Warszawa, 10.02.2025 (ISBnews) - Tzw. podatek miedziowy zostanie ograniczony o 0,5 mld zł od 2026 r., zapowiedział minister finansów Andrzej Domański.
"Polska potrzebuje inwestycji. Polska potrzebuje również więcej inwestycji w wydobycie. Dlatego przeanalizowaliśmy w Ministerstwie Finansów formułę, na bazie której skonstruowany jest ten podatek [miedziowy] i widzimy przestrzeń oraz możliwość. Zrobimy to od roku 2026, aby podatek tzw. miedziowy był ograniczony" - zapowiedział Domański
Zapowiedział, że "tak zmienimy formułę tego podatku, aby wpływy z niego były proporcjonalnie o pół miliarda niższe".
"W roku 2027 te wpływy mogą być o niższe o kolejne 700 mln zł - po to, aby inwestycje w polskiej gospodarce dalej rosły" - powiedział Domański.
Pod koniec stycznia br. KGHM Polska Miedź podała, że wraz z Ministerstwem Finansów oraz Ministerstwem Aktywów Państwowych prowadzi rozmowy na temat zmian formuły tzw. podatku miedziowego.
(ISBnews)
Warszawa, 29.01.2025 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie zmiany Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) zakładającą zwiększenie budżetu Funduszu Wsparcia Energetyki o prawie 1 mld zł. Pozwoli to m.in. na sfinansowanie rozwoju sieci energetycznej i magazynów energii, podało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
Ponadto w uchwale ujęto - jak podał wcześniej resort - rezygnację z reformy oskładkowania umów cywilnoprawnych (z wyjątkiem umów o dzieło oraz studentów do 26. roku życia).
"Najważniejsze rozwiązania
* Zwiększenie budżetu Funduszu Wsparcia Energetyki o prawie 1 mld zł. Pozwoli to m.in. na sfinansowanie rozwoju sieci energetycznej i magazynów energii.
* Rezygnacja z reformy oskładkowania umów cywilnoprawnych (z wyjątkiem umów o dzieło oraz studentów do 26 roku życia).
* Wśród proponowanych alternatywnych rozwiązań znajdują się m.in. następujące reformy:
* polegająca na zapewnieniu skutecznego przekształcania pozornych umów cywilno-prawnych w umowy o pracę przy zwiększeniu efektywności działań Państwowej Inspekcji Pracy;
* Kodeksu pracy przewidująca korzystniejsze zasady obliczania stażu pracy pracowników zatrudnionych w przeszłości na podstawie umów cywilnoprawnych;
* dotycząca zabezpieczenia socjalnego osób wykonujących zawód artystyczny poprzez odpowiednie włączenie artystów do systemu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.
* Możliwość szybszego zainwestowania pieniędzy, dzięki rozliczeniu przed czasem (10 mierników KPO)" - czytamy w komunikacie.
Formalny wniosek o rewizję KPO zostanie wysłany do Komisji Europejskiej przed 31 stycznia, zapowiedział resort.
(ISBnews)
Warszawa, 29.01.2025 (ISBnews) - Komisja Europejska przedstawiła Kompas Konkurencyjności, zakładający trzy główne obszary działania: innowacje, dekarbonizacja i bezpieczeństwo.
"Europa ma wszystko, czego potrzebuje, aby odnieść sukces w wyścigu na szczyt. Ale jednocześnie musimy naprawić nasze słabości, aby odzyskać konkurencyjność. Kompas Konkurencyjności przekształca doskonałe zalecenia raportu Draghiego w mapę drogową. Więc teraz mamy plan. Mamy wolę polityczną. Liczy się szybkość i jedność. Świat na nas nie czeka. Wszystkie państwa członkowskie są co do tego zgodne. Przekształćmy więc ten konsensus w działanie" - powiedziała przewodnicząca Komisji Ursula von der Leyen, cytowana w komunikacie.
W raporcie Mario Draghiego zidentyfikowano trzy imperatywy transformacji w celu zwiększenia konkurencyjności, a Kompas określa podejście i wybór sztandarowych środków mających na celu urzeczywistnienie każdego z tych imperatywów:
1) Zmniejszanie luki innowacyjnej
"UE musi ponownie uruchomić swój silnik innowacji. Chcemy stworzyć środowisko dla młodych innowacyjnych startupów, promować wiodącą pozycję w przemyśle w sektorach o wysokim wzroście w oparciu o głębokie technologie i promować rozpowszechnianie technologii w przedsiębiorstwach o ugruntowanej pozycji i MŚP" - zadeklarowano w komunikacie.
W związku z tym Komisja zaproponuje inicjatywy "AI Gigafactories" i "Apply AI" w celu stymulowania rozwoju i przemysłowego przyjęcia sztucznej inteligencji w kluczowych sektorach. Przedstawi plany działania dotyczące zaawansowanych materiałów, technologii kwantowych, biotechnologii, robotyki i technologii kosmicznych.
"Specjalna strategia UE w zakresie rozpoczynania i zwiększania skali działalności zajmie się przeszkodami, które uniemożliwiają nowym firmom powstawanie i zwiększanie skali działalności. Wniosek dotyczący 28. systemu prawnego uprości obowiązujące przepisy, w tym istotne aspekty prawa spółek, prawa upadłościowego, prawa pracy i prawa podatkowego, oraz zmniejszy koszty niepowodzenia. Umożliwi to innowacyjnym firmom korzystanie z jednego zbioru przepisów wszędzie tam, gdzie inwestują i działają na jednolitym rynku" - czytamy dalej.
2) Wspólny plan działania na rzecz dekarbonizacji i konkurencyjności
"Kompas określa wysokie i niestabilne ceny energii jako kluczowe wyzwanie i wyznacza obszary interwencji w celu ułatwienia dostępu do czystej, przystępnej cenowo energii. Nadchodzący Clean Industrial Deal określi podejście do dekarbonizacji oparte na konkurencyjności, mające na celu zapewnienie UE atrakcyjnej lokalizacji dla produkcji, w tym dla energochłonnych gałęzi przemysłu, oraz promowanie czystych technologii i nowych modeli biznesowych o obiegu zamkniętym. Plan działania na rzecz przystępnej cenowo energii pomoże obniżyć ceny i koszty energii, podczas gdy Akt o akceleratorze dekarbonizacji przemysłu rozszerzy przyspieszone wydawanie pozwoleń na sektory w okresie przejściowym" - napisano w komunikacie.
Ponadto Kompas przewiduje dostosowane do potrzeb plany działania dla energochłonnych sektorów, takich jak stal, metale i chemikalia, które stanowią kręgosłup europejskiego systemu produkcyjnego, ale są najbardziej narażone na tym etapie transformacji.
3) Zmniejszenie nadmiernej zależności i zwiększenie bezpieczeństwa
"Zdolność UE do dywersyfikacji i zmniejszenia zależności będzie zależeć od skutecznych partnerstw. UE ma już największą i najszybciej rozwijającą się sieć umów handlowych na świecie, obejmującą 76 krajów, które odpowiadają za prawie połowę handlu UE. Aby nadal dywersyfikować i wzmacniać nasze łańcuchy dostaw, Kompas odnosi się do nowej gamy partnerstw na rzecz czystego handlu i inwestycji, aby pomóc zabezpieczyć dostawy surowców, czystej energii, zrównoważonych paliw transportowych i czystych technologii z całego świata" - czytamy dalej.
W ramach rynku wewnętrznego przegląd przepisów dotyczących zamówień publicznych pozwoli na wprowadzenie europejskich preferencji w zamówieniach publicznych dla krytycznych sektorów i technologii, podkreślono także.
Trzy filary są uzupełnione pięcioma horyzontalnymi czynnikami umożliwiającymi, które są niezbędne do wspierania konkurencyjności we wszystkich sektorach: uproszczenia, obniżenie barier dla jednolitego rynku, finansowanie konkurencyjności, promowanie umiejętności i wysokiej jakości miejsc pracy oraz lepsza koordynacja polityk na szczeblu unijnym i krajowym, wymieniono w informacji.
(ISBnews)
Warszawa, 21.01.2025 (ISBnews) - Decyzja nowego prezydenta USA Donalda Trumpa o zwiększeniu wydobycia ropy i gazu będzie oznaczała zwiększenie podaży tych surowców, a więc doprowadzi raczej do spadku ich cen, ocenia minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska. Jednocześnie negatywnie oceniła decyzję prezydenta o wycofaniu USA z klimatycznego porozumienia paryskiego.
"Zwiększenie wydobycia akurat gazu i ropy doprowadzi raczej do spadku cen tych surowców na świecie. Zwykle tak jest, że im więcej surowca pojawia się na rynku, tym jest on tańszy. A w Polsce wolimy gaz jednak czy ropę amerykańską niż rosyjską i tę trzeba absolutnie eliminować z rynku UE" - powiedziała Hennig-Kloska w radiowej Jedynce.
"I tak proces transformacji jest rozpisany na lata i w tym okresie przejściowym gaz ma być paliwem przejściowym, a więc i i my dzisiaj korzystamy z gazu amerykańskiego, a w tym układzie im więcej - tak jak powiedziałam - na rynkach światowych gazu, tym taniej. Natomiast najważniejsze jest, żeby postępowała transformacja i odchodzenie, globalna eliminacja emisji na świecie, a nie w Polsce, nie w Europie, bo to nic nie da" - dodała minister.
Podkreśliła, że układ światowy w zakresie ograniczania emisji jest potrzebny, bo ich przenoszenie się z kontynentu na kontynent nie jest żadnym rozwiązaniem. Wskazała, że zwłaszcza najwięksi światowi emitenci muszą zmniejszać swoje emisje.
"To jest zła decyzja dla świata, bo ocieplenie klimatu jest faktem. Mamy kolejny rekordowy rok, który odczuwaliśmy również na sobie. To będzie wiązało się z coraz większymi falami upałów, z powiększaniem się wód słonych, problemami z wodą pitną, z anomaliami pogodowymi, takimi, jakie obserwowaliśmy w tym roku również w Polsce, w Hiszpanii, w Europie Środkowej, nagłymi potwornymi wyładowaniami atmosferycznymi. Stany Zjednoczone swoje tragedie również będą przeżywać" - oceniła Hennig-Kloska.
Jak zauważa Business Insider Polska, decyzja Trumpa postawi Stany Zjednoczone obok Iranu, Libii i Jemenu jako jedyne kraje na świecie poza paktem z 2015 r., w którym rządy zgodziły się ograniczyć globalne ocieplenie do 1,5 stopnia Celsjusza powyżej poziomów sprzed epoki przemysłowej, aby uniknąć najgorszych skutków zmian klimatycznych.
Zapytana, jak zachęcać do transformacji, szefowa resortu klimatu odpowiedziała: "Ona musi być korzystna dla obywateli, dla gospodarki, ona musi dawać profity wszystkim i tak trochę jest, bo generalnie im więcej produkcji energii z OZE, tym ona jest tańsza, więc dla polskich portfeli, dla polskiego obywatela".
"Zmiana miksu energetycznego naszego kraju, przejście z węgla na wiatr, słońce, na energię z wiatru, ze słońca jest po prostu opłacalne. Również gospodarka, przemysł krajowy czeka na postępy, przyspieszenie postępu, żeby mieć tańszą energię, bo wiedzą, że im więcej OZE w miksie energetycznym, tym niższa cena energii" - podsumowała Hennig-Kloska.
(ISBnews)
Warszawa, 21.01.2025 (ISBnews) - W świetle wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących Dyrektywy EPBD, wsparcie finansowe ze środków publicznych może uwzględniać m.in. hybrydowe systemy grzewcze ze znacznym udziałem odnawialnych źródeł energii - np. połączenie kotła gazowego z kolektorami słonecznymi lub pompą ciepła. Systemy takie pozwalają na oszczędności eksploatacyjne i poprawiają komfort cieplny w budynku. Oznacza to, że Unia Europejska dopuszcza ich dofinansowanie z programów takich, jak "Czyste Powietrze", podała Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP). Dlatego POGP apeluje o włączenie rozwiązań hybrydowych do nowego programu dopłat "Czyste Powietrze 2025".
"Bardzo ważną sprawą jest włączenie do regulaminu aktualizowanego właśnie programu priorytetowego 'Czyste Powietrze', ale również lokalnych programów antysmogowych instalacji hybrydowych z udziałem kotłów gazowych. W polskich warunkach stanowiłyby one kluczowy element dekarbonizacji ogrzewnictwa i walki o jakość powietrza. Pamiętajmy, że w Polsce najważniejszym celem w okresie grzewczym jest redukcja pyłów zawieszonych PM 2,5 i PM 10, których ogrzewanie gazowe nie generuje" - powiedział dyrektor generalny POGP Bartosz Kwiatkowski, cytowany w komunikacie.
Program "Czyste Powietrze" został stworzony w celu eliminacji niskiej emisji - czyli redukcji ilości cząstek zawieszonych PM 2,5 i PM10, które są realnym zagrożeniem dla zdrowia Polaków. Przy obecnym stanie istniejących budynków zamiana kotła węglowego, w którym mogą i często są spalane śmieci lub biomasa o wątpliwej jakości, na kocioł gazowy, jest najprostszym, najskuteczniejszym i akceptowalnym finansowo rozwiązaniem, przypomniała Organizacja.
Podkreśliła, że do 2030 roku kotły gazowe mogą być instalowane we wszystkich nowych budynkach, a w istniejących po tym terminie można je będzie eksploatować bez ograniczeń czasowych.
"Warte podkreślenia jest, że Komisja Europejska jasno stwierdza, iż państwa członkowskie mają duży margines swobody, jeśli chodzi o to, w jakim trybie i w jaki sposób postanowienia będą implementowane lokalnie. Jest to ważne stwierdzenie, ponieważ struktura ogrzewnictwa w Polsce jest daleko różna od struktury ogrzewania w krajach Europy Zachodniej. Takie podejście jest szansą, którą rząd polski powinien wykorzystać. Komisja Europejska jasno stwierdza, iż państwa członkowskie mają duży margines swobody, jeśli chodzi o to, w jakim trybie i w jaki sposób postanowienia będą implementowane lokalnie, a dyrektywa EPBD jednoznacznie dopuszcza finansowanie dla kotłów gazowych w instalacjach hybrydowych" - wskazał Kwiatkowski.
"Takie rozwiązanie pozwoli na uniknięcie wykluczenia z programu 'Czyste Powietrze' dużej grupy beneficjentów, których na pełną elektryfikację nie stać lub jest ona dla konkretnego budynku nieuzasadniona technicznie. W takim wypadku instalacja hybrydowa jest jedynym logicznym rozwiązaniem, pozwalającym równocześnie na redukcję zanieczyszczeń, ograniczenie zużycia paliw kopalnych i zapewnienie komfortu cieplnego po akceptowalnych przez odbiorcę kosztach" - dodał.
W przyszłości takie instalacje mogą wykorzystywać gazy odnawialne, np. biometan lub biopropan, którymi obecnie instalowane kotły gazowe można zasilać beż żadnych dodatkowych inwestycji i nakładów kosztowych. Ponadto, kotły gazowe w układach hybrydowych z pompami ciepła albo kolektorami słonecznymi pełnią rolę urządzenia szczytowego, które zapewnia komfort cieplny odbiorcom w sytuacji, gdy instalacja OZE nie jest w stanie wyprodukować w sposób efektywny wystarczającej do ogrzewania ilości ciepła, wskazała Organizacja.
Polska Organizacja Gazu Płynnego jest organizacją zrzeszającą pracodawców zajmujących się zakupem, rozlewem, dystrybucją gazu płynnego oraz produkcją i obrotem urządzeniami służącymi do jego zastosowań, której podstawowym celem jest ochrona praw i reprezentowanie interesów zrzeszonych członków oraz branży wobec organów władzy i administracji państwowej, organów samorządu terytorialnego, związków zawodowych pracowników oraz innych organizacji.
(ISBnews)
Warszawa, 17.12.2024 (ISBnews) - Rząd planuje przyjąć w I kw. 2025 r. zmiany programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027, poprzez dodanie nowego priorytetu programu - wsparcia dla rozwoju i wytwarzania surowców krytycznych, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
"W ramach zmiany programu FENG zaproponowano utworzenie nowego priorytetu Wsparcie projektów realizujących cele inicjatywy STEP. Będzie on wspierał rozwój i wytwarzanie technologii krytycznych" - czytamy w wykazie.
Technologie krytyczne wspierane w ramach STEP dotyczą trzech sektorów:
- technologii cyfrowych i innowacji w ramach głębokich technologii;
- czystych i oszczędnych technologii oraz
- biotechnologii, w tym produktów leczniczych o krytycznym znaczeniu i ich składniki.
Sektory te są istotne z punktu widzenia zielonej i cyfrowej transformacji UE oraz zapewnienia suwerenności technologicznej. Wsparcie dotyczy również inwestycji ukierunkowanych na ożywienie rozwoju przemysłowego i wzmocnienie łańcuchów wartości, a tym samym zmniejszenie strategicznych zależności Unii, zwiększenie suwerenności i bezpieczeństwa gospodarczego Unii Europejskiej, wskazano.
Na wsparcie tego priorytetu zostało przeznaczonych 901 mln euro.
Program FENG jest skierowany do:
- przedsiębiorstw,
- podmiotów sektora nauki,
- konsorcjów przedsiębiorców oraz konsorcjów przedsiębiorców z organizacjami badawczymi,
- instytucji otoczenia biznesu, tj. ośrodków przedsiębiorczości, ośrodków innowacji, instytucji finansowych.
Formy wsparcia w ramach Programu FENG to:
- dotacje,
- instrumenty finansowe: kapitałowe, gwarancyjne oraz pożyczkowe,
- instrumenty łączące finansowanie zwrotne i dotacyjne.
(ISBnews)
Warszawa, 05.12.2024 (ISBnews) - Projekt nowelizacji ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym, zakładający ustalenie ilości zapasów strategicznych gazu ziemnego na poziomie 12,301 TWh został skierowany na Komitet Stały Rady Ministrów, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji.
"Projekt wprowadza zmiany w art. 25 ustawy o zapasach. Jedną z nich jest ustalenie ilości zapasów strategicznych gazu ziemnego, która będzie wynosić 12,301 TWh" - czytamy w uzasadnieniu.
Podkreślono, że wysokość zapasów strategicznych gazu ziemnego określona w ustawie spełnia odpowiednie standardy dostaw, gwarantując nieprzerwane dostawy gazu ziemnego do odbiorców chronionych w okresie kolejnych 30 dni nadzwyczajnie wysokiego zapotrzebowania na gaz ziemny, występującego z prawdopodobieństwem statystycznym raz na 20 lat.
Określona w ten sposób wysokość zapasów strategicznych gazu ziemnego gwarantuje, że utrzymywane zapasy gazu ziemnego odpowiadać będą ilości gazu niezbędnej do zapewnienia bezpieczeństwa dostaw w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej, podano także.
W przyjętej kalkulacji założono, że wielkość zapasów strategicznych gazu ziemnego będzie równa wielkości obecnie utrzymywanych zapasów obowiązkowych. Założono również, że koszt ubezpieczenia utrzymywanych zapasów równy będzie 4% wartości zapasów gazu ziemnego, określonej na podstawie ceny gazu ziemnego na rynku dnia następnego w dniu 30 kwietnia 2024 r.
Całość kosztów związanych ze zwiększeniem przez Rządową Agencję Rezerw Strategicznych zapasów ropy i produktów ropopochodnych zostanie pokryta ze środków Funduszu Zapasów Interwencyjnych Funduszu Zapasów Interwencyjnych i Zapasów Strategicznych Gazu Ziemnego, który gromadzi środki na tworzenie i utrzymywanie zapasów agencyjnych oraz finansuje realizację zadań Agencji w zakresie tworzenia i utrzymywania zapasów agencyjnych ropy i paliw.
Plan finansowy Funduszu na lata 2025–2028 zakłada, że jego stan na początek 2025 r. wyniesie 2 967 mln zł, które zostaną przeznaczone na sfinansowanie zadań ustawowych w następnych latach. Szacunkowy plan finansowy Funduszu na lata 2025–2028 zakłada, iż dla zapewnienia realizacji obowiązków ustawowych nałożonych na Agencję w zakresie zapasów agencyjnych ropy naftowej i paliw wpływy ze składek powinny wynosić w kolejnych latach odpowiednio:
- 2025 r. - ok. 1 350 mln zł,
- 2026 r. - ok. 1 390 mln zł,
- 2027 r. - ok. 1 430 mln zł.
Jak wskazano w OSR proponowane rozwiązania w zakresie podmiotu zobowiązanego do utrzymywania zapasów gazu ziemnego przyczynią się do obniżenia kosztów prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie utrzymywania zapasów gazu ziemnego, w szczególności dla mniejszych podmiotów, co skutkować będzie obniżeniem początkowych kosztów wejścia na polski rynek gazu ziemnego.
Obniżenie kosztu wejścia na polski rynek pozytywnie wpłynie na konkurencyjność polskiego rynku gazu ziemnego, umożliwiając aktywny udział w rynku większej liczby podmiotów. Z kolei wzrost konkurencji na rynku gazu ziemnego powinien pozytywnie wpłynąć na ceny gazu ziemnego w ofertach skierowanych dla odbiorców końcowych oraz na podaż gazu ziemnego na rynku, obniżając ceny gazu ziemnego na giełdzie, podsumowano.
(ISBnews)
Warszawa, 05.12.2024 (ISBnews) - Senat przyjął bez poprawek nowelizację prawa energetycznego dotyczącą regulacji rynku wodoru w zakresie, w jakim nie będzie on transportowany siecią gazową. Za przyjęciem noweli głosowało 91 senatorów, przeciw był 1, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Nowelizacja wprowadza regulacje uwzględniające zastosowanie wodoru, jako surowca, nośnika oraz magazynu energii, w przypadku, gdy nie jest on transportowany siecią gazową. Jednocześnie wprowadza definicje wodoru niskoemisyjnego, wodoru odnawialnego pochodzenia niebiologicznego oraz wodoru odnawialnego.
Przepisy mają na celu uregulowanie rynku wodoru jedynie w zakresie, w jakim nie będzie on transportowany siecią gazową. Transportowanie wodoru siecią gazową nadal będzie podlegało reżimowi regulacyjnemu dla paliw gazowych. Jednocześnie regulacja zawiera docelowe regulacje dla sieci wodorowych.
Zmiany na rynku wodoru są w znacznym stopniu odpowiedzią na projekt rewizji III pakietu gazowego, który zakłada przede wszystkim wprowadzenie zbliżonych zasad funkcjonowania rynku wodoru jak dla gazu ziemnego. W szczególności kluczowe znaczenie dla jego uregulowania ma zasada rozdziału (tzw. unbundlingu), która polega na rozdzieleniu działalności wytwórczej lub obrotowej od działalności systemowej (tj. przesyłowej, dystrybucyjnej, magazynowej, skraplania gazu ziemnego, połączonej) oraz wybór odpowiedniego modelu rozdziału właścicielskiego dla rynku wodoru, zgodnego z treścią założeń w pakiecie, jak również ze strukturą rynku energetycznego w Polsce.
Nowela zakłada, że - analogicznie jak dla rynku gazu - będzie istnieć tylko jeden operator systemu przesyłowego wodorowego, którym ze względu na wczesne stadium rozwoju gospodarki wodorowej, będzie docelowo spółka zależna od jedynego systemu przesyłowego gazowego w Polsce. Operator systemu przesyłowego wodorowego nie będzie mógł wykonywać działalności w zakresie wytwarzania lub obrotu wodorem.
Reguluje kwestie powołania następujących instytucji:
- operatora systemu przesyłowego wodorowego - zajmującego się przesyłaniem wodoru, odpowiedzialnego za ruch sieciowy w sieci przesyłowej wodorowej, bieżące i długookresowe bezpieczeństwo funkcjonowania tej sieci, eksploatację, konserwację, remonty oraz rozbudowę sieci przesyłowej wodorowej, w tym połączeń z innymi systemami wodorowymi
- operatora systemu dystrybucyjnego wodorowego - zajmującego się dystrybucją wodoru, odpowiedzialnego za ruch sieciowy w sieci dystrybucyjnej wodorowej, bieżące i długookresowe bezpieczeństwo funkcjonowania tej sieci, eksploatację, konserwację, remonty oraz rozbudowę sieci dystrybucyjnej wodorowej, w tym połączeń z innymi systemami wodorowymi
- operatora systemu magazynowania wodoru - zajmującego się magazynowaniem wodoru, odpowiedzialnego za eksploatację instalacji magazynowej wodoru
- operatora systemu połączonego wodorowego - zarządzającego sieciami połączonymi wodorowymi, w tym siecią przesyłową wodorową, siecią dystrybucyjną wodorową lub systemem magazynowania wodoru
- operatora systemu połączonego gazowo-wodorowego - zarządzającego przynajmniej jednym systemem gazowym oraz przynajmniej jedną siecią wodorową lub systemem magazynowania wodoru - określając przy tym pełny zakres obowiązków i kompetencji każdego z operatorów, w tym stworzenie zasad certyfikacji i sposobu ich wyznaczania
Zakłada, że - analogicznie jak dla rynku gazu - będzie istnieć tylko jeden operator systemu przesyłowego wodorowego, którym ze względu na wczesne stadium rozwoju gospodarki wodorowej, będzie docelowo spółka zależna od jedynego systemu przesyłowego gazowego w Polsce. Operator systemu przesyłowego wodorowego nie będzie mógł wykonywać działalności w zakresie wytwarzania lub obrotu wodorem.
(ISBnews)
Warszawa, 04.12.2024 (ISBnews) - Przed decyzją o tym, co zrobić z aktywami węglowymi w spółkach energetycznych, Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP) zamierza zweryfikować trzy hipotezy, poinformował szef resortu Jakub Jaworowski.
"Tym tematem zajmuje się specjalny zespół i faktycznie trwa to długo, bo do przeanalizowania jest bardzo złożony problem. Mamy kilka hipotez, które musimy dokładnie zweryfikować. Projekt NABE był oparty na założeniu, że elektrownie węglowe ze względu na wysokie koszty produkcji z każdym rokiem będą produkowały coraz mniej energii. To zaś powoduje, że takie aktywa przestają być rentowne. Po drugie, tworząc koncepcję NABE, założono, że spółki energetyczne mają bardzo ambitne plany, jeśli chodzi o transformację energetyczną, ale trudno będzie je sfinansować, bo posiadają 'brudne' aktywa węglowe" - powiedział Jaworowski w rozmowie z Business Insider Polska.
Pierwsza hipoteza jest taka, że da się sfinansować transformacyjne projekty, posiadając jednocześnie aktywa węglowe. To jest kwestia odpowiedniej konstrukcji finansowej, ale trzeba tę hipotezę zweryfikować, wskazał minister.
Druga hipoteza dotyczy oryginalnej koncepcji Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Energetycznego (NABE) i kwestii tego, co się stanie, jeżeli po wydzieleniu ze spółek nierentownych aktywów węglowych ten nowy podmiot będzie wymagał do funkcjonowania wsparcia państwa.
"W oryginalnej koncepcji funkcjonowania NABE była koncepcja 'dosypania pieniędzy' do tego projektu, ale jakimś cudem miała to nie być pomoc publiczna" - dodał Jaworowski.
"Trzecia hipoteza, którą badamy, brzmi dość technicznie, a wnioski są dosyć paradoksalne. Aktywa węglowe generują EBITDA, która jest wliczana do wskaźników finansowych spółki - dług netto do EBITDA. W uproszczeniu banki biorą ten wskaźnik pod uwagę, kiedy badają zdolność spółek do zaciągania kolejnych zobowiązań i przy ustalaniu tzw. kowenantów. Problem polega na tym, że zabierając aktywa węglowe, zmniejszamy wartość EBITDA. To zaś może prowadzić do nadwyrężenia kowenantów i może powodować trudności z zaciąganiem nowych zobowiązań. Musimy więc zweryfikować kolejną hipotezę, czy wydzielenie aktywów węglowych nie zmniejszy możliwości finansowych spółek energetycznych" - powiedział dalej minister.
Na pytanie, kiedy zapadną decyzje w sprawie węgla, odpowiedział: "Najpierw musimy zweryfikować te trzy hipotezy, ale na twardych liczbach. To będzie podstawa do podjęcia decyzji".
Według rozważanej w ub.r. koncepcji, do NABE miały zostać wydzielone z grup kapitałowych spółek energetycznych z udziałem Skarbu Państwa aktywa związane z wytwarzaniem energii elektrycznej w konwencjonalnych jednostkach węglowych. Po wydzieleniu aktywów węglowych koncerny energetyczne miałyby skupić się na realizacji inwestycji nisko- i zeroemisyjnych. NABE miała działać w formie spółki ze 100-proc. udziałem Skarbu Państwa.
(ISBnews)
Warszawa, 25.11.2024 (ISBnews) - Rząd planuje przyjęcie w I kwartale przyszłego roku projektu nowelizacji ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego, który zakłada, że likwidacja zakładów górniczych wydobywających węgiel kamienny energetyczny będzie prowadzona przez przedsiębiorców, a nie jak do tej pory przez Spółkę Restrukturyzacji Kopalń, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
"W projekcie założono, że likwidacja poszczególnych zakładów górniczych wydobywających węgiel kamienny energetyczny będzie prowadzona przez przedsiębiorców górniczych, do których należą te zakłady, a nie jak do tej pory przez Spółkę Restrukturyzacji Kopalń S.A. z siedzibą w Bytomiu, do której w celu przeprowadzenia likwidacji były przekazywane zakłady górnicze lub ich oznaczone części, np. KWK Makoszowy w Zabrzu, czy KWK Centrum w Bytomiu" - podano w wykazie.
W zakresie finansowania robót likwidacyjnych projekt zakłada, że likwidacja prowadzona będzie ze środków funduszu likwidacji zakładu górniczego i innych środków własnych przedsiębiorcy, a po ich wyczerpaniu z dotacji budżetowej oraz innych źródeł finansowania.
Fundusz likwidacji zakładu górniczego to fundusz tworzony przez poszczególnych przedsiębiorców górniczych na zasadach określonych w ustawie - Prawo geologiczne i górnicze.
Ze środków zgromadzonych na tym funduszu mogą być finansowane wyłącznie roboty likwidacyjne w ruchu zakładu górniczego. Do innych źródeł finansowania zalicza się w szczególności podwyższenie kapitału zakładowego przedsiębiorstwa górniczego objętego systemem wsparcia skarbowymi papierami wartościowymi przez Skarb Państwa.
W części dotyczącej świadczeń dla pracowników likwidowanych zakładów górniczych projekt przewiduje udzielanie, w zależności od rodzaju wykonywanej pracy, urlopów górniczych, urlopów dla pracowników zakładów przeróbki mechanicznej węgla i odprawy pieniężnych. Warunkiem uzyskania tych uprawnień jest zatrudnienie w likwidowanym zakładzie górniczym albo w likwidowanej oznaczonej części zakładu górniczego prowadzącej samodzielnie ruch w dniu wydania przez właściwy organ nadzoru górniczego decyzji o zatwierdzeniu planu ruchu likwidowanego podziemnego zakładu górniczego albo likwidowanej części podziemnego zakładu górniczego.
W tym zakresie proponowane przepisy są zgodne z umową społeczną, podano także.
Świadczenia na rzecz pracowników będą wypłacane przez poszczególne przedsiębiorstwa górnicze objęte nowym systemem wsparcia z dotacji budżetowej przyznawanej na ten cel.
Ponadto, zaproponowano dodanie regulacji, których celem ma być wyeliminowanie sytuacji, w których środki przekazywane w ramach dopłat do redukcji zdolności produkcyjnych wydatkowane są głównie na bieżące koszty funkcjonowania przedsiębiorstw górniczych, a nie na redukcję zdolności produkcyjnych.
Część proponowanych zmian do ustawy stanowi również efekt uwzględnienia niektórych propozycji zgłoszonych przez przedsiębiorców górniczych. W szczególności dotyczy to przekazywania nieruchomości należących do przedsiębiorstw górniczych na cele publiczne, a także w celu pobudzania aktywności gospodarczej.
Pozostałe zamiany mają charakter porządkujący (usunięcie zbędnych przepisów, w szczególności o charakterze historycznym).
Pomoc publiczna, która będzie przyznawana przedsiębiorcom górniczym na podstawie zmienionych przepisów ustawy, jest objęta złożonym zaktualizowanym wnioskiem notyfikacyjnym. Przepisy przewidujące udzielenie pomocy publicznej, będą mogły wejść w życie po wydaniu decyzji przez Komisję Europejską stwierdzającej, iż pomoc ta jest zgodna z rynkiem wewnętrznym, zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady (UE) nr 2015/1589.
(ISBnews)
Warszawa, 21.11.2024 (ISBnews) - W Ministerstwie Klimatu i Środowiska (MKiŚ) trwają prace nad przygotowaniem krajowego programu poszukiwań złóż surowców krytycznych, do którego wykonania Polska jest zobowiązana na mocy unijnego rozporządzenia Critical Raw Materials Act, wynika z wypowiedzi wiceministra, głównego geologa kraju Krzysztofa Galosa.
"[Critical Raw Materials Act] nakłada też na każde państwo członkowskie obowiązek przygotowania krajowego programu poszukiwań źródeł surowców krytycznych. Ten program przez Departament Geologii w ministerstwie przy współpracy z państwową służbą geologiczną jest w trakcie przygotowań. Jego pierwsza wersja robocza będzie gotowa, myślę, że gdzieś za miesiąc" - powiedział wiceminister na posiedzeniu sejmowej podkomisji.
"Później będzie to też pewna propozycja działań tego, żeby próbować szukać nowych źródeł, przynajmniej kilku takich surowców krytycznych. Myślę, że tu perspektywy, co do niektórych kilku metali i także co do grafitu, są" - dodał.
Podkreślił, że intencją resortu jest, by krajowy program poszukiwań miał charakter dokumentu rządowego i zaakceptowanego przez Radę Ministrów.
(ISBnews)
Warszawa, 21.11.2024 (ISBnews) - Intensywne prace nad projektem aktualizacji Polityki Surowcowej Państwa rozpoczną się w Ministerstwie i Klimatu i Środowiska (MKiŚ) w II kw. 2025 r., zaś do konsultacji publicznych projekt trafi nie wcześniej niż w III kw. 2025r., zapowiedział wiceminister w tym resorcie, główny geolog kraju Krzysztof Galos. Projekt ma wprowadzać pojęcie surowców kluczowych dla polskiej gospodarki.
Konieczność aktualizacji Polityki Surowcowej Państwa jest m.in. następstwem wejścia w życie rozporządzenia unijnego Critical Raw Materials Act w maju tego roku.
"Intensyfikację działań nad aktualizacją polityki surowcowej państwa mamy zaplanowaną dopiero gdzieś od II kw. przyszłego roku, jak już będziemy mieć ramy planowanych zmian prawa geologicznego i górniczego, jak będziemy też mieć więcej wiedzy na temat właściwej implementacji Critical Raw Materials Act i myślę, że ten projekt aktualizacji polityki państwa do konsultacji międzyresortowych trafi nie wcześniej niż w III kw. przyszłego roku" - powiedział Galos podczas posiedzenia sejmowej podkomisji.
Projekt będzie wprowadzał oprócz surowców krytycznych i strategicznych także kolejną grupę surowców kluczowych dla polskiej gospodarki.
Wiceminister przypomniał, że w obecnej wersji Polskiej Polityki Surowcowej funkcjonują pojęcia surowców krytycznych i strategicznych dla polskiej gospodarki, natomiast w wersji zaktualizowanej będą to surowce krytyczne i strategiczne dla Unii Europejskiej (34 surowce krytyczne, w tym 17 surowców strategicznych).
"Natomiast chcemy też wciąż zaakcentować czy wyodrębnić to, że niektóre surowce krytyczne i strategiczne [dla Unii Europejskiej] dla polskiej gospodarki aż tak ważne nie są, a są ważne inne surowce, dlatego będzie też trzecia grupa w tym w tym dokumencie zaproponowana surowców kluczowych dla polskiej gospodarki. [...] I to mogą być zbiory, które będą wzajemnie na siebie się oczywiście nakładać, ale nie będą jeden w drugim" - dodał Galos.
Przyjęta przez Radę Ministrów 1 marca 2022 r. Polityka Surowcowa Państwa do 2050 roku jest strategią dotyczącą budowy sprawnego i efektywnego systemu zarządzania i gospodarowania wszystkimi rodzajami kopalin i surowców mineralnych w całym łańcuchu wartości oraz posiadanymi przez Polskę ich zasobami. Określa on nie tylko zapotrzebowanie na nie, ale także wyznacza działania niezbędne do zabezpieczenia dostępu do nich.
(ISBnews)
Warszawa, 15.11.2024 (ISBnews) - Projekt zmian w programie "Czyste powietrze" zostanie poddany konsultacjom publicznym jeszcze w listopadzie br., poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Mają się w nim znaleźć propozycje uszczelnienia i bardziej efektywnego wydatkowania środków, ale także waloryzacja progów dochodowych beneficjentów.
Prace nad przygotowaniem nowej odsłony programu prowadzi Ministerstwo Klimatu i Środowiska wspólnie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
"Program wymaga kompleksowych zmian, między innymi w zakresie jego uszczelnienia w celu prawidłowego i efektywnego wydatkowania środków publicznych. Jedną z planowanych zmian jest waloryzacja progów dochodowych dla beneficjentów Programu" - napisał wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta.
"Propozycje zmian do Programu Czyste Powietrze zostaną poddane otwartym konsultacjom publicznym po zakończeniu prac przygotowawczych po stronie NFOŚiGW oraz MKiŚ, jeszcze w listopadzie 2024 r." - podkreślił wiceminister.
Program "Czyste powietrze" pozwala na wymianę źródła ciepła z węglowego na bardziej ekologiczne oraz na kompleksową termomodernizację domu.
(ISBnews)
Warszawa, 12.11.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Finansów analizuje kwestię możliwości zmiany formuły opodatkowania wydobycia miedzi i srebra, podał resort aktywów państwowych w odpowiedzi na interpelację dotyczącą zmiany lub likwidacji podatku od wydobycia niektórych kopalin.
"Ministerstwo Aktywów Państwowych wystąpiło do Ministerstwa Finansów z prośbą o przekazanie stanowiska w zakresie pytań zawartych w przedmiotowej interpelacji. W odpowiedzi Ministerstwo Finansów poinformowało, że w chwili obecnej analizuje kwestię możliwości zmiany formuły opodatkowania wydobycia miedzi i srebra" - napisał wiceminister aktywów państwowych Robert Kropiwnicki.
Podkreślił, że resort przywołał dyskusję, jaka miała miejsce w czerwcu 2024 r. podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju, którego przedmiotem było rozpatrzenie informacji o perspektywach rozwoju przemysłu miedziowego m.in. w kontekście podatku od wydobycia niektórych kopalin.
W toku dyskusji Ministerstwo Finansów wyraziło otwartość i gotowość analizy, ale też wskazało na potrzebę zapewnienia stabilności finansowej państwa, przypomniał Kropiwnicki.
(ISBnews)
Warszawa, 12.11.2024 (ISBnews) - Niektóre założenia dotyczące ograniczenia emisji CO2 "rozbrajają europejską gospodarkę", ocenił premier Donald Tusk. Podkreślił, że podobne myślenie było prezentowane przez unijnych liderów na zakończonym w weekend szczycie w Budapeszcie.
"Nie dość, że Europa ma średnio energię droższą 2,5 razy - mniej więcej - niż Stany Zjednoczone, to my jesteśmy niestety w czołówce cen energii. Wszyscy bez wyjątku mówili [podczas Szczytu Europejskiej Wspólnoty Politycznej w Budapeszcie]: jak my możemy w ogóle gadać o konkurencyjności europejskiej, w tym polskiej gospodarki, jeśli będziemy mieli najdroższą energię w świecie, że to jest po prostu nierealizowalne" - powiedział Tusk podczas konferencji prasowej.
"Długo myślałem, czy to powiedzieć tak wprost, ale powiem to wprost. Niektóre założenia dotyczące emisji CO2 - one rozbrajają europejską gospodarkę. Nawet w takich, wydawałoby się, oczywistych kwestiach, jak energetyka wodorowa" - dodał premier.
Wyjaśnił, że chodzi m.in. o to, że plany unijne "każą nam myśleć w perspektywie o wodorze tylko tzw. zielonym, czyli tym wytwarzanym zupełnie zeroemisyjnie i nie brać pod uwagę energetyki wodorowej z udziałem innych kolorów wodoru". Wskazał, że chodzi o mniej idealnie czysty wodór, a i tak bardzo czysty w porównaniu do tradycyjnych źródeł energii.
"Już przy tym stole w Budapeszcie już właściwie wszyscy zaczęli mówić takim głosem, powiedziałbym, bardziej racjonalnym. Chcemy mieć tanią energię, chcemy konkurować z resztą świata. Chcemy mieć naprawdę konkurencyjną gospodarkę. Chcemy, żeby ludzie się czuli bezpiecznie także w Polsce, jeśli chodzi o ceny energii - to musimy budować taki system, który daje nam szansę na konkurencję, choćby ze Stanami Zjednoczonymi" - podsumował premier.
(ISBnews)
Warszawa, 05.11.2024 (ISBnews) - Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska, który zakłada, że miasta powyżej 20 tys. mieszkańców będą opracowywały miejskie plany adaptacji do zmian klimatu nie później niż do 2 stycznia 2028r., podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).
"Projekt przewiduje, że miasta powyżej 20 tys. mieszkańców będą opracowywały miejskie plany adaptacji do zmian klimatu. Element ten zostanie również uwzględniony w strategicznych dokumentach gminnych i ponadlokalnych oraz w planowaniu przestrzennym gmin i województw" - czytamy w komunikacie.
Nowe przepisy przewidują także rozwiązania, które usprawnią działanie programów finansowych "Stop Smog" i "Czyste Powietrze", czytamy także.
Najważniejsze rozwiązania, zawarte w projekcie:
- miasta o liczbie mieszkańców równej i większej niż 20 tys. będą musiały opracować miejskie plany adaptacji do zmian klimatu (MPA);
- MPA mają zostać przyjęte nie później niż do 2 stycznia 2028 roku;
- na opracowanie MPA miasta otrzymają wsparcie w ramach środków europejskich (budżet na to zadanie wynosi 20 mln zł);
Projekt zakłada, że w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, konieczne będzie określenie wpływu przedsięwzięcia na klimat oraz podatność (uwzględniającą narażenie oraz odporność) danego przedsięwzięcia na zmiany klimatu.
Ponadto, wprowadzone zostają dodatkowe mechanizmy, które wspierać będą realizację przedsięwzięć proekologicznych w miastach oraz na pozostałych obszarach kraju. Chodzi o monitorowane miejsca, w których stwierdzane zostały przekroczenia norm jakości powietrza.
W tym celu usprawnione zostaną warunki realizacji programów "Stop Smog" i "Czyste Powietrze", podano także.
Programy te dotyczą finansowania m.in. wymiany starych urządzeń na paliwa stałe lub systemów grzewczych, na spełniające standardy niskoemisyjne. Chodzi także o przyłączenia do sieci ciepłowniczej, elektroenergetycznej lub gazowej oraz kompleksową termomodernizację jednorodzinnych budynków mieszkalnych.
Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
(ISBnews)
Warszawa, 29.10.2024 (ISBnews) - Prezes Urzędu Regulacji Energetyki (URE) Rafał Gawin powołał Renatę Mroczek na stanowisko wiceprezesa URE z dniem 30 października 2024 r., podał Urząd.
"Oczekuję, że poszerzenie składu zarządu URE przełoży się na jeszcze lepsze funkcjonowanie całej organizacji i większą skuteczność naszych działań, a tym samym komfort pracy nas wszystkich. Ma to szczególne znaczenie w czasie, kiedy mierzymy się z wyzwaniem realizacji rosnącej liczby zadań Urzędu oraz oczekiwań ze strony naszych interesariuszy" - powiedział Gawin, cytowany w komunikacie.
Obecnie zadania prezesa URE, poza ustawą Prawo energetyczne, są wymienione w 35 aktach prawnych, z czego 15 to ustawy krajowe, natomiast 20 stanowią rozporządzenia unijne. Szacunki wskazują, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba głównych zadań prezesa URE sumarycznie wzrosła z około 37 do ponad 140, co jednak nie stanowi pełnego odzwierciedlenia ostatnich zmian. W samym 2023 r., wraz ze zmianą ustawy Prawo energetyczne i ustawy o OZE, prezesowi URE powierzono 50 nowych obowiązków, wskazano w materiale.
W związku ze stale rosnącą liczbą zadań realizowanych przez regulatora, pojawiła się potrzeba wzmocnienia składu kierownictwa URE. 12 września br. prezes URE ogłosił otwarty nabór na stanowisko wiceprezesa Urzędu. W jego wyniku wyłoniono krótką listę kandydatów, a 29 października br. prezes URE powołał na stanowisko swojego zastępcy Renatę Mroczek, podano także.
Renata Mroczek od 2017 r. pełniła funkcję dyrektora największego Oddziału Terenowego URE (Środkowo-Zachodni OT w Łodzi), którego działania obejmują obszar województwa mazowieckiego i łódzkiego. Od 2022 r. pełni również funkcję wiceprzewodniczącej powołanego przez prezesa URE Zespołu ds. Ciepłownictwa.
(ISBnews)
Warszawa, 15.10.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Przemysłu złożyło do Komisji Europejskiej wniosek notyfikacyjny dotyczący umowy społecznej górnictwa węgla kamiennego, poinformowała minister Marzena Czarnecka.
"Złożony wniosek notyfikacyjny jest zgodny z zapisami umowy społecznej i określonymi w niej datami, za wyjątkiem kopalni Bobrek-Piekary" - czytamy w komunikacie.
Podpisana w maju 2021 r. umowa społeczna dotycząca górnictwa węgla kamiennego zakłada pomoc publiczną w postaci dopłat z budżetu państwa do redukcji zdolności produkcyjnych kopalń, co wymaga decyzji Komisji Europejskiej.
Dokument zawiera też gwarancje zatrudnienia oraz osłon socjalnych dla górników, a także realizację inwestycji w nowoczesne technologie węglowe oraz stworzenie instrumentów wsparcia transformacji gospodarczej województwa śląskiego.
W 2025 r. pomoc publiczna dla górnictwa węgla kamiennego wyniesie 7,8 mld zł. Na lata 2022-2031 nowelizacja ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego przywiduje wydatkowanie na ten cel 28,8 mld zł.
(ISBnews)
Warszawa, 11.10.2024 (ISBnews) - Polska wyznacza na 2030 r. cel osiągnięcia 35,4% udziału OZE w finalnym zużyciu energii w ciepłownictwie i chłodnictwie. W perspektywie 2040 r. udział ten może wynieść 62,6%, podano w scenariuszu "aktywnej transformacji" w przekazywanym dziś do publicznych konsultacji projekcie "Krajowego Planu na rzecz Energii i Klimatu".
Dyrektywa RED III dokonała nieznacznej modyfikacji dotychczasowych celów w zakresie wykorzystania OZE w ciepłownictwie i chłodnictwie. Każde państwo członkowskie jest zobowiązane do zwiększania udziału OZE w tym sektorze o co najmniej 0,8 pkt proc. średniorocznie w okresie 2021–2025 i 1,1 pkt proc. średniorocznie w okresie 2026–2030. Państwa UE powinny zadeklarować taki dodatkowy wzrost, aby łącznie UE osiągnęła średni wzrost o 1,8 pkt proc. na poziomie Unii, przypomniano w projekcie "Planu".
"W 2020 r. udział OZE w ciepłownictwie i chłodnictwie w Polsce wyniósł 22,1%, co oznacza, że Polska powinna osiągnąć orientacyjne poziomy: 26,1% w 2025 r. i 31,6% w 2030 r. Z analiz wynika, że cel na 2030 r. zostanie przekroczony" - czytamy w dokumencie.
"Dyrektywa RED III określiła także zobowiązania do zwiększenia udziału OZE oraz z ciepła odpadowego i chłodu odpadowego w systemach ciepłowniczych i chłodniczych o około 2,2 pkt proc. średniorocznie w okresie 2021-2030. Biorąc pod uwagę krajowe uwarunkowania cel ten będzie bardzo trudny do zrealizowania, gdyż przewiduje się, że w szybszym tempie przyrost OZE może następować w ogrzewnictwie indywidualnym" - czytamy dalej.
W dokumencie wskazano ponadto, że aktualne prognozy wskazują, iż w 2040 r. popyt gospodarstw domowych na węgiel kamienny będzie wynosił niespełna 0,8 mln t, lecz należy się spodziewać, że nie będzie to popyt generowany przez tzw. kopciuchy, ale przez najpóźniej zamontowane kotły najwyższych klas o wysokiej sprawności i niskiej emisyjności, spalające węgiel i węglowe paliwo bezdymne.
(ISBnews)
Warszawa, 11.10.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Klimatu i Środowiska liczy, że Rada Ministrów przyjmie projekt "Krajowego Planu na rzecz Energii i Klimatu" - z wybranym jednym z dwóch konsultowanych scenariuszy - na przełomie roku, poinformowała wiceminister w tym resorcie Urszula Zielińska. Zapowiedziała, że projekt Polityki Energetycznej Polski 2040 trafi do konsultacji najpóźniej kilka miesięcy później.
"W procesie konsultacji i w procesie dalszych uzgodnień rządowych - ten projekt zostanie finalnie przyjęty również przez rząd - wyłonimy scenariusz wiodący. Zdecydujemy wspólnie, który z nich powinien być tym priorytetowym, który chcemy realizować. Do tego potrzebne są nam konsultacje. […] Myślę, że na końcu tego procesu wyłonimy jeden wiodący projekt - albo jeden, albo drugi będzie tym wiodącym" - powiedziała Zielińska podczas konferencji prasowej.
"Ambicja jest taka, żebyśmy na przełomie roku ten dokument sfinalizowali, czyli przyjęli już na Radzie Ministrów oficjalny, po wdrożeniu uwag, które do nas wpłyną. […] Może początek stycznia, ale bardziej chcemy, żeby na przełomie roku to się stało" - dodała wiceminister.
Zielińska podkreśliła, że resortowi "bardzo zależy", żeby zaraz po tym planie pojawiła się Polityka Energetyczna Polski 2040. Szacuje, że projekt PEP 2040, która będzie bardzo zintegrowana z KPEiK, trafi do konsultacji w ciągu najwyżej kilku miesięcy po przyjęciu Planu.
Przesłany dziś do publicznych konsultacji scenariusz aktywnej transformacji zakłada m.in. zwiększenie udziału OZE zainstalowanych w systemie elektroenergetycznym do 59% w 2030 r. z 43% w 2023 r., a także redukcję emisji gazów cieplarnianych do 50,4% do 2030 r. Konsultacje publiczne potrwają do 15 listopada.
(ISBnews)