ISBNewsLetter
S U B S K R Y P C J A

Zapisz się na bezpłatny ISBNewsLetter

Zachęcamy do subskrypcji naszego newslettera, w którym codziennie znajdą Państwo najważniejszą depeszę ISBnews, przegląd informacji dostępnych w naszym Portalu i kalendarium nadchodzących wydarzeń biznesowych i ekonomicznych. Subskrypcja jest bezpłatna.

* Dołączając do ISBNewsLetter'a wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. nr 144, poz. 1204). Twój adres e-mail będzie wykorzystany wyłącznie do przekazywania informacji na temat działań ISBNews i nie zostanie przekazane podmiotom trzecim. W kazdej chwili można wypisać się z listy subskrybentów klikając link na dole każdego ISBNewsLettera.

Najnowsze depesze: ISBnews Legislacja

  • 24.07, 10:27NFOŚiGW przedstawił do konsultacji program dot. magazynów energii warty 4 mld zł 

    Warszawa, 24.07.2024 (ISBnews) - Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przedstawił do konsultacji społecznych projekt programu priorytetowego "Magazyny energii elektrycznej i związana z nimi infrastruktura dla poprawy stabilności polskiej sieci elektroenergetycznej", podał fundusz. Wartość programu, który ma być realizowany w latach 2024-2028 sięga 4 mld zł.

    "Budżet programu wyniesie do 4 mld zł, w tym dotacje do 3,6 mld zł i pożyczki do blisko 400 mln zł. Wsparcie będzie kierowane do przedsiębiorców. W ramach programu finansowana będzie budowa dużych magazynów energii elektrycznej" - czytamy w komunikacie.

    Nowo powstające magazyny mają być o mocy nie mniejszej niż 2 MW i pojemności nie mniejszej niż 4 MWh oraz przyłączone do sieci dystrybucyjnej na wszystkich poziomach napięcia.

    Inwestycje mają służyć stabilności pracy Krajowej Sieci Energetycznej (KSE) i tym samym zwiększać bezpieczeństwo energetyczne Polski, podkreślono w materiale.

    Warunkiem uruchomienia naboru wniosków w programie priorytetowym jest uzyskanie pozytywnej decyzji Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) o finansowaniu inwestycji oraz zakończenie procesu notyfikacji pomocy publicznej.

    (ISBnews)

  • 22.07, 10:32Domański zapowiada rozmowy z MKiŚ i MP ws. cen energii na 'akceptowalnym poziomie' w 2025 

    Warszawa, 22.07.2024 (ISBnews) - Minister finansów Andrzej Domański zapowiedział rozmowy z minister klimatu i środowiska Pauliną Hennig-Kloską oraz minister przemysłu Marzeną Czarnecką ws. działań, jakie podejmie rząd, by ceny energii w 2025 r. pozostały na "akceptowalnym poziomie". Podkreślił, że decyzje w sprawie ewentualnego przedłużenia wsparcia będą podejmowane "we właściwym czasie".

    "My oczywiście pilnie śledzimy ceny na hurtowym rynku energii, ceny węgla, ceny innych nośników energii i będziemy podejmować decyzje w odpowiednim czasie" - powiedział Domański w TOK FM, pytany o stanowisko ws. deklaracji Hennig-Kloski, że bon energetyczny powinien obowiązywać także w przyszłym roku.

    Odnosząc się do uwagi o wzroście cen prądu od 2025 r., Domański powiedział: "Nie dopuścimy do tego. Będziemy rozmawiać z panią minister klimatu, z panią minister przemysłu, ze wszystkimi stronami, które odpowiadają za politykę energetyczną w Polsce. Będziemy rozmawiać na temat działań, jakie podejmiemy, by rachunki w Polsce pozostały na akceptowalnym poziomie".

    Hennig-Kloska powiedziała w połowie lipca, że o ile sytuacja na rynku energii nie ulegnie zmianie bon energetyczny powinien obowiązywać także w przyszłym roku. Poinformowała, że złożyła "takie zapotrzebowanie" do ministra finansów, który przygotowuje projekt przyszłorocznego budżetu, ale zastrzegła, że decyzja w tej sprawie będzie należała do rządu.  

    Ustawa o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen za energię elektryczną, gaz ziemny i ciepło systemowe wprowadziła bon energetyczny dla osób o dochodach do 2,5 tys. zł dla gospodarstw jednoosobowych i do 1,7 tys. zł na osobę w gospodarstwach wieloosobowych. Wysokość bonu będzie zależeć od liczby osób w gospodarstwie domowym i ma wynieść od 300 zł dla gospodarstw jednoosobowych  do 600 zł dla sześcioosobowych i większych.

    Ponadto gospodarstwa używające energii elektrycznej do ogrzewania mają otrzymać wyższy bon. Przy wypłacie bonu ma obowiązywać zasada złotówka za złotówkę.

    Wniosek dotyczący bonu energetycznego ma być składany w gminie od 1 sierpnia do 30 września 2024 r. 

    Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) zakłada, że projektowane świadczenie obejmie ok. 3,5 mln gospodarstw domowych w Polsce.

    (ISBnews)

  • 17.07, 12:54Ponad 30 organizacji apeluje o przyśpieszenie prac nad KPEiK i jego konsultacje 

    Warszawa, 17.07.2024 (ISBnews) - Ponad 30 think-tanków, organizacji społecznych i branżowych, w tym Konfederacja Lewiatan, PSEW i PSNM, apeluje do resortu klimatu i środowiska o niezwłoczne przeprowadzenie rzetelnych konsultacji publicznych pełnej aktualizacji Krajowego Planu w dziedzinie Energii i Klimatu (KPEiK).

    Organizacje wystosowały w tej sprawie list otwarty do minister klimatu i środowiska Pauliny Hennig-Kloski.

    "Polska stoi przed koniecznością pilnego przyspieszenia transformacji energetycznej oraz budowy gospodarki neutralnej klimatycznie w sposób odpowiedzialny społecznie. […] Przygotowanie skutecznej odpowiedzi na te bezprecedensowe wyzwania wymaga uwzględnienia perspektyw wszystkich sektorów oraz grup  społecznych. Apelujemy do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przeprowadzenie bez zbędnej zwłoki rzetelnych konsultacji publicznych aktualizacji Krajowego Planu w dziedzinie Energii i Klimatu" - czytamy w liście otwartym.

    Sygnatariusze przypominają, że Polska wciąż przygotowuje aktualizację Planu.

    "Pomimo wyznaczenia w art. 14 ust. 2 ww. rozporządzenia daty 30 czerwca 2024 r. jako ostatecznego terminu przedłożenia tego dokumentu  Komisji Europejskiej, nasz kraj nie wywiązał się z tego obowiązku" - podkreślają organizacje.

    Zwracają przy tym uwagę, że powstałe opóźnienie nie może być jednak powodem pominięcia konsultacji publicznych ani przeprowadzenia ich w sposób - jak piszą - fasadowy.

    Oceniają, że rząd nie przedstawił dotąd "klarownego harmonogramu, nie tylko w zakresie dokończenia aktualizacji Krajowego Planu, ale także dalszych prac nad innymi dokumentami o kluczowym znaczeniu dla transformacji klimatyczno-energetycznej, w tym zaktualizowanej Polityki Energetycznej Polski do 2040 r".

    Przypominają, że Polska jest także jedynym państwem Unii, które wciąż nie przygotowało długoterminowej strategii określającej wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 r.

    Zdaniem organizacji-sygnatariuszy listu "zaprojektowanie kompleksowej polityki energetycznej pozostaje wyzwaniem, gdyż wiąże się z oficjalnym zadeklarowaniem celów energetyczno-klimatycznych Polski na najbliższe dekady, przy uwzględnieniu skali i tempa prowadzenia działań transformacyjnych oraz interesów wszystkich stron i sektorów uczestniczących w transformacji".

    "Dlatego apelujemy do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o uruchomienie ustrukturyzowanego, wielopoziomowego, długofalowego dialogu dotyczącego polityki klimatyczno-energetycznej kraju. Dialog ten pozwoli na wspólną refleksję nad działaniami niezbędnymi do przeprowadzenia  transformacji w sposób odpowiedzialny społecznie oraz dopasowany do potrzeb polskiej  gospodarki. Trwałe forum dialogu może stać się podstawą dla współpracy i zrozumienia w ramach  organizowanych w przyszłości konsultacji publicznych konkretnych rozwiązań programowych i prawnych, z korzyścią dla poziomu merytorycznego oraz terminowości tych procesów" - napisali sygnatariusze.

    Przypomnieli, że zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)  2018/1999, uruchomienie wielopoziomowego dialogu jest obowiązkiem państw członkowskich UE,  przy czym dialog ten jest procesem odrębnym od konsultacji publicznych Krajowego Planu i zadeklarowali "aktywny udział w procesie konsultacji publicznych aktualizacji Krajowego Planu oraz  gotowość do zaangażowania w ustrukturyzowany, wielopoziomowy dialog na rzecz wypracowania  i realizacji kompleksowej oraz społecznie akceptowalnej polityki energetycznej Polski na najbliższe  dekady". 

    List otwarty został sygnowany przez następujące organizacje i think-tanki: Fundacja ClientEarth Prawnicy dla Ziemi, Fundacja Frank Bold, Fundacja Habitat for Humanity Poland, Fundacja Instrat, Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju (InE), Fundacja Instytut Reform, Fundacja Instytut Zielonej Gospodarki (IZG), Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii (FEWE), Fundacja Naukowa Instytut Badań Strukturalnych (IBS), Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE), Fundacja ReSource Poland, Fundacja Wind Industry HUB, Fundacja WWF Polska.

    Podpisały go także: Koalicja Klimatyczna, Konfederacja Lewiatan, Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła (PORT PC), Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej (PSEW), Polskie Stowarzyszenie Fotowoltaiki (PSF), Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), Stowarzyszenie Branży Fotowoltaicznej Polska PV (SBF Polska PV), Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA, Stowarzyszenie Energii Odnawialnej (SEO), Stowarzyszenie Fala Renowacji, Stowarzyszenie Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot, Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC), Stowarzyszenie Producentów i Importerów Urządzeń Grzewczych (SPIUG).

    Wśród sygnatariuszy są także: Unia Metropolii Polskich, Unia Miasteczek Polskich, Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych (WRZOS), Związek Pracodawców - Producentów Materiałów dla Budownictwa, Związek Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć (PZS).

    MKiŚ zapowiadało, że zaktualizowana wersja KPEiK zostanie przedstawiona do konsultacji społecznych na przełomie II i III kw. 

    (ISBnews)

  • 12.07, 16:38Sejm skierował obywatelski projekt dot. mrożenia cen energii do dalszych prac w komisjach 

    Warszawa, 12.07.2024 (ISBnews) - Sejm skierował obywatelski projekt ustawy o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła oraz niektórych innych ustaw, zakładający m.in. mrożenie cen energii i gazu na dotychczasowym poziomie, do dalszych prac w Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju.

    Wcześniej Sejm odrzucił wniosek o niezwłoczne przystąpienie do drugiego czytania. Za skierowaniem projektu dodatkowo - oprócz Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych - do Komisji Gospodarki i Rozwoju głosowało 240 posłów,  przeciw było 176, a wstrzymało się 19.

    Projekt, pod którym zebrano 140 tys. podpisów, zakłada kontynuację dotychczasowego wsparcia odbiorców w gospodarstwach domowych, w tym wsparcia zużycia energii na potrzeby zbliżone do zużycia w gospodarstwach domowych (np. części wspólne budynków, garaże, domy letniskowe, lokale o charakterze zbiorowego zamieszkania).

    Projekt zakłada gwarancję stosowania cen energii elektrycznej i opłat dystrybucyjnych z roku 2022 w rozliczeniach z odbiorcami za dostawy w 2024 r. w ramach limitu wynoszącego 3 MWh oraz utrzymanie dodatkowego limitu dla gospodarstw domowych prowadzących działalność rolną, rodzin posiadających Kartę Dużej Rodziny, a także osób niepełnosprawnych na poziomie odpowiednio 4 MWh albo 3,6 MWh.  Utrzymuje też tzw. cenę maksymalną na poziomie 500 zł/MWh dla  podmiotów użyteczności publicznej, jednostek samorządu terytorialnego w zakresie w jakim zużywają energię elektryczną na realizację zadań publicznych, producentów rolnych, tzw. odbiorców wrażliwych oraz mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

    Projekt przedłuża obowiązek stosowania przez sprzedawców paliw gazowych w rozliczeniach z odbiorcami końcowymi ceny maksymalnej wynoszącej 200,17 zł/MWh w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. Jednocześnie zakłada utrzymanie wysokości cen i stawek opłat za dostarczone ciepło systemowe na poziomie nie wyższym niż ceny i stawki stosowane wobec odbiorców ciepła wskazanych w ustawie w dniu 30 września 2022 r. powiększone o 40% w każdej grupie taryfowej.          

    Środki przeznaczone na wypłatę rekompensat miałyby pochodzić z odpisu na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny i Funduszu COVID-19. Łączny koszt proponowanych w ustawie zmian dla budżetu państwa nie powinien przekroczyć kwoty 15 mld zł, natomiast nie będzie powodował kosztów dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego, podali wnioskodawcy.

    (ISBnews)

  • 11.07, 14:41MKiŚ podejmuje starania, by zapewnić kontynuację programu Czyste Powietrze do 2029 r. 

    Warszawa, 11.07.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) podejmuje starania, aby pozyskać środki, które zapewnią niezakłóconą kontynuację programu "Czyste Powietrze" co najmniej do 2029 r., poinformował wiceminister w tym resorcie Krzysztof Bolesta.

    "Z uwagi na ogromne zainteresowanie wsparciem w ramach Programu, resort klimatu i środowiska podejmuje starania, aby pozyskać środki, które zapewnią jego niezakłóconą kontynuację, co najmniej do 2029 r." - napisał Bolesta w odpowiedzi na interpelację poselską.

    Obecnie Program Priorytetowy Czyste Powietrze (PPCP) finansowany jest z:

    - Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w wysokości 3,1 mld euro (ok. 14 mld zł) z możliwością wydatkowania do II kw. 2026 r.

    - Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 4 w wysokości 1,8 mld euro (prawie 8,5 mld zł) z możliwością wydatkowania do końca 2029 r.

    "Dodatkowo, w latach 2026-2032 wsparcie PPCP możliwe będzie ze środków Społecznego Funduszu Klimatycznego, który został ustanowiony w celu złagodzenia wpływu nowych opłat za emisję gazów cieplarnianych na ceny, które wzrosną w wyniku rozszerzenia unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji na budynki i transport (tzw. ETS 2)" - podkreślił wiceminister.

    Alokacja dla Polski w ramach Funduszu to ponad 11 mld euro.

    Fundusz - jak podał wiceminister - ma wspomóc znajdujące się w trudnej sytuacji gospodarstwa domowe, mikroprzedsiębiorstwa i użytkowników transportu, m.in. poprzez wsparcie inwestycji ograniczających zużycie paliw kopalnych oraz pomagających w adaptacji niskoemisyjnych technologii.

    Program "Czyste powietrze" pozwala na wymianę źródła ciepła z węglowego na bardziej ekologiczne oraz na kompleksową termomodernizację domu.

    (ISBnews)

  • 11.07, 08:53MKiŚ: Bon energetyczny powinien obowiązywać także w 2025 r. 

    Warszawa, 11.07.2024 (ISBnews) - Bon energetyczny - o ile sytuacja na rynku nie ulegnie zmianie - powinien obowiązywać także w przyszłym roku, uważa minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska. Poinformowała, że złożyła "takie zapotrzebowanie" do ministra finansów, który przygotowuje projekt przyszłorocznego budżetu, ale zastrzegła, że decyzja w tej sprawie będzie należała do rządu.  

    "Ja złożyłam takie zapotrzebowanie. Uważam, że w przyszłym roku będziemy jeszcze na takim etapie stabilizacji systemu, że - w zależności od sytuacji na przełomie roku, bo oczywiście to jest rynek zmienny, sytuacja może się zmienić - na dziś biorąc pod uwagę ostatnio przyjęte taryfy widzę jeszcze potrzebę przedłużenia parasola ochronnego dla obywateli" - powiedziała Hennig-Kloska w Radiu ZET.

    "Trwają dzisiaj przymiarki do budżetu i to jest moment na sygnalizowanie zapotrzebowania na konkretne reformy i rozwiązania. To do rządu będzie ostatecznie należało, czy bon energetyczny zostanie przedłużony na rok kolejny" - podkreśliła.

    Ustawa o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen za energię elektryczną, gaz ziemny i ciepło systemowe wprowadziła bon energetyczny dla osób o dochodach do 2,5 tys. zł dla gospodarstw jednoosobowych i do 1,7 tys. zł na osobę w gospodarstwach wieloosobowych. Wysokość bonu będzie zależeć od liczby osób w gospodarstwie domowym i ma wynieść od 300 zł dla gospodarstw jednoosobowych  do 600 zł dla sześcioosobowych i większych.

    Ponadto gospodarstwa używające energii elektrycznej do ogrzewania mają otrzymać wyższy bon. Przy wypłacie bonu ma obowiązywać zasada złotówka za złotówkę.

    Wniosek dotyczący bonu energetycznego ma być składany w gminie od 1 sierpnia do 30 września 2024 r. 

    Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) zakłada, że projektowane świadczenie obejmie ok. 3,5 mln gospodarstw domowych w Polsce.

    (ISBnews)

  • 10.07, 14:04MRiT finalizuje prace dot. pomocy publicznej na strategiczne projekty zeroemisyjne 

    Warszawa, 10.07.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT) finalizuje prace nad przepisami dotyczącymi zasad udzielania pomocy publicznej na realizację strategicznych projektów inwestycyjnych o zerowej emisji netto, poinformował wiceminister w tym resorcie Jacek Tomczak.

    "Aktualnie trwają  finalne prace nad nowelizacją rozporządzenia ministra rozwoju i technologii w sprawie udzielania pomocy publicznej na realizację projektów inwestycyjnych o znaczeniu strategicznym dla przejścia na gospodarkę o zerowej emisji netto"  - napisał Tomczak w odpowiedzi na interpelację.

    Podkreślił, że nowelizacja umożliwi udzielanie wsparcia na duże projekty niskoemisyjne, o wysokim stopniu innowacyjności.

    Rozporządzenie ma na celu wsparcie dla sektorów niskoemisyjnych, a także rozwój innowacyjności gospodarki kraju, poprzez przyciąganie największych i najbardziej zaawansowanych technologicznie projektów, dodał wiceminister.

    (ISBnews)

  • 08.07, 17:46PSEW: Liberalizacja ustawy to szansa na ok. 41,4 GW z lądowej energetyki wiatrowej do 2040 

    Warszawa, 08.07.2024 (ISBnews) - Sama zmiana odległości minimalnej w planowanej przez rząd nowelizacji ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych z 700 na 500 metrów uwolni potencjał wiatru na poziomie ok. 41,4 GW do 2040 r. wynika z najnowszych szacunków Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW).

    Ministerstwo Klimatu i Środowiska dodało do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów projekt ustawy. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to III kwartał 2024 r.

    "Energia z wiatru jest i będzie jednym z kluczowych filarów polskiej transformacji energetycznej. Wyczekiwane przez całą branżę, samorząd i przemysł nowe zapisy uwalniające inwestycje wiatrowe na lądzie, zwłaszcza zniesienie generalnej zasady 10H i nowa odległość minimalna 500 metrów znalazły się w rozwiązaniach planowanych w Projekcie ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw (UD89)" - czytamy w komunikacie PSEW.

    Odblokowanie lądowej energetyki wiatrowej przy poszanowaniu lokalnych społeczności i środowiska naturalnego przyniesie korzyści dla polskiej gospodarki i społeczeństwa. Szacuje się, że nowe farmy wiatrowe przy najlepszym scenariuszu rozwoju zagwarantują w perspektywie do 2030 r. 70-133 mld zł przyrostu PKB, 490-935 mln zł dodatkowych wpływów do samorządów, ok. 80 mld zł zamówień na produkty i usługi w łańcuchu dostaw oraz ok 100 tysięcy nowych miejsc pracy, wskazano w informacji.

    "Energetyka wiatrowa to nie tylko nasza niezależność energetyczna i bezpieczeństwo, ale też najtańszy prąd – jej koszt wytworzenia jest 3-3,5 krotnie niższy niż z paliw kopalnych. To bardzo ważna i długo wyczekiwana ustawa, bo temat jest niezwykle istotny dla całej polskiej nie tylko energetyki, ale i gospodarki. Przez lata blokada inwestycji w odnawialne źródła energii mocno zahamowała transformację energetyczną. Ta długo wyczekiwana zmiana pozwoli na szybkie udroznienie inwestycji w ladowa energetyke wiatrowa, pozwalajac tym samym na odblokowanie korzysci płynacych z taniej, zielonej energii, a takze umozliwi realizacje ambitnych celow unijnych w zakresie OZE" - skomentował prezes PSEW Janusz Gajowiecki, cytowany w komunikacie.

    Proponowane główne zmiany do ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych:

    - Zniesienie generalnej zasady 10H;

    - Modyfikacja zasad lokalizowania elektrowni wiatrowych od parków narodowych polegająca na ustaleniu minimalnej odległości wyrażonej w metrach (obecnie zasada 10H), oraz od rezerwatów i obszarów Natura 2000 ustanowionych w celu ochrony ptaków i nietoperzy, polegająca na ustaleniu minimalnej odległości wyrażonej w metrach;

    - nowa wzajemna i minimalna odległość między instalacjami LEW, a zabudową mieszkaniową ustalona na poziomie 500 m;

    - uregulowanie możliwości zlokalizowania elektrowni wiatrowej na podstawie szczególnego rodzaju MPZP, jakim Zintegrowany Plan Inwestycyjny;

    - ujednolicenie procesu planistycznego zawartego obecnie w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych z ogólnymi zasadami znajdującymi się w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;

    - usprawnienie regulacyjne funkcjonowania mechanizmu udostępnienia co najmniej 10% mocy elektrowni wiatrowej zainteresowanym mieszkańcom korzystających z wytwarzanej energii w formule prosumenta wirtualnego lub kooperatyw energetycznych, wymieniono w wykazie.

    (ISBnews)

  • 05.07, 10:16Wprowadzenie wyłącznie e-autobusów w miastach 100-tys. to koszt 25,7 mld zł wg OSR 

    Warszawa, 05.07.2024 (ISBnews) - Zastąpienie floty autobusów spalinowych - autobusami elektrycznymi i wodorowymi w miastach z ponad 100-tys. mieszkańców i w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zajmie 15-16 lat i będzie kosztować 25,7 mld zł, wynika z oceny skutków regulacji (OSR) do projektu nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Według szacunków, wymianie miałoby podlegać ok. 7 tys. autobusów.

    "Przyjęto cenę autobusów zeroemisyjnych na poziomie 3,5 mln zł netto sztuka oraz 1,5 mln zł netto w przypadku spalinowych odpowiedników.  Biorąc pod uwagę naturalne tempo wymiany floty oraz koszty, zastąpienie całej pozostałej floty autobusów spalinowych będzie wiązać się z wydatkami w kwocie rzędu 25,7 mld zł oraz zajmie 15-16 lat" - czytamy w załączniku do OSR.

    Całkowita różnica w kosztach pomiędzy zakupem autobusów spalinowych oraz zasilanych paliwami alternatywnymi wynosi około 14,7 mld zł. Oznacza to dodatkowe koszty związane z wymianą floty na zeroemisyjną w stosunku do spalinowej dla zobowiązanych miast, w kwocie 920 mln zł rocznie.

    Według stanu na koniec czerwca 2023 r,. w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców było łącznie 8248 autobusów, w tym 661 autobusów elektrycznych oraz 223 trolejbusów. Oznacza to, że od II poł. ub. roku wymianie podlega 7 364 autobusów.

    Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych nakłada obowiązek nabywania przez miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię oraz podmioty dokonujące przewozów na tym obszarze wyłącznie pojazdów zeroemisyjnych.

    Na terenie miast ponad z 100 tys. mieszkańców oraz Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej użytkuje się ok. 80% autobusów miejskich w skali kraju.

    (ISBews)

  • 04.07, 10:15Projekt wprowadzający skalę charakterystyki energ. budynku od A+ do G - w konsultacjach 

    Warszawa, 04.07.2024 (ISBnews) - Projekt rozporządzenia w sprawie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku, wprowadzający skalę dla charakterystyki energetycznej budynków od A+ do G, gdzie A+ oznacza budynek lub część budynku o najlepszych energetycznych właściwościach użytkowych, zaś skala G - budynek o najgorszych właściwościach energetycznych, trafił do konsultacji.

    "Przedstawiono charakterystykę energetyczną budynku w postaci klas charakterystyki energetycznej w skali od A+ do G. Skala A+ charakteryzuje budynek lub część budynku o najlepszych energetycznych właściwościach użytkowych, zaś skala G oznacza budynek lub część budynku o najgorszych energetycznych właściwościach użytkowych" - czytamy w uzasadnieniu.

    Następnie rozszerzono ocenę standardu energetycznego dla każdej z klas charakterystyki energetycznej w stosunku do dwóch wskaźników dla zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną EP oraz rocznego zapotrzebowania na energię dostarczoną netto ED. Uszczegółowiono zasady dotyczących obliczania dodatkowych składników energii końcowej aerotermalnej, geotermalnej i hydrotermalnej oraz uwzględniania tych składników w bilansie i udziale OZE, podano także.

    Jak uzasadniono, wprowadzenie klas charakterystyki energetycznej w skali od A+ do G pozwoli w przyszłości na objecie programami wsparcia w szczególności budynków, w których znajdują się gospodarstwa domowe będące w trudnej sytuacji, a także budynków o najgorszej charakterystyce energetycznej oraz budynków położonych na obszarach wiejskich.

    Szczegółowo kwestie te mają zostać ujęte w Krajowym planie renowacji budynków. Ma to prowadzić do ciągłej poprawy efektywności energetycznej budynków, poprzez wprowadzenie systemu zachęt do przeprowadzania modernizacji, podano także.

    Projekt zakłada również wprowadzenie dla wszystkich typów budynków obowiązku stosowania metody godzinowej do obliczania zapotrzebowania na energię, z dopuszczeniem jako wyjątku stosowania metody miesięcznej i godzinowej dla budynków mieszkalnych.

    Ponadto zaproponowano nowe wzory świadectw charakterystyki energetycznej. Zmieniono formę graficzną świadectw charakterystyki energetycznej dla budynku i części budynku, wprowadzono klasy charakterystyki energetycznej budynków - rocznego zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną EP, rocznego zapotrzebowania na energię dostarczoną netto ED.

    Określono również nowy sposób przedstawiania emisji CO2.

    Celem nowych wzorów świadectw jest czytelność i przejrzystość w stosunku do odbiorów końcowych oraz ujednolicenie wzorów świadectw dla wszystkich państw członkowskich, podsumowano.

    (ISBnews)

  • 03.07, 10:32MKiŚ: Trwają prace nad aktualizacją Polityki Surowcowej Państwa i wdrożeniem CRMA 

    Warszawa, 03.07.2024 (ISBnews) - Trwają prace nad aktualizacją Polityki Surowcowej Państwa, której istotnym elementem będzie wdrożenie unijnego rozporządzenia ws. ustanowienia ram na potrzeby zapewnienia bezpiecznych i zrównoważonych dostaw surowców krytycznych (CRMA - Critical Raw Materials Act), podało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ).

    "Trwają prace nad koncepcją aktualizacji Polityki Surowcowej Państwa, której ważnym elementem będzie m.in implementacja rozporządzenia Parlamentu Europejskiego oraz Rady UE w sprawie ustanowienia ram na potrzeby zapewnienia bezpiecznych i zrównoważonych dostaw surowców krytycznych (tzw. rozporządzenia UE dot. surowców krytycznych – Critical Raw Materials Act CRMA)" - napisał wiceminister klimatu i środowiska, główny geolog kraju Krzysztof Galos w odpowiedzi na interpelację.

    Przypomniał, że zdecydowana większość surowców strategicznych dla polskiej gospodarki pochodzi w całości lub w większości z importu, stąd - jak podkreślił - też niezwykle istotne jest dążenie do tworzenia właściwych ram współpracy oraz partnerstw surowcowych, przede wszystkim z krajami będącymi w posiadaniu tych surowców

    "W najbliższej przyszłości czekają nas wyzwania związane z implementacją rozporządzenia CRMA. Rozporządzenie CRMA wraz z Net-Zero Industry Act i Chips Act, stanowi regulacyjny tryptyk europejskiej polityki przemysłowej" - podał wiceminister.

    UE wyznaczyła w nim następujące cele na 2030 r.:

    - co najmniej 10% rocznego zużycia surowców strategicznych w UE ma pochodzić z wydobycia w UE;

    - co najmniej 40% rocznego zużycia surowców strategicznych w UE ma pochodzić z przetwarzania w UE;

    - co najmniej 25% rocznego zużycia surowców strategicznych w UE ma pochodzić z wewnętrznego recyklingu;

    - z jednego państwa trzeciego nie może pochodzić więcej niż 65% rocznego zużycia w UE każdego z surowców strategicznych na odpowiednim etapie przetwarzania.

    Realizacja założeń aktu powinna wzmocnić dostawy tych surowców z własnych źródeł UE oraz zmniejszyć zależność w tym względzie od pojedynczych dostawców zewnętrznych, podkreślił Galos.

    (ISBnews)

  • 20.06, 15:19Rząd chce włączyć do MP działy związane z energią, paliwami i wodorem od 1 lipca 

    Warszawa, 20.06.2024 (ISBnews) - Rząd planuje przyjęcie w czerwcu rozporządzenia w sprawie przekształcenia Ministerstwa Przemysłu, którego celem będzie włączenie do tego resortu działów związanych z gospodarką złożami kopalin, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Zmiany mają obowiązywać od 1 lipca br.

    "Przekształcenie Ministerstwa Przemysłu […] będzie polegało na włączeniu do dotychczasowego Ministerstwa Przemysłu, obsługującego sprawy działu gospodarka złożami kopalin:

    -  komórek organizacyjnych obsługujących w zakresie działu energia sprawy:

    (a) surowców energetycznych i paliw, w tym: rynków surowców energetycznych i paliw oraz bezpieczeństwa dostaw surowców energetycznych i paliw,

    (b) rozwoju i wykorzystania energii jądrowej na potrzeby społeczno-gospodarcze,

    (c) gospodarki wodorowej;

    - pracowników obsługujących sprawy:

    - (a) związane z działem energia,

    - (b) inicjowania, koordynowania i nadzorowania współpracy międzynarodowej w dziedzinie surowców energetycznych, paliw oraz rozwoju i wykorzystania energii jądrowej na potrzeby społeczno-gospodarcze, jak również udział w pracach organów Unii Europejskiej" - czytamy w informacji.

    (ISBnews)

  • 11.06, 14:37MP: Wycofanie polskiego węgla z rynku przełoży się na wzrost cen i import firm prywatnych 

    Warszawa, 11.06.2024 (ISBnews) - Zmiana parametrów polskiego węgla wprowadzanego na rynek, zawarta w projektowanym rozporządzeniu ministra klimatu i środowiska w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych, doprowadzi do wycofania w szybkim czasie znaczących wolumenów węgli grubych z polskich kopalń wywoła  spowoduje "panikę" wśród odbiorców oraz znaczny wzrost ceny węgla, co przełoży się to wzrost importu węgla przez firmy prywatne, wynika z uwag Ministerstwa Przemysłu do projektu tego rozporządzenia.

    W ocenie resortu, dodatkowy import węgla spowoduje dalsze pogorszenie sytuacji finansowej i technicznej kopalń, a nie przełoży na poprawę jakości powietrza, ponieważ w tak krótkim czasie źródła ogrzewania nie zostaną wymienione, gdyż emisja zależy przede wszystkim od sprawności kotła. Z kolei brak możliwości sprzedaży węgli opałowych przez  PGG, PKW i Węglokoks Kraj spowoduje - w ocenie MP - obniżenie przychodów co spowoduje konieczność zwiększenia dotacji, które spółki otrzymują z budżetu państwa.

    Projekt rozporządzenia zakłada stopniową zmianę parametrów paliw, wprowadzanych do obrotu. Dotyczy m.in. zmiany poziomu zawartości wilgoci, siarki, popiołu dla węgla kostki, orzecha, groszku i miału w okresie od września br. do czerwca 2029 r. Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 3 dni od dnia ogłoszenia. Termin ten - jak podano - wynika z konieczności wypełnienia kamienia milowego B4G w II kw. 2024 r.

    Ministerstwo Przemysłu wskazuje, że kryteria, zakładane w rozporządzeniu są w zasadzie niemożliwe do realizacji w terminach, wskazywanych przez resort klimatu i środowiska. Proponuje więc ich wydłużenie.

    "Południowy Koncern Węglowy S.A. posiada węgiel gruby z zawartością wilgoci na poziomie 15-20%. Aktualna technologia stosowana do produkcji sortymentów grubych nie daje gwarancji powtarzalności wysuszenia każdej partii węgla do poziomu 15%. Pokłady węgla w PKW S.A. są relatywnie młodymi pokładami, które naturalnie mają wyższe wartości wilgoci higroskopijnej (zawartość wilgoci higroskopijnej jest zależna od stopnia metamorfizmu węgla). Z uwagi na powyższe oraz gruby sortyment paliwa (kostka orzech)  PKW S.A. nie jest w stanie usunąć wysokiej wilgoci higroskopijnej obecnie dostępnymi technikami wzbogacania każdorazowo do wartości na poziomie 15%" - wskazuje Ministerstwo Przemysłu.

    Z kolei Lubelski Węgiel Bogdanka S.A. - jak zwraca uwagę MP - aktualnie eksploatuje złoże, które charakteryzuje się zawartością siarki w zakresie 1,5-1,7%. Zawartość siarki w węglu zależy wprost od specyfiki pokładu, z którego jest wydobywany.  Resort podkreśla, że aktualne techniki przeróbki węgla (wzbogacanie w cieczach ciężkich, osadzarkach, czy proces flotacji) nie gwarantują zmniejszenia jej zawartości do oczekiwanego przez MKiŚ poziomu, a żadna obecnie znana technika wzbogacania nie jest w stanie znacznie zmniejszyć ilości siarki z tego pokładu węglowego - atomy siarki są silne związane ze strukturą węgla.

    "Wejście w życie w dniu 1 września 2024 r. ograniczenia zawartości siarki do poziomu 1,2% spowoduje niedobór węgla na ścianie wschodniej już w najbliższym sezonie grzewczym" - czytamy w uwagach.

    Resort wyjaśnia, że Wschód Polski jest jednym z najmniej zamożnych regionów i ilość kotłów węglowych na sortymenty grube w gospodarstwach domowych jest wyższa niż w innych rejonach kraju.

    "Po doświadczeniach z sezonu grzewczego 2022/2023, gdzie dystrybucją węgla zajmowały się samorządy - zapotrzebowanie na węgle grube okazało się dużo wyższe niż szacowane przez resort Klimatu i Środowiska. Wobec powyższego można spodziewać się, że wycofanie w tak szybkim czasie znaczących wolumenów węgli grubych z polskich kopalń wywoła  spowoduje 'panikę' wśród odbiorców oraz znaczny wzrost ceny węgla. Przełoży się to wzrost importu węgla przez firmy prywatne. Dodatkowy import węgla spowoduje dalsze pogorszenie sytuacji finansowej i technicznej kopalń, a nie przełoży na poprawę jakości powietrza, ponieważ w tak krótkim czasie źródła ogrzewania nie zostaną wymienione, gdyż emisja zależy przede wszystkim od sprawności kotła" - czytamy także.

    Jak podkreśla resort, obecnie zalegające duże ilości węgla to miały, które nie nadają się do użytkowania w gospodarstwach domowych.

    Węgiel jest importowany jako niesort, mieszanina różnych frakcji (sortymentów). Węgiel z kierunku wschodniego potrafi zawierać 30-40% sortymentów średnich i grubych, pozostała cześć to miały.

    Przez uzyskanie wysokiej ceny sortymentów opałowych - jak wskazuje resort przemysłu - miały będą oferowane przez importerów w bardzo niskich cenach co dodatkowo uderzy w sprzedaż z polskich kopalń. Jeżeli nie uda się zaimportować węgla o odpowiednich parametrach, wiele gospodarstw domowych czeka obniżanie temperatury zimą.

    Z kolei po wprowadzeniu wartości popiołu równej 10% wystąpi brak możliwości zbytu od 1 lipca 2025 r. węgla z kopalń PGG, przypomina resort.

    Dodatkowo sortymenty grube (kostka i orzech) produkowane przez Południowy Koncern Węglowy dla sektora komunalno-bytowego mają wartość opałową w przedziale 22-24 MJ/kg. Wprowadzenie wymagań dla wartości opałowej >24 MJ/kg spowoduje brak możliwości ich dalszej sprzedaży od września br. oraz brak odpowiedniej ilości tych sortymentów w sezonie grzewczym 2024/2025, podkreślono.

    Natomiast - jak podaje MP - w przypadku wprowadzenia wartości siarki równej 1,0% wystąpi brak możliwości zbytu od 1 września 2024 r. węgla z KWK Piast-Ziemowit PGG oraz z kopalni należących do PKW. Przy aktualnie oraz w przyszłości eksploatowanych pokładach 100% sortymentów grubych (kostka i orzech) produkowanych przez Południowy Koncern Węglowy zawartość siarki okresowo dochodzi do 1,5%.

    Ministerstwo Przemysłu uważa także, że nałożenie na gospodarstwa domowe wymiany w ciągu pięciu lat wszystkich kotłów klasy niższej "wydaje się być mało prawdopodobne". Według danych CEEB na 23 października 2023 r., w Polsce nadal funkcjonuje pond 4 mln kotłów klasy 4 i niższej, w tym ponad 2 mln kotłów klasy 3 i pozaklasowych.

    Przypomina, że aktualnie obowiązująca Polityka energetyczna Polski do 2040 określa "odejście od spalania węgla w gospodarstwach domowych w miastach do 2030 r., na obszarach wiejskich do 2040 r.; przy utrzymaniu możliwości wykorzystania paliwa bezdymnego do 2040 r.".

    Dodatkowo umowa społeczna dotycząca transformacji sektora górnictwa węgla kamiennego oraz wybranych procesów transformacji województwa śląskiego wskazuje że  wykorzystanie niskoemisyjnego paliwa węglowego będzie dozwolone w gospodarstwach domowych do 2045 r.

    Proponuje zatem przesunięcie tego terminu.

    Zdaniem resortu, "brak możliwości sprzedaży węgli opałów przez PGG SA, PKW SA i Węglokoks Kraj SA spowoduje obniżenie przychodów co spowoduje konieczność zwiększenia dotacji, które spółki otrzymują z budżetu państwa".

    W opinii MP, projektowane przepisy negatywnie wpłyną na spółki skarbu państwa, które wydobywają węgiel, ponieważ węgiel gruby będzie musiał zostać skruszony do mniejszych sortymentów i sprzedany po zdecydowanie niższych cenach.

    (ISBnews)

  • 11.06, 13:18MP: Rozporządzenie MKiŚ ws. paliw stałych doprowadzi do wyparcia polskiego węgla z rynku 

    Warszawa, 11.06.2024 (ISBnews) - Skutkiem wejścia w życie rozporządzenia ministra klimatu i środowiska w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych będzie nagłe wyparcie z rynku węgla od polskich producentów (gwarantujących stabilność ceny) oraz ryzyko wzmożonego importu węgla do Polski w najbliższym czasie, uważa minister przemysłu Marzena Czarnecka.

    Projekt zakłada stopniową zmianę parametrów paliw wprowadzanych do obrotu. Dotyczy m.in. zmiany poziomu zawartości wilgoci, siarki, popiołu dla węgla kostki, orzecha, groszku i miału w okresie od września br. do czerwca 2029 r. Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 3 dni od dnia ogłoszenia. Termin ten - jak podano - wynika z konieczności wypełnienia kamienia milowego B4G w II kw. 2024 r.

    "Biorąc pod uwagę bliskie terminy wejścia w życie projektowanych przepisów, których skutkiem będzie nagłe wyparcie z rynku węgla od polskich producentów - gwarantujących stabilność ceny - zachodzi również uzasadniona obawa wzmożonego importu węgla do Polski w najbliższym czasie" - napisała Czarnecka w opinii Ministerstwa Przemysłu do rozporządzenia.

    Zwróciła się też "z prośbą o niezwłoczne spotkanie w przedmiotowej sprawie wraz z przedstawicielami zainteresowanych stron, w tym spółek górniczych w celu szczegółowego omówienia projektowanych przepisów, skutków ich potencjalnego wejścia w życie, jak i wniesionych uwag".

    "Jednocześnie z uwagi na istotny wpływ projektowanego rozporządzenia na bezpieczeństwo energetyczne, w tym potrzebę zapewnienia odpowiedniej podaży węgla dla gospodarstw domowych na najbliższy sezon grzewczy, jak i na branżę górniczą i jej funkcjonowanie w wieloletnim horyzoncie czasowym oraz ciągle trwające analizy skutków proponowanych rozwiązań, zastrzegam możliwość zgłoszenia dalszych uwag do przedłożonego projektu, w tym do uzasadnienia i oceny skutków regulacji" - podkreśliła minister.

    (ISBnews)

  • 10.06, 17:00Domański: KERM zajmie się w środę kwestią przyspieszania transformacji energetycznej 

    Sopot, 10.06.2024 (ISBnews) - Temat przyspieszania transformacji energetycznej w Polsce zostanie podjęty podczas posiedzenia Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów (KERM) w najbliższą środę, poinformował minister finansów Andrzej Domański. Podkreślił, że przyspieszenie jest niezbędne, aby umożliwić innowacyjne inwestycje w Polsce.

    "W środę będziemy mieli na KERM-ie dyskusję dotyczącą transformacji energetycznej, która jest kluczowa z punktu widzenia konkurencyjności polskiej gospodarki" - powiedział Domański na spotkaniu z dziennikarzami w kuluarach XIV edycji Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie. Agencja ISBnews jest patronem medialnym EKF.

    "Spotykamy się po to, żeby dyskutować o kierunkach, trybie transformacji energetycznej. Na pewno będziemy rozmawiać o energetyce jądrowej. To jest stabilne, bezpieczne źródło niskoemisyjne" - dodał minister.

    Podczas uroczystości otwarcia Kongresu minister mówił, że transformacja energetyczna jest kluczowa dla lokowania innowacyjnych, technologicznych inwestycji w Polsce, tym samym zmiany modelu całej gospodarki. Według niego, w polskiej gospodarce istnieje potencjał do rozwoju jednego z najważniejszych centrów finansowych w Europie.

    (ISBnews)

  • 10.06, 12:07Prezydent podpisał ustawę o bonie energetycznym oraz ograniczeniu cen energii 

    Warszawa, 10.06.2024 (ISBnews) - Prezydent podpisał ustawę o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego, która wprowadza bon energetyczny dla gospodarstw o niższych dochodach oraz utrzymuje ceny maksymalnej na energię do końca grudnia 2024 r. na poziomie 500 zł/ MWh dla gospodarstw domowych i 693 zł/MWh dla podmiotów wrażliwych i MŚP, wynika z informacji Kancelarii Prezydenta.

    "Celem ustawy jest:

    1 -  stworzenie nowego świadczenia pieniężnego w postaci bonu energetycznego przysługującego jednorazowo gospodarstwom domowym, w oparciu o określone kryteria dochodowe:

    - dla gospodarstwa domowego jednoosobowego, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu […] nie przekraczała za 2023 r. kwoty 2,5 tys. zł

    - dla oraz gospodarstwa domowego wieloosobowego, w którym wysokość tego przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę nie przekraczała kwoty 1,7 tys. zł

    2. - ograniczenie wzrostu cen za energię elektryczną, gaz ziemny i ciepło systemowe w okresie od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r." - czytamy w komunikacie.  

    Ustawa przewiduje wprowadzenie na drugą połowę 2024 r. bonu energetycznego dla gospodarstw, spełniających  kryterium dochodowe. W przypadku gdy wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę przekraczała kwoty kryteriów dochodowych, bon energetyczny ma przysługiwać w wysokości różnicy między kwotą bonu energetycznego a kwotą, o którą został przekroczony przeciętny dochód za 2023 r. na osobę zgodnie z zasadą „złotówka za złotówkę". Minimalna kwota wypłacanych bonów energetycznych będzie wynosić 20 zł.

    Wysokość świadczenia zróżnicowana jest kwotowo, w zależności od liczby osób w gospodarstwie domowym:

    - 300 zł - gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;

    - 400 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;

    - 500 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;

    - 600 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.

    Podwyższonym wsparciem zostaną objęte mniej zamożne gospodarstwa domowe, których źródła ogrzewania są zasilane energią elektryczną (np. pompy ciepła, piece akumulacyjne) o ile źródła te będą wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków.

    Bon energetyczny przyznawany ma być wówczas  w wysokości:

    - 600 zł - gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;

    - 800 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;

    - 1 tys. zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;

    - 1,2 tys. zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.

    Bon energetyczny za okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. będzie wypłacany jednorazowo.

    Wniosek o wypłatę bonu energetycznego należy złożyć wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy, w terminie od dnia 1 sierpnia 2024 r. do dnia 30 września 2024 r. Wniosek złożony po terminie zostanie pozostawiony bez rozpoznania. Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składa się na piśmie w postaci papierowej albo elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

    Minister właściwy do spraw energii określi i udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu wzór wniosku o wypłatę bonu energetycznego. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta rozpatruje wnioski o wypłatę bonu energetycznego w terminie 60 dni od dnia prawidłowego złożenia wniosku. Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta bonu energetycznego nie wymaga wydania decyzji administracyjnej.

    Bon energetyczny wypłacają gminy. Wypłata bonu energetycznego jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej.

    Ustawa zakłada wprowadzenie ceny maksymalnej za energię elektryczną w okresie od lipca do końca grudnia 2024 r., na poziomie 500 zł/MWh dla gospodarstw domowych (obecnie to 412 zł) oraz na poziomie 693 zł/MWh dla jednostek samorządu terytorialnego oraz podmiotów użyteczności publicznej, a także dla małych i średnich przedsiębiorstw.

    Ustawa nakłada na przedsiębiorstwa energetyczne obowiązek przedłożenia do zatwierdzenia prezesowi Urzędu Regulacji Energetycznej zmiany taryfy z okresem jej obowiązywania nie krótszym niż do dnia 31 grudnia 2025 r., czego efektem ma być obniżenie poziomu cen energii elektrycznej obowiązujących w taryfach dla gospodarstw domowych.

    Ponadto, ustawa w szczególności:

    - przedłuża obowiązywanie mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną w drugiej połowie 2024 r., ustalając ją na poziomie 500 zł/MWh dla gospodarstw domowych oraz na poziomie 693 zł/MWh dla jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów użyteczności publicznej oraz mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, za której stosowanie przedsiębiorstwa energetyczne otrzymają rekompensaty;

    - przewiduje zmianę ceny maksymalnej paliw gazowych do poziomu taryfy dla paliw gazowych zatwierdzonej dla przedsiębiorstwa energetycznego lub na poziomie taryfy obowiązującej dla tego przedsiębiorstwa w dniu 1 stycznia 2022 r;

    - przedłuża stosowanie obowiązujących obecnie rozwiązań wobec odbiorców ciepła, obejmujących drugą połowę 2024 r. i pierwszą połowę 2025 r. - przedsiębiorstwa energetyczne będą obowiązane do stosowania wobec uprawnionych odbiorców ceny i stawki za dostarczane ciepło nie wyższej niż wskazany w ustawie pułap, otrzymując w zamian wyrównanie;

    - dokonuje zmian porządkujących w związku z wejściem w życie Centralnego Systemu Informacji Rynku Energii (CSIRE), tj. systemu informacyjnego, służącego do przetwarzania informacji rynku energii na potrzeby realizacji procesów rynku energii oraz wymiany informacji między użytkownikami systemu elektroenergetycznego.

    (ISBnews)

  • 04.06, 13:35Projekt noweli o OZE dot. m.in. zmiany rozliczeń net-billingu trafił do konsultacji 

    Warszawa, 04.06.2024 (ISBnews) - Projekt nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw, którego celem są m.in. zmiany w systemie rozliczeń net-billing i zasad udzielania pomocy publicznej w sektorze energii trafił do konsultacji i uzgodnień, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

    "Podstawowym celem projektu ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw […], jest zapewnienie zgodności prawa krajowego z prawem unijnym, przede wszystkim w zakresie udzielanej pomocy publicznej w systemach wsparcia OZE" - czytamy w uzasadnieniu.

    Projektowana zmiana w systemie net-billing polegać będzie na utrzymaniu po dniu 1 lipca 2024 r. możliwości rozliczania się w oparciu o rynkową miesięczną cenę energii elektrycznej. Prosumenci będą jednak mogli, składając oświadczenie sprzedawcy, zmienić sposób rozliczeń na rozliczenie w oparciu o rynkową cenę energii elektrycznej obowiązującą w okresach rozliczenia niezbilansowania. Zachętą do zmiany systemu rozliczenia będzie możliwość zwiększenia wartości zwrotu niewykorzystanych przez prosumenta środków za wprowadzoną do sieci energię elektryczną w okresie kolejnych 12 miesięcy (tzw. nadpłaty) do 30%.

    Jeżeli natomiast dany prosument zdecyduje się nadal stosować dotychczasowy sposób rozliczeń, wysokość zwrotu jego nadpłaty nie ulegnie podwyższeniu i jak dotychczas będzie wynosić do 20% wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci w miesiącu kalendarzowym, którego dotyczy zwrot nadpłaty.

    "Projektowana zmiana w systemie rozliczeń net-billing ma na celu zwiększenie korzyści wynikających z produkcji energii elektrycznej przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, co w efekcie wpłynie na poprawę rentowność ich inwestycji w instalacje fotowoltaiczne. Zmiana ta również zakłada możliwość pozostania przy rozliczaniu się w oparciu o rynkową cenę energii miesięczną" - czytamy dalej w uzasadnieniu.

    Zmiana ta zostanie zastosowana wraz z następnym okresem rozliczeniowym.

    Projekt wprowadza do polskiego prawodawstwa regulacje unijne, dotyczące odnawialnych źródeł energii i określa nowe zasady udzielania pomocy publicznej.

    Projekt zakłada m.in. dwóch poziomów ulg: dla przedsiębiorstw w sektorach narażonych na szczególnie ryzyko ucieczki emisji - w wysokości 85% obowiązku oraz dla przedsiębiorstw w sektorach narażonych na ryzyko ucieczki emisji - na poziomie 75% obowiązku w odniesieniu do:

    - obowiązku uzyskania i przedstawiania do umorzenia świadectw pochodzenia,

    - ilości energii elektrycznej zakupionej i zużytej przez odbiorcę przemysłowego objętej opłatami OZE i CHP.

    Dla podmiotów prowadzących działalność w sektorach PKD objętych ulgami na zasadach dotychczasowych, zaliczających się do grupy podmiotów szczególnie narażonych na ryzyko ucieczki emisji wg klasyfikacji wprowadzonej przez wytyczne CEEAG, poziom ulgi pozostanie bez zmian.

    Zaproponowano utrzymane zostanie kryterium kwalifikacji przedsiębiorstwa jako odbiorcy przemysłowego w odniesieniu do minimalnego progu na poziomie 3% energochłonności. Pozostawienie tego warunku pozwala na ograniczenie ryzyka rozszerzenia listy beneficjentów na podmioty o niskim udziale kosztów energii w kosztach działalności oraz związanego z tym ryzyka nadmiernego wzrostu kosztów wynikających z przyznanych ulg dla pozostałych odbiorców (w przypadku opłaty OZE i CHP), podano.

    W celu zapewnienia spełnienia warunku, aby energia elektryczna nabywana przez odbiorców przemysłowych objęta była, po uwzględnieniu ulg, opłatami o łącznej wysokości nie niższej niż 0,5 EUR/MWh planowane jest wprowadzenie opłaty wyrównawczą, która ma być wnoszona przez odbiorców energochłonnych uprawnionych do ulg w przypadku, gdy ulgi te spowodują, że łączna wysokość opłat spadnie poniżej ww. poziomu wynikającego z CEEAG.

    Projektowane zmiany mają pozwolić na wyłączenie możliwości udzielania pomocy operacyjnej w ramach mechanizmu wsparcia energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji na budowę nowych jednostek kogeneracji, opalanych paliwami węglowymi.

    Wyłączona ma zostać także możliwość wspierania w ramach mechanizmu jednostek kogeneracji opalanych paliwami węglowymi, w związku z tym zaproponowano:

    - usunięcie wymogu w zakresie jednostkowego wskaźnika emisji dwutlenku węgla na poziomie nie wyższym niż 450 kg na 1 MWh;

    - obowiązku załączania ekspertyzy potwierdzającej brak możliwości zasilenia nowobudowanej lub znacznie modernizowanej jednostki kogeneracji paliwem innym niż węgiel;

    Zaproponowano przyjęcie 30-dniowy terminu na wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę w przedmiocie robót budowlanych:

    - polegających na budowie montowanych na budynku instalacji oze o mocy nie większej niż 150 kW 

    - wynikających z remontu, odbudowy, przebudowy, nadbudowy lub rozbudowy urządzeń i instalacji niezbędnych do przyłączenia do sieci danej instalacji odnawialnego źródła energii i położonych na tym samym terenie magazynów energii elektrycznej o pojemności nominalnej większej niż 20 kWh.

    Jednocześnie określono 45-dniowy termin na wydanie warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej dla montowanych na budynku instalacji odnawialnego źródła energii wykorzystujących do wytwarzania energii energię promieniowania słonecznego i położonych na tym samym terenie magazynów energii elektrycznej oraz 30-dniowy termin na wydanie warunków przyłączenia do sieci ciepłowniczej dla pomp ciepła o mocy do 50 MW.

    Wskazano w projekcie 30-dniowy termin na wydanie koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej lub koncesji na wytwarzanie ciepła lub koncesji na magazynowanie energii elektrycznej dla:

    - montowanych na budynku instalacji odnawialnego źródła energii wykorzystujących do wytwarzania energii energię promieniowania słonecznego o mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 1 MW lub położonych na tym samym terenie magazynów energii elektrycznej o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 10 MW;

    - pomp ciepła o mocy zainstalowanej cieplnej przekraczającej 5 MW.

    Wskazane w projekcie działania dotyczące budowy lub modernizacji instalacji OZE, urządzeń i instalacji niezbędnych do przyłączenia do sieci danej instalacji OZE oraz instalacji pomp ciepła o mocy do 50 MW zostały uznane jako stanowiące realizację nadrzędnego interesu publicznego oraz są uznawane za służące zdrowiu i bezpieczeństwu publicznemu.

    W zakresie dostosowania przepisów ustawy o OZE do znowelizowanego rozporządzenia GBER projekt zakłada wprowadzenie zmiany w ramach programów wsparcia FiT/FiP dla wytwórców energii elektrycznej w instalacjach OZE i wytwórców biometanu. Docelowo, od 1 stycznia 2026 r. tylko wytwórcy w instalacjach o mocy poniżej 200 kW będą mogli uzyskiwać prawo do gwarantowanego odbioru energii przez sprzedawcę zobowiązanego oraz być zwolnieni z obciążeń w zakresie bilansowania handlowego.

    Konsekwencją jest także wpływ na system aukcyjny w instalacjach OZE o mocy poniżej 500 kW, które wygrały aukcję, a od których zakupu energii elektrycznej wytworzonej w instalacji odnawialnego źródła energii dokonuje sprzedawca zobowiązany. Podobnie i do nich stosowane będą ograniczenia mocowe.

    (ISBnews)

  • 28.05, 09:33Rząd planuje przyjęcie uchwały dot. wsparcia firm wz. z cenami gazu i energii w 2024 r. 

    Warszawa, 28.05.2024 (ISBnews) - Rząd planuje przyjęcie na przełomie II i III kw. uchwały w sprawie rządowego pomocy programu dla przemysłu energochłonnego związanego z cenami gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2024 r., której celem jest wsparcie przedsiębiorców energochłonnym, prowadzących działalność w sekcjach B i C Polskiej Klasyfikacji Działalności, a więc w sektorach wydobycia i przetwórstwa przemysłowego, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

    Będzie to kolejny  program realizujący zapisy ustawy z dnia 29 września 2022 r. o zasadach realizacji programów wsparcia przedsiębiorców w związku z sytuacją na rynku energii w latach 2022–2024. Celem ustawy i programów wsparcia jest przeciwdziałanie negatywnym skutkom wzrostu cen nośników energii, który spowodowany jest wojną na Ukrainie i wynikającym z niej ograniczeniem importu węglowodorów z Rosji.

    "W ramach programu udzielone zostanie wsparcie przedsiębiorcom energochłonnym, prowadzącym działalność w sekcjach B i C Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), a więc w sektorach wydobycia i przetwórstwa przemysłowego. Ograniczenie zakresu programu do sektora przemysłowego podyktowane jest jego większym narażeniem na konkurencję zagraniczną w porównaniu z sektorem usług" - czytamy w wykazie.

    Przedsiębiorca będzie mógł ubiegać się o pomoc podstawową albo zwiększoną. Podstawowa kwota wsparcia wynosi 50% kosztów kwalifikowanych do 4 mln EUR, liczone łącznie dla wszystkich przedsiębiorstw powiązanych w rozumieniu unijnych przepisów pomocy publicznej, zarejestrowanych w Polsce.

    Kosztami kwalifikowanymi jest nadwyżka kosztów zakupu gazu ziemnego i energii elektrycznej ponad wzrost ich cen o 50% pomiędzy średnią ceną z 2021 r. a okresem kwalifikowanym. Okresem kwalifikowanym jest pierwsze półrocze 2024 r.

    Z wyższego limitu mogą skorzystać firmy, które prowadzą przeważającą działalność w branżach wskazanych na liście w programie według kodów PKD i klasyfikacji produktów przemysłowych w UE - PRODCOM. Są to branże określone przez Komisję Europejską jako szczególnie narażone na utratę konkurencyjności względem firm spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Drugim warunkiem jest odnotowanie w 2023 r. ujemnej wartości wskaźnika EBITDA lub spadku tego wskaźnika o 40% względem 2021 r.

    Limit pomocy dla tych firm wynosi 80% kosztów kwalifikowanych do 40 mln euro liczone łącznie dla wszystkich przedsiębiorstw powiązanych. Po dodaniu pomocy otrzymanej w zwiększonym limicie do obliczania wskaźnika EBITDA przedsiębiorstwa za 2023 r., nie może ona przekraczać 70% swojej wartości za rok 2021 albo, jeśli EBITDA w 2023 r. była ujemna, nie może przekroczyć zera.

    Pomoc w obu kategoriach zostanie wypłacona w formie refundacji do dnia 20 grudnia 2024 r. Wnioskodawca składa wniosek o pomoc za poniesione koszty kwalifikowane wraz z raportem z usługi atestacyjnej, wykonanej przez biegłego rewidenta, która potwierdza spełnienie warunków programu i poprawność wyliczenia kosztów kwalifikowanych oraz wnioskowanej kwoty pomocy.

    Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej wnioskodawcy nie mogą zgłosić do kosztów kwalifikowanych więcej niż 70% zużycia energii i gazu w analogicznym okresie 2021 r.

    Przedsiębiorcy uprawnieni do zakupu energii elektrycznej po ustalonej cenie maksymalnej na podstawie ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku oraz w 2024 mogą wnioskować o pomoc jedynie z tytułu kosztów zakupu gazu ziemnego.

    Nabór wniosków planowany jest na okres od sierpnia do września 2024 r.

    Operatorem Programu będzie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

    (ISBnews)

  • 27.05, 13:00Rada UE przyjęła rozporządzenie ws. ograniczenia emisji metanu w energetyce 

    Warszawa, 27.05.2024 (ISBnews) - Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie w sprawie śledzenia i ograniczania emisji metanu, które wprowadza nowe wymagania w zakresie pomiaru, raportowania i weryfikacji emisji metanu w energetyce, podała Rada.

    "Globalne narzędzia monitorowania zapewnią przejrzystość emisji metanu z importu ropy, gazu i węgla do UE" - czytamy w komunikacie.

    Operatorzy zostaną zobowiązani do mierzenia emisji metanu na poziomie źródła i sporządzania sprawozdania z monitorowania, które byłyby sprawdzane przez niezależnych akredytowanych weryfikatorów. Państwa członkowskie z kolei mają prowadzić i regularnie aktualizować wykaz wszystkich odwiertów, a także plany łagodzenia skutków dla nieaktywnych odwiertów, aby zapobiec wszelkim zagrożeniom dla zdrowia publicznego i środowiska wynikającym z emisji metanu. Mają także mierzyć i monitorować emisję z kopalń węgla, które zostały zamknięte lub opuszczone krócej niż 70 lat, ponieważ metan nadal uwalnia się nawet po wstrzymaniu produkcji.

    Organy krajowe będą przeprowadzać okresowe inspekcje w celu sprawdzenia i zapewnienia przestrzegania przez podmioty wymogów rozporządzenia, w tym podjęcia dalszych środków zaradczych.

    Zgodnie z nowymi przepisami, operatorzy będą musieli wykrywać i naprawiać wycieki metanu, a także przeprowadzać badania wycieków metanu w różnych typach infrastruktury w ustalonych odstępach czasu.

    Operatorzy będą wówczas musieli naprawić lub wymienić wszystkie komponenty powyżej określonego poziomu wycieku metanu natychmiast po wykryciu i nie później niż pięć dni po jego wykryciu. Wyznaczony termin na pełną naprawę na nowych zasadach wynosi 30 dni.

    Ponadto rozporządzenie zabrania odgazowania i pochodni metanu ze stacji odwadniających do 2025 r. oraz z szybów wentylacyjnych do 2027 r., chyba że jest to bezwzględnie konieczne lub wystąpi awaria lub awaria, podano także.

    Monitorowane mają być także emisje metanu pochodzące z importu energii do UE. Nowe przepisy - jak wynika z ich brzmienia - wprowadzą globalne narzędzia monitorowania, aby zwiększyć przejrzystość emisji metanu z importu ropy, gazu i węgla do UE.

    Rozporządzenie wejdzie w życie dwudziestego dnia po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE. W 2028 r. Komisja dokona przeglądu stosowania rozporządzenia, w tym poziomu osiągniętej redukcji emisji.

    (ISBnews)

  • 27.05, 11:40Rada UE zatwierdziła regulację o zerowej emisji netto w przemyśle 

    Warszawa, 27.05.2024 (ISBnews) - Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie w sprawie ustanowienia ram środków wzmacniających europejski ekosystem produkcyjny oparty na technologii zerowej netto, lepiej znane jako "rozporządzenie o zerowej emisji netto", podała Rada.

    "Rozporządzenie ma na celu pobudzenie przemysłowego wdrażania technologii o zerowej emisji netto, które są potrzebne do osiągnięcia celów klimatycznych UE, poprzez wykorzystanie siły jednolitego rynku do wzmocnienia pozycji Europy jako lidera w dziedzinie zielonych technologii przemysłowych" - czytamy w komunikacie.

    Celem regulacji jest przygotowanie warunków do inwestycji w zielone technologie poprzez:

    - uproszczenie procesu wydawania zezwoleń dla projektów strategicznych

    - ułatwianie dostępu do rynku strategicznych produktów technologicznych (w szczególności w zakresie zamówień publicznych lub aukcji energii odnawialnej)

    - podnoszenie umiejętności europejskiej siły roboczej w tych sektorach (tj. dzięki akademiom branżowym o zerowym zużyciu netto i obszarom lub „dolinom" przemysłowym o dużej koncentracji)

    - utworzenie platformy koordynującej działania UE w tym obszarze

    Zaproponowano utworzenie korzystnych ram regulacyjnych dla opracowywania, testowania i walidacji innowacyjnych technologii (tzw. "piaskownicy regulacyjnej") w celu wsparcia nowych technologii.

    Postęp w realizacji celów ustawy o przemyśle zerowym netto będzie mierzony za pomocą dwóch orientacyjnych poziomów odniesienia. Po pierwsze, zdolności produkcyjne technologii zerowych netto, takich jak panele fotowoltaiczne, turbiny wiatrowe, baterie i pompy ciepła, osiągające 40% potrzeb wdrożeniowych UE.

    Po drugie, szczegółowy cel dotyczący zwiększenia udziału Unii w tych technologiach, tak aby do 2040 r. osiągnąć 15 % światowej produkcji.

    Ponadto ustawa o przemyśle zerowym netto określa roczną zdolność zatłaczania CO2 na poziomie co najmniej 50 mln ton CO2 do 2030 r. w geologicznych składowiskach zlokalizowanych na terytorium Unii.

    Rozporządzenie, po podpisaniu przez przewodniczącego Parlamentu Europejskiego i przewodniczącego Rady, zostanie opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wejdzie w życie z dniem jego publikacji.

    Ustawa o przemyśle o zerowej emisji netto jest jedną z podstawowych inicjatyw ustawodawczych planu przemysłowego Zielonego Ładu - wraz z ustawą o surowcach krytycznych i reformą struktury rynku energii elektrycznej - mającą na celu zwiększenie konkurencyjności europejskiego przemysłu o zerowej emisji netto i wsparcie szybkiej transformacji do neutralności klimatycznej.

    (ISBnews)