ISBNewsLetter
S U B S K R Y P C J A

Zapisz się na bezpłatny ISBNewsLetter

Zachęcamy do subskrypcji naszego newslettera, w którym codziennie znajdą Państwo najważniejszą depeszę ISBnews, przegląd informacji dostępnych w naszym Portalu i kalendarium nadchodzących wydarzeń biznesowych i ekonomicznych. Subskrypcja jest bezpłatna.

* Dołączając do ISBNewsLetter'a wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. nr 144, poz. 1204). Twój adres e-mail będzie wykorzystany wyłącznie do przekazywania informacji na temat działań ISBNews i nie zostanie przekazane podmiotom trzecim. W kazdej chwili można wypisać się z listy subskrybentów klikając link na dole każdego ISBNewsLettera.

Najnowsze depesze: ISBnews Legislacja

  • 26.07, 15:34Rada UE podjęła decyzję wobec Polski stwierdzającą istnienie nadmiernego deficytu 

    Warszawa, 26.07.2024 (ISBnews) - Rada UE przyjęła decyzję stwierdzającą procedurę nadmiernego deficytu (EDP) wobec Polski i sześciu innych państw: Belgii, Francji, Włoch, Węgier, Malty i Słowacji, podała Rada. 

    "Dzisiaj Rada przyjęła decyzje stwierdzające istnienie nadmiernych deficytów dla Belgii, Francji, Włoch, Węgier, Malty, Polski i Słowacji. Ponadto Rada ustaliła, że Rumunia, która jest objęta procedurą nadmiernego deficytu od 2020 r., nie podjęła skutecznych działań w celu skorygowania swojego deficytu, a zatem procedura powinna pozostać otwarta" - podano w komunikacie.

    Procedura nadmiernego deficytu oparta na deficycie ma na celu zapewnienie, że wszystkie państwa członkowskie powrócą do dyscypliny budżetowej lub ją utrzymają  i unikną nadmiernych deficytów. Celem jest utrzymanie niskiego długu publicznego lub zmniejszenie wysokiego długu do zrównoważonego poziomu. 

    Państwa członkowskie są obowiązane przestrzegać dyscypliny budżetowej na podstawie kryteriów i wartości odniesienia określonych w traktatach UE: ich deficyt nie powinien przekraczać 3% ich produktu krajowego brutto (PKB), a ich dług nie powinien przekraczać 60% ich PKB . Wszystkie państwa członkowskie muszą przestrzegać tych wartości w odniesieniu do traktatu, podano także. 

    Jeżeli w państwie członkowskim wystąpi nadmierny deficyt, celem procedury nadmiernego deficytu jest przyspieszenie jego korekty poprzez poddanie państw członkowskich wzmożonej kontroli i przedstawienie im zaleceń mających na celu podjęcie skutecznych działań w celu skorygowania deficytu. 

    Pod koniec roku Rada zostanie zaproszona do przyjęcia, na zalecenie Komisji, zaleceń skierowanych do państw członkowskich, aby podjęły skuteczne działania w celu skorygowania deficytu w określonym czasie . Zalecenia mogą zawierać ścieżkę budżetową korygującą, wyrażoną w wartościach liczbowych, oraz termin na likwidację nadmiernego deficytu.

    Oczekuje się, że Komisja przedstawi zalecenia dotyczące zaleceń Rady w listopadzie, w tym samym czasie, w którym zamierza przedstawić pakiet dotyczący jesiennego semestru europejskiego . 

    W tym roku terminy rekomendacji dla państw członkowskich w procedurze nadmiernego deficytu, aby podjęły skuteczne działania, zostaną dostosowane do postanowień zreformowanych ram zarządzania gospodarczego UE . Zgodnie z nowymi przepisami, obowiązującymi od 30 kwietnia, państwa członkowskie przygotują jesienią średnioterminowe plany strukturalne dotyczące budżetu, określając ścieżki wydatków oraz priorytetowe reformy i inwestycje na najbliższe 4-7 lat. 

    Celem jest dostosowanie zaleceń Rady wydanych w ramach procedur nadmiernego deficytu do zaleceń wydanych w ramach średnioterminowych planów fiskalno-strukturalnych. 

    (ISBNews)

  • 26.07, 14:15MF proponuje, by przewodniczący Rady Fiskalnej był wyłaniany w drodze otwartego konkursu 

    Warszawa, 26.07.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Finansów proponuje, by przewodniczący Rady Fiskalnej był wyłaniany w drodze otwartego konkursu i nominowany na to stanowisko przez prezesa Rady Ministrów w uzgodnieniu z ministrem finansów, podał resort w odniesieniu do uwag, zgłoszonych w trakcie konsultacji projektu ustawy o Radzie Fiskalnej.

    "W projekcie zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których przewodniczący Rady Fiskalnej będzie wyłaniany w drodze otwartego konkursu, a następnie nominowany przez prezesa Rady Ministrów w uzgodnieniu z ministrem finansów" - napisał wiceminister finansów Jurand Drop.

    Ponadto wszyscy członkowie Rady Fiskalnej będą poddawani publicznemu wysłuchaniu przed sejmową komisją ds. budżetu w celu weryfikacji spełnienia przez nich wymogów określonych w ustawie, podkreślił.

    Rozwiązania te - jak zaznaczył wiceminister - mają celu wzmocnienie przejrzystości procesu wyłaniania członków Rady Fiskalnej.

    Rząd planuje przyjęcie w III kw. br. projektu dotyczącego niezależnej Rady Fiskalnej, który zakłada powołanie w 2026 r. niezależnej instytucji fiskalnej opiniującej najważniejsze dokumenty budżetowe, w tym rocznych i wieloletnich prognoz makroekonomicznych sporządzanych na potrzeby: ustawy budżetowej, a także nowych, wymaganych przez prawo Unii Europejskiej średniookresowych planów budżetowo-strukturalnych.

    (ISBnews)

  • 25.07, 16:04Rząd planuje przyjęcie planu budżetowo-strukturalnego na lata 2025-2028 w IV kw. 

    Warszawa, 25.07.2024 (ISBnews) - Rząd planuje przyjęcie w IV kwartale średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego na lata 2025-2028, co wynika z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie skutecznej koordynacji polityk gospodarczych i w sprawie wielostronnego nadzoru budżetowego oraz uchylającego rozporządzenie Rady, podano w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.  

    "Rozporządzenie wymaga, aby państwa członkowskie co 4 lata przedkładały UE średniookresowe plany budżetowo-strukturalne. Plany zastąpią programy stabilności lub konwergencji (w Polsce - program konwergencji opracowywany w Ministerstwie Finansów) oraz krajowe programy reform (w Polsce - krajowy program reform opracowywany w Ministerstwie Rozwoju i Technologii)" - czytamy w wykazie.

    Najważniejszy element planów stanowić będą ścieżki wydatków na co najmniej kolejne 4 lata. Państwa zostały zobowiązane do przedłożenia tego dokumentu po raz pierwszy na jesieni 2024 r.

    Uzgodniony z Komisją Europejską termin 15 października 2024 r. na przekazanie planu pozwoli zapewnić spójność między planem a projektem ustawy budżetowej na rok 2025, wskazano.

    Średniookresowy plan budżetowo-strukturalny na lata 2025–2028 obejmie dwie części:
    I. budżetową - w której należy przede wszystkim przedstawić ścieżkę zlikwidowania nadmiernego deficytu do 2028 roku w zgodzie z przepisami UE - za opracowanie tej części odpowiada Ministerstwo Finansów.

    Ponadto, należy przedstawić informacje dotyczące:
    - założeń makroekonomicznych i budżetowych,
    - założeń co do kształtowania się długu, analizy wrażliwości potwierdzającej obniżanie długu lub pozostawanie na bezpiecznym poziomie (metodologia unijna), struktury długu, stopy wykupu i zapadalności nowego długu,
    - dialogu z Komisją Europejską w odniesieniu do ścieżki wydatków,
    - zobowiązań warunkowych;
    II. strukturalną - w której należy przede wszystkim przedstawić najważniejsze reformy i inwestycje do 2028 r. w reakcji na istotne zalecenia Rady UE lub realizujące wspólne priorytety UE - za opracowanie tej części odpowiada Ministerstwo Rozwoju i Technologii. W części tej zaprezentowana powinna być również informacja nt. potrzeb inwestycyjnych.

    (ISBnews)
     

  • 24.07, 08:50Rząd podjął uchwałę ws. zatwierdzenia sprawozdania NBP za 2023 r. 

    Warszawa, 24.07.2024 (ISBnews) - Rząd podjął uchwałę w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Narodowego Banku Polskiego (NBP) na dzień 31 grudnia 2023 r. wraz ze sprawozdaniem finansowym NBP oraz sprawozdaniem niezależnego biegłego rewidenta z badania dla Rady Polityki Pieniężnej Narodowego Banku Polskiego, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    "Rząd zatwierdził roczne sprawozdanie finansowe Narodowego Banku Polskiego na 31 grudnia 2023 roku. Z niepokojem odnotowuje jednak ujemny wynik finansowy, który NBP wykazał w latach 2022-2023" - podano w komunikacie.

    Suma bilansowa NBP wzrosła z poziomu 825 323 809,6 tys. zł na 31 grudnia 2021 roku do poziomu 876 228 089,8 tys. zł na 31 grudnia 2022 roku oraz do poziomu 903 645 086,3 tys. zł na 31 grudnia 2023 roku.

    Wynik finansowy za rok 2021 wyniósł 10 974 518,7 tys. zł, natomiast za rok 2022 wyniósł - 16 943 670,7 tys. zł, a za rok 2023 wyniósł - 20 800 024,0 tys. zł.

    Na ujemny wynik finansowy za rok 2023 głównie miał wpływ ujemny wynik z odsetek w wysokości - 1 646 378,5 tys. zł oraz ujemny wynik z operacji finansowych w wysokości - 17 506 447,5 tys. zł, podano także.

    Złoto oraz należności w walutach obcych od nierezydentów wzrosły z poziomu 674 177 102,8 tys. zł na 31 grudnia 2021 roku do poziomu 734 057 575,8 tys. zł na 31 grudnia 2022 roku oraz do poziomu 763 268 439,1 tys. zł na 31 grudnia 2023 roku.

    Wartość pieniądza w obiegu wzrosła z poziomu 355 557 725,3 tys. zł na 31 grudnia 2021 roku do poziomu 368 611 663,5 tys. zł na 31 grudnia 2022 roku oraz do poziomu 377 521 375,0 tys. zł na 31 grudnia 2023 roku.

    Wskaźnik udziału wyniku finansowego za rok obrotowy w sumie aktywów spadł z poziomu 1,3% na koniec 2021 roku, do poziomu - 1,9% na koniec 2022 roku, a następnie do poziomu - 2,3% na koniec 2023 roku, podano także.

    (ISBnews)

  • 24.07, 08:43Rząd chce by wypłacać przy dwóch świadczeniach 15% tzw. renty wdowiej do 2026, 25% od 2027 

    Warszawa, 24.07.2024 (ISBnews) - Poprawki rządu do obywatelskiego projektu ustawy o tzw. rencie wdowiej zakładają, że w przypadku pobierania łącznie renty rodzinnej oraz innego świadczenia emerytalno-rentowego, drugie świadczenie byłoby wypłacane w wysokości 15% do końca 2026 r., i 25% od 2027 r., wynika ze stanowiska rządu do projektu ustawy. Maksymalna wysokość świadczeń nie mogłaby przekraczać trzykrotności minimalnej emerytury, podaje Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    Regulacja miałaby wejść w życie od początku przyszłego roku, a wypłata świadczeń w zwiększonej wysokości następowałaby od 1 lipca 2025 r.

    "Rada Ministrów uznaje, że obywatelski projekt ustawy, który przewiduje wprowadzenie tzw. renty wdowiej, wpisuje się w zobowiązanie rządu do zapewnienia godnych warunków dla seniorów po śmierci współmałżonka. Projekt wymaga dostosowania do możliwości finansowych budżetu państwa" - czytamy w komunikacie.

    W ocenie Rady Ministrów "pełna i właściwa realizacja tego celu" wymaga doprecyzowania kręgu osób uprawnionych do renty rodzinnej, które mogą skorzystać z reguły zbiegu, która przewidziana jest w projekcie. Dotyczy to także rozważenia ostatecznego kształtu limitu podlegających wypłacie świadczeń w zbiegu tak, aby z rozwiązania mogły korzystać przede wszystkim osoby starsze, w stosunku do których zachodzi rzeczywiste ryzyko degradacji ekonomicznej gospodarstwa domowego wskutek śmierci małżonka.

    Obywatelski projekt ustawy zakłada wprowadzenie tzw. renty wdowiej, czyli możliwości pobierania łącznie renty rodzinnej oraz innego świadczenia emerytalno-rentowego, np. emerytury czy renty z tytułu niezdolności do pracy. Projekt przewiduje m.in., że jedno ze świadczeń wypłacane byłoby w całości, a drugie w części.

    "W ocenie rządu, projekt powinien być dalej procedowany, ale jednocześnie uzupełniony w parlamencie - zgodnie z uwagami przedstawionymi przez Radę Ministrów. Rząd deklaruje pełne współdziałanie w uzupełnieniu projektu i wypracowaniu jego ostatecznego kształtu" - czytamy w komunikacie.

    W ocenie rządu niezbędne jest zaktualizowanie tzw. kroczącego modelu dochodzenia do ostatecznej, docelowej wysokości drugiego, podlegającego wypłacie świadczenia w zbiegu.

    "Model ten musi uwzględniać z jednej strony potrzebę realizacji celów projektu, a z drugiej możliwości finansowe budżetu państwa, Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz Funduszu Emerytalno-Rentowego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Z tego powodu, optymalne wydaje się, aby drugie świadczenie wypłacane było w okresie:

    - od 1 lipca 2025 roku do 31 grudnia 2026 roku w wysokości 15%,

    - od 1 stycznia 2027 roku w wysokości 25%" - czytamy także.

    Koszty tego rozwiązania kształtowałyby się następująco:

    - w 2025 roku - od 3,2 mld do 4,2 mld;

    - w 2026 roku - od 6,7 mld do 9 mld;

    - w 2027 roku - od 11,9 mld do 15,8 mld - w zależności od tego, czy z uprawnienia skorzystałoby 75% czy 100% jego potencjalnych beneficjentów.

    W ocenie rządu pożądane jest także, aby projekt wszedł w życie od 1 stycznia 2025 roku, z zastrzeżeniem, że nabycie prawa do korzystania ze świadczeń według reguły zbiegu i wypłata świadczeń na jej podstawie następowałyby od 1 lipca 2025 r.

    Ponadto, kształtowanie wysokości drugiego świadczenia pozostającego w zbiegu musi być traktowane jako instrument polityki społecznej, który służy zapobieżeniu zjawisku degradacji ekonomicznej gospodarstw emerytów i rencistów wskutek śmierci małżonka, oraz być rozpatrywane w szerszym kontekście sytuacji społeczno-ekonomicznej osób starszych.

    Dlatego w 2028 roku Rada Ministrów dokona weryfikacji wskaźnika wysokości świadczeń w zbiegu, aby ocenić możliwość i zasadność jego podwyższenia, podsumowano.

    (ISBnews)

  • 23.07, 16:17Tusk: Rząd zaproponuje poprawki ws. renty wdowiej, które są 'do udźwignięcia' dla budżetu 

    Warszawa, 23.07.2024 (ISBnews) - Rząd zaproponuje poprawki do projektu ustawy o rencie wdowiej, które sprawią, że wydatki na ten cel będą "do udźwignięcia" dla budżetu państwa, poinformował premier Donald Tusk. Poinformował, że docelowo koszty dla budżetu będą sięgać ponad 20 mld zł rocznie.

    "Stanowisko rządowe dzięki pracy moich pań i panów ministrów odpowiedziało na to oczekiwanie wyrażone w projekcie obywatelskim i skroiło to [...] do wymiarów, które są do dźwignięcia przez budżet" - powiedział Tusk podczas konferencji prasowej.

    "To są nadal gigantyczne kwoty, bo jednak zakładamy, że to będzie ponad 20 mld w tym finale" - dodał.

    Minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk doprecyzowała, że renta wdowia będzie wdrażana stopniowo i koszty budżetowe także będą wzrastać stopniowo, z roku na rok. W pierwszym roku funkcjonowania ustawy ma to być 4 mld zł, potem 9 mld zł, a potem kilkanaście mld zł.

    "Pani  minister w tych długich i takich czasami gorących debatach wewnątrz koalicji uznała, że będziemy dochodzili do tych 25% też pewnymi etapami, żeby nie było szoku budżetowego" - podkreślił premier. Zapowiedział, że poprawki do projektu zostały uzgodnione z ministrem finansów.

    Z wypowiedzi premiera wynika, że jest też próg dochodów, który będzie uprawniał do korzystania z renty wdowiej.

    "Założony cap czy na ten pułap górny, który też daje nam poczucie [...] takiej sprawiedliwości, znaczy zamożniejsi emeryci nie będą korzystali z tego po prostu" - zakończył.

    (ISBNews)

  • 23.07, 11:35Marszałek Sejmu: Rząd najpewniej dziś przedstawi stanowisko ws. projektu renty wdowiej 

    Warszawa, 23.07.2024 (ISBnews) - Rząd najprawdopodobniej dzisiaj przedstawi swoje stanowisko ws. obywatelskiego projektu dotyczącego tzw. renty wdowiej, zapowiedział marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Podkreślił, że proponowane w projekcie rozwiązania stanowią duże obciążenie systemu finansów publicznych.

    "Otrzymałem wczoraj pismo od ministra [przewodniczącego Komitetu Stałego RM Macieja] Berka, który prosił, żeby poczekać z procedowaniem tej ustawy do momentu, kiedy będziemy mieli stanowisko rządu w tej sprawie. Okazało się po południu, że dziś to stanowisko zostanie najprawdopodobniej wypracowane, zostało to dogadane i w związku z tym wstępnie zaplanowaliśmy na czwartek po południu procedowanie tej ustawy w Sejmie" - powiedział Hołownia podczas konferencji prasowej.

    "To jest ustawa bardzo obciążająca dla finansów publicznych. To jest ustawa, która rodzi bardzo poważne konsekwencje dla systemu emerytalnego, dla solidarności międzypokoleniowej. Nie mówię, że niepotrzebna, natomiast mówię, że bardzo kosztowna" - dodał.

    Z szacunków Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) wynika, że skutki finansowe wprowadzenia tzw. renty wdowiej to ok. 8-10 mld zł rocznie tylko w początkowym okresie. Portal Bankier.pl, powołując się na analizy Ministerstwa Finansów podał, że koszt wprowadzenia proponowanych rozwiązań to ok. 38 mld rocznie.

    Projektowana ustawa wprowadza tzw. rentę wdowią. Projekt dotyczy wprowadzenia nowej reguły zbiegu prawa do nabytej z tytułu bycia wdową lub wdowcem renty rodzinnej, wojskowej renty rodzinnej, policyjnej renty rodzinnej lub renty rodzinnej z ubezpieczenia społecznego rolników z innymi świadczeniami emerytalno-rentowymi.

    Hołownia podkreślił, że tak jak Lewica wspiera projekt renty wdowiej, tak jego ugrupowanie opowiada się za obniżeniem składki zdrowotnej.

    "Ja mogę też powiedzieć w imieniu mojego środowiska politycznego Polski 2050, że tak jak Lewica mocno wspiera rentę wdowią, tak my, jako Polska 2050, nie odpuścimy tematu składki zdrowotnej. Jeżeli się też okaże, że koszty tych dwóch rzeczy są porównywalne, czyli renta wdowia będzie kosztowała mniej więcej ile by kosztowało, czy mogłoby kosztować, doprowadzenie do sprawiedliwego wymiaru składki zdrowotnej, to jeżeli było na to, to i na to też w rządzie się musi znaleźć i będziemy tutaj twardymi rzecznikami tego rozwiązania, które powinno wreszcie wejść w życie" - powiedział marszałek.

    Zapowiedział, że Polska 2050 "będzie walczyć" o składkę w koalicji.

    "Składka zdrowotna - będziemy o nią walczyć w koalicji. Ta koalicja jest gwarantem tego, że to się może udać i nie będziemy ryzykować tego, że może powstanie jakaś inna koalicja, w której to się uda lub nie. W tej to się uda. Zapewniam […], będziemy robić wszystko, by tak się stało" - podkreślił.

    Projekt obniżenia składki zdrowotnej został złożony w Sejmie przez posłów Polski 2050 w czerwcu. Jednocześnie minister zdrowia zapowiedziała, że po wakacjach do Sejmu trafi projekt rządowy. Własne projekty zapowiedziała także Lewica i Polskie Stronnictwo Ludowe.

    (ISBnews)

  • 23.07, 09:19Rząd chce przyjąć projekt o minimalnym wynagrodzeniu od 2026 r. na przełomie III i IV kw. 

    Warszawa, 23.07.2024 (ISBnews) -  Rząd planuje przyjęcie na przełomie III i IV kw. projektu ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, określający zasady naliczania wynagrodzenia minimalnego i jego wysokość od 2026 r., wynika z wykazu prac programowych i legislacyjnych Rady Ministrów. Wysokość płacy minimalnej na przyszły rok będzie określona na dotychczasowych zasadach.

    Projekt ustawy w części stanowi powtórzenie obecnie obowiązujących przepisów ustawy o minimalnym wynagrodzeniu z 2002 r.

    "Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej […] w zakresie minimalnego wynagrodzenia" - czytamy w wykazie.

    Dyrektywa zakłada, że państwa członkowskie, w których obowiązują ustawowe wynagrodzenia minimalne, ustanawiają niezbędne procedury ustalania i aktualizowania ustawowych wynagrodzeń minimalnych. Zgodnie z przepisami, podstawą ustalania lub aktualizacji ustawowych wynagrodzeń minimalnych są cztery obligatoryjne elementy kryteriów (tj.: siła nabywcza ustawowych wynagrodzeń minimalnych z uwzględnieniem kosztów utrzymania, ogólny poziom wynagrodzeń i ich rozkład, stopa wzrostu wynagrodzeń oraz długoterminowe krajowe poziomy produktywności i ich zmiany).

    W świetle przepisów dyrektywy, aktualizacja ustawowych wynagrodzeń minimalnych będzie odbywać się co najmniej raz na dwa lata (lub nie rzadziej niż co cztery lata w przypadku państw, które stosują mechanizm automatycznej lub półautomatycznej indeksacji).

    Projekt reguluje zasady i tryb ustalania oraz aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę, wskazuje organ doradczy właściwy w sprawach związanych z minimalnym wynagrodzeniem za pracę, reguluje kwestie związane ze sprawozdawczością w zakresie minimalnego wynagrodzenia za pracę, a także określa zasady i tryb ustalania oraz wypłacania minimalnej stawki godzinowej.

    Zawiera także obecnie obowiązujące przepisy, wskazujące, że gdy prognozowany na rok następny wskaźnik cen wynosi co najmniej 105% ustala się dwa terminy zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej, tj. od dnia 1 stycznia i od dnia 1 lipca. Natomiast, gdy wskaźnik ten wynosi mniej niż 105% - ustala się jeden termin zmiany ww. wysokości minimalnych gwarancji płacowych, tj. od dnia 1 stycznia.

    Zgodnie z projektem, wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę będzie corocznie przedmiotem negocjacji prowadzonych w ramach Rady Dialogu Społecznego, jak to ma miejsce obecnie.

    Projektowane przepisy gwarantują coroczny wzrost wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem. Jednocześnie, jeśli w roku negocjacji wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę jest niższa od połowy wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w I kw. tego roku, gwarancja ta jest zwiększana dodatkowo o 2/3 prognozowanego wskaźnika realnego przyrostu PKB.

    Projekt zawiera również gwarancję aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę co najmniej raz na 4 lata w oparciu o następujące kryteria:
    - siłę nabywczą minimalnego wynagrodzenia za pracę, z uwzględnieniem kosztów utrzymania,
    - ogólny poziom wynagrodzeń i ich rozkład,
    - stopę wzrostu wynagrodzeń,
    - długoterminowe krajowe poziomy produktywności i ich zmiany,
    - relację minimalnego wynagrodzenia za pracę do przeciętnego wynagrodzenia;
    - procedurę przeprowadzenia aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę.

    Zgodnie z projektem ustawy, aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę będzie dokonywać Rada Ministrów mając na uwadze stanowiska lub opinie strony pracowników i strony pracodawców RDS.

    Jednocześnie projekt zakłada zachowanie w mocy, do 31 grudnia 2025 r., obwieszczenia ustalającego wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. Przepisy projektu ustawy będą miały zastosowanie do ustalenia wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2026 r.

    Natomiast wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2025 r. będzie ustalana na podstawie przepisów ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę z 2002 r., z uwagi na fakt, że wysokości te, muszą być ustalone najpóźniej do 15 września 2024 r., podkreślono.

    (ISBnews)

  • 23.07, 08:53Domański: Budżet na 2024 r. realizowany jest zgodnie z planem, wpływy są i będą mocne 

    Warszawa, 23.07.2024 (ISBnews) - Ustawa budżetowa na bieżący rok jest realizowana zgodnie z planem; wpływy budżetowe za czerwiec były bardzo mocne i w kolejnych miesiącach również powinny takie być, zapowiedział minister finansów Andrzej Domański. Podkreślił, że obecnie nie widzi powodu do podwyższania deficytu budżetowego.  

    "Realizujemy budżet zgodnie z planami. Wpływy podatkowe w czerwcu były bardzo mocne. Mam nadzieję, że w kolejnych miesiącach również takie będą" - powiedział Domański w TVP Info.

    "Na chwilę obecną nie widzę powodu do podwyższania oczekiwanego poziomu deficytu na rok bieżący. […] Dochody budżetowe z VAT-u idą bardzo dobrze, z innych podatków również" - podkreślił.

    Jak podało MF dochody z VAT w czerwcu br. były wyższe o 4,9 mld zł, tj. 30,1% r/r i wyniosły ok. 21,1 mld zł.

    "Gospodarka rośnie, bezrobocie spada, więc wpływy budżetowe są bardzo mocne" - powiedział także minister.

    Jak podało MF dochody budżetu państwa z podatku VAT były wyższe o 20,6% r/r (tj. ok. 24,4 mld zł) i wyniosły 143,2 mld zł w po czerwcu 2024 r. Dochody z podatku PIT w tym czasie wzrosły o 36,3% r/r (tj. ok. 10,8 mld zł) do 40,5 mld zł, zaś z podatku CIT były niższe o 10,1% r/r (tj. ok. 4,2 mld zł) i wyniosły 37 mld zł.

    Po czerwcu 2024 r. dochody budżetu państwa wyniosły 303,88 mld zł, tj. 44,5% planu. Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń - czerwiec 2024 r. wyniosło ok. 373,8 mld zł tj. 43,1% planu, jednocześnie było wyższe o ok. 90,5 mld zł (tj. o 31,9%) w stosunku do tego samego okresu roku 2023 r. 

    Na koniec czerwca br. odnotowano 69,91 mld zł deficytu, co oznacza wykonanie 38% planu na cały rok.

    (ISBnews)

  • 22.07, 08:31Prezydent podpisał nowelizację ustawy o finansach publicznych, dot. zmian w SRW 

    Warszawa, 22.07.2024 (ISBnews) - Prezydent podpisał nowelizację ustawy o finansach publicznych, która zakłada rozszerzenie zakresu podmiotowego tej reguły o: agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej i Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a także fundusze utworzone, powierzone lub przekazane Bankowi Gospodarstwa Krajowego na podstawie odrębnych ustaw, podała Kancelaria Prezydenta.

    "Pierwsza grupa zmian w zakresie ustawy o finansach publicznych dotyczy gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych, w szczególności ich planów finansowych. Druga grupa zmian odnosi się do treści projektu ustawy budżetowej, uzasadnienia do tego projektu oraz sprawozdania z wykonania ustawy budżetowej. Trzecią, kluczową grupę zmian stanowią modyfikacje przepisów określających numeryczne reguły fiskalne" - czytamy w komunikacie.

    Zmiany w zakresie Stabilizacyjnej Reguły Wydatkowej obejmują m.in.:

    - rozszerzenie zakresu podmiotowego tej reguły o: agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, ZUS, należące do sektora finansów publicznych państwowe osoby prawne, a także fundusze utworzone, powierzone lub przekazane BGK na podstawie odrębnych ustaw;

    -  zastąpienie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych deflatorem PKB;

     - wprowadzenie mechanizmu korekty błędu prognozy realnej dynamiki wzrostu PKB;

    - modyfikację zakresu pojęcia działań dyskrecjonalnych;

    - rozszerzenie katalogu przedmiotowego wydatków, które nie są wliczane do wydatków jednostek objętych RSW;

    - objęcie zakresem SRW skarbowych papierów wartościowych przekazywanych nieodpłatnie przez jednostki i organy objęte tą regułą jednostkom sektora instytucji rządowych i samorządowych.

    Nowelizacja wprowadza także zmiany w zakresie stosowania tzw. klauzuli wyjścia (zawieszenia stosowania SRW). Zmiany w ustawach, w oparciu o które działają państwowe fundusze celowe oraz inne jednostki sektora finansów publicznych, w głównej mierze dotyczą planów finansowych tych jednostek, a w szczególności zasad wprowadzania zmian w tych planach.

    Zmiany w ustawach stanowiących podstawy prawne funduszy celowych funkcjonujących w BGK polegają na nałożeniu na BGK obowiązku przekazywania właściwym ministrom, w terminach określonych w przepisach dotyczących sprawozdawczości budżetowej państwowych funduszy celowych, sprawozdań miesięcznych z realizacji planów finansowych tych funduszy.

    Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

    (ISBnews)

  • 18.07, 08:40Ambasadorowie państw UE osiągnęli porozumienie ws. budżetu UE na 2025 r. 

    Warszawa, 18.07.2024 (ISBnews) - Ambasadorowie państw Unii Europejskiej (Coreper) osiągnęli porozumienie w sprawie projektu budżetu UE na 2025 r. z 191,53 mld euro w zobowiązaniach i 146,21 mld euro w płatnościach, podała Rada.

    "Budżet na przyszły rok odegra ważną rolę w realizacji długoterminowych priorytetów i celów UE. Osiągnięte porozumienie stanowi dobry punkt wyjścia do negocjacji z Parlamentem Europejskim, który, mamy nadzieję, umożliwi przyjęcie budżetu na czas. Proponowany budżet ma na celu zapewnienie ostrożnego budżetowania i pozostawienie marginesu na nieprzewidziane okoliczności" - powiedział węgierski minister stanu odpowiedzialny za negocjacje budżetowe Péter Banai, cytowany w komunikacie.

    Ambasadorowie państw UE w swoim stanowisku przyjmują ostrożne podejście. Podkreślają, jak istotna jest solidarność UE z narodem Ukrainy i reagowanie na tamtejsze kryzysy. 

    "Rada uważa, że przyszłoroczny budżet powinien być realistyczny, zgodny z rzeczywistymi potrzebami, gwarantować ostrożne budżetowanie i pozostawiać wystarczające marginesy w ramach pułapów wieloletnich ram finansowych (WRF) na wypadek nieprzewidzianych okoliczności i wyzwań stojących przed Unią" - wskazano w komunikacie.

    Jednocześnie budżet na przyszły rok powinien przewidywać wystarczające środki, by zagwarantować wdrożenie polityk i programów UE oraz umożliwić terminową spłatę już podjętych zobowiązań, podano także.

    Wskazano, że projekt budżetu na 2025 r. jest zgodny z wynikami porozumienia w sprawie rewizji wieloletnich ram finansowych UE (WRF 2021-2027), zgodnie z konkluzjami Rady Europejskiej z lutego 2024 r.

    Ponadto COREPER wydał pięć oświadczeń: w sprawie płatności w 2025 r., w sprawie postępów we wdrażaniu śródokresowej rewizji WRF, w sprawie nomenklatury budżetowej, w sprawie finansowania polityk zewnętrznych i w sprawie wydatków administracyjnych. 

    Porozumienie zostało osiągnięte między ambasadorami państw członkowskich przy UE (Coreper). Rada ma na celu formalne przyjęcie swojego stanowiska w drodze procedury pisemnej kończącej się 13 września 2024 r.

    Stanowisko Rady będzie stanowić mandat dla węgierskiej prezydencji w Radzie do negocjacji budżetu UE na 2025 r. z Parlamentem Europejskim. W tym roku prawny termin osiągnięcia porozumienia w sprawie rocznego budżetu przypada na 18 listopada 2024 r. o północy.

    Jest to piąty roczny budżet w ramach długoterminowego budżetu UE, wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2021-2027. Budżet na rok 2025 uzupełniają działania mające na celu wsparcie odbudowy po COVID-19 w ramach Next Generation EU.

    Rada zatwierdziła wytyczne dotyczące rocznego budżetu na 2025 r. 12 marca 2024 r. Komisja przedstawiła szacunki dotyczące projektu budżetu w czerwcu 2024 r.

    (ISBNews)

  • 17.07, 14:04Projekt wskaźnika waloryzacji rent i emerytur w wysokości 106,78% w 2025 trafił do wykazu 

    Warszawa, 17.07.2024 (ISBnews) - Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. na poziomie 106,78% trafił do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, wynika z wykazu.

    W czerwcu rząd przyjął propozycję wskaźnika waloryzacji emerytur i rent na poziomie co najmniej 106,78% w 2025 r.

    "Podczas wspólnego posiedzenia Zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych oraz Zespołu problemowego ds. ubezpieczeń społecznych, które odbyło się 3 lipca 2024 r. nie wypracowano wspólnego stanowiska w zakresie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. w części dotyczącej realnego wzrostu płac" - czytamy w wykazie.

    W razie nieuzgodnienia stanowiska Rady Dialogu Społecznego w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent o co najmniej 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym, Rada Ministrów ma obowiązek określić w terminie 21 dni od dnia zakończenia negocjacji, w drodze rozporządzenia, wysokość tego zwiększenia, biorąc pod uwagę informacje o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych, w tym wielkość wskaźnika inflacji, stanowiących podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok następny, podano także.

    Rząd zaproponował pozostawienie wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. na poziomie ustawowego minimum wynoszącego 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2024 r.

    Rząd przyjął w czerwcu propozycję wskaźnika waloryzacji emerytur i rent na poziomie co najmniej 106,78% w 2025 r. Podano wówczas, że Prognozowany koszt waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych i innych świadczeń, które są podwyższane wskaźnikiem waloryzacji emerytur i rent, wyniesie ok. 28,1 mld zł.

    (ISBNews)

  • 16.07, 14:46Planowane jest 75 tys. umów kredytu #na Start w 2025 r., limit wniosków na I kw. - 25 tys. 

    Warszawa, 16.07.2024 (ISBnews) - W przyszłym roku zostanie zawartych 75 tys. umów kredytu mieszkaniowego #naStart, w kolejnych dwóch latach funkcjonowania programu - po 50 tys., wynika z oceny skutków regulacji (OSR) do projektu ustawy o kredycie. Jednocześnie zaplanowano limity przyjmowania wniosków w poszczególnych kwartałach na poziomie: 25 tys. w I kw., 20 tys. w II kw. oraz po 15 tys. w III i IV kw.

    "Przyjęto, że dla wniosków o kredyt mieszkaniowy #naStart złożonych w 2025 r. (przy założeniu rozpoczęcia przyjmowania wniosków o kredyt z dniem 15 stycznia 2025 r.) kredyty będą uruchamiane kwartalnie na poziomie odpowiadającym założonym dla pierwszego roku kwartalnym limitom rejestracji wniosków o kredyt (25 tys. w I kw., 20 tys. w II kw., i po 15 tys. w III i IV kw. 2025 r.)" - czytamy w OSR.

    W przypadku wniosków o kredyt złożonych w kolejnych latach założono, że udział uruchomionych kredytów w trakcie poszczególnych kwartałów danego roku w okresie 2026-2027 wyniesie po 25%.

    Przyjęto, ze program ma umożliwić sfinansowanie maksymalnie 175 tys. kredytów mieszkaniowych udzielonych z dopłatami do rat, przy założeniu zawarcia do końca 2025 r. na nowych zasadach 75 tys. umów kredytowych (zakładane wejście w życie rozwiązań i rozpoczęcie przyjmowania wniosków o kredyt z dniem 15 stycznia 2025 r.) oraz udzieleniu w kolejnych 2 latach funkcjonowania programu po 50 tys. kredytów rocznie.

    Jednocześnie w OSR określono też liczbę kredytów mieszkaniowych #naStart, udzielanych jako kredyt konsumencki. 

    "W przypadku kredytów mieszkaniowych #naStart udzielanych jako kredyt konsumencki z dopłatą do rat założono, że liczba wniosków kredytowych i zawartych na ich podstawie umów kredytowych wynosiła będzie rocznie 4 tys. Podstawową formą budowy mieszkań w związku z którą udzielany będzie ww. kredyt są przedsięwzięcia współfinansowane preferencyjnym kredytem BGK udzielanym w ramach wprowadzonego w 2015 r. programu SBC" - czytamy w OSR. 

    Założenie dotyczące udzielania po 2026 r. i w kolejnych latach kredytów konsumenckich #naStart na poziomie 4 tys. rocznie zakłada wprowadzenie po zakończeniu programu SBC nowego programu wsparcia społecznego budownictwa czynszowego i spółdzielczego lokatorskiego, podano także. 

    (ISBnews)

  • 16.07, 11:33Rozporządzenie RM ws. podniesienia kryteriów dochodowych od 2025 r. ukazało się w Dz. U. 

    Warszawa, 16.07.2024 (ISBnews) - Rozporządzenie Rady Ministrów ws. zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, które zakłada podniesienie od 2025 r. kryteriów dochodowych, ukazało się w Dzienniku Ustaw.

    Zgodnie z rozporządzeniem kryteria dochodowe od przyszłego roku mają wynieść:

    - dla osoby samotnie gospodarującej - 1 010 zł,

    - dla osoby w rodzinie - 823 zł.

    Konsekwencją będzie także podniesienie wysokości świadczeń z pomocy społecznej, w tym zasiłku stałego, który ma wynieść maksymalnie 1 229 zł.

    Jak podano w ocenie skutków regulacji do projektu, podwyższenie kwot kryteriów dochodowych oraz niektórych świadczeń z pomocy społecznej będzie miało wpływ na wzrost wydatków na finansowanie i dofinansowanie zadań z pomocy społecznej, w tym na wzrost wydatków z budżetu państwa. Oszacowano, że wydatki ogółem w 2025 r. z tego tytułu wzrosną o 1 113,96 mln zł (w tym w ramach budżetu państwa o 937,81 mln zł, z czego o 305,02 mln zł na utrzymanie ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi).

    (ISBNews)

  • 15.07, 15:23Podwyższenie maks. świadczeń z FA to koszt 20,59 mln zł w br.; 80,7 mln zł w 2025 r. 

    Warszawa, 15.07.2024 (ISBnews) - Projekt nowelizacji ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, który zakłada podwyższenie do 1 tys. zł świadczenia osobom z zasądzonym świadczeniem wyższym niż 500 zł, a otrzymującym je z Funduszu Alimentacyjnego w takiej właśnie wysokości, to koszt 20,59 mln zł w tym roku, 80,7 mln zł w roku przyszłym i łącznie 758,8 mln zł na przestrzeni 11 lat, wynika z oceny skutków regulacji (OSR) do projektu.

    Projekt zakłada, że regulacja weszłaby w życie od 1 października br.

    Projektowana ustawa stanowi realizację zapowiedzi wskazanej w dokumencie Koalicji Obywatelskiej "100 konkretów na pierwsze 100 dni rządów", będącej częścią umowy koalicyjnej "Koalicji 15 października", dotyczącej podniesienia kwoty świadczeń z funduszu alimentacyjnego z 500 zł do 1 tys. zł, podano.

    Na podstawie przepisów ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów przyznawane jest świadczenie z funduszu alimentacyjnego, dla niektórych osób uprawnionych do alimentów, które ich nie otrzymują z uwagi na bezskuteczność egzekucji prowadzonej przez organy egzekucyjne. Osobie uprawnionej, tj. dziecku uprawnionemu do alimentów od rodzica, świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują do ukończenia przez nią 18. roku życia albo w przypadku gdy uczy się w szkole lub szkole wyższej do ukończenia przez nią 25. roku życia, albo w przypadku posiadania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności - bezterminowo.

    Jednym z podstawowych warunków przyznania prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego jest spełnienie kryterium dochodowego, które obecnie wynosi 1 209 zł netto na osobę w rodzinie. W aktualnym stanie prawnym świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują w wysokości bieżąco ustalonych alimentów, jednakże nie wyższej niż 500 zł miesięcznie.

    Ta wysokość świadczeń jest niezmienna od początku obowiązywania ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, czyli od 2008 r.

    Maksymalna wysokość świadczeń z funduszu alimentacyjnego (kwota netto) po wprowadzeniu zmian będzie wynosiła 1 tys. zł.

    Grupę docelową odbiorców zwiększonego świadczenia będą stanowiły osoby, które aktualnie (2024 r.) mają zasądzone alimenty powyżej 500 zł (38,8 tys. osób), natomiast otrzymują świadczenie w najwyższej możliwej obecnie wysokości, tj. 500 zł. Świadczeniobiorcy ci stanowią blisko jedną czwartą (23%) wszystkich osób pobierających świadczenia z funduszu alimentacyjnego. Większości z nich (70%) zasądzono kwoty alimentów w wysokości od 500 do 700 zł.

    Założono, że osoby te otrzymają po zmianie świadczenia podwyższone o kwotę w wysokości różnicy między zasądzoną kwotą świadczenia a dotychczasową maksymalną kwotą świadczenia (500 zł.) Świadczeniobiorcy, którym zasądzono kwoty wyższe niż 1 tys. zł (jest ich mniej niż co 100 świadczeniobiorca) otrzymają świadczenie w maksymalnej wysokości (1 tys. zł).

    Jak wynika z OSR, koszty wprowadzenia tego rozwiązania oszacowano następująco:

    - 20,59 mln zł w 2024 r.

    - 80,71 mln zł w 2025 r.

    - 79,10 mln zł w 2026 r.

    Łącznie w ciągu najbliższych 11 lat wydatki na ten cel mają wynieść 758,8 mln zł.

    (ISBnews)

  • 12.07, 11:45Projekt dot. podniesienia wskaźnika bufora antycyklicznego do 1% - w konsultacjach 

    Warszawa, 12.07.2024 (ISBnews) - Projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie wskaźnika bufora antycyklicznego, zakładający jego podniesienie do 1% z zachowaniem 12-miesięcznego okresu dostosowawczego, trafił do konsultacji i uzgodnień. Stanowi on pierwszy etap realizacji rekomendacji Komitetu Stabilności Finansowej dotyczącej ustanowienia wskaźnika bufora antycyklicznego na poziomie 2%, z zaleceniem stopniowego podwyższenia wskaźnika do poziomu 1%, a następnie 2%, z zachowaniem 12-miesięcznych okresów dostosowawczych.

    "Projektowane rozporządzenie stanowi realizację rekomendacji Komitetu Stabilności Finansowej wydanej w dniu 14 czerwca 2024 r. w drodze uchwały nr 74/2024 w sprawie wysokości wskaźnika bufora antycyklicznego. Komitet, biorąc pod uwagę ocenę natężenia cyklicznego ryzyka systemowego i adekwatność wskaźnika bufora antycyklicznego, zarekomendował ustanowienie wskaźnika bufora antycyklicznego na poziomie 2%, jednocześnie zalecając stopniowe podwyższenie wskaźnika bufora antycyklicznego do poziomu 1%, a następnie 2%, z zachowaniem 12-miesięcznych okresów dostosowawczych" - czytamy w uzasadnieniu projektu.

    Stopniowe podnoszenie wskaźnika bufora zapewni bankom czas na zmodyfikowanie polityki zarządzania i dostosowanie się do nowych wymogów kapitałowych, podano także.

    Podkreślono, że rekomendacja Komitetu zostanie zrealizowana dwuetapowo. Pierwszy etap stanowi projektowane rozporządzenie, zgodnie z którym wskaźnik bufora antycyklicznego zostanie ustanowiony na poziomie 1%. Następnie, po 12 miesiącach, zostanie zrealizowany drugi etap polegający na podniesieniu wskaźnika bufora antycyklicznego do docelowej wartości 2%, zapowiedziano.

    Komitet uznał za zasadne, aby w czasach dobrej koniunktury ustanowić dodatni bufor antycykliczny. Przypomniano, że wprowadzenie dodatniego poziomu wskaźnika bufora antycyklicznego powinno nastąpić w czasach dobrej koniunktury, czyli w momencie, w którym sytuacja w sektorze bankowym jest korzystna i dysponuje on nadwyżkami kapitału ponad minimalne wymogi regulacyjne i nadzorcze.

    Bufor będzie obowiązywał banki przez większość cyklu finansowego i będzie mógł zostać uwolniony w przypadku materializacji ryzyka nieprzewidywalnego co przyczyni się do zachowania stabilności sektora m.in. przez umożliwienie pokrycia ewentualnych strat i kontynuację akcji kredytowej, podkreślono.

    Zgodnie z danymi zawartymi w Kwartalnym przeglądzie antycyklicznego bufora kapitałowego obecna sytuacja w systemie finansowym pozwala na zawiązanie bufora antycyklicznego. Z analizy adekwatności kapitałowej banków, sporządzonej przez Narodowy Bank Polski, wynika, że sektor bankowy w zdecydowanej większości powinien dysponować odpowiednią ilością kapitału, pozwalającą wypełnić nowy wymóg.

    Potwierdzają to m. in. średnie współczynniki kapitałowe dla sektora bankowego, które według stanu na koniec marca 2024 r. wynosiły odpowiednio: TCR 20,9%, Tier I 19,5%, CET I 19,4%, wskazano.

    (ISBnews)

  • 11.07, 08:27Senat przyjął bez poprawek nowelę o finansach publicznych ws. rozszerzenia SRW 

    Warszawa, 11.07.2024 (ISBnews) - Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o finansach publicznych, która zakłada objęcie stabilizacyjną regułą wydatkową (SRW) wszystkich jednostek, których plany finansowe są zamieszczone w formie załączników w ustawie budżetowej, łącznie niemal 90 jednostek, a także skarbowych papierów wartościowych (SPW).

    Za nowelizacją głosowało 58 senatorów, przeciw było 31.

    Nowelizacja zakłada, że do zakresu SRW włączone zostaną kolejne jednostki sektora finansów publicznych - wszystkie jednostki, których plany finansowe są zamieszczane w formie załączników w ustawie budżetowej, tj. ZUS, agencje wykonawcze czy państwowe osoby prawne (łącznie niemal 90 jednostek).

    Ponadto, do SRW włączone zostaną skarbowe papiery wartościowe, które przekazywane są nieodpłatnie jednostkom sektora instytucji rządowych i samorządowych przez jednostki i organy objęte SRW.

    Dodatkowo nowela zakłada objęcie wydatków Narodowego funduszu Zdrowia, Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 oraz Funduszu Pomocy kwotą limitu w ramach SRW (wcześniej wydatki tych funduszy objęte były kwotą wydatków SRW, ale nie limitem wydatków w ramach SRW).

    W wyniku dokonania tego rozszerzenia zakresu podmiotowego SRW wszystkie jednostki, których plany finansowe są zamieszczane w ustawie budżetowej w formie załączników, będą objęte SRW. W SRW, ale poza limitem SRW, będą tylko te jednostki, które mają zagwarantowaną autonomię budżetową lub jednostki, pełniące funkcję stabilizacyjną (BFG), podano także.

    Nowelizacja zakłada też wyłączenie - spójnie ze zmianą w regułach UE - współfinansowania programów finansowanych z bezzwrotnej pomocy UE z kwoty i limitu wydatków SRW w celu metodologicznego ujednolicenia wskaźnika monitorującego na poziomie krajowym (SRW) i unijnym.

    Jednocześnie ujęto także zmiany w algorytmie określającym poziom wydatków jednostek i organów objętych SRW:
    - wprowadzenie korekty błędu prognoz realnej dynamiki wzrostu PKB, celem zniwelowania wpływu błędu prognoz na poziom wydatków SRW,
    - dokonanie zmian w nominalnej części SRW, obejmujących zastąpienie (we wzorze na kwotę wydatków) średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług deflatorem PKB,
    - dostosowanie mechanizmu określającego wysokość dostosowania fiskalnego do nowych rozwiązań unijnych,
    - wprowadzenie zmian w definicji działań dyskrecjonalnych, obejmujących z jednej strony rozszerzenie ich zakresu transakcyjnego.

    Nowela zawiera także zmiany w klauzuli wyjścia z SRW, obejmujące przesłanki zawieszenia funkcjonowania SRW, które będzie możliwe w momencie wprowadzenia jednego ze stanów nadzwyczajnych lub w przypadku znacznego spowolnienia gospodarczego.

    Ponadto minister finansów zobowiązany będzie do dokonywania regularnych, okresowych przeglądów funkcjonowania SRW (nie rzadziej niż co 5 lat). Wyniki tego przeglądu będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej. Rozwiązanie to, rekomendowane przez MFW, ma na celu wprowadzenie instrumentu polegającego na cyklicznym (co 5 lat) dokonywaniu przeglądu funkcjonowania przepisów regulujących SRW.

    Inne propozycje są konsekwencją rozszerzenia zakresu SRW (np. szczegółowość planu finansowego, terminy jego opracowywania, procedura zmiany planu finansowego).

    (ISBnews)

  • 09.07, 09:17Projekt ustawy o dochodach JST trafił do wykazu, rząd chce go przyjąć w III kw. 

    Warszawa, 09.07.2024 (ISBnews) - Projekt ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zakładający wprowadzenie zmian w zakresie dochodów JST z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz podatku dochodowym od osób prawnych (CIT), a także oparcie dochodów JST na dochodach własnych, trafił do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Rząd planuje jego przyjęcie w III kwartale.

    "Proponuje się by dochody samorządów z tytułu PIT i CIT liczone były jako procent od dochodów podatników danego podatku z terenu danej JST (obecnie dochód samorządów z tytułu PIT i CIT naliczany jest od podatku należnego danej JST). Co do zasady byłby to dochód podatników z ostatniego najbardziej aktualnego roku, za który dane o dochodach podatników są dostępne" - czytamy w wykazie.

    Dochód podatników PIT/CIT podlegałby waloryzacji.

    Każda kategoria samorządu terytorialnego ma posiadać określony procentowy udział w dochodach podatników PIT i CIT.

    Projekt zakłada także rozszerzenie katalogu dochodów z PIT, w których samorządy terytorialne mają udział o podatek PIT pobierany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

    Projektowana ustawa wprowadza pojęcie potrzeb finansowych JST, które mają podlegać finansowaniu zwiększonymi dochodami z tytułu PIT i CIT i w mniejszym stopniu subwencją ogólną.

    W projektowanej ustawie zaproponowano wyodrębnienie takich potrzeb JST jak:
    a) potrzeby wyrównawcze
    b) potrzeby oświatowe
    c) potrzeby rozwojowe
    d) potrzeby ekologiczne
    e) potrzeby uzupełniające

    Projekt zakłada utrzymanie systemu korekty zamożności, który ma dotyczyć najbogatszych samorządów. Ma być wyliczany na podstawie dochodów podatkowych, jaki i subwencji ogólnej, z uwzględnieniem jednolitych parametrów dla wszystkich kategorii JST.

    Korekta zamożności dokonywana byłaby co do zasady poprzez obniżenie kwoty zwiększonych dochodów z PIT i CIT, podano.

    Na mocy projektowanej ustawy planowane jest także wydzielenie miast na prawach powiatu, jako oddzielnej kategorii JST w ramach systemu dochodów samorządu. Jak podano w uzasadnieniu, rozwiązanie takie ma zmierzać "do bardziej precyzyjnego ustalenia potrzeb finansowych JST" i pozwolić  m.in. "na uwzględnienie: specyfiki wydatkowej samorządów, od której zależą potrzeby wyrównawcze samorządów, potrzeb rozwojowych poszczególnych kategorii samorządów".

    Wydzielenie miast na prawach powiatu ma objąć wszystkie elementy systemu dochodów samorządu terytorialnego, zarówno w zakresie udziału w PIT i CIT, jak i ustalania potrzeb finansowych.

    Ponadto projekt zakłada wprowadzenie jednej rezerwy uzupełniającej dochody jednostek samorządu terytorialnego na poziomie 1% kwoty potrzeb finansowych ustalonych dla wszystkich JST. Rezerwa byłaby przeznaczona na dofinansowanie zadań o szczególnie ważnym dla samorządu terytorialnego znaczeniu społecznym lub gospodarczym.

    Podział tej rezerwy następowałby z udziałem strony samorządowej.

    (ISBnews)

  • 05.07, 09:25Projekcja NBP: Koszt podwyżek płac to 1,2% PKB, transferów społecznych: 0,8% PKB w br. 

    Warszawa, 05.07.2024 (ISBnews) - Łączny koszt podwyżek wynagrodzeń w br. szacowany na 1,2% PKB, zaś łączny koszt zmian w transferach społecznych szacowany jest na 0,8% PKB w 2024 r. i 0,9% PKB w latach 2025-2026 r., podał Narodowy Bank Polski (NBP).

    "W projekcji lipcowej, podobnie jak w rundzie marcowej, uwzględniono ponadto szereg zmian legislacyjnych istotnie podnoszących dochody do dyspozycji gospodarstw domowych. Wraz z początkiem br. wprowadzono znaczące podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli (wzrost o 30-33%) oraz pracowników urzędów państwowych i służb mundurowych (podwyżka o 20%). Łączny koszt tych podwyżek jest w br. szacowany na 1,2% PKB" - czytamy w "Raporcie o inflacji".

    Ponadto, od 1 stycznia br. zwiększono kwotę świadczenia wychowawczego "Rodzina 500+" do 800 zł na każde dziecko. Wprowadzono też dodatkowe świadczenia dla osób niepełnosprawnych oraz nowe zasady dotyczące świadczeń pielęgnacyjnych dla opiekunów osób z niepełnosprawnościami, którzy podejmują zatrudnienie lub inną pracę zarobkową, przypomniał bank centralny.

    "Od 1 października br. ma obowiązywać program 'Aktywny Rodzic', zwiększający dofinansowanie opieki nad dziećmi w wieku do 3 lat względem wypłacanego dotychczas Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego. Łączny koszt powyższych zmian w transferach społecznych szacowany jest na 0,8% PKB w 2024 r. i 0,9% PKB w latach 2025-2026 r." - czytamy dalej w raporcie.

    (ISBnews)

  • 05.07, 08:59Domański: Rekomendacje KE dot. EDP pod koniec roku, jestem optymistą 

    Warszawa, 05.07.2024 (ISBnews) - Rekomendacje Komisji Europejskiej dotyczące potencjalnej ścieżki wychodzenia z procedury nadmiernego deficytu (ang. excessive deficit procedure, EDP) będą znane pod koniec roku, a Polska liczy na uwzględnienie wydatków na obronność, poinformował minister finansów Andrzej Domański.

    "Nie planujemy cięć [budżetowych], jesteśmy w dialogu obecnie z KE. Pod koniec roku poznamy rekomendacje dotyczące potencjalnej ścieżki procedury nadmiernego deficytu. Walczymy, aby nasze wydatki na obronność były w tych ścieżkach tzw. referencyjnych w pełni uwzględnione, ale jest to oczywiście proces. My w tym roku wydajemy ponad 4% PKB [na obronność], bronimy nie tylko Polski, ale wszystkich państw UE, dlatego domagamy się od naszych europejskich partnerów większej [skłonności do uwzględnienia tych wydatków], jeżeli chodzi o nasze wspólne bezpieczeństwo przez wspólne wydatki na obronność. Walczymy o to - jestem tutaj optymistą" - powiedział Domański w TVP info.

    Szef resortu wskazał, że będą toczyły się negocjacje pomiędzy Polską a KE.

    "Decyzje poznamy pod koniec tego roku, w międzyczasie będą toczyły się swoiste negocjacje pomiędzy nami a KE. Jak wiemy, jest ona w procesie tworzenia się po wyborach do Parlamentu Europejskiego i jestem tutaj optymistą" - powiedział Domański.

    "Nie jesteśmy zmuszeni do zaciskania pasa, dlatego, że mamy bardzo wysoką dynamikę wzrostu gospodarczego, może poprawię, wysoką dynamikę wzrostu gospodarczego" - podsumował.

    W połowie czerwca Komisja Europejska poinformowała, że uzasadnione jest wszczęcie wobec Polski procedury nadmiernego deficytu  (ang. excessive deficit procedure, EDP). Komisja zamierza zaproponować Radzie otwarcie procedury EDP w lipcu 2024 r.

    Resort finansów wskazywał wcześniej, że zgodnie z postulatem Polski popieranym przez inne kraje członkowskie, zwiększone wydatki obronne będą stanowiły czynnik łagodzący w procedurze nadmiernego deficytu, a także uwzględniane w pakiecie inwestycji pozwalających wydłużyć ścieżkę korekty nadmiernego deficytu z 4 do 7 lat.

    (ISBnews)