ISBNewsLetter
S U B S K R Y P C J A

Zapisz się na bezpłatny ISBNewsLetter

Zachęcamy do subskrypcji naszego newslettera, w którym codziennie znajdą Państwo najważniejszą depeszę ISBnews, przegląd informacji dostępnych w naszym Portalu i kalendarium nadchodzących wydarzeń biznesowych i ekonomicznych. Subskrypcja jest bezpłatna.

* Dołączając do ISBNewsLetter'a wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. nr 144, poz. 1204). Twój adres e-mail będzie wykorzystany wyłącznie do przekazywania informacji na temat działań ISBNews i nie zostanie przekazane podmiotom trzecim. W kazdej chwili można wypisać się z listy subskrybentów klikając link na dole każdego ISBNewsLettera.

Najnowsze depesze: ISBnews Legislacja

  • 22.08, 13:26ZBP: Podwyżka CIT dla banków zwiększy stopę obciążeń fiskalnych sektora do ok. 47% w 2027 

    Warszawa, 22.08.2025 (ISBnews) - Proponowane przez Ministerstwo Finansów wprowadzenie podwyższonej stawki CIT w 2027 roku zwiększy poziom stopy obciążeń fiskalnych (SOF) sektora bankowego do blisko 47% z ponad 32,2% obecnie, zaś w kolejnych latach podwyższy ją trwale o około 3 pkt proc., ocenił prezes Związku Banków Polskich (ZBP) Tadeusz Białek. Jak szacuje Związek, zaproponowane rozwiązanie, w horyzoncie kolejnej dekady, oznacza wzrost kosztów dla sektora bankowego o ponad 20,6 mld zł.

    "Zaproponowane rozwiązanie odbiega od podobnych rozwiązań typu 'one-off tax' stosowanych w innych krajach. Ideą tego typu rozwiązań było ograniczone czasowo zwiększenie obciążeń banków w imię 'opłat solidarnościowych' w okresie lepszej koniunktury (wyższe stopy procentowe)" - powiedział Białek, cytowany w komunikacie.

    Zaproponowane przez Ministerstwo Finansów rozwiązanie nie stanowi jednorazowego zasilenia budżetu państwa na określony czas, lecz jest trwałym obciążeniem sektora bankowego bez względu na koniunkturę i sytuację banków, podkreślił.

    "Rozwiązanie to generuje najwyższy koszt (na poziomie ponad 7 mld zł) w 2026 roku, a zatem w momencie, w którym spadki stóp procentowych przekładają się na obniżenie wyników finansowych banków. Propozycja Ministerstwa Finansów, w świetle bieżącej sytuacji gospodarczej, wspiera zatem negatywnie procykliczny charakter wprowadzanych rozwiązań" - dodał prezes.

    Zaproponowane przez Ministerstwo Finansów rozwiązanie, w horyzoncie kolejnej dekady, oznacza wzrost kosztów dla sektora bankowego o ponad 20,6 mld zł, wskazano w informacji.

    W 2024 r. banki zasiliły budżet państwa kwotą 24,16 mld zł w postaci podatku dochodowego (CIT i PIT), podatku bankowego oraz dywidendy na rzecz Skarbu Państwa (co czwarta złotówka z CIT pochodziła od banków), podkreślono także.

    "Przedstawione założenia nie uwzględniają faktu spadku stóp procentowych i ich negatywnego wpływu na wyniki finansowe banków. Już dziś stopa obciążeń fiskalnych (SOF) w sektorze bankowym przekracza poziom 32,2%. Wprowadzenie podwyższonej stawki CIT w 2027 roku zwiększy jej poziom do blisko 47%, zaś w kolejnych latach podwyższy ją trwale o około 3 pkt proc." - ocenił Białek.

    Jednocześnie stwierdził, że obniżenie stawki podatku od niektórych instytucji finansowych (podatku bankowego) o 10% w 2027 roku oraz o 20% od początku 2028 roku stanowi jedynie pierwszy krok we właściwym kierunku jakim powinno być pełne przeniesienie podatku bankowego do podatku CIT, tymczasem - jak zaznaczył - brakuje chociażby zarysowania ścieżki drogowej dojścia do takiego procesu.

    "W rzeczywistości jednak obniżenie stawki podatku bankowego w żadnym stopniu nie rekompensuje wzrostu kosztów obciążeń fiskalnych po stronie sektora bankowego. Co gorsze, rozwiązanie to konstytuuje obecną, szkodliwą dla polskiej gospodarki formułę podatku bankowego penalizującą działalność kredytową, ograniczającą poziom dostępności finansowania - przede wszystkim do finansowania inwestycji" - stwierdził prezes ZBP.

    Związek zwrócił także uwagę, że istnieje potencjał do uwolnienia dodatkowych środków w sektorze bankowym, które mogłyby wesprzeć finanse publiczne - "m.in. poprzez obniżenie ponadnormatywnego wymogu wskaźnika DGS, czy systemowe rozwiązanie problemu kredytów walutowych. Regulacje nakierowane na ugody z bankami pozwoliłyby w kolejnych latach uwolnić 15-20 mld zł", wskazano w materiale.

    Wczoraj Ministerstwo Finansów zaproponowało podwyższenie stawki podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) dla banków do 30% w 2026 r. (z obecnych 19%), a następnie obniżenie jej do 26% w 2027 r. i wprowadzenie stałej stawki 23% od 2028 r. Resort szacuje, że zmiany skutkować będą zwiększeniem wpływów z podatku CIT w roku 2026 o ok. 6,5 mld zł.

    (ISBnews)

  • 21.08, 17:53MF proponuje stawkę CIT od banków na poziomie 30% w 2026, 26% w 2027 i 23% od 2028 r. 

    Warszawa, 21.08.2025 (ISBnews) - Ministerstwo Finansów zaproponowało podwyższenie stawki podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) dla banków do 30% w 2026 r. (z obecnych 19%), a następnie obniżenie jej do 26% w 2027 r. i wprowadzenie stałej stawki 23% od 2028 r., podał resort.

    W Ministerstwie Finansów trwają prace legislacyjne nad projektem podwyższającym stawkę podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) dla banków oraz obniżającym podatek od niektórych instytucji finansowych. Projekt został wpisany do wykazu prac Rady Ministrów, podano.

    "Ministerstwo Finansów zakłada, że docelowa (od 2028 r.) stawka podatku CIT dla banków wynosić będzie 23% zamiast obecnych 19%. Natomiast w latach 2026-2027 stawka tego podatku wynosiłaby odpowiednio: 30% i 26%. Resort finansów proponuje stopniową obniżkę stawki podatku od niektórych instytucji finansowych (tzw. podatku bankowego) o 10% w roku 2027 i o 20% (względem bieżącego roku) począwszy od roku 2028, celem pobudzenia akcji kredytowej" - czytamy w komunikacie.

    Ministerstwo Finansów szacuje, że zmiany skutkować będą zwiększeniem wpływów z podatku CIT w roku 2026 o ok. 6,5 mld zł.

    "Łącznie w okresie 10 lat proponowane rozwiązania mają przynieść budżetowi ponad 20 mld zł, co będzie stanowiło istotny udział sektora bankowego w finansowaniu wydatków budżetu państwa, w szczególności zwiększonych potrzeb w odniesieniu do wydatków na bezpieczeństwo i ochronę zdrowia" - czytamy dalej.

    Przewidywany termin wejścia zmian w życie to 1 stycznia 2026 r.

    (ISBnews)

  • 20.08, 12:42NGR: Publ. konsultacje rekomendacji ws. POLSTR dla emisji zmiennoproc. obligacji - do 5 IX 

    Warszawa, 20.08.2025 (ISBnews) - Publiczne konsultacje rekomendacji Narodowej Grupy Roboczej ds. reformy wskaźników referencyjnych (NGR) w zakresie zasad i sposobów stosowania indeksu referencyjnego POLSTR (lub indeksów referencyjnych z Rodziny Indeksów Składanych POLSTR) w emisjach zmiennoprocentowych papierów dłużnych zostały rozpoczęte i potrwają do 5 września br., podano na stronie Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).

    "Na rekomendację składają się dwa zalecenia dotyczące zasad naliczania płatności odsetkowych wraz z uzasadnieniem oraz dwa załączniki z opisem zalecanej i alternatywnych metod oraz z analizą porównawczą wybranych metod. Zalecenia te nie mają charakteru obligatoryjnego i mogą być stosowane na zasadzie dowolności wyboru z uwzględnieniem specyfiki konkretnych emisji. Celem rekomendacji jest wskazanie podmiotom rynku finansowego najlepszych praktyk w zakresie stosowania indeksu POLSTR do naliczania płatności odsetkowych w emisjach zmiennoprocentowych papierów dłużnych. Rekomendacja może być w przyszłości uzupełniana kolejnymi zaleceniami" - czytamy w rekomendacji.

    Wiosną KNF podała, że zaktualizowana przez Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. reformy wskaźników referencyjnych (KS NGR) mapa drogowa zastąpienia wskaźników referencyjnych WIBOR i WIBID zakłada pierwszą emisję obligacji skarbowych w oparciu o nowy wskaźnik POLSTR w grudniu br. Rozpoczęcie wprowadzania do oferty wszystkich typów produktów finansowych, w których stosowany będzie POLSTR, przewidywane jest w I poł. 2026 r.

    Przyjęcie zaktualizowanej mapy drogowej jest konsekwencją sfinalizowanego w grudniu 2024 roku przeglądu i analizy wskaźników alternatywnych typu Risk Free Rate (RFR) dla WIBOR. Proces ten zakończył się decyzją o wyborze propozycji indeksu o nazwie POLSTR (Polish Short Term Rate), bazującego na niezabezpieczonych depozytach składanych na termin O/N przez instytucje kredytowe i instytucje finansowe, jako docelowego wskaźnika referencyjnego stopy procentowej, który miałby zastąpić wskaźniki referencyjne WIBOR i WIBID.

    (ISBnews)

  • 12.08, 11:15BNP Paribas BP nie obawia się odpływu środków z banku po wprowadzeniu OKI 

    Warszawa, 12.08.2025 (ISBnews) - BNP Paribas Bank Polski nie obawia się odpływu środków klientów z banku po wprowadzeniu zapowiadanego przez Ministerstwo Finansów na połowę przyszłego roku nowego produktu inwestycyjnego - osobistego konta inwestycyjnego (OKI), poinformował prezes Przemek Gdański.

    "Jest za wcześnie, żeby precyzyjnie się do tego pytania odnosić. To jest pewien projekt, którego szczegóły nie są znane rynkowi. Natomiast na bazie wiedzy, którą dziś posiadamy, nie mamy obaw, jeśli chodzi o odpływ środków z naszego banku" - powiedział Gdański podczas konferencji prasowej, zapytany, czy bank spodziewa się odpływu środków klientów indywidualnych z depozytów i rachunków bieżących w związku z planowanym wprowadzeniem OKI.

    W ub. tygodniu Ministerstwo Finansów poinformowało, że dzięki wprowadzeniu OKI będzie można inwestować do 100 000 zł bez podatku, w tym w części oszczędnościowej do 25 000 zł. Dla środków powyżej limitu 100 000 zł obowiązywać będzie niski podatek od aktywów w wysokości 0,8-0,9% wartości inwestycji. Szef resortu Andrzej Domański mówił, że spodziewa się, iż w ciągu pierwszych 3 lat do OKI może wpłynąć ok. 100 mld zł. Realnym terminem wprowadzenia konta jest połowa 2026 r.

    (ISBnews)

  • 25.07, 07:35Domański: Szczegóły propozycji ograniczenia tzw. podatku Belki - w najbliższych dniach 

    Warszawa, 25.07.2025 (ISBnews) - Szczegóły propozycji ograniczenia podatku od zysków kapitałowych (tzw. podatku Belki) - tj. zwolnienie z opodatkowania oszczędności do 100 tys. zł - zostaną przedstawione w najbliższych dniach, zapowiedział minister finansów i gospodarki Andrzej Domański.

    "[Podatek Belki] zlikwidowany nie zostanie, zostanie ograniczony. Zostanie wprowadzone rozwiązanie, które - zgodnie z tym, co mówiliśmy wcześniej - sprawi, że oszczędności, inwestycje do 100 000 zł nie będą nie będą objęte podatkiem Belki. Ale szczegóły tego rozwiązania będziemy podawać w najbliższych w najbliższych dniach. Teraz trwała rekonstrukcja" - powiedział Domański w TVP Info.

    Podatek od zysków kapitałowych, czyli tzw. podatek Belki, został wprowadzony w 2002 roku przez rząd Leszka Millera, w którym Marek Belka był wicepremierem i ministrem finansów. Początkowo stawka podatku wynosiła 20% i obejmowała zyski z oszczędności od depozytów i lokat bankowych. W 2004 roku rozszerzono opodatkowanie również o dochody kapitałowe pochodzące z inwestycji giełdowych; jednocześnie obniżono podatek do 19%.

    (ISBnews)

  • 17.07, 18:10KE wezwała m.in. Polskę do transpozycji przepisów dot. przeciwdziałaniu praniu pieniędzy 

    Warszawa, 17.07.2025 (ISBnews) - Komisja Europejska wezwała cztery państwa członkowskie, w tym Polskę, do transpozycji zmian do czwartej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy i do zakończenia wdrażania innych środków wprowadzonych przez rozporządzenie w sprawie transferu środków pieniężnych, podała Komisja. Wezwania takie dotyczy także Belgii, Hiszpanii i Portugalii.

    "Rozporządzenie w sprawie transferu środków pieniężnych stanowi uzupełnienie i rozszerzenie zakresu dawnego rozporządzenia w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych (rozporządzenie (UE) 2015/847) oraz zmienia czwartą dyrektywę w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy w celu wprowadzenia nowych wymogów dotyczących informacji towarzyszących transferom kryptoaktywów. Celem jest lepsze zapobieganie praniu pieniędzy poprzez niewłaściwe wykorzystywanie kryptoaktywów" - czytamy w komunikacie.

    Ponadto w rozporządzeniu w sprawie transferu środków pieniężnych zobowiązano państwa członkowskie do zapewnienia, aby krajowe ramy prawne przewidywały niezbędne przepisy dotyczące sankcji i środków administracyjnych w przypadku naruszenia tego rozporządzenia.

    "Cztery państwa członkowskie nie zgłosiły transpozycji zmian wprowadzonych do czwartej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy i nie zakończyły wdrożenia rozporządzenia w sprawie kar administracyjnych i innych środków w terminie do dnia 30 grudnia 2024 r. Komisja kieruje zatem do Belgii, Hiszpanii, Polski i Portugalii wezwanie do usunięcia uchybienia, a państwa te mają teraz dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi i usunięcie niedociągnięć stwierdzonych przez Komisję" - czytamy dalej.

    W przypadku braku zadowalającej odpowiedzi ze strony tych państw członkowskich Komisja może podjąć decyzję o wystosowaniu uzasadnionych opinii.

    (ISBnews)

  • 10.07, 09:25Sejm przyjął ustawę dot. dostępu w mObywatelu do informacji o prognozowanej emeryturze 

    Warszawa, 10.07.2025 (ISBnews) - Sejm uchwalił ustawę umożliwiającą użytkownikom aplikacji mObywatel dostęp do informacji o prognozowanej emeryturze. Nowe rozwiązanie to krok w stronę uproszczenia systemu i oszczędnego podejścia do cyfryzacji usług publicznych, wskazało Ministerstwo Cyfryzacji. Teraz projekt trafi pod obrady Senatu.

    "Informacja o naszej przyszłej emeryturze na wyciągnięcie ręki: mObywatel współpracuje z mZUS dla jeszcze lepszego dostępu do ważnych informacji dla nas wszystkich. To kolejny etap deregulacji i cyfryzacji - zmiana w podejściu do relacji z urzędem" - powiedział wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski, cytowany w komunikacie.

    Zgodnie z przegłosowaną przez Sejm ustawą, od 1 stycznia 2026 roku będzie możliwość udostępniania w aplikacji mObywatel danych dotyczących m.in. prognozowanej emerytury. Użytkownicy mObywatela będą mogli uzyskać dostęp do informacji emerytalnej. W aplikacji znajdą się także - na podstawie odpowiednich porozumień - informacje z dobrowolnych programów oszczędzania. Rozwiązanie powstaje we współpracy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, bez tworzenia nowych systemów czy obciążania budżetu państwa, wskazano w informacji.

    Ustawa zakłada także uchylenie ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej z 2021 roku, której wdrożenie byłoby kosztowne i dublowałoby już istniejące narzędzia.

    Projekt uwzględnia postulaty deregulacyjne i wpisuje się w strategię rozwoju aplikacji mObywatel jako głównego kanału cyfrowych usług publicznych, podkreślił resort.

    (ISBnews)

  • 01.07, 17:28Rząd przyjął projekt umożliwiający załatwianie części formalności w ramach OFE cyfrowo 

    Warszawa, 01.07.2025 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, który umożliwi załatwianie części formalności w ramach otwartych funduszy emerytalnych (OFE) cyfrowo, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    "Najważniejsze rozwiązania: 

    * Część formalności w ramach OFE będzie można dokonać cyfrowo. Drogą elektroniczną będzie można:

    - zawrzeć umowę o uczestnictwie w OFE;

    - złożyć oświadczenie o zapoznaniu się z treścią aktualnej informacji dotyczącej otwartych funduszy emerytalnych;

    - złożyć oświadczenie o stosunkach majątkowych istniejących między małżonkami.

    * Nadal będzie można zawrzeć umowę i złożyć dokumenty w formie papierowej.

    * Ogłoszenia o zmianie statutu lub prospektu OFE będą publikowane wyłącznie na stronie internetowej danego powszechnego towarzystwa emerytalnego (PTE).

    - Dotychczas mogły być udostępnione jedynie w gazecie o zasięgu krajowym – obowiązek ten zostaje zniesiony.

    * Fundusze emerytalne będą mogły opłacić koszty procesu z aktywów funduszu. Chodzi o prawomocnie wygrane sprawy sądowe, których beneficjentem jest fundusz.

    - W przypadku nieuwzględnienia powództwa koszty będą, tak jak dotychczas, ponoszone przez PTE.

    * Ponadto, jednoznacznie określono, że komornicy sądowi są uprawnieni do zasięgania informacji objętych tajemnicą zawodową w zakresie działań funduszu. Dotychczas budziło to wątpliwości interpretacyjne" - czytamy w komunikacie.

    Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2026 roku.

    (ISBnews)

  • 01.07, 17:22Rząd przyjął projekt ws. zasad łączenia jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych 

    Warszawa, 01.07.2025 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (projekt deregulacyjny), który zakłada uproszczenie zasad łączenia jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    "Nowe przepisy upraszczają zasady łączenia jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych. Dzięki temu rynek kapitałowy będzie działał sprawniej, a inwestorzy indywidualni i instytucjonalni zyskają większą przejrzystość. Projekt ma charakter deregulacyjny" - czytamy w komunikacie.

    Projekt zachowuje dotychczasowe obowiązki informacyjne wobec uczestników funduszy. Każda osoba inwestująca w fundusz nadal będzie informowana o zamiarze połączenia jednostek oraz o liczbie jednostek, które będzie posiadała po zmianach. Nowe rozwiązanie nie wpływa na bezpieczeństwo środków klientów ani nadzór nad funduszami, wskazano w materiale.

    Nowe przepisy wejdą w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

    (ISBnews)

  • 01.07, 17:20Rząd przyjął projekt dot. składania reklamacje na usługi finansowe drogą elektroniczną 

    Warszawa, 01.07.2025 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej (projekt deregulacyjny), podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Dzięki nowym przepisom, reklamacje będzie można składać drogą elektroniczną.

    "Celem nowych przepisów jest uproszczenie i unowocześnienie procedur składania oraz rozpatrywania reklamacji w bankach, firmach ubezpieczeniowych, towarzystwach emerytalnych i innych instytucjach rynku finansowego. Zmiany wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów. Nowe przepisy są częścią działań deregulacyjnych" - czytamy w komunikacie.

    Dzięki nowym przepisom, reklamacje będzie można składać drogą elektroniczną.

    "Każdy bank czy firma ubezpieczeniowa udostępni wskazane przez siebie kanały do takiej komunikacji. Dzięki rozwiązaniu, klienci nie będą musieli wysyłać pism papierowych ani stawiać się osobiście w placówkach. Odpowiedź na reklamację przyjdzie mailem (lub innym kanałem elektronicznym), jeśli reklamacja została złożona w ten sam sposób. Nie trzeba będzie dodatkowo wnioskować o kontakt elektroniczny" - czytamy dalej.

    Dla tych, którzy wolą tradycyjną korespondencję, nic się nie zmienia - utrzymana zostaje możliwość otrzymania odpowiedzi w formie pisemnej.

    "Nowe przepisy obejmują wszystkie podmioty rynku finansowego, w tym banki, firmy ubezpieczeniowe, towarzystwa emerytalne, instytucje płatnicze, a także brokerów, agentów i pośredników" - wskazano w materiale.

    Nowe przepisy wejdą w życie po 3 miesiącach od dnia ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw.

    (ISBnews)

  • 01.07, 13:00EKF proponuje zwolnienia podatkowe i zmiany w prawie, by pobudzić rynek listów zastawnych 

    Warszawa, 01.07.2025 (ISBnews) - Europejski Kongres Finansowy (EKF) opracował z sektorem finansowym rekomendacje, które mają rynek listów zastawnych - proponuje wzorem innych państw wprowadzić w Polsce m.in. zwolnienia podatkowe dla inwestorów indywidualnych (np. zwolnienia z podatku Belki) i zmiany w prawie oraz m.in. działania edukacyjne. W Unii Europejskiej w 2023 r. 26% kredytów hipotecznych było refinansowanych listami zastawnymi. W Polsce wskaźnik ten wynosił 3,8%, wskazał EKF.

    "Opracowaliśmy z sektorem finansowym rekomendacje co zrobić, aby pobudzić w Polsce rynek listów zastawnych, i zdobyć miliardy złotych na kolejne inwestycje budowlane. Jedna jednostka wytworzona w budownictwie przynosi gospodarce 2- 3 jednostki, jest więc o co walczyć. Rekomendacje te dziś prezentujemy publicznie i przekażemy je rządzącym" - powiedział inicjator i koordynator EKF Leszek Pawłowicz, cytowany w komunikacie.

    Podczas EKF nad rekomendacjami pracowali między innymi przedstawiciele Giełdy Papierów Wartościowych, Komisji Nadzoru Finansowego, Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych, domów maklerskich, działających w Polsce banków hipotecznych oraz uznani eksperci.

    Aby pobudzić rynek listów zastawnych w Polsce i zachęcić inwestorów detalicznych oraz instytucjonalnych do ich obejmowania, EKF rekomenduje:

    • wprowadzić zachęty podatkowe i prawne, np. zwolnienia z podatku Belki dla inwestorów indywidualnych i przygotować rozwiązania, które pozwolą obywatelom przekazywać listy zastawne deweloperom w formie wkładu własnego na zakup mieszkania (zamiast gotówki) z pominięciem podatku dochodowego,

    • zmienić prawo w taki sposób, aby Narodowy Bank Polski i Bankowy Fundusz Gwarancyjny były istotnymi podmiotami na rynku listów (bo są to papiery równie bezpieczne, jak obligacje Skarbu Państwa),

    • włączyć listy zastawne do limitów inwestycyjnych instytucji zbiorowego inwestowania (np. pracowniczych programów kapitałowych),

    • zrównać listy z instrumentami rynku pieniężnego na potrzeby funduszy inwestycyjnych i innych agencji zarządzających mieniem (czyli traktować listy jak bezpieczne obligacje skarbowe Ministerstwa Finansów i bony pieniężne NBP),

    • stworzyć na GPW platformy elektronicznego obrotu (codziennego kwotowania) i zachęcić banki do animacji płynności na giełdzie,

    • stworzyć indeks rynku listów zastawnych i dedykowane fundusze inwestycyjne oparte na tych papierach wartościowych,

    • w okresie budowania rynku zwolnić przejściowo banki hipoteczne z niektórych opłat i danin, które można przeznaczyć na kampanie edukacyjne,

    • prowadzić działania edukacyjne, które w uczciwy sposób pokażą Polakom czym jest list zastawny, jego niski poziom ryzyka oraz warunki związane z inwestycjami w listy.

    "Działania te pozwolą zbudować płynny rynek listów zastawnych, poszerzyć grono inwestorów, zwiększyć poziom wiedzy na temat listów i ich rozpoznawalność. Zachęcą też Polaków do długoterminowego oszczędzania" - czytamy dalej.

    W Polsce działa pięć banków hipotecznych. Emitowane przez nie listy zastawne obejmują międzynarodowe instytucje jak banki, TFI i ubezpieczyciele. W ocenie ekspertów Europejskiego Kongresu Finansowego, ze wsparciem rynku listów zastawnych oraz potencjałem banków hipotecznych, skala rynku listów w Polsce może być wielokrotnie większa od dzisiejszej.

    (ISBnews)

  • 30.06, 15:03Domański: Informacje dot. propozycji zmian w tzw. podatku Belki - w najbliższych dniach 

    Warszawa, 30.06.2025 (ISBnews) - Ministerstwo Finansów finalizuje prace nad zmianami w konstrukcji podatku od zysków kapitałowych (tzw. podatku Belki) i planuje ogłosić decyzje w tej sprawie w najbliższych dniach, zapowiedział szef resortu Andrzej Domański.

    "Jeżeli chodzi o podatek od zysków kapitałowych, to finalizujemy prace w Ministerstwie Finansów. Zależy nam, aby to była propozycja uwzględniająca inne rozwiązania, które funkcjonują w tej chwili w Unii Europejskiej i aby była przede wszystkim nakierowana na tworzenie mechanizmów dla wzrostu gospodarczego - do tego, by inwestycji w Polsce było po prostu wyraźnie więcej. I myślę, że tutaj już w najbliższych dniach można spodziewać się komunikatu ze strony Ministerstwa Finansów" - powiedział Domański podczas konferencji prasowej.

    Podatek od zysków kapitałowych, czyli tzw. podatek Belki, został wprowadzony w 2002 roku przez rząd Leszka Millera, w którym Marek Belka był wicepremierem i ministrem finansów. Początkowo stawka podatku wynosiła 20% i obejmowała zyski z oszczędności od depozytów i lokat bankowych. W 2004 roku rozszerzono opodatkowanie również o dochody kapitałowe pochodzące z inwestycji giełdowych; jednocześnie obniżono podatek do 19%.

    (ISBnews)

  • 30.06, 14:57Domański: Widzimy pewną nieefektywność' NBP dot. oprocentowania rezerwy obowiązkowej 

    Warszawa, 30.06.2025 (ISBnews) - W polityce Narodowego Banku Polskiego (NBP) odnośnie oprocentowania rezerwy obowiązkowej można dostrzec "pewną nieefektywność", co wskazuje na zasadność wprowadzenia podatku od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w NBP, ocenia minister finansów Andrzej Domański.

    "Jest to polityka prowadzona przez Narodowy Bank Polski. Jest, oczywiście, prawem Narodowego Banku Polskiego taką politykę wprowadzić. Natomiast my widzimy tutaj pewną nieefektywność. Narodowy Bank Polski w zeszłym roku nie wykazał zysku. Zobaczymy, jak to będzie wyglądało w tym roku. Natomiast taki podatek myślę, że jest jak najbardziej zasadny i będziemy w kolejnych tygodniach przedstawiać jego szczegółowe założenia. Efekty tego podatku są również bezpośrednio pochodną tego, jakie oprocentowanie rezerw obowiązkowej przyjmuje Narodowy Bank Polski" - powiedział Domański podczas konferencji prasowej.

    W ub. tygodniu Domański poinformował, że Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem od odsetek od rezerw obowiązkowych banków utrzymywanych w NBP. Minister szacował, że podatek ten dałby 1,5-2 mld zł dochodów budżetowych w przyszłym roku.

    W Polsce stopa rezerwy obowiązkowej wynosi 3,5%. Od maja 2004 r. środki rezerwy obowiązkowej są oprocentowane w wysokości równej stopie referencyjnej, która obecnie wynosi 5,25%.

    (ISBnews)

  • 26.06, 14:11Vienna PTE: Bez zmian w systemie emerytalnym aktywa w OFE spadną o ponad połowę po 2040 r. 

    Warszawa, 26.06.2025 (ISBnews) - Bez zmian legislacyjnych w systemie emerytalnym aktywa pod zarządzaniem w otwartych funduszach emerytalnych (OFE) spadną o ponad połowę do ok. stu kilkudziesięciu mld zł po 2040 r., oceniają przedstawiciele Vienna PTE. Ich zdaniem, oprócz zmian legislacyjnych potrzeba odblokowania zaufania społecznego do systemu emerytalnego, świadomości emerytalnej czy informowania osób wchodzących na rynek pracy o możliwości przystąpienia do OFE i innych programów emerytalnych.

    "Przyszłość jest wykuta w systemie, czyli po 2040 r. nastąpi szybki powrót do poziomu małych stu kilkudziesięciu miliardów złotych, czyli dwa razy mniej niż teraz i to będzie spadało bardzo szybko, bo potem nie będzie nowych członków, a tylko gwałtownie starzejący się istniejący członkowie. Od zmian w 2014 r. właściwie zablokowane zostały wejścia nowych członków" - powiedział przewodniczący rady nadzorczej Vienna PTE Michał Szymański podczas spotkania z dziennikarzami, pytany, jakie są perspektywy OFE po 2035-2040 r. przy braku zmian legislacyjnych. 

    "Czyli podsumowując: co może być po 2040 r.? Szybki spadek aktywów i małe stokilkadziesiat miliardów złotych w OFE, czyli połowa tego co jest i - choć to wciąż duża skala, która nie wymusza jakichś zmian inwestycyjnych, jeśli chodzi o kształt portfela OFE - to jednak naturalnie spowoduje to napięcia po 2040 r. i nastąpi stopniowe wygaszanie systemu" - dodał.

    Wskazał, że w systemie emerytalnym potrzebne są zmiany legislacyjne, takie jak: dostosowanie przepisów do postępu technologicznego i innych zmian otoczenia rynkowego, analiza skutków tzw. "suwaka bezpieczeństwa" i przeciwdziałanie odpływowi aktywów z OFE oraz zmiany dotyczące polityki inwestycyjnej i nie tylko legislacyjne. 

    "Propozycje zmian to umożliwienie inwestycji OFE w instrumenty pochodne w celu zabezpieczenia ryzyka - ryzyko walutowe, futures na rynku akcji czy ryzyko stopy procentowej - oraz umożliwienie inwestycji na rynku aktywów niepublicznych np. inwestycje typu private equity, infrastrukturalne czy private debt. Ważne jest zwiększenie dywersyfikacji i długoterminowy horyzont inwestycyjny" - powiedział przewodniczący rady nadzorczej Vienna PTE.

    "W systemie emerytalnym liczba osób w wieku poprodukcyjnym, czyli 65+ wzrośnie o 1/3 w 2060 r. W systemie potrzebne są zmiany, a najpotrzebniejsze jest odblokowanie zaufania do systemu emerytalnego nadwyrężonego zmianami w 20214 r. Widzimy potrzebę budowania świadomości emerytalnej, w tym ryzyka malejącej stopy zastąpienia, potrzebę uruchomienia powszechnych programów edukacyjnych i uświadamiania korzyści wynikających z oszczędzania, potrzebę informowania osób wchodzących na rynek pracy o możliwości przystąpienia do OFE i też potrzebę promowania innych programów emerytalnych: PPK, PPE oraz OKE i IKZE" - dodała prezes Vienna PTE Dorota Dziugiełł.

    Przewodniczący RN Vienna PTE powiedział, że aktywa zgromadzone w OFE i w ramach III filaru (PPE, IKE, IKZE, PPK) wyniosły 282,9 mld zł w 2023 r., czyli wzrosły o 35,9% r/r. Z kolei na koniec marca 2025 r. aktywa w OFE wynosiły 248,7 mld zł, a w PPK 34,6 mld zł.

    Wskazał też, że obecnie średnia emerytura wynosi 4 045 zł (w tym 3 420 zł dla kobiet i 4 980 zł dla mężczyzn), a udział środków OFE w przeciętnej emeryturze wynosi jedynie 1,75%, zaś tzw. stopa zastąpienia wynosi dla kobiet niecałe 50%, zaś w przypadku mężczyzn - ok. 70%. Po 2040 r. będzie to zdecydowanie mniej. Udział OFE we free float na warszawskiej giełdzie wyniósł 44,4% w 2023 r. (43,3% w 2022 r.), udział w kapitalizacji - 22,3% (wobec 20,9%), a średni udział w obrotach na rynku głównych GPW 2% w 2023 r. wobec 2,1% w 2022 r. 

    "Polityka inwestycyjne OFE jest obecnie bardzo stabilna, a w ostatnich latach - 2019-2024 - udział inwestycji w polskie akcje wyniósł średnio 79%, w akcje zagraniczne 9%, w obligacje nieskarbowe 6%, a depozyty bankowe 4%" - powiedział przewodniczący.

    Przekazał też, że Vienna PTE zarządzało aktywami rzędu 22 mld zł na koniec 2024 r., a zysk netto wzrósł do 44,4 mln zł z 26 mln zł w 2023 r.

    Vienna Powszechne Towarzystwo Emerytalne Vienna Insurance Group (dawniej: Aegon Powszechne Towarzystwo Emerytalne) zarządza funduszem emerytalnym Vienna OFE.

    (ISBnews)

  • 25.06, 08:44Domański: MF pracuje nad podatkiem od rezerw obowiązkowych banków utrzymywanych w NBP 

    Warszawa, 25.06.2025 (ISBnews) - Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem od rezerw obowiązkowych banków utrzymywanych w Narodowym Banku Polskim (NBP), poinformował szef resortu Andrzej Domański. Minister szacuje, że podatek ten dałby 1,5-2 mld zł dochodów budżetowych w przyszłym roku.

    "Dostrzegamy pewne nieefektywności. Między innymi taką nieefektywnością jest fakt, iż rezerwa obowiązkowa, którą banki utrzymują w Narodowym Banku Polskim jest wysoko oprocentowana. To jest stawka powyżej 5%, podczas gdy w Europie praktycznie nigdzie rezerwy obowiązkowe - czyli takie środki, które banki muszą utrzymywać w banku centralnym - nie są oprocentowane i dlatego w Ministerstwie Finansów obecnie pracujemy nad takim specjalnym podatkiem dotyczącym właśnie odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w NBP" - powiedział Domański w Radiu Zet.

    "Dla mnie istotne jest to, że nie mówimy tutaj o podatku od nadmiarowych zysków. Nie mówimy tutaj o złym sektorze bankowym. To jest polityka, którą prowadzi Narodowy Bank Polski. Ja jako minister finansów nie mogę jej oceniać. Natomiast to, co mogę zrobić, to mogę zaproponować wprowadzenie podatku, z którego szacuję, że mogłoby trafić do budżetu około półtora, być może 2 mld zł w przyszłym roku" - dodał minister.

    W Polsce stopa rezerwy obowiązkowej wynosi 3,5%. Od maja 2004 r. środki rezerwy obowiązkowej są oprocentowane w wysokości równej stopie referencyjnej, która obecnie wynosi 5,25%.

    (ISBnews)

  • 25.06, 06:54Rząd przyjął projekt dot. objęcia nadzorem rynku kryptoaktywów i internetowych kantorów FX 

    Warszawa, 25.06.2025 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o rynku kryptoaktywów (projekt deregulacyjny); nowe prawo przewiduje uregulowanie i objęcie nadzorem rynku kryptoaktywów; ponadto, uregulowana zostaje działalność tzw. internetowych kantorów walutowych, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    "Przepisy są częścią działań deregulacyjnych. Projekt ustawy dostosowuje polskie przepisy do rozporządzenia Unii Europejskiej w sprawie kryptoaktywów (rozporządzenie MiCA - The Markets in Crypto-Assets Regulation). Nowe prawo przewiduje uregulowanie i objęcie nadzorem rynku kryptoaktywów, w tym przede wszystkim przepisów dotyczących ochrony klientów i inwestorów tego rynku. Ponadto, uregulowana zostaje działalność tzw. internetowych kantorów walutowych" - czytamy w komunikacie.

    Kryptoaktywa to cyfrowe odzwierciedlenie wartości (np. pieniędzy) lub praw, które można przenosić i przechowywać elektronicznie z wykorzystaniem technologii rozproszonego rejestru (np. blockchain). 20% osób korzystających z rynku kryptoaktywów w Polsce zostało oszukanych na różne sposoby, wskazano w materiale.

    Najważniejsze rozwiązania:

    * Nadzór nad rynkiem kryptoaktywów sprawować będzie Komisja Nadzoru Finansowego (KNF), która zostaje wyposażona w odpowiednie narzędzia nadzorcze i kontrolne.

    * Dotyczy to również kantorów internetowych.

    * Dodatkowo, dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników kantorów internetowych, będzie obowiązek, aby kantor internetowy prowadził dla swoich klientów indywidualny rachunek płatniczy.

    * Umożliwi to ochronę środków finansowych klientów, a także pozwoli na dysponowanie nimi w dowolnym momencie.

    * Doprecyzowane zostają niektóre obowiązki emitentów tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem, a także dostawców usług w zakresie kryptoaktywów.

    * W przypadku naruszenia przepisów, KNF będzie mógł dokonywać wpisów do prowadzonego przez siebie rejestru nieuczciwych domen internetowych służących do prowadzenia działalności w zakresie kryptoaktywów.

    * Ma to na celu ochronę klienta i rynku przed nieuczciwymi podmiotami.

    * Wprowadzona zostaje odpowiedzialność karna za przestępstwa popełniane m.in. w związku z dokonywaniem emisji tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem czy świadczeniem usług w zakresie kryptoaktywów.

    * Za popełnienie czynów będzie groziła grzywna, kara ograniczenia wolności lub kara pozbawienia wolności.

    * Odpowiedzialność karna zostaje wprowadzona w odniesieniu do najpoważniejszych naruszeń.

    * Zobowiązuje się dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, do stosowania przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

    Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

    (ISBnews)

  • 24.06, 10:43Domański: Przyspieszymy prace nad zmianami dot. rynku kapitałowego, w tym w kwestii ESG 

    Nałęczów, 24.06.2025 (ISBnews) - Ministerstwo Finansów planuje przyspieszyć prace nad zmianami dotyczącymi rynku kapitałowego i planuje kolejne działania deregulacyjne w kwestii ESG (m.in. zawężenie zakresu obowiązków raportowania), zadeklarował minister finansów Andrzej Domański.

    "Chciałbym dzisiaj państwu zadeklarować, że Ministerstwo Finansów planuje przyspieszyć prace nad zmianami dotyczącymi rynku kapitałowego i raz jeszcze zadeklarować, że zmiany te nie będą odbywały się bez współpracy z państwem przy pełnej gotowości resortu do konsultowania niezbędnych zmian" - powiedział Domański podczas przemówienia skierowanego do uczestników XIX Forum Funduszy w Nałęczowie. Agencja ISBnews jest patronem medialnym tego wydarzenia.

    Podkreślił, że resort "po raz pierwszy na taką skalę" tworzy prawo we współpracy z ekspertami i środowiskami biznesowymi. Dzięki współpracy z zespołem SprawdzaMY oraz analizie blisko 170 postulatów napływających z rynku udało się przerobić ponad połowę z nich w konkretne działania. 50% postulatów zostało już uwzględnionych w całości lub w części i są obecnie procedowane na różnych etapach ścieżki legislacyjnej, wskazał minister.

    "Pierwsze efekty naszych działań są już, myślę, widoczne. Do Sejmu trafiły projekty, które znoszą chociażby obowiązek pośrednictwa firm inwestycyjnych przy ofertach do 1 mln euro. Upraszczają nadzór depozytariuszy nad funduszami i alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi. Umożliwiają łatwiejsze łączenie niepublicznych funduszy inwestycyjnych; usprawnianie informacji przez banki, spółdzielcom i zarządcom w procesach kwalifikacyjnych i restrukturyzacyjnych" - wyliczył Domański.

    "Trwają też prace nad modernizacją przepisów dotyczących funduszy inwestycyjnych, między innymi ułatwiających resplit jednostek uczestnictwa, a także nad zmianami w rejestracji certyfikatów funduszy zamkniętych" - dodał.

    W ub. tygodniu w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt nowelizacji ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, który przewiduje likwidację nadregulacji zidentyfikowanej w ramach projektu "SprawdzamyMY" dotyczącej uproszczenia zasad łączenia (resplit) jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych poprzez rezygnację z przesłanki "znacznego spadku ich wartości".

    "Deregulacja dotyczy także rynku kapitałowego, w tym aby nasz system finansowy był bardziej nowoczesny, przejrzysty i otwarty. Chcemy obniżać bariery wejścia, zmniejszać niektóre obciążenia raportowe, upraszczać procedury" - zadeklarował minister.

    Dodał, że kolejnym obszarem, w którym planowane są uproszczenia, jest raportowanie ESG obowiązkowe dla dużych firm.

    "17 czerwca projekt wdrażający te zmiany został już przyjęty przez przez Radę Ministrów. Pracujemy nad kolejnymi uproszczeniami, w tym zawężeniem zakresu obowiązków raportowania" - zapowiedział Domański.

    17 czerwca Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (projekt deregulacyjny), który przewiduje, że obowiązek raportowania ESG dla firm zostaje przesunięty o 2 lata. Po zmianach obowiązki wyglądają następująco: duże firmy - raportowanie ESG przesunięte z 2026 roku (za rok obrotowy 2025) na 2028 rok (za rok obrotowy 2027), małe i średnie firmy notowane na giełdzie - raportowanie ESG przesunięte z 2027 roku (za rok obrotowy 2026) na 2029 rok (za rok obrotowy 2028).

    "Hasłem, które powtarzałem często w trakcie spotkań Rady Europy oraz spotkań z europejskimi politykami było, iż Europa musi być potęgą w gospodarce, a nie regulacyjną. Musimy na nowo przywrócić znaczenie wzrostu gospodarczego, który nie może być tylko produktem ubocznym mądrych brukselskich polityk, musi być celem samym w sobie. Jestem absolutnie przekonany, że długoterminowy wzrost gospodarczy będzie możliwy tylko w sytuacji sprawnie działającego rynku kapitałowego" - podsumował minister.

    (ISBnews)

  • 17.06, 11:10ZBP: Windfall tax zwiększyłby koszt kredytu, wakacje kredytowe - spowolniłyby dezinflację 

    Warszawa, 17.06.2025 (ISBnews) - Postulowany przez część polityków podatek od zysków nadzwyczajnych (tzw. windfall tax) wprowadzany był tam, gdzie nie było innej formy fiskalnego podatku bankowego - z wyjątkiem Węgier - a realizacja tego postulatu doprowadziłaby do wzrostu kosztu kredytu, wynika z prezentacji Związku Banków Polskich (ZBP). Związek wskazał, że sygnalizowany również powrót do wakacji kredytowych oznaczałby osłabienie procesu dezinflacji.

    ZBP podał w prezentacji, że "wyniki finansowe polskiego sektora w żadnym stopniu nie są nadmiarowe", a rentowność sektora bankowego pozostaje niska (również na tle innych branż), choć stopy procentowe są wysokie.

    "Polski sektor bankowy już dziś ponosi najwyższą spośród europejskich sektorów bankowych 'opłatę solidarnościową' w całości przeznaczaną na cele fiskalne (podatek bankowy). Oprócz tego banki finansują ponad 50% potrzeb pożyczkowych państwa - wypełniając jednocześnie lukę po funduszach emerytalnych (reforma OFE) oraz zastępując inwestorów zagranicznych" - czytamy w prezentacji.

    W strukturze przychodów odsetkowych dominują przychody z instrumentów dłużnych (26,1%). Przychody odsetkowe od kredytów mieszkaniowych stanowią 19% przychodów odsetkowych ogółem, wskazał Związek.

    Jak zauważył, opodatkowanie zysków nadzwyczajnych związane z krótkookresowym podniesieniem stóp procentowych zastosowano m.in. w takich państwach jak: Czechy, Włochy, Hiszpania, Węgry, Słowacja, Rumunia, Łotwa, Litwa, Estonia.

    "Obciążenie banków tym typem podatku ma wyłącznie funkcję fiskalną. Rozważając wprowadzenie tego typu podatku bankowego należałoby w pierwszej kolejności oszacować skutki kosztów alternatywnych, takich jak niższe wpływy podatkowe, dywidendy przeznaczone dla akcjonariuszy, wśród których znajduje się skarb państwa. Podatek od zysków nadzwyczajnych w większości był wprowadzany w tych państwach, gdzie nie funkcjonowała żadna inna forma fiskalnego podatku bankowego. Wyjątkiem były jedynie Węgry" - czytamy dalej.

    Jak podkreślił ZBP, każdy dodatkowy podatek podnosi koszty kredytu i ogranicza jego dostępność. W pierwszych miesiącach po prowadzeniu podatku bankowego oprocentowanie kredytów wzrosło o 0,27 pkt proc. (przy stopie referencyjnej na poziomie 1,5%).

    "Już dziś polski sektor bankowy ponosi koszty 'opłaty solidarnościowej' w postaci podatku bankowego przeznaczanego w 100% na cele fiskalne. Dodatkowe zwiększanie obciążeń sektora bankowego zahamuje jego konkurencyjność, obniży zdolność do budowania kapitałów własnych adekwatnych do potrzeb finansowych polskiej gospodarki i ambicji Polaków. Wprowadzenie dodatkowych obciążeń zwiększy koszt kredytu. Dodatkowe zwiększanie obciążeń sektora bankowego obniży zdolność do finansowania gospodarki (przy braku realnej alternatywy dla sektora bankowego wynikającej ze słabości rynku kapitałowego)" - podsumowano w prezentacji.

    Już dziś mamy olbrzymi problem z kurczącym się poziomem inwestycji w polskiej gospodarce oraz "karlejącym portfelem kredytów" dla sfery realnej gospodarki, wskazał też Związek.

    Odnosząc się do pomysłu powrotu do wakacji kredytowych, ZBP stwierdził, że wakacje kredytowe - a de facto moratoria kredytowe - nie służą do karania kogokolwiek, tylko do pomagania kredytobiorcom mającym realne trudności w obsłudze kredytów.

    "Wakacje kredytowe - z definicji - mają charakter ekstraordynaryjny i krótkoterminowy (doraźny). Wprowadzanie wakacji kredytowych w warunkach spadających stóp procentowych jest irracjonalne. Wprowadzenie 'karnych wakacji kredytowych' dodatkowo nasili mechanizm wzrostu kosztu finansowania i ograniczenia dostępności kredytowej. Wprowadzenie wakacji kredytowych osłabi proces dezinflacji - potencjalnie przyczyni się do wzrostu inflacji (koszt dla całego społeczeństwa)" - napisano w prezentacji.

    Na początku czerwca Marszałek Sejmu i przewodniczący Polska 2050 Szymon Hołownia poinformował, że Polska 2050 chce wpisać do umowy koalicyjnej wprowadzenie podatku od nadmiarowych zysków (tzw. windfall tax) dla sektora bankowego. Zastrzegł, że jeśli banki przerzucą koszt tego podatku na klientów, Polska 2050 zaproponuje powrót do wakacji kredytowych.

    (ISBnews)

  • 12.06, 10:28NBP: Reforma wskaźników referencyjnych odnotowuje postępy, ale potrzebne dalsze działania 

    Warszawa, 12.06.2025 (ISBnews) - Reforma wskaźników referencyjnych odnotowuje postępy, ale jej skuteczna finalizacja wymaga jeszcze szeregu działań, ocenia Narodowy Bank Polski (NBP). Do czasu zakończenia reformy WIBOR pozostaje kluczowym wskaźnikiem referencyjnym na krajowym rynku finansowym i może być stosowany, podkreślono.

    "Reforma wskaźników referencyjnych odnotowuje postępy, ale jej skuteczna finalizacja wymaga jeszcze szeregu działań. Komitet Sterujący NGR dokonał w grudniu 2024 r. wyboru propozycji indeksu POLSTR jako docelowego wskaźnika referencyjnego stopy procentowej, który miałby zastąpić WIBOR. Decyzja ta ogranicza niepewność związaną z reformą wskaźników referencyjnych w Polsce" - czytamy w "Raporcie o stabilności systemu finansowego".

    W marcu 2025 r. Komitet Sterujący NGR zaakceptował zaktualizowaną Mapę Drogową procesu zastąpienia wskaźników referencyjnych WIBOR i WIBID. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, w 2025 r. powinna zostać formalnie przyjęta cała dokumentacja wymagana przepisami rozporządzenia BMR oraz powinno nastąpić rozpoczęcie publikacji POLSTR.

    "Pierwszą emisję obligacji skarbowych bazujących na tym docelowym indeksie przewidziano w grudniu 2025 r. Finalnym momentem konwersji wskaźników referencyjnych pozostaje koniec 2027 r. Do czasu zakończenia reformy WIBOR pozostaje kluczowym wskaźnikiem referencyjnym na krajowym rynku finansowym i może być stosowany w rozumieniu rozporządzenia BMR. Zgodnie z założeniami zmodyfikowanej Mapy Drogowej zakłada się gotowość do zaprzestania opracowywania i publikacji WIBOR i WIBID z końcem 2027 r." - czytamy dalej.

    Analiza przeprowadzona w niniejszej edycji Raportu opiera się na danych dostępnych do 30 kwietnia 2025 r. (cut-off date). Raport został przyjęty przez zarząd NBP 9 czerwca 2025 r.

    (ISBnews)

  • 11.06, 15:10ZBP: Wydanie opinii Rzecznika Generalnego TSUE w sprawie dot. WIBOR-u to nic zaskakującego 

    Warszawa, 11.06.2025 (ISBnews) - Dzisiejsza zapowiedź, że Rzecznik Generalny Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) dotyczącą wskaźnika WIBOR przygotuje na 11 września opinię w tej sprawie to nic zaskakującego, a taka opinia sporządzana jest w większości przypadków, które toczą się przed TSUE, podał Związek Banków Polskich (ZBP).

    "W środę 11 czerwca odbyła się rozprawa przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotycząca wskaźnika WIBOR, na którym oparte są kredyty złotowe o zmiennej stopie oprocentowania. Sędziowie TSUE wysłuchali stanowisk uczestników postępowania. W trakcie rozprawy poinformowano, że Rzecznik Generalny przygotuje opinię, która ma zostać przedstawiona 11 września 2025 r. Nie ma w tym nic zaskakującego - taka opinia sporządzana jest w większości przypadków, które toczą się przed TSUE. Wyrok Trybunału zostanie wydany najwcześniej kilka miesięcy po ogłoszeniu wspomnianej opinii Rzecznika Generalnego" - czytamy w komunikacie.

    Przedstawiciel Komisji Europejskiej zaznaczył, że sprzeczne z celem regulacji BMR byłoby badanie zgodności wskaźnika WIBOR z dyrektywą konsumencką. Prowadziłoby to do podważenia całego systemu wskaźników referencyjnych w Unii Europejskiej. Podkreślił również, że przepisy BMR zostały przyjęte w interesie publicznym, gwarantują równowagę stron i - co kluczowe – wysoki poziom ochrony konsumentów. Banki, stosując wskaźniki objęte BMR, działają zgodnie z prawem. Obowiązek informacyjny został przez bank spełniony zgodnie z przepisami prawa. Nie ma podstaw, by wymagać od banków szczegółowego informowania konsumentów o technicznych aspektach wyznaczania wskaźnika, wskazano w materiale.

    "Reprezentant rządu RP z kolei zaakcentował, że polska ustawa o kredycie hipotecznym ściśle reguluje zasady ustalania zmiennego oprocentowania i zapewnia wysoki poziom ochrony konsumenta. WIBOR, jako kluczowy wskaźnik referencyjny w świetle przepisów unijnych, nie powinien być dodatkowo oceniany przez sądy krajowe. Dopuszczenie takiej kontroli uderzałoby w zaufanie do jednolitego rynku finansowego i rodziłoby ryzyka także dla samych konsumentów" - wskazano w materiale.

    W podobnym tonie wypowiedział się przedstawiciel rządu portugalskiego. Wskazał, że w sprawie chodzi o umowę konsumencką opartą na wskaźniku wpisanym na wykaz kluczowych wskaźników przyjęty przez Komisję Europejską , co potwierdza jego zgodność z unijnym prawem. Zaznaczył również, że zmienna stopa procentowa, oparta na dozwolonym wskaźniku, nie generuje dla konsumenta ryzyka, dodał Związek.

    "Stanowiska wyżej wymienionych podmiotów są w pełni zgodne z wielokrotnie wyrażanym stanowiskiem sektora bankowego i krajowych regulatorów - nie ma żadnych podstaw do tego, by badać WIBOR i podważać jego rzetelność, wiarygodność i zgodność z prawem. Jest on wskaźnikiem obiektywnym, rynkowym i zależnym przede wszystkim od polityki pieniężnej banku centralnego. Ustalanie WIBOR jest w pełni transparentne i jawne" - czytamy w komunikacie.

    "Konkludując, nie ma możliwości zakwestionowania ani samego WIBOR, ani umów odnoszących się do tego wskaźnika. Znajduje to pełne odzwierciedlenie w orzecznictwie polskich sądów, które we wszystkich dotychczasowych prawomocnych wyrokach oddaliły zarzuty wobec umów opartych na WIBOR" - zakończono w informacji.

    W maju prezes ZBP Tadeusz Białek szacował, że wyroku TSUE dotyczącego właściwego informowania o wskaźniku WIBOR można spodziewać się w IV kw. 2025 r. lub I kw. 2026 r., szacuje. Podkreślał, że 11 czerwca odbędzie się rozprawa przed Trybunałem i wówczas nie zapadnie jeszcze wyrok w tej sprawie.

    (ISBnews)