Warszawa, 12.11.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Finansów analizuje kwestię możliwości zmiany formuły opodatkowania wydobycia miedzi i srebra, podał resort aktywów państwowych w odpowiedzi na interpelację dotyczącą zmiany lub likwidacji podatku od wydobycia niektórych kopalin.
"Ministerstwo Aktywów Państwowych wystąpiło do Ministerstwa Finansów z prośbą o przekazanie stanowiska w zakresie pytań zawartych w przedmiotowej interpelacji. W odpowiedzi Ministerstwo Finansów poinformowało, że w chwili obecnej analizuje kwestię możliwości zmiany formuły opodatkowania wydobycia miedzi i srebra" - napisał wiceminister aktywów państwowych Robert Kropiwnicki.
Podkreślił, że resort przywołał dyskusję, jaka miała miejsce w czerwcu 2024 r. podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju, którego przedmiotem było rozpatrzenie informacji o perspektywach rozwoju przemysłu miedziowego m.in. w kontekście podatku od wydobycia niektórych kopalin.
W toku dyskusji Ministerstwo Finansów wyraziło otwartość i gotowość analizy, ale też wskazało na potrzebę zapewnienia stabilności finansowej państwa, przypomniał Kropiwnicki.
(ISBnews)
Warszawa, 09.11.2024 (ISBnews) - Sejm skierował do dalszych prac projekt ustawy o Radzie Fiskalnej, zakładający powołanie nowej, niezależnej instytucji, opiniującej najważniejsze dokumenty budżetowe, w tym roczne i wieloletnie prognoz makroekonomicznych sporządzanych na potrzeby: ustawy budżetowej, a także nowych, wymaganych przez prawo Unii Europejskiej średniookresowych planów budżetowo-strukturalnych.
Za wnioskiem o odrzucenie projektu głosowało 12 posłów, przeciw było 423, a 13 wstrzymało się od głosu.
Teraz projektem zajmie się Komisja Finansów Publicznych.
Zadaniem Rady Fiskalnej, która ma zacząć funkcjonować od 2026 r., będzie - zgodnie z projektem - opiniowanie najważniejszych dokumentów budżetowych państwa, przeprowadzanie analiz dotyczących polityki budżetowej oraz udział w debacie publicznej dot. finansów publicznych. Rada ma mieć charakter ekspercki i doradczy.
Do najważniejszych zadań Rady Fiskalnej ma należeć:
- ocena prognoz makroekonomicznych, które wykorzystywane są na potrzeby opracowania projektu ustawy budżetowej oraz projektu średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego;
- opiniowanie zgodności ustawy budżetowej z krajowymi i unijnymi regułami fiskalnymi;
- ocena spójności i efektywności ram budżetowych.
Pierwszy raz Rada ma opiniować projekt budżetu państwa na 2027 rok.
Co do zasady, Rada ma mieć 14 dni na wydanie opinii. Minister finansów będzie zobowiązany zastosować się do opinii Rady lub w ciągu dwóch miesięcy wyjaśnić przyczyny niezastosowania się do niej.
Rada Fiskalna ma składać się z 7 niezależnych ekspertów, którzy będą wybierani przez:
- prezydenta RP,
- prezesa Najwyższej Izby Kontroli (NIK),
- Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
- ministra finansów,
- stronę pracowników Rady Dialogu Społecznego,
- stronę pracodawców Rady Dialogu Społecznego,
- stronę samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Członkami Rady Fiskalnej będą mogły zostać osoby, które posiadają co najmniej tytuł zawodowy magistra, mają wieloletnie doświadczenie w dziedzinach związanych z finansami publicznymi oraz spełniają wysokie wymogi dotyczące niezależności, np. niezajmowania kierowniczego stanowiska państwowego w ciągu ostatnich 5 lat.
Wszyscy kandydaci będą musieli przejść weryfikację przed komisją sejmową, aby potwierdzić ich bezstronność oraz wymagane wykształcenie i doświadczenie. Po otrzymaniu pozytywnej opinii, minister finansów powoła członków Rady. Przewodniczący Rady Fiskalnej ma być natomiast wybierany w otwartej procedurze.
(ISBnews)
Warszawa, 09.11.2024 (ISBnews) - Sejm znowelizował ustawę o finansach publicznych w zakresie uelastycznienia reguł fiskalnych obowiązujących obecnie jednostki samorządu terytorialnego (JST) przy uchwalaniu i wykonywaniu budżetu, jak również przy opracowywaniu wieloletnich prognoz finansowych. Za nowelizacją głosowało 434 posłów, jeden był przeciw.
Wprowadzane nowelizacją regulacje umożliwiają zachowanie płynności finansowej i zdolności kredytowej jednostek samorządu terytorialnego przez:
- przedłużenie obowiązujących obecnie czasowych preferencji w zakresie reguł fiskalnych do 2029 r., tj. przedłużenie czasu obowiązywania obecnie stosowanych preferencji w zakresie zasady zrównoważenia części bieżącej budżetu JST oraz indywidualnego limitu spłaty zobowiązań,
− umożliwienie dalszego doliczania do relacji, o której mowa w art. 243 ustawy, dochodów uzyskanych ze sprzedaży majątku.
Czasowe preferencje obejmują przedłużenie:
- możliwości bilansowania części bieżącej budżetu jednostki samorządu terytorialnego wolnymi środkami będącymi w dyspozycji jednostki,
- możliwości niespełnienia przez jednostkę samorządu terytorialnego relacji ograniczającej wysokość spłaty długu, czyli indywidualnego limitu spłaty zobowiązań, pod warunkiem, że łączna kwota długu jednostki nie przekroczy 100% jej dochodów ogółem pomniejszonych o dotacje i środki o podobnym charakterze (czyli co do których organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie ma swobody podejmowania decyzji o ich przeznaczeniu) oraz powiększonych o planowane przychody;
(dodatkowym zabezpieczeniem samorządu terytorialnego będzie rozwiązanie, zgodnie z którym jednostka samorządu terytorialnego będzie mogła przekroczyć indywidualny limit spłaty zobowiązań wyłącznie w przypadku, gdy taka sytuacja nie zagrozi realizacji zadań publicznych)
- nieujmowania w relacji ograniczającej wysokość spłaty długu potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych przez jednostki samorządu terytorialnego poręczeń i gwarancji.
Ponadto zaproponowano modyfikację indywidualnego limitu spłaty zobowiązań w zakresie umożliwienia doliczania dochodów ze sprzedaży majątku. Proponowane rozwiązanie ma minimalizować dotychczas występujący problem zawyżania maksymalnych indywidualnych wskaźników spłaty zadłużenia, wynikający ze zbyt optymistycznych prognoz dochodów ze sprzedaży majątku.
Proponowane rozwiązania mają przełożyć się na poprawę skuteczności oraz efektywności w wydatkowaniu środków publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego przy zachowaniu rzetelnej i przejrzystej informacji o ich sytuacji finansowej.
Ponadto proponowane regulacje powinny umożliwić jednostkom samorządu terytorialnego utrzymanie prognozowanego poziomu inwestycji oraz absorpcję środków unijnych, w tym także z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
(ISBnews)
Warszawa, 09.11.2024 (ISBnews) – Sejm znowelizował ustawę o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024, zakładającą przekazanie jednostkom samorządu terytorialnego (JST) środków na poziomie 10 mld zł. Za nowelizacją głosowało 241 posłów, przeciw było 206, wstrzymało się pięciu.
Nowelizacja ustawy okołobudżetowej na rok 2024 dotyczący przekazania JST dotacji na poziomie 10 mld zł. Środki te mają być przekazane w formie dodatkowego udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w formie uzupełnienia subwencji ogólnej.
Zgodnie ustawą kwota 8,2 mld zł stanowić będzie dodatkowy dochód samorządu terytorialnego z udziału we wpływach z podatku PIT i zostanie rozdzielona między gminy, powiaty i województwa. Pozostała kwota w wysokości 1,8 mld zł zostanie przeznaczona na przewidziane w projekcie kwoty gwarantowane dla samorządów, które będą ustalane w zależności od liczby mieszkańców.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie z dniem następującym po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.
(ISBnews)
Warszawa, 09.11.2024 (ISBnews) - Sejm znowelizował ustawę budżetową na rok 2024, która zakłada m.in. zwiększenie deficytu budżetowego do 240,3 mld zł z 184 mld zł. Za nowelizacją głosowało 241 posłów, 205 było przeciwnych, wstrzymało się pięciu.
W nowelizacji ustawy dochody budżetowe ustalono na poziomie 626,08 mld zł. Założono niższe od planowanych m.in. dochody z PIT (o 11,5 mld zł), z CIT (o 11,5 mld zł) oraz VAT (o 22,9 mld zł).
Na gorsze wykonanie dochodów wpłynęła m.in. niższa inflacja - która ma wynieść średniorocznie 3,7%, a nie 6,6%, jak przewidywano wcześniej.
Łączna kwota wydatków ma pozostać bez zmian.
Dokonano też przesunięcia pomiędzy niektórymi częściami budżetowymi, by zwiększyć środki o 1,2 mld zł na dotację dla Narodowego Funduszu Zdrowia, w celu sfinansowania niezbędnych świadczeń opieki zdrowotnej w 2024 roku. Z kolei 600 mln zł ma otrzymać Kasa Rolniczgego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS).
Ustawa budżetowa na 2024 r. przewidywała dochody budżetu państwa w kwocie 682,38 mld zł, z limitem wydatków na poziomie 866,38 mld zł i deficytem budżetowym nie większym niż 184 mld zł.
(ISBnews)
Warszawa, 08.11.2024 (ISBnews) - Rada Polityki Pieniężnej (RPP) oceniła w swojej opinii do projektu przyszłorocznego budżetu, że deficyt sektora rządowego i samorządowego (tzw. general government) może być wyższy w br. niż zakładane przez rząd 5,7% PKB i może być bliski 6% PKB. Bank centralny ocenia, że w konsekwencji, zaplanowany kształt polityki fiskalnej ogranicza przestrzeń dla potencjalnego poluzowania polityki pieniężnej.
"Punktem wyjścia dla oceny projektu Ustawy jest polityka fiskalna prowadzona w 2024 r. Zgodnie z notyfikacją fiskalną opublikowaną przez Eurostat w dniu 22 października br. deficyt sektora finansów publicznych w relacji do PKB wyniósł w 2023 r. 5,3%. W Uzasadnieniu do projektu Ustawy Ministerstwo Finansów ocenia, że w 2024 r. deficyt ten wzrośnie do poziomu 5,7% PKB. W ocenie NBP, poziom deficytu w bieżącym roku może okazać się nieco wyższy. Wskazują na to m.in. aktualnie dostępne dane o sytuacji sektora publikowane przez Eurostat – w I półroczu br. deficyt w ujęciu ESA wyniósł 3,9% PKB, wobec deficytu 2,2% PKB w tym samym okresie ub.r." - czytamy w opinii RPP.
Pogorszenie wyniku sektora w bieżącym roku jest przede wszystkim wynikiem dyskrecjonalnych decyzji rządu i parlamentu. Oprócz zmian legislacyjnych, obserwowany w bieżącym roku wzrost deficytu sektora jest w części związany z efektami wcześniejszych globalnych szoków cenowych, które z opóźnieniem powiększają niektóre kategorie wydatków publicznych. Kolejne czynniki to m.in. wzrost wydatków obronnych oraz koszty usuwania skutków powodzi, wymieniono w materiale.
"Łącznie, według prognoz NBP, wskazane czynniki przyczynią się do wzrostu deficytu sektora finansów publicznych w 2024 r. do poziomu bliskiego 6% PKB" - wskazano w opinii.
"Projekt Ustawy przewiduje spadek deficytu sektora finansów publicznych w ujęciu ESA z 5,7% PKB w 2024 r. do 5,5% PKB w 2025 r. W ocenie NBP, deficyt sektora w obu tych latach może być wyższy, na co wpłyną opisane poniżej czynniki kształtujące dochody i wydatki sektora" - czytamy dalej.
Prognozy Narodowego Banku Polskiego (NBP) wskazują, że deficyt sektora w 2025 r., w tym deficyt strukturalny, może pozostać na bardzo wysokim poziomie, podkreślono także.
"Tymczasem, wyraźne zmniejszenie deficytu w 2025 r., w tym deficytu strukturalnego, byłoby pożądane w świetle wysokiego poziomu nierównowagi fiskalnej oraz objęcia Polski w lipcu br. procedurą nadmiernego deficytu, a także sprzyjałoby ograniczeniu presji inflacyjnej. W konsekwencji, zaplanowany kształt polityki fiskalnej ogranicza przestrzeń dla potencjalnego poluzowania polityki pieniężnej" - stwierdzono w opinii.
"Brak wyraźnego obniżenia deficytu strukturalnego jedynie w niewielkiej części wynika przy tym ze zwiększenia wydatków na obronę narodową, a w części jest efektem przyjmowanych w ostatnim czasie zmian legislacyjnych skutkujących zwiększeniem wydatków w innych obszarach, których skala jest większa niż podejmowanych działań na rzecz ograniczenia nadmiernego deficytu sektora finansów publicznych" - podsumowano.
(ISBnews)
Warszawa, 07.11.2024 (ISBnews) - Wybór Donalda Trumpa na prezydenta USA będzie miał znikomy wpływ na polską gospodarkę, ewentualnie może wpłynąć na wzrost kosztów obsługi długu publicznego, ocenia prezes Narodowego Banku Polskiego (NBP) i przewodniczący Rady Polityki Pieniężnej (RPP) Adam Glapiński.
"Oczywiście, składamy [Donaldowi Trumpowi] serdecznie gratulacje i życzymy jak najlepiej. Tu wpływ na polską gospodarkę, tak jak w tej chwili to można postrzegać, jest znikomy, głównie poprzez rynek obligacji, rentowności obligacji. Niestety, może to z naszego punktu widzenia, nie amerykańskiego, wpłynąć na wzrost kursu dolara" - powiedział Glapiński podczas konferencji prasowej.
"Mówiąc tak po ludzku, zwykłym językiem: na podrożenie obsługi polskiego zadłużenia. Że my jako kraj, jako rząd będziemy musieli więcej płacić za obsługę naszego zadłużenia. A to zadłużenie szybko rośnie, jak państwo wiedzą. Taki może być wpływ. Czy tak będzie, to trudno powiedzieć. Reszta jest niewiadoma" - dodał.
(ISBnews)
Warszawa, 07.11.2024 (ISBnews) - Narodowy Bank Polski (NBP) nie prowadzi żadnych analiz i prac związanych z jakimkolwiek działaniami dotyczącymi rezerwy obowiązkowej, poinformował prezes NBP i przewodniczący Rady Polityki Pieniężnej (RPP) Adam Glapiński.
"Narodowy Bank Polski nie prowadzi żadnych analiz i żadnych prac związanych z jakimkolwiek działaniami dotyczącymi rezerwy obowiązkowej, a w szczególności zmiany oprocentowania tej rezerwy. Ja już rozmawiałem o tym z prezesem Związku Banków Polskich, wyjaśniałem, ale teraz mówię publicznie. Nic takiego nie ma miejsca. Nic takiego się nie dzieje" - powiedział Glapiński podczas konferencji prasowej.
W lutym 2022 r. RPP podjęła decyzję o podwyższeniu stopy rezerwy obowiązkowej do 3,5% z 2%.
(ISBnews)
Warszawa, 07.11.2024 (ISBnews) - Rada Polityki Pieniężnej (RPP) przyjęła na listopadowym posiedzeniu opinię do projektu ustawy budżetowej na przyszły rok, w której oceniła, że deficyt sektora rządowego i samorządowego (tzw. general government) będzie w tym i przyszłym roku wyższy niż zakłada rząd, poinformował prezes Narodowego Banku Polskiego (NBP) i przewodniczący RPP Adam Glapiński. Podkreślił, że zacieśniająca polityka fiskalna umożliwiłaby szybsze przystąpienie do obniżania stóp procentowych.
"Na listopadowym posiedzeniu przyjęliśmy opinię Rady do projektu ustawy budżetowej na przyszły rok. Na podstawie szacunku w NBP oceniamy, że deficyt sektora finansów publicznych zarówno w tym, jak i w przyszłym roku może być nawet wyższy niż prognozuje rząd. Co więcej, w przyszłym roku wedle obecnych prognoz, w tym rządowych, zmniejszy się on jedynie w niewielkim stopniu. Pozostanie na bardzo wysokim poziomie - bardzo, bardzo wysokim" - powiedział Glapiński podczas konferencji prasowej.
Tymczasem wyraźne zmniejszenie deficytu sprzyjałoby w szczególności ograniczeniu presji inflacyjnej. Byłoby to oczywiście też pożądane z punktu widzenia wysokiego poziomu nierównowagi fiskalnej oraz objęcia Polski procedurą nadmiernego deficytu, dodał.
"Gdyby nastąpiło zmniejszenie deficytu i zacieśniająca polityka fiskalna miałaby miejsce, moglibyśmy szybciej przystąpić do luzowania polityki pieniężnej i obniżania stóp. Jeśli tego nie ma, a wprost przeciwnie - to przesuwa w czasie początek decyzji o podjęciu cyklu obniżek stóp procentowych" - dodał szef banku centralnego.
W projekcie przyszłorocznego budżetu zapisano deficyt general government na poziomie 5,7% PKB w 2024 r. i 5,5% PKB w 2025 r.
(ISBnews)
Warszawa, 07.11.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Finansów zakłada, że przekazanie jednostkom samorządu terytorialnego dodatkowej kwoty 10 mld zł nastąpi w końcu listopada br. poinformowała wiceminister Hanna Majszczyk. Przekazanie samorządom dodatkowych środków wynika z projektowanej nowelizacji ustawy okołobudżetowej na 2024 r.
Wczoraj w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie projektu nowelizacji.
"Myślimy, że będzie to końcówka listopada, zakładając szybki proces legislacyjny i podpis pana prezydenta. Podstawą musi być opublikowanie aktu prawnego w Dzienniku Ustaw. I natychmiast po opublikowaniu tego aktu te środki trafią do samorządów" - powiedziała Majszczyk.
(ISBnews)
Warszawa, 07.11.2024 (ISBnews) – Sejm skierował do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych projekt nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024, zakładający przekazanie jednostkom samorządu terytorialnego (JST) środków na poziomie 10 mld zł. Za wnioskiem o odrzucenie projektu głosowało 200 posłów, 237 było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Projekt nowelizacji ustawy okołobudżetowej na rok 2024 dotyczący przekazania JST dotacji na poziomie 10 mld zł. Środki te mają być przekazane w formie dodatkowego udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w formie uzupełnienia subwencji ogólnej.
Zgodnie z projektem, kwota 8,2 mld zł stanowić będzie dodatkowy dochód samorządu terytorialnego z udziału we wpływach z podatku PIT i zostanie rozdzielona między gminy, powiaty i województwa. Pozostała kwota w wysokości 1,8 mld zł zostanie przeznaczona na przewidziane w projekcie kwoty gwarantowane dla samorządów, które będą ustalane w zależności od liczby mieszkańców.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie z dniem następującym po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.
(ISBnews)
Warszawa, 07.11.2024 (ISBnews) - Sejm skierował projekt nowelizacji ustawy budżetowej na rok 2024, który zakłada m.in. zwiększenie deficytu budżetowego do 240,3 mld zł z 184 mld zł obecnie, do dalszych prac w sejmowej Komisji Finansów Publicznych. Za zgłoszonym wnioskiem o odrzucenie projektu głosowało 199 posłów, 239 wstrzymało się od głosu, nikt nie był przeciwny.
Projekt nowelizacji ustawy budżetowej na 2024 rok zakłada wzrost maksymalnego poziomu deficytu budżetowego z 184 mld zł do 240,3 mld zł. Dochody budżetowe ustalono na poziomie 626,08 mld zł. Łączna kwota wydatków ma pozostać bez zmian.
Dokonano też przesunięcia pomiędzy niektórymi częściami budżetowymi, by zwiększyć środki o 1,2 mld zł na dotację dla Narodowego Funduszu Zdrowia, w celu sfinansowania niezbędnych świadczeń opieki zdrowotnej w 2024 roku.
Ustawa budżetowa na 2024 r. przewidywała dochody budżetu państwa w kwocie 682,38 mld zł, z limitem wydatków na poziomie 866,38 mld zł i deficytem budżetowym nie większym niż 184 mld zł.
(ISBnews)
Warszawa, 06.11.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Finansów rozpoczęło finalne konsultacje projektu rozwiązań prawnych i biznesowych w zakresie wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), podał resort. Uwagi do projektu ustawy można zgłaszać do 19 listopada, a rozwiązań biznesowych do 22 listopada.
"Przedstawione rozwiązania uwzględniają propozycje zgłaszane w toku dotychczasowych konsultacji, w tym specyfikę Jednostek Samorządu Terytorialnego (JST). Przedmiotem ustaleń jest również koncepcja funkcjonowania załącznika do e-faktury. Uwagi do projektu ustawy można zgłaszać do 19 listopada, a rozwiązań biznesowych do 22 listopada" - czytamy w komunikacie.
Konsultacje z przedsiębiorcami są kluczowe dla zapewnienia odpowiedniej jakości rozwiązań i powinny wesprzeć proces skutecznego wdrożenia obowiązkowego KSeF, podkreślono.
"Przeprowadzone dotychczas rozmowy pozwoliły zidentyfikować obszary obowiązkowego KSeF, które powinny zostać zmienione lub uproszczone. Propozycje zmian legislacyjnych oraz przyjętych rozwiązań technicznych uwzględniają zgłoszone w trakcie tych spotkań postulaty oraz oczekiwania przedsiębiorców" - czytamy dalej.
Proponowane rozwiązania prawne w zakresie KSeF:
Ministerstwo Finansów proponuje rozwiązania, które uproszczą wdrożenie i używanie KSeF, zwłaszcza w pierwszym okresie obowiązywania systemu:
1. Wprowadzenie obowiązkowego KSeF dla wszystkich podatników (dla podatników czynnych i podatników zwolnionych z VAT), z uwzględnieniem etapowania:
* od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł,
* od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.
2. Odroczenie na dodatkowe pół roku, tj. do 31 lipca 2026 r., wprowadzenia niektórych innych rozwiązań, takich jak:
3. odroczenie terminu wymogu podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury. Dotyczy to również faktur, za które płatność jest dokonywana w mechanizmie podzielonej płatności,
4. utrzymanie dodatkowego odroczenia KSeF w odniesieniu do faktur wystawianych z kas rejestrujących,
5. utrzymanie dodatkowego odroczenia terminu w zakresie kar za nieprzestrzeganie obowiązków KSeF.
6. Umożliwienie stosowania tzw. trybu offline do końca 2026 r. przez wszystkich podatników.
7. Dopuszczenie wystawiania faktur konsumenckich w KSeF.
8. Zapewnienie w okresie przejściowym (do 30 września 2026 r.) podatnikom „wykluczonym cyfrowo", gdzie skala i wartość wystawianych faktur jest niewielka, możliwości wystawiania faktur w dotychczasowej formie.
9. Zapewnienie rozwiązań prawnych odpowiadających celowi tzw. wyrównania środowisk KSeF, tj. wprowadzenie pełnych funkcjonalności technicznych systemu obowiązkowego przed datą wejścia w życie przepisów, które nakładają na podatników obowiązek wystawiania faktur w KSeF.
Ministerstwo Finansów proponuje również w projekcie zmiany, które doprecyzowują możliwości korzystania przez organy KAS z danych w KSeF w toku prowadzonych przez nie spraw.
Proponowane rozwiązania biznesowe w strukturach logicznych FA(3) i FA_RR (1):
Oprócz rozwiązań legislacyjnych, w trakcie konsultacji zostały również poruszone zagadnienia związane ze strukturami logicznymi faktur. W projekcie ustawy znajdują się propozycje zawierające:
* modyfikację struktury logicznej e-faktury m.in. w zakresie zasad wskazywania terminu płatności,
* wprowadzenie obowiązku oznaczania „JST" w celu zapewnienia dostępu do faktur jednostkom podległym JST,
* usprawnienia i inne drobne modyfikacje struktury zgłoszone podczas konsultacji,
* umożliwienie przesyłania załączników do faktur dla branż wystawiających faktury o złożonym zakresie danych,
* wprowadzenie nowej roli - "pracownik".
Udostępniona do konsultacji struktura logiczna FA(3) uwzględnia propozycje zgłaszane przez przedsiębiorców, dostawców oprogramowania oraz przedstawicieli branży księgowej podczas przeprowadzonych w 2024 r. konsultacji KSeF. Nowa wersja struktury zostanie wdrożona jeszcze przed terminem obowiązkowego KSeF, aby zapewnić stabilny proces jej implementacji w narzędziach do e-fakturowania.
Przedmiotem konsultacji jest również struktura logiczna FA_RR(1), która będzie wykorzystywana od 1 lutego 2026 r. do wystawiania faktur VAT RR i faktur VAT RR KOREKTA w KSeF (za zgodą dostawcy - rolnika ryczałtowego).
Ministerstwo Finansów przygotowało również możliwość przesyłania faktur z załącznikiem. Po finalnych konsultacjach nowa funkcjonalność API spełni oczekiwania rynku i będzie dostosowana do jego potrzeb.
(ISBnews)
Warszawa, 06.11.2024 (ISBnews) - Minister finansów podjął decyzję o przyspieszeniu wypłaty 6,7 mld zł subwencji oświatowej dla jednostek samorządu terytorialnego (JST), poinformowała wiceminister Hanna Majszczyk. Środki trafiły na konta JST 4 listopada br., podczas gdy zgodnie z planem powinny trafić 25 listopada.
W Sejmie trwała debata na temat projektu nowelizacji ustawy okołobudżetowej na 2024 r., która zakłada przekazanie samorządom w tym roku dodatkowych środków na poziomie 10 mld zł.
"W oczekiwaniu na sfinalizowanie tych prac legislacyjnych, minister finansów podjął decyzję w związku z trudną sytuacją jednostek [samorządu terytorialnego], aby przyspieszyć wypłatę subwencji oświatowej dla JST, która w kwocie 6,7 mld zł została przekazana 4 listopada, a zgodnie z planem [...] powinna być przekazana 25 listopada" - powiedziała Majszczyk w Sejmie.
"Ponieważ nie ma jeszcze tej ustawy, która by zapewniała przekazanie środków tej 'kroplówki', zdecydowaliśmy o przyśpieszeniu wypłaty" - dodała.
(ISBnews)
Warszawa, 06.11.2024 (ISBnews) - Podatkiem wyrównawczym może zostać objętych 40 polskich spółek-matek wraz ze spółami podległymi, poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman. Łącznie podatkiem tym może zostać objętych ok. 7 tys. spółek.
W Sejmie odbyło się drugie czytanie projektu ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych, który ma doprowadzić do opodatkowania przedsiębiorstw międzynarodowych na poziomie co najmniej 15%.
"Według naszych analiz to będzie to 40 [spółek]-matek łącznie ze spółkami [podległymi]. I to są te polskie podmioty. Łącznie tych podmiotów, które mogą być potencjalnie objęte tym podatkiem będzie ok. 7 tys." - powiedział Neneman podczas dyskusji w Sejmie, odpowiadając na pytanie o to, ile firm objętych zostanie tym podatkiem.
Projekt ten implementuje przepisy dyrektywy 2022/2523 z 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii Europejskiej.
Jest to rozwiązanie, w wyniku którego największe przedsiębiorstwa międzynarodowe będą podlegały każdego roku sprawdzeniu, czy spełniają wymóg minimalnego efektywnego poziomu opodatkowania na poziomie 15%. Jeśli efektywny poziom opodatkowania dochodu dla danej grupy międzynarodowej w określonej jurysdykcji będzie wynosił poniżej progu, to na taką grupę zostanie nałożony odpowiedni podatek wyrównawczy.
Wprowadzany projektem system wprowadza kilka form podatków wyrównawczych:
- globalny podatek wyrównawczy nakłada obowiązek zapłacenia podatku wyrównawczego co do zasady na jednostkę dominującą najwyższego szczebla w grupie w jurysdykcji, w której ma siedzibę, od swoich nisko opodatkowanych jednostek zależnych w innych jurysdykcjach;
- krajowy podatek wyrównawczy, opłacany w państwie, w którym znajdują się nisko opodatkowane jednostki składowe grupy;
- podatek od niedostatecznie opodatkowanych zysków: obowiązek zapłacenia podatku wyrównawczego na jednostki z grupy znajdujące się w państwie unijnym w sytuacji, gdy jednostka dominująca działa w innej jurysdykcji, w której nie ma systemu globalnego podatku minimalnego.
Ustawa będzie miała zastosowanie w przypadku tych grup, których skonsolidowane przychody w 2 latach z 4 ostatnich lat wyniosły co najmniej 750 mln euro.
(ISBnews)
Warszawa, 06.11.2024 (ISBnews) - Projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, który reguluje wprowadzenie obowiązkowego KSeF od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku przekroczyła 200 mln zł w 2025 r. i od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców, został przekazany do konsultacji, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji.
"Wprowadzenie obowiązkowego KSeF dla wszystkich podatników (dla podatników czynnych i podatników zwolnionych z VAT), z uwzględnieniem etapowania:
- od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. kwotę 200 mln zł,
- od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców" - czytamy w uzasadnieniu do projektu.
Planowane jest także odroczenie na dodatkowe pół roku, tj. do 31 lipca 2026 r., wprowadzenie rozwiązań, takich jak:
- odroczenie terminu wymogu podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury, także za te faktury, za które płatność jest dokonywana w mechanizmie podzielonej płatności,
- utrzymanie dodatkowego odroczenia KSeF w odniesieniu do faktur wystawianych z kas rejestrujących.
Projekt zakłada także:
- umożliwienie wystawiania faktur elektronicznych poza KSeF, w tzw. trybie offline z kodem QR, do końca 2026 r. przez wszystkich podatników. Uregulowanie zagadnienia dotyczącego faktur konsumenckich przez dopuszczenie możliwości ich wystawiania w KSeF.
- zapewnienie w okresie przejściowym - do 30 września 2026 r. podatnikom "wykluczonym cyfrowo", gdzie skala i wartość wystawianych faktur jest niewielka, możliwości wystawiania faktur w dotychczasowej formie. Rozwiązanie to będzie mógł zastosować podatnik, u którego wszystkie faktury nie przekraczają kwoty 450 zł i łącznie w miesiącu faktury te nie przekroczą kwoty 10 tys. zł.
- wprowadzenie zmian w zakresie możliwości korzystania przez organy m.in. KAS z danych w KSeF.
- umożliwienie przechowywania faktur wystawionych przez podatników przed wejściem w życie obligatoryjnego KSeF w ramach tzw. "wymiany środowisk".
- fazowanie terminu wejścia w życie obowiązkowego KSeF wynika z rekomendacji zawartych w raporcie z przeprowadzonego audytu informatycznego Systemu. Etapowe wejście w obowiązkowe e-fakturowanie ułatwi wdrożenie tego rozwiązania mniejszym podmiotom, wymieniono.
(ISBnews)
Warszawa, 05.11.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Finansów skierowało do konsultacji publicznych projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych, ustanawiający nowy instrument pozwalający na relokację wydatków budżetowych i zmianę ich struktury w trakcie roku budżetowego za zgodą Sejmu RP, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji.
"Nowym istotnym elementem zarządzania budżetem państwa będzie ustanowienie instrumentu budżetowego pozwalającego na relokację wydatków – zmianę ich struktury w trakcie roku budżetowego przy zachowaniu kontroli Sejmu RP" - czytamy w uzasadnieniu do projektu.
Mechanizm "odnawialnej" rezerwy celowej przewiduje agregację oszczędności w wydatkach powstałych w trakcie roku budżetowego.
W przypadku, gdy wystąpią ustawowe przesłanki, możliwe będzie utworzenie ww. rezerwy z wydatków zablokowanych, jak i dokonywanie kolejnych jej zasileń. Utworzenie rezerwy "odnawialnej" będzie poprzedzone wydaniem pozytywnej opinii przez sejmową komisję właściwą do spraw budżetu, tak jak każde przeniesienie i przeznaczenie jej środków.
Minister finansów będzie mógł tym samym inicjować działania zarządcze w toku wykonywania budżetu państwa, pozwalające na wprowadzanie zmian w strukturze wydatków budżetu państwa pod kontrolą Sejmu RP, wskazano także.
W obszarze zarządzania budżetem państwa projekt zakłada:
Jak wyjaśniono, prezentowanie w uzasadnieniu do ustawy budżetowej planów finansowych funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych Bankowi Gospodarstwa Krajowego na podstawie odrębnych ustaw przyczyni się do wzmocnienia jawności i przejrzystości finansów publicznych oraz podniesienia poziomu dostępności danych publicznych.
Ponadto w projekcie ustawy budżetowej wprowadza się nowy układ grup wydatków budżetu państwa, który pozwoli na bardziej czytelną prezentację ekonomicznego charakteru ponoszonych wydatków. Nowe grupowanie wydatków umożliwią zmiany wprowadzone w klasyfikacji paragrafowej, które są spójne z koncepcją nowej klasyfikacji.
W zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego proponowane zmiany mają na celu:
W ocenie Ministerstwa Finansów, nowe rozwiązania przełożą się na poprawę skuteczności oraz efektywności w wydatkowaniu środków publicznych przy zachowaniu rzetelnej i przejrzystej informacji o całości transferów jakie zachodzą w jednostkach sektora finansów publicznych.
(ISBnews)
Warszawa, 30.10.2024 (ISBnews) - W przyjętym we wtorek przez rząd projekcie nowelizacji ustawy budżetowej na 2024 rok założono zwiększenie finansowania krajowego potrzeb pożyczkowych o 55,1 mld zł w efekcie zwiększenia finansowania w skarbowych papierach wartościowych o 11,03 mld zł i wzrostu salda środków na rachunkach złotowych budżetu państwa o 44,07 mld zł, podano w projekcie opublikowanym przez Ministerstwo Finansów. Finansowanie zagraniczne ma wzrosnąć o 1,2 mld zł w efekcie zmniejszenia finansowania w instrumentach dłużnych o 2,7 mld zł i większego wykorzystania zgromadzonych środków walutowych - saldo wyższe o 3,9 mld zł.
"W 2024 r. limit deficytu budżetu państwa wyniesie 240.300,0 mln zł wobec planowanej w ustawie kwoty 184 000 mln zł. Założenia o pozostałych potrzebach pożyczkowych netto nie zostały zmienione w stosunku do pierwotnej ustawy, gdzie zostały założone w łącznej wysokości 68 271,5 mln zł, w tym deficyt budżetu środków europejskich w kwocie 32 508,4 mln zł" - czytamy w uzasadnieniu projektu.
"Planuje się, że łączne potrzeby pożyczkowe netto w kwocie 308 571,5 mln zł (wobec 252 271,5 mln zł w ustawie) zostaną sfinansowane następująco:
- finansowanie krajowe ukształtuje się na poziomie 203 910,3 mln zł (w ustawie 148 808,1 mln zł),
- finansowanie zagraniczne wyniesie 104 661,2 mln zł (w ustawie 103 463,4 mln zł)" - czytamy dalej.
Najważniejsze zmiany w finansowaniu dotyczą następujących wielkości:
- zwiększenia finansowania krajowego o 55 102,2 mln zł w efekcie zwiększenia finansowania w skarbowych papierach wartościowych (o 11 032,7 mln zł) i wzrostu salda środków na rachunkach złotowych budżetu państwa (o 44 069,5 mln zł),
- zwiększenia finansowania zagranicznego o 1 197,8 mln zł w efekcie zmniejszenia finansowania w instrumentach dłużnych (obligacje na rynkach zagranicznych, kredyty w międzynarodowych instytucjach finansowych, pożyczka z Unii Europejskiej w ramach części zwrotnej Europejskiego Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności) o 2 701,4 mln zł i większego wykorzystania zgromadzonych środków walutowych (saldo wyższe o 3 899,2 mln zł), wymieniono dalej.
(ISBnews)
Warszawa, 30.10.2024 (ISBnews) - W przyjętym we wtorek przez rząd projekcie nowelizacji ustawy budżetowej na 2024 rok założono dochody budżetowe na poziomie 626,08 mld zł, podano w projekcie opublikowanym przez Ministerstwo Finansów. W obowiązującej ustawie budżetowej na br. dochody planowane były na 682,38 mld zł. Poziom wydatków budżetowych pozostał bez zmian.
Jak informowano wczoraj, deficyt został w nowelizacji podwyższony o 56,3 mld zł do 240,3 mld zł.
W projekcie przyszłorocznej ustawy budżetowej zapisano plan wykonania dochodów budżetu w 2024 r. w wysokości 641,55 mld zł.
"Analiza dotychczasowego wykonania dochodów budżetu państwa wskazuje, że w 2024 r. dochody budżetu państwa nie zostaną zrealizowane w wysokościach prognozowanych w ustawie budżetowej na rok 2024" - czytamy w uzasadnieniu projektu.
"Przewiduje się, że dochody z podatku VAT w 2024 r. wyniosą 293 500 000 tys. zł, tj. mniej o 22 925 000 tys. zł (7,2%) w porównaniu do ustawy budżetowej na rok 2024. Głównym powodem niewykonania prognozy dochodów w 2024 r. jest znacząco mniej korzystny, z punktu widzenia realizacji dochodów z VAT, nominalny wzrost spożycia prywatnego" - czytamy dalej.
Dochody z podatku akcyzowego w 2024 r. wyniosą 90 311 000 tys. zł, tj. więcej o 1 342 000 tys. zł (1,5%) w porównaniu do ustawy budżetowej na rok 2024, podano dalej.
"W zakresie podatku akcyzowego należy zauważyć, że aktualne prognozy wskaźników makroekonomicznych (główne indykatory bazy podatkowej podatku akcyzowego) są wyższe w porównaniu z prognozami z ustawy budżetowej na rok 2024. Prognoza wzrostu PKB realnego na 2024 r. wynosi 3,1% w stosunku do 3% w ustawie budżetowej na rok 2024, natomiast prognoza wzrostu spożycia prywatnego realnego na 2024 r. wynosi 4,2% w porównaniu do 3,3% w ustawie budżetowej na rok 2024" - czytamy w uzasadnieniu.
W projekcie prognozuje się, że wyższe w porównaniu z ustawą budżetową na rok 2024 będą dochody z akcyzy od samochodów osobowych. Spodziewane są również wyższe dochody z opodatkowania paliw silnikowych, energii elektrycznej, wyrobów nowatorskich i płynu do papierosów elektronicznych. Niższe wpływy natomiast spodziewane są w przypadku akcyzy od piwa.
"Przewiduje się, że dochody z podatku CIT w 2024 r. wyniosą 58.556.935 tys. zł, tj. mniej o 11.480.470 tys. zł (16,4%) w porównaniu do ustawy budżetowej na rok 2024" - napisano także w dokumencie.
W przypadku podatku CIT prognozowane niewykonanie dochodów zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2024 wynika z:
- negatywnego w ujęciu r/r efektu rozliczenia rocznego podatku za 2023 r.; saldo tego rozliczenia było o ok. 6 mld zł niższe niż saldo rozliczenia rocznego za 2022 r. - wpływającego na dochody z CIT w 2023 r.;
- pogorszenia się wyników finansowych przedsiębiorstw, zwłaszcza przedsiębiorstw niefinansowych (w I półroczu 2024 r. zysk brutto przedsiębiorstw niefinansowych badanych przez GUS spadł o 20,7% r/r, strata brutto wzrosła zaś o 20,6% r/r). Wynik finansowy banków (wg KNF) wzrósł o 17,7% r/r., co spowodowane jest m.in. jednymi z najwyższych nominalnych stóp procentowych w UE i wysokim wzrostem kosztów pracy. Dodatkowo negatywnie na wyniki finansowe przedsiębiorstw wpływa słaby popyt na towary eksportowe zgłaszany przez naszych głównych partnerów handlowych. Prognozy eksportu w ujęciu nominalnym zostały zrewidowane w dół z 6,8% wzrostu r/r do 1,3%. Pogorszenie się kondycji przedsiębiorstw przekłada się bezpośrednio na wysokość wpływów z podatku CIT, wymieniono w materiale.
"Przewiduje się, że dochody z podatku PIT w 2024 r. wyniosą 97 745 431 tys. zł, tj. mniej o 11 460 349 tys. zł (10,5%) w porównaniu do ustawy budżetowej na rok 2024. Jest to przede wszystkim skutek decyzji o jednorazowym przekazaniu JST z budżetu państwa dodatkowych ok. 8.216.795 tys. zł z tytułu udziału w dochodach z PIT. Obecna prognoza uwzględnia również niższe o ok. 1,9 mld zł od prognozowanego wykonanie dochodów w okresie styczeń–wrzesień, będące skutkiem przede wszystkim niższego wykonania dochodów z PIT od podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą" - czytamy w uzasadnieniu.
W porównaniu z prognozą z etapu ustawy budżetowej na rok 2024, podwyższono prognozowane dochody podatkowe z podatku od gier o 300 000 tys. zł do wysokości 5 000 000 tys. zł. Przyczyną większej niż pierwotnie zakładano prognozy podatku jest m.in. zaobserwowana wyższa dynamika deklarowanych wpływów podatkowych z tego tytułu w okresie styczeń–wrzesień 2024 r., podano także.
"Uwzględniając obecne wykonanie dochodów z podatku od wydobycia niektórych kopalin (3 mld zł wg danych wstępnych za 9 miesięcy br.) oraz zakładając utrzymanie się obecnego trendu dochodów do końca 2024 roku, szacuje się, że wykonanie na koniec roku będzie wyższe o 200 000 tys. zł w porównaniu do ustawy budżetowej na rok 2024, tj. wyniesie 3 900 000 tys. zł" - czytamy dalej.
Przewiduje się, że dochody z podatku od sprzedaży detalicznej w 2024 r. wyniosą 4 342 460 tys. zł, tj. mniej o 287.540 tys. zł (6,2%) w porównaniu do ustawy budżetowej na rok 2024. Prognoza uwzględnia dotychczasowe wykonanie dochodów z tego tytułu oraz fakt, że w obecnym roku wzrost cen dóbr i usług konsumpcyjnych będzie niższy niż pierwotnie planowano, wskazano także.
"W zakresie dochodów budżetu państwa z tytułu dywidend dokonano aktualizacji przewidywanych kwot wpłat od spółek z udziałem Skarbu Państwa. Prognozuje się, że wykonanie dochodów z dywidend w 2024 r. wyniesie 3 854 275 tys. zł i będzie wyższe niż określono na etapie ustawy budżetowej na 2024 r. o ok. 25,5%. Wzrost planowanych dochodów wynika głównie ze zrealizowanej wpłaty przez PKO B.P. S.A. na poziomie wyższym w stosunku do zakładanej" - napisano dalej.
W obecnej prognozie uwzględniono także nieplanowaną w ustawie budżetowej na rok 2024 wpłatę z Banku Gospodarstwa Krajowego.
"Prognozuje się, że niższe w porównaniu z ustawą budżetową na rok 2024 będą dochody z cła. Przewidywane wykonanie dochodów z cła w 2024 r. wyniesie 6 849 000 tys. zł i będzie niższe o 20,9% od kwoty zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2024 (8 659 000 tys. zł)" - czytamy także w materiale.
Zmianie uległy planowane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej dochody z tytułu dystrybucji częstotliwości.
"Zmniejszenie o 1 802 997 tys. zł jest wynikiem przesunięcia na 2025 r. planowanych wpływów z aukcji częstotliwości z pasma 700 MHz (2 313 187 tys. zł) oraz pasma 800 MHz (914 000 tys. zł). Dodatkowo uwzględniono uzyskane w 2024 r. nieplanowane dochody z tytułu aukcji częstotliwości z pasma 3400-3800 MHz (1 424 190 tys. zł). Dochody z tego tytułu ujęte były w planie dochodów na rok 2023 i zostały częściowo zrealizowane w 2024 r. w przywołanej wysokości" - napisano też w uzasadnieniu.
"W ustawie budżetowej na rok 2024, wydatki budżetu państwa zaplanowane zostały w wysokości 866 375 747 tys. zł. Projekt nowelizacji zakłada jedynie przesunięcia pomiędzy poszczególnymi częściami budżetowymi w ramach tej samej łącznej kwoty wydatków budżetu państwa" - wskazano także w dokumencie.
(ISBnews)
Warszawa, 30.10.2024 (ISBnews) - Po przyjęciu przez rząd projekt ustawy zakładającego odejście od składki zdrowotnej od środków trwałych resorty finansów i zdrowia pracują nad dalszymi zmianami dotyczącymi poboru tej składki, w ramach zapowiadanego limitu 4 mld zł, które mogą zostać przeznaczone na takie rozwiązania, wynika z wypowiedzi ministra finansów Andrzeja Domańskiego.
"Co jest kluczowe, to to, że dzisiaj rząd przyjął pierwszy, zrealizował taki pierwszy krok, obietnicę wyborczą dotyczącą tego, aby nie było tego absurdu, jakim jest pobieranie składki zdrowotnej od aktywów trwałych. […] Ale wiemy, że to jest za mało. I chcemy, aby jeszcze w możliwie niedługim okresie były przyjęte kolejne rozwiązania" - powiedział Domański w Polsat news.
Zapytany o to, kiedy mogą zapaść takie ustalenia i czego by dotyczyły, minister odpowiedział: "To jeszcze jest elementem rozmowy pomiędzy partiami tworzącymi koalicję, ale myślę, że to już jesteśmy dosyć blisko porozumienia".
Przypomniał jednocześnie, że w budżecie rząd zapewnił środki na obniżenie składki zdrowotnej w kwocie do 4 mld zł.
We wtorek Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, przewidujący, że przychody ze sprzedaży środków trwałych (np. nieruchomości) nie będą wchodziły do podstawy naliczania składki zdrowotnej. Z rozwiązania skorzysta ok. 2,4 mln przedsiębiorców.
(ISBnews)