ISBNewsLetter
S U B S K R Y P C J A

Zapisz się na bezpłatny ISBNewsLetter

Zachęcamy do subskrypcji naszego newslettera, w którym codziennie znajdą Państwo najważniejszą depeszę ISBnews, przegląd informacji dostępnych w naszym Portalu i kalendarium nadchodzących wydarzeń biznesowych i ekonomicznych. Subskrypcja jest bezpłatna.

* Dołączając do ISBNewsLetter'a wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. nr 144, poz. 1204). Twój adres e-mail będzie wykorzystany wyłącznie do przekazywania informacji na temat działań ISBNews i nie zostanie przekazane podmiotom trzecim. W kazdej chwili można wypisać się z listy subskrybentów klikając link na dole każdego ISBNewsLettera.

Najnowsze depesze: ISBnews Legislacja

  • 12.12, 17:16Morawiecki w expose: Polska ma stać się centrum logistycznym Europy 

    Warszawa, 12.12.2017 (ISBnews) - Premier Mateusz Morawiecki zadeklarował podczas swojego expose w Sejmie, że jego rząd będzie dążył do utworzenia z Polski centrum logistycznego Europy. Cele szczegółowe to m.in. budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), odbudowa portów morskich, dokończenie dróg ekspresowych i autostrad, a także - w następnej dekadzie - skoncentrowanie się na poprawie komunikacji powiatowej i gminnej.

    Wskazał, że CPK to kluczowy element strategii rozwoju transportu w Polsce. To nie tylko szansa dla sektora lotniczego, ale też szansa dla rozwoju transportu kolejowego. "CPK to będzie nasza Gdynia w sercu Polski, a także w sercu Europy" - powiedział Morawiecki w Sejmie.

    Kolejny cel to odbudowa portów morskich - Trójmiasto, Szczecin, Świnoujście oraz budowa tunelu łączącego Świnoujście z Polską.

    "To wszystko będzie kolejnym bardzo ważnym krokiem na drodze do utworzenia z Polski centrum logistycznego Europy" - stwierdził premier.

    "Brakuje u nas wciąż jeszcze wielu dróg ekspresowych i autostrad, zwłaszcza brakuje Via Carpatia w Polsce Wschodniej, brakuje także szczególnie dróg łączących Północ-Południe, zgodnie z ideą Trójmorza. I my je dokończymy: S3, S7, A1" - powiedział także Morawiecki.

    Podkreślił jednocześnie, że w kolejnej dekadzie musimy skoncentrować się na znaczącej poprawie komunikacji powiatowej i gminnej, na poprawie komunikacji drogowej i kolejowej.

    "Na to będziemy przeznaczać więcej środków, również z budżetu państwa i liczę na bliską współpracę ze wszystkimi samorządami" - podsumował premier.

    (ISBnews)

     

  • 08.12, 11:55MIB: Inspekcja Transportu Drogowego zajmie się poborem opłat od XI 2018 r.  

    Warszawa, 08.12.2017 (ISBnews) - Sejm uchwalił nowelizację ustawy o drogach publicznych, która zakłada przeniesienie zadań związanych z poborem opłaty elektronicznej za przejazd samochodami po drogach krajowych od Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) do Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD), poinformowało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MIB). Nowelizacja ustawy ma wejść w życie 3 listopada 2018 r.

    MIB poinformowało także, że do GITD przeniesiono także wszystkie kompetencje związane z systemem poboru opłaty elektronicznej oraz opłaty za przejazd autostradą na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA. To projekt rządowy przyjęty z inicjatywy ministra infrastruktury i budownictwa.

    "Obsługa systemu poboru opłat kosztowała rząd ponad 3 mld zł, które zostały wypłacone zagranicznemu podmiotowi prywatnemu. Nowa ustawa to zmienia" – powiedział w Sejmie minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie. 

    Nowe zadania GITD będzie wykonywał samodzielnie (ewentualnie z pomocą innych organów administracji rządowej), a zakres czynności, które będą mogły zostać powierzone podmiotom trzecim z sektora prywatnego zostanie ograniczony do niezbędnego minimum.

    "GITD ma doświadczenie wynikające z prowadzenia czynności kontrolnych w Krajowym Systemie Poboru Opłat (KSPO), co wymagało ścisłej współpracy z GDDKiA i wykonawcą systemu oraz znajomości zasad jego funkcjonowania. Ponadto, GITD ma doświadczenie w budowie i utrzymaniu systemów teleinformatycznych – prowadzi Centralną Ewidencję Naruszeń oraz zbudował Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego" - czytamy dalej.

    Według resortu zaletą proponowanego rozwiązania jest w szczególności zapewnienie ciągłości działania KSPO oraz docelowa optymalizacja kosztów jego funkcjonowania, a także wzmocnienie nadzoru i kontroli ministra infrastruktury nad organem realizującym pobór opłat na drogach zarządzanych przez państwo. Proponowane rozwiązanie pozwoli na maksymalne uniezależnienie procesu poboru opłat drogowych od podmiotów trzecich (w tym z kapitałem zagranicznym) oraz maksymalizację stopnia wykorzystania istniejących aktywów, które zostaną przejęte przez GITD od GDDKiA. Dzięki przejęciu pełnej kontroli nad KSPO przez administrację państwową  ułatwione będzie ewentualne dokonywanie szybkich zmian w systemie.

    "Nowe przepisy zapewnią również odpowiednią ochronę danych osobowych gromadzonych w ramach KSPO i wyższą standaryzację rozwiązań, w tym możliwości rozwoju KSPO i jego integracji z innymi systemami teleinformatycznymi. Chodzi o zapewnienie efektywniejszego wykonywania zadań administracji publicznej, m.in. dotyczącego  monitorowania przewozu drogowego towarów, stwierdzania i sankcjonowania naruszeń dotyczących przejazdów pojazdami nienormatywnymi czy kontroli zezwoleń wydawanych dla przewoźników zagranicznych" - podano także.

    Zaproponowano, aby nowelizacja ustawy weszła w życie 3 listopada 2018 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które będą obowiązywać w innych terminach.

    (ISBnews)

  • 28.11, 14:25Rząd przyjął politykę dla infrastruktury logistycznej sektora naftowego 

    Warszawa, 28.11.2017 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia "Polityki Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym", która zakłada budowę dwóch rurociągów oraz zmianę właściciela kopalń soli, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    "'Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym' przedstawia program działań wobec organów administracji publicznej oraz spółek, których akcje w całości lub w części należą do Skarbu Państwa. Chodzi o budowę nowej infrastruktury logistycznej oraz zmianę struktury infrastrukturalno-właścicielskiej w sektorze naftowym. Realizacja Polityki w znaczącym stopniu przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego państwa" - czytamy w komunikacie.

    Głównymi przedsięwzięciami przewidzianymi w dokumencie są budowa drugiej nitki rurociągu Pomorskiego (Płock-Gdańsk) i budowa rurociągu paliwowego Boronów-Trzebinia, za które odpowiadać będzie PERN.

    Zaplanowano także zmiany struktury infrastrukturalno-właścicielskiej w sektorze. Wśród założeń jest m.in. nabycie akcji Inowrocławskich Kopalń Soli "Solino" i udziałów Kopalni Soli Lubień przez Gaz-System.

    "W spółkach, których akcje w części należą do Skarbu Państwa, dążyć się będzie do realizacji programu działań przez wykonywanie praw ze swoich akcji. Program zakłada, że:

    1. PKN Orlen S.A. i Grupa Lotos S.A. skoncentrują się na swojej działalności podstawowej, tj. produkcji oraz obrocie paliwami;

    2. podmiotem wiodącym, jeśli chodzi o transport rurociągowy oraz magazynowanie ropy i paliw będzie PERN S.A.;

    3. podmiotem odpowiedzialnym za skoordynowanie działań dotyczących gospodarki solankowej, poprzez zakup akcji Inowrocławskie Kopalnie Soli 'Solino' S.A. oraz udziałów Kopalnia Soli Lubień Sp. z o.o., będzie OGP Gaz-System S.A." - czytamy dalej.

    (ISBnews)

     

  • 24.11, 10:50Sejm przyjął nowelizację o biokomponentach i biopaliwach ciekłych 

    Warszawa, 24.11.2017 (ISBnews) - Sejm przyjął projekt ustawy nowelizujący ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych dostosowując prawo do przepisów Unii Europejskiej ws. jakości benzyny i olejów napędowych.

    W uzasadnieniu do projektu ustawy podano, że wydanie ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw jest niezbędne w celu dostosowania prawa krajowego do prawa UE, zapewnienia poprawy funkcjonowania rynku biokomponentów i biopaliw ciekłych w Polsce, jak również w celu dostosowania przepisów prawnych do aktualnej sytuacji panującej na rynku i przesądzenie o wysokości i charakterze obowiązków wynikających z przepisów unijnych w perspektywie roku 2020

    "Przyjęte propozycje obejmują następujące kwestie: 1. Określenie w przepisach ustawy, do roku 2020, poziomów NCW - zamiast określania tych poziomów w trybie rozporządzenia Rady Ministrów wraz z pozostawieniem delegacji do ich wydawania w latach kolejnych. Wysokość NCW, zgodnie z przedłożoną propozycją wynosi: - 7,1% - na 2017 r., - 7,5% - na 2018 r., - 8% - na 2019 r., - 8,5% - na 2020 r. Przy czym, należy mieć na uwadze, że wysokość NCW na lata 2017-2020 została już określona przepisami ustawy w art. 7 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1986)" - czytamy w uzasadnieniu.

    W celu efektywnej realizacji ww. celów projekt ustawy zakłada wykorzystanie szeregu instrumentów prawnych pozwalających zarówno na zrealizowanie unijnych zobowiązań oraz uwzględniających konieczność osiągnięcia określonych celów gospodarczych, do których w okresie 2017-2020 zaliczono:
    1. Optymalizację kosztów realizacji NCW, umożliwioną w szczególności przez zapewnienie braku wzrostu obciążeń z tytułu realizacji NCW w latach 2017-2019 dla podmiotów realizujących NCW, spełniających określone kryteria wskazane w ustawie (z przeprowadzonych analiz wynika, iż w praktyce, dzięki planowanemu wzrostowi zapotrzebowania na paliwa transportowe w kraju możliwe jest wręcz obniżanie poziomu tego obowiązku);
    2. Zachowanie dotychczasowego wolumenu krajowej produkcji biokomponentów wykorzystywanych do realizacji NCW - gwarantujące w najbliższych latach stabilne zapotrzebowanie na surowce rolne wykorzystywane do produkcji biokomponentów, pozytywnie wpływając na sytuację ekonomiczną ich producentów, podano także. 

    Teraz ustawą zajmie się Senat.

    (ISBnews)

  • 21.11, 14:23Rząd przyjął nowelę dot. przeniesienia poboru opłat za przejazd samochodami 

    Warszawa, 21.11.2017 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Projekt zakłada przeniesienie zadań związanych z poborem opłaty elektronicznej za przejazd samochodami po drogach krajowych od Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) do Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD).

    "Do GITD przeniesiono także wszystkie kompetencje związane z systemem poboru opłaty elektronicznej oraz opłaty za przejazd autostradą na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA" - czytamy w komunikacie.

    Nowe zadania GITD będzie wykonywał samodzielnie (ewentualnie z pomocą innych organów administracji rządowej), a zakres czynności, które będą mogły zostać powierzone podmiotom trzecim z sektora prywatnego zostanie ograniczony do niezbędnego minimum, podano także.

    "GITD ma doświadczenie wynikające z prowadzenia czynności kontrolnych w Krajowym Systemie Poboru Opłat (KSPO), co wymagało ścisłej współpracy z GDDKiA i wykonawcą systemu oraz znajomości zasad jego funkcjonowania. Ponadto, GITD ma doświadczenie w budowie i utrzymaniu systemów teleinformatycznych - prowadzi Centralną Ewidencję Naruszeń oraz zbudował Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego" - czytamy także.

    Według CIR, zaletą proponowanego rozwiązania jest w szczególności zapewnienie ciągłości działania KSPO oraz docelowa optymalizacja kosztów jego funkcjonowania, a także wzmocnienie nadzoru i kontroli ministra infrastruktury nad organem realizującym pobór opłat na drogach zarządzanych przez państwo. 

    "Proponowane rozwiązanie pozwoli na maksymalne uniezależnienie procesu poboru opłat drogowych od podmiotów trzecich (w tym z kapitałem zagranicznym) oraz maksymalizację stopnia wykorzystania istniejących aktywów, które zostaną przejęte przez GITD od GDDKiA. Dzięki przejęciu pełnej kontroli nad KSPO przez administrację państwową  ułatwione będzie ewentualne dokonywanie szybkich zmian w systemie" - czytamy także.

    CIR tłumaczy, że nowe przepisy zapewnią również odpowiednią ochronę danych osobowych gromadzonych w ramach KSPO i wyższą standaryzację rozwiązań, w tym możliwości rozwoju KSPO i jego integracji z innymi systemami teleinformatycznymi.

    "Chodzi o zapewnienie efektywniejszego wykonywania zadań administracji publicznej, m.in. dotyczącego  monitorowania przewozu drogowego towarów, stwierdzania i sankcjonowania naruszeń dotyczących przejazdów pojazdami nienormatywnymi czy kontroli zezwoleń wydawanych dla przewoźników zagranicznych" - czytamy dalej.

    Zaproponowano, aby nowelizacja ustawy weszła w życie 3 listopada 2018 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które powinny obowiązywać w innych terminach.

    (ISBnews)

  • 20.11, 09:53Kurtyka: Rząd zajmie się ustawą o elektromobilności w najbliższym czasie 

    Londyn, 20.11.2017 (ISBnews) - Projekt ustawy o elektromobilności został już zaakceptowany przez Komitet Stały Rady Ministrów i w najbliższym czasie trafi pod obrady Rady Ministrów, poinformował ISBnews wiceminister energii Michał Kurtyka.

    "Jesteśmy na końcowym etapie prac rządowych. Mieliśmy okazję przejść przez Komitet Stały Rady Ministrów i w tym momencie ustawa czeka na to, żeby zostać skierowaną na Radę Ministrów. To kwestia krótsza niż kilka tygodni" - powiedział Kurtyka ISBnews w kuluarach konferencji Poland 2.0. Summit, współorganizowanej w Londynie przez polskie organizacje studenckie i Boston Consulting Group (BFG).

    Ministerstwo Energii skierowało projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych do konsultacji pod koniec kwietnia br. Liczyło wówczas, że ustawa wejdzie w życie od 1 stycznia 2018 r. Projekt ustawy zakłada m.in. konkursy na budowę infrastruktury ładowania w 32 gminach, zwolnienia finansowe dla firm i ułatwienia dla kierowców poruszających się samochodami elektrycznymi.

    "My uważamy, że ten cel, który sobie wyznaczyliśmy, tzn. 1 mln pojazdów elektrycznych w 2025 r. jest realistyczny i ambitny, czyli taki, który wymaga już zmobilizowania dosyć sporej liczby instytucji publicznych, ale też finansowania, m.in. rozwoju infrastruktury. Na pewno bardzo dużo się będzie działo w najbliższych latach, jeżeli chodzi o technologię na całym świecie" - dodał Kurtyka w rozmowie z ISBnews.

    Wiceminister wskazał, że - w przeciwieństwie do niektórych krajów - Polska nie będzie wyznaczać terminu, po którym zaprzestałaby rejestracji pojazdów na benzynę i olej napędowy.

    "My nie jesteśmy w takiej konwencji, żebyśmy chcieli licytować się na anonse, natomiast na pewno zależy nam na tym, żeby zwiększać udział pojazdów elektrycznych, w szczególności w transporcie publicznym i ustawa o elektromobilności zakłada, że w 2028 r. 30% transportu autobusowego w miastach będzie realizowane autobusami elektrycznymi" - podsumował Kurtyka.

    Tomasz Oljasz

    (ISBnews)

     

  • 08.11, 13:58Komisja Europejska chce zmniejszenia emisji CO2 prrzez auta o 30% w 2030 r. 

    Warszawa, 08.11.2017 (ISBnews) - Średni poziom emisji CO2 powinien być w 2030 r. o 30% niższy w porównaniu z rokiem 2021, zarówno w przypadku samochodów osobowych, jak i dostawczych, poinformowała Komisja. Zaproponowane przez Komisję cele w zakresie redukcji emisji CO2 są częścią przyjętego dziś pakietu na rzecz mobilności ekologicznej.

    "Jesteśmy świadkami początku nowej ery przyjaznej dla klimatu transformacji ekonomicznej. Dzięki warunkom, jakie tworzy zaprezentowany dziś zestaw propozycji, europejscy producenci będą mogli objąć pozycję lidera globalnej transformacji energetycznej zamiast podążać za konkurencją. Propozycje te stanowią zachętę do produkowania najlepszych, najczystszych i najbardziej konkurencyjnych samochodów, dając szansę na odzyskanie zaufania konsumentów. Jest to zdecydowany krok w dobrym kierunku: celem jest nowoczesna, zrównoważona gospodarka europejska, czystsze powietrze w europejskich miastach i lepsze zintegrowanie odnawialnych źródeł energii z obecnymi i przyszłymi systemami energetycznymi" - powiedział  wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za unię energetyczną Maroš Šefčovič, cytowany w komunikacie.

    Pakiet na rzecz mobilności ekologicznej obejmuje następujące dokumenty: nowe normy emisji CO2, dyrektywa w sprawie ekologicznie czystych pojazdów, plan działania i rozwiązania inwestycyjne na rzecz transeuropejskiego rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, przegląd dyrektywy w sprawie transportu kombinowanego, przegląd dyrektywy w sprawie pasażerskich usług autokarowych i  inicjatywa w zakresie baterii, podano także.

    "Europejski przemysł motoryzacyjny znajduje się w punkcie zwrotnym. Aby utrzymał swoją pozycję globalnego lidera, a także przez wzgląd na środowisko i zdrowie publiczne, musi on inwestować w nowe i czyste technologie. Będziemy ułatwiać wprowadzanie na rynek pojazdów bezemisyjnych, wspierając tworzenie spójnej infrastruktury ładowania i produkcję wysokiej jakości baterii w Europie" - powiedziała komisarz do spraw rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP Elżbieta Bieńkowska, również cytowana w komunikacie.

    Propozycje należące do pakietu na rzecz mobilności ekologicznej zostaną teraz przesłane współprawodawcom. Komisja wezwała wszystkie zainteresowane strony do ścisłej współpracy w celu szybkiego przyjęcia i wdrożenia powyższych wniosków i środków, aby jak najszybciej osiągnąć i zmaksymalizować korzyści dla przemysłu UE, przedsiębiorstw, pracowników i obywateli, podano w materiale.

    "Pakiet jest elementem szerszych działań politycznych mających na celu wzmocnienie europejskiego przemysłu i zwiększenie jego konkurencyjności. Zgodnie z zapowiedzią w nowej strategii dotyczącej polityki przemysłowej UE, która została przedstawiona we wrześniu 2017 r., działania Komisji mają pomóc w tym, aby europejski przemysł utrzymał lub uzyskał wiodącą pozycję na świecie w dziedzinie innowacji, digitalizacji i dekarbonizacji" - podsumowano.

    (ISBnews)

     

  • 24.10, 17:05Rząd przyjął nowelę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych 

    Warszawa, 24.10.2017 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw, poinformowało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Projekt dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej dotyczących jakości benzyny i olejów napędowych oraz promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych.

    "Przewidziano m.in.:
    -  optymalizację kosztów Narodowego Celu Wskaźnikowego (tj. minimalnego udziału biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie), przez zapewnienie, że nie wzrosną obciążenia związane z realizacją NCW w latach 2018-2019 dla podmiotów realizujących NCW (z przeprowadzonych analiz wynika, że dzięki planowanemu wzrostowi zapotrzebowania na paliwa transportowe w kraju możliwe jest nawet obniżanie poziomu tego obowiązku);
    - zachowanie dotychczasowego poziomu krajowej produkcji biokomponentów wykorzystywanych do realizacji NCW (w najbliższych latach będzie to gwarantowało stabilne zapotrzebowanie na surowce rolne wykorzystywane do produkcji biokomponentów, pozytywnie wpływając na sytuację ekonomiczną ich producentów)" - czytamy w komunikacie.

    Do realizacji tych celów zaproponowano m.in.: potwierdzenie następujących wysokości NCW:

    - 7,1% - na 2017 r.;
    - 7,5% - na 2018 r.;
    - 8% - na 2019 r.;
    - 8,5% - na 2020 r.

    a także określenie wartości współczynników redukcyjnych:
    - 0,86 w 2018 r.
    - 0,82 w 2019 r.

    Projekt przewiduje również wprowadzenie opłaty zastępczej - instrumentu, zgodnie z którym w latach 2018-2019 realizacja NCW przez podmiot na poziomie min. 85% poziomu realizowanego w danym roku kalendarzowym, umożliwia mu wywiązanie się z  części tego obowiązku przez uiszczenie opłaty zastępczej, a także określenie limitów dla biokomponentów wytworzonych z surowców uprawniających do podwójnego naliczania biokomponentów do NCW do 2019 r.:
    - 0,3% w 2018 r.
    - 0,5% w 2019 r.

    Zaproponowano także doprecyzowanie kwestii związanych z wysokością kar wymierzanych przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki za brak realizacji NCW, co pozwoli na ich efektywniejsze i bardziej skuteczne wymierzanie.

    Nowe prawo miałoby wejść w życie 1 stycznia 2018 r., z wyjątkiem przepisów umożliwiających wykorzystanie produktów współuwodornienia do realizacji NCW, które zaczną obowiązywać 1 stycznia 2020 r.

    (ISBnews)

     

  • 23.10, 12:58Komitet Stały RM przyjął projekt ustawy ws. Funduszu Niskoemisyjnego Transportu 

    Warszawa, 23.10.2017 (ISBnews) - Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw, dzięki której powołany zostanie Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, podano na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

    Fundusz Niskoemisyjnego Transportu ma być państwowym funduszem celowym, którego dysponentem będzie minister właściwy do spraw energii, czytamy w projekcie ustawy.

    Obsługę funduszu ma prowadzić Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przy pomocy powołanego w tym celu zespołu.

    "Ponadto projekt istotnie rozszerza katalog działań, na które mogą zostać przeznaczone środki finansowe, uwzględniając działania związane z szeroko rozumianym pojęciem transportu niskoemisyjnego, do którego poza biokomponentami wlicza się przede wszystkim inne paliwa alternatywne, w tym energię elektryczną wykorzystywaną do napędu pojazdów" - czytamy w "Ocenie skutków regulacji".

    Oczekiwanym efektem ma być zapewnienie wsparcia także takim paliwom, jak CNG, LNG i wodór.

    Przewidywany wpływ na sektor finansów publicznych to 5 295 mln zł na poziomie budżetu państwa i 6,8 mln zł na poziomie innych jednostek w okresie 10 lat od wejścia w życie ustawy, podano także w OSR.

    Źródłem finansowania funduszu mają być dotacje z budżetu w wysokości 1,5% planowanych w poprzednim roku budżetowym wpływów z akcyzy od paliw silnikowych, odsetki od wolnych środków funduszu oraz środki przekazywane przez operatora elektroenergetycznego systemu przesyłowego w wysokości 0,1% uzasadnionego zwrotu z kapitału zaangażowanego w wykonywaną działalność gospodarczą przesyłu energii.

    W lipcu br. Ministerstwo Energii wskazało, że projekt ustawy tworzący Fundusz Niskoemisyjnego Transportu jest jednym z dokumentów strategicznych w ramach realizacji Programu Rozwoju Elektromobilności.

    (ISBnews)

  • 13.10, 10:40Polska analiza wskazuje, że prawo UE ma zastosowanie do gazociągu Nord Stream II 

    Warszawa, 13.10.2017 (ISBnews) - Analiza prawna przygotowana przez polskich ekspertów wskazuje, że nie ma żadnych prawnych podstaw do twierdzeń, że prawo Unii Europejskiej, w tym w szczególności tzw. III pakiet energetyczny, nie powinny być stosowane wobec gazociągów takich jak Nord Stream 2, na całej jego długości, poinformowało Ministerstwo Energii.

    "Gazociąg Nord Stream 2 będzie służyć bezpośrednim dostawom gazu ziemnego z Federacji Rosyjskiej przez Morze Bałtyckie do Niemiec omijając funkcjonujące, lądowe szlaki transportu gazu ziemnego. Konieczność stosowania prawa UE na terytorium państw UE oraz ich wodach terytorialnych nie budzi wątpliwości. Z naszej analizy wynika, że argumenty służb prawnych Rady w tym zakresie są pozbawione podstaw prawnych. Zastosowanie jurysdykcji UE do części gazociągu leżącej poza jej terytorium wynika z konieczności zachowania jednolitości regulacyjnej całego gazociągu oraz ochrony konkurencji na europejskim rynku gazu. Trybunał Sprawiedliwości UE niejednokrotnie potwierdzał konieczność stosowania prawa UE w takich przypadkach" - czytamy w komunikacie.

    Polska delegacja przestawiła analizę podczas posiedzenia Grupy Roboczej ds. Energii, które odbyło się 12 października br.

    "Obowiązkiem instytucji unijnych jest podejmowanie wszelkich działań mających na celu zapewnienie stosowania prawa europejskiego wszędzie tam, gdzie powinno ono obowiązywać. - Konieczność stosowania prawa UE do gazociągu wynika nie tylko z brzmienia przepisów prawa UE, ale również konsekwencji budowy gazociągu dla funkcjonowania rynku wewnętrznego gazu ziemnego UE w przyszłości" - powiedział wiceminister energii Michał Kurtyka, cytowany w komunikacie.

    Pod koniec września służby prawne Unii Europejskiej wydały opinię, zgodnie z którą kwestia budowy gazociągu Nord Stream II nie podlega jurysdykcji prawa Unii Europejskiej, w szczególności tzw. III pakietu energetycznego.

    (ISBnews)

  • 28.09, 12:26Program dot. morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry będzie warty 260 mln zł 

    Warszawa, 28.09.2017 (ISBnews) - Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przedstawiło projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn.: "Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2018-2028", podała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (KPRM). Szacowana wartość programu wynosi blisko 260 mln zł.

    "Istotą programu wieloletniego jest zapewnienie finansowania na utrzymanie bezpiecznego dostępu do portów morskich rejonu ujścia Odry, położonych w obszarze działania dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie, w latach 2018-2028, w zakresie niezbędnym do prowadzenia bezpiecznej i niezakłóconej żeglugi statków o parametrach wynikających z aktualnie obowiązujących przepisów, w tym z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 maja 2015 r. w sprawie określenia obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowe" - czytamy w projekcie.

    Zakres programu obejmuje:
    1) coroczne pogłębianie konserwacyjne toru wodnego prowadzącego z redy portu morskiego w Świnoujściu do akwenów portowych (obejmujących również port zewnętrzny w Świnoujściu z terminalem LNG);
    2) coroczne pogłębianie konserwacyjne toru wodnego Świnoujście - Szczecin (od 2023 r. zmiana parametrów toru, w tym głębokości z 10,5 m na 12,5 m w związku z realizacją ww. projektu modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do 12,5 metra), prowadzącego ze Świnoujścia przez Zalew Szczeciński i Odrę do Szczecina (z odgałęzieniem do portu w Policach);
    3) modernizację i utrzymanie pól refulacyjnych, podano także.

    "Wykonawcą programu będzie dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Szacowana wartość programu wynosi 259 967 tys. zł" - czytamy także.

    (ISBnews)

     

  • 22.09, 10:52KPRM: Koszt Centralnego Portu Komunikacyjnego wyniesie 30,9-34,9 mld zł 

    Warszawa, 22.09.2017 (ISBnews) - Łączny koszt realizacji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) przy założeniu najszerszego zakresu prac zawiera się tym między 30,9 mld zł a 34,9 mld zł, poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Podstawowy proces inwestycyjny ma zakończyć się do 2027 r.

    "Koncepcja zakłada koszty komponentu lotniczego w wysokości 16-19 mld zł (w oparciu o koszty wzniesienia porównywalnych portów lotniczych na świecie), koszty komponentu kolejowego w wysokości 8-9 mld zł (w oparciu o szacunki zawarte w studium wykonalności dla budowy linii kolejowej dużych prędkości 'Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław'), koszty komponentu drogowego to od 1,75 mld zł (w przypadku budowy 65 km) do 6,87 mld zł (w przypadku rozbudowy Autostradowej Obwodnicy Warszawy, w oparciu o szacunki Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad). Łącznie realizacja podstawowych założeń niniejszego dokumentu przy założeniu najszerszego zakresu prac zawiera się tym samym między kwotami 30,9 a 34,9 mld zł" - czytamy w dokumencie "Koncepcja przygotowania i realizacji inwestycji Port 'Solidarność' - Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej" .

    Ze względu na zróżnicowany charakter poszczególnych komponentów, dla każdego z nich może być rozważana inna strategia pozyskania finansowania, dlatego też na obecnym etapie nie uznano za celowe szczegółowego przesądzania o sposobie pozyskania finansowania, poddano także.

    "Przyjęte harmonogramy zmierzają do zakończenia podstawowego procesu inwestycyjnego do 2027 r., zakładając równoległe prowadzenie poszczególnych przedsięwzięć inwestycyjnych" - czytamy dalej.

    W dokumencie rekomendowano rozbudowę sieci kolejowej, które zaplanowano jako niezbędne uzupełnienia sieci kolejowej spinającej ją w układ odpowiadający potrzebom przewozowym Polski, uzasadniono.

    "Etap początkowy zwany dalej 'etapem zerowym' (konieczny do powstania CPK) zakłada zbudowanie węzła i bezpośrednich łączników umożliwiających szybki dojazd/wyjazd z węzła na linie kolejowe na kierunki południkowe oraz równoleżnikowe, zarówno dla pociągów międzyregionalnych, regionalnych, jak i aglomeracyjnych. W dokumencie zawarto również scenariusze dalszej rozbudowy sieci kolejowej przedstawione, przy czym część z nich mogłaby zostać zrealizowana przed oddaniem Portu 'Solidarność' do użytku" - czytamy dalej.

    W zakresie inwestycji drogowych niniejsza Koncepcja zakłada przebudowę autostrady A2, jak również budowę Autostradowej Obwodnicy Warszawy przewidzianej w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do 2030 roku, przy czym wariant minimalny zakłada wykonanie odcinka około 65 km, łączącego DK 92 (węzeł Sochaczew) - węzeł CPK na A2 - drogę ekspresową S8 - drogę ekspresową S7 (węzeł w Grójcu), wariant optymalny natomiast (zapewniający swobodny dojazd do CPK i przekierowanie ruchu ciężarowego wokół Warszawy) zakłada wykonanie odcinków o łącznej długości 248 km łączącej ponadto Grójec (S8) - Kołbiel (Węzeł S17) - Mińsk Mazowiecki (Węzeł A2) - oraz Sochaczew - Wyszogród - Zakroczym - Serock - Wyszków, podano również.

    CPK ma być jednym z największych przesiadkowych lotnisk w Europie. Docelowo ma obsługiwać nawet 50 mln pasażerów rocznie.

    Pełnomocnik rządu do spraw CPK Mikołaj Wild poinformował wcześniej w tym tygodniu, że port powstanie w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów.

    (ISBnews)

  • 20.09, 16:55ME skierowało do konsultacji projekt zmian w nadzorze nad spółkami energet. 

    Warszawa, 20.09.2017 (ISBnews) - Ministerstwo Energii skierowało do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych projekt nowelizacji ustawy o szczególnych uprawnieniach ministra właściwego do spraw energii oraz ich wykonywaniu w niektórych spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych, prowadzących działalność w sektorach energii elektrycznej, ropy naftowej oraz paliw gazowych oraz ustawy o zarządzaniu kryzysowym, podał resort. Projekt przewiduje m.in. powołanie pełnomocników ds. ochrony infrastruktury krytycznej i przekazanie nadzoru nad operatorami przesyłowymi pełnomocnikowi rządu ds. kluczowej infrastruktury energetycznej.

    "Proponowane zmiany mają na celu wzmocnienie systemu ochrony infrastruktury krytycznej oraz dostosowanie przepisów ustawy o szczególnych uprawnieniach ministra energii do przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne" – czytamy w komunikacie.

    Projekt przewiduje m.in. utworzenie instytucji pełnomocnika ds. ochrony infrastruktury krytycznej, funkcjonującego w strukturach organizacyjnych operatorów infrastruktury krytycznej (tzn. systemów zaopatrzenia w energię, surowce energetyczne i paliwa, łączności i sieci teleinformatycznych) przy jednoczesnym usunięciu pojęcia "osoby odpowiedzialnej za utrzymywanie kontaktów z podmiotami właściwymi w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej".

    "Efektem proponowanych rozwiązań będzie zapewnienie, przy pomocy instytucji pełnomocnika maksymalnie efektywnie współpracy operatorów infrastruktury krytycznej z administracją publiczną w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej, co przełoży się na jakość każdego z aspektów ochrony tej infrastruktury"- czytamy w "Ocenie skutków regulacji".

    Ponadto projekt przewiduje m.in. przekazanie nadzoru nad Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) oraz Operatorem Gazociągów Przesyłowych Gaz-System pełnomocnikowi rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.

    "Proponowana zmiana wprowadzana jest z uwagi na brzmienie art 9d ust. 1a Prawa energetycznego, zgodnie z którym w celu zapewnienia niezależności operatora systemu przesyłowego oraz operatora systemu połączonego ta sama osoba lub podmiot nie może bezpośrednio lub pośrednio wywierać decydującego wpływu lub wykonywać innych praw względem przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się produkcją, wytwarzaniem lub obrotem paliwami gazowymi albo wytwarzaniem lub obrotem energią elektryczną oraz bezpośrednio lub pośrednio wywierać decydującego wpływu lub wykonywać innych praw względem operatora systemu przesyłowego lub połączonego ani wywierać decydującego wpływu na system przesyłowy lub system połączony" – czytamy dalej.

    (ISBnews)

  • 20.09, 10:16Tobiszowski z ME: Komitet Stały wkrótce zajmie się ustawą o elektromobilności 

    Warszawa, 20.09.2017 (ISBnews) - Komitet Stały Rady Ministrów wkrótce będzie mógł zająć się projektem ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, poinformował wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski.

    "Jeśli chodzi o projekt ustawy o elektromobilności, to konsultacje są zakończone i będziemy lada moment przedstawiać projekt na Komitecie Stałym" - powiedział Tobiszowski na otwarciu konferencji "Nafta-Gaz-Chemia 2017".

    Ministerstwo Energii skierowało projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych do konsultacji pod koniec kwietnia br. Liczyło wówczas, że ustawa wejdzie w życie od 1 stycznia 2018 r. Projekt ustawy zakłada m.in. konkursy na budowę infrastruktury ładowania w 32 gminach, zwolnienia finansowe dla firm i ułatwienia dla kierowców poruszających się samochodami elektrycznymi.

    (ISBnews)

     

  • 14.09, 15:48ME planuje zachęty dla carsharingu w ustawie o elektromobilności 

    Warszawa, 14.09.2017 (ISBnews) - Ministerstwo Energii planuje w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych umieścić zachęty, które umożliwią rozwój carsharingu, poinformował wiceminister energii Michał Kurtyka.

    "Dodatkowe zachęty, które umożliwią popularyzację tego modelu biznesowego planujemy umieścić także w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, nad którą obecnie pracujemy" - powiedział Kurtyka, cytowany w komunikacie.

    "Wraz z zaproponowanym przez ME Planem Rozwoju Elektromobilności, rozwój alternatywnych form transportu zyskał wsparcie administracji państwowej. Plan stwarza przestrzeń dla rozwoju rynku carsharingu w naszym kraju, zwłaszcza w połączeniu z preferencyjnymi możliwościami parkowania w centrach miast" - wskazał wiceminister.

    Projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych został w kwietniu 2017 r. skierowany do konsultacji publicznych i do uzgodnień międzyresortowych.

    (ISBnews)

  • 06.09, 17:04Leonardo: Zwiększane do 2,5% PKB środki na obronność należy wydawać rozsądnie 

    Krynica-Zdrój, 06.09.2017 (ISBnews) - Jeżeli Polska zamierza zwiększyć wydatki na obronność do 2,5% PKB, to konieczne jest rozsądne wydawanie tych środków, uważa wiceprezes Leonardo Helicopters - właściciela PZL-Świdnik - Krzysztof Krystowski.

    "Jeżeli Polska zamierza zwiększyć wydatki na obronność do 2,5 % PKB, to konieczne jest rozsądne wydawanie tych pieniędzy. Można bowiem upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu - zamawiając sprzęt w polskich firmach nie tylko zatrzymujemy pieniądze w Polsce, ale zapewniamy także rodzimym producentom środki na inwestycje i rozwój ,czyli na innowacyjność" - powiedział Krystowski podczas panelu na Forum Ekonomicznym w Krynicy.

    Odnosząc się do kwestii rosnącej innowacyjności polskiej gospodarki, zwrócił uwagę, że istnieją już poszczególne branże, które są bardzo innowacyjne - dotyczy to m.in. firm związanych z przemysłem lotniczym. Natomiast przykładem niewykorzystanych szans jest przemysł obronny, który na całym świecie jest zawsze w pierwszej linii innowacyjności.

    Według niego, do budowania innowacji konieczna jest również bliska współpraca poszczególnych przedsiębiorców, między sobą, ale także ze światem nauki. Tymczasem w Polsce - w jego opinii - to kuleje.

    "Widzę tutaj rolę państwa, które powinno wspierać przedsiębiorców w nawiązywaniu takich relacji. I chodzi raczej o wsparcie merytoryczne, a nie duże pieniądze" - stwierdził Krystowski.

    Według niego, katalizatorem rozwoju powinna być bliższa współpraca między polskimi firmami, a w rolę łącznika mogłoby pełnić państwo.

    (ISBnews)

  • 09.08, 14:10MIB ukończyło i przekazało KE plan wdrażania ERTMS w Polsce, wartego 6 mld zł 

    Warszawa, 09.08.2017 (ISBnews) - Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MIB) przygotowało i przekazało Komisji Europejskiej "Krajowy Plan Wdrożenia Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności Sterowanie" - dokument, który zawiera harmonogram rozbudowy Europejskiego System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) w Polsce. Koszty wprowadzenie planu w życie oszacowano na około 6 mld zł, podał resort.

    "Podstawowym celem planu jest zaprezentowanie informacji o harmonogramie rozbudowy w Polsce Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS). Na system ten składa się zunifikowany system łączności radiowej dla kolei GSM-R oraz Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS), zapewniający przekazywanie maszyniście informacji o ruchu pociągów, dopuszczalnej prędkości, a także nadzorujący bezpieczne prowadzenie przez niego pociągu. Wdrożenie ERTMS jest obowiązkowe na liniach kolejowych wchodzących w skład transeuropejskiej sieci kolejowej TEN-T" - czytamy w komunikacie.

    Wyposażenie polskiej sieci kolejowej w urządzenia ERTMS przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa ruchu kolejowego, dzięki stałemu nadzorowaniu pracy maszynisty. Dla pasażerów najbardziej odczuwalną korzyścią będzie zwiększenie dopuszczalnej prędkości ruchu pociągów powyżej 160 km/h na liniach kolejowych, które będą do tego przystosowane. Wyposażenie pojazdów kolejowych w zunifikowany system ERTMS ułatwi również poruszanie się pociągów w ruchu międzynarodowym, podkreślono.

    Plan przewiduje, że do 2023 r. w ETCS wyposażonych zostanie 2 667 km linii kolejowych, a w perspektywie do 2030 r. liczba ta wzrośnie ponad dwukrotnie, przekraczając 6 700 km. Równolegle planowane jest wdrożenie na większości linii kolejowych w Polsce systemu łączności GSM-R.

    "Nakłady związane z koniecznością wdrożenia systemu ERTMS na infrastrukturze kolejowej Polski oszacowano na około 6 mld zł, w zdecydowanej większości będą one pochodzić ze środków unijnych" - czytamy dalej.

    Dokument został opracowany na podstawie wymagań art. 6 ust. 4 i 5 rozporządzenia Komisji (UE) nr 2016/919 z 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej, podsumowano.

    (ISBnews)

  • 04.08, 12:52MIB: Nowe kryteria oceny wniosków samorządów na inwestycje drogowe 

    Warszawa, 04.08.2017 (ISBnews) - Inwestycje samorządów o dochodach niższych niż średnia w województwie zyskają dodatkowe punkty podczas oceny wniosków o dofinansowanie z "Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019" poinformowało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MIB). Dodatkowo, w ramach nowego kryterium "Bezpieczeństwo ruchu drogowego", punktowane będą inwestycje na obszarach, na których występuje najwyższe ryzyko wystąpienia wypadku drogowego.

    Resort wskazał, że zmiany te wprowadza nowelizacja rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych, która weszła w życie 3 sierpnia 2017 r. Jej podstawowym celem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach gminnych i powiatowych oraz wyrównywanie dysproporcji rozwojowych w jednostkach samorządu terytorialnego. 

    "Zachowanie sieci drogowej we właściwym stanie i zapewnienie bezpieczeństwa korzystającym z niej mieszkańcom jest dla wielu samorządów bardzo trudne. Podstawowym ograniczeniem są niewystarczające środki, jakimi na ten cel dysponują powiaty i gminy. Dlatego, we współpracy z przedstawicielami samorządów, wypracowaliśmy zmiany, które pozwolą na lepsze wykorzystanie dofinansowania z Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej. Wprowadzamy nowe kryterium, które pozwoli starać się o dotacje także biedniejszym samorządom" - powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie.

    Ocena ryzyka wystąpienia wypadku drogowego będzie odbywać się z uwzględnieniem metodologii opracowanej przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

    "Zmieni się także punktacja podczas oceny kryterium sieciowego. Preferowane będą zadania eliminujące wykluczenie komunikacyjne, poprzez uwzględnienie wpływu inwestycji na poprawę dostępności czasowej, co w istotny sposób wpisuje się w założenia Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Więcej punktów będzie można uzyskać w ramach kryterium obsługowego - większe wsparcie będzie przyznawane zadaniom istotnym z punktu widzenia wpływu na poprawę dostępności komunikacyjnej, w szczególności instytucji publicznych i podmiotów świadczących usługi publiczne" - podano także.

    Wprowadzenie zmian w zasadach dofinansowania inwestycji samorządowych wymagało także znowelizowania uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 – 2019.

    "W rozporządzeniu i uchwale Rady Ministrów zostało wprowadzonych wiele zapisów doprecyzowujących, wynikających z dotychczasowych doświadczeń podczas naboru wniosków i realizacji zadań w poprzednich latach. Są one wynikiem współpracy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa i samorządów na rzecz usprawnienia procesu realizacji 'Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej'" - czytamy dalej. 

    Nowe kryteria oceny składanych przez samorządy wniosków będą obowiązywały podczas najbliższego naboru na 2018 rok, który został zaplanowany od 1 do 15 września 2017 r. Szczegółowe informacje zostaną opublikowane na stronach urzędów wojewódzkich.

    (ISBnews)

     

  • 12.07, 19:02Sejm skierował ustawę dot. podwyższenia opłaty paliwowej do prac w komisjach 

    Warszawa, 12.07.2017 (ISBnews) - Poselski projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych (FDS) oraz o zmianie niektórych innych ustaw zakładający m.in. wzrost opłaty paliwowej, po pierwszym czytaniu w Sejmie został skierowany do dalszych prac w Komisji Infrastruktury i do Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. 

    "Stan dróg samorządowych jest poważną barierą rozwoju gospodarczego polski i jest również zagrożeniem bezpieczeństwa" – powiedział podczas debaty sejmowej poseł wnioskodawca Zbigniew Dolata.

    Według niego wcześniejszy mechanizm wprowadzony przez koalicję PO-PSL samorządowcy uznają za niewystarczający. "Ceny paliw na stacjach były droższe za czasów poprzedniej koalicji, teraz są relatywnie tańsze. U nas podatek od benzyny to 57%, a od oleju napędowego 54%. W Niemczech jest to odpowiednio: 63% i 55% we Francji 63% i 60%, we Włoszech jest to  67% i 64%, a w Wielkiej Brytanii 67% i 66%. Po wprowadzeniu i tak będą niższe podatki niż w krajach starej Unii" – powiedział Dolata.

    Podkreślił, że nie nastąpi także znaczący wzrost cen paliw na stacjach paliw po wprowadzeniu ustawy.  "Zakładamy, że do funduszu samorządowego wpłynie około 2,5 mld zł rocznie" – dodał.

    Projektodawcy zakładają, że z podwyższenia opłaty paliwowej połowę kwoty będzie wpływać do Krajowego Funduszu Drogowego, a połowa do FDS.

    "Oszukiwaliście w kampanii wyborczej, a teraz podnosicie podatki. Tylko 66 z was podpisało się pod tym projektem. Podwyższacie podatki, bo nie potraficie korzystać z tego co macie. Z funduszu drogowego wynoszącego 35 mld zł wydaliście niecałe 25 mld zł" - powiedział Grzegorz Schetyna z PO.

    Z kolei Paweł Kukiz z Kukiz 15, wniósł wniosek o odrzucenie ustawy w pierwszym czytaniu. Za podobnym scenariuszem wnioskowali także posłowie PSL i Nowoczesnej.  Z kolei Łukasz Rzepecki z PIS prosił posłów ze swojej partii, aby wycofali swoje podpisy z tej ustawy.

    Posłowie z opozycji zwracali uwagę, że jest to kolejny projekt, który jest wprowadzany bez konsultacji społecznych, bez wyliczeń skutków jej wdrożenia, a także bez stanowiska rządu.

    "Stanowisko rządu jest przygotowywane. Rząd nie ocenia negatywnie tego projektu widzi pozytywne aspekty tego przedsięwzięcia" – zapewnił Minister Infrastruktury i Budownictwa  Andrzej Adamczyk.

    Dodał, że w przyszłym roku od 2,5 do 3 mld zł będzie desygnowane z Krajowego Funduszu Drogowego na drogowe projekty samorządowe.

    Projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych przewiduje m.in. utworzenie Funduszu, zasady jego działania, a także  ustalenie zasad współfinansowania ze środków publicznych zadań na drogach publicznych zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego tj. dróg powiatowych, gminnych oraz mostów w ciągach dróg wojewódzkich. Według projektu ustawy, który trafił pod obrady Sejmu, opłata paliwowa wzrośnie o 20 groszy na litrze (netto). Projektodawcy szacują, że będzie to 4-5 mld zł rocznie, z czego połowa trafi do FDS. Ustawa ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

    (ISBnews)

  • 12.07, 13:45PSPA: Fundusz Dróg Samorządowych uderzy w rozwój ekoloicznego transportu 

    Warszawa, 12.07.2017 (ISBnews) - CNG i LNG powinny zostać wyłączone z ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych (FDS), której pierwsze czytanie odbywa się dziś w Sejmie, ponieważ w przeciwnym razie ich cena wzrośnie nawet o 10%, wynika z opinii Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). Zahamuje to rozwój infrastruktury i uderzy w polskie samorządy, które zainwestowały w ekologiczną komunikację miejską, a projektowane zmiany są też sprzeczne z celami określonymi w innych rządowych dokumentach, podano także.

    "W opinii PSPA, projektowana ustawa jest kolejnym przejawem niezrozumiałego marginalizowania niskoemisyjnych paliw gazowych, co w obliczu nawet projektowanej ustawy o elektromobilności i paliw alternatywnych, jest działaniem kontrproduktywnym. Jeśli bowiem zgadzamy się, że są to paliwa niskoemisyjne, to nie możemy robić wszystkiego, by ich znaczenie zmarginalizować" - powiedział Maciej Mazur z PSPA cytowany w komunikacie. 

    Debatę publiczną zdominowała informacja o dodatkowej opłacie dla indywidualnych użytkowników, całkowicie pomijając inny ważny obszar, jakim jest transport publiczny oparty o paliwa gazowe, podano także.

    "Jak bowiem czytamy w art. 32 ust. 1.3 projektu Ustawy, stawka w przypadku paliw gazowych wynosić ma 369,69 zł za 1000 kg gazów i innych wyrobów, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 4 i 5" - czytamy również.

    PSPA postuluje, by ustawodawca zrewidował podejście do paliw gazowych. Opłata drogowa nie powinna dotyczyć sprężonego gazu ziemnego (CNG) oraz skroplonego gazu ziemnego (LNG), które również służą do napędzania pojazdów silnikowych. Miałoby to podwójny sens - stymulowałoby rozwój tych paliw względem droższych i bardziej emisyjnych, podano także.

    "W obecnej formie, przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, które zainwestowały w niskoemisyjne autobusy, po raz kolejny stają się poszkodowane. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych również traktuje je po macoszemu" - dodał Mazur.

    Tabor komunikacji miejskiej na CNG, użytkowany przez polskie samorządy liczy 500 pojazdów, a punktów tankowania jest 27, podało za Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych Stowarzyszenie.

    Projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych przewiduje utworzenie Funduszu, zasady jego działania, a także  ustalenie zasad współfinansowania ze środków publicznych zadań na drogach publicznych zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Według projektu ustawy, który trafił pod obrady Sejmu, opłata paliwowa wzrośnie o 20 groszy na litrze paliwa. Projektodawcy szacują, że będzie to 4-5 mld zł rocznie, z czego połowa trafi do FDS.

    (ISBnews)