez transportowców z państw trzecich, przez firmy przewozowe spoza Unii Europejskiej od listopada elektroniczna rejestracja tych przewozów wchodzi w życie. To się wiąże z bardzo dobrym monitoringiem tych przewozów, które się odbywają i eliminacją nieuczciwej konkurencji" - powiedział wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz na konferencji prasowej po posiedzeniu rządu.

    Projekt dotyczy przewoźników zagranicznych spoza UE, którzy wykonują międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy. Projektowana regulacja ma  pozwolić na skuteczniejsze monitorowanie i kontrolowanie przewoźników zagranicznych przyczynić się do wzmocnienia ochrony polskich przewoźników drogowych przed nieuczciwą i nierówną konkurencją z krajów spoza UE.

    Projekt zakłada przyspieszenie wejścia w życie przepisów o elektronicznej kontroli zezwoleń zagranicznych w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (tzw. system SENT).

    Obowiązek rejestracji w systemie SENT będzie dotyczył:

    - od 1 listopada 2024 r. - przewoźników, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim EFTA,

    - od 1 stycznia 2025 r. - przewoźników z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich EFTA.

    Chodzi o osoby, które wykonują na terenie Polski przewóz drogowy do lub z państwa spoza UE na podstawie zezwolenia wymaganego przepisami umowy międzynarodowej wiążącej Polskę i to państwo.

    O trzy lata (do 31.08.2027 r.) będzie przedłużony okres przejściowy na spełnienie warunku posiadania akredytacji kuratora oświaty przez Ośrodek Szkolenia Kierowców oraz wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego.

    Pozwoli to na utrzymanie na dotychczasowym poziomie liczby podmiotów, które są uprawnione do:

    - prowadzenia kursów dla kandydatów na instruktorów nauki jazdy,

    - prowadzenia warsztatów doskonalenia zawodowego dla instruktorów i wykładowców nauki jazdy;

    - wydawania nieodpłatnie kart rowerowych;

    - prowadzenia szkoleń kandydatów na kierowców w formie nauczania na odległość.

    (ISBnews)

  • 20.08, 12:08NFOŚiGW chce uruchomić nabór w programie Mój rower elektryczny najpóźniej w I kw. 2025 

    Warszawa, 20.08.2024 (ISBnews) - Narodowy Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) planuje uruchomienie naboru wniosków  o dofinansowanie w ramach programu "Mój rower elektryczny" najpóźniej w I kw. 2025r., poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska. NFOŚiGW planuje wydać 300 mln zł ze środków pochodzących z Funduszu Modernizacyjnego na dopłaty do zakupu rowerów elektrycznych, w tym cargo i wózków rowerowych.

    "Program priorytetowy 'Mój rower elektryczny' finansowany będzie ze środków Funduszu Modernizacyjnego, pod warunkiem jego akceptacji przez Europejski Bank Inwestycyjny. Jeśli weryfikacja przez EBI przebiegnie pozytywnie, NFOŚiGW planuje uruchomienie naboru wniosków o dofinansowanie najpóźniej w I kwartale 2025 r. W przypadku, gdy weryfikacja przez EBI będzie negatywna, to NFOŚiGW dochowa wszelkich starań, aby uzyskać dofinansowanie dla Programu z innego źródła" - napisał wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Galos w odpowiedzi na interpelację.

    W ostatecznym kształcie program zostanie opublikowany po jego przyjęciu przez zarząd NFOŚiGW, uzgodnieniu z ministrem klimatu i środowiska oraz po uzyskaniu akceptacji Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI). Przed ogłoszeniem naboru wniosków, dokumenty programowe zostaną opublikowane na stronie internetowej NFOŚiGW oraz Funduszu Modernizacyjnego.

    Wnioskodawcami tego programu mogą być wszystkie pełnoletnie osoby fizyczne niezależnie od ich miejsca zamieszkania.

    NFOŚiGW spodziewa się kilkudziesięciu tysięcy wniosków o dofinansowanie.

    (ISBnews)

  • 14.08, 13:15MI: Objęcie dodatk. 1,6 tys. km dróg e-toll - nieuniknione, w planach rozszerzenie opłat 

    Warszawa, 14.08.2024 (ISBnews) - Objęcie około 1,6 tys. km dróg opłatą elektroniczną dla samochodów powyżej 3,5 t jest nieuniknione, poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Zapowiedział, że zgodnie z kolejnymi założeniami wszystkie autostrady i drogi ekspresowe mają być płatne.

    "Ta podwyżka tegoroczna jest nieunikniona, to jest 1,6 tys. km dróg dla ruchu ciężarowego" - powiedział Malepszak w RMF FM.

    Przypomniał, że obecnie opłatą elektroniczną objętych jest ponad 3,6 tys. dróg.

    "My tym ruchem tegorocznym - rozszerzenie o 1,6 tys. km mielibyśmy ok. 5,3 tys. km dróg płatnych na 420 tys. km" - podkreślił wiceminister. 

    Pytany o ewentualne rozszerzenie opłat, powiedział: "Są kolejne założenia, które mówią, że wszystkie drogi ekspresowe i autostrady mają być płatne i mają te rozszerzenia- bo nie mieliśmy rozszerzenia od ponad 7 lat, nie było rozszerzenia o kolejne odcinki płatne i te rozszerzenia miałyby już być bardziej systematyczne, gdy pojawią się nowe odcinki będą one objęte opłatami".

    Wyjaśnił, że wprowadzenie opłat wynika z polityki Komisji Europejskiej.  

    "Taka jest polityka KE, żeby wzmacniać transport kolejowy, i to jest jeden z elementów równoważenia, bo mamy dzisiaj nierównowagę na poziomie 90:10, 90% towarów transportowanych jest drogami" - powiedział Malepszak.

    Od 1 listopada opłaty elektroniczne mają objąć większą liczbę odcinków dróg ekspresowych i autostrad. Do tej pory system płatności e-toll obejmował 3,6 tys. km dróg. Po zmianach opłaty elektroniczne obejmą dodatkowe 1,6 tys. km dróg w całej Polsce.

    (ISBnews)

  • 01.08, 11:38PSNM: Nowe przepisy UE dot. sektora baterii mogą być zagrożeniem dla polskiej gospodarki 

    Warszawa, 01.08.2024 (ISBnews) - Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą stanowić poważne wyzwanie dla polskiego sektora baterii, wartego aż 38 mld zł. Nowe przepisy, o których wprowadzenie intensywnie zabiega Francja, znacznie ograniczą konkurencyjność polskich firm. Przyjęcie tych regulacji w obecnie proponowanej formie stwarza realne zagrożenie dla krajowej gospodarki, ostrzega Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM).

    Komisja Europejska prowadzi właśnie intensywne prace nad 40 aktami wykonawczymi do tzw. Rozporządzenia Bateryjnego. Jedna z konsultowanych regulacji, dotycząca obliczania śladu węglowego baterii produkowanych do pojazdów elektrycznych, może w najgorszym scenariuszu doprowadzić do zamknięcia szeregu zakładów bateryjnych w Polsce. Jak ocenia PSNM, to olbrzymie ryzyko dla polskiej gospodarki. W pierwszym kwartale br. wartość eksportu baterii z Polski przekroczyła 12 mld zł.

    "Proponowana metodologia obliczania śladu węglowego baterii ma uwzględniać emisje CO2 w miksie energetycznym danego kraju. W oczywisty sposób faworyzuje to producentów z państw członkowskich, które już dziś korzystają głównie z odnawialnych źródeł energii lub energii jądrowej, zamykając tym samym drogę do nowych inwestycji w Polsce i innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej z mniej ekologicznym miksem energetycznym, wciąż opartym przede wszystkim na paliwach kopalnych. I o ile dążenie do dekarbonizacji łańcuchów dostaw jest koniecznością i kierunkiem, z którym oczywiście się zgadzamy, o tyle osiągnięcie tego celu powinno nastąpić w sposób sprawiedliwy względem państw, które ze względów politycznych i ekonomicznych mogły rozpocząć transformację energetyczną znacznie później niż kraje Europy Zachodniej" - powiedział członek zarządu PSNM Aleksander Rajch, cytowany w komunikacie.

    Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 w sprawie baterii i zużytych baterii przyjęto 12 lipca 2023 r.

    "To potencjalnie przełomowy akt prawny, mający na celu stworzenie w państwach członkowskich bateryjnej gospodarki o biegu zamkniętym i zwiększenie potencjału przemysłowego Unii w dziedzinie zrównoważonego transportu. Nowe przepisy wykonawcze miały służyć poprawie funkcjonowania rynku wewnętrznego UE i zapewnieniu uczciwej konkurencji, m.in. poprzez ustalenie jednolitych reguł dla wszystkich państw członkowskich czy etykietowanie baterii. Tymczasem efekt końcowy może być odwrotny od zamierzonego" - czytamy w komunikacie.

    Organizacja podkreśla, że Polska jest obecnie jednym z największych na świecie producentów baterii. W naszym kraju funkcjonuje największa w Europie fabryka ogniw litowo-jonowych do samochodów elektrycznych. Zakład LG Energy Solution Wrocław Sp. z o.o. w Biskupicach Podgórnych zatrudnia ponad 7 tys. osób i dostarcza akumulatory li-ion do pojazdów zeroemisyjnych takich firm jak np. Audi, Ford, Porsche, Renault i Volkswagen. Jego roczna wydajność to aż 70 GWh. Lokalizacja fabryki LG Energy Solution Wrocław w Polsce spowodowała napływ całego szeregu innych, powiązanych inwestycji sektora bateryjnego. Ponadto, w naszym kraju funkcjonują również fabryki niezwiązane z zakładem koreańskiego koncernu.

    "Wśród przedsiębiorstw prowadzących w Polsce działalność w obszarze bateryjnym można wymienić wielu światowych i europejskich liderów. Obok ogniw litowo-jonowych, polskie zakłady dostarczają m.in. elektrolit, separatory, katody, folię miedzianą, czy też moduły bateryjne i gotowe akumulatory trakcyjne do pojazdów elektrycznych. W rezultacie nasz kraj stanowi ważne i mocne ogniwo w europejskim łańcuchu dostaw. W Polsce prowadzą działalność zarówno producenci surowców, wytwórcy baterii i całego szeregu komponentów, jak i firmy zajmujące się recyklingiem" - wskazał dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM Jan Wiśniewski.

    PSNM zaznacza, że o ile obecnie udział branży bateryjnej w Polskiej gospodarce i eksporcie jest już bardzo znaczący, o tyle w kolejnych latach ten sektor zyska strategiczne znaczenie. W 2023 r. globalna produkcja akumulatorów zwiększyła się o 42%. Według prognoz, do roku 2030 globalny popyt na baterie li-ion wzrośnie jedenastokrotnie, osiągając poziom dwóch terawatogodzin.

    PSNM podkreśla, że Polska dostrzega potrzebę rozwoju gospodarki bateryjnej w obiegu zamkniętym i aktywnie uczestniczy w tworzeniu zrównoważonego łańcucha wartości sektora bateryjnego. Uregulowanie tych kwestii na poziomie unijnym to krok w dobrym kierunku, jednak projektowana obecnie przez Komisję Europejską metodologia obliczania śladu węglowego, oprócz uwzględniania średniego miksu energetycznego danego państwa, potencjalnie mogłaby także brać pod uwagę możliwość zawierania Umów Zakupu Energii (PPA) oraz korzystania z systemu gwarancji pochodzenia (GoOs), zgodnie z Dyrektywą 2018/2001 w sprawie odnawialnych źródeł energii.

    (ISBnews)

  • 31.07, 14:43Prezydent podpisał nowelę dot. dowodów rejestracyjnych dla służb 

    Warszawa, 31.07.2024 (ISBnews) - Prezydent podpisał nowelizację ustawy o dokumentach publicznych, której celem jest wydłużenie do 1 października 2025 r. terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie przez odpowiednie służby dowodów rejestracyjnych pojazdów służb, wynika z informacji Kancelarii Prezydenta.

    "Celem ustawy jest wprowadzenie przepisów mających na celu wydłużenie terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie przez odpowiednie służby dowodów rejestracyjnych pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Służby Ochrony Państwa, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową" - czytamy w komunikacie.

    Aby zrealizować ten cel, ustawodawca zaproponował nowelizację ustawy o dokumentach publicznych, która zakłada że minister właściwy do spraw informatyzacji ogłosi w Dzienniku Ustaw komunikat określający termin wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie dowodów rejestracyjnych wyżej wymienionych pojazdów.

    Zgodnie z obowiązującym przepisem, termin określony w komunikacie nie może być późniejszy niż dzień 1 października 2024 r. W uchwalonej przez Sejm ustawie zaproponowano wydłużenie tego terminu o rok tj. do dnia 1 października 2025 r.

    Ustawa ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

    (ISBnews)

  • 30.07, 08:41Rząd planuje przyjęcie w III kw. projektu wprowadzającego okres przejściowy dla e-doręczeń 

    Warszawa, 30.07.2024 (ISBnews) - Rząd planuje przyjąć w III kw. br. projekt nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych, w którym przewiduje się wprowadzenie okresu przejściowego do 31 grudnia 2025 r., podano w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

    "Przyczyną i potrzebą wprowadzenia planowanych rozwiązań jest przede wszystkim brak gotowości po stronie części podmiotów publicznych, w szczególności jednostek samorządu terytorialnego, do stosowania e-Doręczeń tj. rozwiązań wynikających z ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 285, 1860 i 2699, dalej 'ustawa o doręczeniach elektronicznych', w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej. Wdrożenie e-Doręczeń jako nowego sposobu prowadzenia korespondencji jest dużym przedsięwzięciem technicznym, ale przede wszystkim organizacyjnym, szczególnie dla podmiotów publicznych" - czytamy w wykazie.

    Termin wejścia w życie obowiązku stosowania doręczeń elektronicznych był kilkukrotnie przesuwany ze względu na niewystarczającą gotowość po stronie podmiotów obowiązanych. Z przeprowadzonych analiz wynika, że wniosek o założenie adresu do doręczeń złożyło jedynie 30% obowiązanych podmiotów publicznych, podkreślono.

    "W celu zapewnienia skutecznego wdrożenia e-Doręczeń w podmiotach publicznych proponuje się wprowadzenie się okresu przejściowego do 31 grudnia 2025 r., w którym będą one mogły stopniowo dostosowywać się do nowego sposobu prowadzenia korespondencji, tj. dostosować organizacyjnie urzędy, wprowadzić systemy elektronicznego obiegu dokumentów (systemy klasy EZD) oraz poznać nowe rozwiązanie, jakim są e-Doręczenia" - czytamy dalej.

    W okresie tym zostanie zapewniona równoważność doręczenia za pośrednictwem operatora pocztowego, ePUAP oraz innych systemów dziedzinowych z e-Doręczeniami. Przy czym wprowadzane rozwiązania będą promować doręczanie korespondencji z wykorzystaniem e-Doręczeń, dodano.

    Ministerstwo Cyfryzacji planuje jednocześnie prowadzić działania pozalegislacyjne zachęcające podmioty publiczne do wdrażania systemów klasy EZD. Oczekuje się, że wprowadzenie w podmiotach publicznych systemów klasy EZD przyspieszy transformację cyfrową urzędów i pozwoli na bardziej skuteczne wdrożenie e-Doręczeń.

    Bez zmian pozostaje obowiązek uzyskania przez podmioty wskazane w ustawie o doręczeniach elektronicznych adresu do doręczeń elektronicznych do dnia określonego w komunikacie wydanym na podstawie art. 155 ust. 10 ustawy o doręczeniach elektronicznych, wskazano dalej.

    W projektowanym okresie przejściowym podmiot publiczny będzie kierował korespondencję do podmiotu niebędącego podmiotem publicznym na adres do doręczeń elektronicznych - jeśli odbiorca taki adres posiada - zgodnie z obowiązującymi przepisami KPA i ordynacji podatkowej. Jeśli odbiorca nie posiada adresu do doręczeń elektronicznych, to korespondencja może być kierowana w dotychczasowy sposób.

    (ISBnews)

  • 26.07, 07:46Senat przyjął bez poprawek nowelę dot. rozwiązań do wydawania dowodów rejestracyjnych 

    Warszawa, 26.07.2024 (ISBnews) - Senat przyjął nowelizację ustawy o dokumentach publicznych, która przesuwa o rok - z 1 października 2024 r. na 1 października 2025 r. - maksymalny termin wdrożenia rozwiązań technicznych, które umożliwiają wydawanie dowodów rejestracyjnych przez organy rejestrujące służb.

    Za przyjęciem noweli bez poprawek głosowało 87 senatorów, nikt nie był przeciwny, nikt nie wstrzymał się od głosu.

    Przesunięcie terminu wynika z konieczności zapewnienia dodatkowego czasu na przeprowadzenie i zakończenie prac modernizacyjnych centralnej ewidencji pojazdów służb. Chodzi również o akredytację tego systemu po stronie centralnej i po stronie interesariuszy, czyli np. ministerstwa obrony narodowej, Policji czy Straży Granicznej.

    Obecnie funkcjonujący system informatyczny, wspierający wydawanie dowodów rejestracyjnych pojazdów należących do służb, nie może być rozwijany, a tym samym nie może być wykorzystywany do wydawania dowodów rejestracyjnych zgodnych z nowymi przepisami ustawy o dokumentach publicznych.

    (ISBnews)

  • 25.07, 08:07Sejm określił maksymalny termin na wdrożenie rozwiązań wydawania dowodów rejestracyjnych 

    Warszawa, 24.07.2024 (ISBnews) - Sejm znowelizował ustawę o dokumentach publicznych, która zakłada wydłużenie maksymalnego terminu dla wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie dowodów rejestracyjnych przez organy rejestrujące służb, na 1 października 2025 r.

    Za nowelizacją głosowało 423 posłów, nikt nie był przeciwny, a 21 wstrzymało się od głosu.  

    Regulacja zakłada wskazanie maksymalnego terminu do wskazania w komunikacie ministra właściwego do spraw informatyzacji, określającego termin wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie dowodów rejestracyjnych pojazdów przez organy rejestrujące służb, z 1 października 2024 r. na 1 października 2025 r.

    Od dnia określonego w komunikacie ministra właściwego do spraw informatyzacji konieczne będzie obsłużenie procesu wydawania dowodów rejestracyjnych poza systemem teleinformatycznym obsługującym rejestrację pojazdów służb ręcznie z uwagi na to, że aktualny system, który zostanie wygaszony po uruchomieniu nowego rozwiązania, nie obsłuży wydruku dowodów rejestracyjnych zgodnych z nowym wzorem.

    (ISBnews)

  • 23.07, 09:33Rząd planuje rozszerzyć pobór opłat od pojazdów pow. 3,5 t o nowe odcinki dróg w III kw. 

    Warszawa, 23.07.2024 (ISBnews) - Rząd planuje nowelizację rozporządzenia ws. dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną i objęcie elektronicznym systemem poboru opłat od pojazdów powyżej 3,5 t odcinków nowo wybudowanych autostrad i dróg ekspresowych, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Nowelizacja jest planowana na III kw.

    "Projektowane rozporządzenie przewiduje rozszerzenie sieci dróg krajowych objętych elektronicznym systemem poboru opłat, funkcjonującym na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych […] Rozszerzenie sieci dróg płatnych zostanie wdrożone jako jedno z narzędzi realizacji polityki transportowej państwa a pozyskane środki z opłat zwiększą przychody Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowane są inwestycje drogowe - dzięki temu kontynuowana jest rozbudowa sieci dróg krajowych w Polsce" - podano w wykazie.

    Oprócz tego każde kolejne rozszerzenie systemu poboru opłaty elektronicznej ma na celu optymalizację zadań przewozowych i doprowadzenie do równowagi międzygałęziowej pomiędzy transportem drogowym, a transportem kolejowym, wskazano także.  

    W związku z tym zaplanowano rozszerzenie sieci dróg objętych elektronicznym systemem poboru opłat dla pojazdów powyżej 3,5 t o odcinki nowo wybudowanych autostrad i dróg ekspresowych. Aktualnie opłata elektroniczna jest pobierana na ok. 3 660 km dróg krajowych.

    (ISBNews)

  • 17.07, 08:15Rząd przyjął projekt noweli o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG oraz PBUK 

    Warszawa, 17.07.2024 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji o Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, który dostosowuje polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Dotyczy to także egzekwowania obowiązku ubezpieczania takiej odpowiedzialności.

    "Osoby poszkodowane będą mogły dochodzić odszkodowania z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych w miejscu ich zamieszkania lub siedziby, nawet jeśli ubezpieczyciel jest niewypłacalny. Te zadania zostały przypisane Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu" - czytamy w komunikacie.

    Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych będzie odpowiadać za wypłatę odszkodowań osobom poszkodowanym w wyniku zdarzeń, które zaistniały na terytorium innego państwa UE albo państwa trzeciego, w przypadku niewypłacalności ubezpieczyciela.

    Podwyższone zostaną minimalne sumy gwarancyjne w ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz ubezpieczeniu OC rolników. Dotyczy to wypłat odszkodowań przez ubezpieczycieli. Nowe kwoty wyniosą: w przypadku szkody na osobie: 29 876 400 zł w odniesieniu do jednego wypadku, bez względu na liczbę osób poszkodowanych, w przypadku szkód majątkowych: 6 021 600 zł w odniesieniu do jednego wypadku, bez względu na liczbę osób poszkodowanych, podano także.

    Wprowadzony zostanie jednolity formularz zaświadczenia o historii roszczeń z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych dla wszystkich państw UE.

    Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

    (ISBnews)

  • 16.07, 16:18Rozpoczęły się konsultacje Horyzontalnego Rozkładu Jazdy na okres 2030-2040 

    Warszawa, 16.07.2024 (ISBnews) - Rozpoczęły się konsultacje ze społeczeństwem i branżą Horyzontalnego Rozkładu Jazdy, który ma stanowić podstawę dla opracowania nowego planu transportowego ministra właściwego ds. transportu dla przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych na okres od grudnia 2030 r. do grudnia 2040 r., podano na stronie hrj.gov.pl. Aby wziąć udział w procesie konsultacyjnym, należy zarejestrować się do 31 sierpnia 2024 r. 

    Projekt został opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury, Centralny Port Komunikacyjny, Polskie Linie Kolejowe oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

    "Celem jest wypracowanie siatki połączeń przyjaznej dla pasażera, opartej na prognozach ruchu osób, analizach przepustowości infrastruktury kolejowej i skonsultowanej ze społeczeństwem, organizatorami transportu, potencjalnymi przewoźnikami i branżą transportową" - czytamy na stronie hrj.gov.pl.

    Siatka ta będzie podstawą dla opracowania nowego planu transportowego ministra właściwego ds. transportu dla przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych na okres od grudnia 2030 r. do grudnia 2040 r.

    W związku z wygaśnięciem obecnie obowiązującej umowy ramowej na świadczenie usług publicznych w międzywojewódzkim i międzynarodowym transporcie kolejowym między Ministerstwem Infrastruktury a PKP Intercity od grudnia 2030 r. wchodzi obowiązek przetargowego wyboru operatora świadczącego przewozy dalekobieżne o charakterze służby publicznej, podano także.

    Oprócz tego zachodzi potrzeba zwymiarowania potrzebnej przepustowości linii kolejowych także dla przewozów komercyjnych, tj. wykonywanych przez przewoźników bez dotacji ze strony państwa, wskazano.

    Trwa rejestracja na konsultacje z przewoźnikami, do udziału w których zaproszeni są obecni i potencjalni przewoźnicy kolejowi. Aby wziąć udział w procesie konsultacyjnym, należy zarejestrować się do 31 sierpnia 2024 r. 

    Poinformowano, że rozpoczynają się też konsultacje instytucjonalne z organizatorami transportu na szczeblu wojewódzkim i aglomeracyjnym oraz z ościennymi krajami w zakresie połączeń międzynarodowych. Ponadto planowane są konsultacje publiczne z udziałem społeczeństwa oraz organizacji eksperckich, branżowych i naukowo-technicznych.

    (ISBnews)

  • 12.07, 12:18KO wniosła do Sejmu projekt dot. zmian zasad planowania przestrzennego wokół lotnisk 

    Warszawa, 12.07.2024 (ISBnews) - Posłowie Koalicji Obywatelskiej wnieśli do Sejmu projekt nowelizacji noweli prawa lotniczego, który zakłada uchylenie obowiązku uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla terenów objętych planem generalnym lotniska, znosząc związany z tym skutek dla decyzji o warunkach zabudowy.

    "Celem ustawy jest odblokowanie możliwości rozwoju przestrzennego polskich miast poprzez zmodyfikowanie szczególnych zasad planowania i zagospodarowania przestrzennego w otoczeniu lotnisk, przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu ochrony bezpieczeństwa lotniska, wynikającego m.in. z uprawnień władczych prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego wobec procesów urbanizacji" - czytamy w uzasadnieniu.

    Potrzeba wydania ustawy - jak podkreślają wnioskodawcy - wynika z konieczności przeciwdziałania negatywnym skutkom, jakie dla rozwoju polskich miast ma niemożność wydawania decyzji o warunkach zabudowy w odniesieniu do istotnej części ich obszarów zurbanizowanych, objętych planami generalnymi lotnisk.

    (ISBnews)

  • 10.07, 08:22MKiŚ: Projekt dopłat do rowerów elektrycznych warty 300 mln zł trafił do konsultacji 

    Warszawa, 10.07.2024 (ISBnews) - Projekt programu dopłat do rowerów elektrycznych z planowanym budżetem 300 mln zł został skierowany do konsultacji społecznych, poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Konsultacje potrwają do 18 lipca br.

    Założenia nowego programu "Mój rower elektryczny" zostały przygotowane w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

    "Zgodnie z założeniami projektu, ze wsparcia będą mogły skorzystać zarówno osoby fizyczne, jak też samorządy oraz przedsiębiorcy zajmujący się: transportem drogowym towarów, usługami kurierskimi i pocztowymi, a także wypożyczaniem sprzętu rekreacyjnego i sportowego" - czytamy w komunikacie.

    Program ma zostać sfinansowany ze środków unijnych. NFOŚiGW planuje przekazać 300 mln zł ze środków pochodzących z Funduszu Modernizacyjnego. Dopłaty mają sięgać do 5 tys. zł do zakupu roweru elektrycznego i do 9 tys. zł w przypadku roweru cargo oraz wózka rowerowego.

    Projektowany program zakłada wprowadzenie dotacji do zakupu nowych rowerów elektrycznych (do 50% kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 5 tys. zł) oraz rowerów elektrycznych transportowych - cargo o szerokości do 0,9 m i wózków rowerowych o szerokości powyżej 0,9 m (do 50% kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 9 tys. zł). Dofinansowaniem będą mogły zostać objęte pojazdy wyposażone w akumulator litowo-jonowy lub podobny o pojemności co najmniej 10Ah, wyprodukowane przez producentów pochodzących z krajów UE.

    Wsparcie ma zostać wypłacone w formie refundacji po zakupie pojazdu.

    Dopłaty nie obejmą elektrycznych rowerów zakupionych w ramach leasingu.

    Konsultacje społeczne potrwają do 18 lipca 2024 r.

    (ISBnews)

  • 05.07, 10:16Wprowadzenie wyłącznie e-autobusów w miastach 100-tys. to koszt 25,7 mld zł wg OSR 

    Warszawa, 05.07.2024 (ISBnews) - Zastąpienie floty autobusów spalinowych - autobusami elektrycznymi i wodorowymi w miastach z ponad 100-tys. mieszkańców i w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zajmie 15-16 lat i będzie kosztować 25,7 mld zł, wynika z oceny skutków regulacji (OSR) do projektu nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Według szacunków, wymianie miałoby podlegać ok. 7 tys. autobusów.

    "Przyjęto cenę autobusów zeroemisyjnych na poziomie 3,5 mln zł netto sztuka oraz 1,5 mln zł netto w przypadku spalinowych odpowiedników.  Biorąc pod uwagę naturalne tempo wymiany floty oraz koszty, zastąpienie całej pozostałej floty autobusów spalinowych będzie wiązać się z wydatkami w kwocie rzędu 25,7 mld zł oraz zajmie 15-16 lat" - czytamy w załączniku do OSR.

    Całkowita różnica w kosztach pomiędzy zakupem autobusów spalinowych oraz zasilanych paliwami alternatywnymi wynosi około 14,7 mld zł. Oznacza to dodatkowe koszty związane z wymianą floty na zeroemisyjną w stosunku do spalinowej dla zobowiązanych miast, w kwocie 920 mln zł rocznie.

    Według stanu na koniec czerwca 2023 r,. w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców było łącznie 8248 autobusów, w tym 661 autobusów elektrycznych oraz 223 trolejbusów. Oznacza to, że od II poł. ub. roku wymianie podlega 7 364 autobusów.

    Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych nakłada obowiązek nabywania przez miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię oraz podmioty dokonujące przewozów na tym obszarze wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych.

    Na terenie miast ponad z 100 tys. mieszkańców oraz Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej użytkuje się ok. 80% autobusów miejskich w skali kraju.

    (ISBews)