ISBNewsLetter
S U B S K R Y P C J A

Zapisz się na bezpłatny ISBNewsLetter

Zachęcamy do subskrypcji naszego newslettera, w którym codziennie znajdą Państwo najważniejszą depeszę ISBnews, przegląd informacji dostępnych w naszym Portalu i kalendarium nadchodzących wydarzeń biznesowych i ekonomicznych. Subskrypcja jest bezpłatna.

* Dołączając do ISBNewsLetter'a wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. nr 144, poz. 1204). Twój adres e-mail będzie wykorzystany wyłącznie do przekazywania informacji na temat działań ISBNews i nie zostanie przekazane podmiotom trzecim. W kazdej chwili można wypisać się z listy subskrybentów klikając link na dole każdego ISBNewsLettera.

Najnowsze depesze: ISBnews Legislacja

  • 25.04, 14:40PE przyjął 'Net-Zero Industry Act' celem wsparcia technologii sprzyjających dekarbonizacji 

    Warszawa, 25.04.2024 (ISBnews) - Parlament Europejski (PE) zatwierdził regulację o zerowym zużyciu energii w przemyśle ("Net-Zero Industry Act"), mającą na celu wzmocnienie unijnej produkcji technologii niezbędnych do dekarbonizacji, podał Parlament.

    "'Net-Zero Industry Act', już nieformalnie uzgodniony z Radą, wyznacza cel dla Europy, aby do 2030 r. produkować 40% rocznego zapotrzebowania na technologie o zerowym zużyciu energii netto, w oparciu o krajowe plany w zakresie energii i klimatu (NECP) oraz aby osiągnąć 15% globalnej wartości rynkowej tych technologii" - czytamy w komunikacie.

    Porozumienie przewiduje utworzenie inicjatyw "Net-Zero Acceleration Valleys", przyspieszających proces wydawania pozwoleń poprzez delegowanie części gromadzenia dowodów na potrzeby ocen środowiskowych do państw członkowskich.

    "Technologie, które mają być wspierane, obejmują wszystkie technologie odnawialne, jądrowe, dekarbonizację przemysłową, sieci, technologie magazynowania energii i biotechnologię. Ustawa uprości proces wydawania pozwoleń, określając maksymalne terminy zatwierdzania projektów w zależności od ich zakresu i wydajności" - czytamy dalej.

    Przepisy będą zachęcać do finansowania z dochodów krajowego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) oraz dla większości projektów strategicznych za pośrednictwem Platformy Strategicznych Technologii dla Europy (STEP) i jest to krok w kierunku europejskiego funduszu suwerenności, wskazano także w informacji.

    (ISBnews)

  • 25.04, 14:33MKiŚ skorygowało łączny koszt ustawy o cenach maks. i bonie energetycznym na 8,1 mld zł 

    Warszawa, 25.04.2024 (ISBnews) - Łączny koszt wdrożenia ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, w którym założono m.in. przedłużenie obowiązywania ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych na II poł. br, wyniesie 8,1 mld zł, a nie - jak szacowano początkowo - 6,3 mld zł, podało Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

    Resort finansów stwierdził w swoich uwagach do projektu (w pkt 2), że "koszty projektu w latach 2024-2025 nie wynoszą, tak jak to wykazano w OSR 6,3 mld zł, lecz 8,1 mld zł - kwestia ta wymaga wyjaśnienia, przedstawienia dodatkowych wyliczeń oraz ujednolicenia treści dokumentów".

    "W zakresie uwagi nr 2 została ona uwzględniona poprzez naniesienie korekt do oceny skutków regulacji" - czytamy w odpowiedzi resortu klimatu.

    Jak podano wcześniej w OSR:

    "Proponowany maksymalny limit wydatków na rozwiązania zawarte w projekcie to 6,333 mld zł, z tego:

    - dotacja celowa na bony energetyczne: 1,6 mld zł; w tym w 2024 r. - 1,27 mld zł, w 2025 r. - 0,32 mld zł, w 2026 r. - 2 mln zł, w latach 2027-2034 - 1 mln zł rocznie.

    - zmiana taryf obrotu energią elektryczną: 0 zł.

    - cena maksymalna za energię elektryczną (rekompensaty dla przedsiębiorstw energetycznych) z tytułu stosowania ceny maksymalnej 500 zł/MWh dla gospodarstw domowych oraz 693 zł/MWh wobec jednostek samorządu terytorialnego oraz podmiotów użyteczności publicznej: 3,083 mld zł, w tym w 2024 r. - 2,1 mld zł, w 2025 r. - 0,983 mld zł.

    - cena maksymalna za paliwa gazowe (rekompensaty dla przedsiębiorstw energetycznych): 0,2 mld zł; w tym w 2024 r. 0,1 mld zł i w 2025 r. 0,1 mld zł.

    - wyrównania dla przedsiębiorstw energetycznych w zakresie sprzedaży ciepła: 1,45 mld zł, w tym w 2024 r. - 1,1 mld zł, w 2025 r. - 0,35 mld zł".

    Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, w projekcie, który rząd chce przyjąć w II kwartale br., założono przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych. Cena przewidziana na II poł. 2024 r. ma wynieść 500 zł/MWh wobec obecnie obowiązującej ceny maksymalnej w wysokości 412 zł/MWh netto (do określonych limitów). Cena maksymalna będzie obowiązywać wszystkie gospodarstwa domowe, bez limitu zużycia.

    (ISBnews)

  • 23.04, 09:16MF za finansowaniem mrożenia cen energii z rezerw celowych budżetu 

    Warszawa, 23.04.2024 (ISBnews) - Proponowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska rozwiązania dotyczące mechanizmów dalszego zamrażania cen energii elektrycznej powinny być finansowane z rezerw celowych budżetu państwa, napisał wiceminister finansów Paweł Karbownik w uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

    "Projekt przewiduje finansowane przyjętych rozwiązań z budżetu państwa oraz Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 (dalej: FPC-19). Biorąc pod uwagę znaczenie społeczno-gospodarcze wprowadzanych rozwiązań, w szczególności w zakresie bonu energetycznego, zauważam, że w 2024 r. zabezpieczenie środków na ww. cel będzie wymagało zrealizowania oszczędności w rezerwach celowych budżetu państwa i odpowiedniego dokonania zmian ich przeznaczenia, zgodnie z procedurą określoną w ustawie o finansach publicznych. Stąd niezwykle ważne jest, aby w procesie identyfikacji takich oszczędności uczestniczył również projektodawca - minister klimatu i środowiska, identyfikując potencjalne źródła finansowania w ramach rezerw celowych, których jest dysponentem, uwzględniając aktualne priorytety Rady Ministrów" - czytamy w uwagach resortu finansów

    "Dotychczasowe doświadczenia oraz przekazywane wstępne robocze deklaracje wskazują na ewentualne oszczędności w ramach rezerwy celowej poz. 10 'Środki na realizację umów zwartych przez ministra klimatu i środowiska w związku z poleceniem prezesa Rady Ministrów' czy poz. 60 'Środki na przedsięwzięcia niskoemisyjne'" - dodał wiceminister.

    "Jednoznaczna deklaracja ministra klimatu i środowiska co do możliwości przeznaczenia niewykorzystanych środków z rezerw celowych, które są w jego dyspozycji, powinna znaleźć się w ocenie skutków regulacji (OSR). W odniesieniu do FPC-19 przypominam, że Fundusz ten nie posiada własnych źródeł finansowania i zwiększanie jego zobowiązań będzie skutkować zwiększeniem jego zadłużenia" - napisał też Karbownik.

    Wiceminister wskazał ponadto, że projekt przewiduje też koszty, które nie są uwzględnione w OSR, w wysokości około 1,8 mld zł.

    "Dotyczą one zwiększenia wydatków na tzw. ustawę PRĄD1 o 1,03 mld zł (ustawa ta w ogóle nie jest uwzględniona w OSR) oraz w wyższych o 0,8 mld zł wydatkach na rekompensaty dla przedsiębiorstw energetycznych, o których mowa w tzw. ustawie PRĄD2. Sprawiają one, że koszty projektu w latach 2024-25 nie wynoszą, tak jak to wykazano w OSR 6,3 mld zł, lecz 8,1 mld zł - kwestia ta wymaga wyjaśnienia, przedstawienia dodatkowych wyliczeń oraz ujednolicenia treści dokumentów" - stwierdził w uwagach.

    Rząd opublikował projekt ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, w którym założono przedłużenie obowiązywania ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych na II poł. tego roku. Jednak cena ta ma wynieść 500 zł/MWh wobec obecnie obowiązującej ceny maksymalnej w wysokości 412 zł/MWh netto (do określonych limitów). Cena maksymalna będzie obowiązywać wszystkie gospodarstwa domowe, bez limitu zużycia.

    Cena maksymalna za energię elektryczną dla jednostek samorządu terytorialnego (JST) oraz podmiotów użyteczności publicznej (szkoły, szpitale, żłobki itd.), a także dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców (MŚP) zostanie utrzymana w II poł. br. na dotychczasowym poziomie 693 zł/MWh.

    W planowanym projekcie mają znaleźć się przepisy o wprowadzeniu bonu energetycznego - będzie on "świadczeniem pieniężnym dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym".

    Mechanizm maksymalnej ceny dostawy ciepła zostanie przedłużony do 30 czerwca 2025 r., z tym że ceny dostaw zostaną powiększone maksymalnie o 15% od 1 lipca 2024 r. oraz o 30% od 1 stycznia 2025 r., podano w ocenie skutków regulacji (OSR) projektu. Mechanizm maksymalnych cen za dostawy paliw gazowych zostanie utrzymany do końca tego roku.

    Łącznie wydatki sektora finansów publicznych z tytułu projektowanej ustawy wyniosą: 4,57 mld zł w 2024 r. (w tym z budżetu państwa: 1,27 mld zł) oraz 1,75 mld zł w 2025 r. (w tym z budżetu państwa: 0,32 mld zł), wskazano w OSR. Dotacja celowa z budżetu państwa na bony energetyczne wyniesie w br. 1,27 mld zł, maksymalny limit rekompensat dla przedsiębiorstw energetycznych związanych z ceną maksymalną za energię elektryczną to 2,1 mld zł w br.

    (ISBnews)

  • 22.04, 08:49MKiŚ: Decyzja, co dalej z mrożeniem cen energii - przy kolejnej ustawie budżetowej 

    Warszawa, 22.04.2024 (ISBnews) - Rząd podejmie dalsze decyzje w kwestii mrożenia cen energii elektrycznej poza koniec 2024 r. podczas prac nad projektem przyszłorocznej ustawy budżetowej, zapowiedziała minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.

    "Na ten moment planujemy drugą połowę roku, a kolejny rok będzie planowany wraz z ustawą budżetową. Teraz jesteśmy w dość nietypowym czasie, bo jesteśmy w połowie roku, ale przy kolejnej ustawie budżetowej, oczywiście, trzeba będzie podejmować kolejne decyzje" - powiedziała Hennig-Kloska w TVN24.

    Rząd opublikował projekt ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, w którym założono przedłużenie obowiązywania ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych na II poł. tego roku. Jednak cena ta ma wynieść 500 zł/MWh wobec obecnie obowiązującej ceny maksymalnej w wysokości 412 zł/MWh netto (do określonych limitów). Cena maksymalna będzie obowiązywać wszystkie gospodarstwa domowe, bez limitu zużycia.

    Cena maksymalna za energię elektryczną dla jednostek samorządu terytorialnego (JST) oraz podmiotów użyteczności publicznej (szkoły, szpitale, żłobki itd.), a także dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców (MŚP) zostanie utrzymana w II poł. br. na dotychczasowym poziomie 693 zł/MWh.

    W planowanym projekcie mają znaleźć się przepisy o wprowadzeniu bonu energetycznego - będzie on "świadczeniem pieniężnym dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym".

    Mechanizm maksymalnej ceny dostawy ciepła zostanie przedłużony do 30 czerwca 2025 r., z tym że ceny dostaw zostaną powiększone maksymalnie o 15% od 1 lipca 2024 r. oraz o 30% od 1 stycznia 2025 r., podano w ocenie skutków regulacji (OSR) projektu. Mechanizm maksymalnych cen za dostawy paliw gazowych zostanie utrzymany do końca tego roku.

    Ekonomiści oszacowali wysokość podwyżki cen (przy założeniu, że opłata dystrybucyjna, stanowiąca niemal połowę rachunku za prąd, pozostanie niezmieniona - w projekcie i wypowiedziach przedstawicieli rządu nie było informacji na temat tej kwestii). Według ING Banku Śląskiego, rachunek za prąd wzrośnie o 13%, zaś wyższa cena maksymalna podbije inflację konsumencką o 0,6 pkt proc.; według mBanku, rachunek wzrośnie o 11-13%; według PKO Banku Polskiego - o 10-13%.

    Łącznie wydatki sektora finansów publicznych z tytułu projektowanej ustawy wyniosą: 4,57 mld zł w 2024 r. (w tym z budżetu państwa: 1,27 mld zł) oraz 1,75 mld zł w 2025 r. (w tym z budżetu państwa: 0,32 mld zł), wskazano w OSR. Dotacja celowa z budżetu państwa na bony energetyczne wyniesie w br. 1,27 mld zł, maksymalny limit rekompensat dla przedsiębiorstw energetycznych związanych z ceną maksymalną za energię elektryczną to 2,1 mld zł w br.

    (ISBnews)

  • 19.04, 11:19Projekt ws. raportowania nt. ESG zakłada 8,72 mld zł kosztów dużych firm w 10 lat 

    Warszawa, 19.04.2024 (ISBnews) - Projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministerstwo Finansów do uzgodnień międzyresortowych, zakłada rozszerzenie - zgodnie z unijnymi wymogami - grona przedsiębiorstw objętych sprawozdawczością w zakresie zrównoważonego rozwoju (ESG); nowe regulacje obejmą m.in. duże firmy, których koszty związane z nowymi wymogami wyniosą 8 721,6 mln zł w ciągu 10 lat, podano w ocenie skutków regulacji (OSR).

    Projekt ma na celu implementację do krajowego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2023/2775 w odniesieniu do dostosowania kryteriów wielkości przedsiębiorstwa dla mikro-, małych, średnich i dużych jednostek lub grup (tzw. dyrektywy delegowanej).

    "Kluczowym celem dyrektywy 2022/2464 jest zapewnienie, aby większa grupa przedsiębiorstw raportowała istotne, porównywalne i wiarygodne informacje nt. zrównoważonego rozwoju - w większym stopniu użyteczne dla inwestorów i innych interesariuszy. Jest to m.in. niezbędne do realizacji celu, jakim jest zmiana przepływu kapitałów w kierunku finansowania przedsiębiorstw rozwijających się w sposób zrównoważony lub dążących do takiej transformacji. Zmiany prawne w tym zakresie wpisują się w szersze działania mające na celu przekształcenie UE w nowoczesną, oszczędną i konkurencyjną gospodarkę o zerowym poziomie emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 r." - czytamy w OSR.

    Z kolei przyjęta przez Komisję Europejską w dniu 17 października 2023 r. dyrektywa delegowana podnosi co do zasady o 25% progi finansowe definiujące poszczególne kategorie jednostek (mikro-, małe, średnie i duże jednostki). Przynależność do danej kategorii jednostek ma bezpośredni wpływ m.in. na możliwość (bądź jej brak) korzystania z uproszczeń sprawozdawczych przewidzianych dyrektywą o rachunkowości (dyrektywa 2013/34/UE) czy na obowiązek (lub jego brak) badania sprawozdań finansowych, dodano.

    "Dyrektywa 2022/2464 wprowadza istotne zmiany w sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, które będą podlegały wdrożeniu do prawa krajowego:

    a) rozszerzony zakres jednostek zobowiązanych do raportowania - obejmie: 1. wszystkie duże jednostki, 2. jednostki będące jednostką dominującą dużej grupy kapitałowej, 3. małe i średnie jednostki dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym (z wyłączeniem notowanych mikroprzedsiębiorstw) oraz 4. spełniające określone warunki i kryteria wielkości jednostki zależne i oddziały z siedzibą w państwie członkowskim UE, których odpowiednio jednostka dominująca najwyższego szczebla lub jednostka samodzielna podlega przepisom prawa państwa trzeciego, a jej przychód netto ze sprzedaży wygenerowany w UE przekracza 150 mln euro;

    b) rodzaj standardu raportowania - nastąpi odejście od dotychczasowej dowolności w wyborze standardów raportowania na rzecz obowiązkowo stosowanych Europejskich Standardów Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju;

    c) poszerzony zakres raportowanych informacji - informacje nt. kwestii zrównoważonego rozwoju z obszaru środowiskowego, społecznego (w tym praw człowieka) oraz ładu korporacyjnego będą bardziej szczegółowe niż dotychczas;

    d) forma/ miejsce raportowania - informacje będą prezentowane obowiązkowo w odrębnej sekcji w ramach sprawozdania z działalności jednostki;

    e) weryfikacja sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju […];

    f) digitalizacja - sprawozdania z działalności jednostek raportujących informacje o zrównoważonym rozwoju będą obowiązkowo sporządzane w formacie XHTML, a odrębna sekcja nt. zrównoważonego rozwoju oznakowana będzie w formacie in-line XBRL, co ułatwi maszynowy odczyt i analizę danych nt. zrównoważonego rozwoju" - czytamy dalej.

    Jednostki zobowiązane do sporządzenia sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju to:

    a) duże jednostki (tj. jednostki, które przekraczają dwie z trzech poniższych wielkości: 250 osób średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty, 85 mln zł sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego lub 170 mln zł przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy) - 3 460 (w przybliżeniu), w tym 83 instytucje finansowe

    b) jednostki będące jednostką dominującą dużej grupy kapitałowej - 960 (w przybliżeniu), w tym 18 instytucji finansowych

    c) małe i średnie jednostki dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym - 112 (w przybliżeniu), w tym 35 instytucji finansowych

    d) małe i niezłożone instytucje określone w art. 4 ust. 1 pkt 145 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 - 5

    e) jednostki zależne, których jednostka dominująca najwyższego szczebla podlega przepisom prawa państwa trzeciego - kilkadziesiąt (w przybliżeniu), w tym 15 instytucji finansowych

    Skutki wdrożenia nowych przepisów dla dużych przedsiębiorstw (łącznie wszystkich objętych obowiązkiem) wyniosą 152,2 mln zł w 2024 r., 1 003,2 mln zł w 2025 r. i łącznie 8 721,6 mln zł w latach 2024-2034); z kolei dla sektora MŚP (z wyłączeniem jednostek mikro) - 12,2 mln zł w 2026 r. i łącznie 91 mln zł w latach 2026-2034, wymieniono w OSR.

    Państwa członkowskie zobowiązane są do transpozycji postanowień dyrektywy 2022/2464 do 6 lipca 2024 r.

    (ISBnews)

  • 18.04, 14:18Mechanizm cen maks. gazu bez zmian do końca br., łączny koszt rekompensat: 0,2 mld zł 

    Warszawa, 18.04.2024 (ISBnews) - Mechanizm maksymalnych cen za dostawy paliw gazowych zostanie utrzymany do końca tego roku, zaś łączny koszt rekompensat związanych z tym rozwiązaniem wyniesie 0,2 mld zł, podano w ocenie skutków regulacji (OSR) projektu ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

    "Obecna obserwacja sytuacji wskazuje na zasadność odchodzenia od stosowania mechanizmów interwencyjnych i powracania do modelu funkcjonowania rynku energii sprzed kryzysu. Niemniej, odchodzenie od wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła musi być realizowane w sposób stopniowy, uwzględniający przede wszystkim sytuację gospodarstw domowych, które w największym stopniu odczuwają wzrost rachunków za te media. Z tego powodu proponuje się wprowadzenie zmodyfikowanych działań osłonowych dla energii elektrycznej i paliw gazowych również na drugą połowę 2024 r., a dla ciepła - obejmujących drugą połowę 2024 r. i pierwszą połowę 2025 r." - czytamy w OSR.

    Celem projektowanych przepisów jest zapewnienie do 31 grudnia 2024 r. dostaw paliw gazowych na stabilnym, akceptowalnym dla odbiorców poziomie cenowym, podkreślono.

    "Projektowane zmiany zakładają:

    •             zmianę ceny maksymalnej paliw gazowych do poziomu taryfy dla paliw gazowych zatwierdzonej dla przedsiębiorstwa energetycznego, o którym mowa w art. 62c ust. 1 ustawy - Prawo energetyczne lub na poziomie taryfy dla obowiązującej dla tego przedsiębiorstwa w dniu 1 stycznia 2022 r.;

    •             modyfikację systemu rekompensat dla sprzedawców paliw gazowych stosujących cenę maksymalną dla odbiorców końcowych objętych taryfą;

    •             rekalkulację taryfy przedsiębiorstwa energetycznego, o którym mowa w art. 62c ust. 1 ustawy - Prawo energetyczne oraz mechanizm rozliczenia zysków lub strat związanych z skróceniem obowiązywania obecnej taryfy;

    •             zmiany terminów dla przedsiębiorstw energetycznych, które wynikają z przedłużenia dodatkowej ochrony dla niektórych odbiorców paliw gazowych do 31 grudnia 2024 r." - czytamy dalej w OSR.

    Rekompensaty dla przedsiębiorstw energetycznych z związku z ceną maksymalną za paliwa gazowe zostały ustalone na (maksymalnie) 0,2 mld zł; w tym w 2024 r. 0,1 mld zł i w 2025 r. 0,1 mld zł.

    Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, rząd chce przyjąć projekt ustawy w II kwartale br.

    (ISBnews)

  • 18.04, 13:53Dotacja na bony energ. to 1,27 mld zł, rekompensaty za cenę max. energii: 2,1 mld zł w br. 

    Warszawa, 18.04.2024 (ISBnews) - Dotacja celowa z budżetu państwa na bony energetyczne wyniesie w br. 1,27 mld zł, maksymalny limit rekompensat dla przedsiębiorstw energetycznych związanych z ceną maksymalną za energię elektryczną to 2,1 mld zł w br., podano w ocenie skutków regulacji (OSR) projektu ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

    "Proponowany maksymalny limit wydatków na rozwiązania zawarte w projekcie to 6,333 mld zł, z tego:

    - dotacja celowa na bony energetyczne: 1,6 mld zł; w tym w 2024 r. - 1,27 mld zł, w 2025 r. - 0,32 mld zł, w 2026 r. - 2 mln zł, w latach 2027-2034 - 1 mln zł rocznie.

    - zmiana taryf obrotu energią elektryczną: 0 zł.

    - cena maksymalna za energię elektryczną (rekompensaty dla przedsiębiorstw energetycznych) z tytułu stosowania ceny maksymalnej 500 zł/MWh dla gospodarstw domowych oraz 693 zł/MWh wobec jednostek samorządu terytorialnego oraz podmiotów użyteczności publicznej: 3,083 mld zł, w tym w 2024 r. - 2,1 mld zł, w 2025 r. - 0,983 mld zł.

    - cena maksymalna za paliwa gazowe (rekompensaty dla przedsiębiorstw energetycznych): 0,2 mld zł; w tym w 2024 r. 0,1 mld zł i w 2025 r. 0,1 mld zł.

    - wyrównania dla przedsiębiorstw energetycznych w zakresie sprzedaży ciepła: 1,45 mld zł, w tym w 2024 r. - 1,1 mld zł, w 2025 r. - 0,35 mld zł" - czytamy w OSR.

    Przedstawione rozwiązania zgodnie z funkcjonującymi mechanizmami zakładają, że część z kosztów związanych z funkcjonowaniem mechanizmów w II połowie 2024 r. będzie poniesiona w 2025 r., co wynika np. z terminów rozliczenia wypłaconej rekompensaty oraz rekompensat należnych za stosowanie cen i stawek określonych w ustawach w miesiącach listopad i grudzień 2024 r., wskazano także.

    "Środki na wypłatę bonów energetycznych pochodzić będą z budżetu państwa. Środki na rekompensaty i wyrównania dla przedsiębiorstw energetycznych pochodzić będą z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19" - czytamy dalej.

    Łącznie wydatki sektora finansów publicznych z tytułu projektowanej ustawy wyniosą: 4,57 mld zł w 2024 r. (w tym z budżetu państwa: 1,27 mld zł) oraz 1,75 mld zł w 2025 r. (w tym z budżetu państwa: 0,32 mld zł), wskazano w OSR.

    Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, w projekcie, który rząd chce przyjąć w II kwartale br., założono przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych. Cena przewidziana na II poł. 2024 r. ma wynieść 500 zł/MWh wobec obecnie obowiązującej ceny maksymalnej w wysokości 412 zł/MWh netto (do określonych limitów). Cena maksymalna będzie obowiązywać wszystkie gospodarstwa domowe, bez limitu zużycia.

    (ISBnews)

  • 18.04, 13:47Cena max. energii elektr. dla JST i podmiotów użytecz. publ., MŚP to 693 zł/MWh w II półr. 

    Warszawa, 18.04.2024 (ISBnews) - Cena maksymalna za energię elektryczną dla jednostek samorządu terytorialnego (JST) oraz podmiotów użyteczności publicznej (szkoły, szpitale, żłobki itd.), a także dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców (MŚP) zostanie utrzymana w II poł. br. na dotychczasowym poziomie 693 zł/MWh, podano w projekcie ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

    "W projekcie ustawy zawarto przepisy przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych. Cena ta obowiązywać będzie w drugiej połowie 2024 r. i ma być ustalona na poziomie 500 zł/MWh. Ponadto w II połowie 2024 r. przewiduje się utrzymanie obowiązującej w I połowie 2024 r. ceny maksymalnej na poziomie 693 zł/MWh dla jednostek samorządu terytorialnego (JST) oraz podmiotów użyteczności publicznej (szkoły, szpitale, żłobki etc.), a także dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców (MŚP). Za stosowanie ceny maksymalnej przedsiębiorstwa energetyczne otrzymają rekompensaty" - czytamy w ocenie skutków regulacji (OSR) projektu.

    Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, w projekcie, który rząd chce przyjąć w II kwartale br., założono przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych. Cena przewidziana na II poł. 2024 r. ma wynieść 500 zł/MWh wobec obecnie obowiązującej ceny maksymalnej w wysokości 412 zł/MWh netto (do określonych limitów). Cena maksymalna będzie obowiązywać wszystkie gospodarstwa domowe, bez limitu zużycia.

    (ISBnews)

  • 18.04, 13:36MFiPR: W konsultacjach zmian KPO najbardziej interesowały mobilność i transformacja energ. 

    Warszawa, 18.04.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) zebrało ponad 1000 uwag w trakcie konsultacji publicznych rewizji Krajowego Planu Odbudowy (KPO); największe zainteresowanie zyskały komponenty: zielona inteligentna mobilność oraz zielona transformacja energetyczna, poinformowała szefowa resortu Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

    "Konsultacje publiczne rewizji #KPO, które właśnie zakończyliśmy, cieszyły się dużym zainteresowaniem ze strony wielu podmiotów - samorządów, osób prywatnych, organizacji pozarządowych i środowiska biznesu. Zebraliśmy ponad 1000 uwag od zainteresowanych stron" - powiedziała Pełczyńska-Nałęcz na 3. posiedzeniu Komitetu Monitorującego KPO, cytowana na profilu resortu na platformie X (dawniej Twitter).

    "Największe zainteresowanie zyskały dwa komponenty #KPO. Pierwszy to zielona inteligentna mobilność. Drugi to zielona transformacja energetyczna, czyli wszystko to, co jest bardzo ważnym elementem #KPO, a z drugiej strony istotnym kierunkiem zmian rozwojowych" - dodała minister.

    Spośród wszystkich zebranych uwag i rekomendacji resort uwzględnił m.in. te, które dotyczą:

    * opieki zdrowotnej - w zakresie modernizacji infrastruktury podmiotów medycznych, gdzie wpisane zostaną wysokospecjalistyczne szpitale regionalne oraz centra wsparcia badań klinicznych także w małych ośrodkach;

    * sektora rolnego - w zakresie wsparcia edukacji cyfrowej w rolnictwie 4.0;

    * obszaru przedsiębiorczości w sektorze rolno-przetwórczym - możliwość modernizacji i inwestycji w laboratoria mobilne;

    * wsparcia #JST, przenosząc z obszaru pożyczkowego do grantowego opiekę długoterminową i geriatryczną w szpitalach powiatowych, wymieniła także.

    W połowie marca Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) poinformowało o rozpoczęciu konsultacji publicznych rewizji; resort zaproponował w nim zmiany w 11 reformach i 22 inwestycjach.

    Na 18 kwietnia br. zapowiadano 3. posiedzenie Komitetu Monitorującego KPO, na którym miał zostać omówiony proces konsultacji społecznych oraz przedstawione stanowisko rządu do zgłoszonych w trakcie konsultacji uwag i propozycji do rewizji KPO.

    Ministerstwo wyjaśniało wcześniej, że po tym posiedzeniu KM KPO projekt dokumentacji zostanie przekazany do akceptacji Rady Ministrów. Formalne wysłanie rewizji KPO do KE nastąpi w ostatniej dekadzie kwietnia br. Zmieniona decyzja wykonawcza Rady UE, która zatwierdzi zmiany w KPO, planowana jest do przyjęcia przez ECOFIN 16 lipca br.

    Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) określa cele związane z odbudową i tworzeniem odporności społeczno-gospodarczej Polski po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 oraz służące ich realizacji reformy strukturalne i inwestycje. Stanowi podstawę ubiegania się o wsparcie z europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility - RRF). Horyzont czasowy realizacji programu zamyka się z końcem sierpnia 2026 r.

    Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności dla Polski to 56 inwestycji i 55 reform. Otrzymamy z KPO 59,8 mld euro (268 mld zł), w tym 25,27 mld euro (113,28 mld zł) w postaci dotacji i 34,54 mld euro (154,81 mld zł) w formie preferencyjnych pożyczek.

    (ISBnews)

  • 17.04, 11:03MKiŚ: Jest przestrzeń na rynku do obniżki taryf na energię elektryczną 

    Warszawa, 17.04.2024 (ISBnews) - Na rynku jest przestrzeń na obniżki taryf na energię, poinformowała minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.

    "Oceniamy, że jest ogromna przestrzeń na rynku do obniżki taryf na energię elektryczną, czas by spółki przestały generować nadzwyczajne zyski" - powiedziała Hennig-Kloska podczas konferencji prasowej.

    W projekcie ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, który rząd chce przyjąć w II kwartale br. założono przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energie elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, podano w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Jednak cena przewidziana na II poł. 2024 r. ma wynieść 500 zł/MWh wobec obecnie obowiązującej ceny maksymalnej w wysokości 412 zł/MWh netto (do określonych limitów).

    Minister podkreśliła wcześniej podczas konferencji, że cena maksymalna będzie obowiązywać wszystkie gospodarstwa domowe, bez limitu zużycia.

    Do końca czerwca br. obowiązują przepisy, według których maksymalna cena energii elektrycznej została ustalona na 412 zł/MWh netto do limitu zużycia, który wynosi odpowiednio: 1,5 MWh dla wszystkich gospodarstw domowych, 1,8 MWh - dla gospodarstw domowych z osobami z niepełnosprawnościami oraz 2 MWh - dla rodzin z Kartą Dużej Rodziny oraz dla rolników.

    Projektowane przepisy nakładają na przedsiębiorstwa energetyczne obowiązek przedłożenia do zatwierdzenia prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki (URE) zmiany taryfy z okresem jej obowiązywania nie krótszym niż do dnia 31 grudnia 2025 r.

    Według wpisu w wykazie prac rządowych, przewidywane jest także wprowadzenie bonu energetycznego, który będzie świadczeniem pieniężnym dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2 500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym albo 1 700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.

    Według założeń do projektu, ceny gazu mają pozostać zamrożone do końca 2024 r., a ceny ciepła - do połowy 2025 r.

    Według ostatnich szacunków Narodowego Banku Polskiego (NBP) inflacja konsumencka zmieści się pomiędzy 3,9% r/r (w sytuacji zachowania obecnie obowiązujących tarcz antyinflacyjnych), a 7,5% (w przypadku ich całkowitego zniesienia) na koniec bieżącego roku. W marcu inflacja konsumencka wyniosła 2% r/r (wobec 2,8% r/r w lutym).

    (ISBnews)

  • 17.04, 10:47MKiŚ: Projektem dot. podwyżki ceny max. za energię zajmie się dziś Komitet Stały RM 

    Warszawa, 17.04.2024 (ISBnews) - Projektem ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (który wprowadza m.in. wzrost ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców w gospodarstwach domowych do 500 zł/ MWh) zajmie się dziś Komitet Stały Rady Ministrów, poinformowała minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska. Minister podkreśliła, że cena maksymalna będzie obowiązywać wszystkie gospodarstwa domowe, bez limitu zużycia.

    "Projekt ustawy o bonie energetycznym zostanie dziś rozpatrzony przez Komitet Stały Rady Ministrów. Zobaczymy, jakie będą jego dalsze losy" - powiedziała Hennig-Kloska podczas konferencji prasowej.

    "Cena maksymalna energii na poziomie 500 zł będzie dotyczyła wszystkich gospodarstw domowych i będzie dotyczyła pełnego zużycia, bez żadnych limitów" - podkreśliła minister.

    W projekcie ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, który rząd chce przyjąć w II kwartale br. założono przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energie elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, podano w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Jednak cena przewidziana na II poł. 2024 r. ma wynieść 500 zł/MWh wobec obecnie obowiązującej ceny maksymalnej w wysokości 412 zł/MWh netto (do określonych limitów).

    Do końca czerwca br. obowiązują przepisy, według których maksymalna cena energii elektrycznej została ustalona na 412 zł/MWh netto do limitu zużycia, który wynosi odpowiednio: 1,5 MWh dla wszystkich gospodarstw domowych, 1,8 MWh - dla gospodarstw domowych z osobami z niepełnosprawnościami oraz 2 MWh - dla rodzin z Kartą Dużej Rodziny oraz dla rolników.

    Projektowane przepisy nakładają na przedsiębiorstwa energetyczne obowiązek przedłożenia do zatwierdzenia prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki (URE) zmiany taryfy z okresem jej obowiązywania nie krótszym niż do dnia 31 grudnia 2025 r.

    Według wpisu w wykazie prac rządowych, przewidywane jest także wprowadzenie bonu energetycznego, który będzie świadczeniem pieniężnym dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2 500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym albo 1 700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.

    Według założeń do projektu, ceny gazu mają pozostać zamrożone do końca 2024 r., a ceny ciepła - do połowy 2025 r.

    Według ostatnich szacunków Narodowego Banku Polskiego (NBP) inflacja konsumencka zmieści się pomiędzy 3,9% r/r (w sytuacji zachowania obecnie obowiązujących tarcz antyinflacyjnych), a 7,5% (w przypadku ich całkowitego zniesienia) na koniec bieżącego roku. W marcu inflacja konsumencka wyniosła 2% r/r (wobec 2,8% r/r w lutym).

    (ISBnews)

  • 17.04, 10:39mBank: Wzrost max. ceny energii do 500 zł/MWh podwyższy rachunek za prąd o 11-13% 

    Warszawa, 17.04.2024 (ISBnews) - Zakładany przez rząd wzrost ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców w gospodarstwach domowych do 500 zł/ MWh podniesie rachunek o 11-13% (przy założeniu braku zmian innych kosztów), prognozuje mBank.

    "Obecnie obowiązująca cena maksymalna netto to 412 zł, oznacza to zatem wzrost cen o ok. 21% za samą energię. Zakładając, że udział tego składnika w całkowitym rachunku wynosi 50-60%, wówczas można liczyć (przy założeniu braku zmian innych kosztów), iż całkowity rachunek wzrośnie o 11-13%. Takiej skali wzrost przełoży się na wzrost całej kategorii energii o nieco ponad 4%. Skala wzrostu jest zgodna z przyjętymi przez nas założeniami i z tego powodu nie wpływa na bieżącą ścieżkę prognozowanej inflacji w 2024." - czytamy w raporcie dziennym mBanku.

    W projekcie ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, który rząd chce przyjąć w II kwartale br. założono przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energie elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, podano w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Jednak cena przewidziana na II poł. 2024 r. ma wynieść 500 zł/MWh wobec obecnie obowiązującej ceny maksymalnej w wysokości 412 zł/MWh netto (do określonych limitów).

    Do końca czerwca br. obowiązują przepisy, według których maksymalna cena energii elektrycznej została ustalona na 412 zł/MWh netto do limitu zużycia, który wynosi odpowiednio: 1,5 MWh dla wszystkich gospodarstw domowych, 1,8 MWh - dla gospodarstw domowych z osobami z niepełnosprawnościami oraz 2 MWh - dla rodzin z Kartą Dużej Rodziny oraz dla rolników.

    Projektowane przepisy nakładają na przedsiębiorstwa energetyczne obowiązek przedłożenia do zatwierdzenia prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki (URE) zmiany taryfy z okresem jej obowiązywania nie krótszym niż do dnia 31 grudnia 2025 r.

    Według wpisu w wykazie prac rządowych, przewidywane jest także wprowadzenie bonu energetycznego, który będzie świadczeniem pieniężnym dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2 500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym albo 1 700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.

    Według założeń do projektu, ceny gazu mają pozostać zamrożone do końca 2024 r., a ceny ciepła - do połowy 2025 r.

    Według ostatnich szacunków Narodowego Banku Polskiego (NBP) inflacja konsumencka zmieści się pomiędzy 3,9% r/r (w sytuacji zachowania obecnie obowiązujących tarcz antyinflacyjnych), a 7,5% (w przypadku ich całkowitego zniesienia) na koniec bieżącego roku. W marcu inflacja konsumencka wyniosła 2% r/r (wobec 2,8% r/r w lutym).

    (ISBnews)

  • 17.04, 10:36ING BSK: Wzrost max. ceny energii doda 0,6 pkt proc. do CPI, rachunek za prąd wyższy o 13% 

    Warszawa, 17.04.2024 (ISBnews) - Zakładany przez rząd wzrost ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców w gospodarstwach domowych do 500 zł/ MWh doda ok. 0,6 pkt proc. do inflacji konsumenckiej (przy założeniu braku zmian opłat dystrybucyjnych), prognozuje ING Bank Śląski. Według ekonomistów banku, zmiana ta będzie oznaczała podwyżkę rachunku za prąd o 13%.

    "Na obecnym etapie projekt jest wciąż ogólnikowy, ale potwierdza nasze wcześniejsze oczekiwania, że w II poł. 2024 nie nastąpi skokowy wzrost cen energii dla gospodarstw domowych. Szacujemy, że wzrost ceny energii czynnej do 500/MWh zł podbije rachunki za prąd o ok. 13% (przy założeniu braku zmian opłat dystrybucyjnych), dokładając ok. 0,6 pkt proc. do inflacji. Nasz dotychczasowy scenariusz zakładał wzrost rachunku za prąd o 15%. Ostateczna skala wpływu zmian cen energii dla gospodarstw domowych na inflację będzie również uzależniona od wysokości i konstrukcji tzw. 'bonu energetycznego' oraz decyzji w sprawie wysokości opłat dystrybucyjnych" - czytamy w raporcie dziennym ING BSK.

    W projekcie ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, który rząd chce przyjąć w II kwartale br. założono przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energie elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, podano w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Jednak cena przewidziana na II poł. 2024 r. ma wynieść 500 zł/MWh wobec obecnie obowiązującej ceny maksymalnej w wysokości 412 zł/MWh netto (do określonych limitów).

    Do końca czerwca br. obowiązują przepisy, według których maksymalna cena energii elektrycznej została ustalona na 412 zł/MWh netto do limitu zużycia, który wynosi odpowiednio: 1,5 MWh dla wszystkich gospodarstw domowych, 1,8 MWh - dla gospodarstw domowych z osobami z niepełnosprawnościami oraz 2 MWh - dla rodzin z Kartą Dużej Rodziny oraz dla rolników.

    Projektowane przepisy nakładają na przedsiębiorstwa energetyczne obowiązek przedłożenia do zatwierdzenia prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki (URE) zmiany taryfy z okresem jej obowiązywania nie krótszym niż do dnia 31 grudnia 2025 r.

    Według wpisu w wykazie prac rządowych, przewidywane jest także wprowadzenie bonu energetycznego, który będzie świadczeniem pieniężnym dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2 500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym albo 1 700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.

    Według założeń do projektu, ceny gazu mają pozostać zamrożone do końca 2024 r., a ceny ciepła - do połowy 2025 r.

    Według ostatnich szacunków Narodowego Banku Polskiego (NBP) inflacja konsumencka zmieści się pomiędzy 3,9% r/r (w sytuacji zachowania obecnie obowiązujących tarcz antyinflacyjnych), a 7,5% (w przypadku ich całkowitego zniesienia) na koniec bieżącego roku. W marcu inflacja konsumencka wyniosła 2% r/r (wobec 2,8% r/r w lutym).

    (ISBnews)

  • 16.04, 21:49Cena max. energii w projekcie dot. bonu energ. to 500 zł/MWh wobec obecnych 412 zł/MWh 

    Warszawa, 16.04.2024 (ISBnews) - W projekcie ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, który rząd chce przyjąć w II kwartale br. założono przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energie elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, podano w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Jednak cena przewidziana na II poł. 2024 r. ma wynieść 500 zł/MWh wobec obecnie obowiązującej ceny maksymalnej w wysokości 412 zł/MWh netto (do określonych limitów).

    "Zmiana taryf obrotu energią elektryczną. Z uwagi na stabilizację sytuacji na rynku i znaczne obniżenie cen energii notowanych na Towarowej Giełdzie Energii, w projekcie przewiduje się dokonanie zmian w obszarze dotyczącym taryf zatwierdzonych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, obowiązujących do końca 2024 r. Projektowane przepisy nakładają na przedsiębiorstwa energetyczne obowiązek przedłożenia do zatwierdzenia prezesowi URE zmiany taryfy z okresem jej obowiązywania nie krótszym niż do dnia 31 grudnia 2025 r. Zakładanym efektem będzie obniżenie poziomu cen energii elektrycznej obowiązujących w taryfach dla gospodarstw domowych" - czytamy w informacji w wykazie.

    "W projekcie ustawy zawarto przepisy przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energie elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych. Cena ta obowiązywać będzie w drugiej połowie 2024 r. i ma być ustalona na poziomie 500 zł/MWh. Za stosowanie ceny maksymalnej, przedsiębiorstwa energetyczne otrzymają rekompensaty" - czytamy dalej.

    Do końca czerwca br. obowiązują przepisy, według których maksymalna cena energii elektrycznej została ustalona na 412 zł/MWh netto do limitu zużycia, który wynosi odpowiednio: 1,5 MWh dla wszystkich gospodarstw domowych, 1,8 MWh - dla gospodarstw domowych z osobami z niepełnosprawnościami oraz 2 MWh - dla rodzin z Kartą Dużej Rodziny oraz dla rolników.

    W planowanym projekcie mają znaleźć się przepisy o wprowadzeniu bonu energetycznego - będzie on "świadczeniem pieniężnym dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym", podano także w informacji w wykazie.

    "Mimo zawieszenia dodatku energetycznego na mocy przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r o dodatku osłonowym (Dz. U. z 2024 r., poz. 123) beneficjentami bonu energetycznego będą nie tylko gospodarstwa domowe o niskich dochodach ale również odbiorcy wrażliwi energii elektrycznej oraz te domostwa, które dziś z uwagi na nadmetraż przypadający na osobę w zamieszkiwanym lokalu, zostały wykluczone z przyznania dodatku mieszkaniowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1335). Dotyczyć to będzie w szczególności odbiorców wrażliwych energii elektrycznej samotnie zamieszkujących domy jednorodzinne w małych miejscowościach i na wsiach, w trudnej sytuacji materialnej" - czytamy w materiale.

    Przyjęte kryteria dochodowe bonu energetycznego pozwolą w drugiej połowie 2024 roku objąć wsparciem różne grupy beneficjentów, którzy z różnych przyczyn mają trudności w pokrywaniu rachunków za energię elektryczną. Jak w przypadku dodatku osłonowego, bonem energetycznym zostaną objęci emeryci ze świadczeniem poniżej minimalnej emerytury czy emeryci i renciści ze świadczeniem równym najniższej emeryturze. Świadczenie pozwoli częściowo pokryć płatności z tytułu energii elektrycznej tym odbiorcom, którzy ze względu na niskie dochody są zagrożeni ubóstwem energetycznym, w zakresie, w jakim ubóstwo energetyczne pokrywa się z ubóstwem dochodowym. Podwyższonym wsparciem zostaną objęci ci obywatele, którzy korzystają ze źródeł ogrzewania, zasilanych energią elektryczną, jak np. pompy ciepła, czy piece akumulacyjne" - napisano także.

    Operacyjnie wdrażane zmiany nie będą wymagały nowych procedur. Weryfikacja progów dochodowych odbywa się już dzisiaj w gminach przy weryfikacji uprawnień beneficjentów do dodatku osłonowego, kwalifikacji do wsparcia w ramach Programu Czyste Powietrze (zmienią się jedynie wysokości weryfikowanych progów dochodowych), podano również.

    Zmiany przewidziane w projekcie obejmą także ceny paliw gazowych - "celem projektowanych przepisów jest zapewnienie do 31 grudnia 2024 r. dostaw paliw gazowych na stabilnym, akceptowalnym dla odbiorców poziomie cenowym", wskazano dalej.

    "Projektowane zmiany zakładają:

    - zmianę ceny maksymalnej paliw gazowych do poziomu taryfy dla paliw gazowych zatwierdzonej dla przedsiębiorstwa energetycznego, o którym mowa w art. 62c ust. 1 ustawy - Prawo energetyczne lub na poziomie taryfy dla obowiązującej dla tego przedsiębiorstwa w dniu 1 stycznia 2022 r.;

    - modyfikację systemu rekompensat dla sprzedawców paliw gazowych stosujących cenę maksymalną dla odbiorców końcowych objętych taryfą;

    - rekalkulację taryfy przedsiębiorstwa energetycznego, o którym mowa w art. 62c ust. 1 ustawy - Prawo energetyczne oraz mechanizm rozliczenia zysków lub strat związanych z skróceniem obowiązywania obecnej taryfy;

    - zmiany terminów dla przedsiębiorstw energetycznych, które wynikają z przedłużenia dodatkowej ochrony dla niektórych odbiorców paliw gazowych do 31 grudnia 2024 r." - wymieniono w informacji.

    Z kolei zmiany w zakresie rynku ciepła "mają na celu utrzymanie wsparcia dla gospodarstw domowych oraz podmiotów użyteczności publicznej przez pokrycie części należności odbiorców ciepła wobec przedsiębiorstw energetycznych prowadzących działalność niekoncesjonowaną i koncesjonowaną w zakresie wytwarzania ciepła wynikających ze wzrostu kosztów ogrzewania przez wyrównanie, w celu ograniczenia wzrostu opłat za ciepło na określonym poziomie".

    "Projektowana zmiana przepisów zakłada przedłużenie działania mechanizmu maksymalnej ceny dostawy ciepła do 30 czerwca 2025 r., co stanowi powielenie rozwiązania już zastosowanego w ustawie z dnia 7 grudnia 2023 r. o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła" - napisano w materiale.

    Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu to Ministerstwo Klimatu i Środowiska; planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów: II kwartał 2024 r., podsumowano.

    (ISBnews)

  • 12.04, 16:49UE przyjęła dyrektywę ws. poprawy charakterystyki energetycznej budynków 

    Warszawa, 12.04.2024 (ISBnews) - Unia Europejska przyjęła dyrektywę w sprawie poprawy charakterystyki energetycznej budynków, która określa ramy dla państw członkowskich mające na celu ograniczenie emisji i zużycia energii w budynkach w całej UE, od domów i miejsc pracy po szkoły, szpitale i inne budynki publiczne, podała Komisja Europejska.

    "W zmienionej dyrektywie określono ambitne cele w zakresie ograniczenia ogólnego zużycia energii w budynkach w całej UE, z uwzględnieniem specyfiki krajowej. Pozostawiono w rękach państw członkowskich, które budynki mają być ukierunkowane i jakie środki należy podjąć. Zwiększy popyt na czyste technologie produkowane w Europie oraz przyczyni się do tworzenia miejsc pracy, inwestycji i wzrostu gospodarczego" - czytamy w komunikacie.

    "Każde państwo członkowskie przyjmie własną krajową ścieżkę redukcji średniego zużycia energii pierwotnej w budynkach mieszkalnych o 16% do 2030 r. i o 20-22 % do 2035 r. W przypadku budynków niemieszkalnych będą musiały do 2030 r. przeprowadzić renowację 16% budynków o najgorszej charakterystyce energetycznej, a do 2033 r. - 26% budynków o najgorszej charakterystyce energetycznej. Państwa członkowskie będą miały możliwość zwolnienia z tych obowiązków niektórych kategorii budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, w tym budynków zabytkowych lub domów wakacyjnych" - czytamy dalej.

    Dyrektywa wymaga utworzenia punktów kompleksowej obsługi w zakresie doradztwa w zakresie renowacji budynków, a przepisy dotyczące finansowania publicznego i prywatnego sprawią, że renowacja stanie się bardziej przystępna cenowo i wykonalna.

    Zmieniona dyrektywa zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wejdzie w życie w najbliższych tygodniach. Następnie państwa członkowskie będą musiały ją transponować do prawa krajowego, wskazano także.

    Budynki odpowiadają za około 40% zużycia energii w UE, ponad połowę zużycia gazu w UE (głównie poprzez ogrzewanie, chłodzenie i ciepłą wodę użytkową) oraz 35% emisji gazów cieplarnianych związanych z energią. Obecnie około 35% budynków w UE ma ponad 50 lat, a prawie 75% budynków jest nieefektywnych energetycznie. Jednocześnie średni roczny wskaźnik renowacji wynosi ok. 1%.

    (ISBnews)

  • 11.04, 16:47PE przyjął reformę unijnego rynku energii elektrycznej dot. m.in. 'kontraktów różnicowych' 

    Warszawa, 11.04.2024 (ISBnews) - Parlament Europejski przyjął reformę unijnego rynku energii elektrycznej, celem przekształcenia go "w bardziej przystępny cenowo i przyjazny dla konsumentów", podał Parlament. Nowe przepisy wprowadzają m.in. "kontrakty różnicowe" zachęcające do inwestycji energetycznych. Ponadto UE będzie uprawniona do ogłoszenia regionalnego lub ogólnounijnego kryzysu cen energii elektrycznej.

    Przepisy, składające się z rozporządzenia i dyrektywy już uzgodnionej z Radą, zostały przyjęte odpowiednio 433 głosami za, 140 przeciw i 15 wstrzymującymi się oraz 473 głosami do 80, przy 27 wstrzymujących się.

    "Prawo będzie chronić konsumentów przed niestabilnymi cenami. Posłowie zapewnili, że będą oni mieli prawo dostępu do umów ze stałą lub dynamiczną ceną i otrzymają ważne informacje na temat opcji, które podpisują. Dostawcy nie będą mogli jednostronnie zmieniać warunków umowy" - czytamy w komunikacie.

    Nowe przepisy przewidują tzw. "kontrakty różnicowe" (Contracts for Difference, CfD) lub równoważne systemy o takich samych skutkach, aby zachęcić do inwestycji w energię.

    "W ramach CfD organ publiczny rekompensuje producentowi energii zbyt gwałtowny spadek cen rynkowych, ale pobiera od niego płatności, jeśli ceny są zbyt wysokie. Wykorzystanie CfD będzie dozwolone we wszystkich inwestycjach w nową produkcję energii elektrycznej, zarówno z energii odnawialnej, jak i jądrowej" - wskazano w informacji.

    Określono ponadto mechanizm ogłaszania kryzysu cen energii elektrycznej. W sytuacji bardzo wysokich cen i pod pewnymi warunkami UE może ogłosić regionalny lub ogólnounijny kryzys cen energii elektrycznej, umożliwiając państwom członkowskim podjęcie tymczasowych środków w celu ustalenia cen energii elektrycznej dla MŚP i energochłonnych konsumentów przemysłowych.

    "Reforma ta stawia obywateli na czele projektowania rynku energii elektrycznej. Tekst zawiera środki mające na celu ochronę obywateli, zwłaszcza tych najbardziej narażonych, a także przyspieszenie wdrażania odnawialnych źródeł energii. Parlament poczynił krok naprzód w kierunku demokratyzacji energetyki, tworząc projekt rynku, który stanowi odpowiedź na niepowodzenia ujawnione przez kryzys energetyczny. Wszyscy konsumenci, w tym mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, będą mieli dostęp do długoterminowych, przystępnych i stabilnych cen" - powiedział główny eurodeputowany Nicolás González Casares, cytowany w komunikacie.

    Po zatwierdzeniu przez Parlament, Rada musi również formalnie przyjąć przepisy, aby stały się obowiązującym prawem.

    (ISBnews)

  • 11.04, 10:22MKiŚ: Ustawa dot. ograniczenia cen energii będzie obowiązywać w II poł. 2024 i I poł. 2025 

    Warszawa, 11.04.2024 (ISBnews) - Planowana ustawa mająca na celu ograniczenie skutków wzrostów cen energii będzie obowiązywać w II poł. 2024 i I poł. 2025, zapowiedziała wiceminister klimatu i środowiska Urszula Zielińska.

    "Nowa ustawa [...] obejmie drugą połowę tego roku i pierwszą połowę roku 2025. Dzięki tym działaniom z jednej strony przywracamy transparentny, normalny rynek energii" - powiedziała Zielińska w Sejmie.

    "W pierwszej połowie, do końca czerwca jesteście państwo całkowicie chronieni i bezpieczni. W drugiej połowie tego roku i pierwszej połowie następnego roku […] wprowadzamy kolejne mechanizmy osłonowe, tak żeby powoli wrócić do równowagi rynkowej, ale systemowymi rozwiązaniami - ochronić tych którzy tego będą potrzebować i jednocześnie długotrwale stabilizujemy rynek energii, ceny energii poprzez przyspieszenie OZE" - dodała wiceminister.

    Poinformowała też, że projekt ustawy przewiduje cztery mechanizmy chroniące odbiorców.

    "Po pierwsze, dodatkową możliwość rekalkulacji taryfy za energię elektryczną i gazu w połowie tego roku w celu obniżenia taryfy. Drugie - cenę maksymalną energii elektrycznej dla gospodarstw domowych i mechanizm ograniczający wzrost cen ciepła. Ale również […] rozwiązanie systemowe: bon energetyczny o wysokości od 300 do 600 zł dla trzech i pół miliona odbiorców wrażliwych dochodowo" - wymieniła Zielińska.

    Wcześniej dziś minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że ustawa dotycząca cen energii na II półrocze br. trafi pod obrady Sejmu w tym miesiącu. Wskazała, że jeśli chodzi o nowe naliczanie ceny energii, to "będzie stabilnie będzie akceptowalnie".

    Podtrzymała plany wsparcia najuboższych poprzez przyznanie bonu, którym zostanie objętych ok. 3,5 mln gospodarstw domowych. Podtrzymała też wcześniejsze wypowiedzi, że uzyskanie bonu energetycznego będzie warunkowane kryterium dochodowym "inne dla gospodarstw jednoosobowych, inne dla gospodarstw wieloosobowych - będziemy to przeliczać na osobę w rodzinie.

    W połowie marce prezes Urząd Regulacji Energetyki (URE) Rafał Gawin informował, że Urząd rozmawia z rządem na temat dalszego postępowania w kwestii osłon na rynku energii elektrycznej, gazu i ciepła, a z rozważanych propozycji wynika, że po zmianach (od 1 lipca) na pewno nie będzie "istotnych, drastycznych" wzrostów cen.

    Według projekcji Narodowego Banku Polskiego (NBP) w scenariuszu zakładającym wycofanie działań antyinflacyjnych przez rząd wzrost cen energii może przejściowo przekroczyć 20% r/r.

    Analitycy szacują wzrost cen rachunku za energię od 1 lipca o 15%, a o od przyszłego roku - o 14%.

    W grudniu 2023 r. prezydent podpisał ustawę o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła. Celem ustawy jest ograniczenie w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r. wpływu podwyżek cen energii elektrycznej, gazu i ciepła na najbardziej wrażliwych odbiorców tych produktów, w tym odbiorców będących gospodarstwami domowymi, jednostkami samorządu terytorialnego, podmiotami użyteczności publicznej.

    (ISBnews)

  • 11.04, 09:28MKiŚ: Ustawa dot. mrożenia cen energii na II półr. br. trafi do Sejmu w tym miesiącu 

    Warszawa, 11.04.2024 (ISBnews) - Ustawa dotycząca mrożenia cen energii na II półrocze br. trafi pod obrady Sejmu w tym miesiącu, zapowiedziała minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska. Wskazała, że jeśli chodzi o nowe naliczanie ceny energii, to "będzie stabilnie będzie akceptowalnie".

    "Przypominam, że do czasu, kiedy kończy się obowiązywanie obecnie ustawy jeszcze trochę czasu mamy. Natomiast chciałabym, żeby w kwietniu ta ustawa trafiła do Sejmu" - powiedziała Henning-Kloska w TVP Info.

    Zapytana jakiego rzędu wzrostu cen energii w rachunkach mogą oczekiwać gospodarstwa domowe odpowiedziała: "Będzie stabilnie, będzie akceptowalnie. Naprawdę nie ma co straszyć Polaków, natomiast proszę dać rządowi zakończyć pracę - wtedy będziemy prezentować ustawę jak zostanie ona przyjęta".

    "Trwają obliczenia, ale - tak jak powiedziałam - [podwyżka] to będzie naprawdę na poziomie kilkunastu pewnie, może 30 zł do rachunku" - dodała minister.

    Podtrzymała plany wsparcia najuboższych poprzez przyznanie bonu, którym zostanie objętych ok. 3,5 mln gospodarstw domowych.

    "Trzeba będzie się zwrócić o ten bon, udokumentować niższe dochody […] wypełnić oświadczenie i wniosek" - dodała Henning-Kloska.

    Podtrzymała też wcześniejsze wypowiedzi, że uzyskanie bonu energetycznego będzie warunkowane kryterium dochodowym "inne dla gospodarstw jednoosobowych, inne dla gospodarstw wieloosobowych - będziemy to przeliczać na osobę w rodzinie.

    W połowie marce prezes Urząd Regulacji Energetyki (URE) Rafał Gawin informował, że Urząd rozmawia z rządem na temat dalszego postępowania w kwestii osłon na rynku energii elektrycznej, gazu i ciepła, a z rozważanych propozycji wynika, że po zmianach (od 1 lipca) na pewno nie będzie "istotnych, drastycznych" wzrostów cen.

    Według projekcji Narodowego Banku Polskiego (NBP) w scenariuszu zakładającym wycofanie działań antyinflacyjnych przez rząd wzrost cen energii może przejściowo przekroczyć 20% r/r. 

    Analitycy szacują wzrost cen rachunku za energię od 1 lipca o 15%. 

    W grudniu 2023 r. prezydent podpisał ustawę o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła. Celem ustawy jest ograniczenie w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r. wpływu podwyżek cen energii elektrycznej, gazu i ciepła na najbardziej wrażliwych odbiorców tych produktów, w tym odbiorców będących gospodarstwami domowymi, jednostkami samorządu terytorialnego, podmiotami użyteczności publicznej.

    (ISBnews)

  • 10.04, 17:50Tusk: Jestem spokojny co do trafności diagnozy minister przemysłu dot. aktywów węglowych 

    Warszawa, 10.04.2024 (ISBnews) - Premier Donald Tusk zadeklarował, że jest spokojny co do trafności diagnozy minister przemysłu Marzeny Czarneckiej odnośnie aktywów węglowych wchodzących obecnie w skład spółek energetycznych.

    "Mam zaufanie do pani minister, to naprawdę jest bardzo kompetentna i dużo czasu poświęca - nie tylko dlatego, że siedziba Ministerstwa jest w Katowicach - ale spędziła ostatnio godziny, a nawet dziesiątki godzin na rozmowach i z menedżerami spółek odpowiedzialnych za ten sektor, i ze związkami zawodowymi, z ekspertami. Więc ja jestem spokojny co do trafności oceny, diagnozy pani minister przemysłu" - powiedział Tusk podczas konferencji prasowej w Sejmie.

    Dodał, że nie zna danych i przełożenia "tego dwugłosu" - tj. wypowiedzi minister przemysłu o resortu aktywów państwowych - na notowania spółek energetycznych na GPW oraz komentarza Ministerstwa Aktywów Państwowych (MAP) w tej sprawie. Zapowiedział, że będzie musiał przyjrzeć się sytuacji.

    Czarnecka powiedziała w rozmowie z dzisiejszą "Rzeczpospolitą", że Ministerstwo Przemysłu rozważa różne warianty "głębokiego wydzielenia" aktywów węglowych w ramach tej samej grupy energetycznej. Dodała, że resort rozmawia z prawnikami, jak ten proces przeprowadzić.

    Zapowiedziała, że następnie resort będzie rozmawiać z bankami, aby wypracować optymalny model, także dla nich do zaakceptowania, żeby finansowały zieloną transformację tychże grup energetycznych.

    Wskazała też, że Ministerstwo planuje "przypisać" kopalnie do poszczególnych elektrowni węglowych spółek energetycznych; nie podjęło decyzji co do konkretnego wydzielenia elektrowni ze spółek.

    Z kolei MAP podało dziś, że w resorcie trwają analizy dotyczące jednoznacznego wydzielenia aktywów węglowych ze spółek energetycznych.

    (ISBnews)

  • 10.04, 14:55MKiŚ przedstawi strategię dla ciepłownictwa do końca tego roku 

    Warszawa, 10.04.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) planuje przedstawić strategię dla ciepłownictwa do końca tego roku, zapowiedziała wiceminister Urszula Zielińska. Będzie ona oparta na trzech filarach: efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii (z naciskiem na magazynowanie energii) oraz transformacja cyfrowa, dodała.

    "Strategia ciepłownictwa powstanie w tym roku, do końca tego roku. Będzie wynikała ze zaktualizowanej strategii Krajowy plan na rzeczy energii i klimatu 2030, którą planujemy wypracować do lipca tego roku" - powiedziała Zielińska podczas konferencji w Senacie pt. "Ciepłownictwo przyszłości. Jak budować nowoczesny system ogrzewania mieszkań i wody dla ok. 15 mln Polaków?".

    Wyjaśniła, że "to jest dokument europejski", natomiast on już będzie obejmował ciepłownictwo, chociaż jeszcze w mniejszym zakresie.

    "Następnie - aktualizacja Polityki Energetycznej Polski. O ile pamiętam, w aktualnym dokumencie ciepłownictwo zajmuje objętość pół strony. Więc możecie państwo być spokojni o to, że chcemy się absolutnie skupić [na ciepłownictwie] znacznie bardziej - bo prawie pół Polski jest obsługiwane przez sieci ciepłownicze i tak być powinno, bo to jest nasz gigantyczny zasób i potencjał" - dodała wiceminister.

    Trzeci dokument ma "bardzo jasno" pokazać kierunki: m.in. w co inwestować, w jakie pułapki nie wpadać tak, żeby nie pozostać z kosztami osieroconymi, wskazała także.

    "Według zespołu, który pracuje nad ciepłownictwem w Ministerstwie, naszym zdaniem ta transformacja powinna być oparta o trzy filary. Po pierwsze, efektywność energetyczna; po drugie, odnawialne źródła energii - z bardzo dużym naciskiem, na […] magazynowanie energii, które może być świetnym zasobem i niskonakładowym w porównaniu z innymi technologiami i otworzyć nam nowe usługi, nowe możliwości; i transformacją cyfrową" - powiedziała Zielińska.

    Podkreśliła, że resort chce położyć nacisk po pierwsze na magazynowanie ciepła.

    "Ono jest dziś wyzwaniem, jest dużym potencjałem i widzimy konieczność budowy i wsparcia finansowania magazynowania ciepła, tak żeby ustabilizować źródła polegające na miksach. […] Dodatkowe wyzwanie to wciąż niski udział systemów efektywnych energetycznie, które już właściwie za chwilę będą jedynymi, które będą wspierane przez środki publiczne, środki europejskie. A dzisiaj tych systemów w skali kraju widzimy na razie około 20%, czyli 1/5 systemów ciepłowniczych to są systemy efektywne energetycznie i w tym kierunku musimy pracować i ten kierunek musimy wspierać, również funduszami' - dodała wiceminister.

    Przypomniała, że ciepłownictwo w Polsce obsługuje 15 mln osób, tj. ponad 6 mln gospodarstw domowych na 14 mln gospodarstw domowych ogółem.

    Podkreśliła, że ciepłownictwo wciąż jest uzależnione od węgla -  przytoczyła dane z 2022 r., według których węgiel jako paliwo miał w segmencie 66% udziału, paliwa gazowe - ok. 9%; olej - 6,5%, a OZE - ok 12% (przy czym w kongeneracji - 15%).

    "Tak więc tym kluczowym paliwem jest wciąż węgiel. Natomiast jeżeli chodzi o OZE, według moich danych, kluczowym OZE w ciepłownictwie jest biomasa stała - to pokazuje, jak dużo jeszcze mamy potencjału i jak dużo mamy możliwości" - oceniła Zielińska.

    Prezes Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie Jacek Szymczak podał w prezentacji podczas konferencji, że w Polsce są 392 koncesjonowane przedsiębiorstwa ciepłownicze. Długość sieci ciepłowniczej to 22 578,4 km. Udział kogeneracji w produkcji ciepła ogółem: 62,1%.

    Jak podaje GUS, 52,2% gospodarstw domowych w Polsce korzysta z ciepła systemowego, dodał prezes.

    (ISBnews)