Warszawa, 13.01.2025 (ISBnews) - Rząd planuje przyjąć w II kw. 2025 r. projekt ustawy, którego celem jest stworzenie norm prawnych umożliwiających sądom szybsze rozpoznawanie spraw dotyczących kredytów denominowanych lub indeksowanych do franka szwajcarskiego, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie rozpoznawania spraw dotyczących zawartych z konsumentami umów kredytu denominowanego lub indeksowanego do franka szwajcarskiego ma obejmować rozwiązania, których celem będzie:
"1) rozładowanie zatorów sądowych wynikających z masowego wpływu spraw frankowych do sądów;
2) zabezpieczenie konstytucyjnego prawa obywateli do rozpoznania ich sprawy w rozsądnym terminie;
3) wprowadzenie efektywnych mechanizmów proceduralnych pozwalających na usprawnienie pracy sądów prowadzących postępowania w sprawach frankowych;
4) zmniejszenie obciążenia sądów poprzez promowanie działań mających na celu ograniczenie liczby spraw frankowych oraz zachęcanie do rozwiązywania sporów w sposób ugodowy" - czytamy w wykazie.
Kluczowe mechanizmy przewidziane w projekcie obejmują zarówno ułatwienia proceduralne, jak i instrumenty zmierzające do efektywnego rozstrzygania sporów przez:
1) uproszczenie i przyspieszenie procedur sądowych w wyniku m.in.:
- wstrzymania obowiązku spełniania przez konsumenta obowiązku spełniania świadczeń wynikających z umowy kredytu frankowego z chwilą doręczenia pozwu bankowi
- umożliwienia przesłuchiwania stron w sprawach frankowych na piśmie
- umożliwienia zgłoszenia wniosku o rozliczenie roszczenia wzajemnego
2) działania mające na celu ograniczenie liczby spraw frankowych w sądach w wyniku m.in.:
- przyznania korzyści fiskalnych dla stron, które zdecydują się na cofnięcie środków prawnych skierowanych do sądów
- ułatwień i udogodnień odnoszących się do kierowania spraw do mediacji, jak i samego zawierania ugód sądowych
3) zabezpieczenie interesów konsumenta i wzmocnienie pozycji konsumenta w sporze frankowym
4) promowanie idei pozasądowego rozwiązywania sporów w sprawach cywilnych, wymieniono także.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu to Ministerstwo Sprawiedliwości; planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów: II kwartał 2025 r., podsumowano.
(ISBnews)
Warszawa, 23.12.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Finansów chce przedstawić nową propozycję ograniczenia podatku od zysków kapitałowych - tzw. podatku Belki - w I poł. 2025 r., poinformował szef resortu Andrzej Domański. Podtrzymał intencję wdrożenia zmian od 2026 r.
"Przedstawiliśmy naszą propozycję ograniczenia podatku Belki. Pojawiły się różne głosy, niektóre również krytyczne. W tej chwili pracujemy nad nową propozycją - mam nadzieję, że ona będzie mogła wejść w roku 2026 - propozycją, która będzie obejmowała długoterminowe inwestycje" - powiedział Domański w Polsat News.
Na pytanie, kiedy ujrzymy tę propozycję, minister odpowiedział: "Chciałbym, żeby to było w pierwszej połowie roku".
Pod koniec listopada Domański mówił, że ma nadzieję, iż zmiany w tzw. podatku Belki zostaną wprowadzone w 2026 r. Podkreślał wówczas, że całkowitej likwidacji podatku od zysków kapitałowych nie będzie.
Podatek od zysków kapitałowych, czyli tzw. podatek Belki, został wprowadzony w 2002 roku przez rząd Leszka Millera, w którym Marek Belka był wicepremierem i ministrem finansów. Początkowo stawka podatku wynosiła 20% i obejmowała zyski z oszczędności od depozytów i lokat bankowych. W 2004 roku rozszerzono opodatkowanie również o dochody kapitałowe pochodzące z inwestycji giełdowych; jednocześnie obniżono podatek do 19%.
(ISBnews)
Warszawa, 20.12.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Cyfryzacji skierowało do konsultacji projekt ustawy o uchyleniu ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL).
"Ustawa […] o Centralnej Informacji Emerytalnej wprowadziła rozwiązania, które nie zapewnią kompleksowej realizacji założonego celu, jakim jest poprawa świadomości emerytalnej i zachęta do efektywnego oszczędzania na przyszłość. Jednocześnie rozwiązania te generują bardzo wysokie koszty dla budżetu państwa. Należy również wskazać, że to Zakład Ubezpieczeń Społecznych prowadzi działania w obszarze edukacji społeczeństwa w zakresie oszczędzania na cele emerytalne" - czytamy w uzasadnieniu.
Dodatkowo, proponowane rozwiązania systemu wymagają posiadania komputera lub smartfonu oraz kompetencji cyfrowych, co może wykluczyć część społeczeństwa z dostępu do informacji zgromadzonych w CIE, wskazano.
Z tego też względu rekomendowanym rozwiązaniem jest rezygnacja z budowy CIE oraz uchylenie ustawy o CIE. W konsekwencji uchylenia ustawy zmiany wymagają także inne ustawy, które zawierają regulacje odnoszące się do CIE.
Ocena efektywności kosztowej budowy CIE wykazała, że generuje ona bardzo wysokie koszty w stosunku do ewentualnych spodziewanych korzyści. Proponowane rozwiązanie jest uzasadnione ograniczaniem wydatków z budżetu państwa, podkreślono w uzasadnieniu.
(ISBnews)
Warszawa, 20.12.2024 (ISBnews) - Sejm przyjął nowelizację ustawy o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów, która ma na celu zmniejszenie ryzyka gromadzenia się nieobsługiwanych kredytów. Przepisy odnoszą się do nieobsługiwanych kredytów, tj. m.in. takich, z których spłatą kredytobiorca spóźnia się o ponad 90 dni.
Za nowelizacją głosowało 239 posłów, przeciw było 190, wstrzymał się jeden.
Nowelizacja ustanawia ramy prawne dla podmiotów obsługujących kredyty, w tym zasady udzielania im zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie obsługi kredytów, a także, prawa i obowiązki nabywców kredytów, którzy nabywają prawa kredytodawcy wynikające z nieobsługiwanej umowy o kredyt lub wierzytelności z tytułu nieobsługiwanej umowy o kredyt.
Zakłada także:
- wprowadzenie zasady nieobciążania kredytobiorców kosztami związanymi z przeniesieniem nieobsługiwanej umowy o kredyt;
- ustanowienie katalogu podmiotów, w stosunku do których przepisy projektowanej ustawy nie będą miały zastosowania;
- ustanowienie obowiązków podmiotów obsługujących kredyty w zakresie prowadzonej przez nie działalności w zakresie obsługi kredytów;
- określenie okoliczności, w których Komisja Nadzoru Finansowego może cofnąć zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie obsługi kredytów, oraz określi warunki wygaśnięcia i cofnięcia tego zezwolenia;
- wprowadzenie rejestru podmiotów obsługujących kredyty, który będzie prowadzony przez KNF, aby zapewnić przejrzystość w zakresie liczby posiadających zezwolenie podmiotów obsługujących kredyty; ponadto wprowadzi się wymóg sprawozdawczości w zakresie obsługi kredytów wobec KNF;
- określenie zasad finansowania kosztów nadzoru przez podmioty obsługujące kredyty, które uzyskały zezwolenie, nabywców kredytów oraz przedstawicieli;
- wprowadzenie przepisów karnych penalizujących m.in. prowadzenie działalności w zakresie obsługi kredytu bez zezwolenia;
- wprowadzenie możliwości prowadzenia działalności transgranicznej przez podmiot, który uzyskał zezwolenie;
Ponadto ustawa przewiduje wprowadzenie zmian w przepisach ustawy o BFG, wynikających z konieczności dostosowania do treści rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2036 w odniesieniu do traktowania ostrożnościowego instytucji globalnych o znaczeniu systemowym, które realizują strategię restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wielu punktów kontaktowych oraz w odniesieniu do metod pośredniej subskrypcji instrumentów kwalifikujących się do spełnienia minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych
Nowelizacja zakłada, że w stosownych obliczeniach dotyczących wymogu MREL uwzględniane powinny być wszystkie podmioty z państw trzecich będące częścią G-SII (globalnych instytucji o znaczeniu systemowym), które byłyby podmiotami przymusowej restrukturyzacji, gdyby miały siedzibę w Unii Europejskiej.
Zmiany w nowelizacji dotyczą także:
- poszerzenia katalogu przypadków, których nie dotyczy obowiązek zachowania tajemnicy bankowej oraz nałożenie na bank obowiązku przekazywania KNF informacji dotyczącej charakterystyki portfeli wierzytelności sprzedanych innym podmiotom, w szczególności nabywcom kredytów;
- wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych w zakresie stanu prawnego akcji alternatywnych spółek inwestycyjnych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego obrotu;
- umożliwienia zastosowania podziału spółki przez wyodrębnienie w procesach reorganizacyjnych dotyczących spółek publicznych w ramach ich grup kapitałowych - bez konieczności wycofania akcji tych spółek z obrotu na rynku regulowanym oraz z wykorzystaniem sukcesji uniwersalnej.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie zasadniczo po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
(ISBnews)
Warszawa, 19.12.2024 (ISBnews) - Indeks WRR może stać się drugim alternatywnym wskaźnikiem referencyjnym, warunkiem jest jednak rozwój rynku repo, uważa prezes Związku Banków Polskich (ZBP) Tadeusz Białek.
"Nie rezygnujemy z prac nad rozwojem rynku repo. To jest bardzo ważny element. Indeks WRR Który nie został wybrany na ten moment [jako wskaźnik referencyjny] w przyszłości być może stać się dodatkowym wskaźnikiem alternatywnym, ale do tego potrzebne jest usprawnienie rynku transakcji warunkowych" – powiedział Białek podczas telekonferencji.
"Wypracowano postulaty, ustalono także swego rodzaju mapę drogową do rozwoju rynku repo, która w bliżej na ten moment nieokreślonej przyszłości, ale będzie dawać perspektywy wprowadzenia na rynku drugiego alternatywnego wskaźnika WRR, który oparty jest na transakcjach" - dodał.
Podkreślił, że jedną z barier w rozwoju tego rynku jest obecna konstrukcja podatku bankowego.
Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej podjął 6 grudnia 2024 r. decyzję o wyborze propozycji indeksu o roboczej nazwie WIRF- jako docelowego wskaźnika referencyjnego stopy procentowej, który miałby zastąpić wskaźnik referencyjny WIBOR.
Zdaniem Białka, WIRF-nie wymaga dalszych przygotowań i można go niemal od razu zastosować w umowach. Jest także pozbawiony wad, które posiadał WIRON, tzn. nie uwzględnia depozytów przedsiębiorstw, przez co nie będzie generować błędów wymagających korekt, a ponadto cechuje się mniejszą zmiennością.
"To jest indeks, który istnieje. To nie jest nowy indeks. GPW Benchmark ma u siebie wszystkie przedziały i wszystkie historyczne notowania, które nie były do tej pory publikowane z uwagi na to, że nie był to indeks, który miał jakiekolwiek zastosowanie" - dodał prezes.
(ISBnews)
Warszawa, 17.12.2024 (ISBnews) - Decyzja Komitetu Sterującego Narodowej Grupy Roboczej wskazująca indeks z grupy WIRF (WIRF-) jako następcę WIBOR-u zmniejsza niepewność związaną reforma wskaźników referencyjnych, a związany z tym rozwój rynku repo zwiększy stabilność systemu finansowego, ocenia Narodowy Bank Polski (NBP).
"Komitet Sterujący NGR dokonał wyboru propozycji indeksu z grupy WIRF jako docelowego wskaźnika referencyjnego stopy procentowej, który miałby zastąpić wskaźnik referencyjny WBOR, co zmniejsza niepewność związaną z reformą wskaźników referencyjnych w Polsce. Niepewność ta może ograniczać skłonność instytucji finansowych do oferowania gospodarstwom domowym produktów na stopę zmienną, a tym samym podwyższać cenę lub ograniczać dostępność niektórych usług" - czytamy w "Raporcie o stabilności systemu finansowego".
NBP przypomniał, że Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. reformy wskaźników referencyjnych dokonał wyboru propozycji indeksu z grupy WIRF: indeksu o technicznej nazwie WIRF- jako docelowego wskaźnika referencyjnego stopy procentowej, który miałby zastąpić wskaźnik referencyjny WIBOR.
"Koncentracja krajowego rynku operacji warunkowych na transakcjach repo, które bazowałyby na szeroko akceptowanych (w tym przez uczestników rynku spoza Polski) wzorcach dokumentacji, byłyby zawierane w systemie obrotu i podlegały centralnemu rozliczaniu, przybliżałaby polski rynek do standardów obserwowanych na wielu rynkach zagranicznych" - czytamy w raporcie.
"Ponadto zmiana modelu zarządzania płynnością przez banki, polegająca na odejściu od niezabezpieczonych depozytów międzybankowych w kierunku transakcji repo, sprzyjałaby stabilności systemu finansowego i zwiększała odporność sektora bankowego na zaburzenia na rynkach finansowych. Jednocześnie realizowałoby to postulaty zawarte w Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego i byłoby zbieżne z zaplanowanymi w niej działaniami" - podsumował bank centralny.
(ISBnews)
Warszawa, 12.12.2024 (ISBnews) - Polski Związek Firm Deweloperskich (PZFD) ocenia, że decyzja o rezygnacji z programu "Kredyt 0%" powinna zostać podjęta dużo wcześniej, natomiast w zakresie działań administracyjnych potrzebne jest rozwijanie budownictwa społecznego oraz skupienie się na rozwiązaniach, które zwiększą podaż na rynku: uproszczą procedury i zwiększą liczbę gruntów pod budownictwo mieszkaniowe, ocenia dyrektor generalny Związku Bartosz Guss.
"Decyzja o rezygnacji z programu "Kredyt 0%" powinna zostać podjęta dużo wcześniej. Zbyt długo szukający mieszkań utrzymywani byli w niepewności licząc, że państwo wypracuje mechanizm wsparcia w sytuacji rekordowo wysokiego oprocentowanie kredytów hipotecznych. Wiele osób jest dziś na granicy zdolności kredytowej i odbija się od drzwi banków, z uwagi właśnie na wysokość stóp procentowych" - napisał Guss w komentarzu do wypowiedzi ministra rozwoju Krzysztofa Paszyka w Radiu Zet o tym, że nie będzie "Kredytu 0%", a także o tym, że zostanie przygotowany nowy program mieszkaniowy.
Dyrektor podkreślił, że Związek widzi konieczność zbudowania alternatywy dla sektora deweloperskiego.
"Dziś to prywatne firmy deweloperskie są praktycznie jedynymi budowniczym mieszkań w budynkach wielorodzinnych w kraju. Nie są w stanie jednak opowiedzieć na potrzeby mieszkaniowe całego społeczeństwa. Nie taka jest też ich rola. Dlatego konieczne jest zwiększenie m.in. udziału budownictwa społecznego w rynku. Nie można jednak zapominać, że rozwój budownictwa społecznego będzie procesem, który zajmie czas. A potrzeby mieszkaniowe są tu i teraz" - wskazał Guss.
"Kluczowe jest również skupienie się na rozwiązaniach, które zwiększą podaż na rynku: uproszczą procedury, zwiększą liczbę gruntów pod budownictwo mieszkaniowe. Tylko kompleksowe podejście pozwoli na stworzenie trwałego i zrównoważonego rynku mieszkaniowego, odpowiadającego na aktualne potrzeby społeczeństwa" - zaznaczył także dyrektor.
Minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk powiedział dziś rano w Radiu Zet, że nowy program mieszkaniowy, dotyczący zarówno budownictwa społecznego, jak i własnościowego, zostanie przedstawiony w I kw. 2025 r. Poinformował, że rozwiązań dotyczących "Kredytu 0%" w tym programie nie będzie.
Projekt pakietu mieszkaniowego był przez wiele miesięcy przedmiotem obrad w ramach rządu. Wprowadzeniu kredytu #na Start sprzeciwiały się Polska2050 oraz Lewica. Zdaniem tych ugrupowań, celem powinna być budowa mieszkań na tani wynajem.
(ISBnews)
Warszawa, 11.12.2024 (ISBnews) - Wybór nowej propozycji indeksu WIRF- to kamień milowy w reformie wskaźników referencyjnych, ale nie należy oczekiwać zmiany opłat, prowizji czy marż dla transakcji na rynku finansowym, uważa partner EY Polska, lider Sektora Finansowego Paweł Preuss. Spodziewa się, że pierwsze instrumenty oparte na nowym wskaźniku pojawią się na rynku w II półroczu 2025 r.
"Reforma wskaźników referencyjnych nie powinna budować oczekiwań, że zmieni się wysokość opłat, prowizji czy marż dla transakcji na rynku finansowym wobec klientów indywidualnych czy korporacji" - napisał Preuss w komentarzu dotyczącym wyboru wskaźnika WIRF- jako następcy WIBOR.
"Wybór nowej propozycji indeksu to kamień milowy w procesie, który został zapoczątkowany ponad 2 lata temu i będzie trwał do końca 2027 roku. Instrumenty finansowe, umowy oparte na nowym indeksie, docelowo wskaźniku będą stopniowo wprowadzane na rynek przez Skarb Państwa, banki oraz inne instytucje finansowe w ciągu najbliższych trzech lat. Temu procesowi będzie towarzyszył proces dobrowolnego aneksowania dotychczasowych umów opartych o WIBOR, zastępowania w ich treści dotychczasowego wskaźnika przez nowo wybraną propozycję indeksu. Dla umów opartych o WIBOR, które na koniec 2027 roku będą pozostawały aktywne, będzie przygotowany proces prawnego zastąpienia WIBOR-u jego zamiennikiem na mocy rozporządzenia ministra finansów, zgodnie z regulacjami unijnymi BMR" - dodał.
Jego zdaniem, zastąpienie WIBOR-u propozycją indeksu WIRF- to zmiana techniczna o charakterze regulacyjnym, która odzwierciedla ona tendencje międzynarodowe oraz oczekiwania interesariuszy, uczestników rynku i konsumentów, aby indeks referencyjny stóp procentowych był oparty w pełni na parametrach, cenach transakcyjnych, w szczególności segmencie transakcji O/N, które od czasu kryzysu finansowego charakteryzują się największą płynnością.
"WIBOR jest obecnie stosowany w szeregu kategorii umów, transakcji finansowych i jego zastępowanie przez WIRF- będzie następowało stopniowo dla kolejnych typów instrumentów:
- Obligacje skarbu państwa: Spodziewamy się, że popularyzacja WIRF- zacznie się od emisji obligacji skarbowych opartych na nowym wskaźniku. W pierwszym etapie powinny to być obligacje krótko- i średnioterminowe, o terminie zapadalności kilku- kilkunastu miesięcy. Spodziewamy się pierwszych instrumentów tego typu na początku drugiego półrocza 2025 roku. Ich pojawienie się i stopniowa popularyzacja będą budowały stabilność i zaufanie do nowego wskaźnika. W kolejnych etapach terminy zapadalności będą stopniowo wydłużane.
- Kredyty: (kredyty hipoteczne dla klientów detalicznych, kredyty inwestycyjne czy obrotowe dla firm): Spodziewamy się, że banki wprowadzą je do oferty w trzecim- czwartym kwartale 2025 roku.
- Obligacje korporacyjne, które w Polsce są przede wszystkim instrumentami o zmiennym oprocentowaniu: Spodziewamy się, że firmy zaczną pod koniec 2025 roku emitować obligacje oparte na nowym wskaźniku" - stwierdził Preuss.
Wskazał, że zmianie WIBOR na WIRF- w produkcji na rynku kasowym (kredyty, obligacje) będzie towarzyszył stopniowy rozwój instrumentów pochodnych. Jego zdaniem dla skutecznego i dobrze funkcjonującego rynku finansowego muszą współistnieć transakcje klientowskie, do których należą kredyty czy obligacje, z segmentem rynku transakcji pochodnych (OIS - Overnight Interest Rate Swap). Te ostatnie pozwolą zarządzać ryzykiem stopy procentowej banków, przedsiębiorstw oraz TFI w oparciu o coraz bardziej aktywny rynek.
"Od początku 2025 roku rozpoczniemy proces aktualizacji sformułowanych dotychczas rekomendacji NGR określających standardy dla nowej produkcji oraz zamiany WIBORu dla poszczególnych segmentów rynku, typów umów, w tym transakcji pochodnych" - zapowiedział.
"Spodziewam się, że rok 2025 będzie w Polsce okresem, w którym będziemy weryfikować, jakie rozwiązania w transakcjach finansowych powinny w Polsce funkcjonować, być na naszym rynku aktywnie popularyzowane, w szczególności czy będą to także kredyty hipoteczne o stałym oprocentowaniu oraz transakcje oparte na alternatywnych stopach procentowych, w szczególności stopie referencyjnej NBP" - podsumował.
We wtorek Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej (KS NGR) ds. reformy wskaźników referencyjnych dokonał wyboru propozycji indeksu z grupy WIRF: indeksu o technicznej nazwie WIRF- jako docelowego wskaźnika referencyjnego stopy procentowej, który miałby zastąpić wskaźnik referencyjny WIBOR, jak podała Komisja Nadzoru Finansowego (KNF).
Docelowo WIRF- ma stać się kluczowym wskaźnikiem referencyjnym stopy procentowej w rozumieniu rozporządzenia BMR, który będzie mógł być stosowany w umowach finansowych (np. umowach kredytu), instrumentach finansowych (np. papierach dłużnych lub instrumentach pochodnych) oraz przez fundusze inwestycyjne (np. w ustalaniu opłat za zarządzanie).
Jednocześnie KS NGR zauważył potrzebę prowadzenia dalszych prac nad rozwojem rynku transakcji warunkowych i mierzącym ten rynek potencjalnym indeksem typu WRR, aby docelowo w przyszłości taki indeks mógł być stosowany jako wskaźnik alternatywny dla WIRF–, który zastąpi wskaźnik referencyjny WIBOR, wskazano też w informacji.
W końcu marca br. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. reformy wskaźników referencyjnych jednogłośnie podjął decyzję o rozpoczęciu procesu przeglądu i analizy wskaźników alternatywnych dla WIBOR typu Risk Free Rate (RFR). Przegląd będzie obejmował zarówno WIRON, jak i inne możliwe indeksy lub wskaźniki. Wniosek w tej sprawie złożyło Ministerstwo Finansów.
W 2022 r. Komitet Sterujący NGR zaproponował zamianę w przyszłości wskaźnika WIBOR na wskaźnik WIRON: stopę referencyjną wolną od ryzyka opartą o depozyty rynku finansowego i przedsiębiorstw. Następnie prowadzono prace przygotowawcze, w tym prace analityczne nad zachowaniem się tego wskaźnika w różnych warunkach ekonomicznych, w szczególności na podstawie danych z poprzednich lat.
W październiku 2023 r. Komitet Sterujący KS NGR ds. reformy wskaźników referencyjnych zdecydował o przesunięciu finalnego momentu konwersji WIBOR na inny wskaźnik referencyjny na koniec 2027 r. Poprzednia wersja mapy drogowej przewidywała koniec konwersji na 2025 r.
Odchodzenie od wskaźników typu IBOR i zastępowanie ich wskaźnikami wolnymi od ryzyka wynika z zaleceń organizacji międzynarodowych, w szczególności Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (International Organization of Securities Commissions) oraz Rady Stabilności Finansowej (Financial Stability Board). Podążając śladem dojrzałych rynków, również Polska przeprowadza proces wdrożenia nowego wskaźnika referencyjnego typu RFR.
(ISBnews)
Warszawa, 11.12.2024 (ISBnews) - Prezydent podpisał nowelizację ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, której celem jest dostosowanie maksymalnej wysokości świadczeń z funduszu alimentacyjnego do obecnych potrzeb osób uprawnionych do alimentów, podała Kancelaria Prezydenta.
"W ustawie podniesiona została maksymalna kwota świadczeń z funduszu alimentacyjnego z 500 zł do 1 tys. zł. W ustawie wprowadzone zostały także przepisy, na podstawie których nowa wysokość świadczeń z funduszu alimentacyjnego będzie miała zastosowanie przy ustalaniu prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego na okresy świadczeniowe przypadające po dniu 30 września 2024 r." - czytamy w komunikacie.
Na mocy przepisu przejściowego osobom, którym przyznano już świadczenia z funduszu alimentacyjnego na okres świadczeniowy obejmujący 1 października 2024 r. - 30 września 2025 r., będą zmienione z urzędu decyzje przyznające świadczenia, w części dotyczącej miesięcznej kwoty przyznanych świadczeń.
W decyzji zmieniona zostanie dotychczasowa miesięczna kwota świadczenia z funduszu alimentacyjnego na kwotę ustalonych alimentów, jednak nie wyższą niż 1 tys. zł.
Biorąc powyższe rozwiązania pod uwagę część osób uprawnionych do świadczeń z funduszu alimentacyjnego dostanie świadczenia w nowej, wyższej kwocie, z wyrównaniem od października 2024 r. Ustawa rozstrzygnęła również, że w przypadku spraw o świadczenia z funduszu alimentacyjnego za okres świadczeniowy przypadający do dnia 30 września 2024 r. zastosowanie będą miały przepisy dotychczasowe.
Ustawa wejdzie w życie z dniem następujący po dniu ogłoszenia.
(ISBnews)
Warszawa, 10.12.2024 (ISBnews) - Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej (KS NGR) ds. reformy wskaźników referencyjnych dokonał wyboru propozycji indeksu z grupy WIRF: indeksu o technicznej nazwie WIRF– jako docelowego wskaźnika referencyjnego stopy procentowej, który miałby zastąpić wskaźnik referencyjny WIBOR, podała Komisja Nadzoru Finansowego (KNF).
"Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej (KS NGR), powołanej w związku z reformą wskaźników referencyjnych, na posiedzeniach 21 listopada 2024 roku oraz 6 grudnia 2024 roku przeprowadził dyskusję oraz podjął decyzję o wyborze propozycji indeksu o technicznej nazwie WIRF– bazującego na depozytach niezabezpieczonych Instytucji Kredytowych i Instytucji Finansowych, jako docelowego wskaźnika referencyjnego stopy procentowej, który miałby zastąpić wskaźnik referencyjny WIBOR. Administratorem WIRF– w rozumieniu Rozporządzenia BMR będzie spółka GPW Benchmark S.A., wpisana do rejestru Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA). Tym samym KS NGR zweryfikował i zmodyfikował swoją wcześniejszą decyzję o wyborze WIRON (pierwotnie WIRD)1 na podstawie przesłanek wskazanych poniżej, a także wspomnianych w poprzednich komunikatach NGR" - czytamy w komunikacie.
Wybór propozycji indeksu został poprzedzony rozpoczętym 29 marca 2024 roku procesem przeglądu i analizy wskaźników alternatywnych dla WIBOR typu Risk Free Rate (RFR). Przegląd ten miał na celu weryfikację podjętej we wrześniu 2022 roku decyzji KS NGR, na podstawie szerszego zakresu analiz i informacji rynkowych w dynamicznie zmieniającym się środowisku makroekonomicznym polskiej gospodarki.
W dodatkowej rundzie konsultacji oceniano cztery propozycje indeksów WIRF:
* WIRF, tj. propozycja indeksu, którego dane wejściowe charakteryzują depozyty niezabezpieczone składane przez Instytucje Kredytowe, Instytucje Finansowe oraz Pozostałe Instytucje Finansowe (dalej: Zasób Transakcyjny),
* WIRF+, tj. propozycja indeksu, w przypadku którego dane wejściowe pokrywają się z Zasobem Transakcyjnym powiększonym o depozyty tzw. instytucji publicznych2,
* WIRF–, tj. propozycja indeksu, w przypadku którego dane wejściowe opisują Zasób Transakcyjny pomniejszony o depozyty Pozostałych Instytucji Finansowych,
* WIRF+/– , tj. propozycja indeksu, dla którego dane wejściowe charakteryzują Zasób Transakcyjny powiększony o depozyty tzw. instytucji publicznych i jednocześnie pomniejszony o depozyty Pozostałych Instytucji Finansowych, wymieniła Komisja.
"KS NGR uwzględnił odpowiedzi uzyskane w ramach dodatkowej tury konsultacji, a ponadto rozważył łączną ocenę cech ilościowych i jakościowych poszczególnych propozycji indeksów, do których należały m.in.:
* zmienność propozycji indeksu w czasie oraz jej powiązanie ze zmianami stóp procentowych NBP i oraz zmianami warunków rynkowych;
* potencjał propozycji indeksu do zastosowania w szerokim zakresie umów i instrumentów finansowych;
* zasób informacyjny związany z liczbą transakcji i ich wartością;
* ryzyko nieustalenia docelowego indeksu w poszczególnych dniach;
* publikowanie docelowego indeksu w terminie odpowiadającym potrzebom rynku finansowego;
* możliwość stworzenia krzywej terminowej" - czytamy dalej.
Kolejnym krokiem KS NGR będzie zaktualizowanie Mapy Drogowej w ramach dotychczasowego harmonogramu działań mających na celu zastąpienie wskaźnika referencyjnego WIBOR docelowym wskaźnikiem WIRF–, którego finalna nazwa będzie wybrana w toku dalszych prac.
"KS NGR zamierza także w najbliższym czasie zweryfikować i zaktualizować wydane dotychczas rekomendacje NGR, w szczególności standardy stosowania nowego docelowego wskaźnika RFR (risk-free-rate) w nowych produktach: bankowych, leasingowych i faktoringowych oraz instrumentach finansowych, jak również standardy dobrowolnej konwersji dla portfeli legacy umów i instrumentów finansowych, w których stosowany jest wskaźnik referencyjny WIBOR" - napisano także.
Docelowo WIRF– ma stać się kluczowym wskaźnikiem referencyjnym stopy procentowej w rozumieniu rozporządzenia BMR, który będzie mógł być stosowany w umowach finansowych (np. umowach kredytu), instrumentach finansowych (np. papierach dłużnych lub instrumentach pochodnych) oraz przez fundusze inwestycyjne (np. w ustalaniu opłat za zarządzanie).
Jednocześnie KS NGR zauważył potrzebę prowadzenia dalszych prac nad rozwojem rynku transakcji warunkowych i mierzącym ten rynek potencjalnym indeksem typu WRR, aby docelowo w przyszłości taki indeks mógł być stosowany jako wskaźnik alternatywny dla WIRF–, który zastąpi wskaźnik referencyjny WIBOR, wskazano też w informacji.
W końcu marca br. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. reformy wskaźników referencyjnych jednogłośnie podjął decyzję o rozpoczęciu procesu przeglądu i analizy wskaźników alternatywnych dla WIBOR typu Risk Free Rate (RFR). Przegląd będzie obejmował zarówno WIRON, jak i inne możliwe indeksy lub wskaźniki. Wniosek w tej sprawie złożyło Ministerstwo Finansów.
W 2022 r. Komitet Sterujący NGR zaproponował zamianę w przyszłości wskaźnika WIBOR na wskaźnik WIRON: stopę referencyjną wolną od ryzyka opartą o depozyty rynku finansowego i przedsiębiorstw. Następnie prowadzono prace przygotowawcze, w tym prace analityczne nad zachowaniem się tego wskaźnika w różnych warunkach ekonomicznych, w szczególności na podstawie danych z poprzednich lat.
W październiku 2023 r. Komitet Sterujący KS NGR ds. reformy wskaźników referencyjnych zdecydował o przesunięciu finalnego momentu konwersji WIBOR na inny wskaźnik referencyjny na koniec 2027 r. Poprzednia wersja mapy drogowej przewidywała koniec konwersji na 2025 r.
Odchodzenie od wskaźników typu IBOR i zastępowanie ich wskaźnikami wolnymi od ryzyka wynika z zaleceń organizacji międzynarodowych, w szczególności Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (International Organization of Securities Commissions) oraz Rady Stabilności Finansowej (Financial Stability Board). Podążając śladem dojrzałych rynków, również Polska przeprowadza proces wdrożenia nowego wskaźnika referencyjnego typu RFR.
(ISBnews)
Warszawa, 10.12.2024 (ISBnews) - Rada UE osiągnęła porozumienie polityczne w sprawie nowej dyrektywy, która otwiera drogę do wprowadzenia elektronicznego certyfikatu podatkowego na potrzeby zwolnień z podatku VAT, podała Rada.
"Cieszę się, że w ramach wysiłków UE zmierzających do unowocześnienia systemów VAT po pakiecie VIDA z ubiegłego miesiąca podejmujemy kolejny krok modernizacyjny, osiągając porozumienie w sprawie elektronicznego certyfikatu zwolnienia z podatku VAT, które położy kres papierowym certyfikatom" - powiedział węgierski minister finansów Mihály Varga, cytowany w komunikacie.
Dyrektywa zakłada wprowadzenie elektronicznego certyfikatu zastępującego certyfikat papierowy, używany, gdy towary mają być zwolnione z VAT, np. dlatego, że są importowane dla ambasad, organizacji międzynarodowych lub sił zbrojnych. Dokładny format elektroniczny, w tym niezbędne specyfikacje IT, zostaną omówione w grupach ekspertów i określone w aktach wykonawczych Komisji, podano także.
W okresie przejściowym państwa członkowskie będą mogły korzystać z certyfikatu zarówno z wersji elektronicznej, jak i papierowej.
Państwa członkowskie wprowadziły szereg poprawek do pierwotnej propozycji Komisji. W szczególności ograniczyły zakres obowiązkowego stosowania elektronicznego certyfikatu zwolnienia z podatku VAT do sytuacji, w których zaangażowane są dwa państwa członkowskie, a zwolnienie nie jest przyznawane w formie zwrotu, podano także.
Rada dodała również do dyrektywy szereg kluczowych elementów przyszłego certyfikatu elektronicznego, które Komisja weźmie pod uwagę przy projektowaniu formatu w tekście dyrektywy. Ponadto Rada skróciła okres przejściowy, pierwotnie planowany na 4 lata (2026-2030), do 1 roku (2031-2032).
Opóźniona data rozpoczęcia powinna pomóc organom podatkowym rozłożyć w czasie niezbędne zmiany w zakresie IT, które będą zbiegać się ze znacznymi inwestycjami potrzebnymi do wdrożenia pakietu VIDA, podano także.
Porozumienia przejdą teraz kontrolę techniczną i językową przed przedstawieniem ich Radzie do formalnego przyjęcia. Następnie teksty zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE i wejdą w życie.
W lipcu 2024 r. Komisja opublikowała dwa wnioski mające na celu zastąpienie obecnego papierowego certyfikatu zwolnienia z podatku VAT elektronicznym certyfikatem zwolnienia z podatku VAT:
- wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do elektronicznego certyfikatu zwolnienia z podatku od wartości dodanej (dyrektywa Rady);
- wniosek dotyczący rozporządzenia wykonawczego Rady zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do elektronicznego certyfikatu zwolnienia z podatku od wartości dodanej (rozporządzenie wykonawcze Rady).
Wniosek dotyczący zmiany dyrektywy VAT stwarza warunki prawne dla opracowania przez Komisję certyfikatu elektronicznego za pośrednictwem środków wykonawczych, natomiast wniosek dotyczący zmiany rozporządzenia wykonawczego przewiduje alternatywne stosowanie zarówno certyfikatów papierowych, jak i elektronicznych w fazie przejściowej.
(ISBnews)
Warszawa, 03.12.2024 (ISBnews) - Minister finansów wydał rozporządzenie w sprawie uznawania i metod wyceny oraz ujawniania i prezentacji instrumentów finansowych. Potrzeba wydania nowego rozporządzenia wynika z konieczności rewizji przepisów regulujących rachunkowe kwestie związane z instrumentami finansowymi, podał resort. Przepisy rozporządzenia wejdą w życie 13 grudnia br. i będą miały zastosowanie obowiązkowo po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzanych za rok obrotowy 2025.
Rozporządzenie ministra finansów w sprawie uznawania i metod wyceny oraz ujawniania i prezentacji instrumentów zostało już opublikowane w Dzienniku Ustaw i zastąpi dotychczas obowiązujące rozporządzenie.
"Potrzeba wydania nowego rozporządzenia wynika z konieczności rewizji przepisów regulujących rachunkowe kwestie związane z instrumentami finansowymi. Rewizja ta polega przede wszystkim na eliminacji niespójności, czy wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie lub uspójnienie z innymi przepisami w zakresie rachunkowości. Zmiany nie mają charakteru systemowego, lecz jedynie korygują dotychczasowe przepisy w celu ułatwienia ich stosowania" - wskazano w komunikacie.
Rozporządzenie wprowadza zmiany obejmujące w szczególności:
- wprowadzenie do klasyfikacji instrumentów finansowych kategorii "pozostałe zobowiązania finansowe", w ramach której będzie możliwe ujęcie zobowiązań finansowych, które nie są zaliczone do zobowiązań finansowych przeznaczonych do obrotu (ta kategoria jest obecnie ujęta jako jedyna grupa obejmująca zobowiązania finansowe),
- sformułowanie definicji związanych z "wyceną za pomocą modelu w oparciu o dane obserwowalne i dane nieobserwowalne" oraz ustalenie hierarchii wyceny do wartości godziwej w oparciu o trzy poziomy hierarchii wartości godziwej,
- wyeliminowanie definicji "rynku regulowanego" i wprowadzenie w to miejsce definicji "rynku aktywnego", co pozwoli na uspójnienie przepisów z przepisami ustawy o rachunkowości oraz przepisami wykonawczymi,
- wprowadzenie przepisów dotyczących modyfikacji umów i zmian warunków umownych aktywów i zobowiązań finansowych, ponieważ dotychczasowe przepisy nie regulowały tej kwestii,
- wprowadzenie wytycznych, dotyczących modyfikacji umów związanych ze zmianami wskaźnika stóp referencyjnych,
- wprowadzenie przepisów dotyczących restrukturyzacji aktywów, które będą określały zakres możliwych modyfikacji oraz możliwość usunięcia ich z ksiąg rachunkowych, a także wprowadzenie nowych składników aktywów),
- wprowadzenie przepisów dotyczących wyceny początkowej zobowiązań finansowych, ujmowanych w sytuacji usuwania innych zobowiązań oraz ujmowania instrumentów złożonych po stronie emitenta,
- zmianę w zakresie rachunkowości zabezpieczeń przez zastosowanie podejścia opartego na skuteczności zabezpieczenia, ponieważ przedmiotem oceny jest generalnie skuteczność zabezpieczenia, a nie jego efektywność,
- poszerzenie wymaganych ujawnień, w tym w szczególności związanych z wyceną w wartości godziwej,
- dokonanie zmian przepisów, które dotychczas budziły wątpliwości interpretacyjne, wymieniono w komunikacie.
Przepisy rozporządzenia będą miały zastosowanie obowiązkowo po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzanych za rok obrotowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2024 r., tj. za 2025 r.
Jednocześnie przewidziano możliwość zastosowania nowych przepisów do sprawozdań finansowych sporządzanych za rok obrotowy rozpoczynający się przed 1 stycznia 2025 r., tj. za 2024 r. W takiej sytuacji jednostka będzie zobowiązana do zamieszczenia w informacji dodatkowej informacji o sporządzeniu sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami nowego rozporządzenia.
Rozporządzenie w sprawie instrumentów finansowych wejdzie w życie 13 grudnia 2024 r.
(ISBnews)
Warszawa, 28.11.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP) nie ma żadnych planów prywatyzacyjnych, poinformował szef resortu Jakub Jaworowski.
"Nie mamy obecnie żadnych planów prywatyzacyjnych" - powiedział Jaworowski podczas konferencji poświęconej prezentacji strategii GPW na lata 2025-2027.
Ocenił jednak, że realizowana przed kilkunastoma lata prywatyzacja poprzez giełdę miała korzystny wpływ na warszawski parkiet.
"Prywatyzacja poprzez giełdę części spółek z udziałem Skarbu Państwa stworzyła masę krytyczną na giełdzie. Dzięki tym prywatyzacjom giełda mogła się rozwijać. Bilans jest pozytywny" - stwierdził minister.
Zwrócił uwagę na pojawiające się w dyskusji głosy krytyczne wobec dużego udziału spółek z udziałem Skarbu Państwa w rynku giełdowym - obecnie ok. 40% wartości rynku.
"Pojawiają się głosy, że ten udział nie jest korzystny dla inwestorów. W ostatnich latach ład korporacyjny w tych spółkach nie był najwyższych lotów. Wielu inwestorów utraciło wiarę, że państwo może być wiarygodnym akcjonariuszem" - wskazał Jaworowski.
"Moją ambicją, jest to, żeby to zmieniać" - podkreślił minister.
Grupa kapitałowa GPW prowadzi platformy obrotu akcjami, obligacjami skarbowymi i korporacyjnymi, instrumentami pochodnymi, energią elektryczną i gazem ziemnym oraz dostarcza indeksy i wskaźniki referencyjne, m.in. WIBID i WIBOR. Od 2010 r. GPW jest spółką publiczną notowaną na prowadzonym przez siebie parkiecie.
(ISBnews)
Warszawa, 28.11.2024 (ISBnews) - Sejm znowelizował ustawę ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, poszerzając katalog upraw, do których będą stosowane dopłaty do składek ubezpieczenia płaconych przez rolników. Chodzi m.in. o słonecznik, facelię, len, czy konopie włókniste. Za nowelizacją głosowało 413 posłów, przeciw było pięciu, a 11 wstrzymało się od głosu.
Nowelizacja rozszerza katalog upraw, do których będą stosowane z budżetu państwa dopłaty do składek ubezpieczenia płaconych przez producentów rolnych (o słonecznik, facelię, len, konopie włókniste, bobowate drobnonasienne, rośliny zielarskie oraz gorczycę). Wprowadza doprecyzowanie uprawy gryki, jako zboża oraz soi, jako rośliny z rodziny bobowatych, mieszczących się w dotychczasowym katalogu upraw.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zakłada, że nowe rozwiązanie zwiększy powierzchnię ubezpieczonych upraw rolnych o ok. 100 tys. ha.
Wprowadzone zostają zmiany dotyczące franszyzy oraz limitów stawek za ubezpieczenia upraw drzew i krzewów owocowych oraz truskawek:
- franszyza będzie nie większa niż 35% sumy ubezpieczenia w odniesieniu do upraw drzew i krzewów owocowych oraz truskawek;
- wprowadzona zostanie zmiana limitów stawek dopłat do ubezpieczenia upraw drzew i krzewów owocowych oraz truskawek w zależności od klasy gleby - z 9%, 12% i 15% sumy ubezpieczenia na 20%, 22% i 25% sumy ubezpieczenia.
- ograniczona zostaje prowizja dla dystrybutora ubezpieczeń do 3% składki dotyczącej ubezpieczenia tych upraw.
Nowe przepisy zostaną zgłoszone do notyfikacji przez Komisję Europejską.
(ISBnews)
Warszawa, 25.11.2024 (ISBnews) - Po drugiej turze konsultacji wszystkich interesariuszy zainteresowanych reformą wskaźników referencyjnych wiadomo już, która wersja wskaźnika WIRF zastąpi WIBOR, jednak wybór ten zostanie ogłoszony w grudniu, najprawdopodobniej przed świętami Bożego Narodzenia, wynika z wypowiedzi prezesa Związku Banków Polskich (ZBP) Tadeusza Białka.
"W istocie zakończyła się druga tura konsultacji uzupełniających, które były skierowane do wszystkich interesariuszy, a które - jak państwo pamiętacie, mówiłem o tym na poprzedniej konferencji prasowej - w zasadzie już dają odpowiedź, sama treść tych konsultacji, z jakim indeksem, który docelowo będzie tym wskaźnikiem zastępującym, będziemy mieć do czynienia" - powiedział Białek podczas telekonferencji.
Przypomniał, że w drugiej turze konsultacji był poddany konsultacjom wyłącznie indeks WIRF (Warszawski Indeks Rynku Finansowego) - jego cztery warianty: wariant bazowy, wariant plus, minus i plus-minus.
"Dziś już wiadomo, że będzie to indeks z rodziny WIRF, która z wersji - my już wiemy jako Komitet Sterujący z posiedzenia zeszłego tygodnia, jakie były wyniki w ramach konsultacji. Natomiast musicie państwo uzbroić się jeszcze chwilę w cierpliwość, bo musimy oficjalnie ująć to w formule komunikatu i zatwierdzić" - dodał prezes ZBP.
Wyjaśnił, że jeszcze nie zapadła decyzja, czy dane będące podsumowaniem raportu zostaną przekazane od razu, czy też informacja ta zostanie ogłoszona łącznie z decyzją Komitetu Sterującego Narodowej Grupy Roboczej, formalnie potwierdzającą wybór ostatecznego docelowego wskaźnika.
"Tej decyzji spodziewamy się jeszcze w grudniu - mówiłem o tym już kilka miesięcy temu, że w grudniu. Myślę, że wszystko wskazuje na to, że ten termin raczej będzie dotrzymany, a więc przed świętami, jak zakładam, będziemy znać oficjalnie decyzję komitetu sterującego o ostatecznym wyborze docelowego wskaźnika, który zastąpi wskaźnik WIBOR" - podsumował Białek.
W końcu marca br. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. reformy wskaźników referencyjnych (Komitet Sterujący NGR) jednogłośnie podjął decyzję o rozpoczęciu procesu przeglądu i analizy wskaźników alternatywnych dla WIBOR typu Risk Free Rate (RFR). Przegląd będzie obejmował zarówno WIRON, jak i inne możliwe indeksy lub wskaźniki. Wniosek w tej sprawie złożyło Ministerstwo Finansów.
W 2022 r. Komitet Sterujący NGR zaproponował zamianę w przyszłości wskaźnika WIBOR na wskaźnik WIRON: stopę referencyjną wolną od ryzyka opartą o depozyty rynku finansowego i przedsiębiorstw. Następnie prowadzono prace przygotowawcze, w tym prace analityczne nad zachowaniem się tego wskaźnika w różnych warunkach ekonomicznych, w szczególności na podstawie danych z poprzednich lat.
W październiku 2023 r. Komitet Sterujący KS NGR ds. reformy wskaźników referencyjnych zdecydował o przesunięciu finalnego momentu konwersji WIBOR na inny wskaźnik referencyjny na koniec 2027 r. Poprzednia wersja mapy drogowej przewidywała koniec konwersji na 2025 r.
Odchodzenie od wskaźników typu IBOR i zastępowanie ich wskaźnikami wolnymi od ryzyka wynika z zaleceń organizacji międzynarodowych, w szczególności Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (International Organization of Securities Commissions) oraz Rady Stabilności Finansowej (Financial Stability Board). Podążając śladem dojrzałych rynków, również Polska przeprowadza proces wdrożenia nowego wskaźnika referencyjnego typu RFR.
(ISBnews)
Warszawa, 21.11.2024 (ISBnews) - Sejm przyjął nowelizację ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, dot. obowiązków sprawozdawczych w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz podniesienia o 25% wysokości przychodów netto ze sprzedaży, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Wcześniej posłowie odrzucili wniosek o odrzucenie projektu.
Za nowelizacją głosowało 243 posłów, przeciw było 203, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Nowelizacja o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym wdraża do krajowego porządku prawnego m.in. dyrektywę 2022/2464 w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Celem dyrektywy 2022/2464 jest zapewnienie, aby większa grupa przedsiębiorstw raportowała istotne, porównywalne i wiarygodne informacje nt. zrównoważonego rozwoju - w większym stopniu użyteczne dla inwestorów i innych interesariuszy. Jest to m.in. niezbędne do realizacji celu, jakim jest zmiana przepływu kapitałów w kierunku finansowania przedsiębiorstw rozwijających się w sposób zrównoważony lub dążących do takiej transformacji
Zgodnie z tą regulacją, rozszerzony zakres jednostek zobowiązanych do raportowania - obejmie:
- wszystkie duże jednostki,
- jednostki będące jednostką dominującą dużej grupy kapitałowej,
- małe i średnie jednostki dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym (z wyłączeniem notowanych mikroprzedsiębiorstw) oraz
- spełniające określone warunki i kryteria wielkości jednostki zależne i oddziały z siedzibą w państwie członkowskim UE, których odpowiednio jednostka dominująca najwyższego szczebla lub jednostka samodzielna podlega przepisom prawa państwa trzeciego, a jej przychód netto ze sprzedaży wygenerowany w UE przekracza 150 mln euro;
Jednocześnie nowelizacja zakłada:
- podniesienie o 25% wysokości przychodów netto ze sprzedaży, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych i stosowania ustawy o rachunkowości,
-podniesienie o 25% wysokości kryteriów przychodów netto ze sprzedaży oraz sumy aktywów bilansu, których spełnienie umożliwia jednostkom stosowanie następujących uproszczeń:
- klasyfikowanie umów leasingu finansowego według kryteriów określonych przepisami prawa podatkowego, a nie ustawy o rachunkowości,
- zaniechanie tworzenia rezerw i aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego,
- stosowanie do wyceny instrumentów finansowych wyłącznie przepisów ustawy o rachunkowości zamiast przepisów odpowiedniego rozporządzenia ministra finansów,
- stosowanie uproszczonego sposobu obliczania kosztu wytworzenia produktu.
W nowelizacji zapisano, że jednostki mikro i małe nie są objęte obowiązkiem sporządzania zestawienia zmian w kapitale oraz rachunku przepływów pieniężnych (w miejsce dotychczasowego obowiązku sporządzania tych dokumentów z jednoczesną możliwością zwolnienia z ich sporządzania).
(ISBnews)
Warszawa, 19.11.2024 (ISBnews) - Rada UE przyjęła nowe rozporządzenie w sprawie działalności ratingowej w zakresie środowiska, społeczeństwa i ładu korporacyjnego (ESG), które zakłada, że dostawcy ratingów ESG mający siedzibę w Unii będą musieli uzyskać autoryzację i nadzór Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), podała Rada.
"Nowe przepisy mają na celu uczynienie działalności ratingowej w UE bardziej spójną, przejrzystą i porównywalną, aby zwiększyć zaufanie inwestorów do zrównoważonych produktów finansowych" - czytamy w komunikacie.
Ratingi ESG dostarczają opinii na temat profilu zrównoważonego rozwoju firmy lub instrumentu finansowego poprzez ocenę jego wpływu na społeczeństwo i środowisko oraz narażenia na ryzyka związane ze zrównoważonym rozwojem.
Ratingi ESG mają coraz większy wpływ na funkcjonowanie rynków kapitałowych i zaufanie inwestorów do zrównoważonych produktów inwestycyjnych, podkreślono.
Nowe przepisy mają na celu wzmocnienie wiarygodności i porównywalności ratingów ESG poprzez poprawę przejrzystości i uczciwości działań dostawców ratingów ESG, a także zapobieganie potencjalnym konfliktom interesów.
"Dostawcy ratingów ESG mający siedzibę w Unii będą musieli uzyskać autoryzację i nadzór Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA). Będą musieli przestrzegać wymogów przejrzystości, w szczególności w odniesieniu do swojej metodologii i źródeł informacji. Dostawcy ratingów ESG mający siedzibę poza Unią, którzy chcą działać w Unii, będą musieli uzyskać zatwierdzenie swoich ratingów ESG od autoryzowanego przez UE dostawcy ratingów ESG, uznanie oparte na kryterium ilościowym lub zostać włączeni do unijnego rejestru dostawców ratingów ESG na podstawie decyzji o równoważności" - czytamy dalej.
Rozporządzenie wprowadza zasadę rozdziału działalności gospodarczej i działań w celu zapobiegania konfliktom interesów .
Rozporządzenie zostanie opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie 20 dni później. Rozporządzenie zacznie obowiązywać 18 miesięcy po wejściu w życie.
W czerwcu 2023 r. Komisja przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie działań ratingowych ESG. Przyjęcie przez Radę następuje po porozumieniu osiągniętym z Parlamentem Europejskim w pierwszym czytaniu w ramach zwykłej procedury ustawodawczej.
(ISBnews)
Warszawa, 19.11.2024 (ISBnews) - Rada UE przyjęła nowe przepisy dotyczące usług rozliczeniowych, które zmieniają rozporządzenie i dyrektywę w sprawie infrastruktury rynku europejskiego (EMIR), mając na celu uczynienie rozliczeń UE bardziej odpornymi, wspieranie otwartej autonomii strategicznej UE i zachowanie stabilności finansowej UE, podała Rada.
"Rozporządzenie w sprawie infrastruktury rynku europejskiego (EMIR) ustanawia zasady dotyczące instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym (OTC), centralnych kontrahentów (CCP) i repozytoriów transakcji" - czytamy w komunikacie.
Nowe przepisy usprawniają usługi rozliczeniowe UE poprzez usprawnienie i skrócenie procedur, poprawę spójności między przepisami i wzmocnienie nadzoru nad CCP . W szczególności nowe przepisy przyczynią się do zmniejszenia nadmiernego polegania na systemowych CCP w krajach spoza UE, wymagając od wszystkich odpowiednich uczestników rynku posiadania aktywnych rachunków w unijnych CCP i rozliczania reprezentatywnej części niektórych systemowych kontraktów pochodnych w ramach jednolitego rynku, podano także.
Zmienione rozporządzenie i dyrektywa EMIR zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE przed wejściem w życie 20 dni później.
Instrumenty pochodne odgrywają ważną rolę w gospodarce, ale niosą ze sobą również pewne ryzyko. Zostało to udowodnione podczas kryzysu finansowego w 2008 r., który ujawnił słabości rynków instrumentów pochodnych OTC.
Aby zaradzić tej sytuacji, UE przyjęła w 2012 r. rozporządzenie w sprawie europejskiej infrastruktury rynkowej (EMIR). Celem było zwiększenie przejrzystości na rynkach instrumentów pochodnych OTC, ograniczenie ryzyka kredytowego i zmniejszenie ryzyka operacyjnego.
W grudniu 2022 r. Komisja przedstawiła wniosek w sprawie przeglądu regulacji i dyrektyw dotyczących infrastruktury rynku europejskiego, aby pogłębić unię rynków kapitałowych UE, udoskonalić obowiązujące przepisy i uatrakcyjnić rynek rozliczeniowy UE.
Przyjęcie przez Radę nastąpiło po porozumieniu osiągniętym z Parlamentem Europejskim w pierwszym czytaniu w ramach zwykłej procedury ustawodawczej.
(ISBnews)
Warszawa, 18.11.2024 (ISBnews) - W środowisku wysokich stóp procentowych banki nie potrzebują "dodatkowej kroplówki" w postaci oprocentowania rezerwy obowiązkowej, uważa członek Rady Polityki Pieniężnej (RPP) Ludwik Kotecki. Co więcej, oprocentowanie rezerwy na poziomie stopy referencyjnej, czyli 5,75%, jest de facto transferem od podatnika do banków komercyjnych, dodał.
"Mamy obecnie około 350 mld zł nadpłynności w sektorze bankowym. NBP wchłania ją, głównie sprzedając bankom bony pieniężne, ale również przez utrzymywanie rezerwy obowiązkowej i przyjmowanie depozytów na koniec dnia. Sęk w tym, że za obowiązkową rezerwę bank centralny płaci bankom komercyjnym relatywnie wysokie oprocentowanie. Mamy do czynienia z niekonsekwencją - z jednej strony NBP dużym kosztem ściąga płynność z rynku, z drugiej jeszcze jej dolewa, wypłacając wysokie odsetki od rezerwy. To kilka miliardów złotych. Wszystkie liczące się banki centralne dawno już zredukowały oprocentowanie rezerwy obowiązkowej do zera. My natomiast wciąż tego nie zrobiliśmy, a oprocentowanie jest najwyższe w Unii Europejskiej i nie bardzo wiadomo, dlaczego. Wcześniej argumentowano to pandemią COVID-19, ale to już dawno nie jest aktualne. W środowisku wysokich stóp procentowych banki nie potrzebują takiej dodatkowej kroplówki" - powiedział Kotecki w rozmowie z "Pulsem Biznesu".
Co więcej, oprocentowanie obowiązkowej rezerwy na poziomie stopy referencyjnej, czyli 5,75%, jest de facto transferem od podatnika do banków komercyjnych, dodał.
"Skoro NBP ponosi wysokie koszty z tytułu odsetek od rezerwy, to zmniejsza swój zysk, a tym samym potencjalne wpłaty do budżetu państwa. To są pieniądze, które powinny trafić do budżetu, a nie pozostawać w rękach banków. Uważam, że to jest sytuacja, którą należy bardzo szybko przeanalizować i podjąć decyzje" - wyjaśnił członek Rady.
Na początku listopada prezes Narodowego Banku Polskiego (NBP) i przewodniczący Rady Polityki Pieniężnej (RPP) Adam Glapiński poinformował podczas konferencji prasowej, że NBP nie prowadzi żadnych analiz i prac związanych z jakimikolwiek działaniami dotyczącymi rezerwy obowiązkowej.
"Z mojej wiedzy wynika, że od lipca do listopada toczyła się dyskusja w banku centralnym, a NBP wykonał pewne prace analityczne w związku z bardzo wysokim oprocentowaniem rezerwy obowiązkowej. Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji taka kompleksowa analiza o skutkach obniżenia oprocentowania rezerwy obowiązkowej byłaby niezbędna" - skomentował Kotecki.
Jego zdaniem, obniżenie oprocentowania rezerwy obowiązkowej oznaczałoby, że "przestalibyśmy w ten sposób zwiększać płynność w sektorze bankowym, zwiększając tym samym efektywność polityki pieniężnej".
(ISBnews)
Warszawa, 07.11.2024 (ISBnews) - Narodowy Bank Polski (NBP) nie prowadzi żadnych analiz i prac związanych z jakimkolwiek działaniami dotyczącymi rezerwy obowiązkowej, poinformował prezes NBP i przewodniczący Rady Polityki Pieniężnej (RPP) Adam Glapiński.
"Narodowy Bank Polski nie prowadzi żadnych analiz i żadnych prac związanych z jakimkolwiek działaniami dotyczącymi rezerwy obowiązkowej, a w szczególności zmiany oprocentowania tej rezerwy. Ja już rozmawiałem o tym z prezesem Związku Banków Polskich, wyjaśniałem, ale teraz mówię publicznie. Nic takiego nie ma miejsca. Nic takiego się nie dzieje" - powiedział Glapiński podczas konferencji prasowej.
W lutym 2022 r. RPP podjęła decyzję o podwyższeniu stopy rezerwy obowiązkowej do 3,5% z 2%.
(ISBnews)