ISBNewsLetter
S U B S K R Y P C J A

Zapisz się na bezpłatny ISBNewsLetter

Zachęcamy do subskrypcji naszego newslettera, w którym codziennie znajdą Państwo najważniejszą depeszę ISBnews, przegląd informacji dostępnych w naszym Portalu i kalendarium nadchodzących wydarzeń biznesowych i ekonomicznych. Subskrypcja jest bezpłatna.

* Dołączając do ISBNewsLetter'a wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. nr 144, poz. 1204). Twój adres e-mail będzie wykorzystany wyłącznie do przekazywania informacji na temat działań ISBNews i nie zostanie przekazane podmiotom trzecim. W kazdej chwili można wypisać się z listy subskrybentów klikając link na dole każdego ISBNewsLettera.

Najnowsze depesze: ISBnews Legislacja

  • 10.01, 08:34MKiŚ: Projekt nowelizacji ustawy wiatrakowej wpłynie do Sejmu w lutym 

    Warszawa, 10.01.2025 (ISBnews) - Projekt nowelizacji tzw. ustawy wiatrakowej, zakładający zniesienie zasady 10H i ustalenie minimalnej odległości wiatraków od zabudowań na 500 m, będzie ponownie przedmiotem obrad Komitetu Stałego Rady Ministrów prawdopodobnie w przyszłym tygodniu, a do Sejmu powinien trafić w przyszłym miesiącu, zapowiedziała minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.

    "Większość kwestii spornych została wczoraj rozstrzygnięta. Zostały jeszcze jakieś drobne drobne dogrywki, których Komitet wczoraj reprezentowany przez wiceministrów nie był w stanie rozstrzygnąć. Dogrywka nas czeka, myślę, w przyszłym tygodniu, a potem Rada Ministrów i parlament" - powiedziała Hennig-Kloska w Radiu Zet.

    Na pytanie, czy oznacza to, że projekt wpłynie do Sejmu najwcześniej w lutym, odpowiedziała: "No to w tej chwili pewnie gdzieś w tym [miesiącu], bo jeszcze czeka nas też na końcówce przed Radą Ministrów jeszcze zwykle komisja prawnicza przegląda projekt. […] To są już dni, nie tygodnie".

    W czwartek projekt był - zgodnie z zapowiedziami - przedmiotem dyskusji na Komitecie Stałym Rady Ministrów.

    "Rozstrzygnęliśmy większość spornych i wątpliwych kwestii. Na szczęście np. resort kultury wycofał poprawkę, żeby od zabytków była odległość 1500 m - nieuzasadniony wniosek, te uwagi zostały wycofane. […] Nie wiem, czy by to nie doprowadziło do tego, że przepisy były bardziej regorystyczne i ostre niż te, które obecnie obowiązują" - wskazała minister.

    Przyznała, że resort infrastruktury zgłaszał, że skrzydła wiatraków mogą przeszkadzać w budowie dróg albo na przejazdach.

    "Były też takie uwagi, częściowo też zostały wycofane, wypracowaliśmy tutaj kompromis - odległości od dróg przejazdowych na wypadek jakiegoś uszkodzenia, żeby też nie stwarzać zagrożenia dla poruszających się tymi drogami do 250 m, więc poniżej tej odległości 500 m" - powiedziała Hennig-Kloska.

    Projekt nowelizacji ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych, zakładający zniesienie generalnej zasady 10H oraz ustalający minimalną odległość wiatraków od zabudowań mieszkalnych na poziomie 500 m do konsultacji i uzgodnień trafił pod koniec września. Obecnie przyjęta minimalnej odległość ustawowa wynosi 700 m.

    (ISBnews)

  • 07.01, 15:40Rząd ustalił minimalny udział energii z OZE w transporcie na 9,2% w 2025 r. 

    Warszawa, 07.01.2025 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). W projekcie ustalono, że minimalny udział energii pochodzącej z OZE w transporcie ma wynieść: w 2025 roku - 9,2%, w latach od 2026 do 2029 - 10%, zaś w 2030 roku - 14,9%.

    "Projekt dostosowuje polskie prawo do dyrektywy UE, która dotyczy promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Nowe przepisy pozwolą na rozwój paliw alternatywnych (np. biometanu), a także m.in. energii elektrycznej z OZE. Dzięki temu będzie można ograniczyć negatywny wpływ sektora paliw i transportu na środowisko, co jest kluczowe dla poprawy jakości powietrza w Polsce" - czytamy w komunikacie.

    Najważniejsze rozwiązania

    * Na kolejne lata określone zostają poziomy Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW).

    * NCW to minimalny udział biokomponentów oraz innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu, w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie drogowym i kolejowym.

    * Minimalny udział energii pochodzącej z OZE (NCW) w transporcie ma wynieść:

    - w 2025 roku - 9,2%;

    - w latach od 2026 do 2029 - 10%;

    - w 2030 roku - 14,9%.

    * Realizacja celu OZE ma zostać osiągnięta przede wszystkim przy wykorzystaniu:

    - biokomponentów, które pochodzą z surowców spożywczych lub pastewnych;

    - biokomponentów zaawansowanych, które wytwarzane są z surowców odpadowych lub pozostałości;

    - odnawialnej energii elektrycznej.

    * Uzupełniony zostaje katalog paliw, którymi można realizować NCW.

    * Chodzi m.in. o ciekłe i gazowe paliwa węglowe, gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu oraz odnawialną energię elektryczną.

    * Paliwem umożliwiającym realizację NCW będzie mógł być biometan, w tym wprowadzony do sieci gazowej, który w celu końcowego zużycia trafił na stacje, np. bioCNG.

    * Przy realizacji NCW uwzględnione zostaną - poza paliwami i biopaliwami ciekłym - również paliwa lotnicze i paliwa żeglugowe.

    Zaproponowane przepisy mają wejść w życie zasadniczo od 1 kwietnia 2025 roku.

    (ISBnews)

  • 07.01, 15:36Rząd zdecydował o 60,2 mld zł na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w l. 2025-2030 

    Warszawa, 07.01.2025 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących oraz ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Rząd zdecydował o przekazaniu 60,2 mld zł na projekt budowy pierwszej elektrowni jądrowej w l. 2025-2030.

    "Rząd zdecydował o przekazaniu środków na projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. W latach 2025-2030 na wsparcie tej strategicznej inwestycji energetycznej, spółka Polskie Elektrownie Jądrowe otrzyma 60,2 mld zł. To kluczowy element z punktu widzenia inwestycyjnego" - czytamy w komunikacie.

    Elektrownia jądrowa, która realizowana będzie na Pomorzu, to unikatowy projekt w historii Polski. Jego skala i znaczenie dla interesu państwa i bezpieczeństwa energetycznego, ma charakter precedensowy. Inwestycja ma osiągać moc elektryczną do 3750 Mwe, podkreślono.

    "Skarb Państwa jest zaangażowany w realizację budowy elektrowni w roli bezpośredniego inwestora oraz gwaranta wierzytelności innych kredytodawców. Założony model przewiduje, że inwestycja ma zostać sfinansowana w 30% z kapitału własnego i w 70% z kapitału obcego. Finansowanie zewnętrzne będzie zaciągane po wniesieniu wkładu własnego" - czytamy dalej.

    Najważniejsze rozwiązania

    * Rząd przekaże środki na część kapitałową projektu budowy elektrowni jądrowej.

    * W latach 2025-2030 będzie to 60,2 mld zł.

    * Wsparcie będzie przeznaczone na przygotowanie i realizację inwestycji.

    * Środki będą przekazywane w formie podwyższenia kapitału zakładowego spółki Polskie Elektrownie Jądrowe, poprzez wnoszenie wkładu pieniężnego.

    * Możliwe będzie także podwyższenie kapitału zakładowego spółki poprzez wniesienie wkładu niepieniężnego - skarbowych papierów wartościowych.

    * Pozostała kwota dotycząca finansowania elektrowni jądrowej zostanie pozyskana z instytucji finansowych.

    * Chodzi przede wszystkim o zagraniczne instytucje, które wspierają eksport wywodzących się z państw dostawców sprzętu, w tym agencji kredytów eksportowych, wymieniono.

    Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 7 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

    (ISBnews)

  • 07.01, 08:21MKiŚ: Projektem ustawy wiatrakowej w czwartek zajmie się Komitet Stały Rady Ministrów 

    Warszawa, 07.01.2025 (ISBnews) - Projekt nowelizacji tzw. ustawy wiatrakowej, zakładający zniesienie zasady 10H i ustalenie minimalnej odległości wiatraków od zabudowań na 500 m, jest już po uzgodnieniach międzyresortowych i trafi na agendę czwartkowego posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów, zapowiedziała minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.

    "Ona jest gotowa. Zgodnie z wytycznymi ustaleniami i obietnicami koalicji 15 października jest gotowa. […] Ona została przed świętami przekazana do KPRM-u. Wierzę, że będzie lada chwila procedowana […] - w ten czwartek na Komitecie Stałym" - powiedziała Hennig-Kloska w TVP Info.

    Zapytana, kiedy projektem zajmie się cała Rada Ministrów, odpowiedziała: "Tak jak powiedziałam, to jest kolejny etap, dużo zależy, czy jeszcze na tym końcowym etapie inne ministerstwa będą zgłaszały jakieś uwagi, wątpliwości".

    W rozmowie przedstawiono zastrzeżenia do projektu, jakie dotychczas zgłaszali przedstawiciele rządu. M.in. minister rolnictwa "w ogóle nie chce" zmniejszenia odległości turbin wiatrowych od zabudowań i uważa, że zmiana przepisów z 10 ha na 700 m "była już znacząca" i dalsza liberalizacja wymaga jeszcze analizy, czy w ogóle to ma sens. Minister infrastruktury nie zgadza się na zbliżenie wiatraków do dróg krajowych. Minister kultury nie chce stawiać wiatraków w bliskości 1,5 km od obiektów zabytkowych.

    "To są często wątpliwości urzędnicze, które się powtarzają na kolejnych etapach. Będziemy to rozstrzygać na poziomie rządu" - skomentowała Hennig-Kloska.

    "Natomiast, co jest bardzo ważne, to jest bardzo szeroka ustawa, która przyspiesza również wsparcie dla rozwoju różnych innych źródeł energii, a my potrzebujemy odnawialnych źródeł energii, bo im więcej odnawialnych źródeł energii w energii produkowanej ogółem w Polsce, tym niższe ceny energii" - stwierdziła minister.

    Poinformowała, że obecnie ceny hurtowe na rynku energii wyraźnie spadają.

    "Idziemy w kierunku obniżania cen energii. Przez ostatni rok średnia rynkowa energii na rynku hurtowym spadła o 100 zł. […] Jeżeli mieliśmy średnią za ten rok 450 zł za megawatogodzinę na rynku hurtowym, to to jest 100 zł niżej niż mieliśmy średnią rok wcześniej" - wskazała Hennig-Kloska.

    Projekt nowelizacji ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych, zakładający zniesienie generalnej zasady 10H oraz ustalający minimalną odległość wiatraków od zabudowań mieszkalnych na poziomie 500 m do konsultacji i uzgodnień trafił pod koniec września. Obecnie przyjęta minimalnej odległość ustawowa wynosi 700 m.

    (ISBnews)

  • 24.12, 13:07Rząd przyjął projekt dot. aukcji uzupełniających na rynku mocy od II poł. 2025 do 2028 r. 

    Warszawa, 24.12.2024 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o rynku mocy, który przewiduje wprowadzenie aukcji uzupełniających na rynku mocy - od II połowy 2025 r. do 2028 r., podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    "Projekt przewiduje wprowadzenie aukcji uzupełniających na rynku mocy - od II połowy 2025 roku do 2028 roku. W aukcjach nabywana będzie dodatkowa moc na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego w naszym kraju. Projekt dotyczy kwestii, które nie zostały uregulowane przez poprzedników" - czytamy w komunikacie.

    Rynek mocy zapewnia m.in. stabilne dostawy energii elektrycznej do gospodarstw domowych. Moc jest kontraktowana z kilkuletnim wyprzedzeniem i zapewnia pokrycie prognozowanego zapotrzebowania odbiorców na energię w danym roku.

    "Wprowadzenie przez UE limitu emisji CO2 na rynku mocy ograniczyło liczbę podmiotów, które konkurują w ramach aukcji rynku mocy. Sytuacja ta może prowadzić do braku pokrycia całego zapotrzebowania na moc, jakie jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa dostaw. Aby rozwiązać ten problem, rząd wprowadza dodatkowe aukcje uzupełniające, w ramach których możliwy będzie udział jednostek wytwórczych emitujących powyżej 550 kg CO2/MWh i ich konkurowanie z pozostałymi podmiotami, które spełniają limit emisji 550 kg CO2/MWh" - wyjaśniono w informacji.

    Najważniejsze rozwiązania

    * W ramach obecnego mechanizmu rynku mocy wprowadzone zostaną aukcje uzupełniające.

         * Przeprowadzone zostaną 4 takie aukcje na następujące okresy dostaw: II połowa 2025 r. (aukcja półroczna) oraz na lata dostaw 2026, 2027 i 2028 (aukcje roczne).

         * Aukcje uzupełniające zostaną przeprowadzone po zakończeniu aukcji dodatkowych rynku mocy, tzn. będą przeprowadzone z krótszym niż rok wyprzedzeniem względem momentu rozpoczęcie trwania tzw. obowiązku mocowego (lead time).

    * Aukcje uzupełniające będą w istocie przedłużeniem istniejących procesów rynku mocy (m.in. aukcji dodatkowych).

         * Będą one organizowane w przypadku, gdy po przeprowadzeniu pierwotnych procesów rynku mocy na dany rok dostaw (aukcja główna i aukcje dodatkowe), wystąpią problemy z wystarczalnością zasobów wytwórczych.

    * Organizacja aukcji uzupełniających po zakończeniu procesów aukcji dodatkowych na danych rok dostaw zapewni, że zmaksymalizowany zostanie udział dostawców zdolności wytwórczych, którzy spełniają limit emisji CO2, wymieniono w materiale.

    Nowe przepisy mają wejść w życie po 7 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

    (ISBnews)

  • 20.12, 14:30Rząd zajmie się projektem o rynku mocy dot. aukcji dodatkowych we wtorek 

    Warszawa, 20.12.2024 (ISBnews) - Rząd zajmie się we wtorek projektem nowelizacji ustawy o rynku mocy, dotyczącym aukcji dodatkowych, wynika z porządku obrad Rady Ministrów. Projekt zakłada przeprowadzenie czterech aukcji uzupełniających na następujące okresy dostaw: II połowa 2025 r. (aukcja półroczna) oraz na lata dostaw 2026, 2027 i 2028 (aukcje roczne).

    Posiedzenie Rady Ministrów we wtorek zaplanowano jako kontynuację posiedzenia z ostatniej środy. Wówczas projekt ustawy o rynku mocy nie został rozpatrzony.

    Projekt nowelizacji ustawy o rynku mocy wskazuje, że aukcje uzupełniające zostaną przeprowadzone po zakończeniu aukcji dodatkowych rynku mocy, tzn. będą przeprowadzone z krótszym niż rok wyprzedzeniem względem momentu rozpoczęcie trwania obowiązku mocowego (lead time).

    Organizacja aukcji uzupełniających po zakończeniu procesów aukcji dodatkowych na danych rok dostaw zapewni, że zmaksymalizowany zostanie udział dostawców zdolności wytwórczych spełniających limit emisji CO2, ponieważ jednostki niskoemisyjne mogą uczestniczyć zarówno w procesach pierwotnych rynku mocy (aukcja główna i dodatkowe) bez konkurencji ze strony jednostek wysokoemisyjnych, jak i konkurować z nimi w aukcjach uzupełniających.

    Jednostki wytwórcze niespełniające limitu emisji otrzymają możliwość zawarcia kontraktów na nie więcej niż jeden rok dostaw, ponieważ w aukcji uzupełniającej będą mogły zawrzeć kontrakt na pół roku (drugie półrocze 2025 r.) lub na rok (2026, 2027 lub 2028).

    Do udziału w aukcjach uzupełniających będą uprawnione: istniejące jednostki wytwórcze, istniejące jednostki wytwórcze zagraniczne (które wcześniej wygrały aukcję wstępną na dany okres dostaw, ale nie zawarły umowy mocowej), jednostki DSR składające się z istniejących jednostek fizycznych oraz jednostki DSR składające się z istniejących jednostek fizycznych zagranicznych (na zasadach jak jednostki wytwórcze zagraniczne), a także jednostki DSR planowane. Aby uczestniczyć w aukcjach uzupełniających, dany podmiot musi wziąć udział w certyfikacji ogólnej dla danego roku dostaw oraz w certyfikacji do aukcji uzupełniającej, podczas której deklaruje również swój udział w aukcji uzupełniającej.

    Projekt wskazuje, że sposób określenia parametrów aukcji uzupełniających rynku mocy został określony w przepisach ustawy o rynku mocy. Parametry aukcji uzupełniającej na dany rok będą ogłoszone przez ministra właściwego do spraw energii.

    W porządku obrad znalazł się także  projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, projekt ustawy o zmianie ustawy o znakach Sił Zbrojnych RP oraz projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich RP.

     (ISBnews)

  • 20.12, 13:31MKiS wierzy w wykorzystanie 1,6 mld zł z programu wsparcia pojazdów elektrycznych 

    Warszawa, 20.12.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) jest przekonane, że zużycie w zakładanym terminie do połowy 2026 roku całości środków w nowym programie wsparcia zakupu samochodów elektrycznych jest realne, ale w razie potrzeby możliwa będzie próba renegocjacji warunków programu z Komisją Europejską, poinformował wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta. 

    "Nowy program to nie jest 'Mój elektryk 2.0', to program zastępujący wprowadzenie podatku od aut spalinowych. Mamy w nim dużo środków do wydania do połowy 2026 roku, ale jesteśmy przekonani, że da się je zużyć. Ale jeśli będzie się zbliżał termin i będziemy widzieli, że są z tym problemy, będziemy rozmawiali z Komisją na ten temat" - powiedział Bolesta podczas konferencji prasowej.

    Jak podkreślił, "zobaczymy gdzie będziemy na koniec 2025 roku".

    "W razie potrzeby będziemy nakłaniali KE do modyfikacji programu, możliwe będzie np. podwyższenie dotacji lub przeznaczenie części środków na inne cele związane z elektromobilnością" - dodał wiceminister.

    Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) przekonywało niedawno, że z budżetu 1,6 mld zł w tym programie realne będzie wykorzystanie 20-25%, a maksymalnie 0,6 mld zł, głównie ze względu na wypadnięcie z programu przedsiębiorstw, które odpowiadają za ponad 70% zakupu nowych samochodów elektrycznych w Polsce.

    (ISBnews)

  • 20.12, 13:19MKiŚ: Konieczna jest ocena zielonych polityk UE pod kątem konkurencyjności 

    Warszawa, 20.12.2024 (ISBnews) - Wśród priorytetów Ministerstwa Klimatu i Środowiska (MKiŚ) na okres prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej znalazł się m.in. przegląd polityk europejskich pod kątem konkurencyjności, a także walka z dezinformacją klimatyczną, poinformowała minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.

    "Chcemy ocenić pod kątem konkurencyjności zielone polityki Unii Europejskiej, coraz więcej krajów członkowskich mówi o potrzebie elastyczności w procesie dekarbonizacji" - powiedziała Hennig-Kloska podczas konferencji prasowej.

    Według niej, pod tym kątem najważniejsza będzie zaplanowana na luty publikacja przez Komisję Europejską dokumentu "Czysty ład przemysłowy" (Clean Industrial Deal).

    "To jeden z najważniejszych dokumentów 2025 roku na poziomie Komisji" - dodała minister.

    Jeśli chodzi o radę UE ds. środowiska, wśród priorytetów MKiŚ Hennig-Kloska wymieniła bezpieczeństwo klimatyczne i potrzebę wspólnej strategii adaptacji do zmian klimatu, a także walkę z dezinformacją klimatyczną.

    W ub. tygodniu rząd przyjął plan polskiej prezydencji w Radzie Unia Europejskiej od 1 stycznia do 30 czerwca 2025 r. Hasłem prezydencji jest motto: "Bezpieczeństwo, Europo!".

    Rada Unii Europejskiej, składająca się z ministrów z 27 państw członkowskich, jest kluczowym organem decyzyjnym UE. Polska, jako przewodniczący, będzie odpowiedzialna za koordynację prac Rady oraz reprezentowanie UE w relacjach z innymi instytucjami i krajami.

    (ISBnews)

  • 18.12, 12:06MF: Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju obejmie ok. 100 MŚP od 2027 r. 

    Warszawa, 18.12.2024 (ISBnews) - Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju obejmie bezpośrednio około 100 małych i średnich przedsiębiorstw-emitentów od roku 2027, szacuje Ministerstwo Finansów. Regulacje w tym zakresie znajdują się w nowelizacji ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, która została już opublikowana w Dzienniku Ustaw.

    "Ustawa przewiduje rozszerzenie zakresu jednostek zobowiązanych do sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, który docelowo obejmie duże jednostki dużej grupy kapitałowe, małych i średnich emitentów z rynku regulowanego, a pośrednio łańcuchy dostaw" - powiedział wiceminister finansów Jurand Drop podczas posiedzenia sejmowej podkomisji.

    MŚP będące emitentami na rynku regulowanym po raz pierwszy przedstawią raporty dotyczące zrównoważonego rozwoju w 2027 za rok rozliczeniowy 2026.

    "Ilościowo ten obowiązek bezpośredni obowiązek dotyczy około 100 małych średnich przedsiębiorstw emitentów i one będą mogły przedstawiać sprawozdawczość uproszczoną zgodnie z europejskimi standardami sprawozdawczości za zagranicznego rozwoju, które są określane na poziomie europejskim" - podkreślił wiceminister.

    Przypomniał, że niektóre przedsiębiorstwa będą miały też możliwość przesunięcia terminu pierwszej sprawozdawczości o 2 lata. Regulacja wprowadza też możliwość żeby przez pierwsze trzy lata obrotowe nie przedstawiać tych informacji, nie są dostępne.

    Ponadto na poziomie Unii Europejskiej prowadzone są prace nad dobrowolnymi wytycznymi raportowania służącymi małym i średnim przedsiębiorstwom do monitorowania ich działań w zakresie rozwoju, wskazał wiceminister.

    (ISBnews)

  • 18.12, 10:41Projekt dot. pozwoleń dla inwestycji w obiekty energetyki jądrowej trafił do konsultacji 

    Warszawa, 18.12.2024 (ISBnews) - Projekt nowelizacji ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących dotyczący wydawania pozwoleń na budowę także dla obiektów, które nie mogą funkcjonować samodzielnie trafił do konsultacji, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL). 

    "W projekcie ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących proponuje się dwa zasadnicze rozwiązania:

    1)  umożliwienie wydania pozwolenia na budowę inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej także na taką część zamierzenia budowlanego, która nie może samodzielnie funkcjonować;

    2)  umożliwienie uzyskania przez inwestora pozwolenia na budowę w zakresie wstępnych robót budowlanych" - czytamy w uzasadnieniu.

    Pozwolenie na inwestycję w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej na część zamierzenia budowlanego, która nie może samodzielnie funkcjonować, będzie wydawane przez wojewodę na zasadach i w trybie określonym w prawie budowlanym.

    W projekcie uregulowano tryb występowania i uzyskiwania pozwolenia na budowę w zakresie wstępnych robót budowlanych, opinii prezesa Państwowej Agencji Atomistyki (PAA) w zakresie tego, czy dana, niewymieniona wprost w ustawie, praca wchodzi w zakres wstępnych robót budowlanych, a jeśli tak, to do której kategorii należy ją zaliczyć, oraz zezwolenia na wstępne roboty.

    W projekcie przesądzono, że prezes PAA wydaje:

    - opinię w zakresie tego, czy określone, niewymienione wprost w ustawie, prace są wstępnymi robotami budowlanymi po wniesieniu przez inwestora, stanowiącej dochód budżetu państwa, opłaty w wysokości 200 tys. zł na rachunek Państwowej Agencji Atomistyki;

    - zezwolenie na wstępne roboty po uiszczeniu przez wnioskodawcę, stanowiącej dochód budżetu państwa, opłaty w wysokości 1 500 000 zł.

    W ocenie autorów projektu rozwiązania te mają usprawnić proces przygotowania realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej lub inwestycji im towarzyszących, co ma zmniejszyć ryzyko opóźnień w przygotowaniu i realizacji tych inwestycji oraz dać możliwość ich szybszego zakończenia.

    Usprawnienie procesu może oznaczać skrócenie procesu inwestycyjno-budowlanego nawet o 2 lata.

    (ISBnews)

  • 17.12, 11:01Rząd chce, by program FENG 2021-2027 wspierał także surowce krytyczne 

    Warszawa, 17.12.2024 (ISBnews) - Rząd planuje przyjąć w I kw. 2025 r. zmiany programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027, poprzez dodanie nowego priorytetu programu - wsparcia dla rozwoju i wytwarzania surowców krytycznych, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

    "W ramach zmiany programu FENG zaproponowano utworzenie nowego priorytetu Wsparcie projektów realizujących cele inicjatywy STEP. Będzie on wspierał rozwój i wytwarzanie technologii krytycznych" - czytamy w wykazie.

    Technologie krytyczne wspierane w ramach STEP dotyczą trzech sektorów:
    - technologii cyfrowych i innowacji w ramach głębokich technologii;
    - czystych i oszczędnych technologii oraz
    - biotechnologii, w tym produktów leczniczych o krytycznym znaczeniu i ich składniki.

    Sektory te są istotne z punktu widzenia zielonej i cyfrowej transformacji UE oraz zapewnienia suwerenności technologicznej. Wsparcie dotyczy również inwestycji ukierunkowanych na ożywienie rozwoju przemysłowego i wzmocnienie łańcuchów wartości, a tym samym zmniejszenie strategicznych zależności Unii, zwiększenie suwerenności i bezpieczeństwa gospodarczego Unii Europejskiej, wskazano.
    Na wsparcie tego priorytetu zostało przeznaczonych 901 mln euro.

    Program FENG jest skierowany do:
    - przedsiębiorstw,
    - podmiotów sektora nauki,
    - konsorcjów przedsiębiorców oraz konsorcjów przedsiębiorców z organizacjami badawczymi,
    - instytucji otoczenia biznesu, tj. ośrodków przedsiębiorczości, ośrodków innowacji, instytucji finansowych.

    Formy wsparcia w ramach Programu FENG to:
    - dotacje,
    - instrumenty finansowe: kapitałowe, gwarancyjne oraz pożyczkowe,
    - instrumenty łączące finansowanie zwrotne i dotacyjne.

    (ISBnews)

  • 16.12, 08:59Prezydent podpisał nowelizację dot. regulacji dla rynku wodoru 

    Warszawa, 16.12.2024 (ISBnews) - Prezydent podpisał nowelizację prawa energetycznego, mającą na celu wprowadzenie do porządku prawnego regulacji dla sektora wodoru, która ma przyczynić się do likwidacji ograniczenia w rozwoju rynku wodoru oraz niepewności inwestycyjnej w tym zakresie, podała Kancelaria Prezydenta.

    "W szerszym kontekście, przyjęte przepisy będą realizacją jednego z kamieni milowych KPO, a także dadzą podstawę do spełnienia wymogów zrewidowanej dyrektywy o odnawialnych źródłach energii (tzw. RED III), która zakłada stopniowe zastępowanie wodoru pozyskiwanego tradycyjnymi metodami z paliw kopalnych wodorem odnawialnym lub niskoemisyjnym" - czytamy w komunikacie.

    Ustawa stanowi część pakietu legislacyjnego zwanego Konstytucją dla wodoru, którego głównym celem jest stworzenie ram regulacyjnych funkcjonowanie rynku wodoru w Polsce, i zakłada m.in.:

    - wprowadzenie siatki pojęć w przepisach prawa energetycznego koniecznych do rozwoju i funkcjonowania rynku wodoru w Polsce;

    - utworzenie ram umożliwiających międzysektorową działalność w zakresie gazu ziemnego i wodoru;

    - stworzenie zasad certyfikacji i wyznaczania operatorów wodorowych;

    - uregulowanie zasad koncesjonowania działalności związanej z magazynowaniem wodoru;

    - zaprojektowanie zasad funkcjonowania systemów wodorowych;

    - wprowadzenie systemowych mechanizmów wsparcia dla prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej dla projektów z zakresu technologii wodorowych;

    - propozycję uproszczeń dla podmiotów inwestujących w rozwój systemu wodorowego.

    Przyjęte w ustawie rozwiązania realizują również zmiany w zakresie wejścia w życie ram prawnych regulujących infrastrukturę wodorową oraz rynek wodoru, zaprojektowanych dla wspierania wykorzystania wodoru niskoemisyjnego i wodoru odnawialnego.

    W ustawie:

    - włączono wodór do kategorii paliw,

    - doprecyzowano definicję magazynowania energii odnoszącej się do innej postaci energii niż energia elektryczna,

    - wprowadzono definicje: wodoru niskoemisyjnego, wodoru odnawialnego, wodoru odnawialnego pochodzenia niebiologicznego, sieci przesyłowej wodorowej, sieci dystrybucyjnej wodorowej, sieci wodorowej ograniczonej geograficznie, systemu wodorowego, użytkownika systemu wodorowego, przesyłania wodoru, dystrybucji wodoru, magazynowania wodoru, lokalnego magazynowania wodoru, instalacji magazynowej wodoru, małej instalacji magazynowej wodoru oraz operatora systemu przesyłowego wodorowego, operatora systemu dystrybucyjnego wodorowego, operatora systemu magazynowania wodoru i operatora systemu połączonego wodorowego, regulując tym samym podstawowe elementy infrastruktury i funkcjonowania rynku wodoru

    - uregulowano prawa i obowiązki uczestników rynku wodoru oraz prezesa Urzędu Regulacji Energetyki przez wprowadzenie zasad certyfikowania i wyznaczania operatorów systemów wodorowych, określenie zakresu ich obowiązków oraz zasad rozdziału właścicielskiego, a także wprowadzenie obowiązku świadczenia usług przesyłania wodoru, dystrybucji wodoru i magazynowania wodoru przez przedsiębiorstwa energetyczne;

    - w zakresie międzysektorowego wykorzystania wytwarzania wodoru oraz infrastruktury wodorowej mających na celu zapewnienie przewidywalnego otoczenia regulacyjnego dla inwestorów oraz wspierania wykorzystania wodoru niskoemisyjnego i wodoru odnawialnego: umożliwiono działanie operatora systemu przesyłowego wodorowego albo operatora systemu połączonego wodorowego w ramach jednego podmiotu wspólnie z operatorem systemu przesyłowego gazowego, skonstruowano rozdział prawny operatorów systemu wodorowego (operatora systemu przesyłowego wodorowego, operatora systemu dystrybucyjnego wodorowego oraz operatora systemu magazynowania wodoru) w sposób uwzględniający możliwą synergię sektora gazowego z sektorem wodorowym

    -  w zakresie dystrybucji stworzono możliwość udostępniania środków trwałych przez właścicieli sieci dystrybucyjnych gazowych, operatorów systemów dystrybucyjnych gazowych, operatorów systemów dystrybucyjnych wodorowych innym operatorom systemów dystrybucyjnych wodorowych w ramach tej samej grupy przedsiębiorstw,

    -  uregulowano kwestie dotyczące magazynowania wodoru, a także instalacji magazynowych wodoru, w tym podmiotu odpowiedzialnego za eksploatację instalacji magazynowych wodoru,

    - wprowadzono obowiązek uzyskania koncesji na działalność związaną z magazynowaniem wodoru, z wyjątkiem lokalnego magazynowania wodoru w małych instalacjach magazynowych, obowiązek uzyskania wyznaczenia na operatora systemu magazynowania wodoru oraz obowiązek uzyskania wpisu do rejestru instalacji magazynowych wodoru, który został wprowadzony w celu zapewnienia właściwego monitorowania rozwoju rynku,

    -  wprowadzono obowiązek uzyskania koncesji na działalność związaną z obrotem wodorem, z wyłączeniem przypadku gdy roczna wartość obrotu nie przekracza równowartości 10 000 000 euro.

    Przyjęte w ustawie rozwiązania mają na celu również ułatwienie realizacji inwestycji, których celem jest stworzenie polskiej gałęzi gospodarki wodorowej oraz wzrost wykorzystania wodoru niskoemisyjnego, wodoru odnawialnego i wodoru odnawialnego pochodzenia niebiologicznego. Inwestycje te mają w szczególności przyczynić się do wzrostu udziału OZE w energochłonnym przemyśle, energetyce i transporcie, rozwoju technologii wytwarzania wodoru, magazynowania wodoru i jego wykorzystania, zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego w związku ze stworzeniem instalacji magazynowych wodoru, podano także.

    Ustawa wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisu  dot. w jakim dziesięcioletniego planu rozwoju sieci wodorowej o zasięgu unijnym, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2027 r.

    (ISBnews)

  • 16.12, 08:41Prezydent podpisał nowelizację dot. sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju 

    Warszawa, 16.12.2024 (ISBnews) - Prezydent podpisał nowelizację ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, której celem ustawy jest implementacja do krajowego porządku prawnego dyrektywy 2022/2464 w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, podała Kancelaria Prezydenta.

    "Zasadniczym celem dyrektywy 2022/2464 jest zapewnienie, aby większa grupa przedsiębiorstw sprawozdawała istotne, porównywalne i wiarygodne informacje na temat zrównoważonego rozwoju, co jest konieczne dla realizacji celu, jakim jest zmiana przepływu kapitałów w kierunku finansowania przedsiębiorstw rozwijających się w sposób zrównoważony lub dążących do takiej transformacji" - czytamy w komunikacie.

    Nowelizacja zawiera także regulacje, których bezpośrednim celem nie jest wdrożenie przepisów prawa UE, ale które pośrednio są konsekwencją podniesienia progów w dyrektywie delegowanej.

    W drodze nowelizacji do ustawy o rachunkowości m.in. wprowadzono nowy rozdział  Sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju, który stanowi zasadniczą część implementacji dyrektywy 2022/2464 w zakresie przepisów dotyczących sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju.

    Przepisy dodanego rozdziału będą miały zastosowanie do jednostek będących: spółką kapitałową, spółką komandytowo-akcyjną, spółką jawną lub komandytową, której wszystkimi wspólnikami ponoszącymi nieograniczoną odpowiedzialność są spółki kapitałowe, spółki komandytowo-akcyjne lub spółki z innych państw o podobnej do tych spółek formie prawnej, zakładami ubezpieczeń i zakładami reasekuracji, a także bankiem krajowym, oddziałem instytucji kredytowej albo oddziałem banku zagranicznego.

    Regulacje te nie będą natomiast stosowane w odniesieniu do funduszy inwestycyjnych otwartych, funduszy inwestycyjnych zamkniętych, specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych oraz alternatywnych spółek inwestycyjnych, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów, które wchodzą od 1 stycznia, 1 kwietnia i 1 lipca 2025 r.

    (ISBnews)

  • 16.12, 08:22Prezydent podpisał nowelę dot. tworzenia stref tzw. czystego transportu w miastach 

    Warszawa, 16.12.2024 (ISBnews) - Prezydent podpisał nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która ma na celu wprowadzenie obowiązku zakupu przez operatorów oraz organizatorów publicznego transportu zbiorowego tylko zeroemisyjnych autobusów w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców począwszy od 1 stycznia 2026 r. oraz obowiązku tworzenia stref niskoemisyjnych dla wybranych, najbardziej zanieczyszczonych miast, podała Kancelaria Prezydenta.

    "Ustawa przewiduje istotne zmiany w sektorze samorządowym, które dotyczą m. in.: wprowadzenia od dnia 1 stycznia 2026 r., obowiązku nabywania przez gminę, w której liczba mieszkańców jest wyższa niż 100 tys. oraz podmioty, którym zlecono lub powierzono wykonywanie przewozów pasażerskich w transporcie drogowym w ramach komunikacji miejskiej na obszarze tej gminy, wyłącznie autobusów zeroemisyjnych w celu wykonywania przewozów pasażerskich w ramach komunikacji miejskiej" - czytamy w komunikacie.

    Proponowane regulacje mają na celu doprowadzenie do stopniowej wymiany floty autobusowej na autobusy zeroemisyjne, za pomocą której są wykonywane przewozy pasażerskie w ramach komunikacji miejskiej, podano także.

    We wprowadzanych regulacjach dodano wyłączenie, zgodnie z którym powyższy obowiązek, nie będzie miał zastosowania do nabywania autobusów wykorzystywanych do realizacji przewozów pasażerskich w transporcie drogowym w ramach komunikacji miejskiej wykraczających poza granice administracyjne miasta, w którym liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys.

    Nie będzie on obowiązywał również w przypadku nabywania autobusów wykorzystywanych w celu realizacji przez gminę, w której liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys., przewozów pasażerskich w transporcie drogowym w ramach komunikacji miejskiej, na terenie innej gminy, w której liczba mieszkańców jest niższa niż 100 tys., lub w sytuacji, gdy zadanie to jest wykonywane na terenie kilku gmin, z których każda posiada mniej niż 100 tys.

    Nowelizacja zakłada wprowadzenie obowiązku ustanowienia strefy czystego transportu w przypadku miast, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys. i dla których wykazano przekroczenie średniorocznego poziomu dopuszczanego dwutlenku azotu w powietrzu.

    Ocena badania poziomów substancji w powietrzu będzie przeprowadzana przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. W wyniku przeprowadzonej oceny, na terenie miasta, w którym zostało odnotowane przekroczenie dopuszczalnych wartości, od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym prezydent tego miasta otrzymał wyniki oceny, rada gminy będzie miała obowiązek ustanowienia, w drodze uchwały, strefy czystego transportu.

    W informacji podkreślono, że w przypadku, gdy ocena jakości powietrza obejmuje więcej niż jedno miasto powyżej 100 tys. mieszkańców w ramach strefy, dla której jest dokonywana ocena i klasyfikacja, obowiązek utworzenia strefy czystego transportu, dotyczyć będzie jedynie tego miasta, na terenie którego zostało odnotowane przekroczenie.

    Ponadto wskazano na możliwość podjęcia uchwały dotyczącej zniesienia strefy czystego transportu w przypadku, gdy wyniki oceny jakości powietrza nie wykażą przekroczenia średniorocznego poziomu dopuszczalnego dwutlenku azotu w powietrzu, w kolejnych trzech latach,  zniesienia ustawowego ograniczenia dopuszczalności wjazdu do sfery czystego transportu, w godzinach 9-17 warunkowanego uiszczeniem opłaty.

    Wprowadzane zmiany umożliwiają gminie dopuszczenie wjazdu do strefy pod warunkiem uiszczenia opłaty, w godzinach, które sama będzie określać w uchwale ustanawiającej strefę. Poza tym wprowadzono przepisy, zgodnie z którymi dyrektor parku narodowego może ustalić, w drodze zarządzenia, że działalność edukacyjna parku narodowego oraz udostępnianie obszaru parku narodowego będą realizowane przy użyciu pojazdów elektrycznych, napędzane wodorem lub gazem ziemnym, wskazano także.

    Uchwalone regulacje zakładają obniżenie wymogów (z 30% do 22% liczby użytkowanych pojazdów) w zakresie udziału pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów samochodowych w zakresie transportu osób w urzędach i jednostkach odsługujących naczelne i centralne organy administracji państwowej. Identyczne procentowe obniżenie wprowadzono w odniesieniu do urzędów obsługujących jednostki samorządu terytorialnego, w miastach i gminach, w których liczba mieszkańców przekracza 50 tys.

    Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem regulacji, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

    (ISBnews)

  • 13.12, 14:13Rząd zajmie się projektem o rynku mocy dot. aukcji dodatkowych w środę 

    Warszawa, 13.12.2024 (ISBnews) - Rząd zajmie się projektem nowelizacji ustawy o rynku mocy, dotyczącym aukcji dodatkowych w środę, wynika z porządku obrad Rady Ministrów. Projekt zakłada przeprowadzenie czterech aukcji uzupełniających na następujące okresy dostaw: II połowa 2025 r. (aukcja półroczna) oraz na lata dostaw 2026, 2027 i 2028 (aukcje roczne). W porządku obrad znalazł się także pakiet projektów ustaw dotyczących cudzoziemców, zarówno regulujących sprawy pobytowe, jak i dostępu do rynku pracy.

    Projekt nowelizacji ustawy o rynku mocy wskazuje, że aukcje uzupełniające zostaną przeprowadzone po zakończeniu aukcji dodatkowych rynku mocy, tzn. będą przeprowadzone z krótszym niż rok wyprzedzeniem względem momentu rozpoczęcie trwania obowiązku mocowego (lead time).

    Organizacja aukcji uzupełniających po zakończeniu procesów aukcji dodatkowych na danych rok dostaw zapewni, że zmaksymalizowany zostanie udział dostawców zdolności wytwórczych spełniających limit emisji CO2, ponieważ jednostki niskoemisyjne mogą uczestniczyć zarówno w procesach pierwotnych rynku mocy (aukcja główna i dodatkowe) bez konkurencji ze strony jednostek wysokoemisyjnych, jak i konkurować z nimi w aukcjach uzupełniających.

    Jednostki wytwórcze niespełniające limitu emisji otrzymają możliwość zawarcia kontraktów na nie więcej niż jeden rok dostaw, ponieważ w aukcji uzupełniającej będą mogły zawrzeć kontrakt na pół roku (drugie półrocze 2025 r.) lub na rok (2026, 2027 lub 2028).

    Do udziału w aukcjach uzupełniających będą uprawnione: istniejące jednostki wytwórcze, istniejące jednostki wytwórcze zagraniczne (które wcześniej wygrały aukcję wstępną na dany okres dostaw, ale nie zawarły umowy mocowej), jednostki DSR składające się z istniejących jednostek fizycznych oraz jednostki DSR składające się z istniejących jednostek fizycznych zagranicznych (na zasadach jak jednostki wytwórcze zagraniczne), a także jednostki DSR planowane. Aby uczestniczyć w aukcjach uzupełniających, dany podmiot musi wziąć udział w certyfikacji ogólnej dla danego roku dostaw oraz w certyfikacji do aukcji uzupełniającej, podczas której deklaruje również swój udział w aukcji uzupełniającej.

    Projekt wskazuje, że sposób określenia parametrów aukcji uzupełniających rynku mocy został określony w przepisach ustawy o rynku mocy. Parametry aukcji uzupełniającej na dany rok będą ogłoszone przez ministra właściwego do spraw energii.

    W porządku obrad Rady Ministrów znalazł się też pakiet projektów dot. cudzoziemców: projekt nowelizacji ustaw w celu wyeliminowania nieprawidłowości w systemie wizowym RP, projekt nowelizacji ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium RP, projekt nowelizacji ustawy o cudzoziemcach, projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP oraz projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia.

    (ISBnews)

  • 11.12, 12:30MP: Aktualizacja programu energetyki jądrowej na ukończeniu, publikacja na początku roku 

    Warszawa, 11.12.2024 (ISBnews) - Prace nad aktualizacją Programu polskiej energetyki jądrowej (PPEJ) są na ukończeniu, publikacja dokumentu nastąpi na początku 2025 roku, poinformował pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Wojciech Wrochna.

    "Aktualizacja PPEJ jest na ukończeniu, publikacji dokumentu spodziewamy się na początku 2025 roku, a następnie około trzy miesiące potrwają konsultacje" - powiedział Wrochna podczas spotkania z dziennikarzami.

    Wcześniej Ministerstwo Przemysłu zapowiadało, że aktualizacja programu będzie gotowa do końca listopada br.

    W scenariuszu "aktywnej transformacji" w przekazanym w październiku do publicznych konsultacji projekcie "Krajowego Planu na rzecz Energii i Klimatu" zapisano, że w polskim systemie energetycznym nie występują elektrownie jądrowe, ale po uruchomieniu pierwszej wielkoskalowej elektrowni jądrowej realizowanej w ramach Programu Polskiej Energetyki Jądrowej (PPEJ) na Pomorzu oraz pierwszego bloku drugiej siłowni planowanej w ramach programu, wraz z inwestycją realizowaną w partnerstwie prywatnym, łączna moc zainstalowana wielkoskalowych jednostek jądrowych może wynieść w 2040 r. ok. 6,2 GW (netto), a po 2040 r. ok. 10 GW (dwa kolejne bloki drugiej elektrowni jądrowej w ramach PPEJ).

    (ISBnews)

  • 11.12, 10:09Prezydent podpisał nowelę o promowaniu energii z offshore dotyczącą cen maks. 

    Warszawa, 11.12.2024 (ISBnews) - Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych, która zakłada wprowadzenie różnych cen maksymalnych dla różnych obszarów offshore, podała Kancelaria Prezydenta.

    "Uchwalona ustawa sprowadza się do zmiany polegającej na dodaniu we wprowadzeniu do wyliczenia regulacji wskazującej, że maksymalna cena może być określona odmiennie dla poszczególnych obszarów, grupy obszarów lub grup obszarów" - czytamy w komunikacie.

    Ponadto w celu zachowania spójności w przepisach dot. ceny maksymalnej dla offshore dla projektów realizowanych w ramach tzw. I fazy systemu wsparcia, zdecydowano się doprecyzować, że chodzi o maksymalną cenę za energię elektryczną wytworzoną w morskiej farmie wiatrowej i wprowadzoną do sieci.

    Jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy, wyznaczenie jednej maksymalnej ceny za 1 MWh, jaka może być wskazana w ofertach złożonych w aukcji przez wytwórców energii dla wszystkich tych obszarów, mogłoby prowadzić do nieuzasadnionego wsparcia dla projektów zlokalizowanych bliżej linii brzegowej.

     Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

    (ISBnews)

  • 11.12, 10:02Prezydent podpisał nowelę dot. utrzymania ceny maks. na energię do września 2025 r. 

    Warszawa, 11.12.2024 (ISBnews) - Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej do 500 zł za MWh netto dla gospodarstw domowych do 30 września 2025 r. oraz maksymalnej ceny energii na poziomie 693 zł za MWh netto dla jednostek samorządu terytorialnego i podmiotów użyteczności publicznej do 31 marca 2025 r., wynika z informacji Kancelarii Prezydenta.

    "Ustawa ma na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej głównie poprzez utrzymanie do końca września 2025 r. maksymalnej ceny energii elektrycznej na poziomie 500 zł za MWh netto dla gospodarstw domowych oraz maksymalnej ceny energii na poziomie 693 zł za MWh netto dla jednostek samorządu terytorialnego i podmiotów użyteczności publicznej do 31 marca 2025 r." - czytamy w komunikacie.

    "Wprowadzane przepisy zakładają też przedłużenie do połowy 2025 r. zwolnienia z opłaty mocowej tych odbiorców, którzy pobierają energię elektryczną na własne potrzeby z punktów poboru o napięciu co najwyżej 1 kV. Odbiorcy ci to głównie gospodarstwa domowe" - podano także.

    Opłata mocowa trafia do operatora przesyłowego PSE. Ustawa przewiduje, że PSE otrzyma rekompensatę z funduszu COVID-19. Ustawa doprecyzowuje i usprawnia przepisy w zakresie systemu wsparcia odbiorców w 2023 r. i 2024 r. oraz odpisów na Fundusz Przeciwdziałania COVID-19 w celu efektywnego rozliczenia.

    Wprowadza możliwość przesuwania środków zgromadzonych w Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny przez Zarządcę Rozliczeń na polecenie dysponenta Funduszu - ministra właściwego do spraw energii - oraz dostosowuje terminy na rozliczenie końcowe dotyczące stosowania mechanizmu ceny maksymalnej w 2025 r. do terminów innych rozliczeń.

    Ponadto ustawa uszczegóławia i doprecyzowuje przepisy dotyczące rozliczeń pomocy publicznej przyznawanej mikro, małym i średnim przedsiębiorcom w drugiej połowie 2024 r. polegającej na korzystaniu przez nich z ceny maksymalnej energii elektrycznej. Ustawa zobowiązuje także przedsiębiorstwa energetyczne wykonujące działalność w zakresie obrotu energią elektryczną do przedłożenia wniosków o zmianę taryfy dla energii elektrycznej do prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w terminie do dnia 30 kwietnia 2025 r.

    W przypadku przedsiębiorstw wykonujących zadania sprzedawcy z urzędu, zwolnionych z obowiązku przedkładania taryf do zatwierdzenia, obowiązek ten będzie dotyczył złożenia do prezesa Urzędu Regulacji Energetyki wniosku o taryfę dla energii elektrycznej albo jej zmianę także w terminie do dnia 30 kwietnia 2025 r.

     Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

    (ISBnews)

  • 10.12, 14:27Prezydent podpisał nowelizację ustawy o OZE dot. systemu wsparcia i prosumentów 

    Warszawa, 10.12.2024 (ISBnews) - Prezydent podpisał nowelizację ustawy o odnawialnych źródłach energii, której celem jest rozwój energetyki prosumenckiej oraz dostosowanie przepisów krajowych do rozporządzeń i wytycznych Komisji Europejskiej, które odnoszą się do zakresu udzielanej pomocy publicznej w systemach wsparcia odnawialnych źródeł energii (OZE), kogeneracji oraz ulg dla odbiorców energochłonnych, podała Kancelaria Prezydenta.

    "Podstawowym celem ustawy jest zatem dostosowanie regulacji krajowych do regulacji i wytycznych unijnych, przede wszystkim w zakresie udzielanej pomocy publicznej w systemach wsparcia OZE. […] Zaktualizowana została lista sektorów, którym może być przyznawana pomoc w postaci ulg. Została ona podzielona na dwie grupy przedsiębiorstw:

    - sektory narażone na szczególne ryzyko, w przypadku których iloczyn ich intensywności handlu i elektrochłonności na poziomie UE wynosi co najmniej 2% i których intensywność handlu i elektrochłonność na poziomie Unii wynosi co najmniej 5% dla każdego wskaźnika;

    - sektory narażone na ryzyko, w przypadku których iloczyn ich intensywności handlu i elektrochłonności na poziomie UE wynosi co najmniej 0,6% i których intensywność handlu i elektrochłonność na poziomie UE wynosi odpowiednio co najmniej 4% i 5%" - wskazano w komunikacie.

    W ustawie dostosowaniu uległa lista sektorów w oparciu o kody PKD, którym przysługiwać mogą ulgi zgodne z rynkiem wewnętrznym UE, a także maksymalna wysokość ulg, która może zostać przyznana poszczególnym grupom sektorów. Wprowadzono dwa poziomy ulg: dla przedsiębiorstw w sektorach narażonych na szczególnie ryzyko ucieczki emisji - w wysokości 85% obowiązku oraz dla przedsiębiorstw w sektorach narażonych na ryzyko ucieczki emisji - na poziomie 75% obowiązku w odniesieniu do:

    -  obowiązku uzyskania i przedstawiania do umorzenia świadectw pochodzenia;

    -  ilości energii elektrycznej zakupionej i zużytej przez odbiorcę przemysłowego objętej opłatami OZE i opłacie kogeneracyjnej. W celu zapewnienia spełnienia wymaganego wytycznymi CEAAG warunku, aby energia elektryczna nabywana przez odbiorców przemysłowych objęta była, po uwzględnieniu ulg, opłatami o łącznej wysokości nie niższej niż 0,5 EUR/MWh wprowadzono opłatę wyrównawczą, która będzie wnoszona przez odbiorców energochłonnych uprawnionych do ulg w przypadku gdy ulgi te spowodują, że łączna wysokość opłat spadnie poniżej ww. poziomu wynikającego z CEEAG.

    Do ustawy o OZE został także dodany tzw. mechanizm warunkowości. Oznacza on, że skorzystanie z ulg powiązane jest z obowiązkiem ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.

    Zgodnie z wprowadzanym art. 54a ust. 2 ustawy o OZE, można go będzie wypełnić realizując przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej dla których okres zwrotu nakładów nie przekracza 3 lat, lub zużywając na własne potrzeby min. 30% bezemisyjnej energii, lub ponosząc wydatki na ograniczenie emisji w wysokości nie mniejszej niż 50% wartości pomocy uzyskanej w wyniku skorzystania z uprawnień,

    W zakresie dostosowania przepisów ustawy o OZE do znowelizowanego rozporządzenia GBER proponuje się m. in. wprowadzić zmiany w ramach programów wsparcia FiT/FiP dla wytwórców energii elektrycznej w instalacjach OZE i wytwórców biometanu.

    Docelowo od 1 stycznia 2026 r., tylko wytwórcy w nowo uruchomionych instalacjach OZE o mocy poniżej 200 kW będą mogli uzyskiwać prawo do gwarantowanego odbioru energii przez sprzedawcę zobowiązanego oraz być zwolnieni z obciążeń w zakresie bilansowania handlowego. W okresie przejściowym, tj. od dnia wejścia w życie przepisów ustawy do 31 grudnia 2025 r., takie prawo będzie przysługiwało wytwórcom w instalacjach o mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 400 kW.

    W ustawie wprowadzono również grupę przepisów upraszczających zasady postępowania w procesie inwestycyjnym OZE w zakresie skrócenia terminów poszczególnych inwestycji.

    Rozwiązania ustawowe dotyczą instalowanych na budynkach instalacji odnawialnego źródła energii wykorzystujących do wytwarzania energii energię promieniowania słonecznego oraz wchodzących w ich skład magazynów energii elektrycznej, pomp ciepła, urządzeń i instalacji niezbędnych do przyłączenia do sieci danej instalacji OZE oraz nadbudowy, rozbudowy, przebudowy lub remontu instalacji OZE. Jednym z kluczowych elementów nowelizacji jest modyfikacja zasad rozliczania prosumentów.

    Od 1 lipca br. prosumenci rozliczający się w ramach net-billingu robią to w systemie RCE, czyli rynkowej ceny energii. Korekta tejże dokonuje się co godzinę, więc cena ta zyskała sobie miano godzinowej. Wcześniej prosument rozliczał się według RCEm, a więc średniej ceny energii ustalanej na podstawie cen rynkowych z danego miesiąca. Wprowadzona regulacja pozwoli prosumentowi wybrać między RCE a RCEm. Istotne jest to, że po wyborze rozliczania godzinowego ponowne przejście na system miesięczny nie będzie możliwe. Ponadto ustawodawca zachęca do przyjęcia systemu RCE, bowiem wartość zwrotu nadpłaty dla osób rozliczających się w ten sposób będzie wynosić 30%, a nie jak do tej pory 20%. Wartość całej energii oddawanej do sieci na zasadzie net-billingu ma być zwiększona o współczynnik 1,23.

    Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem m.in. przepisów związanych z nowymi obowiązkami nakładanymi na prezesa URE, ulg dla odbiorców energochłonnych które wchodzą w życie w innym terminie.

    (ISBnews)

  • 06.12, 09:08MKiŚ: Projekt ustawy wiatrakowej 'za chwilę' trafi na Komitet Stały Rady Ministrów 

    Warszawa, 06.12.2024 (ISBnews) - Projekt nowelizacji tzw. ustawy wiatrakowej, zakładający zniesienie zasady 10H i ustalenie minimalnej odległości wiatraków od zabudowań na 500 m, jest już po uzgodnieniach międzyresortowych i "za chwilę" trafi na Komitet Stały Rady Ministrów, zapowiedziała minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.

    "[Projekt jest] na końcu drogi rządowej. Jesteśmy po konsultacjach, przeanalizowaliśmy już wszystkie uwagi, które spływają. Jesteśmy po uzgodnieniach międzyresortowych, za chwilę ustawa trafi na Komitet Stały Rady Ministrów" - powiedziała Hennig-Kloska w Radiu Plus.

    W połowie listopada minister zapowiadała, że chce, by projekt nowelizacji tzw. ustawy wiatrakowej trafił na posiedzenie Rady Ministrów jeszcze w tym roku.

    Projekt nowelizacji ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych, zakładający zniesienie generalnej zasady 10H oraz ustalający minimalną odległość wiatraków od zabudowań mieszkalnych na poziomie 500 m do konsultacji i uzgodnień trafił pod koniec września. Obecnie przyjęta minimalnej odległość ustawowa wynosi 700 m.

    (ISBnews)