ISBNewsLetter
S U B S K R Y P C J A

Zapisz się na bezpłatny ISBNewsLetter

Zachęcamy do subskrypcji naszego newslettera, w którym codziennie znajdą Państwo najważniejszą depeszę ISBnews, przegląd informacji dostępnych w naszym Portalu i kalendarium nadchodzących wydarzeń biznesowych i ekonomicznych. Subskrypcja jest bezpłatna.

* Dołączając do ISBNewsLetter'a wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. nr 144, poz. 1204). Twój adres e-mail będzie wykorzystany wyłącznie do przekazywania informacji na temat działań ISBNews i nie zostanie przekazane podmiotom trzecim. W kazdej chwili można wypisać się z listy subskrybentów klikając link na dole każdego ISBNewsLettera.

Najnowsze depesze: ISBnews Legislacja

  • 18.06, 12:47MPiT: Rząd przyjął projekt ws. rekompensat dla firm energochłonnych  

    Warszawa, 18.06.2019 (ISBnews) - Projekt ustawy o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych został przyjęty przez rząd, podało Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT). Z projektu około 300 przedsiębiorstw z branż energochłonnych, takich jak chemiczna, hutnicza czy papiernicza, będzie uprawnionych do uzyskania rekompensat za koszty uprawnień do emisji CO2, zawarte w cenie energii.

    "Wprowadzenie w Polsce systemowego rozwiązania na rzecz wsparcia branż energochłonnych jest konieczne m.in. po to, by chronić mniejsze miasta. To w nich najczęściej zlokalizowane są bardzo duże przedsiębiorstwa z tych branż, które są zarazem głównymi pracodawcami w regionie. Jedno miejsce pracy w przemyśle energochłonnym tworzy nawet 5-7 miejsc pracy w całym ekosystemie, będąc często trzonem lokalnej gospodarki. Duże firmy energochłonne odprowadzają też istotne podatki na rzecz miast, w których są zlokalizowane. Są też najczęściej kluczowymi mecenasami lokalnego życia artystycznego czy kultury fizycznej" - powiedziała minister Jadwiga Emilewicz, cytowana w komunikacie.

    Przyjęcie projektu przez Radę Ministrów pozwala na otwarcie oficjalnej procedury notyfikującej go w Komisji Europejskiej.

    "Ustawa o systemie rekompensat dla przemysłów energochłonnych to jeden z elementów, opracowanego w Departamencie Innowacji MPiT i przyjętego w maju 2018 r. przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów, kompleksowego pakietu dla mniejszych ośrodków przemysłowych. Pakiet jest reakcją na to, że energochłonne sektory przemysłu są dziś obciążane coraz wyższymi opłatami oraz kosztami regulacyjnymi. Obniża to ich konkurencyjność, a w skrajnym wypadku mogłoby doprowadzić do fali dezinwestycji, a nawet całkowitego zaniku szeregu energochłonnych branż przemysłowych w Polsce. To z kolei mogłoby wywołać bardzo negatywny wpływ na kilkadziesiąt ośrodków miejskich średniej wielkości, których lokalna gospodarka oraz rynek pracy są bardzo zależne od obecności flagowych przedsiębiorstw" - czytamy dalej. 

    Pakiet na rzecz mniejszych ośrodków przemysłowych - obok rekompensat na pokrycie kosztów uprawnień do emisji CO2 dla sektorów energochłonnych - obejmuje wprowadzone już obniżenie akcyzy na prąd, radykalne obniżenie opłaty przejściowej i ulgę w opłacie kogeneracyjnej. Ministerstwo prowadzi też proces notyfikacji w KE pierwszej w UE ulgi w opłacie mocowej, podano dalej.

    " Konsekwentnie realizujemy pakiet od ponad roku. Dzięki tym działaniom, w Polsce po raz pierwszy od kilku dekad pojawiają się nowe inwestycje energochłonne, wraz z dynamicznym rozwojem produkcji baterii do samochodów" - dodała minister. 

    W wyniku zmniejszenia kosztów wykorzystania energii, przedsiębiorstwa powinny poprawić swoją rentowność, zwiększyć inwestycje lub zapobiec dezinwestycji. Zwiększona konkurencyjność pozwoli im kontynuować działalność i formułować plany rozwoju, stabilizując lokalny ekosystem.

    "W ten sposób chcemy wesprzeć rozwój bardziej zrównoważony terytorialnie. Zachować aktywność gospodarczą w mniejszych miastach i przeciwdziałać przenoszeniu się przemysłu do krajów o niższych standardach środowiskowych. Pozwoli to utrzymać na lokalnym rynku miejsca pracy nie tylko w przedsiębiorstwach przemysłowych, ale również tych związanych z obsługą tych firm i potrzeb ich pracowników" - powiedziała Emilewicz.

    Zgodnie z przepisami dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 2009 r. (tzw. dyrektywa EU ETS), wytwórcy energii elektrycznej objęci są systemem handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Mimo, że część uprawnień otrzymują wciąż bezpłatnie, to produkcja prądu ze źródeł kopalnych wymaga zakupu coraz droższych uprawnień do emisji CO2. Dodatkowo pula darmowych uprawnień - zgodnie z założeniami nowelizacji dyrektywy EU ETS z 14 marca 2018 r. - będzie się stopniowo kurczyć do roku 2027. Od tej daty całość emisji w energetyce będzie wymagać zakupu uprawnień.  Poniesione przez wytwórców energii koszty uprawnień do emisji znajdują odzwierciedlenie w wyższej cenie energii elektrycznej na rynku hurtowym, podano także.

    W Polsce ceny uprawnień wywierają wysoki wpływ na hurtowe ceny energii. Wynika to z naszej struktury wytwarzania energii. Zgodnie z raportem Agencji Rynku Energii za 2016 r., energia elektryczna w największym stopniu wytwarzana jest u nas ze źródeł węglowych: odpowiednio 47,7% zapotrzebowania pokrywane jest ze źródeł zasilanych węglem kamiennym, a 30,5% - węglem brunatnym. Pozostałe nośniki stanowią 21,8% mixu energetycznego, w tym 13,7% pochodzi z OZE, podano w materiale.

    "Unijna polityka klimatyczno-energetyczna spowodowała skokowy wzrost cen uprawnień do emisji CO2. Wzrost ten szczególnie uderzy w przedsiębiorstwa z sektora energochłonnego. Ogromnie zagraża ich rentowności oraz pozycji konkurencyjnej. Wynika to z tego, że - w przypadku takich firm - wydatki na energię stanowią nawet 40% całkowitych kosztów przedsiębiorstwa. Celem naszej ustawy jest więc obniżenie kosztów firm z branż energochłonnych. Dzięki temu, chcemy zmniejszyć ryzyko wyprowadzania produkcji za granicę. Chcemy, by Polska była atrakcyjnym miejscem do inwestycji przemysłowych" - dodała Emilewicz.

    Zgodnie z danymi za 2016 r., firmy energochłonne tworzą w Polsce 404 tys. miejsc pracy. A firmy z nimi kooperujące - 686 tys. Łącznie sektor energochłonny wspiera zatem miejsca pracy dla ok. 1,3 mln osób (ok. 8,3% pracujących w Polsce ogółem). Dodatkowo branża energochłonna generuje ok. 11 % PKB (polski przemysł ogółem ma 23-proc. udział w tworzeniu PKB). Zarazem branże energochłonne konsumują ok. 20% energii wytwarzanej w naszym kraju, podał resort.

    "Musimy pamiętać, że polski przemysł, w tym energochłonny, funkcjonuje na poziomie lokalnym, ale konkuruje na rynku globalnym, z podmiotami o niższych kosztach pracy, niższych kosztach środowiskowych oraz tymi z krajów UE, które od wielu lat chronią przemysł" - powiedział wiceminister Marcin Ociepa, cytowany w komunikacie.

    Według niego, oferując rekompensaty pośrednich kosztów emisji, wzorujemy się na innych państwach Unii.

    "Podobne rozwiązania ma już cały szereg państw UE/EOG, w których przemysł energochłonny odgrywa istotną rolę. Rekompensaty wypłacają m.in. Niemcy, Wielka Brytania, Hiszpania, Francja, Belgia, Słowacja, Litwa, Holandia, Finlandia, Grecja czy Norwegia. Polska, mimo tego, że przemysł energochłonny jest niezmiernie istotny dla naszej gospodarki, dotąd tego nie zrobiła. Jako ostatni kraj z istotnym udziałem przemysłu energochłonnego w gospodarce" - dodał Ociepa.

    U naszych sąsiadów, przede wszystkim w Niemczech, odbiorcy energochłonni cieszą się znaczącymi ulgami w kosztach regulacyjnych. Oprócz tego objęci są systemem rekompensat z tytułu pośrednich kosztów emisji oraz korzystają z możliwości świadczenia usługi zarządzania popytem energii (DSR). W rezultacie całkowity koszt energii (uwzględniający ceny hurtowe i narzuty regulacyjne) odbiorców energochłonnych w Polsce jest o 70% wyższy w porównaniu z odbiorcami przemysłowymi w Niemczech.

    "Formuła wyliczania wysokości rekompensat uwzględnia średnie ceny uprawnień do emisji. Rosnące ceny uprawnień przekładają się zatem na wyższy poziom rekompensat. W rezultacie rekompensaty skutecznie obniżą koszty energii o kilkadziesiąt proc. Zgodnie z, wspomnianą już znowelizowaną Dyrektywą ETS, rekompensaty można finansować z przychodów ze sprzedaży aukcyjnej uprawnień do emisji. W Polsce w 2018 r. dochody z aukcji wyniosły ok. 5 mld zł, w 2019 może to być kwota nawet dwa razy większa" - czytamy także.

    By uzyskać rekompensaty, trzeba będzie złożyć wniosek do 31 marca danego roku. Decyzje o ich przyznaniu i wysokości będzie podejmował prezes URE do 30 września danego roku. Od takiej decyzji będzie można się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przedsiębiorcy otrzymają rekompensaty na przełomie października i listopada danego roku. Będzie je wypłacał BGK. Dodatkowo beneficjenci systemu będą musieli spełnić wymóg wdrożenia w swoich zakładach certyfikowanego systemu zarządzania energią lub bardziej kompleksowego rozwiązania, podał także resort.

    Przedsiębiorcy w 2019 roku będą mogli wybrać tylko jeden system wsparcia. Albo rekompensaty dla instalacji zagrożonych tzw. ucieczką emisji, albo ten wprowadzony na mocy ustawy z 28 grudnia 2018 r. Celem tej drugiej ustawy było ustabilizowanie cen energii w 2019 r. na poziomie nie wyższym niż obowiązujący 30 czerwca 2018 r.

    (ISBnews)

     

  • 14.06, 09:10Sejm przyjął nowelizację ws. cen energii i efektywności energetycznej 

    Warszawa, 14.06.2019 (ISBnews) - Sejm przyjął nowelizację ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, ustawę o efektywności energetycznej oraz ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Nowelizacja wprowadza zmiany dostosowujące przepisy do prawa Unii Europejskiej.

    Za przyjęciem ustawy głosowało 259 posłów, przeciw było 145, 22 wstrzymało się.

    "Po przyjęciu nowelizacji sytuacja ok. 98% odbiorców końcowych nie zmieni się w drugim półroczu 2019 r. w porównaniu do sytuacji z pierwszego półrocza 2019, tzn. odbiorcy ci będą płacili przez cały rok 2019 obniżoną cenę (cenę z 2018 r.). Średnie i duże przedsiębiorstwa w drugim półroczu 2019 r. będą objęte dofinansowaniem w ramach pomocy de minimis, a przedsiębiorstwa energochłonne będą beneficjentem mechanizmu, który zostanie wprowadzony ustawą o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych" - napisano w uzasadnieniu do projektu ustawy.

    Projekt ustawy zmienia także ustawę z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej w zakresie wydłużenia terminu ważności wszystkich świadectw przetargowych do 30 czerwca 2021 roku.

    (ISBnews)

     

  • 13.06, 09:53MPiT: Rząd powinien przyjąć projekt ws. rekompensat dla firm energochł. 18 VI 

    Warszawa, 13.06.2019 (ISBnews) - Projekt ustawy o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych powinien zostać przyjęty przez Radę Ministrów 18 czerwca, poinformował wiceminister przedsiębiorczości i technologii Marcin Ociepa.

    "Projekt został przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów. Komitet rekomenduje Radzie Ministrów przyjęcie go na posiedzeniu 18 czerwca i spodziewamy się, ze Rada Ministrów ten dokument przyjmie" - powiedział Ociepa odpowiadając na pytanie poselskie w Sejmie.

    Dodał, że projekt ustawy jest już w procesie prenotyfikacji w Komisji Europejskiej.

    "Jesteśmy zdeterminowani, żeby ten projekt był przyjęty jeszcze w tej kadencji Sejmu" - podkreśl wiceminister.

    Celem projektowanej ustawy jest coroczne przyznawanie rekompensat przedsiębiorstwom z sektorów energochłonnym (ok. 300 podmiotów) ze względu na wzrost cen energii wynikających z rosnących kosztów uprawnień do emisji.

    "W 2020-21 zostanie przeznaczone ok 2 mld zł na wypłatę rekompensat" - powiedział Ociepa.

    Projekt ustawy o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych został przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów 6 czerwca br.

    (ISBnews)

  • 11.06, 14:19URE: Nowelizacja dot. OZE konieczna najpóźniej w VII, by aukcje odbyły się w br. 

    Serock, 11.06.2019 (ISBnews) - Jeśli nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii (OZE) zostanie uchwalona najpóźniej w lipcu, tegoroczne aukcje odbędą się w listopadzie lub grudniu tego roku, poinformowała dyrektor Departamentu Źródeł Odnawialnych Urzędu Regulacji Energetyki (URE) Katarzyna Szwed-Lipińska.

    "Nie zgadzam się , że cel OZE może być wykonany po przeprowadzeniu aukcji tegorocznych. Nowe instalacje potrzebują czasu, żeby się wybudować i to nie stanie się w 2020 r. Obym była złym prorokiem, ale moim zdaniem ustawa nie zapewni realizacji celu w 2020 r." - powiedziała Szwed-Lipińska podczas panelu na konferencji Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW) w Serocku.

    Według niej, projekt ustawy jest fatalnie skonstruowany w przepisach przejściowych, jest wiele odesłań do przepisów, których już nie ma.

    "Kierunek zmian jest dobry, ale jest mnóstwo rzeczy, w których ustawa wymaga zmiany. Żeby aukcje odbyły się w 2019 r., ustawa powinna wejść w życie na dniach" - dodała.

    Podkreśliła, że lipiec to "absolutny deadline" z punktu widzenia URE. Urząd musi bowiem ogłosić przetarg na system aukcyjny z odpowiednim wyprzedzeniem.

    "Będziemy się starali maksymalnie optymalizować przygotowanie harmonogramu. Termin aukcji to w najlepszym razie listopad, w najgorszym grudzień tego roku" - wskazała dyrektor.

    Wcześniej dziś dyrektor Departamentu Energii Odnawialnej i Rozproszonej w Ministerstwie Energii Piotr Czopek mówił, że rządowy projekt nowelizacji ustawy o OZE umożliwiający tegoroczne aukcje będzie gotowy do końca czerwca i trafi wówczas do Sejmu.

    (ISBnews)

     

  • 11.06, 11:53ME: Rządowy projekt nowelizacji ustawy o OZE będzie gotowy do końca czerwca 

    Serock, 11.06.2019 (ISBnews) - Ministerstwo Energii zakłada, że rządowy projekt nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii (OZE) umożliwiający tegoroczne aukcje będzie gotowy do końca czerwca, poinformował dyrektor Departamentu Energii Odnawialnej i Rozproszonej w ME Piotr Czopek.

    "Priorytetem w pracach ministerstwa jest ustawa o OZE. Mam nadzieję, że w tym miesiącu zamkniemy projekt rządowy i prześlemy do parlamentu" - powiedział Czopek podczas panelu na konferencji Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW) w Serocku.

    Przypomniał, że na lipiec zaplanowano dwa posiedzenia Sejmu.

    "Jeśli chodzi o ustawę o offshore, to projekt jest na tyle zaawansowany, że w najbliższym czasie pokażemy go na zewnątrz. Mam na myśli raczej 2-3 miesiące, a nie 2-3 tygodnie" - dodał dyrektor.

    (ISBnews)

     

  • 11.06, 11:38Gryglas: Ustawa o morskiej energ. wiatrowej może trafić do Sejmu w tej kadencji 

    Serock, 11.06.2019 (ISBnews) - Ustawa o morskiej energetyce wiatrowej może trafić pod obrady Sejmu jeszcze w tej kadencji, uważa poseł i przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Morskiej Energetyki Wiatrowej Zbigniew Gryglas.

    "Jeśli chodzi o ustawę dla offshore, to zdołaliśmy przekonać ministerstwo, żeby to była dedykowana ustawa. Wierzę, że uda się ją wprowadzić pod obrady sejmu przed końcem kadencji" - powiedział Gryglas podczas panelu na konferencji Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW) w Serocku.

    Wskazał, że ustawa powinna pozwolić na usprawnienie procedur prowadzących do postawienia farm wiatrowych na morzu.

    "Nie chcemy procesu zanadto upraszczać, ale musi on być na tyle jasny i zrozumiały, aby się toczył. To, co chcemy zapewnić, to żeby prawo było stabilne, niezależnie od tego, kto będzie rządził" - dodał poseł.

    W maju br. wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski mówił, że nie ma jeszcze ostatecznej decyzji o kształcie regulacji dotyczących morskiej energetyki wiatrowej, jednak najlepszym rozwiązaniem będzie odrębna ustawa. Wskazywał wówczas, że parlament mógłby przyjąć tę ustawę w bieżącej kadencji lub "przygotować dla następnych parlamentarzystów".

    (ISBnews)

     

  • 06.06, 15:44Emilewicz: KSRM przyjął projekt dot. rekompensat dla firm energochłonnych 

    Warszawa, 06.06.2019 (ISBnews) - Projekt ustawy o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych został przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów, poinformowała minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. Resort liczy, że parlament zajmie się tym projektem podczas lipcowego posiedzenia.

    "Z naszych szacunków wynika, że ten projekt może dotyczyć około 300 przedsiębiorstw z branż energochłonnych, takich jak: chemiczna, hutnicza czy papiernicza. Pozwoli to utrzymać ich pozycję w konkurencji z zagranicą oraz zabezpieczyć ok. 1,3 mln miejsc pracy w tych przedsiębiorstwach oraz u ich kooperantów. Jednocześnie chciałabym zauważyć, że prace nad tą ustawą trwały ponad dwa lata" - powiedziała Emilewicz dziennikarzom. 

    Dodała, że projekt ten jest elementem opracowanego w departamencie innowacji MPiT kompleksowego pakietu dla mniejszych ośrodków przemysłowych, w których najczęściej zlokalizowane są bardzo duże przedsiębiorstwa energochłonne, a są one zarazem głównymi pracodawcami w regionie.

    "Przedsiębiorcy w 2019 roku będą mogli wybrać tylko jeden system wsparcia - albo rekompensaty, albo ten wprowadzony na mocy ustawy z 28 grudnia 2018 r. Celem tamtej ustawy było ustabilizowanie cen energii w 2019 r. na poziomie nie wyższym niż 30 czerwca 2018 r. Na mocy tej ustawy zakładamy, że rekompensaty będą wypłacane od początku 2020 r. za rok 2019. Szacujemy, że rocznie na rekompensaty będzie przeznaczane około 900 mln zł, ale kwota ta będzie mogła wzrosnąć w kolejnych latach" - powiedziała minister.

    "Jeżeli chodzi o środki finansowania tej ustawy, to zgodnie z już znowelizowaną dyrektywą ETS rekompensaty można finansować z przychodów ze sprzedaży aukcyjnej uprawnień do emisji. W Polsce w 2018 r. dochody z aukcji wyniosły ok. 5 mld zł, a w tym roku szacujemy, że może to być 8-9 mld zł" - dodała Emilewicz. 

    Według niej oferując rekompensaty pośrednich kosztów emisji, wzorujemy się na innych państwach Unii, a podobne rozwiązania ma już cały szereg państw UE/EOG, w których przemysł energochłonny odgrywa istotną rolę. Rekompensaty wypłacają m.in. Niemcy, Wielka Brytania, Hiszpania, Francja, Belgia, Słowacja, Litwa, Holandia, Finlandia, Grecja czy Norwegia.

    "Aby uzyskać rekompensatę, trzeba będzie złożyć wniosek. Decyzje o przyznaniu rekompensaty podejmie prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Liczymy, że podczas lipcowego posiedzenia Sejmu ten projekt będzie mógł przejść dalszą ścieżkę legislacyjną. Jest on dobrze przygotowany i przeszedł szereg szczegółowych konsultacji" - podsumowała minister.   

    (ISBnews)

  • 05.06, 15:44ME skłania się do podjęcia prac nad nowelizacją ustawy o rynku mocy 

    Kazimierz Dolny, 05.06.2019 (ISBnews) - Ministerstwo Energii rozważa podjęcie prac nad nowelizacją ustawy o rynku mocy w związku z wejściem w życie przepisów dotyczących limitu emisji 550 g CO2 na kWh, poinformował dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Ciepłownictwa w Ministerstwie Energii.

    "W ramach aukcji rynku mocy na 2021 r. zakontraktowaliśmy ok. 23 GW mocy, w tym według naszych szacunków ok 13 GW nie spełnia normy 550 g/kWh. Brakuje nam praktycznie połowy mocy, a co się z tym wiąże - rynek mocy przestaje spełniać swoje zadanie. Skłaniamy się do tego, żeby powołać zespół, który przeanalizowania, jaki ostatecznie kształt nadać temu modelowi. Zmiana modelu rynku mocy będzie wymagała nowelizacji, natomiast nowelizacja wymaga notyfikacji w Komisji Europejskiej" - powiedział Świetlicki podczas panelu na I Kongresie Kogeneracji w Kazimierzu Dolnym.

    Model powinien zostać wypracowany do czasu rozpoczęcia certyfikacji w przyszłym roku. W 2020 r. aukcja główna rynku mocy będzie na 2025 r., przy czym zgodnie z rozporządzeniem wchodzącym w skład tzw. pakietu zimowego do połowy roku będzie można nie uwzględniać limitu 550 g/kWh. Zacznie od obowiązywać od 1 lipca 2025 r.

    "Zależy nam na tym, żeby do końca roku takie rozwiązania wypracować i uzgodnić z Komisją Europejską. Nowelizacja musiałaby się pojawić najpóźniej na początku przyszłego roku" - wskazał dyrektor.

    (ISBnews)

     

  • 05.06, 13:02ME: Strategia dla ciepłownictwa powstanie do końca 2019 r. 

    Kazimierz Dolny, 05.06.2019 (ISBnews) - W Ministerstwie Energii opracowywana jest strategia dla ciepłownictwa, która będzie dokumentem wykonawczym do "Polityki Energetycznej Polski do 2040 r." i zostanie zatwierdzona przez ministra, poinformowali przedstawiciele resortu. Termin przygotowania dokumentu wyznaczono na koniec 2019 r.

    "Strategia dla ciepłownictwa jest na wstępnym etapie przygotowań. Jej powstanie wynikło z pracy nad ustawą o wsparciu dla wysokosprawnej kogeneracji. Nasze ciepłownictwo musi być coraz częściej związane z chłodzeniem. Będzie to wymagało coraz więcej energii" - powiedział minister Krzysztof Tchórzewski dziennikarzom w kuluarach I Kongresu Kogeneracji w Kazimierzu Dolnym.

    Wskazał, że resort jest otwarty na materiały o poszczególnych środowisk związanych z branżą. Nad strategią pracuje powołany przez ministra zespół.

    "Termin na opracowanie strategii, jaki został określony zarządzeniem to koniec 2019 r. To będzie dokument zatwierdzony nie przez rząd, a przez ministra energii. Będzie to dokument wykonawczym do polityki energetycznej" - dodał dyrektor Departamentu Elektroenergetyki i Ciepłownictwa w ME Tomasz Świetlicki.

    (ISBnews)

     

  • 05.06, 12:41Tchórzewski: Zapowiedż możliwej modyfikacji zasady 10h wywołała negatywny odzew 

    Kazimierz Dolny, 05.06.2019 (ISBnews) - Zapowiedź modyfikacji zasady 10h w odniesieniu do inwestycji w elektrownie wiatrowe wywołała negatywne reakcje i Ministerstwo Energii nie planuje na razie tej zasady zmieniać, poinformował minister Krzysztof Tchórzewski.

    "Wypowiedź wiceministra Dąbrowskiego była pewnym sondażem. Jest sporo negatywnych odniesień do tej zapowiedzi, więc na razie poczekamy" - powiedział Tchórzewski dziennikarzom w kuluarach I Kongresu Kogeneracji w Kazimierzu Dolnym.

    W maju br. wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski mówił, że nie ma obecnie planów zniesienia zasady 10h.

    W styczniu wiceminister Tomasz Dąbrowski zapowiadał, że wśród działań mających na celu zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii (OZE) w zużyciu energii, jest m.in. zniesienie zasady 10H w odniesieniu do inwestycji wiatrowych, na które jest zgoda społeczna.

    Zgodnie z obowiązującą od czerwca 2016 r. ustawą o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych, elektrownię wiatrową o mocy większej niż 40 kW można postawić w odległości nie mniejszej niż 10-krotność jej wysokości wraz z wirnikiem i łopatami (10h) od zabudowań mieszkalnych i mieszanych, w skład której wchodzi funkcja mieszkaniowa oraz obszarów szczególnie cennych z przyrodniczego punktu widzenia (np. parków narodowych czy krajobrazowych i rezerwatów).

    (ISBnews)

     

  • 05.06, 12:31Tchórzewski: Nie ma decyzji, kiedy zostanie uzupełnione kierownictwo ME 

    Kazimierz Dolny, 05.06.2019 (ISBnews) - Nie ma jeszcze decyzji, kiedy uzupełniony zostanie skład kierownictwa Ministerstwa Energii po odejściu wiceministra Grzegorza Tobiszowskiego, poinformował minister Krzysztof Tchórzewski.

    "Będziemy musieli uzupełnić skład kierownictwa resortu, z tym, że jest jeszcze do decyzji, czy nastąpi to teraz, czy po wyborach, kiedy będziemy formuowali nowy rząd" - powiedział Tchórzewski dziennikarzom w kuluarach I Kongresu Kogeneracji w Kazimierzu Dolnym.

    Dodał, że w związku z wakatem to on aktualnie nadzoruje kwestie dotyczące górnictwa i odnawialnych źródeł energii.

    Grzegorz Tobiszowski, dotychczasowy wiceminister energii, został wybrany deputowanym do Parlamentu Europejskiego.

    (ISBnews)

     

  • 05.06, 12:21MPiT: Pakiet prosumencki czeka na rozpatrzenie przez rząd 

    Warszawa, 05.06.2019 (ISBnews) - Pakiet prosumencki przygotowany przez międzyresortowy zespół ds. ułatwień inwestycji w prosumenckie odnawialne źródła energii (OZE) uzyskał akceptację Stałego Komitetu Rady Ministrów i czeka na rozpatrzenie przez rząd, poinformowało Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT).

    "Tzw. pakiet prosumencki jest owocem prac międzyresortowego zespołu ds. ułatwień inwestycji w prosumenckie OZE, pod przewodnictwem szefowej MPiT Jadwigi Emilewicz. Stanowi on pierwszą część zmian przygotowanych przez ten zespół. W planach są kolejne ułatwienia, które mają na celu rozwój energetyki obywatelskiej, rozpowszechnienie inwestycji w OZE i zwiększenie udziału prosumenckich OZE w bilansie energetycznym Polski" - czytamy w komunikacie.

    Przyznanie przedsiębiorcom statusu prosumenta, w połączeniu z innymi zmianami prawnymi i ułatwieniami w inwestycje fotowoltaiczne, umożliwi im obniżenie kosztów energii. Przyczynią się do tego również instrumenty finansowe, wspierające zakup mikroinstalacji, czytamy dalej. 
      
    "Tzw. pakiet prosumencki przewiduje m.in.:
    - Wprowadzenie nowej definicji 'prosumenta energii odnawialnej' i objęcie nią przedsiębiorców, dla których wytwarzanie energii nie stanowi przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej. Prosument będzie mógł wytwarzać energię elektryczną w mikroinstalacji (moc do 50kW).
    - Objęcie tak zdefiniowanych prosumentów systemem opustów. Da im to możliwość wytwarzania energii elektrycznej na własne potrzeby. Nadwyżki będą mogli 'magazynować' w sieci elektroenergetycznej operatorów energetycznych, a następnie je odbierać, by zaspokoić swoje potrzeby energetyczne.
    - Rozliczanie energii w dłuższych cyklach rozliczeniowych, co umożliwi korzystanie z wyprodukowanej przez siebie energii w okresach niższej produkcji, która nie zaspokaja potrzeb przedsiębiorców.
    - Zobowiązanie ministra ds. energii oraz ministra do spraw gospodarki do wydania, w porozumieniu, rozporządzenia wykonawczego określającego szczegółowe zasady i procedurę przyłączania do sieci mikroinstalacji należących do prosumentów, jak również zakres i zasady bilansowania oraz rozliczeń z prosumentami.
    - Rezygnację z obowiązku przygotowania projektu budowlanego dla najmniejszych mikroinstalacji do 6,5 kW.
    - Wprowadzenie możliwości lokalizowania mikroinstalacji na terenach, które w planach miejscowych mają przeznaczenie inne niż produkcyjne" - podano w materiale. 

    (ISBnews)

     

  • 15.05, 11:14BCG: Strategię transformacji energetycznej można i warto opracować bardzo szybko 

    Katowice, 15.05.2019 (ISBnews) - Polskie przedsiębiorstwa są w stanie samodzielnie przeprowadzić pewne elementy transformacji energetycznej, natomiast by dokonać jej w sposób całościowy, biznes potrzebuje transparentnych, długoterminowych ram działania, które określałyby cele, do jakich dążymy, poinformował dyrektor Boston Consulting Group (BCG) Tomasz Kędzierski w rozmowie z ISBnews. Przypomniał, że na przestrzeni lat pojawią się technologie, które zmienią obraz światowej energetyki - dlatego strategia powinna zostać opracowana szybko, a potem uzupełniona o regulacje, uwarunkowania formalno-prawne oraz korygowana wraz z pojawianiem się nowych technologii.

    "Biznes jest w stanie przeprowadzić pewne elementy transformacji energetycznej, natomiast aby dokonać jej w sposób całościowy, potrzebuje transparentnych i przewidywalnych długoterminowo ram działania. To skłoni firmy do podejmowania świadomych decyzji i pozwoli generować przewidywalne stopy zwrotu" - powiedział Kędzierski w rozmowie z ISBnews w kuluarach XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG) w Katowicach. Agencja ISBnews jest głównym patronem medialnym EKG.

    Podczas debaty na EKG omówiono przygotowany przez BCG i Fundację WWF Polska raport "2050 Polska dla pokoleń, wybieramy przyszłość".

    "Raport pokazuje, że spoglądając na gospodarkę należy uwzględniać ekonomiczne koszty zmian klimatycznych" - powiedział podczas debaty prezes WWF Polska Mirosław Proppe.

    "Jest wiele znaków zapytania, np. o magazynowanie energii. Musimy mieć uporządkowany i spójny plan, w jaki sposób, a przede wszystkim w stronę jakich celów chcemy rozwijać nasz kraj. Raport jest punktem wyjścia do wypracowania długoterminowej strategii transformacji energetycznej Polski" - dodał.

    Według prognoz zawartych w raporcie, wdrożenie scenariusza gospodarki zbliżonej do zeroemisyjnej w latach 2020-2050 może przynieść Polakom skumulowane oszczędności w wysokości 447-462 mld zł, czyli około 15 mld zł średniorocznie (w scenariuszu z wyższymi cenami uprawnień CO2 - 499-514 mld zł, tj. 19 mld zł średniorocznie), co oznacza nawet 1% rocznego PKB.

    "Może się to stać dzięki spadkowi kosztów zużycia energii w gospodarstwach domowych i budynkach usługowych, kosztów importu paliw oraz zmniejszenia kosztów opieki zdrowotnej. Przy okazji, dzięki inwestycjom w termomodernizację budynków, powstać może dodatkowych 24 tys. miejsc pracy" - czytamy w raporcie.

    Kędzierski podkreślił, że celem raportu nie jest przedstawienie docelowych rozwiązań we wszystkich poruszanych kwestiach, ale otwarcie debaty publicznej na temat konieczności łączenia rozwoju gospodarczego z ochroną środowiska.

    Wiceprezes Tauron Polska Energia Jarosław Broda zwrócił uwagę, że obecnie nie mamy w Polsce technologii, które doprowadziłyby nas do pełnej neutralności energetycznej w 2050.

    "Naszą szansą jest, by wejść na falę 'zielonych technologii' i być jej kreatorem, nie tylko konsumentem nowych rozwiązań technologicznych. Do tego potrzebna jest długoterminowa strategia, niezbędna, aby przedsiębiorstwa mogły kreować rentowne biznesy, skoncentrowane na tej dziedzinie. Widzimy już presję ze strony instytucji finansowych czy inwestorów, ponieważ coraz więcej inwestorów nie angażuje się w firmy pozostawiające duży ślad węglowy" - wymieniał Broda.

    "O tym, jak szybko pojawiają się i upowszechniają nowe technologie, mogą świadczyć rowery miejskie czy hulajnogi elektryczne" - wskazał wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) Bartłomiej Pawlak.

    "Dzisiaj, z perspektywy menadżera zarządzającego w dużej firmie, mogę powiedzieć, że to właśnie są najczęściej wybierane przeze mnie środki transportu" - dodał.

    Dyrektor innowacji w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii Jan Staniłko zwracał uwagę na potrzebę uwzględnienia wszystkich kosztów, jakie gospodarka i społeczeństwo ponosi w związku z wykorzystywanym systemem i miksem energetycznym. "Gdyby wszystkie koszty zostały uwzględnione, rozmawialibyśmy o zupełnie innych kosztach energii" - powiedział Staniłko.

    "Zmiany klimatyczne są realne, nawet jeśli nie odczuwamy ich tak drastycznie w naszej szerokości geograficznej. Ale są one coraz częściej uwzględniane w polityce inwestycyjnej firm oraz w politykach wewnętrznych, definiujących sposoby działania korporacji" - stwierdziła wiceprezes ING Banku Śląskiego Joanna Erdman.

    W raporcie przedstawiono cztery kluczowe obszary rekomendacji, które przyczynią się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych oraz poprawy jakości powietrza:

    "-Stworzenie i wdrożenie planu rozwoju innowacyjnego, a docelowo zeroemisyjnego systemu produkcji energii elektrycznej.

    - Realne i dostosowane do możliwości społecznych wsparcie dla ograniczenia zużycia energii w gospodarstwach domowych i budynkach usługowych oraz w przemyśle.

    - Rozwój floty niskoemisyjnych, np. samochodów elektrycznych.

    - Rozwój transportu publicznego, ruchu rowerowego oraz transportu kolejowego" - czytamy w raporcie.

    "Nasze analizy wskazują, że w samym obszarze zdrowia jesteśmy w stanie zaoszczędzić do roku 2050 ok. 120 mld zł. Środki uzyskane z tego tytułu pozwoliłyby sfinansować różnicę w wydatkach kapitałowych, niezbędnych do zrealizowania bardziej ambitnego scenariusza gospodarki zbliżonej do zeroemisyjnej w 2050 roku. Musi być zapewniony transfer pieniądza i rozwiązania bardziej regulacyjno-systemowe" - powiedział ISBnews dyrektor w BCG.

    "Drugi obszar to jest obszar związany z importem ropy naftowej - a samochód elektryczny jest o wiele tańszy w eksploatacji niż spalinowy. Przejście na samochody elektryczne wygenerowałoby oszczędności przekraczające 100 mld zł. Jednakże perspektywa firm energetycznych lub różnych graczy może być taka, że korzyści nie są widoczne. Kwestią pozostaje to, by stworzyć ramy systemowe pozwalające tym instytucjom podejmować decyzje. Każde przedsiębiorstwo ma swoje określone cele inwestycyjne i horyzont inwestycyjny. Większość managerów myśli kategoriami 2-5 lat - natomiast inwestycje, o których mówimy, musiałyby się wydarzyć na przełomie lat 30" - podsumował Kędzierski w rozmowie z ISBnews.

    W debacie podczas EKG Kędzierski podkreślił ponadto, że obecnie w Polsce straty związane z anomaliami pogodowymi wynoszą 9 mld zł rocznie, co ma realne przełożenie na PKB. Przypomniał, że efektem smogu w miastach jest spadek ich atrakcyjności inwestycyjnej.

    Renata Oljasz

    (ISBnews)

     

  • 14.05, 17:50Dąbrowski: Usługą w ogólnym int. gosp. nie będą objęte średnie i duże firmy 

    Katowice, 14.05.2019 (ISBnews) - Zgodnie z planowaną drugą nowelizacją ustawy o cenach energii, która obecnie jest dyskutowana z Komisją Europejską, usługą w ogólnym interesie gospodarczym mogą być objęte mikro i małe przedsiębiorstwa, natomiast średnie i duże firmy będą objęte jedynie pomocą de minimis, poinformował wiceminister energii Tomasz Dąbrowski. Dla przedsiębiorstw energochłonnych przeznaczone mają być rekompensaty pośrednich kosztów emisji CO2.

    "Jest taka koncepcja 'services of general economic interest' albo 'public service obligation'. To jest usługa, której przedsiębiorstwa normalnie by nie podjęły, obowiązki których by nie wykonywały, a wykonują dlatego, że ktoś na nich ten obowiązek nałożył. Trzeba spełnić szereg warunków określonych przez orzecznictwo i za tę usługę może należeć się wynagrodzenie. Konstrukcja może być oparta o ceny maksymalne" - powiedział Dąbrowski dziennikarzom w kuluarach XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG) w Katowicach. Agencja ISBnews jest głównym patronem medialnym EKG.

    Jego zdaniem, Komisja Europejska widzi możliwość ujęcia tej koncepcji w nowelizacji ustawy.

    "To oznacza, że nie dotyczyłoby to przedsiębiorstw dużych i energochłonnych. W związku z tym, w tym zakresie będzie trzeba oprzeć się o pomoc de minimis, natomiast dla energochłonnych rząd zaczął wcześniej dyskutować rozważania dotyczące rekompensat kosztów pośrednich CO2 - to powinno być wystarczające. Średnie przedsiębiorstwa będą objęte tymi rozwiązaniami, które są wprowadzone - akcyza, opłata przejściowa, inwestycje - i to jest w obszarze de minimis. Mikro i małe przedsiębiorstwa mogą być objęte public service obligation" - wyjaśnił wiceminister.

    Usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym to - zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej - podstawowe usługi świadczone odpłatnie, np.usługi pocztowe. Usługi te są objęte europejskimi przepisami dotyczącymi rynku wewnętrznego i regułami konkurencji. Niemniej jednak możliwe są odstępstwa od tych zasad, jeśli konieczna jest ochrona dostępu obywateli do podstawowych usług.

    W połowie kwietnia minister energii Krzysztof Tchórzewski informował, że Ministerstwo Energii prowadzi rozmowy z Komisją Europejską na temat przepisów dotyczących utrzymania poziomu cen energii z 2018 r. i liczy na domknięcie ostatecznej wersji ustawy i rozporządzenia do końca maja. Ze względu na wyłączenie przedsiębiorstw energochłonnych konieczna będzie nowelizacja ustawy.

    (ISBnews)

     

  • 14.05, 16:42Dąbrowski: Nowela ustawy prądowej - w stronę usług w ogólnym interesie gosp. 

    Katowice, 14.05.2019 (ISBnews) - Druga nowelizacja ustawy o cenach energii prawdopodobnie pójdzie w kierunku regulacji UE dotyczącej tzw. usługi w ogólnym interesie gospodarczym, wynika z wypowiedzi wiceministra energii Tomasza Dąbrowskiego.

    "Teraz rzeczywiście widać pewne oznaki tego, że [ustawa o cenach energii] będzie musiała być znowelizowana. Istotnie tutaj ocieramy się o kwestie pomocy publicznej, z drugiej strony oddziaływania na rynek po stronie cen detalicznych" - powiedział Dąbrowski podczas panelu na XI Europejskim Kongresie Gospodarczym (EKG) w Katowicach. Agencja ISBnews jest głównym patronem medialnym EKG.

    Przypomniał, że część rynku hurtowego pozostała nienaruszona.

    "Dzisiaj rozważania idą w tę stronę, aby to dostosować do regulacji związanych ze świadczeniem usługi o ogólnym charakterze ekonomicznym czy tzw. usługi powszechnej. To pozwoli na zapewnienie pełnej zgodności z regulacjami unijnymi, jednocześnie ochronę odbiorców przed skutkami wzrostu cen" - dodał wiceminister.

    Usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym to - zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej - podstawowe usługi świadczone odpłatnie, np.usługi pocztowe. Usługi te są objęte europejskimi przepisami dotyczącymi rynku wewnętrznego i regułami konkurencji. Niemniej jednak możliwe są odstępstwa od tych zasad, jeśli konieczna jest ochrona dostępu obywateli do podstawowych usług.

    W połowie kwietnia minister energii Krzysztof Tchórzewski informował, że Ministerstwo Energii prowadzi rozmowy z Komisją Europejską na temat przepisów dotyczących utrzymania poziomu cen energii z 2018 r. i liczy na domknięcie ostatecznej wersji ustawy i rozporządzenia do końca maja. Ze względu na wyłączenie przedsiębiorstw energochłonnych konieczna będzie nowelizacja ustawy.

    (ISBnews)

     

  • 14.05, 11:47Tchórzewski: Program dla przem. energochłonnego trafi na rząd na przełomie roku 

    Warszawa, 14.05.2019 (ISBnews) - Rada Ministrów będzie mogła zająć się programem dla przemysłu energochłonnego na przełomie roku, zapowiedział minister energii Krzysztof Tchórzewski.

    "Program dla przemysłu energochłonnego jest na końcu przygotowań i powinien się znaleźć na obradach rządu na przełomie roku" - powiedział Tchórzewski podczas panelu na XI XI Europejskim Kongresie Gospodarczym (EKG) w Katowicach. Agencja ISBnews jest głównym patronem medialnym EKG.

    Projekt ustawy o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych przewiduje - zgodnie z zapisami w ocenach skutków regulacji (OSR) - że przychody (25%) ze sprzedaży uprawnień do emisji gazów cieplarnianych (GHG) nie będą stanowić dochodów budżetu państwa, a zamiast tego zasilą Fundusz Rekompensat. W praktyce środki ze sprzedaży uprawnień do emisji GHG przekazywane będą bezpośrednio z giełdy na konto Państwowego Funduszu Celowego, który 75% przekazuje do budżetu, zaś 25% przekazuje na rekompensaty dla przedsiębiorstw i ewentualne dodatkowe koszty BGK wynikające z umowy pomiędzy MPiT będącego dysponentem Funduszu a BGK do wykonywania innych związanych z obsługą Funduszu.

    Jak podano w OSR, budżet rekompensat (25% wpływów ze sprzedaży uprawnień) w latach 2019-2020 oszacowano w oparciu o następujące założenia: w 2019 r. przyjęto limit faktycznych wypłat na poziomie 530,97 mln zł biorąc pod uwagę wpływy za 2017 r. Analogicznie w 2020 r., wydatki wyniosą maksymalnie 1 281,12 zł na podstawie danych EEX z MŚ za 2018 r. (25% wpływów z 5,124 mln zł). W kolejnych latach przyjęto wydatki na podstawie szacowanych dochodów z aukcji uprawnień za lata 2019, 2020 etc.

    (ISBnews)

     

  • 13.05, 19:08Tchórzewski: Trwają uzgodnienia nowelizacji ustawy prądowej z KE 

    Katowice, 13.05.2019 (ISBnews) - Projekt drugiej nowelizacji ustawy o cenach energii elektrycznej jest niemal gotowy, jednak trwają jeszcze uzgodnienia zapisów z Komisją Europejską, poinformował minister energii Krzysztof Tchórzewski.

    "Nowelizacja praktycznie prawie jest gotowa, mieliśmy składać ją teraz, w maju, ale jeszcze pojawiły się pewne wątpliwości ze strony Komisji Europejskiej. One są właściwie wyjaśnione, ale musimy uzgodnić zapisy. Myślę, że chwilę to potrwa. Natomiast nie wygląda to źle" - powiedział Tchórzewski dziennikarzom w kuluarach XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG) w Katowicach. Agencja ISBnews jest głównym patronem medialnym EKG.

    Minister nie potwierdził, czy projekt nowelizacji będzie gotowy jeszcze w maju, czy też opóźni się do czerwca.

    "Prawie to mamy, ale jeszcze pewne rzeczy są dopracowywane. Jesteśmy w pełni otwarci w rozmowach z Komisją Europejską" - dodał.

    W połowie kwietnia Tchórzewski informował, że Ministerstwo Energii prowadzi rozmowy z Komisją Europejską na temat przepisów dotyczących utrzymania poziomu cen energii z 2018 r. i liczy na domknięcie ostatecznej wersji ustawy i rozporządzenia do końca maja. Ze względu na wyłączenie przedsiębiorstw energochłonnych konieczna będzie nowelizacja ustawy.

    (ISBnews)

     

  • 13.05, 17:33Tchórzewski: UE powinna wprowadzić podatek importowy od śladu węglowego 

    Katowice, 13.05.2019 (ISBnews) - W ramach realizacji polityki klimatycznej Unia Europejska powinna wprowadzić podatek importowy od śladu węglowego, uważa minister energii Krzysztof Tchórzewski.

    "Jeśli chcemy jako Unia Europejska prowadzić walkę o ochronę klimatu, to powinniśmy innych też zmusić do poniesienia wysiłku. Chodzi mi o podatek od śladu węglowego. Powinien być nałożony importowy podatek na tych, którzy produkują z udziałem węgla i swoje towary wysyłają do państw UE" - powiedział Tchórzewski podczas panelu na XI Europejskim Kongresie Gospodarczym (EKG) w Katowicach. Agencja ISBnews jest głównym patronem medialnym EKG.

    Minister podał jako przykład europejski przemysł hutniczy, który ponosi wysokie koszty w związku ze wzrostem cen uprawnień do emisji CO2, stąd wyzwaniem jest dla niego utrzymanie konkurencyjności wobec producentów spoza UE.

    (ISBnews)

     

  • 13.05, 13:20Tchórzewski: Energetyka wiatrowa na lądzie będzie dalej istniała po 2040 r. 

    Warszawa, 13.05.2019 (ISBnews) - Wbrew pierwotnym założeniom, energetyka wiatrowa na lądzie będzie dalej istniała po 2040 r., poinformował minister energii Krzysztof Tchórzewski.

    "Zakładaliśmy, że energetyka wiatrowa będzie zanikała na lądzie - co wynikać miało nie z polityki państwa. Okazuje się jednak, że przymiarki do aukcji wskazują, iż energetyka wiatrowa na lądzie będzie dalej istniała po 2040 r." - powiedział Tchórzewski podczas panelu na XI Europejskim Kongresie Gospodarczym (EKG) w Katowicach. Agencja ISBnews jest głównym patronem medialnym tego wydarzenia.

    "Planujemy w tym roku aukcje na 3,5 GW w energetyce wiatrowej, co oznacza, że łącznie ok 10 GW będzie zainstalowane w tej technologii. Wiele wskazuje na to, że obawy co do realizacji celu unijnego słabną" - dodał minister.

    W listopadzie Tchórzewski zapowiadał, że założenia "Polityki energetycznej Polski do 2040 r." (PEP) zakładają stopniowe przejście od budowania elektrowni wiatrowych na lądzie do farm na morzu, ale na przyszły rok planowane są jeszcze aukcje dla farm na lądzie.

    "Tak naprawdę energetyka w najbliższych latach będzie kołem zamachowym gospodarki, jeśli chodzi o potrzeby inwestycyjne" - wskazał także Tchórzewski podczas panelu.

    Minister poinformował, że ogółem resort otrzymał ok. 1800 uwag i wniosków do projektu PEP, w większości szczegółowych, które mogą zostać uwzględnione w jej stosowaniu. "Są też takie, które bierzemy bardzo poważnie pod uwagę" - zaznaczył.

    "Z uwag wynika m.in., że nasze zużycie energii może być niższe niż założyliśmy w PEP i to też analizujemy, żeby było uwzględnione" - powiedział Tchórzewski.

    Wcześniej podczas wystąpienia na EKG minister mówił m.in., że źródła konwencjonalne będą modernizowane, a uzupełnią je źródła gazowe oraz że pierwszy blok jądrowy będzie gotowy do 2033 r., podtrzymując zapowiedzi z projektu PEP.

    Zaprezentowany pod koniec listopada projekt PEP przewiduje m.in. spadek udziału węgla w miksie energetycznym do 60% w 2030 r., osiągnięcie 21% udziału odnawialnych źródeł energii (OZE) w końcowym zużyciu energii brutto do 2030 r. oraz uruchomienie pierwszego bloku elektrowni jądrowej o mocy 1-1,5 GW do 2033 r. i bloków o mocy łącznie 6-9 GW do 2043 r. Nakłady inwestycyjne na nowe moce wytwórcze wynikające z PEP do 2040 r. to 400 mld zł.

    (ISBnews)

     

  • 13.05, 10:43Emilewicz: Ustawa o rekompensatach może nie zmienić decyzji ArcelorMittal 

    Katowice, 13.05.2019 (ISBnews) - Planowana ustawa dotycząca rekompensat pośrednich kosztów CO2 dla przemysłów energochłonnych, w tym hutnictwa, niekoniecznie spowoduje odwrócenie decyzji ArcelorMittal w sprawie wstrzymania pracy wielkiego pieca i stalowni w Krakowie, uważa minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz.

    "W komunikacie ArcelorMittal i w rozmowach, które z nimi prowadzimy cena energii to nie jest pierwsza przyczyna. Polityka klimatyczna Unii Europejskiej i ceny uprawnień do emisji CO2 są tym pierwszym powodem, który staje się nie do udźwignięcia dla branży stalowej" - powiedziała Emilewicz dziennikarzom w kuluarach XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG) w Katowicach. Agencja ISBnews jest głównym patronem medialnym tego wydarzenia.

    Minister dodała, że kolejnym powodem decyzji ArcelorMittal jest spadek zapotrzebowania na stal w Europie.

    "Kończymy prace nad pakietem dla przemysłów energochłonnych, [dotyczącym] rekompensat i wówczas wszystkie huty, które są w Polsce, skorzystają od 1 stycznia z systemu rekompensat. Ta decyzja politycznie jest przesądzona, czekamy na wyjaśnienie sytuacji z ustawą z grudnia [o cenach energii elektrycznej], wówczas ustawa o rekompensatach dla przemysłów energochłonnych trafi na Radę Ministrów" - wskazała Emilewicz.

    Źródłem finansowania obu rodzajów rekompensat mają być uprawnienia do emisji CO2.

    "Dopóki nie mamy jasności, jak duża kwota z tego tytułu będzie wydatkowana na rekompensaty powszechne decyzją ustawy z 28 grudnia ub.r., dopóty nie możemy uruchomić tej związanej z rekompensatami dla przemysłu, przy czym decyzja polityczna o tym, że będą one wypłacane od przyszłego roku, jest podjęta" - zapewniła.

    Zdaniem minister, ta ustawa niekoniecznie spowoduje odwrócenie decyzji ArcelorMittal ws. wstrzymania pracy wielkiego pieca i stalowni w Krakowie.

    "Ale mam nadzieję, że to będzie jasny sygnał dla Arcelora, że mówimy naprawdę o zawieszeniu [a nie o zamknięciu] i czekamy na poprawę koniunktury w Europie" - podsumowała Emilewicz.

    Na początku maja br. ArcelorMittal Poland ogłosił tymczasowe wstrzymanie pracy wielkiego pieca i stalowni w oddziale w Krakowie m.in. w związku z osłabieniem popytu na stal i rosnącymi cenami uprawnień do emisji dwutlenku węgla. Koncern wskazywał wówczas m.in., że huty w Polsce w dłuższej perspektywie wciąż nie mogą liczyć na zapowiadane rekompensaty pośrednich kosztów CO2, które otrzymują producenci stali w wielu krajach UE.

    ArcelorMittal Poland jest największym producentem stali w Polsce oraz największym producentem koksu w Europie. Firma ma 6 oddziałów w województwach: małopolskim, opolskim i śląskim.

    (ISBnews)