ISBNewsLetter
S U B S K R Y P C J A

Zapisz się na bezpłatny ISBNewsLetter

Zachęcamy do subskrypcji naszego newslettera, w którym codziennie znajdą Państwo najważniejszą depeszę ISBnews, przegląd informacji dostępnych w naszym Portalu i kalendarium nadchodzących wydarzeń biznesowych i ekonomicznych. Subskrypcja jest bezpłatna.

* Dołączając do ISBNewsLetter'a wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. nr 144, poz. 1204). Twój adres e-mail będzie wykorzystany wyłącznie do przekazywania informacji na temat działań ISBNews i nie zostanie przekazane podmiotom trzecim. W kazdej chwili można wypisać się z listy subskrybentów klikając link na dole każdego ISBNewsLettera.

Najnowsze depesze: ISBnews Legislacja

  • 26.07, 07:46Senat przyjął bez poprawek nowelę dot. rozwiązań do wydawania dowodów rejestracyjnych 

    Warszawa, 26.07.2024 (ISBnews) - Senat przyjął nowelizację ustawy o dokumentach publicznych, która przesuwa o rok - z 1 października 2024 r. na 1 października 2025 r. - maksymalny termin wdrożenia rozwiązań technicznych, które umożliwiają wydawanie dowodów rejestracyjnych przez organy rejestrujące służb.

    Za przyjęciem noweli bez poprawek głosowało 87 senatorów, nikt nie był przeciwny, nikt nie wstrzymał się od głosu.

    Przesunięcie terminu wynika z konieczności zapewnienia dodatkowego czasu na przeprowadzenie i zakończenie prac modernizacyjnych centralnej ewidencji pojazdów służb. Chodzi również o akredytację tego systemu po stronie centralnej i po stronie interesariuszy, czyli np. ministerstwa obrony narodowej, Policji czy Straży Granicznej.

    Obecnie funkcjonujący system informatyczny, wspierający wydawanie dowodów rejestracyjnych pojazdów należących do służb, nie może być rozwijany, a tym samym nie może być wykorzystywany do wydawania dowodów rejestracyjnych zgodnych z nowymi przepisami ustawy o dokumentach publicznych.

    (ISBnews)

  • 25.07, 08:07Sejm określił maksymalny termin na wdrożenie rozwiązań wydawania dowodów rejestracyjnych 

    Warszawa, 24.07.2024 (ISBnews) - Sejm znowelizował ustawę o dokumentach publicznych, która zakłada wydłużenie maksymalnego terminu dla wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie dowodów rejestracyjnych przez organy rejestrujące służb, na 1 października 2025 r.

    Za nowelizacją głosowało 423 posłów, nikt nie był przeciwny, a 21 wstrzymało się od głosu.  

    Regulacja zakłada wskazanie maksymalnego terminu do wskazania w komunikacie ministra właściwego do spraw informatyzacji, określającego termin wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie dowodów rejestracyjnych pojazdów przez organy rejestrujące służb, z 1 października 2024 r. na 1 października 2025 r.

    Od dnia określonego w komunikacie ministra właściwego do spraw informatyzacji konieczne będzie obsłużenie procesu wydawania dowodów rejestracyjnych poza systemem teleinformatycznym obsługującym rejestrację pojazdów służb ręcznie z uwagi na to, że aktualny system, który zostanie wygaszony po uruchomieniu nowego rozwiązania, nie obsłuży wydruku dowodów rejestracyjnych zgodnych z nowym wzorem.

    (ISBnews)

  • 23.07, 09:33Rząd planuje rozszerzyć pobór opłat od pojazdów pow. 3,5 t o nowe odcinki dróg w III kw. 

    Warszawa, 23.07.2024 (ISBnews) - Rząd planuje nowelizację rozporządzenia ws. dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną i objęcie elektronicznym systemem poboru opłat od pojazdów powyżej 3,5 t odcinków nowo wybudowanych autostrad i dróg ekspresowych, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Nowelizacja jest planowana na III kw.

    "Projektowane rozporządzenie przewiduje rozszerzenie sieci dróg krajowych objętych elektronicznym systemem poboru opłat, funkcjonującym na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych […] Rozszerzenie sieci dróg płatnych zostanie wdrożone jako jedno z narzędzi realizacji polityki transportowej państwa a pozyskane środki z opłat zwiększą przychody Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowane są inwestycje drogowe - dzięki temu kontynuowana jest rozbudowa sieci dróg krajowych w Polsce" - podano w wykazie.

    Oprócz tego każde kolejne rozszerzenie systemu poboru opłaty elektronicznej ma na celu optymalizację zadań przewozowych i doprowadzenie do równowagi międzygałęziowej pomiędzy transportem drogowym, a transportem kolejowym, wskazano także.  

    W związku z tym zaplanowano rozszerzenie sieci dróg objętych elektronicznym systemem poboru opłat dla pojazdów powyżej 3,5 t o odcinki nowo wybudowanych autostrad i dróg ekspresowych. Aktualnie opłata elektroniczna jest pobierana na ok. 3 660 km dróg krajowych.

    (ISBNews)

  • 17.07, 08:15Rząd przyjął projekt noweli o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG oraz PBUK 

    Warszawa, 17.07.2024 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji o Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, który dostosowuje polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Dotyczy to także egzekwowania obowiązku ubezpieczania takiej odpowiedzialności.

    "Osoby poszkodowane będą mogły dochodzić odszkodowania z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych w miejscu ich zamieszkania lub siedziby, nawet jeśli ubezpieczyciel jest niewypłacalny. Te zadania zostały przypisane Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu" - czytamy w komunikacie.

    Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych będzie odpowiadać za wypłatę odszkodowań osobom poszkodowanym w wyniku zdarzeń, które zaistniały na terytorium innego państwa UE albo państwa trzeciego, w przypadku niewypłacalności ubezpieczyciela.

    Podwyższone zostaną minimalne sumy gwarancyjne w ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz ubezpieczeniu OC rolników. Dotyczy to wypłat odszkodowań przez ubezpieczycieli. Nowe kwoty wyniosą: w przypadku szkody na osobie: 29 876 400 zł w odniesieniu do jednego wypadku, bez względu na liczbę osób poszkodowanych, w przypadku szkód majątkowych: 6 021 600 zł w odniesieniu do jednego wypadku, bez względu na liczbę osób poszkodowanych, podano także.

    Wprowadzony zostanie jednolity formularz zaświadczenia o historii roszczeń z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych dla wszystkich państw UE.

    Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

    (ISBnews)

  • 16.07, 16:18Rozpoczęły się konsultacje Horyzontalnego Rozkładu Jazdy na okres 2030-2040 

    Warszawa, 16.07.2024 (ISBnews) - Rozpoczęły się konsultacje ze społeczeństwem i branżą Horyzontalnego Rozkładu Jazdy, który ma stanowić podstawę dla opracowania nowego planu transportowego ministra właściwego ds. transportu dla przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych na okres od grudnia 2030 r. do grudnia 2040 r., podano na stronie hrj.gov.pl. Aby wziąć udział w procesie konsultacyjnym, należy zarejestrować się do 31 sierpnia 2024 r. 

    Projekt został opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury, Centralny Port Komunikacyjny, Polskie Linie Kolejowe oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

    "Celem jest wypracowanie siatki połączeń przyjaznej dla pasażera, opartej na prognozach ruchu osób, analizach przepustowości infrastruktury kolejowej i skonsultowanej ze społeczeństwem, organizatorami transportu, potencjalnymi przewoźnikami i branżą transportową" - czytamy na stronie hrj.gov.pl.

    Siatka ta będzie podstawą dla opracowania nowego planu transportowego ministra właściwego ds. transportu dla przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych na okres od grudnia 2030 r. do grudnia 2040 r.

    W związku z wygaśnięciem obecnie obowiązującej umowy ramowej na świadczenie usług publicznych w międzywojewódzkim i międzynarodowym transporcie kolejowym między Ministerstwem Infrastruktury a PKP Intercity od grudnia 2030 r. wchodzi obowiązek przetargowego wyboru operatora świadczącego przewozy dalekobieżne o charakterze służby publicznej, podano także.

    Oprócz tego zachodzi potrzeba zwymiarowania potrzebnej przepustowości linii kolejowych także dla przewozów komercyjnych, tj. wykonywanych przez przewoźników bez dotacji ze strony państwa, wskazano.

    Trwa rejestracja na konsultacje z przewoźnikami, do udziału w których zaproszeni są obecni i potencjalni przewoźnicy kolejowi. Aby wziąć udział w procesie konsultacyjnym, należy zarejestrować się do 31 sierpnia 2024 r. 

    Poinformowano, że rozpoczynają się też konsultacje instytucjonalne z organizatorami transportu na szczeblu wojewódzkim i aglomeracyjnym oraz z ościennymi krajami w zakresie połączeń międzynarodowych. Ponadto planowane są konsultacje publiczne z udziałem społeczeństwa oraz organizacji eksperckich, branżowych i naukowo-technicznych.

    (ISBnews)

  • 12.07, 12:18KO wniosła do Sejmu projekt dot. zmian zasad planowania przestrzennego wokół lotnisk 

    Warszawa, 12.07.2024 (ISBnews) - Posłowie Koalicji Obywatelskiej wnieśli do Sejmu projekt nowelizacji noweli prawa lotniczego, który zakłada uchylenie obowiązku uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla terenów objętych planem generalnym lotniska, znosząc związany z tym skutek dla decyzji o warunkach zabudowy.

    "Celem ustawy jest odblokowanie możliwości rozwoju przestrzennego polskich miast poprzez zmodyfikowanie szczególnych zasad planowania i zagospodarowania przestrzennego w otoczeniu lotnisk, przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu ochrony bezpieczeństwa lotniska, wynikającego m.in. z uprawnień władczych prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego wobec procesów urbanizacji" - czytamy w uzasadnieniu.

    Potrzeba wydania ustawy - jak podkreślają wnioskodawcy - wynika z konieczności przeciwdziałania negatywnym skutkom, jakie dla rozwoju polskich miast ma niemożność wydawania decyzji o warunkach zabudowy w odniesieniu do istotnej części ich obszarów zurbanizowanych, objętych planami generalnymi lotnisk.

    (ISBnews)

  • 10.07, 08:22MKiŚ: Projekt dopłat do rowerów elektrycznych warty 300 mln zł trafił do konsultacji 

    Warszawa, 10.07.2024 (ISBnews) - Projekt programu dopłat do rowerów elektrycznych z planowanym budżetem 300 mln zł został skierowany do konsultacji społecznych, poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Konsultacje potrwają do 18 lipca br.

    Założenia nowego programu "Mój rower elektryczny" zostały przygotowane w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

    "Zgodnie z założeniami projektu, ze wsparcia będą mogły skorzystać zarówno osoby fizyczne, jak też samorządy oraz przedsiębiorcy zajmujący się: transportem drogowym towarów, usługami kurierskimi i pocztowymi, a także wypożyczaniem sprzętu rekreacyjnego i sportowego" - czytamy w komunikacie.

    Program ma zostać sfinansowany ze środków unijnych. NFOŚiGW planuje przekazać 300 mln zł ze środków pochodzących z Funduszu Modernizacyjnego. Dopłaty mają sięgać do 5 tys. zł do zakupu roweru elektrycznego i do 9 tys. zł w przypadku roweru cargo oraz wózka rowerowego.

    Projektowany program zakłada wprowadzenie dotacji do zakupu nowych rowerów elektrycznych (do 50% kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 5 tys. zł) oraz rowerów elektrycznych transportowych - cargo o szerokości do 0,9 m i wózków rowerowych o szerokości powyżej 0,9 m (do 50% kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 9 tys. zł). Dofinansowaniem będą mogły zostać objęte pojazdy wyposażone w akumulator litowo-jonowy lub podobny o pojemności co najmniej 10Ah, wyprodukowane przez producentów pochodzących z krajów UE.

    Wsparcie ma zostać wypłacone w formie refundacji po zakupie pojazdu.

    Dopłaty nie obejmą elektrycznych rowerów zakupionych w ramach leasingu.

    Konsultacje społeczne potrwają do 18 lipca 2024 r.

    (ISBnews)

  • 05.07, 10:16Wprowadzenie wyłącznie e-autobusów w miastach 100-tys. to koszt 25,7 mld zł wg OSR 

    Warszawa, 05.07.2024 (ISBnews) - Zastąpienie floty autobusów spalinowych - autobusami elektrycznymi i wodorowymi w miastach z ponad 100-tys. mieszkańców i w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zajmie 15-16 lat i będzie kosztować 25,7 mld zł, wynika z oceny skutków regulacji (OSR) do projektu nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Według szacunków, wymianie miałoby podlegać ok. 7 tys. autobusów.

    "Przyjęto cenę autobusów zeroemisyjnych na poziomie 3,5 mln zł netto sztuka oraz 1,5 mln zł netto w przypadku spalinowych odpowiedników.  Biorąc pod uwagę naturalne tempo wymiany floty oraz koszty, zastąpienie całej pozostałej floty autobusów spalinowych będzie wiązać się z wydatkami w kwocie rzędu 25,7 mld zł oraz zajmie 15-16 lat" - czytamy w załączniku do OSR.

    Całkowita różnica w kosztach pomiędzy zakupem autobusów spalinowych oraz zasilanych paliwami alternatywnymi wynosi około 14,7 mld zł. Oznacza to dodatkowe koszty związane z wymianą floty na zeroemisyjną w stosunku do spalinowej dla zobowiązanych miast, w kwocie 920 mln zł rocznie.

    Według stanu na koniec czerwca 2023 r,. w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców było łącznie 8248 autobusów, w tym 661 autobusów elektrycznych oraz 223 trolejbusów. Oznacza to, że od II poł. ub. roku wymianie podlega 7 364 autobusów.

    Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych nakłada obowiązek nabywania przez miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię oraz podmioty dokonujące przewozów na tym obszarze wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych.

    Na terenie miast ponad z 100 tys. mieszkańców oraz Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej użytkuje się ok. 80% autobusów miejskich w skali kraju.

    (ISBews)

  • 05.07, 09:36Projekt dot. autobusów zeroemisyjnych w miastach 100-tysięcznych trafił do konsultacji 

    Warszawa, 05.07.2024 (ISBnews) - Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, który nakłada obowiązek utworzenia stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców w przypadku przekroczenia dopuszczalnego poziomu NO2 oraz nabywania przez te miasta, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię oraz podmioty dokonujące przewozów na tym obszarze wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych, trafił do konsultacji.

    "W projekcie ustawy proponuje się wprowadzenie przepisów mających na celu m.in. wprowadzenie obowiązku ustanawiania stref czystego transportu w miastach liczących powyżej 100 000 mieszkańców w przypadku przekroczenia poziomu dopuszczalnego NO2" - czytamy w uzasadnieniu.

    Zgodnie z wynikami klasyfikacji stref, w których dokonywana jest ocena jakości powietrza w roku ubiegłym, przekroczenie poziomu NO2 zaobserwowano w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Katowicach.

    W wyniku zmiany ustawy o elektromobilności zostanie wprowadzony obowiązek nabywania przez gminy o liczbie mieszkańców wyższej niż 100 tys., Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię oraz podmioty, którym zlecono lub powierzono wykonywanie przewozów pasażerskich w transporcie drogowym w ramach komunikacji miejskiej na obszarze tej gminy lub związku metropolitarnego, wyłącznie autobusów zeroemisyjnych w celu wykonywania zadań związanych z komunikacją miejską, podano także.

    Ponadto jednostki zobowiązane do zakupu autobusów elektrycznych i wodorowych zostaną zwolnione z obowiązku opracowywania analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem, przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, autobusów zeroemisyjnych oraz innych środków transportu.

    Projekt uchyla także przepis epizodyczny, który nakłada na jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem gmin i powiatów, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 tys., obowiązek wykonywania i zlecania wykonania zadań publicznych z zapewnieniem odpowiedniego udziału pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym ze względu na niewielki stopień realizacji tych zadań.

    Projektowane zmiany zakładają rezygnację z progu udziału autobusów zeroemisyjnych lub napędzanych biometanem we flocie użytkowanych autobusów (co najmniej 20%, a docelowo w 2028 r. na poziomie 30%), wykorzystywanych do świadczenia lub zlecania świadczenia usługi komunikacji miejskiej na obszarze jednostki samorządu terytorialnego.

    "W kontekście efektywnego wdrażania elektromobilności, powyższa zmiana podyktowana jest również tym, że największe wyzwania związane z redukcją emisji z transportu dotyczą miast powyżej 100 000 mieszkańców, gdyż na ich terenie użytkuje się około 80% floty autobusów miejskich w skali całego kraju. Zatem, uzasadnienie znajduje wprowadzenie obowiązku nabywania wyłącznie autobusów lub trolejbusów zeroemisyjnych w miastach powyżej 100 000 mieszkańców oraz w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii" - podsumowano.

    (ISBnews)

  • 03.07, 09:12MFiPR: Szczegóły dopłat do elektryków MKiŚ poda w ciągu kilku miesięcy, budżet ok.1 mld zł 

    Warszawa, 03.07.2024 (ISBnews) - Szczegóły systemu dopłat do samochodów elektrycznych w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) przygotuje i opublikuje w ciągu najbliższych kilku miesięcy Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ), zapowiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko. Budżet programu to ponad 1 mld zł.

    "Szczegóły tego rozwiązania będzie dopracowywało Ministerstwo Klimatu i opublikuje w ciągu najbliższych miesięcy, bo to ono odpowiada za tę reformę" - powiedział Szyszko w TOK FM.

    W ramach rewizji KPO rząd zaproponował utworzenie instrumentu finansowego, w którym za pomocą wsparcia w formie dotacji dla osób fizycznych umożliwi nabycie, kupno, leasing, wynajem długoterminowy nowych i używanych pojazdów zeroemisyjnych.

    "W toku rozmów doszliśmy do porozumienia, że […] wprowadzimy system zachęt do kupna nowych samochodów elektrycznych. […] Wprowadzimy taki system dopłat, ale z sufitem wartości samochodu, do którego te dopłaty mogą być stosowane, bo nie chcemy żeby system dopłat był używany do zakupu luksusowych samochodów elektrycznych. To ma być system dopłat do zakupu samochodów ze średniej półki dla zwykłych ludzi, dla klasy średniej i te dopłaty będą sięgały […] kilkudziesięciu tysięcy zł" - powiedział wiceminister.

    Doprecyzował, że chodzi o kwotę od 30 do 40 tys. zł.

    Pytany jakiej części wartości samochodu ta kwota będzie odpowiadać, oznajmił: "To może być 30-40% wartości aut, a w sytuacji, gdy ktoś decyduje się na leasing, to może być po prostu opłata początkowa".

    "Na razie w ramach KPO zagwarantowaliśmy ponad 1 mld zł na takie dopłaty, więc ten instrument z KPO będzie ograniczony do czasu funkcjonowania KPO czyli do roku 2027" - wskazał.

    "Ta kwota to jest kompromis między prognozowanym zainteresowaniem, a możliwościami w ramach KPO, ale uznaliśmy tę kwotę już jako znaczącą" - dodał.

    Pytany do kiedy takie dopłaty mogłyby obowiązywać, powiedział: "Krajowy Plan Odbudowy nie jest pewnie ostatnim instrumentem finansowym unijnym, który będzie obowiązywał. Już trwają rozmowy o Społecznym Funduszu Klimatycznym, upraszczając takim KPO2, mniejszym, z innym zastosowaniem, ale istnieje możliwość kontynuowania tego z SFK".

    Wczoraj KE przyjęła zmieniony KPO. Zgodnie z nim Polska ma otrzymać z KPO 59,8 mld euro (268 mld zł), w tym 25,27 mld euro (113,28 mld zł) w postaci dotacji i 34,54 mld euro (154,81 mld zł) w formie preferencyjnych pożyczek. Zgodnie z celami UE znaczna część budżetu KPO jest przeznaczona na cele klimatyczne (44,96%) oraz transformację cyfrową (21,28%).

    (ISBnews)

  • 19.06, 11:44Projekt nakładający na RARS obowiązek utrzymywania zapasów gazu trafił do konsultacji 

    Warszawa, 19.06.2024 (ISBnews) - Projekt nowelizacji ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego nakładający na Rządową Agencję Rezerw Strategicznych (RARS) obowiązek tworzenia i utrzymywania strategicznych zapasów gazu ziemnego trafił do konsultacji i uzgodnień, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL).

    Jednocześnie projekt zakłada, że przedsiębiorstwa energetyczne, które dotychczas miały taki obowiązek, będą comiesięcznie uiszczały opłatę na rzecz Funduszu Zapasów Interwencyjnych i Zapasów Strategicznych Gazu Ziemnego, z której będzie sfinansowane utrzymywanie zapasów strategicznych przez Agencję.

    "Głównym rozwiązaniem zawartym w projekcie jest umiejscowienie Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych w systemie zapewniającym bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego i wyposażenie jej w instrumenty prawne, które umożliwią tworzenie oraz utrzymywanie zapasów strategicznych gazu ziemnego" - czytamy w uzasadnieniu.

    W tym celu Agencja będzie dokonywała, w imieniu Skarbu Państwa, za pośrednictwem giełdy towarowej lub na rynku organizowanym przez podmiot prowadzący rynek regulowany lub na zorganizowanej platformie obrotu prowadzonej przez spółkę prowadzącą na terytorium RP giełdę towarową, zakupu lub sprzedaży gazu ziemnego, który będzie przez nią utrzymywany jako zapasy strategiczne. Agencja, po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi, będzie mogła również dokonywać transakcji zakupu lub sprzedaży gazu ziemnego na giełdzie towarowej innego państwa członkowskiego Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

    Decyzja dotycząca lokalizacji zapasów strategicznych gazu ziemnego będzie należała do Agencji.

    Projektowany sposób ustalania wielkości zapasów strategicznych zakłada, że wielkość zapasów strategicznych gazu ziemnego będzie uzależniona między innymi od zapotrzebowania odbiorców na gaz ziemny wysokometanowy w okresie kolejnych 30 dni nadzwyczajnie wysokiego zapotrzebowania na gaz, występującego z prawdopodobieństwem statystycznym raz na 20 lat.

    Zmianie ma ulec też sposób finansowania utrzymania zapasów obowiązkowych. Obecnie obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorstwach energetycznych, co oznacza bezpośrednie ponoszenie kosztów utrzymywania zapasów przez te przedsiębiorstwa. W projekcie nowelizacji ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego  wprowadzono rozwiązanie, zgodnie z którym przedsiębiorstwa będą comiesięcznie uiszczały opłatę na rzecz Funduszu Zapasów Interwencyjnych i Zapasów Strategicznych Gazu Ziemnego, z której będzie sfinansowane utrzymywanie zapasów strategicznych przez Agencję.

    Zgodnie z projektowanymi przepisami, opłata gazowa ma stanowić stanowi iloczyn stawki opłaty gazowej określonej w przepisach wydanych na podstawie rozporządzenia oraz ilości gazu ziemnego wysokometanowego odebranego w poprzednim miesiącu przez przedsiębiorstwo zobowiązane w punktach wyjścia z systemu przesyłowego gazowego do systemu dystrybucyjnego gazowego oraz w punktach wyjścia z systemu przesyłowego gazowego do odbiorcy końcowego lub zużytego na potrzeby własne w instalacjach służących do przesyłania, magazynowania lub skraplania gazu ziemnego przyłączonych do systemu przesyłowego.

    W ocenie skutków regulacji (OSR) założono, ze koszt utrzymania zapasów obowiązkowych wynosił będzie 1 058 mln zł w 2025 r. i 8 213 mln w okresie dziesięcioletnim.

    W wydatkach Funduszu Zapasów Interwencyjnych i Zapasów Strategicznych Gazu Ziemnego wskazano potencjalny koszt utrzymywania zapasów strategicznych w ramach umowy magazynowej długoterminowej w Grupie Instalacji Magazynowych Kawerna na warunkach ciągłych w formie pakietu elastycznego, przy wykorzystaniu maksymalnej mocy zatłaczania i mocy odbioru, zgodnie z taryfą z dnia 29 kwietnia 2024 r. dla usług magazynowania gazu ziemnego od 1 października 2024 r., zatwierdzonej dla spółki Gas Storage Poland.

    Przyjęcie tych zmiennych w ramach dostępnych pojemności instalacji magazynowych ma charakter poglądowy, określający maksymalny możliwy roczny koszt utrzymania zapasów strategicznych gazu ziemnego, podano.

    (ISBNews)

  • 18.06, 09:35Rząd chce przyjąć projekt dot. opodatkowania firm żeglugowych podatkiem tonażowym 

    Warszawa, 18.06.2024 (ISBnews) - Rząd planuje przyjęcie w III kw. projektu nowelizacji niektórych ustaw w celu wsparcia przedsiębiorstw żeglugowych, który zakłada zapewnienie przedsiębiorcom żeglugowym możliwości wyboru opodatkowania podatkiem tonażowym, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

    "Projektowana regulacja przewiduje nowelizację ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym celem zapewnienia przedsiębiorcom żeglugowym możliwości wyboru opodatkowania podatkiem tonażowym, co będzie miało pozytywny wpływ na konkurencyjność polskiego rynku żeglugowego" - czytamy w wykazie.

    Projekt zakłada także nowelizację przepisów i m.in. nowe obowiązki dla armatorów w zakresie zapewnienia dostępu do internetu, odpowiedniej odzieży i obuwia roboczego w odpowiednim rozmiarze, bezpłatnego wyżywienia o odpowiedniej wartości odżywczej, jakości, różnorodności i ilości i bezpłatnej wody pitnej o odpowiedniej jakości i ilości, i dla agencji zatrudnienia w zakresie informowania marynarzy o ich prawach wynikających z ubezpieczenia lub innego zabezpieczania finansowego odpowiedzialności za szkody poniesione przez marynarzy z tytułu nieskuteczności pośrednictwa pracy lub niewypełnienia przez armatora zobowiązań wynikających z marynarskiej umowy o pracę, oraz rozwiązanie problemu armatorów, związanego z wyposażaniem statków w leki wymagane prawem krajowym i międzynarodowym.

    Proponuje się zatem umożliwienie armatorom, których statki zawijają do polskich portów morskich, lub którzy posiadają statki pod polską banderą lub siedzibą w Polsce, zakup produktów leczniczych i wyrobów medycznych wymaganych jako obowiązkowe wyposażenie apteczki okrętowej przez ustanowienie zapotrzebowania, podano także.

    (ISBnews)

  • 13.06, 15:26Rada UE przyjęła wytyczne ws. TENT dot. ukończenia projektów transgranicznych do 2040 r. 

    Warszawa, 13.06.2024 (ISBnews) - Rada UE przyjęła zmienione rozporządzenie dotyczące unijnych wytycznych rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), które rozszerza cztery europejskie korytarze transportowe sieci TEN-T na Ukrainę i Mołdowę, zakłada przyśpieszenie budowy dużych projektów transgranicznych i ich zakończenie do 2040 r. oraz  połączenie sieci bazowej z kolejowymi korytarzami do 2050 r., podała Rada.

    Nowe prawo ma na celu zbudowanie niezawodnej, sprawnej i wysokiej jakości sieci transportowej, która zapewni zrównoważoną łączność w całej Europie bez przerw, wąskich gardeł i brakujących połączeń.

    "Sieć TEN-T będzie rozwijana lub modernizowana krok po kroku, a nowe rozporządzenie określa jasne terminy jej ukończenia w trzech etapach: do 2030 r. dla sieci bazowej, 2040 r. dla rozbudowanej sieci bazowej i 2050 r. dla sieci kompleksowej" - czytamy w komunikacie.  

    Nowy pośredni termin 2040 r. wprowadzono, aby przyspieszyć zakończenie dużych projektów, głównie transgranicznych, takich jak brakujące połączenia kolejowe , przed 2050 r., kiedy to wprowadzona zostanie szersza sieć kompleksowa. Np. nowe połączenia kolei dużych prędkości między Porto i Vigo oraz Budapesztem i Bukaresztem muszą zostać ukończone do 2040 r.

    Po ukończeniu sieci pasażerowie będą mogli podróżować pociągiem między Kopenhagą a Hamburgiem w 2,5 godziny, zamiast 4,5 godzin, wskazano.

    Aby zapewnić, że planowanie infrastruktury spełnia rzeczywiste potrzeby operacyjne oraz poprzez integrację kolei, dróg i dróg wodnych, nowe rozporządzenie łączy korytarze sieci bazowej z kolejowymi korytarzami towarowymi w tzw. europejskie korytarze transportowe".

    Korytarze te mają najwyższe znaczenie strategiczne dla rozwoju zrównoważonych i multimodalnych przepływów transportu towarowego i pasażerskiego w Europie. 

    Ponadto nowe rozporządzenie rozszerza cztery europejskie korytarze transportowe sieci TEN-T na Ukrainę i Mołdowę, jednocześnie obniżając rangę połączeń transgranicznych z Rosją i Białoruś. 

    Po dzisiejszym przyjęciu akt ustawodawczy zostanie podpisany przez przewodniczących Rady i Parlamentu Europejskiego, a następnie w nadchodzących tygodniach zostanie opublikowany w dzienniku urzędowym UE. Zmienione rozporządzenie wejdzie w życie dwadzieścia dni po publikacji. 

    (ISBnews)

  • 12.06, 08:25Rząd planuje przyjęcie projektu o udziale Polski w systemie wjazdu/wyjazdu osób w III kw. 

    Warszawa, 12.06.2024 (ISBnews) - Rząd planuje przyjęcie w III kwartale projektu o udziale RP w systemie wjazdu/wyjazdu (EES), ustanawiającego ten system w celu rejestrowania danych obywateli państw trzecich przekraczających granice zewnętrzne państw członkowskich Unii oraz obliczającego okres dozwolonego pobytu w tych krajach, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

    "Istotą projektu ustawy o udziale RP w systemie wjazdu/wyjazdu jest uczestniczenie w systemie rejestrującym elektronicznie czas i miejsce wjazdu i wyjazdu obywateli państw trzecich dopuszczonych do pobytu krótkoterminowego na terytorium państw członkowskich oraz obliczającym okres ich dozwolonego pobytu" - czytamy w wykazie.

    W systemie mają być również rejestrowane wydane obywatelom państw trzecich uprawnionym do pobytu krótkoterminowego na terytorium państw członkowskich UE decyzje o odmowie wjazdu oraz określone w projektowanej ustawie decyzje wpływające na status pobytowy obywateli państw trzecich, których dane zostały zarejestrowane w systemie, podano.

    W ustawie zostaną określone obowiązki i uprawnienia organów dotyczące wprowadzania danych oraz wglądu do danych zawartych w systemie wjazdu/wyjazdu poprzez Krajowy System Informatyczny ds. systemu wjazdu/wyjazdu (KSI EES).

    (ISBnews)

  • 11.06, 10:43Uchwała ws. programu dla infrastruktury kolejowej do 2028 o wartości 49,2 mld zł w 'MP' 

    Warszawa, 11.06.2024 (ISBnews) - W "Monitorze Polskim" opublikowano uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Rządowy program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku" o wartości 49,2 mld zł.

    Program zatwierdzony 7 listopada 2023 r., uchwałą nr 208/2023 Rady Ministrów, ustanawia ramy finansowe oraz warunki realizacji zamierzeń państwa w zakresie zarządzania infrastrukturą kolejową.

    "Główne korzyści wynikające z Programu to zapewnienie odpowiedniego poziomu jakości infrastruktury kolejowej, likwidacja zaległości utrzymaniowych, zachowanie sieci linii kolejowych oraz wieloletnie umowy na utrzymanie i remonty linii kolejowych" - czytamy na stronie Ministerstwa Infrastruktury.

    Program finansowany jest z środków budżetu państwa i Funduszu Kolejowego. Na jego realizację w latach 2024-2028 ze środków publicznych założono łączny limit w wysokości 49 216,5 mln zł, w tym z budżetu państwa 44 005,4 mln zł.

    Program stanowi kontynuację 5-letniego programu pn. "Rządowy program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2023 roku".

    (ISBnews)

  • 28.05, 09:17Rząd chce zwiększyć środków na drogę Zalew - Zatoka Gdańska do 2,16 mld zł do 2026 r. 

    Warszawa, 28.05.2024 (ISBnews) - Rząd planuje przyjęcie nowelizacji uchwały w sprawie ustanowienia programu wieloletniego budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, zwiększając ogólną kwotę środków na Program do wysokości 2 160 499 104 zł i wydłużając termin realizacji przedsięwzięcia do roku 2026, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

    "Poprzednio powołany skład Rady Ministrów zadecydował o wydatkowaniu ok. 2 mld zł na budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Ze względu na nieujęcie w opracowanym, przez uprzedni rząd, programie odcinka toru wodnego o długości ok. 900 m, w chwili obecnej kosztująca ok. 2 mld zł droga wodna nie zapewnia dostępu do portu w Elblągu" - czytamy w wykazie.

    Wnioskowana zmiana wynika z konieczności wprowadzenia do zakresu programu nieujętego dotąd odcinka toru wodnego na rzece Elbląg od punktu P2 do punktu Port zlokalizowanego za mostem Trasy Unii Europejskiej.

    Zmiana uchwały 57/2016 jest niezbędna dla zapewnienia dostępu do portu w Elblągu dla jednostek o parametrach L=100 m, B=20 m i T=4,5 m oraz zestawów barkowych o długości 180 m, uwzględnionych w pracach projektowych programu, wskazano także.

    Projektowana nowelizacja zmierza do zwiększenia ogólnej kwoty środków na Program do wysokości 2 160 499 104 zł, wydłużenie terminu realizacji do roku 2026 oraz wprowadzenie zaktualizowanego harmonogramu rzeczowo-finansowego obejmującego zakres związany z realizacją robót na odcinku toru wodnego na rzece Elbląg od punktu P2 do punktu Port zlokalizowanego za mostem trasy Unii Europejskiej.

    (ISBnews)

  • 23.05, 13:16KE zwraca się do Polski o przestrzeganie przepisów UE dot. procedur tranzytowych 

    Warszawa, 23.05.2024 (ISBnews) - Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego za niestosowanie się do unijnych procedur tranzytowych, podała Komisja.

    Chodzi o niepobranie tradycyjnych zasobów własnych (TOR) określonych w Rozporządzeniu Rady (UE, Euratom nr 609 2014) z niektórych procedur tranzytowych rozpoczętych w Niemczech i zamkniętych przez polskie i słowackie organy celne.

    "Komisja wielokrotnie wzywała Polskę […] do zrekompensowania tej utraty TOR, w tym odpowiednich odsetek, ale jak dotąd bez rezultatu" - czytamy w komunikacie.

    Komisja skierowała zatem wezwanie do usunięcia uchybienia; Polska ma teraz dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi i ustosunkowanie się do kwestii podniesionych przez Komisję. W przypadku braku zadowalającej odpowiedzi Komisja może podjąć decyzję o wydaniu uzasadnionej opinii.

    (ISBnews)

  • 15.05, 10:24MKiŚ: Jest wstępna zgoda KE na rezygnację z podatku od aut spalinowych 

    Warszawa, 15.05.2024 (ISBnews) - Jest wstępna zgoda Komisji Europejskiej na rezygnację z podatku od aut spalinowych, poinformowała minister klimatu i środowiska Paulina Henning-Kloska. W przyjętej w kwietniu br. przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy (KPO) zastąpiono planowany wcześniej podatku od aut spalinowych dopłatami do zakupu samochodów elektrycznych.

    "Nie będzie podatku spalinowego. [..] Każda rewizja [kamieni milowych w ramach Krajowego Planu Odbudowy] jest poprzedzona prenegocjacjami" - powiedziała Henning-Kloska w Radiu Zet.

    Pytana, czy jest przynajmniej wstępna zgoda Brukseli na odstąpienie od tego podatku, przyznała: "oczywiście, że tak".

    "Jest zgoda Brukseli wyrażona w prenegocjacjach, potem formalnie wprowadzona do dokumentu, który formalnie zostanie zaakceptowany na dalszym etapie" - dodała minister.

    Zgodnie z założeniami w KPO, w IV kw. 2024 r. miała zostać wprowadzona opłata rejestracyjna od pojazdów emitujących spaliny zgodnie z zasadą "zanieczyszczający płaci". Natomiast w II kw. 2026 r. miał zostać wprowadzony podatek od własności pojazdów emitujących spaliny.

    (ISBnews)

  • 14.05, 09:07Rząd chce uregulować zwrot kosztów używania prywatnego e-auta w pracy 

    Warszawa, 14.05.2024 (ISBnews) - Rząd planuje przyjęcie projektu nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, która upoważniałaby ministra właściwego do spraw transportu do określenia w rozporządzeniu sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania samochodu prywatnego elektrycznego lub hybrydowego do celów służbowych, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

    "Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym przewiduje zmianę brzmienia art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2201, z późn. zm.), który upoważnia ministra właściwego do spraw transportu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, do określenia, w drodze rozporządzenia, warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy" - czytamy w komunikacie.

    Projektowana zmiana ma na celu wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów prywatnych z napędem elektrycznym lub hybrydowym, ale także napędzanych wodorem, czy zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

    Warunki ustalania oraz sposób dokonywania zwrotu kosztów używania pojazdów prywatnych do celów służbowych określone zostały w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Dotychczasowe przepisy uwzględniają jedynie pojemność skokowej silnika pojazdu mechanicznego, określono koszty używania pojazdów prywatnych do celów służbowych jedynie dla pojazdów spalinowych. Przepisy rozporządzenia nie dotyczą zatem pojazdów z napędem elektrycznym lub hybrydowym, napędzanych wodorem, czy zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

    (ISBnews)

  • 13.05, 11:38Rada UE zatwierdziła zwiększenie redukcji emisji CO2 dla pojazdów ciężkich do 45% do 2030  

    Warszawa, 13.05.2024 (ISBnews) - Rada UE zatwierdziła zwiększenie redukcji emisji CO2 dla pojazdów ciężkich do 45% od 2030 r. (wzrost z planowanych dotychczas 30%), o 65% od 2035 r. oraz o 90% od 2040 r., podała Rada. Wszystkie nowe autobusy miejskie będą musiały być zeroemisyjne już w 2035 r.

    Nowe normy znalazły się w przyjętym dzisiaj rozporządzeniu Rady w sprawie norm emisji CO2 dla pojazdów ciężkich.

    "Zaktualizowane przepisy spowodują dalsze ograniczenie emisji CO2 z transportu drogowego i wprowadzą nowe cele na lata 2030, 2035 i 2040. Bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 pomogą zwiększyć udział pojazdów bezemisyjnych we flocie pojazdów ciężkich w całej UE, zapewniając jednocześnie utrzymanie i wzmocnienie innowacyjności i konkurencyjności sektora" - wskazano w komunikacie.

    Zgodnie ze zmienionymi przepisami zakres istniejącego rozporządzenia zostanie rozszerzony, tak aby prawie wszystkie nowe pojazdy ciężkie z certyfikowanymi emisjami CO2 - w tym mniejsze ciężarówki, autobusy miejskie, autokary i przyczepy - podlegały celom w zakresie redukcji.

    Nowe przepisy utrzymują istniejący cel na rok 2025, obecnie ustalony na poziomie 15% redukcji emisji w przypadku ciężkich samochodów ciężarowych o masie powyżej 16 ton.

    Zgodnie z celami klimatycznymi UE na rok 2030 i później w rozporządzeniu określono następujące nowe cele:

    - redukcja emisji o 45% od 2030 r. (wzrost z 30%)

    - redukcję emisji o 65% od 2035 r.

    - redukcję emisji o 90% od 2040 r., wymieniono.

    Cele te będą miały zastosowanie do średnich i ciężkich samochodów ciężarowych o masie powyżej 7,5 tony oraz autokarów, a także do odpowiednich pojazdów zawodowych od 2035 r.

    Nowe przepisy wprowadzają cel dotyczący osiągnięcia 100% zerowej emisji w przypadku nowych autobusów miejskich do 2035 r. oraz cel pośredni wynoszący 90% dla tej kategorii do 2030 r. Autobusy międzymiastowe będą wyłączone z tego celu.

    Rozporządzenie zostanie teraz podpisane i opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE. Wejdzie w życie 20 dni po opublikowaniu.

    Komisja ma dokonać przeglądu skuteczności i wpływu zmienionego rozporządzenia w 2027 r . 

    Komisja będzie musiała między innymi ocenić możliwość opracowania wspólnej metodologii oceny i raportowania emisji CO2 w całym cyklu życia nowych pojazdów ciężkich.

    Sektor pojazdów ciężkich odpowiada za ponad 25% emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu drogowego w UE. Normy emisji CO2 dla niektórych pojazdów ciężkich zostały ustalone po raz pierwszy w 2019 r., z celami na lata 2025-2029 i począwszy od 2030 r., z uwzględnieniem przeglądu rozporządzenia do 2022 r., podała Rada.

    W lutym 2023 r. Komisja przedstawiła wniosek dotyczący rewizji norm emisji CO2 dla pojazdów ciężkich. Niniejsza zmiana stanowi integralną część pakietu legislacyjnego "Fit for 55". Zaktualizowane przepisy przyczyniają się do realizacji celu UE, jakim jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55% do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 1990 r. oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r.

    (ISBnews)