ISBNewsLetter
S U B S K R Y P C J A

Zapisz się na bezpłatny ISBNewsLetter

Zachęcamy do subskrypcji naszego newslettera, w którym codziennie znajdą Państwo najważniejszą depeszę ISBnews, przegląd informacji dostępnych w naszym Portalu i kalendarium nadchodzących wydarzeń biznesowych i ekonomicznych. Subskrypcja jest bezpłatna.

* Dołączając do ISBNewsLetter'a wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. nr 144, poz. 1204). Twój adres e-mail będzie wykorzystany wyłącznie do przekazywania informacji na temat działań ISBNews i nie zostanie przekazane podmiotom trzecim. W kazdej chwili można wypisać się z listy subskrybentów klikając link na dole każdego ISBNewsLettera.

Najnowsze depesze: ISBnews Legislacja

  • 29.04, 13:14Prezydent podpisał nowelę przesuwającą termin wejścia w życie taryf na energię elektr. 

    Warszawa, 29.04.2025 (ISBnews) - Prezydent podpisał nowelizację nowelizację ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej, podała Kancelaria Prezydenta. Nowela przesuwa termin wejścia w życie taryf na energię elektryczną.

    "Celem nowelizacji jest wprowadzenie zmian do ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej koncentrujących się na ochronie gospodarstw domowych przed nadmiernym wzrostem rachunków za energię elektryczną" - czytamy w komunikacie.

    "Zasadniczą zmianą, jaką wprowadza nowela, jest przesunięcie terminu wejścia w życie zmienionych taryf na energię elektryczną z dnia 1 lipca 2025 r. na dzień 1 października 2025 r. Jednocześnie przesunięciu ulega także termin składania wniosków taryfowych przez przedsiębiorstwa energetyczne: z dotychczasowego 30 kwietnia na 31 lipca 2025 r. Wskazane działania mają na celu umożliwienie pełniejszego odzwierciedlenia warunków rynkowych w kalkulacjach taryf" - czytamy dalej.

    Nowela przewiduje również uaktualnienie publikacji średnich cen energii elektrycznej wynikających z taryf sprzedawców z urzędu, w wyniku zatwierdzenia w IV kw. 2025 r. nowych cen taryf dla odbiorców w gospodarstwach domowych.

    Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

    (ISBnews)

  • 09.04, 14:31MC: KE ogłosiła skoordynowany plan ws. AI, zapowiada m.in. inwestycje w infrastrukturę 

    Warszawa, 09.04.2025 (ISBnews) - Komisja Europejska ogłosiła skoordynowany Plan Działania dla Kontynentu AI (ang. AI Continent Action Plan), w którym wyznaczyła pięć filarów: inwestycje w infrastrukturę, wykorzystanie danych, wdrożenia sektorowe, rozwój kompetencji i uproszczenie regulacji, podało Ministerstwo Cyfryzacji. Celem jest m.in. przyspieszenia adaptacji AI w strategicznych sektorach: od przemysłu po administrację.

    "Priorytetem polskiej prezydencji w Unii Europejskiej jest przyspieszenie inwestycji i wzmocnienie rozwoju sztucznej inteligencji. Bardzo się cieszę, że Komisja Europejska wspólnie z nami wypracowała Plan, który jest kolejnym etapem w budowaniu Kontynentu AI. Pracujemy dalej, wspólnie z przedsiębiorcami, organizacjami pozarządowymi i nauką" - powiedział wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski, cytowany w komunikacie.

    "Komisja zapowiada nowe inwestycje w infrastrukturę obliczeniową - m.in. w ramach sieci fabryk AI i planowanych gigafabryk, które łączą potężne moce obliczeniowe z niskoemisyjnymi centrami danych. Nowe superkomputery powstaną, a sektor prywatny otrzyma zachęty do inwestowania w chmurę i infrastrukturę brzegową. Cel zakłada umożliwienie firmom oraz naukowcom swobodnego korzystania z zasobów niezbędnych do trenowania i wdrażania modeli AI" - czytamy w komunikacie.

    W drugiej połowie roku Komisja przedstawi nową Strategię Unii Danych, która stawia za cel ułatwienie dostępu do wysokiej jakości danych - interoperacyjnych, uporządkowanych, dostępnych transgranicznie. Laboratoria Danych, utworzone przy Fabrykach AI, połączą potrzeby twórców AI z zasobami sektorowymi, a wspólne oprogramowanie chmurowe ma ułatwić zarządzanie przestrzeniami danych, zapowiedziano też w informacji.

    "Planowana Strategia Wdrażania AI (ang. Apply AI Strategy) przyśpieszy adaptację AI w strategicznych sektorach: od przemysłu po administrację. Europejskie Centra Innowacji Cyfrowych zostaną przekształcone w Centra Doświadczeń AI, oferując wsparcie we wdrażaniu rozwiązań dostosowanych do konkretnych branż. Inicjatywy tj. GenAI4EU i RAISE będą wspierać generatywne modele i przełomowe zastosowania w nauce" - czytamy dalej.

    W ramach Unii Umiejętności, KE inwestuje w rozwój talentów: powstaje Akademia Umiejętności AI, uruchamiane zostaną stypendia, programy studiów i staży z zakresu sztucznej inteligencji. Priorytetem jest także ułatwienie migracji wysoko wykwalifikowanych specjalistów oraz powroty europejskich talentów. Centra Innowacji będą oferować kursy dla pracowników małych i średnich przedsiębiorstw oraz startupów, podkreślono też w materiale.

    Po wejściu w życie AI Act zaplanowane jest powstanie szeregu narzędzi wspierających jego wdrażanie: punkt kontaktowy, krajowe piaskownice regulacyjne, inicjatywa AI Pact oraz wytyczne postępowania. Celem jest zapewnienie przewidywalnego oraz uproszczonego otoczenia regulacyjnego, przy zachowaniu przestrzeni dla innowacji, zapowiedział też resort.

    (ISBnews)

  • 01.04, 16:54KE zaproponowała elastyczność dot. docelowych poziomów emisji CO2 dla aut na 2025-2027 

    Warszawa, 01.04.2025 (ISBnews) - Komisja Europejska zaproponowała ukierunkowaną zmianę rozporządzenia ustanawiającego normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Poprawka wprowadza środek elastyczności wraz z docelowymi poziomami emisji CO2 w latach 2025-2027, podała Komisja.

    "Nasz wysoce innowacyjny przemysł motoryzacyjny obniża emisyjność, aby przyczynić się do walki ze zmianą klimatu, ale także do utrzymania przewagi konkurencyjnej na rynkach światowych. Dzięki dzisiejszej inicjatywie zapewniamy większą elastyczność temu kluczowemu sektorowi, a jednocześnie trzymamy się naszych celów klimatycznych. Wspólnie chcemy udowodnić, że dekarbonizacja i konkurencyjność mogą iść ze sobą w parze" - powiedziała przewodnicząca Komisji Ursula von der Leyen, cytowana w komunikacie.

    Proponowany środek elastyczności umożliwia ocenę zgodności producentów z docelowymi poziomami emisji CO2 na lata 2025, 2026 i 2027 w całym trzyletnim okresie z uśrednieniem ich wyników, a nie rocznie. Podejście to umożliwia producentom zrównoważenie wszelkich nadmiernych rocznych emisji poprzez przekroczenie wartości docelowej w pozostałym roku (pozostałych latach).

    "Ta dodatkowa elastyczność pomoże zabezpieczyć zdolność przemysłu do inwestowania w czystą transformację, przy jednoczesnym utrzymaniu celu na 2025 r. i utrzymaniu przemysłu na dobrej drodze do kolejnej rundy redukcji emisji. Ogólnounijne cele mają na celu uczynienie unijnego systemu transportowego bardziej zrównoważonym i wprowadzenie transportu drogowego na solidną ścieżkę prowadzącą do mobilności bezemisyjnej w 2050 r." - czytamy w komunikacie.

    Komisja wezwała współprawodawców do niezwłocznego osiągnięcia porozumienia w sprawie tej zmiany, aby zapewnić przemysłowi motoryzacyjnemu i inwestorom przewidywalność i pewność.

    (ISBnews)

  • 01.04, 16:14Instytut Sobieskiego: Ścieżka Coal-to-Nuclear pomoże wypełnić lukę w wytwarzaniu energii 

    Warszawa, 01.04.2025 (ISBnews) - Ścieżka Coal-to-Nuclear (C2N), czyli zastępowania elektrowni węglowych źródłami jądrowymi najnowszej generacji, może pomóc w wypełnieniu części luki wytwórczej prognozowanej przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne (PSE) na 18 GW w latach 2030-2040 r. - potencjał ścieżki C2N w Polsce wynosi ok. 17 GW, wynika z raportu Instytutu Sobieskiego. 

    "Polska potrzebuje stabilnych źródeł energii, które będą mogły zasilać jej dynamiczny rozwój gospodarczy. Przed nami szereg wyzwań takich jak modernizacja sieci kolejowej, Centralny Port Komunikacyjny, modernizacja portów morskich, rozbudowa centrów danych zasilających sztuczną inteligencję, itp. Jednocześnie trwa proces transformacji sektora energetycznego. Średnia wieku eksploatacji funkcjonujących elektrowni węglowych w Polsce wynosi ponad 40 lat, a wiele z nich pomimo licznych modernizacji zbliża się do końca swojej żywotności" - napisał Instytut Sobieskiego w analizie przesłanej ISBnews.

    Zgodnie z prognozami PSE, luka wytwórcza w 2031 roku w Polsce wyniesie ponad 6 GW, a w 2040 r. osiągnie 18 GW, przypomniano.

    "Potencjalny blackout to nie tylko niedogodność dla użytkowników energii, to też realne straty szacowane w skali kraju na ok. 4 mld zł za każde 12h (dane Polskiego Instytutu Ekonomii). Rozwój odnawialnych źródeł energii, choć niezbędny, nie odpowiada na wszystkie potrzeby. Konieczne jest zapewnienie stabilnego źródła energii, które będzie w stanie pracować niezależnie od warunków pogodowych. Jeśli chcemy uniknąć tzw. 'pułapki gazowej', czyli trwałego uzależnienia od dostaw gazu, musimy rozwijać energetykę jądrową. Polska jest jedynym krajem z grupy V4 (Polska, Słowacja, Czechy, Węgry), który nie ma elektrowni jądrowych" - wskazał autor raportu Rafał Libera.

    Podkreślił, że świat właśnie wkracza w erę nuklearnego renesansu. Według Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (IAEA) do 2050 r. moce jądrowe mogą ulec podwojeniu. Rządy wielu krajów, m.in. Francji, Wielkiej Brytanii, USA, Kanady i Chin, intensywnie wspierają badania, rozwój oraz inwestycje w tym sektorze.

    "Jednocześnie wyraźną zmianę widać też w nastawieniu społeczeństw do energetyki jądrowej. Rośnie poparcie dla niej w Stanach Zjednoczonych i Unii Europejskiej, nawet w krajach tradycyjnie antyatomowych, takich jak Niemcy czy Austria. Kryzys energetyczny i wzrost cen surowców uwidoczniły zagrożenia wynikające z uzależnienia od importu paliw kopalnych, skłaniając rządy do poszukiwania stabilnych źródeł energii. W wielu miejscach odpowiedzią jest właśnie energia jądrowa" - zauważyła autorka raportu "Diagnoza Społeczna. Coal-to-Nuclear dla Polski" Urszula Kuczyńska.

    "Ścieżka Coal-to-Nuclear, czyli zastępowania elektrowni węglowych źródłami jądrowymi generacji III+/IV, może pomóc w wypełnieniu części luki wytwórczej prognozowanej przez PSE. Potencjał ścieżki C2N w Polsce wynosi około 17 GW. Planowane przez rząd inwestycje w energetykę jądrową (6-9 GW) tylko częściowo zredukują lukę wytwórczą po 2035 roku. Dlatego konieczne jest rozważenie pogłębienia udziału energetyki jądrowej w podstawie polskiego systemu elektroenergetycznego. Podejście Coal-to-Nuclear to potencjalnie bardzo korzystna strategia zwiększenia udziału energetyki jądrowej w polskim systemie. Zakłada wykorzystanie istniejącej infrastruktury energetycznej i ogranicza koszty społeczne poprzez maksymalne wykorzystanie potencjału regionów węglowych" - wskazała ekspertka Instytutu Sobieskiego i współautorka raportu Anna Przybyszewska.

    Zwróciła też uwagę, że koncepcja C2N może pomóc zdobyć przychylność polskiej opinii publicznej dla technologii jądrowych - 93% Polaków chce rozwoju energetyki jądrowej w kraju. Konieczne jest jednak systematyczne i uważne monitorowanie nastrojów społeczności lokalnych z terenów bliskich potencjalnym inwestycjom.

    "Wielu Polaków wciąż postrzega energetykę jądrową przez pryzmat katastrofy w Czarnobylu i ma do niej emocjonalny stosunek. Naturalna skłonność do przeceniania prawdopodobieństwa zagrożeń, dodatkowo wzmacnia ich niechęć. Prowadzenie dialogu w takich warunkach wymaga przygotowania. Zdecydowanie warto częściej eksponować pozytywne aspekty energetyki jądrowej, takie jak jej stabilność, niska emisyjność i możliwość obniżenia cen energii" - uważa Kuczyńska.

    Chociaż wiele osób popiera rozwój energetyki jądrowej, nie chcą one elektrowni w swojej okolicy. To zjawisko, znane jako "Not In My Backyard" (NIMBY), dotyczy większości dużych projektów infrastrukturalnych, wskazała także Kuczyńska.

    "Wątpliwości mieszkańców budzi przede wszystkim brak jakiegokolwiek zaangażowania okolicznej ludności w planowanie inwestycji oraz brak wiary w to, że decyzje w tego rodzaju sprawach zapadają na podstawie racjonalnych przesłanek. Niektórzy mówią wprost, że elektrownia powstanie tam, gdzie mieszkańcy będą najmniej skłonni protestować. Protest społeczny jest więc postrzegany jako najbardziej skuteczna forma poinformowania decydentów o swoim sprzeciwie. Tym samym decyzja o lokalizacji w Polsce inwestycji o strategicznym znaczeniu dla funkcjonowania systemu energetycznego i szerzej, całej gospodarki, jest zakładnikiem walki o dominację między stroną społeczną a stroną publiczną, która wynika z głębokiej nieufności. Należy zauważyć, że sytuacja ta sprzyja pojawianiu się dezinformacji i utracie kontroli nad procesem inwestycyjnym" - napisała również Przybyszewska.

    W ich ocenie, rozwiązaniami są budowa wzajemnego zaufania poprzez angażowanie strony społecznej oraz władz lokalnych, które cieszą się większym zaufaniem niż strona rządowa oraz przedstawianie inwestycji w kategoriach konkretnych korzyści i benefitów, jakie uzyska społeczność lokalna.

    "Transparentność i otwarty dialog z lokalnymi liderami mogą ograniczyć ryzyko protestów i dezinformacji. Eksperci podkreślają też, że skuteczna komunikacja na temat energetyki jądrowej wymaga odpolitycznienia debaty. Istnieje potrzeba stworzenia niezależnej platformy informacyjnej, takiej jak DEsire, która rzetelnie przekazywałaby informacje o energetyce jądrowej i kanalizowała wątpliwości mieszkańców. Dodatkowo należy skoordynować działania informacyjne na poziomie krajowym i wesprzeć rozwój lokalnego przemysłu oraz edukację kadr" - stwierdziła Kuczyńska.

    "Podsumowując, rosnące poparcie dla energetyki jądrowej w Polsce i na świecie to pozytywny sygnał dla transformacji energetycznej. Jednak jej skuteczna realizacja wymaga aktywnego zaangażowania społeczności lokalnych, rzetelnej edukacji oraz skutecznej komunikacji. Konsultacje społeczne nie mogą być pustym rytuałem realizowanym w przypadkowy sposób. Po pierwsze dlatego, że mieszkańcom należy się pełna informacja o skutkach nowej inwestycji. Przede wszystkim jednak dlatego, że żyjemy w czasach, w których informacja i dezinformacja stały się bronią i nie da się już bagatelizować ich znaczenia. Z ich powodu nawet najbardziej obiecujące projekty mogą napotkać poważne przeszkody" - zakończyła Przybyszewska.

    (ISBnews)

  • 25.02, 17:17MKiŚ uzupełniło projekt ustawy wiatrakowej m.in. o kwestie repoweringu, odległości od dróg 

    Warszawa, 25.02.2025 (ISBnews) - Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) uzupełniło projekt nowelizacji ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych m.in. o kwestie dotyczące modernizacji elektrowni wiatrowych (tzw. repowering), a także wprowadzenie wymogu odległości elektrowni wiatrowych od dróg krajowych (1H) oraz zakazu lokalizacji elektrowni wiatrowych w przestrzeniach powietrznych MCTR i MRT, poinformował wiceminister w resorcie Miłosz Motyka. Resort szacuje, że w latach 2025-2028 modernizacji mogą zostać poddane turbiny wiatrowe o łącznej mocy zainstalowanej 1,1 GW.

    "Główne obszary zmian naniesione na projekt wynikają z następujących uwag:

    1) postulat uzupełnienia projektu o zagadnienia dotyczącego modernizacji elektrowni wiatrowych (tzw. repowering) […]

    2) wprowadzenie wymogu odległości elektrowni wiatrowych od dróg krajowych (1H) oraz zakazu lokalizacji elektrowni wiatrowych w przestrzeniach powietrznych MCTR i MRT […]

    3) rezygnacja z rozszerzania także na tereny miejskie obszaru działania spółdzielni energetycznych oraz zmniejszenie obciążeń sprawozdawczych dla spółdzielni energetycznych […]

    4) uzupełnienie oceny skutków regulacji projektu ustawy o szczegółową analizę pracochłonności dodatkowych 6 etatów dla Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki i koszty zmian w systemach wsparcia" - napisał Motyka w piśmie do sekretarza Stałego Komitetu Rady Ministrów załączonym do projektu.

    "Obecnie brak jest rozwiązań ułatwiających sprawne przeprowadzenie modernizacji istniejących elektrowni wiatrowych (tzw. repoweringu). Wobec powyższego, inwestorzy nie mają zagwarantowanych zachęt do ich przeprowadzenia i korzystania z tej optymalnej dla rozwoju instalacji OZE ścieżki działania. Dodatkowo, brak znaczącego wpływu repoweringu na ład przestrzenny, środowisko czy pracę sieci elektroenergetycznej przemawia za stworzeniem ram prawnych w tym zakresie" - czytamy w ocenie skutków regulacji (OSR) do projektu.

    W latach 2005-2008 w Polsce powstały lądowe elektrownie wiatrowe (LEW) o łącznej mocy zainstalowanej bliskiej 1 GW. Pierwsze z nich kończą 20 lat i mogą zostać zastąpione nowymi mocami.

    "Przyjmując 20-letni cykl życia farm wiatrowych w latach 2025-2028 modernizacji mogą zostać poddane turbiny wiatrowe o łącznej mocy zainstalowanej 1,1 GW. Taka modernizacja oznaczać będzie często nawet dwukrotny wzrost mocy zainstalowanej przy dwukrotnym zmniejszeniu liczby turbin wiatrowych. Warto zwrócić uwagę, że współczynnik wykorzystania mocy pierwszych turbin wiatrowych budowanych w Polsce określa się na ok. 20-26%, gdzie dla obecnych turbin wiatrowych wynosi on ok. 35% (a nawet 40%), co stanowi wzrost o ponad 15 pkt proc." - czytamy dalej.

    W OSR zwrócono też uwagę, że Art. 43 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 320 i 1222) określa odległości od zewnętrznej krawędzi jezdni w jakiej powinny być usytuowane obiekty budowlane. W przypadku dróg krajowych wynoszą one od 10 do 50 metrów (w zależności od rodzaju drogi i lokalizacji w terenie zabudowanym lub poza nim).

    "Tym samym, elektrownie wiatrowe mogą być lokalizowane niemalże bezpośrednio za granicą pasa drogowego drogi krajowej. Lokalizacja elektrowni wiatrowych w pobliżu pasa drogowego drogi krajowej, z uwagi na obrót łopat oraz migające czerwone światło umieszczone na gondoli elektrowni, negatywnie wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego bowiem rozprasza uwagę kierowców i kieruje wzrok na poruszające się obiekty" - wskazano w dokumencie.

    "Projektodawca wprowadza zasadę dotyczącą lokalizowania, budowy lub przebudowy elektrowni wiatrowej w odległości od drogi krajowej, jak również dotyczącą lokalizowania i budowy drogi krajowej w odległości od elektrowni wiatrowej co najmniej równej jednokrotności maksymalnej całkowitej wysokości elektrowni wiatrowej określonej odpowiednio w MPZP lub pozwoleniu na budowę. Przewidziano również odstępstwa od tej zasady" - napisano w OSR.

    Resort klimatu poinformował też, że przychylił się do uwagi ministra rolnictwa i rozwoju wsi dotyczącej rezygnacji z zaproponowanej w projekcie zmiany dopuszczającej możliwość działania spółdzielni energetycznej również w gminach miejskich.

    "Propozycja została włączona do innego projektu ustawy (nr w Wykazie Rady Ministrów – UD162), który jest aktualnie przedmiotem konsultacji publicznych, jak również propozycji rezygnacji z obowiązku składania przez spółdzielnie energetyczne corocznego sprawozdania do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa" - napisano w dokumencie.

    (ISBnews)

     

  • 12.02, 10:32MKiŚ będzie dążyć do wykorzystania limitu w NaszEauto, widzi popyt na bonus za złomowanie 

    Warszawa, 12.02.2025 (ISBnews) - Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) będzie dążyć do maksymalnego wykorzystania środków w ramach programu NaszEauto, natomiast jeżeli pojawi się ryzyko, że część budżetu programu nie zostanie wykorzystana, to wtedy podejmowane będą stosowne decyzje, podał resort w odpowiedzi na pytania Business Insider Polska. Według resortu, wpływające zapytania wskazują, że bonus za złomowanie samochodu może cieszyć się popularnością przy aplikowaniu o dofinansowanie w ramach programu.

    "Będziemy dążyć do maksymalnego wykorzystania środków w ramach programu NaszEauto. Jeżeli pojawi się ryzyko, że część budżetu programu nie zostanie wykorzystana, wtedy podejmowane będą stosowne decyzje" - napisał resort w odpowiedzi na pytania portalu.

    Pytani przez Business Insider eksperci oceniali, że liczba 10 tys. beneficjentów programu już byłaby sukcesem. MKiŚ tłumaczy, skąd więc wzięła się prognozowana liczba 40 tys. odbiorców dofinansowania.

    "Liczba 40 tys. aut została oszacowana na podstawie budżetu programu i maksymalnej kwoty dotacji. Jest to rzecz jasna liczba szacunkowa" - napisało ministerstwo.

    Resort odrzuca też argument, że faworyzowane są przede wszystkim jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG). Przypomina, że w pierwotnej wersji, zamiast programu dopłat miały znaleźć się podatki od samochodów spalinowych.

    "Kształt programu stanowił przedmiot negocjacji w ramach kamienia milowego KPO. Program dofinansowania zakupu, leasingu lub wynajmu samochodów elektrycznych zastąpił wynegocjowany przez poprzedni rząd podatek od aut spalinowych. W programie szczególnie premiowane są osoby fizyczne o niższych dochodach oraz posiadające kartę dużej rodziny" - czytamy w odpowiedzi na pytania portalu.

    Według ministerstwa, powinni też znaleźć się chętni, którzy oddadzą swoje dotychczasowe auto na złom i sięgną po nowy samochód elektryczny.

    "Zapytania wpływające do NFOŚiGW wskazują, że bonus za złomowanie samochodu może cieszyć się popularnością przy aplikowaniu o dofinansowanie w ramach programu NaszEauto. Więcej informacji dotyczących zainteresowania bonusem będzie można przekazać po kilku miesiącach działania programu" - wskazał resort.

    Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) uruchomił 3 lutego br. nabór wniosków w programie wsparcia zakupu samochodów elektrycznych "NaszEauto", z budżetem 1,6 mld zł, finansowanym z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Fundusz spodziewa się, że w ramach programu dofinansowany zostanie zakup ok. 40 tys. samochodów elektrycznych.

    Dopłata w programie może wynieść maksymalnie 40 tys. zł, przy czym kwota bazowa wsparcia wynosi 18 750 zł w przypadku zakupu przez osoby fizyczne, dodatkowo 11 250 zł można otrzymać za dochód nie przekraczający 135 tys. zł rocznie, a 10 tys. zł za zezłomowanie samochodu spalinowego. W przypadku zakupu przez JDG kwota bazowa wynosi 30 tys. zł, a dodatkowo możną ją zwiększyć o 10 tys. zł za zezłomowanie auta spalinowego.

    Wcześniej przedstawiciele branży alarmowali, że program, który ostatecznie został nazwany "NaszEauto", a nie "Mój elektryk 2.0", to krok w tył w porównaniu do rozpędzonego programu "Mój elektryk" i oceniali, że jeśli wejdzie on w życie w takim kształcie, z budżetu 1,6 mld zł realne będzie wykorzystanie 20-25%, ze względu na fakt, że ponad 70% samochodów elektrycznych w Polsce kupowanych jest przez podmioty gospodarcze.

    (ISBnews)

     

  • 04.02, 15:59Rząd przyjął projekt umożliwiający wprowadzenie aukcji dogrywkowych w ramach rynku mocy 

    Warszawa, 04.02.2025 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o rynku mocy, którego celem jest wprowadzenie aukcji dogrywkowych w ramach rynku mocy, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Rozwiązanie pozwoli m.in. na ponowne przeprowadzenie aukcji głównej w przypadku, gdy jej wyniki nie zapewnią możliwości utrzymania bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej.

    "Rozwiązanie pozwoli m.in. na ponowne przeprowadzenie aukcji głównej w przypadku, gdy jej wyniki nie zapewnią możliwości utrzymania bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej. Rynek mocy umożliwia m.in. stabilne dostawy energii do gospodarstw domowych. Zaproponowane przepisy są oczekiwane przez sektor energetyki i bezpośrednio wpływają na zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej" - czytamy w komunikacie.

    Najważniejsze rozwiązania

    * Wprowadzony zostaje mechanizm, który pozwoli na przeprowadzenie aukcji dogrywkowych na rynku mocy, gdyby bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej było zagrożone.

    * Będzie możliwe przeprowadzenie dwóch aukcji dogrywkowych na dostawy energii w latach 2029 i 2030.

    * Aukcje dogrywkowe zostaną przeprowadzone po zakończeniu aukcji głównych rynku mocy.

    * Do udziału w aukcjach dogrywkowych będą uprawnione takie same podmioty, jak w przypadku aukcji głównej.

    * Chodzi m.in. o istniejące jednostki wytwórcze, modernizowane jednostki wytwórcze, nowe jednostki wytwórcze czy istniejące jednostki wytwórcze zagraniczne.

    * Parametry aukcji dogrywkowej na dany rok zostaną określone w rozporządzeniu ministra klimatu i środowiska, po zasięgnięciu opinii prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.

    * Wydłużony zostaje z 28 lutego do 30 czerwca 2025 r. termin na przekazanie przez małe i średnie przedsiębiorstwa formularzy o przyznanej pomocy de minimis.

    Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 7 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

    (ISBnews)

  • 03.02, 15:57Prezydent podpisał nowelizację ustawę o rynku mocy 

    Warszawa, 03.02.2025 (ISBnews) - Prezydent podpisał Ustawę z dnia 24 stycznia 2025 r. o zmianie ustawy o rynku mocy, podała Kancelaria Prezydenta. Przyjęte rozwiązania dają możliwość przeprowadzenia aukcji uzupełniających na rynku mocy w okresie od drugiej połowy 2025 r. do 2028 r.

    "Celem ustawy o zmianie ustawy o rynku mocy jest wprowadzenie aukcji uzupełniających w ramach obecnego mechanizmu rynku mocy, które będą przeprowadzane na cztery okresy dostaw: w 2025 r. (aukcja półroczna) w okresie od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia oraz w latach 2026–2028 (aukcje roczne) w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia. Aukcje uzupełniające zostaną przeprowadzone po zakończeniu aukcji dodatkowych rynku mocy, tzn. będą przeprowadzone z wyprzedzeniem krótszym niż rok względem momentu rozpoczęcia trwania obowiązku mocowego (lead time)" - czytamy w informacji.

    Ustawa służy stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1747 z dnia 13 czerwca 2024 r. zmieniającego rozporządzenia (UE) 2019/942 i (UE) 2019/943 w odniesieniu do poprawy struktury unijnego rynku energii elektrycznej.

    "Aukcje uzupełniające będą w swej istocie przedłużeniem procesu istniejących procesów rynku mocy (m.in. aukcji dodatkowych): będą organizowane w przypadku, gdy po przeprowadzeniu pierwotnych procesów rynku mocy na dany rok dostaw (aukcja główna i akcje dodatkowe) zidentyfikowany problem z wystarczalnością zasobów wytwórczych nie zostanie rozwiązany, a fakt ten zostanie potwierdzony przez Krajową ocenę wystarczalności zasobów (NRAA – ang. national resource adequacy assessment) sporządzaną na podstawie art. 24 rozporządzenia rynkowego oraz przepisów krajowych, tj. art. 15i ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 266, 834 i 859) albo jej aktualizację.

    Ustawa przewiduje, że do dnia przyznania przez Komisję Europejską odstępstwa, o którym mowa w art. 64 ust. 2c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej, umowy mocowe zawarte w ramach aukcji uzupełniających nie podlegają wykonaniu" - czytamy dalej.

    Ustawa wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

    (ISBnews)

  • 24.01, 16:07Sejm przyjął nowelę dot. rynku mocy umożliwiającą aukcje uzupełniające w l. 2025-2028 

    Warszawa, 24.01.2025 (ISBnews) - Sejm uchwalił przygotowaną nowelizację ustawy o rynku mocy, która oczekuje teraz na podpis Prezydenta, podało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Przyjęte rozwiązania dają możliwość przeprowadzenia aukcji uzupełniających na rynku mocy w okresie od drugiej połowy 2025 r. do 2028 r. W toku aukcji uzupełniających będzie nabywana dodatkowa moc na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego w ramach mechanizmu rynku mocy, zapowiedział resort.

    "To wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski na najbliższe lata. Uzupełniamy mechanizm gwarantujący dostawy energii elektrycznej do naszych domów i firm" - napisała minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska po przyjęciu ustawy na portalu X.

    Mechanizm rynku mocy zapewnia możliwość wynagradzania uczestników rynku za ich pozostawanie w gotowości do dostarczania mocy i zapewnienie dostaw energii elektrycznej do systemu elektroenergetycznego w przypadku wystąpienia problemów z pokryciem zapotrzebowania na moc w systemie w okresie przywołania na rynku mocy. Rynek mocy zapewnia m.in. stabilne dostawy energii elektrycznej do gospodarstw domowych. Moc jest kontraktowana z kilkuletnim wyprzedzeniem i zapewnia pokrycie prognozowanego zapotrzebowania odbiorców na energię w danym roku, wyjaśniono w komunikacie resortu.

    "Wprowadzenie przez UE limitu emisji CO2 na rynku mocy ograniczyło liczbę podmiotów, które konkurują w ramach aukcji. Sytuacja ta może prowadzić do braku pokrycia całego zapotrzebowania na moc, jakie jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa dostaw. Aby rozwiązać ten problem, rząd wprowadzi dodatkowe aukcje uzupełniające, w ramach których możliwy będzie udział jednostek wytwórczych emitujących powyżej 550 kg CO2/MWh i ich konkurowanie z pozostałymi podmiotami, które spełniają limit emisji 550 kg CO2/MWh" - czytamy dalej.

    Najważniejsze rozwiązania

    * W ramach obecnego mechanizmu rynku mocy wprowadzone zostaną aukcje uzupełniające.

    * Przeprowadzone zostaną cztery aukcje uzupełniające na następujące okresy dostaw: II połowa 2025 r. (aukcja półroczna) oraz na lata dostaw 2026, 2027 i 2028 (aukcje roczne).

    * Aukcje uzupełniające zostaną przeprowadzone po zakończeniu aukcji dodatkowych rynku mocy, tzn. będą przeprowadzone z krótszym niż rok wyprzedzeniem względem momentu rozpoczęcie trwania tzw. obowiązku mocowego (lead time).

    * Aukcje uzupełniające będą w istocie przedłużeniem istniejących procesów rynku mocy (m.in. aukcji dodatkowych).

    * Będą organizowane w przypadku, gdy po przeprowadzeniu pierwotnych procesów rynku mocy na dany rok dostaw (aukcja główna i akcje dodatkowe), będą problemy z wystarczalnością zasobów wytwórczych.

    * Organizacja aukcji uzupełniających po zakończeniu procesów aukcji dodatkowych na dany rok dostaw zapewni, że zmaksymalizowany zostanie udział dostawców zdolności wytwórczych, którzy spełniają limit emisji CO2.

    (ISBnews)

  • 07.01, 15:40Rząd ustalił minimalny udział energii z OZE w transporcie na 9,2% w 2025 r. 

    Warszawa, 07.01.2025 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). W projekcie ustalono, że minimalny udział energii pochodzącej z OZE w transporcie ma wynieść: w 2025 roku - 9,2%, w latach od 2026 do 2029 - 10%, zaś w 2030 roku - 14,9%.

    "Projekt dostosowuje polskie prawo do dyrektywy UE, która dotyczy promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Nowe przepisy pozwolą na rozwój paliw alternatywnych (np. biometanu), a także m.in. energii elektrycznej z OZE. Dzięki temu będzie można ograniczyć negatywny wpływ sektora paliw i transportu na środowisko, co jest kluczowe dla poprawy jakości powietrza w Polsce" - czytamy w komunikacie.

    Najważniejsze rozwiązania

    * Na kolejne lata określone zostają poziomy Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW).

    * NCW to minimalny udział biokomponentów oraz innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu, w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie drogowym i kolejowym.

    * Minimalny udział energii pochodzącej z OZE (NCW) w transporcie ma wynieść:

    - w 2025 roku - 9,2%;

    - w latach od 2026 do 2029 - 10%;

    - w 2030 roku - 14,9%.

    * Realizacja celu OZE ma zostać osiągnięta przede wszystkim przy wykorzystaniu:

    - biokomponentów, które pochodzą z surowców spożywczych lub pastewnych;

    - biokomponentów zaawansowanych, które wytwarzane są z surowców odpadowych lub pozostałości;

    - odnawialnej energii elektrycznej.

    * Uzupełniony zostaje katalog paliw, którymi można realizować NCW.

    * Chodzi m.in. o ciekłe i gazowe paliwa węglowe, gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu oraz odnawialną energię elektryczną.

    * Paliwem umożliwiającym realizację NCW będzie mógł być biometan, w tym wprowadzony do sieci gazowej, który w celu końcowego zużycia trafił na stacje, np. bioCNG.

    * Przy realizacji NCW uwzględnione zostaną - poza paliwami i biopaliwami ciekłym - również paliwa lotnicze i paliwa żeglugowe.

    Zaproponowane przepisy mają wejść w życie zasadniczo od 1 kwietnia 2025 roku.

    (ISBnews)

  • 31.12, 13:03Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe CPK na lata 2024-2032, koszt: 131,7 mld zł 

    Warszawa, 31.12.2024 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego - "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030', podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032. Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł.

    "W uchwale ujęte zostały działania polegające na kontynuacji prac przygotowawczych i projektowych, a także rozpoczęciu i zakończeniu zasadniczych robót budowlanych dotyczących budowy CPK. Chodzi również o kluczowe inwestycje kolejowe, drogowe i projekty związane bezpośrednio z uruchomieniem lotniska" - czytamy w komunikacie.

    "Nowy harmonogram przewiduje, że do końca 2032 roku uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią. Zaawansowane będą także prace budowlane naodcinkach KDP do Wrocławia i Poznania (w ramach programu 'Polska w 100 minut' dojazd do tych miast zajmie z Warszawy docelowo ok. 100 min.)" - czytamy dalej.

    Jak poinformowała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, program zwiększa o 15 mld zł finansowanie Y-Igreka, czyli szybkiej kolei między metropoliami, a o 9 mld zł zmniejsza inwestycje w kolej subregionalną.

    "Szybka kolej miałaby też ominąć Kalisz kosztem 3 mld zł. Wykluczy to 400-tys. aglomerację kalisko-ostrowską z dostępu do kolei dużej prędkości. Inwestycje w ramach CPK takie jak połączenie Płock-Warszawa-Grudziądz-Gdańsk zostały odłożone na po 2032 r." - napisała Pełczyńska-Nałęcz na swoim profilu na platformie X.

    Najważniejsze zamierzenia

    * Celem programu CPK jest wybudowanie i eksploatacja rentownego lotniska, które uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata.

         * Chodzi także o przebudowę krajowego systemu transportu kolejowego, jako atrakcyjnej alternatywy dla transportu drogowego, przy zapewnieniu rozwoju i trwałej integracji aglomeracji warszawskiej i łódzkiej.

    * Nowe lotnisko będzie integralną częścią CPK – węzła łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy – zlokalizowanego na terenie trzech gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin, w odległości ok. 37 km od centrum Warszawy.

         * Powstać ma terminal pasażerski, który umożliwi początkowo osiągnięcie przepustowości co najmniej 34 mln pasażerów rocznie oraz dalszą szybką rozbudowę, stosownie do prognoz ruchu.

         * Inwestycja obejmuje także węzeł przesiadkowy dla transportu publicznego oraz dworzec kolejowy zintegrowany z lotniskiem.

         * Dworzec kolejowy CPK zapewni możliwość obsługi pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych oraz możliwość obsługi ruchu przesiadkowego.

         * W ramach inwestycji do 3 pasów poszerzona zostanie autostrada A2 między Warszawą a Łodzią.

    * Uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina w Warszawie. W ten sposób zapewniona zostanie rentowność CPK.

    * W ramach inwestycji kolejowych CPK, zakładane jest wykorzystanie nowych linii przez pasażerskie pociągi dalekobieżne dużych prędkości, łączące najważniejsze aglomeracje, a także przez szybkie pociągi obsługujące ośrodki regionalne.

         * Prowadzone będą działania przygotowawcze oraz realizowane roboty budowlane na linii „Y" Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań.

         * Analizowane jest także dostosowanie wybranych odcinków do prowadzenia ruchu towarowego. Efektem będzie ograniczenie ciężarowego ruchu drogowego.

    * Inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych (np. długu bankowego, obligacji emitowanych przez spółkę CPK etc.).

         * Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł, wymieniono w informacji.

    (ISBnews)

  • 31.12, 12:54Rząd przyjął projekt dot. zgłaszania obiektów budowlanych do MON 

    Warszawa, 31.12.2024 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze. Nowe przepisy przewidują obowiązek zgłaszania do ministra obrony narodowej obiektów budowlanych, w tym tymczasowych obiektów budowlanych. Rozwiązanie zapewnieni bezpieczeństwo w ruchu lotniczym wojskowych statków powietrznych, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    "Dzięki nowym przepisom minister obrony narodowej pozyska informacje na temat obiektów budowlanych, które nie są przeszkodą lotniczą w rozumieniu ustawy Prawo lotnicze, ale stanowią realne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego wojskowych statków powietrznych. Do ministra obrony narodowej trzeba będzie zgłaszać obiekty budowlane, w tym tymczasowe obiekty budowlane, o wysokości równej 50 m albo większej, ale mniejszej niż 100 m powyżej poziomu otaczającego terenu lub wody. Dotyczy to obiektów zlokalizowanych na terytorium Polski oraz na obszarze wyłącznej strefy ekonomicznej" - czytamy w komunikacie.

    Obowiązek nie dotyczy obiektów wpisanych do ewidencji przeszkód lotniczych.

    Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

    (ISBnews)

  • 24.12, 13:07Rząd przyjął projekt dot. aukcji uzupełniających na rynku mocy od II poł. 2025 do 2028 r. 

    Warszawa, 24.12.2024 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o rynku mocy, który przewiduje wprowadzenie aukcji uzupełniających na rynku mocy - od II połowy 2025 r. do 2028 r., podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    "Projekt przewiduje wprowadzenie aukcji uzupełniających na rynku mocy - od II połowy 2025 roku do 2028 roku. W aukcjach nabywana będzie dodatkowa moc na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego w naszym kraju. Projekt dotyczy kwestii, które nie zostały uregulowane przez poprzedników" - czytamy w komunikacie.

    Rynek mocy zapewnia m.in. stabilne dostawy energii elektrycznej do gospodarstw domowych. Moc jest kontraktowana z kilkuletnim wyprzedzeniem i zapewnia pokrycie prognozowanego zapotrzebowania odbiorców na energię w danym roku.

    "Wprowadzenie przez UE limitu emisji CO2 na rynku mocy ograniczyło liczbę podmiotów, które konkurują w ramach aukcji rynku mocy. Sytuacja ta może prowadzić do braku pokrycia całego zapotrzebowania na moc, jakie jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa dostaw. Aby rozwiązać ten problem, rząd wprowadza dodatkowe aukcje uzupełniające, w ramach których możliwy będzie udział jednostek wytwórczych emitujących powyżej 550 kg CO2/MWh i ich konkurowanie z pozostałymi podmiotami, które spełniają limit emisji 550 kg CO2/MWh" - wyjaśniono w informacji.

    Najważniejsze rozwiązania

    * W ramach obecnego mechanizmu rynku mocy wprowadzone zostaną aukcje uzupełniające.

         * Przeprowadzone zostaną 4 takie aukcje na następujące okresy dostaw: II połowa 2025 r. (aukcja półroczna) oraz na lata dostaw 2026, 2027 i 2028 (aukcje roczne).

         * Aukcje uzupełniające zostaną przeprowadzone po zakończeniu aukcji dodatkowych rynku mocy, tzn. będą przeprowadzone z krótszym niż rok wyprzedzeniem względem momentu rozpoczęcie trwania tzw. obowiązku mocowego (lead time).

    * Aukcje uzupełniające będą w istocie przedłużeniem istniejących procesów rynku mocy (m.in. aukcji dodatkowych).

         * Będą one organizowane w przypadku, gdy po przeprowadzeniu pierwotnych procesów rynku mocy na dany rok dostaw (aukcja główna i aukcje dodatkowe), wystąpią problemy z wystarczalnością zasobów wytwórczych.

    * Organizacja aukcji uzupełniających po zakończeniu procesów aukcji dodatkowych na danych rok dostaw zapewni, że zmaksymalizowany zostanie udział dostawców zdolności wytwórczych, którzy spełniają limit emisji CO2, wymieniono w materiale.

    Nowe przepisy mają wejść w życie po 7 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

    (ISBnews)

  • 20.12, 14:30Rząd zajmie się projektem o rynku mocy dot. aukcji dodatkowych we wtorek 

    Warszawa, 20.12.2024 (ISBnews) - Rząd zajmie się we wtorek projektem nowelizacji ustawy o rynku mocy, dotyczącym aukcji dodatkowych, wynika z porządku obrad Rady Ministrów. Projekt zakłada przeprowadzenie czterech aukcji uzupełniających na następujące okresy dostaw: II połowa 2025 r. (aukcja półroczna) oraz na lata dostaw 2026, 2027 i 2028 (aukcje roczne).

    Posiedzenie Rady Ministrów we wtorek zaplanowano jako kontynuację posiedzenia z ostatniej środy. Wówczas projekt ustawy o rynku mocy nie został rozpatrzony.

    Projekt nowelizacji ustawy o rynku mocy wskazuje, że aukcje uzupełniające zostaną przeprowadzone po zakończeniu aukcji dodatkowych rynku mocy, tzn. będą przeprowadzone z krótszym niż rok wyprzedzeniem względem momentu rozpoczęcie trwania obowiązku mocowego (lead time).

    Organizacja aukcji uzupełniających po zakończeniu procesów aukcji dodatkowych na danych rok dostaw zapewni, że zmaksymalizowany zostanie udział dostawców zdolności wytwórczych spełniających limit emisji CO2, ponieważ jednostki niskoemisyjne mogą uczestniczyć zarówno w procesach pierwotnych rynku mocy (aukcja główna i dodatkowe) bez konkurencji ze strony jednostek wysokoemisyjnych, jak i konkurować z nimi w aukcjach uzupełniających.

    Jednostki wytwórcze niespełniające limitu emisji otrzymają możliwość zawarcia kontraktów na nie więcej niż jeden rok dostaw, ponieważ w aukcji uzupełniającej będą mogły zawrzeć kontrakt na pół roku (drugie półrocze 2025 r.) lub na rok (2026, 2027 lub 2028).

    Do udziału w aukcjach uzupełniających będą uprawnione: istniejące jednostki wytwórcze, istniejące jednostki wytwórcze zagraniczne (które wcześniej wygrały aukcję wstępną na dany okres dostaw, ale nie zawarły umowy mocowej), jednostki DSR składające się z istniejących jednostek fizycznych oraz jednostki DSR składające się z istniejących jednostek fizycznych zagranicznych (na zasadach jak jednostki wytwórcze zagraniczne), a także jednostki DSR planowane. Aby uczestniczyć w aukcjach uzupełniających, dany podmiot musi wziąć udział w certyfikacji ogólnej dla danego roku dostaw oraz w certyfikacji do aukcji uzupełniającej, podczas której deklaruje również swój udział w aukcji uzupełniającej.

    Projekt wskazuje, że sposób określenia parametrów aukcji uzupełniających rynku mocy został określony w przepisach ustawy o rynku mocy. Parametry aukcji uzupełniającej na dany rok będą ogłoszone przez ministra właściwego do spraw energii.

    W porządku obrad znalazł się także  projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, projekt ustawy o zmianie ustawy o znakach Sił Zbrojnych RP oraz projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich RP.

     (ISBnews)

  • 20.12, 13:31MKiS wierzy w wykorzystanie 1,6 mld zł z programu wsparcia pojazdów elektrycznych 

    Warszawa, 20.12.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) jest przekonane, że zużycie w zakładanym terminie do połowy 2026 roku całości środków w nowym programie wsparcia zakupu samochodów elektrycznych jest realne, ale w razie potrzeby możliwa będzie próba renegocjacji warunków programu z Komisją Europejską, poinformował wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta. 

    "Nowy program to nie jest 'Mój elektryk 2.0', to program zastępujący wprowadzenie podatku od aut spalinowych. Mamy w nim dużo środków do wydania do połowy 2026 roku, ale jesteśmy przekonani, że da się je zużyć. Ale jeśli będzie się zbliżał termin i będziemy widzieli, że są z tym problemy, będziemy rozmawiali z Komisją na ten temat" - powiedział Bolesta podczas konferencji prasowej.

    Jak podkreślił, "zobaczymy gdzie będziemy na koniec 2025 roku".

    "W razie potrzeby będziemy nakłaniali KE do modyfikacji programu, możliwe będzie np. podwyższenie dotacji lub przeznaczenie części środków na inne cele związane z elektromobilnością" - dodał wiceminister.

    Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) przekonywało niedawno, że z budżetu 1,6 mld zł w tym programie realne będzie wykorzystanie 20-25%, a maksymalnie 0,6 mld zł, głównie ze względu na wypadnięcie z programu przedsiębiorstw, które odpowiadają za ponad 70% zakupu nowych samochodów elektrycznych w Polsce.

    (ISBnews)

  • 19.12, 09:13Senat przyjął nowelę dot. zmiany zasad planowania wokół lotnisk 

    Warszawa, 19.12.2024 (ISBnews) – Senat przyjął bez poprawek nowelizację prawa lotniczego, która umożliwia w przypadku braku planu miejscowego wydawanie decyzji o warunkach zabudowy w otoczeniu lotnisk. Za nowelizacją głosowało 61 senatorów, przeciw było 29, wstrzymało się dwóch.

    .Ustawa zakłada uchylenie obowiązku uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla terenów objętych planem generalnym lotniska, znosząc związany z tym skutek dla decyzji o warunkach zabudowy, w postaci bezterminowego zawieszenia postępowania.

    Tym samym umożliwia wydawanie decyzji o warunkach zabudowy w otoczeniu lotnisk, w szczególności na obszarze objętym planem generalnym lotniska - w przypadku braku planu miejscowego - pod pełną kontrolą organu administracji lotniczej (prezesa ULC), który uzgadniać będzie projekty decyzji WZ.

    Ustawa ma prowadzić do zmiany sposobu zagospodarowania terenu w oparciu o decyzję o warunkach zabudowy, bez oczekiwania na uchwalenie planu miejscowego.

    W wymiarze prawnym, nastąpi zniesienie obowiązku uchwalenia planu miejscowego przez radę gminy oraz przywrócona zostanie możliwość wydawania decyzji o warunkach zabudowy (w tym odwieszone zostaną postępowania w tym przedmiocie).

    Poszerzone zostaną także kompetencje prezesa ULC w zakresie uzgadniania aktów planowania przestrzennego, podsumowano.

    (ISBnews)

  • 18.12, 12:38KE wprowadza dobrowolną etykietę emisji lotniczych (FEL) od lipca 2025 r. 

    Warszawa, 18.12.2024 (ISBnews) - Komisja Europejska (KE) przyjęła rozporządzenie wprowadzające etykietę emisji lotniczych (FEL), która wskazuje metodologię obliczania emisji, podała Komisja. Linie lotnicze obsługujące loty w obrębie UE lub z UE będą mogły dobrowolnie wprowadzić to rozwiązanie od lipca 2025 r.

    "Na początku przyszłego lata pasażerowie będą mieli możliwość przeglądania i porównywania szacowanych emisji gazów cieplarnianych swoich lotów, co umożliwi im podejmowanie bardziej świadomych decyzji zakupowych" - czytamy w komunikacie.

    Obecnie brak wspólnej metodologii i kryteriów szacowania emisji lotniczych sprawia, że linie lotnicze i sprzedawcy biletów zgłaszają poziomy emisji, korzystając z różnych metodologii, które niekoniecznie są porównywalne. Etykieta emisji lotniczych ma na celu zmianę tego stanu rzeczy poprzez ustanowienie niezawodnej i zharmonizowanej metodologii szacowania emisji lotniczych, biorąc pod uwagę takie czynniki, jak typ samolotu, średnia liczba pasażerów i wolumen ładunku na pokładzie, a także zużyte paliwo lotnicze, podała Komisja.

    Podczas wyszukiwania lotów lub rezerwacji biletów online, obok danych dotyczących emisji lotów będzie wyświetlana etykieta emisji lotniczych.

    "Pomoże to pasażerom podejmować świadome decyzje i ochroni ich przed wprowadzającymi w błąd twierdzeniami o greenwashingu" - wskazała Komisja.

    Etykieta emisji lotniczych - jak podaje Komisja - będzie wspierać przejście lotnictwa na zerową emisję netto, zapewniając "uczciwą konkurencję między liniami lotniczymi, promując wykorzystanie zrównoważonych paliw lotniczych (SAF) i wspierając odnowę floty".

    Ponieważ szacunki opierają się na rzeczywistych danych dotyczących zużycia, zachęci to również linie lotnicze do bardziej wydajnej i zrównoważonej działalności, podano.

    Do 1 lutego 2025 r. linie lotnicze obsługujące loty w obrębie UE lub odlatujące z UE mogą zdecydować się na udział w programie Flight Emissions Label. Aby to zrobić, muszą przesłać wymagane dane do EASA. Pierwsze etykiety lotów zostaną przydzielone przez EASA do 1 lipca 2025 r. i będą miały zastosowanie do lotów zaplanowanych w sezonie zimowym 2025 r.

    Rozporządzenie jest częścią szerszej strategii UE mającej na celu promowanie zrównoważonego lotnictwa, ze szczególnym uwzględnieniem zwiększenia wykorzystania SAF poprzez różne inicjatywy, w tym ReFuelEU Aviation, unijny system handlu emisjami (EU ETS) i inne środki. Celem jest zapewnienie uczciwej konkurencji w branży lotniczej przy jednoczesnym zachęcaniu do przejścia na bardziej zrównoważone praktyki.

    Jednocześnie zakazano innych inicjatyw wyświetlania pasażerom informacji o emisjach lotniczych w UE. Ma to zapewnić, że wszyscy operatorzy będą przestrzegać tych samych standardów.

    (ISBnews)

  • 16.12, 13:23KE wzywa Polskę do wdrożenia przepisów dot. opłat za przejazd i infrastrukturę drogową 

    Warszawa, 16.12.2024 (ISBnews) - Komisja Europejska podjęła decyzję o przesłaniu uzasadnionej opinii w związku z brakiem wdrożenia w Polsce dyrektywy ws. eurowiniety  2022/362, dotyczącej jednolitych zasad dotyczące nakładania opłat drogowych w całej UE, poinformowała KE.

    "Dyrektywa w sprawie eurowiniety ustanawia wspólne zasady dotyczące nakładania opłat opartych na odległości (opłaty drogowe) i opłat za użytkowanie opartych na czasie (winiety), umożliwiając państwom członkowskim odzyskiwanie kosztów infrastruktury (budowy, eksploatacji, utrzymania) za pośrednictwem opłat drogowych i winiet" - podano w komunikacie.

    Dyrektywa zmieniająca (UE) 2022/362 obejmuje teraz samochody osobowe, autobusy i autokary oraz małe pojazdy ciężarowe. Wymaga również, aby państwa członkowskie uwzględniały koszty środowiskowe zanieczyszczenia powietrza w swoich systemach pobierania opłat w celu ustalenia opłat na podstawie emisji CO2 pojazdu, mając na celu zmniejszenie emisji i zachęcanie do czystszych pojazdów ciężarowych.

    Termin transpozycji dyrektywy do prawa krajowego upłynął 25 marca 2024 r. Polska ma teraz dwa miesiące na odpowiedź i podjęcie niezbędnych środków. W przeciwnym razie Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu sprawy do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

    (ISBnews)

  • 16.12, 13:22KE wzywa Polskę do większego nadzoru nad bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego 

    Warszawa, 16.12.2024 (ISBnews) - Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, wysyłając do Polski pismo z formalnym zawiadomieniem za nieprzestrzeganie przepisów UE dotyczących nadzoru nad bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego, podała KE.

    Dotyczy to przestrzegania wymogów określonych w rozporządzeniu UE nr 965/2012 w sprawie wymagań technicznych i procedur administracyjnych dotyczących operacji lotniczych.

    "W styczniu 2024 r. kontrola przeprowadzona przez Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) wykazała, że Polska nie przeprowadza obowiązkowych testów trzeźwości członków personelu lotniczego i pokładowego, zarówno operatorów krajowych, jak i operatorów z innych państw europejskich i państw trzecich lądujących na polskich lotniskach" - wskazano w komunikacie.

    Jest to sprzeczne z art. 4(2) rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012, który wymaga, aby państwa członkowskie przeprowadzały testy trzeźwości członków personelu lotniczego i pokładowego operatorów podlegających ich własnemu nadzorowi, a także operatorów podlegających nadzorowi innego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego, podano.  

    Komisja wysłała zatem pismo z formalnym zawiadomieniem do Polski, która ma teraz dwa miesiące na odpowiedź i zajęcie się niedociągnięciami zgłoszonymi przez Komisję. W przypadku braku zadowalającej odpowiedzi Komisja może podjąć decyzję o wydaniu uzasadnionej opinii.    

    (ISBnews)

  • 16.12, 09:06Prezydent podpisał ustawę o transporcie drogowym dot. użytkowania pojazdów najmowanych 

    Warszawa, 16.12.2024 (ISBnews) - Prezydent podpisał nowelizację ustawy o transporcie drogowym, która wdraża do polskiego porządku prawnego przepisy dyrektywy 2022/738, dotyczące użytkowania na swoim terytorium pojazdu najmowanego przez przedsiębiorstwo mające siedzibę w innym państwie członkowskim, jeżeli pojazd ten został zarejestrowany lub dopuszczony do ruchu zgodnie z przepisami któregokolwiek państwa członkowskiego, podała Kancelaria Prezydenta.

    "Celem przyjęcia regulacji dotyczących korzystania z pojazdów najmowanych w dowolnym państwie członkowskim, a nie tylko w państwie członkowskim siedziby najmującego przedsiębiorstwa jest ułatwienie reakcji na krótkoterminowy, sezonowy lub tymczasowy wzrost zapotrzebowania przedsiębiorców na pojazdy oraz zastąpienie zepsutych lub uszkodzonych pojazdów, przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z niezbędnymi wymogami bezpieczeństwa oraz zapewnieniu odpowiednich warunków pracy kierowcom" - czytamy w komunikacie.

    W założeniach przyjęte rozwiązania mają pozwolić na zwiększenie wykorzystania pojazdów oraz poprawę elastyczności i produktywności przedsiębiorstw wykonujących transport drogowy. Zgodnie z przepisami, dopuszcza się wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy, międzynarodowego transportu drogowego rzeczy, niezarobkowego krajowego przewozu drogowego rzeczy oraz niezarobkowego międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy pojazdem najmowanym przez przedsiębiorców mających siedzibę na terytorium RP, pod warunkiem, że korzystanie z takiego pojazdu nie trwa dłużej niż przez:

    - trzy kolejne miesiące w danym roku kalendarzowym od dnia zgłoszenia pojazdu do właściwego organu - w przypadku wykonywania krajowego transportu drogowego rzeczy lub międzynarodowego transportu drogowego rzeczy;

    - dwa kolejne miesiące w danym roku kalendarzowym od dnia zgłoszenia pojazdu do właściwego organu - w przypadku wykonywania niezarobkowego krajowego przewozu drogowego rzeczy lub niezarobkowego międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy.

    Ponadto dodawany przepis dopuszcza korzystanie z pojazdu najmowanego lub pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez przedsiębiorców mających siedzibę w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym w celu wykonywania przewozów na terytorium RP, pod warunkiem że:

    - pojazd jest używany zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1071/2009 i rozporządzeniem (WE) nr 1072/2009, jeżeli przepisy te mają zastosowanie do wykonywanego przewozu;

    - umowa dotyczy wyłącznie najmu pojazdu bez kierowcy i nie towarzyszy jej umowa o świadczenie usług zawarta z tym samym przedsiębiorcą dotycząca kierowców lub personelu towarzyszącego;

    - pojazd jest prowadzony przez personel przedsiębiorcy będącego najemcą pojazdu;

    - pojazd pozostaje w wyłącznej dyspozycji przedsiębiorcy użytkującego pojazd przez cały okres obowiązywania umowy najmu.

    Prawodawstwo unijne wymaga od państw członkowskich zapewnienia, aby na ich terytorium była stosowana spójna krajowa strategia egzekwowania przepisów kabotażowych.

    Ponadto każde państwo członkowskie jest obowiązane zapewnić, aby kontrole obejmowały w stosownych przypadkach kontrolę przewozów kabotażowych. Dlatego też w nowelizacji ustawy o dodano przepis, zgodnie z którym Główny Inspektor Transportu Drogowego będzie opracowywał, co dwa lata, we współpracy z komendantem głównym Policji i szefem Krajowej Administracji Skarbowej, jednolitą krajową strategię kontroli przepisów w zakresie przewozów kabotażowych.

    W nowelizacji zawarto również przepisy przejściowe regulujące sprawy postępowań administracyjnych wszczętych i nie zakończonych w zakresie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji wspólnotowej. Odnośnie tych postępowań będą stosowane przepisy dotychczasowe.

    Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.

    (ISBnews)