ISBNewsLetter
S U B S K R Y P C J A

Zapisz się na bezpłatny ISBNewsLetter

Zachęcamy do subskrypcji naszego newslettera, w którym codziennie znajdą Państwo najważniejszą depeszę ISBnews, przegląd informacji dostępnych w naszym Portalu i kalendarium nadchodzących wydarzeń biznesowych i ekonomicznych. Subskrypcja jest bezpłatna.

* Dołączając do ISBNewsLetter'a wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. nr 144, poz. 1204). Twój adres e-mail będzie wykorzystany wyłącznie do przekazywania informacji na temat działań ISBNews i nie zostanie przekazane podmiotom trzecim. W kazdej chwili można wypisać się z listy subskrybentów klikając link na dole każdego ISBNewsLettera.

Najnowsze depesze: ISBnews Legislacja

  • 26.07, 14:13MRiT proponuje obniżenie limitu wniosków kredytu #naStart - do 17,5 tys. w II kw. 2025 r. 

    Warszawa, 26.07.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Rozwoju i Technologii proponuje obniżenie limitu wniosków w ramach kredytu #naStart z 20 tys. do 17,5 tys. w II kw. 2025 r., wynika z odpowiedzi resortu na uwagi zgłoszone do projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart. Jednocześnie resort planuje wprowadzenie kryterium dochodowego dla rodzin z trójką dzieci.

    "MRiT przewiduje, że w pierwszym okresie działania programu liczba chętnych do skorzystania z niego osób będzie wyższa. Wynika to z opisanej już sytuacji na rynku mieszkaniowym gdzie utrzymujące się wysokie stopy procentowe sprawiają, że liczba osób gotowych od strony społecznej do zakupu mieszkania (usamodzielnienie się młodych osób, czy też osób gotowych założyć rodzinę), a pozbawionych tej możliwości z uwagi na brak zdolności kredytowej z każdym miesiącem narasta" - napisał wiceminister Jacek Tomczak.

    "Pewną przestrzeń do obniżenia liczby dopuszczonych wniosków MRiT dostrzega co najwyżej w drugim kwartale, gdzie w miejsce dotychczasowych 20 tys. wniosków proponuję ustalenie ich limitu na poziomie 17,5 tys." - podał także wiceminister.

    W jego ocenie "ustalenie zbyt niskiego limitu na starcie programu wobec szacowanego zapotrzebowania mogłoby więc generować niepotrzebną presję do jak najszybszego złożenia wniosku o kredyt".

    "W kontekście doświadczeń z działania bezpiecznego kredytu 2% to właśnie takie warunki (wymuszające na kupujących szybkie podejmowanie decyzji o zakupie mieszkania) stanowić mogą istotny czynnik podnoszący ceny na rynku mieszkaniowym" - podkreślił.

    Jednocześnie resort zaproponował przywrócenie limitu dochodowego dla gospodarstw domowych z trójką dzieci przy jednoczesnym utrzymaniu braku tego limitu jedynie dla gospodarstw domowych z czwórką dzieci lub większych.

     Limit dochodowy dla gospodarstw domowych z tróją dzieci byłby ustalany według wzoru analogicznego jaki zastosowano dla mniejszych gospodarstw domowych, a w pierwszym roku działania programu wyniósłby 21 tys. zł netto, podano.

    Resort zakładał wcześniej, że limity przyjmowania wniosków w poszczególnych kwartałach przyszłego roku będą się kształtowały na poziomie: 25 tys. w I kw., 20 tys. w II kw. oraz po 15 tys. w III i IV kw.

    Projekt zakłada, że nowe rozwiązania miałyby wejść w życie w połowie stycznia 2025 r. 

    (ISBnews)

  • 26.07, 07:36Senat przyjął ustawę o dochodzeniu roszczeń z konsumenckich pozwów grupowych bez poprawek 

    Warszawa, 26.07.2024 (ISBnews) - Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym, która dostosowuje polskie prawo do regulacji unijnych, umożliwiając skuteczniejsze korzystanie konsumentów z pozwów grupowych.

    Nowelizację poparło 87 senatorów, nikt nie był przeciwny, nikt nie wstrzymał się od głosu.

    Nowelizacja wzmacnia mechanizmy ochrony zbiorowych interesów konsumentów przez umożliwienie podmiotom upoważnionym, np. organizacjom pozarządowym, w tym m.in. konsumenckim, występowania z powództwami wytaczanymi w imieniu oraz na rzecz konsumentów. Uprawnienie w tym zakresie będzie miał także Rzecznik Finansowy w przypadku spraw, które wynikają z umów finansowych. Podmioty upoważnione będą mogły dochodzić wobec przedsiębiorcy zaniechania stosowania praktyk, które naruszają ogólne interesy konsumentów, a także roszczeń związanych z ich stosowaniem. Chodzi m.in. o odszkodowanie, naprawę, obniżenie ceny czy zwrot zapłaty. 

    Podmioty, w tym organizacje pozarządowe, które będą chciały zostać podmiotem upoważnionym, będą musiały spełniać kryteria fachowości i niezależności. Zadaniem statutowym organizacji będzie musiało być zapewnienie ochrony interesów konsumentów i nieosiąganie zysku. Organizacja będzie musiała prowadzić działalność na rzecz ochrony interesów konsumentów od co najmniej 12 miesięcy i nie będzie mogła podlegać wpływom osób innych, niż konsumenci, w szczególności przedsiębiorstw, które mogłyby odnieść korzyść gospodarczą z wytoczenia powództwa grupowego.

    Przepisy nowelizacji  określają także szereg zasad dotyczących obowiązku wystąpienia przedsądowego przed skierowaniem sprawy do sądu, czyli tzw. polubownego rozwiązania sprawy, dopuszczalności i granic wynagrodzenia, jakiego od konsumentów może żądać podmiot upoważniony za ich reprezentowanie, niezbędnych elementów pozwu, kosztów procesu, informowania konsumentów o wynikach postępowania, sankcji wobec przedsiębiorcy w związku z niewykonaniem wyroku sądowego. Aby ułatwić dostęp do powództw grupowych, podmioty upoważnione będą zwolnione z kosztów sądowych.

    Zaproponowano także rozszerzenie katalogu spraw z zakresu ochrony konsumentów, w których ma zastosowanie ustawa o dochodzeniu roszczeń.

    Rejestr podmiotów upoważnionych, które będą mogły składać pozwy, prowadzić będzie prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

    (ISBnews)

  • 25.07, 07:55Sejm znowelizował ustawę o dochodzeniu roszczeń z konsumenckich pozwów grupowych 

    Warszawa, 24.07.2024 (ISBnews) - Sejm przyjął nowelizację ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym, która dostosowuje polskie prawo do regulacji unijnych, umożliwiając skuteczniejsze korzystanie konsumentów z pozwów grupowych. Za nowelizacją głosowało 423 posłów, nikt nie był przeciwny, 18 wstrzymało się od głosu.

    Nowelizacja wzmacnia mechanizmy ochrony zbiorowych interesów konsumentów przez umożliwienie podmiotom upoważnionym, np. organizacjom pozarządowym, w tym m.in. konsumenckim, występowania z powództwami wytaczanymi w imieniu oraz na rzecz konsumentów. Uprawnienie w tym zakresie będzie miał także Rzecznik Finansowy w przypadku spraw, które wynikają z umów finansowych. Podmioty upoważnione będą mogły dochodzić wobec przedsiębiorcy zaniechania stosowania praktyk, które naruszają ogólne interesy konsumentów, a także roszczeń związanych z ich stosowaniem. Chodzi m.in. o odszkodowanie, naprawę, obniżenie ceny czy zwrot zapłaty. 

    Podmioty, w tym organizacje pozarządowe, które będą chciały zostać podmiotem upoważnionym, będą musiały spełniać kryteria fachowości i niezależności. Zadaniem statutowym organizacji będzie musiało być zapewnienie ochrony interesów konsumentów i nieosiąganie zysku. Organizacja będzie musiała prowadzić działalność na rzecz ochrony interesów konsumentów od co najmniej 12 miesięcy i nie będzie mogła podlegać wpływom osób innych, niż konsumenci, w szczególności przedsiębiorstw, które mogłyby odnieść korzyść gospodarczą z wytoczenia powództwa grupowego.

    Przepisy nowelizacji  określają także szereg zasad dotyczących obowiązku wystąpienia przedsądowego przed skierowaniem sprawy do sądu, czyli tzw. polubownego rozwiązania sprawy, dopuszczalności i granic wynagrodzenia, jakiego od konsumentów może żądać podmiot upoważniony za ich reprezentowanie, niezbędnych elementów pozwu, kosztów procesu, informowania konsumentów o wynikach postępowania, sankcji wobec przedsiębiorcy w związku z niewykonaniem wyroku sądowego. Aby ułatwić dostęp do powództw grupowych, podmioty upoważnione będą zwolnione z kosztów sądowych.

    Zaproponowano także rozszerzenie katalogu spraw z zakresu ochrony konsumentów, w których ma zastosowanie ustawa o dochodzeniu roszczeń.

    Rejestr podmiotów upoważnionych, które będą mogły składać pozwy, prowadzić będzie prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

    (ISBnews)

  • 24.07, 08:58Rząd zobowiązał MF do przygotowania projektu noweli o NBP dot. komunikacji z MF 

    Warszawa, 24.07.2024 (ISBnews) - Rząd zobowiązał ministra finansów do przygotowania projektu nowelizacji ustawy o Narodowym Banku Polskim, ustanawiającej prawny mechanizm komunikacji pomiędzy NBP i Ministerstwem Finansów w procesie opracowywania projektu budżetu państwa, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    Rząd podjął także uchwałę w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Narodowego Banku Polskiego.

    "Przyjmując jako niepodważalną zasadę ustrojową, jaką jest niezależność banku centralnego, Rada Ministrów:

    - z niepokojem odnotowuje ujemny wynik finansowy wykazany przez NBP w latach 2022-2023;

    - negatywnie ocenia brak należytej komunikacji ze strony NBP dotyczącej zmiany wyniku finansowego w stosunku do pierwotnie prezentowanego przez NBP, który to wynik finansowy stanowi ważny element w pracach Rady Ministrów nad projektem budżetu państwa;

    - wobec nieprzestrzegania przez NBP zasady dobrego współdziałania, zobowiązuje Ministra Finansów do przygotowania projektu nowelizacji ustawy o NBP, ustanawiającej prawny mechanizm komunikacji pomiędzy NBP i Ministerstwem Finansów w procesie opracowywania projektu budżetu państwa" - czytamy w komunikacie.

    (ISBnews)

  • 24.07, 08:50Rząd podjął uchwałę ws. zatwierdzenia sprawozdania NBP za 2023 r. 

    Warszawa, 24.07.2024 (ISBnews) - Rząd podjął uchwałę w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Narodowego Banku Polskiego (NBP) na dzień 31 grudnia 2023 r. wraz ze sprawozdaniem finansowym NBP oraz sprawozdaniem niezależnego biegłego rewidenta z badania dla Rady Polityki Pieniężnej Narodowego Banku Polskiego, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    "Rząd zatwierdził roczne sprawozdanie finansowe Narodowego Banku Polskiego na 31 grudnia 2023 roku. Z niepokojem odnotowuje jednak ujemny wynik finansowy, który NBP wykazał w latach 2022-2023" - podano w komunikacie.

    Suma bilansowa NBP wzrosła z poziomu 825 323 809,6 tys. zł na 31 grudnia 2021 roku do poziomu 876 228 089,8 tys. zł na 31 grudnia 2022 roku oraz do poziomu 903 645 086,3 tys. zł na 31 grudnia 2023 roku.

    Wynik finansowy za rok 2021 wyniósł 10 974 518,7 tys. zł, natomiast za rok 2022 wyniósł - 16 943 670,7 tys. zł, a za rok 2023 wyniósł - 20 800 024,0 tys. zł.

    Na ujemny wynik finansowy za rok 2023 głównie miał wpływ ujemny wynik z odsetek w wysokości - 1 646 378,5 tys. zł oraz ujemny wynik z operacji finansowych w wysokości - 17 506 447,5 tys. zł, podano także.

    Złoto oraz należności w walutach obcych od nierezydentów wzrosły z poziomu 674 177 102,8 tys. zł na 31 grudnia 2021 roku do poziomu 734 057 575,8 tys. zł na 31 grudnia 2022 roku oraz do poziomu 763 268 439,1 tys. zł na 31 grudnia 2023 roku.

    Wartość pieniądza w obiegu wzrosła z poziomu 355 557 725,3 tys. zł na 31 grudnia 2021 roku do poziomu 368 611 663,5 tys. zł na 31 grudnia 2022 roku oraz do poziomu 377 521 375,0 tys. zł na 31 grudnia 2023 roku.

    Wskaźnik udziału wyniku finansowego za rok obrotowy w sumie aktywów spadł z poziomu 1,3% na koniec 2021 roku, do poziomu - 1,9% na koniec 2022 roku, a następnie do poziomu - 2,3% na koniec 2023 roku, podano także.

    (ISBnews)

  • 23.07, 12:02Rząd planuje przyjęcie w IV kw. projektu noweli o finansach publicznych ws. audytu 

    Warszawa, 23.07.2024 (ISBnews) - Rząd planuje przyjęcie w IV kw. projektu nowelizacji ustawy o finansach publicznych, dotyczącego wskazania poziomów kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych, wprowadzenia obowiązku składania ministrowi finansów oświadczenia o stanie kontroli zarządczej przez kierowników jednostek sektora finansów publicznych oraz wzmocnienia jego roli w tym procesie, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

    "Proponowane zmiany są odpowiedzią na problemy związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego w Polsce" - wskazano w wykazie.

    Projektowane zmiany polegają m.in. na:

    - wskazaniu poziomów kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych bazujących na tzw. modelu trzech linii, który określa role, odpowiedzialność i zasady współpracy poszczególnych komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za realizację zadań w ramach systemu kontroli zarządczej;

    - wprowadzeniu obowiązku składania ministrowi finansów oświadczenia o stanie kontroli zarządczej przez kierowników jednostek sektora finansów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego;

    - wzmocnieniu roli ministra finansów w zakresie koordynacji kontroli zarządczej, poprzez rozszerzenie jego zadań o gromadzenie i analizę danych dotyczących stanu kontroli zarządczej;

    -rozszerzeniu możliwości uzyskiwania kwalifikacji do prowadzenia audytu wewnętrznego w sektorze publicznym poprzez wprowadzenie dodatkowej ścieżki w postaci egzaminu państwowego na audytora wewnętrznego;

    -zaproponowaniu nowych regulacji usprawniających oraz wzmacniających prowadzenie audytu wewnętrznego w sektorze publicznym, w tym:
    a) podwyższenie wysokości kwoty, po przekroczeniu której powstaje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego, tzw. kwoty progowej do 65 000 tys. zł (aktualizacja obecnego progu 40 000 tys. zł o skumulowany wskaźnik inflacji za okres 2010−2023) oraz kwoty odnoszącej się do możliwości prowadzenia audytu wewnętrznego przez usługodawców do 162 000 tys. zł (aktualizacja obecnego progu 100 000 tys. zł o skumulowany wskaźnik inflacji za okres 2010−2023),
    b) rozszerzenie katalogu jednostek sektora finansów publicznych zobowiązanych do prowadzenia audytu wewnętrznego po przekroczeniu tzw. kwoty progowej o państwowe osoby prawne, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych oraz fundusz celowy posiadający osobowość prawną − Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON),
    c)  wprowadzenie ochrony warunków pracy i płacy audytorów wewnętrznych (zgoda ministra finansów w jednostkach (pod)sektora rządowego i ze względu na zasadę niezależności jednostek samorządu terytorialnego od (pod)sektora rządowego),
    d) rozszerzenie katalogu podmiotów zobowiązanych do przekazywania ministrowi finansów informacji o prowadzeniu audytu wewnętrznego o jednostki samorządu terytorialnego.

    Aby zapewnić spójność przepisów ustawy o finansach publicznych z innymi obowiązującymi już przepisami oraz w celu wyeliminowania istniejących od 2010 r. kolizji norm prawnych, które w negatywny sposób wpływają na stosowanie zasad odnoszących się do prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych, projekt obejmować będzie zmiany przepisów innych aktów prawnych: ustawy o Radzie Ministrów, ustawy o służbie cywilnej oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej.

    (ISBnews)

  • 23.07, 10:17Hołownia: Polska 2050 nie poprze projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart 

    Warszawa, 23.07.2024 (ISBnews) - Polska2050 nie poprze projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart w obecnej formie, zapowiedział marszałek Sejmu i lider Polski 2050 Szymon Hołownia. Zadeklarował, że poparcie takie byłoby możliwe w przypadku wsparcia budownictwa społecznego i zwiększenie podaży mieszkań.

    Projekt jest przygotowywany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

    "Kredytu 0% nie poprzemy, to od razu mówię. Nic się w tej sprawie nie zmieniło. Jeżeli ta propozycja będzie ewoluować w jakiś sposób, który doprowadzi do tego, że będzie bardziej sprawiedliwa, pojawią się formy rzeczywiście realnego wsparcia budownictwa społecznego, na którym nam bardzo zależy, to tak" - powiedział Hołownia podczas konferencji prasowej.

    "Ale uważamy, że rozwiązania, które zapewnią prosty przepływ pieniędzy państwowych do deweloperów to nie jest najlepsze rozwiązanie, bo od tego nie będzie większej podaży mieszkań. Od tego będzie przedłużenie rozwiązania tego problemu na lata" - dodał.

    Projekt ustawy o kredycie mieszkaniowych #naStart zakłada limit 15 tys. wniosków na kwartał, a także ograniczenia dla kredytobiorców dotyczące wysokości dochodu ich gospodarstwa domowego oraz ich wieku.

    Koszt dopłat z budżetu państwa do kredytu mieszkaniowego #naStart wyniesie 19 358 mln zł w ciągu 10 lat, wynika z oceny skutków regulacji do projektu ustawy o kredycie. W tym roku na ten cel ma trafić z budżetu 249 mln zł.

    W pierwszym pełnym roku funkcjonowania ustawy (2025) koszty dla budżetu - jak wynika z OSR - wyniosą 1 151 mln zł, w drugim roku - 1 859 mln zł, a w ciągu dziesięciu lat funkcjonowania ustawy 19 358 mln zł.

    Dopłaty do kredytu mają być zróżnicowane w zależności od wielkości gospodarstwa domowego. Dopłata ma obniżać oprocentowanie kredytu do:

    * 1,5% w przypadku, gdy w skład gospodarstwa domowego nie wchodzi żadne dziecko.

    * 1% w przypadku gospodarstwa domowego, w którego skład wchodzi jedno dziecko.

    * 0,5% w przypadku gospodarstwa domowego, w którego skład wchodzi dwoje dzieci.

    * 0% w przypadku gospodarstwa domowego, w którego skład wchodzi troje albo więcej dzieci i większego gospodarstwa domowego oraz w przypadku kredytów udzielanych jako kredyt konsumencki na pokrycie kosztów partycypacji w SIM/TBS albo wkładu mieszkaniowego w spółdzielni mieszkaniowej.

    Projekt zakłada, że dopłaty do rat kredytu mieszkaniowego #naStart finansowane będą z budżetu państwa poprzez Rządowy Fundusz Mieszkaniowy (RFM) w Banku Gospodarstwa Krajowego.

    (ISBnews)

  • 17.07, 08:15Rząd przyjął projekt noweli o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG oraz PBUK 

    Warszawa, 17.07.2024 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji o Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, który dostosowuje polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Dotyczy to także egzekwowania obowiązku ubezpieczania takiej odpowiedzialności.

    "Osoby poszkodowane będą mogły dochodzić odszkodowania z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych w miejscu ich zamieszkania lub siedziby, nawet jeśli ubezpieczyciel jest niewypłacalny. Te zadania zostały przypisane Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu" - czytamy w komunikacie.

    Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych będzie odpowiadać za wypłatę odszkodowań osobom poszkodowanym w wyniku zdarzeń, które zaistniały na terytorium innego państwa UE albo państwa trzeciego, w przypadku niewypłacalności ubezpieczyciela.

    Podwyższone zostaną minimalne sumy gwarancyjne w ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz ubezpieczeniu OC rolników. Dotyczy to wypłat odszkodowań przez ubezpieczycieli. Nowe kwoty wyniosą: w przypadku szkody na osobie: 29 876 400 zł w odniesieniu do jednego wypadku, bez względu na liczbę osób poszkodowanych, w przypadku szkód majątkowych: 6 021 600 zł w odniesieniu do jednego wypadku, bez względu na liczbę osób poszkodowanych, podano także.

    Wprowadzony zostanie jednolity formularz zaświadczenia o historii roszczeń z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych dla wszystkich państw UE.

    Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

    (ISBnews)

  • 16.07, 14:46Planowane jest 75 tys. umów kredytu #na Start w 2025 r., limit wniosków na I kw. - 25 tys. 

    Warszawa, 16.07.2024 (ISBnews) - W przyszłym roku zostanie zawartych 75 tys. umów kredytu mieszkaniowego #naStart, w kolejnych dwóch latach funkcjonowania programu - po 50 tys., wynika z oceny skutków regulacji (OSR) do projektu ustawy o kredycie. Jednocześnie zaplanowano limity przyjmowania wniosków w poszczególnych kwartałach na poziomie: 25 tys. w I kw., 20 tys. w II kw. oraz po 15 tys. w III i IV kw.

    "Przyjęto, że dla wniosków o kredyt mieszkaniowy #naStart złożonych w 2025 r. (przy założeniu rozpoczęcia przyjmowania wniosków o kredyt z dniem 15 stycznia 2025 r.) kredyty będą uruchamiane kwartalnie na poziomie odpowiadającym założonym dla pierwszego roku kwartalnym limitom rejestracji wniosków o kredyt (25 tys. w I kw., 20 tys. w II kw., i po 15 tys. w III i IV kw. 2025 r.)" - czytamy w OSR.

    W przypadku wniosków o kredyt złożonych w kolejnych latach założono, że udział uruchomionych kredytów w trakcie poszczególnych kwartałów danego roku w okresie 2026-2027 wyniesie po 25%.

    Przyjęto, ze program ma umożliwić sfinansowanie maksymalnie 175 tys. kredytów mieszkaniowych udzielonych z dopłatami do rat, przy założeniu zawarcia do końca 2025 r. na nowych zasadach 75 tys. umów kredytowych (zakładane wejście w życie rozwiązań i rozpoczęcie przyjmowania wniosków o kredyt z dniem 15 stycznia 2025 r.) oraz udzieleniu w kolejnych 2 latach funkcjonowania programu po 50 tys. kredytów rocznie.

    Jednocześnie w OSR określono też liczbę kredytów mieszkaniowych #naStart, udzielanych jako kredyt konsumencki. 

    "W przypadku kredytów mieszkaniowych #naStart udzielanych jako kredyt konsumencki z dopłatą do rat założono, że liczba wniosków kredytowych i zawartych na ich podstawie umów kredytowych wynosiła będzie rocznie 4 tys. Podstawową formą budowy mieszkań w związku z którą udzielany będzie ww. kredyt są przedsięwzięcia współfinansowane preferencyjnym kredytem BGK udzielanym w ramach wprowadzonego w 2015 r. programu SBC" - czytamy w OSR. 

    Założenie dotyczące udzielania po 2026 r. i w kolejnych latach kredytów konsumenckich #naStart na poziomie 4 tys. rocznie zakłada wprowadzenie po zakończeniu programu SBC nowego programu wsparcia społecznego budownictwa czynszowego i spółdzielczego lokatorskiego, podano także. 

    (ISBnews)

  • 16.07, 14:24Koszt kredytu mieszkaniowego #naStart dla budżetu państwa to 19 358 mln zł w ciągu 10 lat 

    Warszawa, 16.07.2024 (ISBnews) - Koszt dopłat z budżetu państwa do kredytu mieszkaniowego #naStart wyniesie 19 358 mln zł w ciągu 10 lat, wynika z oceny skutków regulacji do projektu ustawy o kredycie. W tym roku na ten cel ma trafić z budżetu 249 mln zł.

    W pierwszym pełnym roku funkcjonowania ustawy (2025) koszty dla budżetu - jak wynika z OSR - wyniosą 1 151 mln zł, w drugim roku - 1 859 mln zł, a w ciągu dziesięciu lat funkcjonowania ustawy 19 358 mln zł.

    Źródłem finansowania dopłat do rat kredytu mieszkaniowego #naStart będzie budżet państwa poprzez Rządowy Fundusz Mieszkaniowy (RFM) w Banku Gospodarstwa Krajowego. W celu finansowania programu, RFM będzie zasilany środkami budżetu państwa w ramach zwiększonego limitu finansowego części 18.

    Faktyczna kwota wydatków i rocznych zasileń RFM środkami budżetu państwa będzie określana w ustawie budżetowej - w zakresie do jakiego odnoszą się proponowane zmiany w ustawie począwszy od 2024 r. (rok 0 = 2024), podano w OSR.

    Projektowane zakończenie okresu udzielania rodzinnych kredytów mieszkaniowych wraz z wejściem nowego kredytu mieszkaniowego #naStart pozwoli zmniejszyć w latach 2024-2032 ustawowy limit maksymalnej kwoty wydatków, z których większą część wyznacza maksymalny limit finansowania wsparcia kredytobiorców w formie spłat rodzinnych, o łączną kwotę 12,8 mld zł, podano także.

    Jak wskazano maksymalny limit wydatków budżetowych na dopłaty do rat dla nowych kredytów powinien zapewnić sfinansowanie maksymalnie 175 tys. kredytów mieszkaniowych udzielonych z dopłatami do rat, przy założeniu zawarcia do końca 2025 r. na nowych zasadach 75 tys. umów kredytowych (zakładane wejście w życie rozwiązań i rozpoczęcie przyjmowania wniosków o kredyt z dniem 15 stycznia 2025 r.) oraz udzieleniu w kolejnych 2 latach funkcjonowania programu po 50 tys. kredytów rocznie.

    Pierwotny projekt ustawy o kredycie mieszkaniowych #naStart zakładał limit 15 tys. wniosków na kwartał. Koszt proponowanych rozwiązań dla budżetu państwa miał - według wersji przekazanej w kwietniu br. do konsultacji - wynieść w br. 350 mln zł., w 2025 r. - 1 723 mln zł, a łącznie w okresie 10 lat - 21 539 mln zł.

    (ISBnews)

  • 15.07, 14:20MRiT: Projekt kredytu #naStart zapewnia zrównoważony w czasie popyt na mieszkania 

    Warszawa, 15.07.2024 (ISBnews) - Projekt ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart zakłada ograniczenie ryzyka okresowej nierównowagi rynkowej i zwiększonej presji na ceny mieszkań poprzez wprowadzenie rozwiązań zapewniających zrównoważony w czasie rozkład popytu na mieszkania, ocenia Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT). Zdaniem resortu ma to sprzyjać większej przewidywalności i zrównoważonemu w czasie poziomowi akcji kredytowej.

    "W ocenie MRiT należy zapewnić w większym stopniu przewidywalność i zrównoważony w czasie poziom akcji kredytowej. Mając na uwadze ograniczenie ryzyka występowania okresowej nierównowagi rynkowej i związanej z tym zwiększonej presji na wzrost cen mieszkań, projekt ustawy o 'kredycie mieszkaniowym #naStart', zakłada w tym zakresie wprowadzenie nowych rozwiązań zapewniających zrównoważony w czasie rozkład popytu na mieszkania, które będą finansowane preferencyjnym kredytem z rządową dopłatą do rat" - czytamy w odpowiedzi na uwagi, przekazane w procesie konsultacji i opiniowania projektu ustawy.

    Nowy instrument ma być - jak ocenia resort - z jednej strony bardziej atrakcyjny dla osób o niższych dochodach i większych rodzin, a z drugiej w mniejszym stopniu wykorzystywany przez osoby, których wysokie zarobki pozwalają na uzyskanie kredytu w zwykłej ofercie rynkowej.

    "Powinno to z jednej strony oznaczać mniejszą presję na rynek mieszkaniowy i wzrost cen, a z drugiej precyzyjniej adresować pomoc państwa" - czytamy także.

    MRiT przypomina, że nowy program pn. kredyt mieszkaniowy #naStart zawiera w sobie szereg ograniczeń mających na celu precyzyjniejsze adresowanie pomocy ze strony państwa, tj. limit dochodowy, limit powierzchniowy, kwoty kredytu uzależnione od wielkości gospodarstwa domowego, czy też oprocentowanie zależne od liczby dzieci w rodzinie.

    Wskazuje, że nowy program mieszkaniowy zakłada również mechanizm zabezpieczający przed kumulacją popytu w krótkim okresie w postaci ograniczenia do 15 tys. wniosków kwartalnie.

    MRiT przypomina, że równolegle z projektem ustawy o kredycie #naStart procedowana jest ustawa o zmianie ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa, w której - jak podaje resort - przewiduje się zwiększenie poziomu finansowania programów BSK i SBC do kwoty blisko 50 mld w analogicznym okresie.

    MRiT zwraca także uwagę, że przedstawione w uwadze wyliczenie kwot wydanych na kredyt SBC nie obejmuje grantu (35% kosztów inwestycji) jaki inwestorzy społecznego budownictwa czynszowego uzyskują łącznie ze wspomnianym kredytem.

    (ISBnews)

  • 15.07, 13:21UKNF: Program #naStart może pozytywnie oddziaływać na kredyty o oproc. tymczasowo stałym 

    Warszawa, 15.07.2024 (ISBnews) - Program mieszkaniowy, wprowadzający dopłaty do kredytów #naStart może pozytywnie oddziaływać na promowanie kredytów o oprocentowaniu tymczasowo stałym, ocenił Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF).

    "Urząd pozytywnie ocenia proponowane ograniczenie wsparcia dla części kredytobiorców, co powinno przeciwdziałać nadmiernemu wzrostowi popytu na rynku kredytów mieszkaniowych i w konsekwencji ograniczyć stymulację wzrostu cen nieruchomości" - napisał UKNF w uwagach do projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym.

    W ocenie UKNF program może także pozytywnie oddziaływać na promowanie kredytów o oprocentowaniu tymczasowo stałym, podał także.  

    W ocenie Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego wskazane jest przekazanie projektu do konsultacji do systemów ochrony instytucjonalnej funkcjonujących w sektorze banków spółdzielczych i zrzeszających poprzez ich jednostki zarządzające, tj. SOZ BPS i SSO SGB.

    (ISBnews)

  • 15.07, 13:17NBP: Kredyt #naStart będzie oddziaływał na stronę popytową, bez większego wpływu na podaż 

    Warszawa, 15.07.2024 (ISBnews) - Rozwiązania proponowane w projekcie ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart oddziałują przede wszystkim na stronę popytową, przez co można oczekiwać, że nie przyczynią się w zauważalny sposób do zwiększenia dostępności mieszkań w Polsce, ocenił Narodowy Bank Polski (NBP), przedstawiając uwagi do projektu ustawy.

    "Rozwiązania proponowane w projekcie ustawy oddziałują przede wszystkim na stronę popytową, przez co można oczekiwać, że nie przyczynią się w zauważalny sposób do zwiększenia dostępności mieszkań w Polsce" - napisał NBP, zaznaczając, że działania zmierzające do zwiększenia dostępności mieszkań w Polsce są pożądane.

    Jednak w ocenie banku centralnego wspieranie głównie strony popytowej na rynku nieruchomości, poprzez wprowadzenie bodźca do zaciągania kredytów hipotecznych, może oddziaływać w kierunku dalszego wzrostu cen nieruchomości, ograniczając w ten sposób ich dostępność dla znacznej części społeczeństwa niekorzystającej z dopłat.

    Ponadto, kredyt mieszkaniowy #na Start kierowany jest przede wszystkim do osób zaciągających kredyty hipoteczne,  a zatem osób osiągających odpowiednio wysokie, stałe dochody, zapewniające im odpowiednią zdolność kredytową, podkreślił NBP.

    Zdaniem banku w celu zwiększenia dostępności mieszkań w Polsce działania państwa powinny w zdecydowanie większym stopniu koncentrować się na pobudzaniu podaży nieruchomości, w tym na wynajem, dostępnych na przystępnych warunkach.

    "Zawarte w projekcie rozwiązania jedynie w ograniczonym stopniu odnoszą się do takich mieszkań, tj. w zakresie przedsięwzięcia społecznej inicjatywy mieszkaniowej (SIM), czy towarzystwa budownictwa społecznego (TBS) albo wkładu w spółdzielni mieszkaniowej. Warto byłoby jednak rozważyć również inne formy zwiększania podaży mieszkań" - zaproponował NBP.

    Przypomniał, że istnieje już pewien zasób mieszkań komunalnych, na które warto byłoby przekierować środki publiczne w celu ich modernizacji technicznej i energooszczędnej. Miasta często nie dysponują odpowiednimi środkami na wykonanie takiej modernizacji, a jednocześnie jej koszty mogą być znacznie niższe niż te, które są wymagane do tworzenia budynków komunalnych od nowa, podsumował.

    (ISBnews)

  • 15.07, 13:14NBP: Kredyt #naStart może ingerować w kanał transmisji polityki pieniężnej 

    Warszawa, 15.07.2024 (ISBnews) - Rozwiązania proponowane w ramach projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart mogą ingerować w kanał transmisji polityki pieniężnej i wpływać na oczekiwania, że ustawodawca również w przyszłości może dążyć do osłabiania efektów prowadzonej polityki pieniężnej, uważa Narodowy Bank Polski (NBP).

    "Proponowane rozwiązania mogą ingerować w kanał transmisji polityki pieniężnej. Według projektowanych przepisów ustawy o 'kredycie mieszkaniowym #naStart', do wyliczania rat części nowych kredytów mieszkaniowych byłoby wykorzystywane oprocentowanie okresowo stałe, którego poziom - ze względu na projektowane dopłaty - byłby niższy od średniego rynkowego oprocentowania kredytów na nieruchomości mieszkaniowe" - napisał NBP w opinii do projektu ustawy.

    NBP podkreśla, że jednocześnie - jak wynika z uzasadnienia projektu - motywacją do przedłożenia projektu ustawy jest m.in. utrzymywanie się wysokich stóp procentowych.

    "Celowe doraźne działanie ustawodawcy dążące do ograniczenia oddziaływania stóp procentowych NBP na gospodarkę może wpływać na przyszłe decyzje podmiotów gospodarczych ze względu na oczekiwania, że ustawodawca również w przyszłości może dążyć do osłabiania efektów prowadzonej polityki pieniężnej" - zaznaczył NBP.

    (ISBnews)

  • 15.07, 12:44MF: Wysokość środków na kredyt #naStart wymaga analizy dostępności przestrzeni w SRW 

    Warszawa, 15.07.2024 (ISBnews) - Wskazane zapotrzebowanie na środki z budżetu na lata 2025-2027 na zasilenie Rządowego Funduszu Mieszkaniowego na dopłaty do rat kredytów 2% oraz na dopłaty do rat kredytów #naStart wymaga analizy pod kątem dostępności przestrzeni wyznaczanej przez Stabilizującą Regułę Wydatkową (SRW), ocenia Ministerstwo Finansów.

    MF przedstawiło uwagi do projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart.

    "Wskazane zapotrzebowanie na środki z budżetu na lata 2025- 2027 na zasilenie Rządowego Funduszu Mieszkaniowego z przeznaczeniem na dopłaty do rat kredytów 2% oraz na dopłaty do rat kredytów mieszkaniowych na Start w zakresie limitów z uwagi na ich wysokość, wymagają analizy pod kątem dostępności przestrzeni wyznaczanej przez Stabilizującą Regułę Wydatkową" - podało Ministerstwo Finansów.

    Resort przypomniał, że "proponowane regulacje spowodują pogorszenie wyniku sektora instytucji rządowych i samorządowych liczonego wg ESA2010 (metodyka unijna), tj. o ok. 21,5 mld zł w latach 2024-2033 lub wpłyną na zmianę struktury wydatków tj. ograniczenie obecnie planowanych wydatków".

    Zwrócił uwagę, że w ustawie budżetowej na 2024 zostały zaplanowane środki na poszczególne programy na:

    - bezpieczny kredyt 2% 941 000 tys. zł,

    - rodzinny kredyt mieszkaniowy 2 540 tys. zł,

    - kredyt mieszkaniowy #naStart 500 000 tys. zł.

    Zaznaczył, że "aktualne budżetowe założenia na lata 2025-2026 nie uwzględniają wzrostu wydatków z budżetu państwa na ten cel".

    Przypomniał, że '"projekcje budżetowe wyznaczane są z uwzględnieniem ograniczeń zawartych w przepisach prawa krajowego i unijnego, obejmujących m.in.: wartość referencyjną dla deficytu nominalnego (3% PKB) i długu (60% PKB) sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz maksymalny limit wydatków budżetu państwa ustalany […] na podstawie SRW".

    "Zatem w pierwszej kolejności, należy rozważyć, czy proponowany projekt będzie priorytetem do realizacji i jaki może być poziom finansowania w ramach wyznaczonego limitu wydatków, co zdeterminuje prace nad limitami w konkretnych ustawach budżetowych" - czytamy także.

    Wskazał, że w pierwszej kolejności analiza powinna się skupić na wydatkach mających charakter zobowiązań.

    "Podkreślenia wymaga, że każde działanie zmierzające do zwiększenia wydatków rządowych, wiąże się ze wzrostem ryzyka dla stabilności finansów publicznych. Ponadto każde nowe działanie o charakterze wydatkowym zmniejsza przestrzeń wydatkową wynikającą ze Stabilizującej Reguły Wydatkowej (SRW)" - ocenił resort.

    W związku z tym działanie to wymusza zmianę struktury wydatków i ich repriorytetyzację lub wprowadzenie nowego działania dochodowego (działanie dyskrecjonalne) w celu nieprzekroczenia kwoty wydatków wynikającej z SRW, podał resort.

    (ISBnews)

  • 15.07, 12:14MF: Dopłaty #naStart mogą doprowadzić do wzrostu cen mieszkań i materiałów budowlanych 

    Warszawa, 15.07.2024 (ISBnews) - Dopłaty do kredytu mieszkaniowego #na Start stanowią silny czynnik pro-popytowy i mogą doprowadzić do niewspółmiernego do fundamentów gospodarki wzrostu cen na rynku mieszkaniowym i kosztów materiałów budowlanych w krótkim okresie - przed odpowiednim dostosowaniem podaży mieszkań, ocenia Ministerstwo Finansów.

    "Zaproponowane w omawianym projekcie ustawy rozwiązania stanowią silny czynnik pro-popytowy na rynku nieruchomości. […] Zwracamy uwagę, że proponowane działania oddziałujące bezpośrednio na popyt mogą doprowadzić do niewspółmiernego do fundamentów gospodarki wzrostu cen na rynku mieszkaniowym i kosztów materiałów budowlanych w krótkim okresie - przed odpowiednim dostosowaniem podaży mieszkań" - napisał resort finansów w uwagach do projektu ustawy o kredycie #naStart.

    W jego ocenie wprowadzenie proponowanego rozwiązania i spodziewany wraz z nim przyspieszony wzrost cen mieszkań spowoduje przyspieszenie decyzji o kupnie mieszkania również przez gospodarstwa domowe niekwalifikujące się do programu, ale planujące zakupić mieszkanie w najbliższej przyszłości, ze względu na chęć ochrony zgromadzonych w tym celu oszczędności względem przyspieszonej dynamiki cen nieruchomości.

    Resort ocenia, że wraz z poprawiającą się sytuacją makroekonomiczną (stabilnym wzrostem płac, niskim bezrobociem, malejącą inflacją, spodziewanymi obniżkami stóp procentowych NBP) można spodziewać się stopniowej odbudowy popytu na mieszkania bez takiej skali dopłat do rat kredytów.

    Popyt na kredyt (w postaci liczby wniosków; dane BIK) jest naturalnie niższy niż w II półroczu 2023 roku, ale jednak pozostaje na wyraźnie wyższych poziomach (o 30-40%) niż w I półroczu ubiegłego roku wbrew przewidywanemu załamaniu się popytu, co wskazuje na polepszającą się sytuację gospodarstw domowych, podano także.

    W ocenie resortu istnieją przesłanki, że można spodziewać się mniejszego wpływu na średnie ceny tego programu niż jego poprzednika - Bezpiecznego Kredytu 2% - ze względu na liczne kryteria ograniczające skalę dopłat, których poprzedni program nie posiadał, Ministerstwo zakłada "możliwy większy wpływ na ceny mieszkań o większych metrażach i w mniejszych ośrodkach ze względu na dużo większą niż w poprzednim programie preferencję dla gospodarstw domowych z dziećmi".

    Podkreśla, że ograniczenia dochodowe w proponowanym programie w skrajnych przypadkach wydają się - w ocenie resortu - nieuzasadnienie wysokie. "Przykładowo - graniczny poziom dochodów netto z roku ubiegłego dla pięcioosobowego gospodarstwa domowego z trójką dzieci w Warszawie, które to dodatkowo nie musi spełnić warunku kupna pierwszego mieszkania na własność w ramach proponowanego programu wsparcia, to ponad 35 tys. zł netto" - czytamy.

    Ze względu na wbudowany mechanizm typu "złotówka za złotówkę", MF sugeruje ewentualne obniżenie progów dochodowych.

    MF proponuje też rozważenie możliwości wprowadzenia mechanizmu ponownej ewaluacji dochodu kredytobiorcy w trakcie trwania okresu dopłat i odpowiedniego dostosowania wysokości dopłat względem aktualnego dochodu liczonego na podstawie ostatnich 12 miesięcy (reewaluacja np. co rok).

    Resort sugeruje, aby po powiększeniu się gospodarstwa domowego kredytobiorcy mogli uzyskać wyższe dopłaty w pozostałym okresie spłaty kredytu hipotecznego, na przykład poprzez obniżenie preferencyjnego oprocentowania kredytu. Jednocześnie działanie to upodabniałoby warunki, na jakich gospodarstwa domowe o tej samej strukturze dostają dopłaty od państwa, wskazano.

    (ISBnews)

  • 09.07, 14:41Rząd przyjął projekt uproszczenia przepisów dot. informacji gospodarczej 

    Warszawa, 09.07.2024 (ISBnews) - Rząd przyjął projekt noweli o udostępnianiu informacji gospodarczych, który ma na celu m.in. uproszczenie przepisów w tym zakresie oraz uzupełnienie katalogu informacji przekazywanych do biura informacji gospodarczej, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    Biura informacji gospodarczej to instytucje, które gromadzą, przechowują i udostępniają dane dotyczące nierzetelnych dłużników, jak również informacje o należytym wywiązywaniu się ze swoich zobowiązań. Obecnie do grupy biur informacji gospodarczej zalicza się: BIG InfoMonitor, Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej, Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej oraz ERIF Biuro Informacji Gospodarczej.

    Projektowana regulacja zakłada, że:

    - Biura informacji gospodarczej będą musiały publikować na swojej stronie internetowej przejrzysty cennik swoich usług.

    - Uzupełniony zostanie katalog informacji, które mogą zostać przekazane do biura informacji gospodarczej o adres do doręczeń elektronicznych podmiotu, który nie jest konsumentem.

    - Biura informacji gospodarczej będą umieszczać w rejestrze zapytań informacje o podmiocie, któremu ujawniono informacje gospodarcze.

    - Każdy podmiot, który występuje z wnioskiem o ujawnienie informacji gospodarczych za pośrednictwem np. pełnomocnika, będzie musiał podać we wniosku dane pełnomocnika.

    - Informacje gospodarcze oraz informacje z rejestru zapytań będzie mogło otrzymywać więcej podmiotów publicznych, m.in. organy policji czy Straży Granicznej.

    Nowe przepisy mają wejść w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem obowiązku informowania biura o pobieraniu informacji gospodarczych przez inny podmiot i rejestrowaniu tej informacji w rejestrze zapytań, który wejdzie w życie po 6 miesiącach od ogłoszenia.

    (ISBnews)

  • 05.07, 11:23MRiT: Projekt kredytu 0% zostanie skierowany do Sejmu najpóźniej po wakacjach 

    Warszawa, 05.07.2024 (ISBnews) - Projekt ustawy wprowadzającej kredyt 0% zostanie zaprezentowany w finalnej wersji i skierowany do Sejmu najpóźniej po wakacjach, wynika z wypowiedzi ministra rozwoju i technologii Krzysztofa Paszyka.  Jego zdaniem, ugrupowania koalicyjne są w stanie osiągnąć wspólne stanowisko w tej spawie.

    "Ten projekt jest w obróbce na poziomie rządu. Myślę, że najpóźniej po wakacjach będzie projektem, który zaprezentujemy i będziemy mogli skierować do Sejmu" - powiedział Paszyk w Polsat News.

    Podkreślił, że prowadzi rozmowy z partnerami koalicyjnymi.

    "Jesteśmy w stanie w najbliższym czasie osiągnąć wspólne spojrzenie" - zaznaczył.

    Pytany o  jaką kwotę zwróci się do ministra finansów, odpowiedział: "W grę wchodzi kwota około 10 mld zł rozłożona na kilka lat realizacji programu".

    Wcześniej Paszyk informował, że Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT) jest w stanie uruchomić kredyt 0% z początkiem przyszłego roku.

    Projekt ustawy o kredycie mieszkaniowych #naStart zakłada limit 15 tys. wniosków na kwartał, a także ograniczenia dla kredytobiorców dotyczące wysokości dochodu ich gospodarstwa domowego oraz ich wieku. Koszt proponowanych rozwiązań dla budżetu państwa wyniesie w br. - 350 mln zł., w 2025 r. - 1 723 mln zł, a łącznie w okresie 10 lat - 21 539 mln zł, jak podano wcześniej w ocenie skutków regulacji (OSR).

    Jak informował wcześniej resort, dopłaty do kredytu będą zróżnicowane w zależności od wielkości gospodarstwa domowego. Dopłata będzie obniżała oprocentowanie kredytu do:

    * 1,5% w przypadku, gdy w skład gospodarstwa domowego nie wchodzi żadne dziecko.

    * 1% w przypadku gospodarstwa domowego, w którego skład wchodzi jedno dziecko.

    * 0,5% w przypadku gospodarstwa domowego, w którego skład wchodzi dwoje dzieci.

    * 0% w przypadku gospodarstwa domowego, w którego skład wchodzi troje albo więcej dzieci i większego gospodarstwa domowego oraz w przypadku kredytów udzielanych jako kredyt konsumencki na pokrycie kosztów partycypacji w SIM/TBS albo wkładu mieszkaniowego w spółdzielni mieszkaniowej.

    (ISBnews)

  • 01.07, 09:50MRiT: Jesteśmy w stanie uruchomić kredyt 0% na początku 2025 r. 

    Warszawa, 01.07.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT) jest w stanie uruchomić kredyt 0% z początkiem przyszłego roku, wynika z wypowiedzi ministra Krzysztofa Paszyka. W tym tygodniu mają rozpocząć się konsultacje w ramach koalicji rządzącej. 

    "Propozycja jest już właściwie wypracowana. Mam nadzieję, że w tym tygodniu (1-7 lipca) rozpoczniemy proces konsultacji w ramach koalicji rządzącej. Realnie, jeśli wszystko się powiedzie, jesteśmy w stanie uruchomić program z początkiem przyszłego roku" - powiedział Paszyk dla Money.pl.

    W ocenie ministra, dialog z partnerami koalicyjnymi w tej sprawie "wygląda optymistycznie".

    Paszyk poinformował, że wstępne ustalenia są takie, by na okres pięciu lat przeznaczyć kwotę rzędu 10-11 mld zł na dopłaty do rat, w tym ok. 550 mln zł w 2025 r.

    "To dawałoby nam możliwość wsparcia około 175 tys. kredytów mieszkaniowych udzielonych z dopłatami do rat, przy założeniu zawarcia do końca 2025 r. na nowych zasadach 75 tys. umów kredytowych oraz udzieleniu w kolejnych 2 latach funkcjonowania programu po 50 tys. kredytów rocznie" - oznajmił. 

    Program ma być tak skonstruowany, by zawierać preferencje dla rodzin wielodzietnych.

    "Na pewno będą preferencje w zależności od liczby dzieci w rodzinie. Oczywiście nie wyeliminujemy z programu osób z mniejszą liczbą dzieci, singli czy nawet osób pozostających w nieformalnych związkach" - podkreślił minister. 

    Zaznaczył, że program ma też dotyczyć będzie TBS-ów, a resort rozważą także rozwiązania dotyczące REIT-ów. Wspólnie z Ministerstwem Finansów powołał specjalny zespół w tej sprawie. 

    (ISBnews)

  • 28.06, 11:37Sejm odrzucił w pierwszym czytaniu projekt wprowadzający dodatkowe stawki PCC 

    Warszawa, 28.06.2024 (ISBnews) - Sejm odrzucił w pierwszym czytaniu poselski projekt nowelizacji ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC), który zakłada wprowadzenie przy sprzedaży mieszkań - oprócz standardowej stawki 2% - dodatkowych trzech stawek tego podatku w wysokości 10%, 6% i 4%.

    Za odrzuceniem projektu w pierwszym czytaniu głosowało 232 posłów, przeciw było 190, wstrzymało się 8. Projekt zgłosili posłowie Lewicy.

    Projekt zakładał wprowadzenie trzech nowych stawek PCC dotyczących umowy sprzedaży lokali mieszkalnych:

    - 10% - w przypadku sprzedaży lokalu mieszkalnego przed upływem roku od jego zakupu,

    - 6% - w przypadku sprzedaży lokalu mieszkalnego w okresie od roku, jednak przed upływem dwóch lat od jego zakupu,

    - 4% - w przypadku sprzedaży lokalu mieszkalnego w okresie od dwóch lat, jednak przed upływem trzech lat od jego zakupu.

    Celem projektu było takie zwiększenie PCC, aby lokale mieszkalne, które stanowią przedmiot transakcji flipperskich były dodatkowo opodatkowane po ich zakupie.

    (ISBnews)