ISBNewsLetter
S U B S K R Y P C J A

Zapisz się na bezpłatny ISBNewsLetter

Zachęcamy do subskrypcji naszego newslettera, w którym codziennie znajdą Państwo najważniejszą depeszę ISBnews, przegląd informacji dostępnych w naszym Portalu i kalendarium nadchodzących wydarzeń biznesowych i ekonomicznych. Subskrypcja jest bezpłatna.

* Dołączając do ISBNewsLetter'a wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. nr 144, poz. 1204). Twój adres e-mail będzie wykorzystany wyłącznie do przekazywania informacji na temat działań ISBNews i nie zostanie przekazane podmiotom trzecim. W kazdej chwili można wypisać się z listy subskrybentów klikając link na dole każdego ISBNewsLettera.

Najnowsze depesze: ISBnews Legislacja

  • 08.11, 14:34Zaktualizowana PEP 2040: 56-60% udziału węgla w wytwarzaniu, 21-23% OZE w 2030 

    Warszawa, 08.11.2019 (ISBnews) - Zaktualizowany i rozszerzony projekt dokumentu "Polityka energetyczna Polski do 2040 r. - strategia rozwoju sektora paliwowo-energetycznego" (PEP 2040) przewiduje m.in. 56-60% udziału węgla w wytwarzaniu energii elektrycznej i 21-23% udziału źródeł odnawialnych w finalnym zużyciu energii brutto w 2030 r. oraz wdrożenie energetyki jądrowej w 2033 r., podało Ministerstwo Energii. Konsultacje dokumentu potrwają do 29 listopada.

    "Przedstawiamy zaktualizowany po konsultacjach społecznych projekt Polityki energetycznej Polski do 2040 r. Uwzględnia on wiele ze zgłoszonych uwag, a jego priorytetem jest zachowanie ewolucyjnego charakteru transformacji polskiej energetyki, aby przebiegała ona w sposób bezpieczny dla ludzi i gospodarki" - powiedział minister energii Krzysztof Tchórzewski, cytowany w komunikacie.

    "Za globalną miarę realizacji celu PEP2040 przyjęto poniższe wskaźniki:

    - 56-60% udziału węgla w wytwarzaniu energii elektrycznej w 2030 r.

    - 21-23% OZE w finalnym zużyciu energii brutto w 2030 r.

    - wdrożenie energetyki jądrowej w 2033 r.

    - poprawa efektywności energetycznej o 23% do 2030 r. w stosunku do prognoz z 2007 r.

    - ograniczenie emisji CO2 o 30% do 2030 r. (w stosunku do 1990 r.)" - czytamy w dokumencie.

    W ramach kierunku "Optymalne wykorzystanie własnych zasobów energetycznych" projekt zakłada, że popyt na węgiel kamienny będzie pokrywany zasobami własnymi, a relacja import-eksport będzie miała charakter uzupełniający. Zapotrzebowanie na węgiel brunatny będzie pokrywane przez zasoby krajowe. Dokończona ma zostać eksploatacja czynnych złóż i zagospodarowanie perspektywicznych. Za perspektywiczne złoża uznano Złoczew i Ościsłowo, a za rezerwowe Gubin. Popyt na gaz ziemny i ropę naftową ma być pokrywany głównie surowcem importowanym, przy czym realizowane będą działania mające na celu realną dywersyfikację kierunków i źródeł dostaw.

    Kierunek "Rozbudowa infrastruktury wytwórczej i sieciowej energii elektrycznej" przewiduje, że Polska będzie dążyć do pokrycia zapotrzebowania na moc własnymi zasobami.

    "Wykorzystanie węgla przez energetykę utrzyma się na stabilnym poziomie, ale udział węgla w strukturze zużycia energii będzie spadał (do ok. 56- 60% w 2030 r.). Ze względu na kontrybucję w ogólnounijnym celu OZE w zużyciu energii finalnej, coraz większą rolę odgrywać będą źródła odnawialne - ich poziom w strukturze krajowego zużycia energii elektrycznej może wynieść ok. 32%. Realizację celu umożliwi przede wszystkim rozwój fotowoltaiki (od 2022 r.) oraz morskich farm wiatrowych (po 2025 r.), które ze względu na warunki ekonomiczne i techniczne mają największe perspektywy rozwoju. Dla osiągnięcia takiego poziomu OZE w bilansie, niezbędny jest rozwój technologii magazynowania energii, a także rozbudowa jednostek gazowych jako mocy regulacyjnych. W celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń z sektora energii, dokonywana będzie modernizacja i/lub wycofywanie jednostek wytwórczych o niskiej sprawności i stopniowe zastępowanie ich mocami o wyższej sprawności (także kogeneracyjnymi). Głównym narzędziem redukcji emisji będzie wdrożenie w 2033 r. energetyki jądrowej - do 2043 r. powstanie 6 bloków jądrowych o mocy całkowitej 6-9 GW" - czytamy dalej.

    W ramach kierunku "Dywersyfikacja dostaw gazu ziemnego i ropy naftowej oraz rozbudowa infrastruktury sieciowej" przewidziano realizację projektów strategicznych: gazociągu Baltic Pipe i drugiej nitki Rurociągu Pomorskiego.

    Kierunek "Rozwój rynków energii" zakłada m.in. dokończenie liberalizacji rynku gazu. Przewidziane projekty strategiczne to: przygotowanie i wdrażanie planu działań mających służyć zwiększeniu transgranicznych zdolności przesyłowych energii elektrycznej; regionalne centrum przesyłu i handlu gazem; rozwój elektromobilności.

    W ramach kierunku "Wdrożenie energetyki jądrowej" przewidziano, że pierwszy blok jądrowy (o mocy ok. 1-1,5 GW) zostanie uruchomiony w 2033 r., a kolejnych pięć co 2-3 lata o łącznej mocy 5-7,5 GW.

    W kierunku "Rozwój odnawialnych źródeł energii" skupiono się na strategicznym projekcie budowy morskich farm wiatrowych. Polska deklaruje osiągniecie 21-23% udziału OZE w finalnym zużyciu energii w 2030 r. W elektroenergetyce możliwy jest wzrost udziału do 32%, w ciepłownictwie i chłodnictwie 1,1 pkt proc. r/r przyrostu w udziale, w transporcie 14%.

    "Rozwój ciepłownictwa i kogeneracji" zakłada, że dążyć się będzie do rozbudowy oraz poprawy efektywności ciepłownictwa, a przede wszystkim do budowy i przekształcania istniejących systemów w efektywne energetycznie systemy ciepłownicze.

    "Oczekuje się, że w 2030 r. co najmniej 85% spośród systemów ciepłowniczych lub chłodniczych, w których moc zamówiona przekracza 5 MW spełniać będzie kryteria efektywnego energetycznie systemu ciepłowniczego. Kluczowa jest techniczna rozbudowa ciepłownictwa sieciowego, do czego przyczyni się rozwój kogeneracji, uciepłownianie elektrowni, zwiększenie wykorzystania OZE i odpadów w ciepłownictwie systemowym, modernizacja i rozbudowa systemu dystrybucji ciepła i chłodu oraz popularyzacja magazynów ciepła i inteligentnych sieci" - czytamy w materiale.

    W ramach kierunku "Poprawa efektywności energetycznej" zadeklarowano 23% oszczędności energii pierwotnej w stosunku do prognoz z 2007 r. Głównym narzędziem walki z problemem tzw. niskiej emisji ma być powszechna termomodernizacja budynków mieszkalnych oraz zapewnienie efektywnego i ekologicznego dostępu do ciepła, co będzie mieć także wpływ na redukcję problemu ubóstwa energetycznego. Na zmniejszenie emisji komunikacyjnej oddziaływać będzie także wdrożenie elektromobilności oraz szeregu działań zaplanowanych dla rozwoju rynku paliw alternatywnych, podano.

    Poza projektem dokumentu zasadniczego PEP2040, Ministerstwo Energii przedstawiło także załączniki, które są jego nieodłącznymi częściami:

    - Ocenę realizacji poprzedniej polityki energetycznej państwa;

    - Wnioski z analiz prognostycznych dla sektora energetycznego;

    - Strategiczną ocenę oddziaływania na środowisko PEP2040.

    Uwagi do dokumentów można zgłaszać do 29 listopada 2019 r.

    Zaprezentowany pod koniec listopada 2018 r. pierwotny projekt PEP 2040 przewidywał m.in. spadek udziału węgla w miksie energetycznym do 60% w 2030 r., osiągnięcie 21% udziału odnawialnych źródeł energii (OZE) w końcowym zużyciu energii brutto do 2030 r. oraz uruchomienie pierwszego bloku elektrowni jądrowej o mocy 1-1,5 GW do 2033 r. i bloków o mocy łącznie 6-9 GW do 2043 r. Nakłady inwestycyjne na nowe moce wytwórcze wynikające z PEP do 2040 r. miały wynieść 400 mld zł.

    (ISBnews)

     

  • 05.11, 13:37Prezydent podpisał nowelę Prawa ochrony środowiska dot. jakości powietrza 

    Warszawa, 05.11.2019 (ISBnews) - Prezydent RP Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw, która ma na celu poprawę jakości powietrza i ograniczenie tzw. niskiej emisji powstającej w wyniku spalania węgla w piecach domowych, podała Kancelaria Prezydenta.

    "Wprowadzane regulacje umożliwiają odstąpienie od wyrażonej w art. 171b ustawy - Prawo ochrony środowiska - zasady swobodnego przepływu towarów, która w dotychczasowym brzmieniu przepisów miała charakter bezwzględnie obowiązujący. Wprowadzone przedmiotową ustawą przepisy wskazują konkretny produkt (tj. kotły na paliwo stałe o znamionowej mocy cieplnej nie większej niż 500 kW), do których nie będzie stosowana zasada swobodnego przepływu towarów, wskazując jednocześnie przesłanki takiego odstąpienia, którymi są potrzeba ograniczania negatywnego wpływu na środowisko oraz zdrowie i życie ludzi. Oznacza to, że zakazane będzie wprowadzanie na polski rynek kotłów niespełniających krajowych wymogów emisyjności wyprodukowanych lub dopuszczonych do obrotu w innych krajach Unii Europejskiej, w Turcji lub zgodnie z prawem wyprodukowanych w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) będącym stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG)" - czytamy w komunikacie.

    Zgodnie z ustawą, instytucją obowiązaną do przeprowadzenia kontroli podmiotów wprowadzających do obrotu kotły na paliwo stałe będzie Inspekcja Handlowa. Kontrolowana będzie m.in.: zgodność urządzeń z wymaganiami, w tym poprzez badania laboratoryjne kotłów, posiadanie odpowiedniej dokumentacji, świadectw, certyfikatów itp.

    "Przedmiotową ustawą wprowadzono dodatkowo przepisy umożliwiające nałożenie administracyjnych kar pieniężnych za naruszenie zakazu wprowadzania do obrotu kotłów na paliwo stałe niespełniających wymagań, określonych w rozporządzeniu ministra rozwoju i finansów z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań dla kotłów na paliwo stałe. Kary mają wynosić od 10 tys. zł do 5% przychodu przedsiębiorcy osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym. Zgodnie z ustawą, karę pieniężną będzie wymierzał, w drodze decyzji, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej właściwy ze względu na miejsce przeprowadzenia kontroli" - czytamy także.

    Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt 3 w zakresie art. 172a pkt 1 oraz art. 3 i art. 4, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

    (ISBnews)

     

  • 15.10, 11:23Prezydent podpisał ustawę uchylającą podatek węglowodorowy 

    Warszawa, 15.10.2019 (ISBnews) - Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z 11 września 2019 r. o uchyleniu ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, podała Kancelaria Prezydenta.

    "Zasadniczym celem ustawy jest uchylenie ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym" - czytamy w komunikacie.

    W związku z uchyleniem podatku węglowodorowego, ustawa zakłada przyśpieszenie momentu powstania obowiązku zapłaty podatku od wydobycia niektórych kopalin (gazu ziemnego i ropy naftowej). Zgodnie z art. 6 uchwalonej ustawy, podatek ten będzie płatny z dniem wejścia jej w życie, natomiast art. 10 zakłada, iż ustawa, co do zasady, wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu jej ogłoszenia.

    "Uchwalona ustawa wprowadza również zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie składania sprawozdań finansowych w formie elektronicznej przez podmioty niewpisane do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Krajowy Rejestr Sądowy. Przywrócono również możliwość składania zeznania CIT-8 w formie papierowej przez podatników osiągających wyłącznie dochody zwolnione z podatku oraz niezatrudniających pracowników" - czytamy dalej.

    Ustawa co do zasady wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia, z wyjątkiem:

    - art. 3 pkt 3 i art. 9, dotyczących zeznania CIT-8, które wchodzą w życie z dniem 25 października 2019 r.;

    - art. 3 pkt 2 i art. 8, dotyczących sprawozdań finansowych, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2020 r., podano także.

    (ISBnews)

  • 10.10, 15:45Tchórzewski: Projekt specustawy górniczej nie dotyczy Śląska 

    Opole, 10.10.2019 (ISBnews) -  Projekt tzw. specustawy górniczej ma usprawnić inwestycję w kopalnię węgla brunatnego w Złoczewie, a nie kopalnie na Śląsku, poinformował minister energii Krzysztof Tchórzewski.

    "Specustawa nie dotyczy Śląska, a dotyczy Złoczewa" - powiedział Tchórzewski dziennikarzom w Opolu.

    Tzw. specustawa to projekt nowelizacji prawa górniczego, która ma ułatwić wydobycie węgla.

    (ISBnews)

  • 26.09, 11:44Główny geolog: Projekt polityki surowcowej wymaga sporej weryfikacji 

    Siedlce, 26.09.2019 (ISBnews) - Projekt polityki surowcowej Polski, który został już przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów powinien zostać poddany weryfikacji i zmianom priorytetów, uważa wiceminister środowiska, główny geolog kraju i pełnomocnik rządu ds. polityki surowcowej państwa Piotr Dziadzio.

    "Polityka surowcowa została przyjęta przez Komitet Stały Rady Ministrów, jednak wymaga ona sporej weryfikacji i zmiany priorytetów. Chcielibyśmy, żeby ten dokument określał nasze potrzeby nie tylko z perspektywy surowców, które mamy w kraju, ale też, jak powinniśmy zapewnić surowce sprowadzane z różnych kierunków geograficznych" - powiedział Dziadzio podczas sesji plenarnej Ogólnopolskiego Szczytu Gospodarczego (OSG) w Siedlcach. Agencja ISBnews jest patronem medialnym OSG.

    Jego zdaniem, w polityce surowcowej powinny zostać uwzględnione zjawiska geopolityczne, które wpływają na to, skąd Polska będzie mogła sprowadzać surowce.

    "Powinniśmy zwrócić uwagę także na surowce wtórne, na odzyskiwanie pierwiastków z surowców, które znajdują się u nas na hałdach. Polityka surowcowa to również woda pitna i zasoby energii geotermalnej" - dodał wiceminister.

    Podkreślił też, że działania nakierowane na politykę surowcową państwa powinny być realizowane w horyzoncie czasowym kolejno 2025, 2030, 2040 i 2050 roku.

    Dr Piotr Dziadzio objął stanowisko głównego geologa kraju i sekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska 1 sierpnia 2019 r.

    (ISBnews)

     

  • 30.08, 14:25Prezydent podpisał tzw. specustawę terminalową 

    Warszawa, 30.08.2019 (ISBnews) - Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu, podała Kancelaria Prezydenta.

    "Celem nowelizacji ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (Dz. U. z 2017 r. poz. 2302, z późn. zm.) jest usprawnienie procesu budowy kluczowej infrastruktury dystrybucyjnej oraz przyłączy do wytwórców energii elektrycznej, pozwalającej na bezpieczną realizację dostaw paliwa gazowego pochodzącego z terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu do jak najszerszej grupy odbiorców końcowych, w tym gospodarstw domowych" - czytamy w informacji.

    Mając na uwadze powyższe okoliczności, nowelizacja uzupełnia katalog inwestycji towarzyszących budowie terminalu LNG w Świnoujściu, powierzając Polskiej Spółce Gazownictwa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie realizację budowy:

    - gazociągu wysokiego ciśnienia relacji Konopki - Ełk - Mrągowo wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego,

    - gazociągu Bytów - Chojnice wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw kujawsko-pomorskiego i pomorskiego,

    - gazociągu Dworzysko - Chojnice wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw kujawsko-pomorskiego i pomorskiego,

    - gazociągu Kolnik - Elbląg wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego,

    - gazociągu Tulce - Nekla wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województwa wielkopolskiego,

    - gazociągu Witkowo - Września wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województwa wielkopolskiego,

    - gazociągu Łyszkowice - Koluszki - Brzeziny - Łódź wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województwa łódzkiego,

    - gazociągu Kalisz - Sieradz - Meszcze wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw łódzkiego i wielkopolskiego,

    - gazociągu stanowiącego przyłączenie do systemu przesyłowego Operatora Gazociągów Przesyłowych Gaz-System spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie znajdującego się w Zambrowie wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego,

    - przyłącza gazowego do Ciepłowni Kawęczyn w Warszawie wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województwa mazowieckiego,

    - przyłącza gazowego do Elektrociepłowni Siekierki w Warszawie wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województwa mazowieckiego, podano także.

    "Do katalogu inwestycji towarzyszących wprowadzono także inwestycje realizowane przez odbiorcę końcowego dokonującego zakupu paliw gazowych na potrzeby wytwarzania energii elektrycznej lub ciepła w jednostce wytwórczej lub jednostce kogeneracji, polegających na budowie przyłącza lub gazociągu, wraz z infrastrukturą niezbędną do ich obsługi, łączących tę jednostkę wytwórczą lub jednostkę kogeneracji z siecią przesyłową gazową" - czytamy także.

    Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

    (ISBnews)

     

  • 23.07, 13:51Rząd przyjął projekt ustawy uchylający specjalny podatek węglowodorowy 

    Warszawa, 23.07.2019 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o uchyleniu ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    "Uchylona zostanie ustawa z 25 lipca 2014 r. o specjalnym podatku węglowodorowym" - czytamy w komunikacie.

    Uchylenie ustawy wynika z tego, że:

    - Niespełnione zostały założenia, że specjalny podatek węglowodorowy będzie zapewniał budżetowi państwa odpowiedni udział w zyskach z wydobycia gazu łupkowego;

    - Wbrew prognozom, nie nastąpił w Polsce rozwój wydobycia gazu łupkowego, a podstawowym źródłem tego surowca pozostają konwencjonalne złoża gazu ziemnego;

    - W kolejnych latach, po przyjęciu ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym, nastąpiła weryfikacja przyjętych przy jej uchwalaniu założeń;

    - Obecnie złoża łupkowe, jakie znajdują się w Polsce, nie dają wystarczających możliwości ich gospodarczej eksploatacji.

    Projekt ustawy zawiera także rozwiązania dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

    "Chodzi o modyfikację zasad składania sprawozdań finansowych (w formie elektronicznej) przez podmioty niewpisane do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (poprzez wprowadzenie ustrukturyzowanych sprawozdań finansowych)" - czytamy dalej.

    Przewidziano także możliwość złożenia zeznania CIT-8 w formie papierowej przez podatników osiągających wyłącznie dochody zwolnione od podatku i niezatrudniających pracowników.

    Przepisy dotyczące specjalnego podatku węglowodorowego mają wejść w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 30 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Rozwiązania dotyczące zeznania CIT-8 zaczną obowiązywać 15 października 2019 r., a w zakresie sprawozdań finansowych - 1 stycznia 2020 r.

    (ISBnews)

     

  • 22.07, 16:36Rząd rozpatrzy we wtorek m.in. uchylenie ustawy o podatku węglowodorowym 

    Warszawa, 22.07.2019 (ISBnews) - Rada Ministrów na wtorkowym posiedzeniu zajmie się m.in. przygotowanym przez ministra finansów projektem ustawy o uchyleniu ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, podała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

    Podatek od wydobycia niektórych kopalin został wprowadzony w Polsce 18 kwietnia 2012 r. Jest on pobierany przez Krajową Administrację Skarbową. Podatek ten obejmował początkowo wyłącznie wydobycie miedzi oraz srebra. Jak tłumaczył wcześniej resort finansów, ustawą z 25 lipca 2014 r. o specjalnym podatku węglowodorowym zostały wprowadzone zmiany do ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin, w konsekwencji których, począwszy od 1 stycznia 2016 r., objęte opodatkowaniem zostało dodatkowo wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego. Jednakże podatek od wydobycia tych węglowodorów miał być pobierany od 1 stycznia 2020 r.

    We wtorek rząd rozpatrzy także projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw, projekt ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw, projekt ustawy o zmianie ustawy o uzyskiwaniu tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia.

    (ISBnews)

  • 17.07, 09:39Komisja sejmowa przyjęła projekt nowelizacji specustawy terminalowej 

    Warszawa, 17.07.2019 (ISBnews) - Sejmowa Komisja do spraw Energii i Skarbu Państwa przyjęła w pierwszym czytaniu projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu, tzw. specustawy terminalowej.

    "Projekt ustawy ma na celu usprawnienie procesu inwestycyjnego, który pozwoli na efektywne funkcjonowanie i zwiększenie wykorzystania terminala w Świnoujściu" - powiedział wiceminister energii Tomasz Dąbrowski podczas posiedzenia komisji.

    Zwrócił uwagę, że projektowane rozwiązania ułatwią rozbudowę sieci dystrybucyjnych gazu ziemnego, za które odpowiada Polska Spółka Gazownictwa (PSG) z grupy kapitałowej Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG).

    "Uwzględnienie towarzyszących terminalowi inwestycji PSG przyczyni się do stworzenia w pełni funkcjonującego systemu dystrybucji gazu zintegrowanego z systemem przesyłowym" - wskazał wiceminister.

    Projekt obejmuje ułatwienia związane z budową 9 gazociągów wysokiego ciśnienia i 2 punktów przyłączeniowych.

    Na posła sprawozdawcę komisja wybrała Ewę Malik.

    (ISBnews)

     

  • 12.07, 15:29ME: Rząd przyjął projekt noweli dot. inwestycji w zakresie Terminala LNG 

    Warszawa, 12.07.2019 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy w sprawie inwestycji w zakresie Terminala LNG, podało Ministerstwo Energii.

    "Wprowadzenie przepisów ułatwiających budowę kluczowej infrastruktury dystrybucyjnej, która umożliwi dostawę paliw gazowych z terminalu LNG w Świnoujściu do jak największej grupy odbiorców końcowych, w tym gospodarstw domowych, to główna zmiana w projekcie nowelizacji ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. Dokument przygotowany w Ministerstwie Energii został przyjęty przez Radę Ministrów i 12 lipca 2019 r. przekazany do prac parlamentarnych" - czytamy w komunikacie.

    Nowe regulacje umożliwią sprawny rozwój sieci dystrybucyjnych. Dzięki temu możliwe będzie efektywne wykorzystanie terminalu LNG w Świnoujściu, niezakłócony i stabilny rozwój gospodarczy oraz zwiększenie dostępności do gazu ziemnego jako paliwa ekologicznego, podkreślono w materiale.

    Obecnie katalog inwestycji towarzyszących terminalowi LNG w Świnoujściu obejmuje projekty realizowane przez: operatora systemu przesyłowego gazowego - spółkę OGP Gaz-System, Polskie LNG oraz Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictw.

    "Dzięki przyjętemu przez Radę Ministrów projektowi katalog ten zostanie rozszerzony o inwestycje (gazociągi dystrybucyjne) realizowane przez Polską Spółkę Gazownictwa sp. z o.o., w szczególności te ujęte w ogłoszonym przez premiera programie przyspieszenia inwestycji w sieć gazową Polski. Należą do nich:

    * budowa gazociągu Konopki-Ełk-Mrągowo wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego;

    * budowa gazociągu Bytów-Chojnice wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw kujawsko-pomorskiego i pomorskiego;

    * budowa gazociągu Dworzysko-Chojnice wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw kujawsko-pomorskiego i pomorskiego;

    * budowa gazociągu Kolnik-Elbląg wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego;

    * budowa gazociągu Tulce-Nekla wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województwa wielkopolskiego;

    * budowa gazociągu Witkowo-Września wraz z infrastrukturą niezbędną dla jego obsługi na terenie województwa wielkopolskiego;

    * budowa gazociągu Łyszkowice-Koluszki-Brzeziny-Łódź wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województwa łódzkiego;

    * budowa gazociągu Kalisz-Sieradz-Meszcze wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw: łódzkiego i wielkopolskiego;

    * budowa gazociągu stanowiącego przyłączenie do systemu przesyłowego OGP Gaz-System S.A. w Zambrowie wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województw mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego;

    * budowa przyłącza gazowego do Ciepłowni Kawęczyn w Warszawie wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województwa mazowieckiego;

    * budowa przyłącza gazowego do Elektrociepłowni Siekierki w Warszawie wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi na terenie województwa mazowieckiego" - czytamy w komunikacie.

    "W celu zapewnienie wszystkim odbiorcom końcowym dostępu do niezakłóconego dostępu do energii elektrycznej oraz ciepła, w katalogu inwestycji towarzyszących terminalowi LNG w Świnoujściu ujęte zostaną również inwestycje polegające na budowie przyłączy do największych odbiorców gazu na potrzeby wytwarzania energii elektrycznej lub ciepła w jednostkach wytwórczych lub kogeneracyjnych (chodzi o jednoczesne wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej)" - podsumował resort.

    Znowelizowane przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Inwestycje prowadzone na podstawie ustawy mają zostać ukończone do końca 2022 r.

    (ISBnews)

     

  • 09.07, 16:35Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o zapasach ropy naftowej i gazu ziemnego 

    Warszawa, 09.07.2019 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym, podało Ministerstwo Energii.

    "W projekcie zawarto regulacje, które zapobiegną ograniczeniom w dostępie do pojemności magazynowych dla podmiotów działających na rynku paliwowym. Zwiększone zapotrzebowanie na pojemności magazynowe dla ropy naftowej i paliw spowodowane jest wzrostem legalnego obrotu tymi produktami, co jest efektem skutecznej walki z 'szarą strefą', dzięki wdrożeniu pakietów: paliwowego, energetycznego i transportowego" - czytamy w komunikacie.

    Zmiany w ustawie są konieczne, aby Agencja Rezerw Materiałowych - zobowiązana do utrzymywania części zapasów interwencyjnych (tzw. zapasów agencyjnych) - oraz inni uczestnicy rynku paliwowego (utrzymujący tzw. zapasy obowiązkowe) mogli wypełnić swoje zobowiązania ustawowe związane z tworzeniem i utrzymywaniem zapasów ropy naftowej i paliw. Dostępne pojemności magazynowe pokrywały potrzeby sektora naftowego do końca 2017 r. Zarówno Agencja, jak i spółki sektora naftowego zgłaszały problemy z uzyskaniem usługi magazynowej na rok 2019 i lata kolejne. Na ograniczony dostęp do pojemności magazynowych wpłynęły także utrzymujące się w 2017 r. niskie notowania cen ropy naftowej oraz produktów naftowych, które przyczyniły się do zgromadzenia znacznych ilości zapasów handlowych ropy naftowej i paliw (zasobów spekulacyjnych) w systemie magazynowym, podkreślono.

    "Biorąc pod uwagę wszystkie uwarunkowania na rynku paliwowym oraz wyniki analiz uwag do projektu – Prezesa Agencji wyposażono w kompetencję (w określonych przypadkach) do wydawania decyzji o czasowym utrzymywaniu zapasów agencyjnych w pojemnościach niespełniających wymagań w zakresie dostępności fizycznej (tj. umożliwiającym interwencyjne uwolnienie w ciągu 90 dni)" - czytamy dalej.

    Równocześnie w projekcie wydłużono termin (do 1 stycznia 2029 r. ), do którego parametry techniczne magazynów mają odpowiadać wymaganiom w zakresie dostępności fizycznej w okresie 90 dni – w przypadku bezzbiornikowego magazynowania ropy naftowej. W przypadku paliw wymagania dostępności w okresie 90 dni mają obowiązywać od 1 stycznia 2024 r.

    Dla zrównoważenia zaopatrzenia rynku w paliwa dodano także przepis regulujący strukturę zapasów agencyjnych. Wprowadzono zasadę, że przynajmniej 75% zapasów agencyjnych stanowić mają docelowo paliwa gotowe (wejście w życie przepisu nastąpi 30 czerwca 2029 r.). Wprowadzono również wymóg, aby od 30 czerwca 2024 r. do 29 czerwca 2029 r. paliwa gotowe stanowiły przynajmniej 50% zapasów agencyjnych. Jednocześnie wprowadzono przepis gwarantujący, że parametry magazynów podziemnych nie mogą ulec pogorszeniu w stosunku do ilości utrzymywanych w nich zapasów interwencyjnych według stanu na 1 stycznia 2019 r.

    "Na Prezesa Agencji nałożono obowiązek sporządzania i aktualizacji prognozy krajowego zapotrzebowania na pojemność magazynową dla zapasów interwencyjnych oraz obrotowych paliw i ropy naftowej. Prognoza ma zapewnić skuteczną ocenę działania krajowego systemu zapasów i możliwości zapewnienia odpowiednich pojemności magazynowych" - podano także.

    Projekt dostosowuje także ustawę do brzmienia dyrektywy wykonawczej 2018/1581 zmieniającej dyrektywę 2009/119/WE, której termin implementacji upływa 19 października 2019 r.

    Znowelizowane przepisy ustawowe obowiązywać mają z dniem następującym po dacie ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

    (ISBnews)

  • 13.05, 10:43Emilewicz: Ustawa o rekompensatach może nie zmienić decyzji ArcelorMittal 

    Katowice, 13.05.2019 (ISBnews) - Planowana ustawa dotycząca rekompensat pośrednich kosztów CO2 dla przemysłów energochłonnych, w tym hutnictwa, niekoniecznie spowoduje odwrócenie decyzji ArcelorMittal w sprawie wstrzymania pracy wielkiego pieca i stalowni w Krakowie, uważa minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz.

    "W komunikacie ArcelorMittal i w rozmowach, które z nimi prowadzimy cena energii to nie jest pierwsza przyczyna. Polityka klimatyczna Unii Europejskiej i ceny uprawnień do emisji CO2 są tym pierwszym powodem, który staje się nie do udźwignięcia dla branży stalowej" - powiedziała Emilewicz dziennikarzom w kuluarach XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG) w Katowicach. Agencja ISBnews jest głównym patronem medialnym tego wydarzenia.

    Minister dodała, że kolejnym powodem decyzji ArcelorMittal jest spadek zapotrzebowania na stal w Europie.

    "Kończymy prace nad pakietem dla przemysłów energochłonnych, [dotyczącym] rekompensat i wówczas wszystkie huty, które są w Polsce, skorzystają od 1 stycznia z systemu rekompensat. Ta decyzja politycznie jest przesądzona, czekamy na wyjaśnienie sytuacji z ustawą z grudnia [o cenach energii elektrycznej], wówczas ustawa o rekompensatach dla przemysłów energochłonnych trafi na Radę Ministrów" - wskazała Emilewicz.

    Źródłem finansowania obu rodzajów rekompensat mają być uprawnienia do emisji CO2.

    "Dopóki nie mamy jasności, jak duża kwota z tego tytułu będzie wydatkowana na rekompensaty powszechne decyzją ustawy z 28 grudnia ub.r., dopóty nie możemy uruchomić tej związanej z rekompensatami dla przemysłu, przy czym decyzja polityczna o tym, że będą one wypłacane od przyszłego roku, jest podjęta" - zapewniła.

    Zdaniem minister, ta ustawa niekoniecznie spowoduje odwrócenie decyzji ArcelorMittal ws. wstrzymania pracy wielkiego pieca i stalowni w Krakowie.

    "Ale mam nadzieję, że to będzie jasny sygnał dla Arcelora, że mówimy naprawdę o zawieszeniu [a nie o zamknięciu] i czekamy na poprawę koniunktury w Europie" - podsumowała Emilewicz.

    Na początku maja br. ArcelorMittal Poland ogłosił tymczasowe wstrzymanie pracy wielkiego pieca i stalowni w oddziale w Krakowie m.in. w związku z osłabieniem popytu na stal i rosnącymi cenami uprawnień do emisji dwutlenku węgla. Koncern wskazywał wówczas m.in., że huty w Polsce w dłuższej perspektywie wciąż nie mogą liczyć na zapowiadane rekompensaty pośrednich kosztów CO2, które otrzymują producenci stali w wielu krajach UE.

    ArcelorMittal Poland jest największym producentem stali w Polsce oraz największym producentem koksu w Europie. Firma ma 6 oddziałów w województwach: małopolskim, opolskim i śląskim.

    (ISBnews)

     

  • 11.04, 11:03Lewiatan opowiada się za całkowitym zniesieniem podatku miedziowego 

    Warszawa, 11.04.2019 (ISBnews) - Konfederacja Lewiatan uważa, że obniżka podatku od wydobycia niektórych kopalin - tzw. podatku miedziowego - o 15% jest niewystarczająca dla pobudzenia inwestycji i opowiada się za jego uchyleniem, podała organizacja.

    "Obecna wysokość podatku od niektórych kopalin oznacza, że efektywna stawka podatku dla potencjalnych nowych inwestycji w wydobycie miedzi w Polsce wynosi blisko 90% i powoduje, że nowe inwestycje w sektorze wydobycia miedzi i srebra są nieopłacalne" - czytamy w komunikacie.

    W innych krajach z rozwiniętym sektorem górnictwa metali nieżelaznych stawka podatku wynosi nie więcej niż 50%, zaznaczono.

    "W trakcie prac komisji [sejmowej] zwracaliśmy uwagę, że przy obecnej wysokości oraz konstrukcji podatku nie zostaną wybudowane w Polsce jakiekolwiek nowe kopalnie miedzi i srebra" - powiedział Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy i sekretarz Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan, cytowany w komunikacie.

    Lewiatan podkreślił, że Polska ma udokumentowane lub wstępnie udokumentowane złoża, które nadawałyby się do prowadzenia działalności wydobywczej. Budowa każdej z kopalń wiąże się jednak z nakładami w fazie inwestycji rzędu 20 mld zł.

    "Pozwoliłoby to utworzyć setki nowych miejsc pracy i zapewnić dodatkowe dochody Skarbowi Państwa oraz samorządom lokalnym. Tysiące przedsiębiorców rozwinęłoby działalność dostarczając towary i usługi potrzebne do realizacji nowych inwestycji" - czytamy dalej.

    Posłowie Komisji Finansów Publicznych odrzucili jednak propozycję uchylenia podatku od niektórych kopalin. Akceptację zyskała jedynie propozycja zakładająca obniżenie podatku o 15%.

    "Uchylenie podatku w dłuższym okresie pozwoliłoby na realizację nowych projektów górniczych, zmniejszenie luki inwestycyjnej, utworzenie dobrze płatnych miejsc pracy i zwiększenie dochodów budżetu państwa oraz samorządów. Przełożyłoby się na poprawę jakości życia lokalnych społeczności bezpośrednio korzystających z owoców związanych z rozwojem przemysłu wydobywczego w Polsce" - dodał Pruszyński.

    Z opublikowanego wcześniej raportu EY pt. "Analiza opodatkowania wydobycia miedzi w Polsce w kontekście potencjalnych, nowych inwestycji" wynika, że przy obecnych rozwiązaniach podatkowych okres zwrotu z inwestycji w budowę kopalnie miedzi i srebra może wynosić nawet 30 lat. Autorzy raportu ocenili, że efektywna stawka podatkowa (ETR) dla przedsiębiorstw inwestujących w wydobycie miedzi w Polsce wynosi obecnie 89%.

    "Poziom ETR obliczonego dla analizowanych projektów w Polsce w warunkach bez podatku od kopalin (ok. 27%) jest niższy niż przeciętnie w innych krajach, gdzie prowadzi się wydobycie. Na tej podstawie można uznać, że wprowadzenie podatku od kopalin w Polsce było uzasadnione. Niemniej, jak wykazano w Raporcie, podatek od kopalin w obecnie obowiązującej w Polsce formie podnosi ETR do zdecydowanie zbyt wysokich poziomów, czyniąc nowe projekty inwestycyjne nieopłacalnymi" - wskazali eksperci EY.

    W Sejmie ma dziś odbyć się drugie czytanie projektu ustawy obniżającego podatek od wydobycia niektórych kopalin. Sejmowa Komisja Finansów Publicznych rozpatrzyła wcześniej dwa poselskie projekty ustaw dotyczące podatku od wydobycia niektórych kopalin. Pierwszy, autorstwa posłów Klubu Kukiz15, zakładał całkowite uchylenie ustawy o podatku od niektórych kopalin, drugi, przedłożony przez posłów Klubu Prawo i Sprawiedliwość, zakłada obniżenie podatku o 15%.

    (ISBnews)

     

  • 04.04, 14:10Parlament Europejski przyjął projekt nowelizacji dyrektywy gazowej 

    Warszawa, 04.04.2019 (ISBnews) - Parlament Europejski przyjął projekt zmian w dyrektywie gazowej, dzięki którym prawo Unii Europejskiej będzie stosowane wobec wszystkich gazociągów z państw trzecich do państw wspólnoty, podała instytucja.

    "Posłowie przyjęli w czwartek rewizję reguł rynku gazu w UE 465 głosami 'za' wobec 95 'przeciw' i 68 'wstrzymujących się', rozszerzając obowiązywanie przepisów UE (w tym przepisów ochrony konkurencji) na wszystkie rurociągi wchodzące na teren UE z państw trzecich" - czytamy w komunikacie.

    Znowelizowane przepisy zapewnią rozdzielenie własności gazociągów i własności podmiotów zajmujących się przesyłem gazu. Nakazują także zapewnienie dostępu innych operatorów przesyłowych.

    "Rewizja ta precyzuje również ramy prawne dla wszelkich przyszłych projektów rurociągów z krajami spoza UE, w tym z Wielką Brytanią, gdy stanie się ona krajem trzecim" - czytamy dalej.

    Wyłączny nadzór nad nowymi umowami i ewentualnymi wyłączeniami sprawować będzie Komisja Europejska. W przypadku istniejących gazociągów, państwo członkowskie może podjąć decyzję o derogacji w ciągu jednego roku od wejścia w życie dyrektywy, jeżeli nie będzie to ze szkodą dla konkurencji

    "Wiele zainteresowanych stron nastawionych na zysk chciało, aby negocjacje te zakończyły się niepowodzeniem, ponieważ bez tej umowy przepisy UE nie miałyby zastosowania do gazociągów z krajów spoza UE. Ale to, co przyniosłoby korzyści niektórym uczestnikom rynku, przyniosłoby wielowymiarową stratę dla naszych obywateli i całej Unii Energetycznej. Od tej pory wszystkie gazociągi z krajów nienależących do UE, w tym Nord Stream 2, będą musiały zostać dostosowane do przepisów UE: dostępu stron trzecich, rozdziału własności, niedyskryminujących taryf i przejrzystości. Przekłada się to na większe bezpieczeństwo energetyczne na naszym kontynencie. Zawsze był to główny cel Parlamentu Europejskiego i cieszę się, że go osiągnęliśmy" - powiedział poseł sprawozdawca Jerzy Buzek, przewodniczący Komisji Przemysłu i Energii PE, cytowany w komunikacie.

    Po formalnym zatwierdzeniu przez ministrów UE, dyrektywa zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie 20 dni później. Państwa członkowskie będą miały dziewięć miesięcy na dostosowanie ustawodawstwa krajowego do tej dyrektywy.

    UE importuje obecnie ponad 70% gazu ziemnego, głównie z Norwegii, Rosji i Algierii, głównie rurociągami, zaznaczono także w materiale.

    (ISBnews)

  • 02.04, 14:33Rząd przyjął projekt ustawy o Polskiej Agencji Geologicznej 

    Warszawa, 02.04.2019 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o Polskiej Agencji Geologicznej, przedłożony przez ministra środowiska. Projekt ustawy zakłada wydzielenie Państwowej Agencji Geologicznej (PAG) z Państwowego Instytutu Geologicznego - Państwowego Instytutu Badawczego (PIG-PIB), poinformowało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    "Dzięki nowej instytucji powstanie system sprawnego zarządzania zasobami surowcowymi w Polsce. Chodzi w szczególności o przeprowadzenie weryfikacji zasobów złóż kopalin, wytypowanie złóż kopalin o znaczeniu strategicznym oraz wprowadzenie ich skutecznej ochrony. PAG będzie ściśle współpracować z PIG, zlecając mu zadania o charakterze naukowo-badawczym. Głównym zadaniem PAG będzie reprezentowanie interesu państwa w dziedzinie geologii, łącznie z zapewnieniem bazy surowcowej kraju, rozumianej jako zasoby złóż surowców mineralnych koniecznych do zaspokojenia potrzeb przemysłowych  i energetycznych Polski" - czytamy w komunikacie.

    Według CIR, nowa instytucja będzie mogła w sposób elastyczny kierować środki finansowe na zadania dostosowane do zmieniających się warunków rynkowych, społecznych oraz sytuacji międzynarodowej. Założono systematyczny wzrost nakładów na dokładniejsze rozpoznawanie złóż kopalin, co powinno dotyczyć przede wszystkim niezagospodarowanych złóż, wymagających szczególnej ochrony oraz rozpoznania nowych.

    Nadzór nad działalnością PAG powierzono ministrowi środowiska, który m.in. powoła pełnomocnika do spraw organizacji PAG oraz będzie powoływał prezesa PAG i jego zastępców.

    "PAG będzie wykonywała następujące zadania:

    - prowadzenie prac dotyczących utrzymania, poszerzania, pozyskiwania i zagospodarowania bazy surowcowej;

    - realizacja polityki surowcowej państwa, strategii, programów i polityk z nią związanych;

    - weryfikacja zasobów złóż kopalin oraz sporządzanie krajowego bilansu złóż kopalin;

    - rozpoznawanie, analizowanie i przewidywanie geozagrożeń oraz innych procesów geologicznych;

    - monitorowanie oraz wspieranie rozwoju nowych metod i technologii dotyczących: poszukiwania i rozpoznawania złóż kopalin, wydobywania kopalin ze złóż, pozyskiwania i przeróbki surowców mineralnych, rekultywacji gruntów po działalności górniczej i przemysłowej, przetwarzania odpadów w celu odzysku surowców mineralnych;

    - wykonywanie prac kartografii geologicznej i środowiskowej;

    - prowadzenie działalności edukacyjnej, informacyjnej i promocyjnej dotyczącej geologii oraz racjonalnej gospodarki zasobami przyrody nieożywionej;

    - analizowanie światowych i regionalnych uwarunkowań, działań, możliwości oraz trendów dotyczących zadań PAG;

    - reprezentowanie na arenie międzynarodowej polskiego interesu gospodarczego w dziedzinie geologii i surowców;

    - nabywanie, gromadzenie, przetwarzanie, ewidencjonowanie, archiwizowanie, chronienie i udostępnianie informacji geologicznej;

    - prowadzenie centralnego archiwum geologicznego;

    - kontrola prawidłowości poboru próbek z wykonania robót geologicznych;

    - przygotowywanie materiałów na potrzeby ogłoszeń przetargowych w celu udzielania koncesji;

    - weryfikacja wycen informacji geologicznej;

    - prowadzenie i aktualizacja geologicznych baz danych, m.in. dotyczących budowy geologicznej kraju, otworów wiertniczych i surowców mineralnych, danych hydrogeologicznych, danych uzyskanych w wyniku badań geofizycznych, a także danych historycznych;

    - wykonywanie zadań Krajowego Administratora Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla;

    - prowadzenie rejestru obszarów górniczych i zamkniętych podziemnych składowisk dwutlenku węgla;

    - wspieranie rekultywacji i zagospodarowania gruntów Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych lub jednostek samorządu terytorialnego, przekształconych w wyniku robót geologicznych lub górniczych;

    - wspieranie rozwoju form ochrony dziedzictwa geologicznego, w tym rozwoju geoparków we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego oraz nadawanie certyfikatów geoparkom" - czytamy także.

    Zaproponowano, aby nowe rozwiązania weszły w życie 1 października 2019 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.

    (ISBnews)

     

  • 19.03, 13:28Poselski projekt ustawy zakłada obniżenie wymiaru tzw. podatku miedziowego o 15% 

    Warszawa, 19.03.2019 (ISBnews) - Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin, który wpłynął dziś do Sejmu, przewiduje obniżenie o 15% wymiaru tzw. podatku miedziowego. Skutkiem finansowym będzie obniżenie wpływu do budżetu państwa o szacunkowo 180 mln zł w 2019 r. oraz 240 mln zł w latach kolejnych.

    "Jeżeli średnia cena miedzi przekracza 15 000 zł za tonę, stawkę podatku za tonę wydobytej miedzi oblicza się według następującego wzoru: stawka podatku = [0,033 × średnia cena miedzi + (0,001 × średnia cena miedzi)2,5] x 0,85, przy czym maksymalna stawka podatku wynosi 16 000 zł za tonę" - czytamy w projekcie.

    Jeżeli średnia cena miedzi nie przekracza 15 000 zł za tonę, stawkę podatku za tonę wydobytej miedzi proponuje się obliczać według wzoru: stawka podatku = (średnia cena miedzi - 13 012 zł2)) × 0,374, przy czym minimalna stawka podatku wynosi 0,5% średniej ceny miedzi.

    Jeżeli średnia cena srebra przekracza 1200 zł za kilogram, stawkę podatku za kilogram wydobytego srebra proponuje się obliczać według wzoru: stawka podatku = [0,125 × średnia cena srebra + (0,001 × średnia cena srebra)] x0,85, przy czym maksymalna stawka podatku wynosić ma 2100 zł za kilogram.

    Jeżeli średnia cena srebra nie przekracza 1200 zł za kilogram, stawkę podatku za kilogram wydobytego srebra proponuje się obliczać według wzoru: stawka podatku = (średnia cena srebra - 1085 zł) × 0,638, przy czym minimalna stawka podatku wynosić ma 0,5% średniej ceny srebra.

    "Obniżenie wymiaru podatku od niektórych kopalin o 15% (szacunkowo 180 mln zł w 2019 roku oraz 240 mln zł w latach kolejnych) udostępni dodatkowe fundusze KGHM Polska Miedź S.A., które istotnie przełożą się na długoterminową stabilność i rozwój spółki. Znacznemu zwolnieniu ulegnie trend wzrostowy zadłużenia KGHM, które mogłoby w długiej perspektywie zagrozić istnieniu wielu tysięcy miejsc dobrze opłacanej pracy. Jednocześnie możliwe będzie spokojne planowanie wydobycia i przerobu rud na kolejne dziesięciolecia. KGHM pozostanie głównym silnikiem gospodarczym regionu Dolnego Śląska i Zagłębia Miedziowego" - czytamy w uzasadnieniu do projektu.

    Zdaniem wnioskodawców, uwolnione fundusze umożliwią zwiększone inwestycje w eksplorację i eksploatację złóż rud miedzi, co przełoży się na lepszą sytuację ekonomiczną regionu, pracowników spółki i ich rodzin oraz samorządów terytorialnych.

    "W długiej perspektywie obniżka podatku od niektórych kopalin może przełożyć się również na zupełnie nowe inwestycje krajowe KGHM poza Zagłębiem Miedziowym, a zlokalizowane na pozyskanych lub pozyskiwanych koncesjach (m.in. złoża polihalitu w okolicach Pucka w woj. pomorskim, złoża miedzi w woj. lubuskim). Pozwoliłoby to większej liczbie regionów, a nie tylko Dolnemu Śląskowi, na istotne wzbogacenie się dzięki efektywnej gospodarczo działalności wydobywczej KGHM Polska Miedź S.A. na ich obszarze" - czytamy dalej.

    Skutkiem finansowym obniżenia wymiaru podatku od niektórych kopalin o 15%, będzie obniżenie wpływu do budżetu państwa o szacunkową kwotę 180 mln zł w 2019 roku oraz 240 mln zł w latach kolejnych.

    "Jednakże, w ocenie wnioskodawców, powyższe obniżenie wpływów z podatku od niektórych kopalin w dużej mierze zrównoważone zostanie dodatkowymi wpływami z podatku CIT i VAT odprowadzanych przez KGHM Polska Miedź S.A. oraz podmioty kooperujące, a także pośrednio poprzez wpływy fiskalne samorządu terytorialnego i odprowadzany PIT pracowników spółki" - wskazano w uzasadnieniu.

    Wnioskodawcy zaproponowali, by ustawa weszła w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

    (ISBnews)

  • 27.02, 10:14Senat przyjął ustawę dot. inwestycji w sektorze naftowym 

    Warszawa, 27.02.2019 (ISBnews) - Senat przyjął bez poprawek ustawę o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym (projekt rządowy). Ma ona na celu ułatwienie przygotowania i realizacji strategicznych dla bezpieczeństwa energetycznego Polski przedsięwzięć, takich jak budowa i modernizacja rurociągów naftowych i paliwowych.

    "W załączniku do ustawy wśród strategicznych inwestycji wskazano budowę rurociągu ropy naftowej Gdańsk - Płock, rurociągów produktów naftowych Boronów - Trzebinia oraz Podziemny Magazyn Ropy i Paliw Góra - Wielowieś, a także budowę rurociągów ropy naftowej lub produktów naftowych w celu zmiany przebiegu trasy albo ich odbudowę, rozbudowę, przebudowę, remont, rozbiórkę lub zmianę sposobu użytkowania" - podano w informacji Senatu.

    (ISBnews)

     

  • 21.02, 16:21Sejmowe komisje przyjęły projekt ws. ratyfikacji umowy dot. Baltic Pipe 

    Warszawa, 21.02.2019 (ISBnews) - Połączone sejmowe komisje do Spraw Energii i Skarbu Państwa i Spraw Zagranicznych przyjęły w pierwszym czytaniu projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzeczpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie projektu Baltic Pipe, podpisanej w Katowicach 11 grudnia 2018 r.

    "Ta umowa jest niezbędnym elementem dla ram prawnych dla gazociągu, który budujemy między Danią a Polską pod Morzem Bałtyckim" - powiedział pełnomocnik rządu ds. krytycznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski, prezentując projekt komisjom.

    Jednym z powodów, dla którego zawarto umowę jest podział zadań pomiędzy inwestorami.

    "Umowa międzyrządowa jest potrzebna, by Gaz -System mógł zostać właścicielem polskiego odcinka, a Urząd Regulacji Energetyki objąć tę kwestię swoim nadzorem" - wskazał minister.

    Dodał, że po stronie duńskiej ta umowa nie ma wymogu ratyfikacji przez parlament i już została zatwierdzona.

    Projekt budowy gazociągu Baltic Pipe zakończy się z początkiem roku gazowego w 2022 r., przypomniał także Naimski.

    Baltic Pipe to strategiczny projekt infrastrukturalny, którego celem jest stworzenie nowego korytarza dostaw gazu na rynku europejskim, łączącego system przesyłowy Norwegii z systemem duńskim i polskim. Planowana jest budowa gazociągu podziemnego o długości 220 km w Danii i połączenia podmorskiego do Polski. Promotorami projektu są firmy Gaz-System S.A. z Polski oraz Energinet z Danii.

    (ISBnews)

  • 15.02, 11:46Buzek: Zmiany w dyrektywie gazowej powinny wejśc w życie do czerwca 

    Warszawa, 15.02.2019 (ISBnews) - Zmiany w dyrektywie gazowej powinny wejść w życie najpóźniej w czerwcu br., poinformował przewodniczący Komisji Przemysłu i Energii Parlamentu Europejskiego Jerzy Buzek. Dzięki zmianom, gazociągi z państw trzecich nieukończone do tego czasu będą musiały zostać dostosowane do prawa Unii Europejskiej.

    "Zakończyliśmy trilog. To jest niejako ostateczne porozumienie pomiędzy Radą Unii Europejskiej, Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską. Nie przewiduje się dalszych negocjacji. Musi ono być zatwierdzone przez Radę, następnie Komisję Przemysłu i Energii, a następnie na sesji parlamentarnej" - powiedział Buzek podczas konferencji prasowej.

    Uzgodnienie zmian w tym tygodniu było konieczne, aby Parlament mógł przegłosować je w kwietniu. Czas do kwietnia potrzebny jest do przetłumaczenia dokumentów na 23 języki.

    "Nowelizacja zostanie wtedy opublikowana w biuletynie UE i po 20 dniach od publikacji wejdzie w życie. Powinno to nastąpić na przełomie maja i czerwca" - wskazał przewodniczący.

    Celem wynegocjowanych zmian w dyrektywie jest objęcie tzw. trzecim pakietem energetycznym wszystkich gazociągów w Unii Europejskiej, a przede wszystkim gazociągów podmorskich z krajów trzecich. Wiąże się to m.in. z rozdzieleniem własności infrastruktury od dostaw i zapewnieniem dostępności stron trzecich.

    Derogacje będą mogły dotyczyć jedynie rurociągów istniejących, o znaczącym wpływie na bezpieczeństwo energetyczne. Będzie mógł je negocjować kraj członkowski, do którego dociera gazociąg.

    "Zakładamy - i jest to szansa granicząca z pewnością - że poprawka wejdzie w życie do połowy roku. W tej chwili nic nie zagraża temu terminowi. Gazociągi, które nie są zbudowane, ukończone do wejścia w życie, będą traktowane jako nowe" - powiedział Buzek.

    Dla nowych rurociągów warunki prawne wchodzą od razu, bez derogacji. Ewentualne zwolnienia negocjuje ten kraj, do którego jako pierwszego wchodzi gazociąg. Będzie to jednak możliwe tylko wtedy, gdy:

    - zanim inwestor zacznie budowę, udowodni, że jeśli nie będzie zawieszenia (zwolnienia), nie rozpocznie jej,

    - inwestor wykaże, że rurociąg nie zagraża bezpieczeństwu energetycznemu i działalności na wspólnym rynku UE oraz, że wyraźnie poprawi bezpieczeństwo energetyczne nie tylko kraju, ale i regionu,

    - infrastruktura będzie należeć do innej firmy niż operator kraju trzeciego,

    - gazociąg nie będzie zakłócać konkurencyjności europejskiego rynku.

    "Rozpoczęcie budowy wyklucza możliwość zwolnienia" - podkreślił przewodniczący.

    Jeśli państwo trzecie nie będzie chciało przyjąć warunków UE, to wymagane są rozmowy. Prowadzić je będzie kraj, do którego wchodzi rurociąg. Przy czym Komisja Europejska może nie wyrazić zgody na prowadzenie negocjacji przez kraj członkowski i przejąc rozmowy, jeśli przedłużają się one lub kiedy jest zaniepokojona ich przebiegiem. Państwo członkowskie nie może przedłużać negocjacji i w ten sposób odkładać w czasie wdrożenia dyrektywy. Po uzgodnieniu zasad użytkowania gazociągu Komisja najpierw je sprawdzi i będzie mogła nie zgodzić się na podpisanie porozumienia. Warunki nie mogą być inne niż przewidziane w trzecim pakiecie energetycznym. W przypadku niezastosowania się do dyrektywy, KE może podać państwo członkowskie do Europejskiej Trybunału Sprawiedliwości.

    "Ta dyrektywa nigdy nie była pomyślana, żeby zakazać budowy jakiegokolwiek gazociągu, ale [jako] stworzenie zasady, żeby te gazociągi nie zaburzały rynku energii. To nie są ustalenia dyskryminujące dla nikogo, one dają szanse wszystkim" - podsumował Buzek.

    Jego zdaniem, przyjęcie zmian w dyrektywie nie wstrzyma budowy żadnego gazociągu, lecz może opóźnić jego uruchomienie.

    W ubiegłym tygodniu ambasadorowie państw członkowskich Unii Europejskiej udzielili prezydencji Rady UE mandatu do negocjacji z Parlamentem Europejskim nowelizacji dyrektywy gazowej, a w tym tygodniu zmiany w dyrektywie zostały uzgodnione w ramach tzw. trilogu. Treść porozumienia powinna zostać opublikowana po przegłosowaniu go przez Radę.

    Nowelizacja dyrektywy gazowej została zaproponowana przez Komisję Europejską w listopadzie 2017 r. W marcu 2018 r. Komisja Przemysłu i Energii Parlamentu Europejskiego przyjęła zaproponowane przez KE poprawki do dyrektywy, zgodnie z którymi gazociągi budowane przez państwa trzecie i wchodzące na terytorium Unii Europejskiej miałyby pozostawać w pełnej zgodności z unijnymi przepisami, dotyczącymi rynku gazu, a wyjątki miałyby być ograniczone w czasie.

    (ISBnews)

     

  • 08.02, 16:47Ambasadorowie państw UE przyjęli mandat ws. negocjacji zmian dyrektywy gazowej 

    Warszawa, 08.02.2019 (ISBnews) - Ambasadorowie państw członkowskich Unii Europejskiej udzielili prezydencji Rady UE mandatu do negocjacji z Parlamentem Europejskim nowelizacji dyrektywy gazowej, mającej na celu podporządkowanie prawu UE gazociągów łączących państwa UE z państwami trzecimi, podała Rada.

    "Ogólnym celem proponowanej zmiany dyrektywy gazowej jest zapewnienie stosowania przepisów regulujących wewnętrzny rynek gazu UE do gazociągów przesyłowych między państwem członkowskim a państwem trzecim, aż do granicy terytorium i morza terytorialnego państwa członkowskiego. Dzięki temu ramy prawne UE staną się bardziej spójne, zwiększy się przejrzystość i zagwarantowana zostanie pewność prawna zarówno dla inwestorów w infrastrukturę gazową, jak i użytkowników sieci" - czytamy w komunikacie.

    W proponowanej zmienionej dyrektywie przewidziano możliwość przyznania odstępstw dla istniejących gazociągów. Mandat negocjacyjny przewiduje również, że umowy techniczne dotyczące eksploatacji rurociągów zawarte między operatorami systemów przesyłowych powinny pozostać w mocy, pod warunkiem że są one zgodne z prawem UE, podano także.

    "Dzięki budowanej wytrwale przez Polskę szerokiej koalicji państw członkowskich ambasadorzy poparli korzystny projekt, który jednoznacznie eliminuje funkcjonowanie gazociągów z państw trzecich w próżni prawnej. Mamy długo oczekiwany mandat do rozmów z Parlamentem Europejskim, który od ponad roku czeka na stanowisko Rady. Między innymi dzięki Polsce udało się przełamać opór przeciwników projektu i umożliwić kontynuowanie prac" - skomentował minister energii Krzysztof Tchórzewski, cytowany w komunikacie resortu.

    Dodał, że celem Polski było przejście do negocjacji pomiędzy Radą a Parlamentem.

    "Udało się to dziś osiągnąć. Jestem przekonany, że Parlament Europejski, który od początku żarliwie popiera propozycję Komisji Europejskiej będzie dążył do wypracowania jeszcze bardziej ambitnego tekstu" - podkreślił minister.

    Nowelizacja dyrektywy gazowej została zaproponowana przez Komisję Europejską w listopadzie 2017 r. W marcu 2018 r. Komisja ds. Energii i Przemysłu Parlamentu Europejskiego przyjęła zaproponowane przez Komisję poprawki do dyrektywy, zgodnie z którymi gazociągi budowane przez państwa trzecie i wchodzące na terytorium Unii Europejskiej miałyby pozostawać w pełnej zgodności z unijnymi przepisami, dotyczącymi rynku gazu, a wyjątki miałyby być ograniczone w czasie. Po uzgodnieniu mandatu prezydencja Rady może rozpocząć negocjacje z Parlamentem Europejskim.

    (ISBnews)