ISBNewsLetter
S U B S K R Y P C J A

Zapisz się na bezpłatny ISBNewsLetter

Zachęcamy do subskrypcji naszego newslettera, w którym codziennie znajdą Państwo najważniejszą depeszę ISBnews, przegląd informacji dostępnych w naszym Portalu i kalendarium nadchodzących wydarzeń biznesowych i ekonomicznych. Subskrypcja jest bezpłatna.

* Dołączając do ISBNewsLetter'a wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. nr 144, poz. 1204). Twój adres e-mail będzie wykorzystany wyłącznie do przekazywania informacji na temat działań ISBNews i nie zostanie przekazane podmiotom trzecim. W kazdej chwili można wypisać się z listy subskrybentów klikając link na dole każdego ISBNewsLettera.

Najnowsze depesze: ISBnews Legislacja

  • 02.05, 11:30Polfrost: Ustawa o monitorowaniu jakości paliw uderza w terminale przygraniczne 

    Warszawa, 02.05.2018 (ISBnews) - Nowa ustawa o systemie monitorowania i kontroli jakości paliw uderza głównie w polskie firmy, które są właścicielami terminali przygranicznych i polskie firmy handlujące węglem, uważa Dariusz Lewko, dyrektor zarządzający Polfrost Terminal, która wraz z innymi siedmioma firmami jest właścicielem terminali przygranicznych po polskiej stronie

    W projekcie zmian czytamy, że węgiel, który trafia do Polski nie może zawierać więcej niż 10% tzw. podziarna. W czasie transportu węgiel w sposób naturalny kruszy się i zgodnie z nowymi wymogami, zanim znajdzie się na rynku, musi być odpowiednio przesortowany.

    "Obecnie sortowanie to odbywa się to w Polsce, w terminalach przygranicznych, w których pracuje ponad 2 tys. osób. Propozycje zawarte w tej ustawie doprowadzą do tego, że przeładunek oraz sortowanie tego węgla w 40-50% może być przesunięte do terminali na terenie Rosji (obwód kaliningradzki) Litwy, Białorusi oraz Ukrainy" - powiedział ISBNews Lewko.

    W polskich kopalniach produkuje się miały węglowe, czyli tzw. węgiel energetyczny. Nie produkuje się praktycznie tzw. węgla grubego (poza kopalnią Bogdanka), dlatego węgiel w takiej formie pochodzi z importu, wskazał.

    W 2017 r. import węgla wyniósł około 13,5 mln ton i pochodził  z takich krajów jak Czechy, Rosja, Australia, Kolumbia, USA. Tak zwany węgiel gruby jest zużywany przez 5,4 mln gospodarstw domowych, z czego 3,4 mln na wsi zwłaszcza w województwach północno- wschodnich i wschodnich.

    "Import ten wpływał na stabilizację cen węgla szczególnie na biedniejszych terenach wiejskich i nie stanowił on, co warto podkreślić, konkurencji dla polskich kopalń. Ustawa ta uderzy też w gospodarstwa ogrodnicze, które są zainteresowane niską cena węgla tak, by ich produkty mogły być konkurencyjne" - wskazał dyrektor Polfrostu.

    "Pierwotnie ustawa miała zablokować napływ złej jakości węgla. Jednak w kształcie, w jakim się ukazała, dopuszcza na polski rynek napływ węgla energetycznego a zmierza do zablokowania w dużej mierze importu tzw. węgla grubego, którego praktycznie w Polsce się nie produkuje" - dodał.

    Według niego, w praktyce doprowadzi to do tego, że węgiel i tak wjedzie do Polski, ale jego przeładunek oraz sortowanie będą przesunięte do terminali rosyjskich, litewskich, białoruskich i ukraińskich. Może ona również doprowadzić do spadku ściągalności VAT.

    25 kwietnia ustawa została przedstawiona na obradach sejmowej Komisji do spraw Energii i Skarbu Państwa oraz odbyło się jej pierwsze czytanie. W pracach komisji nie mogli, mimo wcześniejszego zaproszenia, wziąć udziału przedstawiciele firm terminali z terenów przygranicznych. Sejm został tego dnia zamknięty z powodu protestu rodziców dzieci niepełnosprawnych, przypomniał Lewko.

    "Proces legislacyjny już ruszył. Liczymy zatem, że Ministerstwo Energii, które wcześniej zapewniało na wcześniejszych spotkaniach o możliwości kompromisu w tej ustawie oraz posłowie z komisji, pochylą się nad naszymi postulatami, a przede wszystkim umożliwią nam udział w pracach komisji. Tak, abyśmy nie musieli zwalniać pracowników naszych terminali" - podsumował dyrektor Polfrostu.

    25 kwietnia br. Komisja do spraw Energii i Skarbu Państwa przyjęła w pierwszym czytaniu rządowy projekt nowelizacji ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej z poprawkami legislacyjnymi.

    Na początku stycznia br. minister energii Krzysztof Tchórzewski mówił, że kontrola paliw stałych nabywanych przez odbiorców indywidualnych będzie się odbywała na składach paliw stałych oraz przejściach granicznych. Kontrole jakości paliwa stałego będą przeprowadzane przez Inspekcję Handlową lub Urząd Skarbowo-Celny wyrywkowo. Koszty kontroli zostały w całości przeniesione na Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Krajową Administrację Skarbową.

    Według autorów, ustawa ma m.in. ograniczyć napływ węgla niesortowanego z zagranicy, który jest mieszaniną różnych sortymentów węgla, w tym mułów węglowych i flotokoncentratów.

    Zarządzane przez Polfrost terminale rozmieszczone są od Braniewa poprzez Sokółkę, Małaszewice, a skończywszy na Medyce koło Przemyśla.

    (ISBnews)

     

  • 25.04, 14:23Sejmowa komisja przyjęła projekt noweli ustawy o jakości paliw stałych 

    Warszawa, 25.04.2018 (ISBnews) - Sejmowa Komisja do spraw Energii i Skarbu Państwa przyjęła w pierwszym czytaniu rządowy projekt nowelizacji ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej z poprawkami legislacyjnymi.

    "Celem projektowanej ustawy jest poprawa jakości powietrza poprzez wyeliminowanie ze sprzedaży - głównie do sektora komunalnego - paliw stałych najgorszej jakości" - powiedział wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski, przedstawiając projekt na posiedzeniu komisji. 

    Za głosowało 19 członków komisji, nikt nie głosował przeciw, ani nie wstrzymał się od głosu.

    Na sprawozdawcę wybrano posła Wiesława Krajewskiego.

    Na początku stycznia br. minister energii Krzysztof Tchórzewski informował, że projekt nowelizacji ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, odnoszący się do norm dla paliw stałych, powinien trafić do Sejmu jeszcze w styczniu 2018 r.

    Jak wówczas informował minister, kontrola paliw stałych nabywanych przez odbiorców indywidualnych będzie się odbywała na składach paliw stałych oraz przejściach granicznych. Kontrole jakości paliwa stałego będą przeprowadzane przez Inspekcję Handlową lub Urząd Skarbowo-Celny wyrywkowo. Koszty kontroli zostały w całości przeniesione na Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Krajową Administrację Skarbową.

    Ustawa ma m.in. ograniczyć napływ węgla niesortowanego z zagranicy, który jest mieszaniną różnych sortymentów węgla, w tym mułów węglowych i flotokoncentratów.

    (ISBnews)

     

  • 19.04, 16:50Komitet Stały RM przyjął projekt ustawy dot. dywersyfikacji źródeł gazu ziemnego 

    Warszawa, 19.04.2018 (ISBnews) - Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt nowelizacji ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu oraz niektórych innych ustaw, który ma na celu umożliwienie sprawnej realizacji polityki rządu na rzecz dywersyfikacji źródeł gazu w Polsce, podano na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL). 

    "W projekcie ustawy przewidziano rozwiązania zapewniające usprawnienia procesu realizacji inwestycji w systemie przesyłowym gazu, w szczególności:
    a) doprecyzowano przepisy budzące wątpliwości interpretacyjne;
    b) naprawiono błędy zawarte w ustawie terminalowej, w tym poprzez zastosowanie dobrze funkcjonujących rozwiązań przewidzianych w innych specustawach;
    c) zweryfikowano listę inwestycji objętych ustawą, poprzez zmianę części już istniejących oraz dodanie nowych;
    d) wprowadzono rozwiązania prawne uwzględniające specyfikę projektu Baltic Pipe, dotyczące m.in. objęcia polską taryfą przesyłową inwestycji realizowanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz relacji pomiędzy pozwoleniami przewidzianymi w ustawie oraz w ustawie z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej" - czytamy w ocenach skutków regulacji (OSR).

    Planowanym efektem wprowadzenia zmian w ustawie terminalowej jest zakończenie objętych nią inwestycji w terminie, tj. najpóźniej do końca 2022 r.

    "Skutkiem realizacji polityki dywersyfikacji źródeł gazu będzie wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju poprzez pełne zintegrowanie krajowego systemu przesyłowego z systemami gazowniczymi innych krajów (w szczególności z Danią, dzięki czemu Rzeczpospolita Polska uzyska dostęp do norweskich źródeł). Tym samym zminimalizowane zostaną ryzyka związane z występowaniem ograniczeń albo przerw w dostawach gazu" - czytamy dalej. 

    Kolejną konsekwencją sprawnego ukończenia realizacją zadań objętych ustawą terminalową będzie wzrost konkurencji na rynku gazu, który ograniczy możliwość stosowania nierynkowych cen dla odbiorców gazu, podano także. 

    "Inwestycje towarzyszące inwestycjom w zakresie terminalu określone w projektowanej ustawie zostaną sfinansowane ze środków własnych Operatora Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A z siedzibą w Warszawie, z wyjątkiem kosztów wywłaszczeń ponoszonych przez Skarb Państwa" - czytamy także. 

    Według OSR, szacunkowe zyski podatkowe dla budżetu oszacowano przy założeniu 19% podatku dochodowego, 15% odpisu z zysku po opodatkowaniu, przyrostu ilości gazu na podstawie aktualnej prognozy zapotrzebowania na usługę przesyłową na lata 2018-2038, uśrednionej opłaty za usługę przesyłową na poziomie 104,70 zł za 1 000 m3 gazu oraz na podstawie danych sprawozdawczych operatora; marżę zysku brutto przyjęto na poziomie 20% wartości sprzedaży. Szacowany wzrost wolumenu przesyłanego gazu (o 26 431 mln m3 w okresie do 2028) będzie efektem realizacji inwestycji wskazanych w projekcie ustawy).

    "Szacowane dochody jednostek samorządu terytorialnego (JST) w poszczególnych latach stanowią sumę szacowanych podatków należnych od każdego składnika infrastruktury przesyłowej. Wyliczeń dotyczących dochodów JST dokonano przy założeniu, że:
    - w przypadku inwestycji noworealizowanych podatki szacowane są jako 2% od wartości brutto środków trwałych, począwszy od początku roku następującego po roku oddania tych elementów infrastruktury przesyłowej do eksploatacji,
    - w przypadku zadań modernizacyjnych i odtworzeniowych podatki szacowane są jako 2% od średniej wartości brutto środków trwałych w danym okresie, uwzględniając zarówno przyrost, jak też całkowite umorzenie majątku i ewentualne wyłączenia elementów infrastruktury przesyłowej z eksploatacji" - czytamy także. 

    W zakresie realizacji inwestycji, które będą mogły być realizowane na podstawie ustawy terminalowej w związku z przepisami art. 38 pkt 2 lit. zg założono, że w pierwszym i w drugim roku od wejścia w życie ustawy, do użytku oddanych zostanie po 10 km gazociągów realizowanych w tym trybie, w 3 roku - 100 km gazociągów, a w ciągu następnych lat co roku przybywać będzie ich po 50 km, podano także.

    Określając wysokość wydatków budżetu państwa wzięto pod uwagę wpływ postanowień projektu ustawy terminalowej na, określony w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. poz. 906), maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na wykonywanie zadań przejętych przez wojewodów. Koszty ponoszone przez budżet państwa wynikające z nowelizacji specustawy to środki wypłacane przez wojewodów głównie za wywłaszczenia gruntu pod Zespoły Zaporowo Upustowe.

    Zakłada się, że dochody budżetu państwa w ciągu 10 lat obowiązywania regulacji wyniosą 172,4 mln zł, a JST - 576,5 mln zł. Wydatki z budżetu w ciągu 10 lat zostały oszacowane na 7,41 mln zł.

    "Terminowa realizacja przedsięwzięć objętych projektem ustawy będzie miała pozytywny wpływ na sektor dużych przedsiębiorstw, sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz rodziny, obywateli i gospodarstwa domowe, poprzez zwiększenie poziomu bezpieczeństwa energetycznego kraju, co powinno spowodować stabilność rynku energetycznego i umożliwić długoterminowe prognozowanie stopy wydatków w tym zakresie, a w dalszej perspektywie, wskutek większej konkurencji na rynku gazu ziemnego, zapewni niższe ceny gazu" - czytamy również. 

    Inwestycje prowadzone na podstawie ustawy mają zostać ukończone do 2022 r. zapewniając dywersyfikację źródeł gazu ziemnego, podkreślono w dokumencie. 

    Osobą odpowiedzialną za projekt jest Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej. 

    Zakłada się, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 

    (ISBnews)

  • 10.04, 15:28ME: Weszło w życie rozporządzenie ws. zasad kształtowania taryf gazowych 

    Warszawa, 10.04.2018 (ISBnews) - Rozporządzenie ministra energii w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie paliwami gazowymi zaczęło obowiązywać na początku kwietnia, podało Ministerstwo Energii. Nowe przepisy dostosowują dotychczasowe zasady kalkulacji taryf do potrzeb rynku i regulacji UE oraz mają zachęcać obywateli do korzystania z gazu ziemnego.

    "Nowe przepisy, wynikające z obowiązku wykonania ustawy o efektywności energetycznej, zapewniają odbiorcy większą kontrolę nad zużyciem gazu ziemnego. Pozwalają mu ponadto bardziej świadomie i oszczędnie gospodarować zużyciem, dzięki rozszerzeniu zakresu informacji dostarczanych przez przedsiębiorstwa gazowe. Ułatwiają również rozliczanie się z dostawcą za pomocą przedpłatowego układu pomiarowego" - czytamy w komunikacie.

    Przewidziano między innymi ułatwienie dochodzenia rekompensaty za wstrzymanie dostaw gazu czy obniżenie jakości dostarczonego gazu.

    "Dla odbiorców gazu ziemnego wprowadzono udogodnienie w postaci obniżenia kosztów przyłączenia do sieci gazowej, tym samym zwiększając dostępność paliw gazowych. W połączeniu z malejącymi cenami gazu ziemnego, znacznie prostsze będzie podjęcie decyzji o wykorzystaniu gazu ziemnego jako paliwa bardziej ekologicznego i przyjaznego dla środowiska" - czytamy dalej.

    Konieczność przygotowania nowego rozporządzenia wynikała m.in.. z obowiązku wykonania kodeksu sieci ustanowionego przez Komisję Europejską, dotyczącego zharmonizowanych struktur taryf przesyłowych dla gazu. Rozwiązania przewidziane w rozporządzeniu wdrażają europejski mechanizm zatwierdzania taryf przesyłowych dla gazu, którego celem jest większa przejrzystość i dostępność dla użytkowników systemu gazowego.

    Nowe rozporządzenie obniża również opłaty za usługi krótkoterminowe i przerywane oraz umożliwia oferowanie przez operatora systemu magazynowania usług w drodze aukcji.

    Rozporządzenie Ministra Energii z 15 marca 2018 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie paliwami gazowymi zastąpiło rozporządzenie Ministra Gospodarki z 28 czerwca 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie paliwami gazowymi, podano także.

    (ISBnews)


     

  • 21.03, 10:58ME pracuje nad rozwiązaniami chroniącymi konsumentów energii i gazu 

    Warszawa, 21.03.2018 (ISBnews) - Ministerstwo Energii uważa za zasadne rozważenie rozwiązań chroniących konsumentów zawierających umowy z przedsiębiorstwami energetycznymi, polegających m.in. na wprowadzeniu wzorców umownych, obowiązku informowania odbiorcy przez przedsiębiorstwo energetyczne w sposób jasny o istotnych postanowieniach umowy, itd., poinformował wiceminister energii Tadeusz Skobel. Resort pracuje nad przepisami w tym zakresie. 

    "Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wystąpił z postulatem wprowadzenia zakazu zawierania umów poza lokalem przedsiębiorstwa energetycznego. Wydaje się jednak, że zakaz taki może prowadzić do ograniczenia prawa odbiorcy do zmiany sprzedawcy oraz ograniczenia odbiorcom możliwości wykorzystania innych kanałów kontaktu z przedsiębiorstwami energetycznymi. W związku z powyższym, wydaje się zasadne rozważenie innych rozwiązań, polegających m.in. na wprowadzeniu wzorców umownych, obowiązku informowania odbiorcy przez przedsiębiorstwo energetyczne w sposób jasny o istotnych postanowieniach umowy, itd." - napisał Skobel w odpowiedzi na interpelację poselską.

    Wiceminister przypomniał też, że w Ministerstwie Energii jest przygotowywana nowelizacja ustawy Prawo energetyczne. Zgodnie z projektem, kompetencje regulatora ds. energetyki zostaną rozszerzone m.in. o sprawy sporne dotyczące zmiany umowy sprzedaży paliw gazowych i energii. W ten sposób zostanie uszczelniony system kontroli nad umowami zawieranymi przez odbiorców ze sprzedawcami energii elektrycznej.

    "Dodatkowo, w Ministerstwie Energii rozważa się wzmocnienie współpracy ww. organów w zakresie rozpatrywania sporów wynikających z zawarcia umów zawierających m.in. niedozwolone postanowienia umowne oraz będących przejawem nieuczciwej praktyki przedsiębiorstwa energetycznego, a wręcz skupienie spraw dotyczących nieuczciwych praktyk względem konsumentów z zakresu energetyki w jednym organie sprawującym nadzór nad rynkiem energii. Powinno to przyczynić się do usprawnienia postępowania a także zagwarantowania, że sprawy te będą rozpatrywane przez wykwalifikowany personel zajmujący się na co dzień kwestiami z obszaru energetyki" – wskazał.

    Kwestii ochrony konsumentów ma dotyczyć także nowelizacja Dyrektywy 2009/72/WE, która przewiduje wprowadzenie osobnego rozdziału zatytułowanego "wzmocnienie pozycji i ochrona konsumenta". Zostaną w niej określone m.in. obligatoryjne elementy umowy, nałożone na sprzedawcę energii elektrycznej liczne obowiązki informacyjne względem odbiorców, a także nakaz oferowania sprawiedliwych i przejrzystych ogólnych warunków umów. Warunki te będą musiały być przedstawione jasnym i zrozumiałym językiem i nie będą mogły zawierać pozaumownych barier dla korzystania z praw odbiorców, na przykład nadmiernej dokumentacji umów. Ponadto, odbiorcy mają być chronieni przed nieuczciwymi lub wprowadzającymi w błąd metodami sprzedaży.

    "Wraz z przejęciem ostatecznego kształtu uregulowań przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej, Ministerstwo Energii niezwłocznie przystąpi do wdrożenia przepisów znowelizowanej dyrektywy" – napisał także Skobel.

    (ISBnews)

  • 20.03, 15:08Tchórzewski: Koszt podst. składek na PPK dla górnictwa węgla kam. to 110 mln zł 

    Warszawa, 20.03.2018 (ISBnews) - Koszt składek podstawowych przewidzianych w projekcie ustawy o pracowniczych planach kapitałowe (PPK) w części obciążającej pracodawcę dla spółek sektora górnictwa kamiennego wyniesie łącznie 110 mln zł w skali roku, poinformował minister energii Krzysztof Tchórzewski. W przypadku zwiększenia składek koszt może wzrosnąć nawet do 223,4 mln zł.

    "Dla spółek sektora górnictwa węgla kamiennego, opisywany wyżej skutek finansowy wynikający z kosztów składek podstawowych w części obciążającej pracodawcę w skali roku wyniesie 110 mln zł" - napisał Tchórzewski w uwagach zgłoszonych w ramach uzgodnień międzyresortowych.

    Kwota wyliczona dla Polskiej Grupy Górniczej (PGG) to 54 mln zł rocznie, dla Jastrzębskiej Spółki Węglowej (JSW) 32 mln zł rocznie, dla Taurona Wydobycie 8,5 mln zł rocznie, dla Węglokoksu Kraj 3,5 mln zł rocznie, dla Lubelskiego Węgla Bogdanka 6,9 mln zł rocznie, a dla Spółki Restrukturyzacji Kopalń (SRK) 5,1 mln zł rocznie.

    W przypadku zwiększenia przez pracodawców składek o dodatkowe 2,5 pkt proc. łączny koszt dla wszystkich spółek może sięgnąć 223,4 mln zł.

    Zdaniem ministra, kwoty te stanowią dla spółek sektora górnictwa węgla kamiennego bardzo duże obciążenie finansowe, w szczególności dla podmiotów będących w trakcie procesów restrukturyzacyjnych.

    "Zwracam również uwagę na konieczność wprowadzenia wyłączenia z ustawowego katalogu podmiotów objętych PPK dla osób przebywających na urlopach górniczych i urlopach dla pracowników zakładów przeróbki mechanicznej węgla" - wskazał także minister.

    Druga proponowaną ewentualnością jest dokonanie innej modyfikacji projektu, która wyłączy ustawowy obowiązek Spółki Restrukturyzacji Kopalń (SRK) jako podmiotu zatrudniającego do prowadzenia PPK wobec pracowników.

    Pracownikom korzystającym z tego rodzaju urlopów brakuje do nabycia uprawnień emerytalnych nie więcej niż 4 lata (w przypadku urlopów górniczych) oraz 3 lata (w przypadku urlopów dla pracowników zakładów przeróbki mechanicznej węgla) - zdaniem Tchórzewskiego obejmowanie ich PPK wydaje się więc bezcelowe.

    "Ponadto, w przedmiotowym projekcie brak jest rozstrzygnięcia kwestii skorzystania z PPK pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach (praca pod ziemią), którzy mogą skorzystać z wcześniejszego przejścia na emeryturę" - czytamy dalej.

    Minister energii zaproponował także poprawki wprowadzające wymogi doświadczenia w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi oraz minimalnej wysokości kapitału zakładowego dla towarzystw funduszy inwestycyjnych (TFI) dopuszczanych do udziału w portalu PPK.

    Projekt ustawy o PPK zakłada, że nowe rozwiązania będą wprowadzane etapami. Kolejność tworzenia PPK będzie uzależniona od wielkości lub typu pracodawcy. Najwcześniej, bo z początkiem 2019 r., do PPK mają przystąpić najwięksi pracodawcy, zatrudniający powyżej 250 pracowników. Najpóźniej, bo w połowie 2020 r., małe firmy oraz jednostki sektora finansów publicznych.

    Instytucjami obsługującymi PPK będą towarzystwa funduszy inwestycyjnych (TFI). Obowiązywać będzie limit 15% udziału w rynku PPK, do którego TFI będą mogły pobierać 0,6% opłaty od aktywów.

    (ISBnews)

     

  • 06.03, 14:23Rząd przyjął pakiet przepisów ws. monitorowania jakości paliw stałych 

    Warszawa, 06.03.2018 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Energii pakiet rozwiązań prawnych regulujących jakość węgla kierowanego na rynek komunalny: projekt nowelizacji ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz cztery rozporządzenia wykonawcze, podał resort. 

    "Projekt ustawy dotyczącej norm jakości paliw stałych, który zostanie skierowany do Sejmu, to element realizacji programu Czyste Powietrze. Należą do nich także przyjęcie standardów emisyjnych dla kotłów węglowych małej mocy wykorzystywanych w gospodarstwach domowych (punkt ten został zrealizowany już w ubiegłym roku poprzez wydanie rozporządzenia ministra rozwoju i finansów) oraz ustanowienie programu osłonowego dla mniej zamożnych Polaków. Zostało to przyjęte do realizacji poprzez uruchomienie programu termomodernizacji skierowanego na początek do 23 polskich miast" - czytamy w komunikacie. 

    W ramach prac nad ustawą uzgodnione zostały wypracowane regulacje usuwające z domowych palenisk najbardziej szkodliwe paliwa w postaci mułów i flotokoncentratów. Ustawa zakłada także wyeliminowanie z rynku tzw. węgla niesortowanego, który w całości pochodzi z importu. Wprowadza też świadectwo jakości węgla, które klienci otrzymywać będą od sprzedawców węgla zawierające informacje na temat wartości opałowej kupowanych paliw. 

    Rozporządzenie w sprawie jakości paliw stałych jednoznacznie określa parametry jakościowe paliw stałych. 

    "Szczegółowe wymagania jakościowe dotyczące paliw wprowadzanych na rynek, w tym również wymagania dotyczące maksymalnego poziomu zasiarczenia węgla sprzedawanego do gospodarstw domowych, określone zostaną w rozporządzeniu ministra energii, które wydane zostanie po uchwaleniu ustawy przez Sejm" - czytamy dalej. 

    Ministerstwo podkreśliło, że nowe przepisy nie nakładają żadnych nowych obowiązków na przedsiębiorstwa górnicze, które już dzisiaj poddają cały wydobywany przez siebie węgiel badaniom laboratoryjnym. Eliminują natomiast z rynku węgiel mieszany sprzedawany przez nieuczciwych pośredników, do którego nieraz trafiają najgorsze gatunki czy wręcz odpady.

    Kontrolą zgodności jakości paliw z normami, a także prawidłowością stosowania świadectw jakości, zajmować będzie się Inspekcja Handlowa, podano także.

    (ISBnews)

     

  • 22.02, 13:13Woźny z MPiT: Ustawa o normach jakości węgla będzie wkrótce przyjęta przez rząd 

    Warszawa, 22.02.2018 (ISBnews) - Ustawa o normach jakości paliw stałych powinna zostać przyjęta podczas jednego z dwóch najbliższych posiedzeń Rady Ministrów, poinformował wiceminister przedsiębiorczości i technologii Piotr Woźny.

    "Jeśli chodzi o normy jakości dla paliw stałych, to jesteśmy na absolutnym finale tej podróży. Na jednym z dwóch najbliższych posiedzeń dokument będzie przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu" - powiedział Woźny podczas konferencji prasowej.

    Dodał, że udało się uzgodnić ostateczny kształt projektu z wszystkimi zainteresowanymi ministerstwami.

    "Normy dotyczące zawartości siarki zostały przywrócone" - powiedział.

    Wskazał też, że ustawa będzie przedmiotem dalszych prac razem z przepisami dotyczącymi programu osłonowego dla najmniej zamożnych Polaków. 

    Według wcześniejszych zapowiedzi, ustawa ma m.in. ograniczyć napływ węgla niesortowanego z zagranicy, który jest mieszaniną różnych sortymentów węgla, w tym mułów węglowych i flotokoncentratów. 

    (ISBnews)

  • 08.02, 13:10KE zatwierdziła zmiany w programie pomocy dla górnictwa węgla kamiennego 

    Warszawa, 08.02.2018 (ISBnews) - Komisja Europejska zaakceptowała poprawki do polskiego programu pomocy państwa dla sektora górnictwa węgla kamiennego, wartego 5 mld zł, podała Komisja. Przewidziano przedłużenie okresu udzielania pomocy do 2023 r. wobec wcześniej planowanego 2018 r.

    "Komisja stwierdziła, że występują jedynie ograniczone zakłócenia konkurencji w związku z tym programem pomocowym" - czytamy w komunikacie.

    Aktualizacja obejmuje m.in.:

    - zmiany w zakresie jednostek produkcyjnych i terminów ich przekazania przekazania do SRK,

    - przedłużenie okresu udzielania pomocy o 5 lat - do roku 2023,

    - ujęcie w programie nowych form pomocy: zwolnienia z obowiązku uzyskania koncesji na wydobywanie metanu (po zmianie ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego w tym zakresie),

    - aktualizację budżetu pomocowego, podało Ministerstwo Energii.

    "Dzięki akceptacji naszych propozycji możemy kontynuować wspieranie optymalizacji procesu zmian strukturalnych w polskim sektorze węglowym. Niezwykle ważnym narzędziem w walce o nowoczesne i konkurencyjne górnictwo jest możliwość racjonalnego wsparcia rozwoju tego sektora przez państwo" - skomentował decyzję minister energii Krzysztof Tchórzewski, cytowany w komunikacie resortu.

    Komisja Europejska zatwierdziła program "Pomoc państwa dla sektora górnictwa węgla kamiennego w latach 2015-2018" w listopadzie 2016 r.

    (ISBnews)

  • 07.02, 11:01Główny geolog: Konsultacje polityki surowcowej powinny skończyć się do końca br. 

    Warszawa, 07.02.2018 (ISBnews) - Konsultacje polityki surowcowej państwa potrwają do końca roku, po czym projekt przejdzie dalsze etapy ścieżki legislacyjnej, poinformował wiceminister środowiska i główny geolog kraj Mariusz Orion Jędrysek. 

    Od listopada 2017 r. prowadzone są konferencje konsultacyjne polityki surowcowej.

    "Do końca roku powinniśmy je zakończyć, zebrać wnioski i omówić na zespole międzyresortowym, po czym dokument zostanie przedstawiony na Komitecie Stałym Rady Ministrów i potem na Radzie Ministrów. Myślę, że jesteśmy w miarę w czasie, bez większych opóźnień" - powiedział Jędrysek podczas posiedzenia parlamentarnych zespołów ds. górnictwa i energii oraz surowców.

    Wskazał też, że Komitet Stały powinien wkrótce zająć się projektem ustawy powołującym Państwową Agencję Geologiczną.

    "Polska Agencja Geologiczna ma prowadzić dynamiczną realizację polityki surowcowej" - powiedział wiceminister. 

    Jego zdaniem, działalność agencji poprawi stan gospodarowania środkami publicznymi, zapewni wzrost inwestycji i obniżenie ryzyk, będzie także dysponować bankiem informacji geologicznych i prowadzić weryfikację bazy surowcowej. 

    (ISBnews)

     

  • 23.01, 17:45Program dla górnictwa węgla brunatnego wkrótce trafi do Komitetu Stałego RM 

    Warszawa, 23.01.2018 (ISBnews) - Program dla sektora górnictwa brunatnego powinien wkrótce być przedmiotem prac Komitetu Stałego Rady Ministrów, poinformował ISBnews wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski.

    "Program dla górnictwa węgla brunatnego jest przygotowany i w najbliższym czasie będzie przedstawiony Komitetowi Stałemu Rady Ministrów" – powiedział Tobiszowski w rozmowie z ISBnews.

    W dalszej kolejności program trafi pod obrady na posiedzeniu rządu.

    Program dla sektora górnictwa węgla brunatnego w Polsce znalazł się w wykazie prac legislacyjnych i programowych w grudniu 2017 r.

    Jak podano wówczas, istota rozwiązań ujętych w projekcie to:
    1. Zaspokojenie krajowego zapotrzebowania na węgiel brunatny i zagwarantowania niezbędnych dostaw węgla brunatnego na rynek krajowy.
    2. Poprawa warunków pracy górników w wyrobiskach.
    3. Wsparcie konkurencyjności krajowego rynku energetycznego a tym samym konkurencyjności gospodarki narodowej, poprzez dostęp do surowców po racjonalnych i konkurencyjnych kosztach.
    4. Nośnik energii akceptowalny z punktu widzenia ochrony środowiska oraz ochrony rolniczej przestrzeni produkcyjnej.

    Kamila Wajszczuk

    (ISBnews)

  • 23.01, 17:43ME chce stworzyć mapę zapotrzebowania na węgiel kamienny 

    Warszawa, 23.01.2018 (ISBnews) - Ministerstwo Energii chce, aby powstała mapa odbiorców indywidualnych i ciepłowni węglowych, która pomogłaby zarządzać dostawami węgla i działaniami antysmogowymi, poinformował ISBnews wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski.

    "Planujemy stworzyć mapę Polski, na której zaznaczymy odbiorców indywidualnych i ciepłownictwo, na której widoczne będzie, kto gdzie odbiera węgiel i z jakiego kierunku" – powiedział Tobiszowski w rozmowie z ISBnews.

    Informacje mogłyby pomóc zarządzać dostawami węgla, ale także przysłużyć się ochronie środowiska.

    "Dzięki temu moglibyśmy też budować projekcje walki z zanieczyszczeniem powietrza" – powiedział minister.

    Ministerstwo rozpocznie prace nad tym projektem w tym roku, ale nie precyzuje na razie terminu ich zakończenia.

    Kamila Wajszczuk

    (ISBnews)

  • 23.01, 17:38Tobiszowski z ME: Program dla górnictwa węgla kam. zapewni rentowność sektora 

    Warszawa, 23.01.2018 (ISBnews) - Przyjęty dziś przez rząd "Program dla sektora górnictwa węgla kamiennego" ma zapewnić rentowność sektora i zabezpieczyć potrzeby energetyczne, poinformował ISBnews wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski. W strukturze sektora nie są planowane zmiany.

    "Zbudowaliśmy program, który w swojej misji zakłada rentowność i efektywność funkcjonowania branży. To są ważne elementy ekonomiczne. Chcemy to osiągnąć poprzez inwestycje w innowacyjność, w zaawansowane technologie. Chcemy również budować tak zwane zasoby ludzkie – kadrę menedżerską i pracowniczą, która będzie przygotowana pod nowe założenia techniczne" – powiedział Tobiszowski w rozmowie z ISBnews.

    Program zakłada też, że sektor stanie się ważnym instrumentem niezależności polskiej energetyki i konkurencyjności polskiej gospodarki.

    "Wpisaliśmy do programu, co zostało wynegocjowane w Brukseli, że ten wolumen węgla energetycznego, który mamy dziś w Polsce – ok. 60 mln ton rocznie – zostanie utrzymany również w 2030 r." - wskazał wiceminister.

    Do programu wpisano także integrację pionową spółek węglowych i przedsiębiorstw energetycznych, która realizowana jest od 2015 r. i zaowocowała m.in. powstaniem Polskiej Grupy Górniczej oraz przejęciem Lubelskiego Węgla Bogdanka przez Eneę.

    "Jeśli chodzi o strukturę, to zbudowaliśmy to, co chcieliśmy. W strukturze organizacyjnej sektora nie planujemy zmian" – powiedział Tobiszowski.

    Wśród zadań zawartych w programie jest także budowa Sektorowego Funduszu Stabilizacyjnego. Zdaniem ministra, każda ze spółek węglowych powinna mieć środki, które pozwolą na stabilizację na wypadek pogorszenia się koniunktury na rynku – na wzór funduszu powołanego w JSW.

    Minister podkreślił rolę projektów innowacyjnych w programie. Kluczową rolę ma tu pełnić JSW, a wypracowane przez nią rozwiązania mogą być później wdrażane w kolejnych kopalniach. Nadzieje pokłada także w projekcie przedeksploatacyjnego pozyskania metanu ze złóż węgla.

    Program zakłada także udostępnienie nowych złóż węgla kamiennego. Nie wskazuje jednak podmiotu odpowiedzialnego za te prace.

    "Musimy stworzyć mapę dostępności złóż. Na pewno potrzebujemy albo nowego szybu, albo nowej kopalni, gdzie węgiel będzie wydobywany w sposób ekonomiczny. Dopiero potem będziemy się starali znaleźć operatora" – wyjaśnił wiceminister.

    "Chciałbym podkreślić, że ten program był wyjątkowo mocno konsultowany z zainteresowanymi środowiskami i to jest jego walorem" – powiedział także Tobiszowski.

    Rada Ministrów przyjęła dziś Program dla sektora górnictwa węgla kamiennego. Pod koniec czerwca 2017 r. zyskał on akceptację Zespołu Trójstronnego ds. bezpieczeństwa socjalnego górników. Następnie był przedmiotem uzgodnień społecznych i międzyresortowych.

    Kamila Wajszczuk

    (ISBnews)

  • 23.01, 14:29Rząd przyjął Program dla sektora górnictwa węgla kamiennego 

    Warszawa, 23.01.2018 (ISBnews) - Rada Ministrów przyjęła Program dla sektora górnictwa węgla kamiennego, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

    "Głównym celem programu jest tworzenie warunków sprzyjających budowie rentownego, efektywnego i nowoczesnego sektora górnictwa węgla kamiennego. Ma on być oparty na kooperacji, wiedzy i innowacjach, przyczyniających się do zapewnienia niezależności energetycznej Polski oraz wspierania konkurencyjności naszej gospodarki. Chodzi o przeprowadzenie radykalnej naprawy sytuacji górnictwa węgla kamiennego, przy aktywnym współudziale państwa" - czytamy w komunikacie.

    Oczekiwane efekty programu to:

    - zaspokojenie krajowego zapotrzebowania na węgiel kamienny i zagwarantowanie niezbędnych jego dostaw na rynek krajowy;

    - poprawa warunków pracy górników w podziemnych wyrobiskach oraz zmniejszenie liczby wypadków przy pracy;

    - wsparcie konkurencyjności krajowego rynku energetycznego, ciepła i rynku koksowego przez dostęp do surowców po racjonalnych i konkurencyjnych kosztach;

    - zapewnienie nośnika energii akceptowalnego z punktu widzenia ochrony środowiska oraz ochrony rolniczej przestrzeni produkcyjnej;

    - wsparcie procesów przechodzenia polskiej gospodarki do gospodarki niskoemisyjnej przez poprawę jakości produkowanych surowców i rozwój produkcji kwalifikowanych paliw niskoemisyjnych.

    Szczegółowe cele programu mają być realizowane przez spółki węglowe oraz ministra energii. Są to:

    - odzyskanie i stabilizacja płynności, rentowności i efektywności ekonomiczno-finansowej sektora górnictwa węgla kamiennego, w tym przez dostosowanie zdolności produkcyjnych do potrzeb rynku oraz możliwości eksportowych;

    - kontynuacja działań w kierunku integracji górnictwa i energetyki oraz budowa efektywnego modelu grupy węglowo-koksowej;

    - zapewnienie pokrycia krajowych potrzeb na węgiel kamienny, w tym w szczególności do produkcji energii elektrycznej, ciepła oraz koksu;

    - zapewnienie dostępu do nowych złóż węgla i zagwarantowanie odpowiedniego poziomu inwestycji tam, gdzie zapewnią one najwyższą efektywność ekonomiczną;

    - rozwój kompetencji pracowniczych i wiedzy;

    - zmniejszenie oddziaływania sektora górnictwa węgla kamiennego na środowisko oraz zwiększenie wykorzystania odpadów wydobywczych i kopalin towarzyszących;

    - innowacje w górnictwie węgla kamiennego w kierunku tzw. "inteligentnej kopalni" i poprawy bezpieczeństwa pracy;

    - dywersyfikacja wykorzystania gospodarczego węgla kamiennego;

    - zapewnienie warunków do kontynuacji działań zmierzających do eliminacji skutków dotychczasowych działań restrukturyzacyjnych;

    - ujednolicenie, uelastycznienie i uproszczenie systemów wynagradzania.

    "Aby prowadzić ocenę realizacji procesów zmian w sektorze górnictwa węgla kamiennego oraz w poszczególnych przedsiębiorstwach górniczych, przy ministrze energii powstanie Komitet Sterujący ds. górnictwa. W skład Komitetu wejdą przedstawiciele organów rządowych oraz eksperci z dziedziny górnictwa i energetyki, a także przedstawiciel strony społecznej reprezentujący Zespół Trójstronny ds. Bezpieczeństwa Socjalnego Górników" – podano także. 

    Zapotrzebowanie na dotację budżetową na działania przewidziane w latach 2016-2018 ustalono w programie na łączną kwotę 3,99 mld zł. Pomoc publiczna dla sektora górnictwa węgla kamiennego w latach 2016-2018 została przewidziana na poziomie 7,22 mld zł, podano w programie. 

    W programie - w oparciu o plany inwestycyjne spółek węglowych - oszacowano koszty realizacji zadań zaproponowanych. Przykładowo nakłady inwestycyjne w 2018 r. mają wynieść 2,37 mld zł, a w 2019 r. - 2,32 mld zł. 

    (ISBnews)

     

  • 22.01, 12:47Rząd zajmie się programem dla górnictwa węgla kamiennego we wtorek 

    Warszawa, 22.01.2018 (ISBnews) - Rada Ministrów zajmie się m.in. programem dla sektora górnictwa węgla kamiennego w Polsce we wtorek, 23 stycznia, podała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

    Porządek obrad posiedzenia, które ma rozpocząć się o godz. 10:00 przewiduje m.in. program dla sektora górnictwa węgla kamiennego w Polsce oraz projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia Krajowego Planu Działań dotyczącego efektywności energetycznej.

    Pod koniec czerwca 2017 r. zaprezentowany przez Ministerstwo Energii "Program dla sektora węgla kamiennego" zyskał akceptację Zespołu Trójstronnego ds. bezpieczeństwa socjalnego górników. Następnie miał trafić do uzgodnień społecznych i międzyresortowych.

    Wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski mówił wówczas, że programy sektorowe dla węgla kamiennego i brunatnego będą elementem polityki energetycznej.

    (ISBnews)

     

  • 16.01, 08:48Emilewicz: Komitet Stały RM zajmie się ustawą o jakości paliw w tym tygodniu 

    Warszawa, 16.01.2018 (ISBnews) - Komitet Stały Rady Ministrów zajmie się w tym tygodniu projektem ustawy o jakości paliw stałych, poinformowała minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. Poinformowała także, że jej resort będzie nadzorował realizację planu "Czyste powietrze", przyjętego w ub.r. przez rząd.

    "W tym tygodniu - myślę, że to dobra wiadomość dla nas wszystkich - na Komitecie Stałym stanie ustawa o jakości paliw stałych, przygotowywana przez Ministerstwo Energii z naszą intensywną współpracą. Za jej sprawą nie będziemy mogli palić w kotłach, paleniskach domowych mułami, flotokoncentratami - a zatem tymi odpadami węglowymi, ale także śmieciami, które są powodem fatalnej jakości powietrza w tych 33 najbrudniejszych miastach Europy" - powiedziała Emilewicz w wywiadzie dla Programu Trzeciego Polskiego Radia.

    "Zgodnie z umową z panem premierem Morawieckim, kwestia realizacji planu 'Czyste powietrze', przyjętego w zeszłym roku przez rząd, pozostanie w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii, bo poprawiać jakość powietrza możemy również za sprawą technologii" - dodała minister.

    Na początku stycznia br. minister energii Krzysztof Tchórzewski informował, że projekt nowelizacji ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, odnoszący się do norm dla paliw stałych, powinien trafić do Sejmu jeszcze w styczniu 2018 r.

    Jak wówczas informował minister, kontrola paliw stałych nabywanych przez odbiorców indywidualnych będzie się odbywała na składach paliw stałych oraz przejściach granicznych. Kontrole jakości paliwa stałego będą przeprowadzane przez Inspekcję Handlową lub Urząd Skarbowo-Celny wyrywkowo. Koszty kontroli zostały w całości przeniesione na Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Krajową Administrację Skarbową.

    Ustawa ma m.in. ograniczyć napływ węgla niesortowanego z zagranicy, który jest mieszaniną różnych sortymentów węgla, w tym mułów węglowych i flotokoncentratów.

    (ISBnews)

  • 19.12, 15:59Rząd zajmie się programem dla sektora górnictwa węgla brunatnego w Polsce 

    Warszawa, 19.12.2017 (ISBnews) - Rada Ministrów zajmie się przygotowanym przez Ministerstwo Energii  projektem pt."Program dla sektora górnictwa węgla brunatnego w Polsce", wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych publikowanego na stronach Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

    "Przyczyną opracowania Programu dla sektora górnictwa węgla brunatnego w Polsce jest potrzeba tworzenia warunków sprzyjających budowie rentownego, efektywnego i nowoczesnego sektora górnictwa węgla brunatnego, opartego na kooperacji, wiedzy i innowacjach, który działając w przyjaznym oraz przewidywalnym otoczeniu programowo-prawnym, pozwala na efektywne wykorzystanie kapitału zasobowego, społecznego i gospodarczego dla zapewnienia wysokiej niezależności energetycznej Polski oraz wspierania konkurencyjności gospodarki narodowej" - czytamy w informacji. 

    Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
    1. Zaspokojenie krajowego zapotrzebowania na węgiel brunatny i zagwarantowania niezbędnych dostaw węgla brunatnego na rynek krajowy.
    2. Poprawa warunków pracy górników w wyrobiskach.
    3. Wsparcie konkurencyjności krajowego rynku energetycznego a tym samym konkurencyjności gospodarki narodowej, poprzez dostęp do surowców po racjonalnych i konkurencyjnych kosztach.
    4. Nośnik energii akceptowalny z punktu widzenia ochrony środowiska oraz ochrony rolniczej przestrzeni produkcyjnej, podano także.

    Osobą odpowiedzialną za przygotowany dokument jest wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski. 

    (ISBnews)

  • 12.12, 17:00Morawiecki w expose: Nie zrezygnujemy z węgla, ale chcemy też OZE i atomu 

    Warszawa, 12.12.2017 (ISBnews) - Premier Mateusz Morawiecki zadeklarował podczas swojego expose w Sejmie, że jego rząd nie zamierza zrezygnować z węgla jako podstawy naszej energetyki, ale chce też dbać o rozwój odnawialnych źródeł energii (OZE) pod warunkiem ich opłacalności, pozytywnie patrzy także na kwestie energetyki atomowej.

    "Dzisiaj węgiel jest podstawą naszej energetyki. Nie możemy i nie chcemy z niego rezygnować. To ważne dla Śląska i Zagłębia, ale to również ważne dla całego kraju. W długofalowy sposób planujemy reformy. Województwo śląskie staje się jednocześnie obok węgla zagłębiem nowych technologii" - powiedział Morawiecki w Sejmie.

    "Ale dla naszych przyszłych pokoleń chciałbym zadbać o to, by alternatywne źródła energii mogły się rozwijać - nie w imię ideologii, ale tam, gdzie jest to uzasadnione ekonomicznie, tam, gdzie przyniesie to Polakom korzyść, a nie koszty" - dodał.

    PiS zawsze dążył do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego, co jest ważne dla zachowania suwerenności, dodał. Ważne było tu powstanie Terminalu LNG w Świnoujściu.

    "Dzięki tej nowej infrastrukturze nasze uzależnienie od importu rosyjskiego gazu spada. Po raz pierwszy jest szansa, że po 2022 r. nie będziemy uzależnieni od Rosji w kwestii zakupu gazu i dyktatowi cenowemu. Rozbudowujemy infrastrukturę gazową, co pozwoli uczynić z naszego państwa bijące serce regionu. Chcemy utworzyć to hub gazowy, który będzie zaopatrywał naszych sąsiadów. Innym celem aktualnym 10 lat temu i cały czas dzisiaj jest budowa połączeń gazowych do Norwegii" - wskazał także premier.

    Celem jest zapewnienie niezależności energetycznej przy niskiej emisji CO2. "Patrzymy tutaj przychylnie na energetykę jądrową" - dodał.

    (ISBnews)

     

  • 15.11, 16:14ME: Fundusz na rzecz rewitalizacji pogórniczej może powstać w przyszłym roku 

    Warszawa, 15.11.2017 (ISBnews) - Polska stara się o notyfikację w Komisji Europejskiej programu wsparcia do roku 2023, dzięki któremu w przyszłym roku może powstać fundusz na rzecz rewitalizacji terenów pogórniczych, poinformował wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski.

    "Projekt tego przedsięwzięcia jest w całości omawiamy w Komisji Europejskiej. Na przełomie grudnia i stycznia będziemy wymieniać uwagi w tej sprawie. W przyszłym roku ma ów fundusz i program powstać" - powiedział Tobiszowski podczas konferencji prasowej.

    Z kolei minister Krzysztof Tchórzewski przypomniał, że do notyfikacji złożono program wart ponad 5 mld zł do 2023 r.

    "Chcemy doprowadzić do takiej restrukturyzacji i rewitalizacji pod nadzorem przedstawicieli firm ubezpieczeniowych, żeby szkody górnicze nie stanowiły problemu, żeby mógł się tam instalować przemysł" - powiedział.

    (ISBnews)

     

  • 08.11, 12:26Rząd zajmie się nowelą m.in. powołującą Komisję Nadzoru Rynku Energii 

    Warszawa, 08.11.2017 (ISBnews) -  Rząd rozpatrzy projekt nowelizacji ustawy Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw, zakładający m.in. zastąpienie prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE) 3-osobową Komisją Nadzoru Rynku Energii (NRE) wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

    "Celem projektu ustawy jest przyczynienie się do dalszego rozwoju rynku energii elektrycznej i gazu ziemnego oraz skutecznego wykonywania uprawnień przez regulatora. W związku z przypisaniem regulatorowi szeregu nowych zadań i stale wzrastającej jej liczby, np. w kontekście tzw. pakietu zimowego, niezbędne jest zapewnienie należytego i terminowego i wykonywania. Kolegialność gwarantuje większą skuteczność wykonywania obowiązków oraz mniejszą podatność na wpływy przy podejmowaniu decyzji w sektorze energetyki" - czytamy w informacji Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

    Rozwiązanie takie pozostaje w zgodzie z prawem UE, a wręcz jest tożsame z rozwiązaniem przyjętym w wielu innych państwach UE, podkreślono.

    "Skupienie w jednym organie - który na co dzień zajmuje się zagadnieniami z obszaru energetyki - zadań polegających na przeciwdziałaniu praktykom ograniczającym konkurencję pozwoli na sprawniejsze przeprowadzenie postępowania i wydanie decyzji uwzględniającej całokształt okoliczności. Nadanie zaś Urzędowi Dozoru Technicznego kompetencji do uznawania kwalifikacji i wydawania świadectw kwalifikacyjnych będzie równoznaczne z przypisaniem tych zadań najbardziej kompetentnemu podmiotowi co wpłynie zasadniczo na jakość realizowanych zadań" - podano dalej.

    Projekt ustawy pozwoli wykonać także przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1222 z dnia 24 lipca 2015 r. ustanawiającego wytyczne dotyczące alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi.

    Istota rozwiązań ujętych w projekcie:

    1. Zastępuje się prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (prezesa URE) 3-osobową Komisją Nadzoru Rynku Energii (komisją NRE).

    2. Urząd Dozoru Technicznego będzie organem właściwym do uznawania kwalifikacji osób wykonujących prace przy urządzeniach, instalacjach i sieciach energetycznych nabytych w państwach członkowskich UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwach członkowskich EFTA. U przedsiębiorcy zatrudniającego co najmniej 200 osób oraz przy stowarzyszeniach naukowo-technicznych komisje kwalifikacyjne będzie powoływał prezes UDT. Wszystkie świadectwa kwalifikacyjne wydane osobom zajmującym się eksploatacją urządzeń, instalacji lub sieci oraz wpisy do rejestru świadectw kwalifikacyjnych będą tracić ważność po upływie 5 lat od dnia ich wydania lub dokonania wpisu w rejestrze świadectw kwalifikacyjnych.

    3. Komisja NRE będzie właściwa w sprawie wyznaczania nominowanych operatorów rynku energii elektrycznej (NEMO) oraz odrzucania usług jednolitego łączenia rynków dnia następnego i dnia bieżącego świadczonych przez NEMO wyznaczonych w innych państwach członkowskich UE lub państwach członkowskich EFTA. Komisja NRE będzie również właściwa w sprawie ustalenia zasad podziału uprawnień do głosowania przez NEMO i podziału tych uprawnień, a także kontrolowania realizacji przez OSP oraz NEMO obowiązków wynikających z przepisów rozporządzenia 2015/1222.

    4. Komisja NRE będzie wykonywała uprawnienia prezesa UOKiK przewidziane w ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów wobec przedsiębiorstw energetycznych w zakresie praktyk ograniczających konkurencję, nadużywania pozycji dominującej, kontroli koncentracji, stosowania niedozwolonych postanowień wzorców umownych oraz praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

    5. Komisja NRE będzie mogła z urzędu lub na wniosek strony zmienić treść umowy o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji paliw gazowych lub energii elektrycznej zawartej pomiędzy sprzedawcą a OSD lub OSP, w celu umożliwienia sprzedawcy sprzedaży paliw gazowych lub energii elektrycznej lub świadczenia odbiorcom usługi kompleksowej, lub zobowiązać strony tej umowy do jej zmiany.

    6. Uregulowano sposób i odpowiedzialność za prowadzenie badań statystycznych zgodnie z programem badań statystycznych statystyki publicznej, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej.

    7. Dokonano zmian w zakresie przepisów regulujących politykę energetyczną państwa w sposób pozwalający na elastyczne kształtowanie formuły dokumentu, podano także.

    Odpowiedzialnym za opracowanie projektu jest minister energii Krzysztof Tchórzewski.

    (ISBnews)