ISBNewsLetter
S U B S K R Y P C J A

Zapisz się na bezpłatny ISBNewsLetter

Zachęcamy do subskrypcji naszego newslettera, w którym codziennie znajdą Państwo najważniejszą depeszę ISBnews, przegląd informacji dostępnych w naszym Portalu i kalendarium nadchodzących wydarzeń biznesowych i ekonomicznych. Subskrypcja jest bezpłatna.

* Dołączając do ISBNewsLetter'a wyrażasz zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (zgodnie z Ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz.U. nr 144, poz. 1204). Twój adres e-mail będzie wykorzystany wyłącznie do przekazywania informacji na temat działań ISBNews i nie zostanie przekazane podmiotom trzecim. W kazdej chwili można wypisać się z listy subskrybentów klikając link na dole każdego ISBNewsLettera.

Najnowsze depesze: ISBnews Legislacja

  • 19.04, 11:19Projekt ws. raportowania nt. ESG zakłada 8,72 mld zł kosztów dużych firm w 10 lat 

    Warszawa, 19.04.2024 (ISBnews) - Projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministerstwo Finansów do uzgodnień międzyresortowych, zakłada rozszerzenie - zgodnie z unijnymi wymogami - grona przedsiębiorstw objętych sprawozdawczością w zakresie zrównoważonego rozwoju (ESG); nowe regulacje obejmą m.in. duże firmy, których koszty związane z nowymi wymogami wyniosą 8 721,6 mln zł w ciągu 10 lat, podano w ocenie skutków regulacji (OSR).

    Projekt ma na celu implementację do krajowego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2023/2775 w odniesieniu do dostosowania kryteriów wielkości przedsiębiorstwa dla mikro-, małych, średnich i dużych jednostek lub grup (tzw. dyrektywy delegowanej).

    "Kluczowym celem dyrektywy 2022/2464 jest zapewnienie, aby większa grupa przedsiębiorstw raportowała istotne, porównywalne i wiarygodne informacje nt. zrównoważonego rozwoju - w większym stopniu użyteczne dla inwestorów i innych interesariuszy. Jest to m.in. niezbędne do realizacji celu, jakim jest zmiana przepływu kapitałów w kierunku finansowania przedsiębiorstw rozwijających się w sposób zrównoważony lub dążących do takiej transformacji. Zmiany prawne w tym zakresie wpisują się w szersze działania mające na celu przekształcenie UE w nowoczesną, oszczędną i konkurencyjną gospodarkę o zerowym poziomie emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 r." - czytamy w OSR.

    Z kolei przyjęta przez Komisję Europejską w dniu 17 października 2023 r. dyrektywa delegowana podnosi co do zasady o 25% progi finansowe definiujące poszczególne kategorie jednostek (mikro-, małe, średnie i duże jednostki). Przynależność do danej kategorii jednostek ma bezpośredni wpływ m.in. na możliwość (bądź jej brak) korzystania z uproszczeń sprawozdawczych przewidzianych dyrektywą o rachunkowości (dyrektywa 2013/34/UE) czy na obowiązek (lub jego brak) badania sprawozdań finansowych, dodano.

    "Dyrektywa 2022/2464 wprowadza istotne zmiany w sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, które będą podlegały wdrożeniu do prawa krajowego:

    a) rozszerzony zakres jednostek zobowiązanych do raportowania - obejmie: 1. wszystkie duże jednostki, 2. jednostki będące jednostką dominującą dużej grupy kapitałowej, 3. małe i średnie jednostki dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym (z wyłączeniem notowanych mikroprzedsiębiorstw) oraz 4. spełniające określone warunki i kryteria wielkości jednostki zależne i oddziały z siedzibą w państwie członkowskim UE, których odpowiednio jednostka dominująca najwyższego szczebla lub jednostka samodzielna podlega przepisom prawa państwa trzeciego, a jej przychód netto ze sprzedaży wygenerowany w UE przekracza 150 mln euro;

    b) rodzaj standardu raportowania - nastąpi odejście od dotychczasowej dowolności w wyborze standardów raportowania na rzecz obowiązkowo stosowanych Europejskich Standardów Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju;

    c) poszerzony zakres raportowanych informacji - informacje nt. kwestii zrównoważonego rozwoju z obszaru środowiskowego, społecznego (w tym praw człowieka) oraz ładu korporacyjnego będą bardziej szczegółowe niż dotychczas;

    d) forma/ miejsce raportowania - informacje będą prezentowane obowiązkowo w odrębnej sekcji w ramach sprawozdania z działalności jednostki;

    e) weryfikacja sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju […];

    f) digitalizacja - sprawozdania z działalności jednostek raportujących informacje o zrównoważonym rozwoju będą obowiązkowo sporządzane w formacie XHTML, a odrębna sekcja nt. zrównoważonego rozwoju oznakowana będzie w formacie in-line XBRL, co ułatwi maszynowy odczyt i analizę danych nt. zrównoważonego rozwoju" - czytamy dalej.

    Jednostki zobowiązane do sporządzenia sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju to:

    a) duże jednostki (tj. jednostki, które przekraczają dwie z trzech poniższych wielkości: 250 osób średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty, 85 mln zł sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego lub 170 mln zł przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy) - 3 460 (w przybliżeniu), w tym 83 instytucje finansowe

    b) jednostki będące jednostką dominującą dużej grupy kapitałowej - 960 (w przybliżeniu), w tym 18 instytucji finansowych

    c) małe i średnie jednostki dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym - 112 (w przybliżeniu), w tym 35 instytucji finansowych

    d) małe i niezłożone instytucje określone w art. 4 ust. 1 pkt 145 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 - 5

    e) jednostki zależne, których jednostka dominująca najwyższego szczebla podlega przepisom prawa państwa trzeciego - kilkadziesiąt (w przybliżeniu), w tym 15 instytucji finansowych

    Skutki wdrożenia nowych przepisów dla dużych przedsiębiorstw (łącznie wszystkich objętych obowiązkiem) wyniosą 152,2 mln zł w 2024 r., 1 003,2 mln zł w 2025 r. i łącznie 8 721,6 mln zł w latach 2024-2034); z kolei dla sektora MŚP (z wyłączeniem jednostek mikro) - 12,2 mln zł w 2026 r. i łącznie 91 mln zł w latach 2026-2034, wymieniono w OSR.

    Państwa członkowskie zobowiązane są do transpozycji postanowień dyrektywy 2022/2464 do 6 lipca 2024 r.

    (ISBnews)

  • 19.04, 10:51MRPiS: Projekt ustawy dot. integracji na rynku pracy będzie gotowy w ciągu kilku miesięcy 

    Warszawa, 19.04.2024 (ISBnews) - Projekt ustawy o polityce integracyjnej na rynku pracy powinien być gotowy w ciągu kilku najbliższych miesięcy, poinformowała minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

    "Potrzebujemy oczywiście rąk do pracy, ale to co jest niezwykle ważne - nad tym pracujemy i tego pilnujemy - by w przygotowywanych przez nas legislacjach zatrudnianie cudzoziemców w Polsce nie zagrażało warunkom pracy polskich pracowników i prawa pracownicze były przestrzegane w odniesieniu do każdego pracownika bez względu na narodowość" - powiedziała Dziemianowicz-Bąk w rozmowie z radiową Jedynką.

    Zapytana, kiedy projekt o polityce integracyjnej będzie gotowy, minister odpowiedziała: "Myślę, że w najbliższym czasie on już będzie dopinany, gotowy i kierowany do dalszych prac rządowych. Trwają jeszcze ostatnie szlify, ale w ciągu najbliższych miesięcy powinien użyć światło dzienne".

    "Rolę Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej widzimy przede wszystkim w kreowaniu tego fundamentalnego komponentu polityki migracyjnej jakim jest polityka integracyjna w sensie społecznym. Integracyjna w sensie zatrudnienia i rynku pracy" - dodała Dziemianowicz-Bąk.

    (ISBnews)

  • 19.04, 10:21MRPiS: Świadczenie 'babciowe' wejdzie w życie w IV kw. 2024 r.  

    Warszawa, 19.04.2024 (ISBnews) - Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" (tzw. świadczenie "babciowe") wejdzie w życie w IV kw. 2024 r., poinformowała minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

    "Mamy zarezerwowane środki tak, żeby po wakacjach, w tym ostatnim kwartale roku 2024 już te pieniądze mogły zacząć trafiać na konto rodziców wracających na rynek pracy. Do tego czasu powinny być też wszystkie systemy teleinformatyczne Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przygotowane - więc spodziewam się - mam szczerą nadzieję i głęboką wiarę - że jeszcze w tym roku" - powiedziała Dziemianowicz-Bąk w rozmowie z radiową Jedynką.

    Wcześniej premier Donald Tusk poinformował, że tzw. świadczenie "babciowe" powinna wejść w życie 1 października br.

    Projektowana ustawa wprowadza do systemu prawnego trzy świadczenia "aktywny rodzic": przewidziane są trzy rodzaje świadczeń: "aktywni rodzice w pracy" - na 1500 zł, "aktywnie w żłobku" - na 1500 zł oraz "aktywnie w domu" - na 500 zł miesięcznie.

    Jak podano w ocenie skutków regulacji (OSR), program wspierania rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" (tzw. świadczenie "babciowe") wyniesie 64,97 mld zł w ciągu 10 lat.

    (ISBnews)

  • 19.04, 10:08MRPiS: Projekt dot. 'ozusowania' umów o dzieło i zlecenie wkrótce trafi do konsultacji 

    Warszawa, 19.04.2024 (ISBnews) - Projekt ustawy reformującej oskładkowanie umów o dzieło i zlecenie w najbliższym czasie powinna zostać skierowana do konsultacji społecznych i do dalszych prac rządowych, poinformowała minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Podkreśliła, że w przypadku usług umów o dzieło składka chorobowa mogłaby być dobrowolna.

    "Mówimy o realizacji kamienia milowego, który Polska wpisała do Krajowego Planu Odbudowy, ale - mówimy także o narzędziach przeciwdziałania segmentacji na rynku pracy, jak to się ładnie nazywa, a popularnie jak to się nazywa uśmieciowienie przeciwdziałania uśmieciowieniu na rynku pracy - nie wszystkie umowy cywilnoprawne oczywiście, ale te umowy, które zastępują umowy o pracę tam, gdzie umowa o pracę powinna być zawarta. To jest jeden z celów tego kamienia milowego i tej ustawy" - powiedziała Dziemianowicz-Bąk w rozmowie z radiową Jedynką.

    Drugi równie istotny jest taki, żeby osoby pracujące przez całe lata w oparciu o umowę zlecenie albo umowę o dzieło mogły liczyć na "jakąś godną emeryturę", dodała.

    "To są te dwa cele i dwa zadania, które także Komisja Europejska przed Polską stawia. Zadania, które my będziemy realizować. Ustawa jest przygotowywana - w najbliższym czasie powinna zostać znowu skierowana do oczywiście szerokich konsultacji społecznych, do dalszych prac rządowych. Z całą pewnością takie rozwiązania zawsze wchodzą w życie od początku roku. Będziemy starali się to tak przygotować, żeby zarówno pracodawcy, jak i zleceniodawcy i zleceniobiorcy mogli się spokojnie do tego do tej zmiany przygotować" - wskazała minister, zapytana o to, czy rozwiązania te wejdą w życie w 2025 czy 2026 r.

    Dziemianowicz-Bąk podkreśliła, że "w zasadzie już jesteśmy spóźnieni" z realizacją tego kamienia milowego z KPO.

    "natomiast ostateczne decyzje na temat terminu wejścia w życie ustawy będziemy podejmować wspólnie już w toku pracy rządowych. My jako Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej będziemy gotowi bez zbędnej zwłoki z propozycją projektu ustawy" - zaznaczyła.

    Wskazała, że w przypadku zawierania umów o dzieło, które nie są zawierane z tym samym pracodawcą pozostaje do dyskusji to, czy "w jakimś stopniu nie powinny być oskładkowane".

    "Dziś są takie przepisy, które wskazują, że jeżeli umowa o dzieło jest zawierana z tym samym pracodawcą, z którym zawarta jest umowa o pracę - to jest ona oskładkowana. Jeśli to nie będzie umowa z tym samym pracodawcą, to ona także powinna być w jakimś stopniu oskładkowana - to pozostaje do dyskusji. Nasza propozycja jest taka, żeby składka chorobowa w przypadku usług umów o dzieło była jednak dobrowolna" - powiedziała minister.

    "Zobaczymy jakie będą ostateczne rozstrzygnięcia, kiedy projekt ustawy będzie gotowy i skierowany do konsultacji. Przewidujemy dialog społeczny - bo to jest tak duża reforma to jest tak poważne wyzwanie, że oczywiście musi odbyć się z uwzględnieniem głosu strony społecznych" - podsumowała.

    Jak podał w środę "Dziennik Gazeta Prawna", Łukasz Kozłowski z Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP) policzył na podstawie danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), ile pieniędzy trafi dodatkowo do ZUS po oskładkowaniu umów śmieciowych.

    "Ekspert otrzymał dane pokazujące, jaka była wartość odprowadzonej składki zdrowotnej oraz emerytalnej i rentowej. Na tej podstawie oszacował, jaka była wartość umów, od których składka nie została opłacona. W zeszłym roku było to niemal 13 mld zł. Gdyby od tej sumy miała wpłynąć składka na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Ubezpieczeń Społecznych byłby zasobniejszy o 4,2 mld zł" - napisał dziennik.

    (ISBnews)

  • 19.04, 08:24Rząd chce przyjąć projekt noweli dot. systemu kaucyjnego na przełomie II/III kw. 

    Warszawa, 19.04.2024 (ISBnews) - Rada Ministrów planuje przyjąć na przełomie II/III kwartału projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, wynika z informacji w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Projekt ustawy ma celu doprecyzowanie przepisów dotyczących wydawania, cofania i zmieniania zezwolenia na prowadzenie systemu kaucyjnego.

    "Projekt ustawy ma celu doprecyzowanie przepisów dot. wydawania, cofania i zmieniania zezwolenia na prowadzenie systemu kaucyjnego, które wydaje minister właściwy do spraw klimatu na wniosek podmiotu reprezentującego (podmiot, który będzie prowadził system kaucyjny)" - czytamy w informacji.

    Prace nad projektem zostały zaplanowane w związku z pojawiającymi się wątpliwościami czy obecne przepisy są wystarczające w celu zapewnienia, że systemy kaucyjne zostaną uruchomione zgodnie z planem oraz czy będą prowadzone w sposób rzetelny.

    "Zidentyfikowano następujące ryzyka w przypadku niepodjęcia prac na projektem ustawy:

    - niewystarczający nadzór na etapie poprzedzającym uruchomienie systemu kaucyjnego;

    - ograniczone podstawy do cofnięcia zezwoleń podmiotom, które nie podejmują działań zmierzających do terminowego uruchomienia systemu lub nie planują działań na wystarczająco szeroką skale aby objąć systemem teren całego kraju;

    - ryzyko wystąpienia nieprawidłowości w zakresie planowania działania systemów kaucyjnych;

    - ze względu na ogólne wytyczne odnośnie zawartości wniosków - ryzyko wydania wielu zezwoleń, w tym dla podmiotów, które faktycznie systemu nie uruchomią lub nie mają takiego zamiaru" - czytamy dalej.

    Aby zminimalizować potencjalne możliwości wystąpienia wymienionych ryzyk oraz późniejszej potrzeby konfrontacji z ich potencjalnymi skutkami, zaplanowano zmiany w ustawie zwiększające rolę ministra właściwego do spraw klimatu jako organu nie tylko wydającego decyzję w oparciu o szczegółowe dane przekazywane przez podmioty reprezentujące, ale także jako nadzorującego realizacje poszczególnych etapów prowadzących do uruchomienia systemu, wskazano także.

    "Planuje się wprowadzenie do ustawy przepisów uściślających obowiązujące obecnie warunki udzielania zezwolenia. W tym celu zaplanowano:

    - Doprecyzowanie zawartości wniosku o wydanie zezwolenia poprzez dookreślanie jaki rodzaj dokumentów jest wymagany, szczegółowych informacji pozwalających na nadzorowanie przebiegu prac prowadzących do uruchomienia sytemu oraz określenie wymaganych załączników. Powyższe umożliwi ministrowi właściwemu do spraw klimatu na kontrolowanie procesu przygotowania uruchomienia sytemu po wydaniu zezwolenia.

    - Wskazanie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego w zezwoleniu, który nie może być dłuższy niż 24 miesiące od dnia wydania zezwolenia. Ograniczenie czasowe i wymagany harmonogram mają na celu takie zaprojektowanie prac przez podmiot reprezentujący aby planowane działania realizowane były w określonym tempie, a postęp prac był możliwy do weryfikacji.

    - Przekazywanie informacji o zmianie warunków określonych w zezwoleniu oraz w związku z tym możliwość wezwania do zmiany zezwolenia. Mechanizm ten ma na celu umożliwić nadzór nad zmianami wprowadzanymi w systemie na etapie przed i po uruchomieniu systemu kaucyjnego.

    - Wskazanie, że decyzjom wydawanym przez ministra właściwego do spraw klimatu można nadać rygor natychmiastowej wykonalności.

    - Określenie, że postępowania dot. systemu kaucyjnego będą jednoinstancyjne. Nastąpi skrócenie i przyspieszenie procedury.

    - Wskazanie, że Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska przeprowadza kontrolę podmiotu reprezentującego przed i po uruchomieniu systemu. Prowadzenie kontroli przez Inspekcję przyczyni się zapewnienia, że systemy zostały przygotowane prawidłowo i funkcjonują zgodnie z udzielonym zezwoleniem" - wymieniono też w wykazie.

    Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu to Ministerstwo Klimatu i Środowiska; planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów: II/III kwartał 2024 r., podsumowano.

    (ISBnews)

  • 18.04, 15:54MKiŚ: Zmiany w systemie kaucyjnym 'to sprawa pilna', pracujemy nad nowelizacją 

    Warszawa, 18.04.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) widzi konieczność zmian w ustawie wprowadzającej od 2025 r. system kaucyjny i uważa, że ich wdrożenie "to sprawa pilna", napisał resort w odpowiedzi na apel branży handlowo-spożywczej do premiera o zmiany w systemie. Od marca prowadzone są konsultacje z branżą dotyczące planowanej nowelizacji ustawy, podkreślono.

    "Odpowiadając na apel skierowany do premiera Donalda Tuska, o pilne wdrożenie niezbędnych zmian w przepisach regulujących system kaucyjny na opakowania po napojach, jako Ministerstwo Klimatu i Środowiska, chcemy poinformować, że tak jak jego sygnatariusze również widzimy potrzeby zmian. I dokładnie tak jak postulują przedstawiciele branży spożywczej uważamy, że to sprawa pilna" - czytamy w odpowiedzi na apel branży.

    Dlatego na samym początku prac rządu Koalicji 15 października rozpoczęto analizy przyjętej przez poprzedników ustawy z lipca 2023 roku, wprowadzającej w Polsce system kaucyjny, do którego rząd miał "wiele uwag", wskazał resort. Podkreślił, że zaproponowane przepisy nie dadzą spodziewanego efektu, także dlatego, że branża spożywcza ma wiele wątpliwości do przyjętych schematów działania systemu.

    "Od marca 2024 r. prowadzone są konsultacje z branżą spożywczą, w ramach których już wiemy, że w proponowanej przez nas nowelizacji:

    • Wprowadzimy mechanizm tzw. podążania kaucji za produktem, czyli pobierania kaucji na każdym etapie obrotu towarem od producenta do konsumenta, co w opinii branży rozwiąże kilka problemów w systemie. Między innymi zapobiegnie to ewentualnym nadużyciom przy rozliczaniu pobranej kaucji z jednostkami handlowymi i zagwarantuje operatorom środki finansowe do rozliczeń.

    • Przesuniemy o rok włączenie do systemu napojów mlecznych, bo wiemy, że wszyscy potrzebują więcej czasu na rozwiązanie kwestii sanitarnych.

    • Utrzymamy przepisy w zakresie sprawozdań dla samorządów, by pozwalały zaliczyć im recykling z systemu kaucyjnego do realizacji wymaganych poziomów zbiórki w gminach.

    Ponadto według opinii Ministerstwa Finansów, VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku tych wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu. Nad szczegółowymi rozwiązaniami stale pracujemy z Ministerstwem Finansów" - wymieniono w odpowiedzi.

    System kaucyjny przyczyni się do zmniejszenia wpłat Polski do wspólnego budżetu UE z tytułu niepoddanych recyklingowi odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych. W 2023 r. Polska wpłaciła ponad 2 mld zł z tego tytułu, podkreślił resort.

    (ISBnews)

  • 18.04, 14:18Mechanizm cen maks. gazu bez zmian do końca br., łączny koszt rekompensat: 0,2 mld zł 

    Warszawa, 18.04.2024 (ISBnews) - Mechanizm maksymalnych cen za dostawy paliw gazowych zostanie utrzymany do końca tego roku, zaś łączny koszt rekompensat związanych z tym rozwiązaniem wyniesie 0,2 mld zł, podano w ocenie skutków regulacji (OSR) projektu ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

    "Obecna obserwacja sytuacji wskazuje na zasadność odchodzenia od stosowania mechanizmów interwencyjnych i powracania do modelu funkcjonowania rynku energii sprzed kryzysu. Niemniej, odchodzenie od wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła musi być realizowane w sposób stopniowy, uwzględniający przede wszystkim sytuację gospodarstw domowych, które w największym stopniu odczuwają wzrost rachunków za te media. Z tego powodu proponuje się wprowadzenie zmodyfikowanych działań osłonowych dla energii elektrycznej i paliw gazowych również na drugą połowę 2024 r., a dla ciepła - obejmujących drugą połowę 2024 r. i pierwszą połowę 2025 r." - czytamy w OSR.

    Celem projektowanych przepisów jest zapewnienie do 31 grudnia 2024 r. dostaw paliw gazowych na stabilnym, akceptowalnym dla odbiorców poziomie cenowym, podkreślono.

    "Projektowane zmiany zakładają:

    •             zmianę ceny maksymalnej paliw gazowych do poziomu taryfy dla paliw gazowych zatwierdzonej dla przedsiębiorstwa energetycznego, o którym mowa w art. 62c ust. 1 ustawy - Prawo energetyczne lub na poziomie taryfy dla obowiązującej dla tego przedsiębiorstwa w dniu 1 stycznia 2022 r.;

    •             modyfikację systemu rekompensat dla sprzedawców paliw gazowych stosujących cenę maksymalną dla odbiorców końcowych objętych taryfą;

    •             rekalkulację taryfy przedsiębiorstwa energetycznego, o którym mowa w art. 62c ust. 1 ustawy - Prawo energetyczne oraz mechanizm rozliczenia zysków lub strat związanych z skróceniem obowiązywania obecnej taryfy;

    •             zmiany terminów dla przedsiębiorstw energetycznych, które wynikają z przedłużenia dodatkowej ochrony dla niektórych odbiorców paliw gazowych do 31 grudnia 2024 r." - czytamy dalej w OSR.

    Rekompensaty dla przedsiębiorstw energetycznych z związku z ceną maksymalną za paliwa gazowe zostały ustalone na (maksymalnie) 0,2 mld zł; w tym w 2024 r. 0,1 mld zł i w 2025 r. 0,1 mld zł.

    Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, rząd chce przyjąć projekt ustawy w II kwartale br.

    (ISBnews)

  • 18.04, 13:53Dotacja na bony energ. to 1,27 mld zł, rekompensaty za cenę max. energii: 2,1 mld zł w br. 

    Warszawa, 18.04.2024 (ISBnews) - Dotacja celowa z budżetu państwa na bony energetyczne wyniesie w br. 1,27 mld zł, maksymalny limit rekompensat dla przedsiębiorstw energetycznych związanych z ceną maksymalną za energię elektryczną to 2,1 mld zł w br., podano w ocenie skutków regulacji (OSR) projektu ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

    "Proponowany maksymalny limit wydatków na rozwiązania zawarte w projekcie to 6,333 mld zł, z tego:

    - dotacja celowa na bony energetyczne: 1,6 mld zł; w tym w 2024 r. - 1,27 mld zł, w 2025 r. - 0,32 mld zł, w 2026 r. - 2 mln zł, w latach 2027-2034 - 1 mln zł rocznie.

    - zmiana taryf obrotu energią elektryczną: 0 zł.

    - cena maksymalna za energię elektryczną (rekompensaty dla przedsiębiorstw energetycznych) z tytułu stosowania ceny maksymalnej 500 zł/MWh dla gospodarstw domowych oraz 693 zł/MWh wobec jednostek samorządu terytorialnego oraz podmiotów użyteczności publicznej: 3,083 mld zł, w tym w 2024 r. - 2,1 mld zł, w 2025 r. - 0,983 mld zł.

    - cena maksymalna za paliwa gazowe (rekompensaty dla przedsiębiorstw energetycznych): 0,2 mld zł; w tym w 2024 r. 0,1 mld zł i w 2025 r. 0,1 mld zł.

    - wyrównania dla przedsiębiorstw energetycznych w zakresie sprzedaży ciepła: 1,45 mld zł, w tym w 2024 r. - 1,1 mld zł, w 2025 r. - 0,35 mld zł" - czytamy w OSR.

    Przedstawione rozwiązania zgodnie z funkcjonującymi mechanizmami zakładają, że część z kosztów związanych z funkcjonowaniem mechanizmów w II połowie 2024 r. będzie poniesiona w 2025 r., co wynika np. z terminów rozliczenia wypłaconej rekompensaty oraz rekompensat należnych za stosowanie cen i stawek określonych w ustawach w miesiącach listopad i grudzień 2024 r., wskazano także.

    "Środki na wypłatę bonów energetycznych pochodzić będą z budżetu państwa. Środki na rekompensaty i wyrównania dla przedsiębiorstw energetycznych pochodzić będą z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19" - czytamy dalej.

    Łącznie wydatki sektora finansów publicznych z tytułu projektowanej ustawy wyniosą: 4,57 mld zł w 2024 r. (w tym z budżetu państwa: 1,27 mld zł) oraz 1,75 mld zł w 2025 r. (w tym z budżetu państwa: 0,32 mld zł), wskazano w OSR.

    Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, w projekcie, który rząd chce przyjąć w II kwartale br., założono przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych. Cena przewidziana na II poł. 2024 r. ma wynieść 500 zł/MWh wobec obecnie obowiązującej ceny maksymalnej w wysokości 412 zł/MWh netto (do określonych limitów). Cena maksymalna będzie obowiązywać wszystkie gospodarstwa domowe, bez limitu zużycia.

    (ISBnews)

  • 18.04, 13:47Cena max. energii elektr. dla JST i podmiotów użytecz. publ., MŚP to 693 zł/MWh w II półr. 

    Warszawa, 18.04.2024 (ISBnews) - Cena maksymalna za energię elektryczną dla jednostek samorządu terytorialnego (JST) oraz podmiotów użyteczności publicznej (szkoły, szpitale, żłobki itd.), a także dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców (MŚP) zostanie utrzymana w II poł. br. na dotychczasowym poziomie 693 zł/MWh, podano w projekcie ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

    "W projekcie ustawy zawarto przepisy przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych. Cena ta obowiązywać będzie w drugiej połowie 2024 r. i ma być ustalona na poziomie 500 zł/MWh. Ponadto w II połowie 2024 r. przewiduje się utrzymanie obowiązującej w I połowie 2024 r. ceny maksymalnej na poziomie 693 zł/MWh dla jednostek samorządu terytorialnego (JST) oraz podmiotów użyteczności publicznej (szkoły, szpitale, żłobki etc.), a także dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców (MŚP). Za stosowanie ceny maksymalnej przedsiębiorstwa energetyczne otrzymają rekompensaty" - czytamy w ocenie skutków regulacji (OSR) projektu.

    Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, w projekcie, który rząd chce przyjąć w II kwartale br., założono przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych. Cena przewidziana na II poł. 2024 r. ma wynieść 500 zł/MWh wobec obecnie obowiązującej ceny maksymalnej w wysokości 412 zł/MWh netto (do określonych limitów). Cena maksymalna będzie obowiązywać wszystkie gospodarstwa domowe, bez limitu zużycia.

    (ISBnews)

  • 18.04, 13:36MFiPR: W konsultacjach zmian KPO najbardziej interesowały mobilność i transformacja energ. 

    Warszawa, 18.04.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) zebrało ponad 1000 uwag w trakcie konsultacji publicznych rewizji Krajowego Planu Odbudowy (KPO); największe zainteresowanie zyskały komponenty: zielona inteligentna mobilność oraz zielona transformacja energetyczna, poinformowała szefowa resortu Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

    "Konsultacje publiczne rewizji #KPO, które właśnie zakończyliśmy, cieszyły się dużym zainteresowaniem ze strony wielu podmiotów - samorządów, osób prywatnych, organizacji pozarządowych i środowiska biznesu. Zebraliśmy ponad 1000 uwag od zainteresowanych stron" - powiedziała Pełczyńska-Nałęcz na 3. posiedzeniu Komitetu Monitorującego KPO, cytowana na profilu resortu na platformie X (dawniej Twitter).

    "Największe zainteresowanie zyskały dwa komponenty #KPO. Pierwszy to zielona inteligentna mobilność. Drugi to zielona transformacja energetyczna, czyli wszystko to, co jest bardzo ważnym elementem #KPO, a z drugiej strony istotnym kierunkiem zmian rozwojowych" - dodała minister.

    Spośród wszystkich zebranych uwag i rekomendacji resort uwzględnił m.in. te, które dotyczą:

    * opieki zdrowotnej - w zakresie modernizacji infrastruktury podmiotów medycznych, gdzie wpisane zostaną wysokospecjalistyczne szpitale regionalne oraz centra wsparcia badań klinicznych także w małych ośrodkach;

    * sektora rolnego - w zakresie wsparcia edukacji cyfrowej w rolnictwie 4.0;

    * obszaru przedsiębiorczości w sektorze rolno-przetwórczym - możliwość modernizacji i inwestycji w laboratoria mobilne;

    * wsparcia #JST, przenosząc z obszaru pożyczkowego do grantowego opiekę długoterminową i geriatryczną w szpitalach powiatowych, wymieniła także.

    W połowie marca Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) poinformowało o rozpoczęciu konsultacji publicznych rewizji; resort zaproponował w nim zmiany w 11 reformach i 22 inwestycjach.

    Na 18 kwietnia br. zapowiadano 3. posiedzenie Komitetu Monitorującego KPO, na którym miał zostać omówiony proces konsultacji społecznych oraz przedstawione stanowisko rządu do zgłoszonych w trakcie konsultacji uwag i propozycji do rewizji KPO.

    Ministerstwo wyjaśniało wcześniej, że po tym posiedzeniu KM KPO projekt dokumentacji zostanie przekazany do akceptacji Rady Ministrów. Formalne wysłanie rewizji KPO do KE nastąpi w ostatniej dekadzie kwietnia br. Zmieniona decyzja wykonawcza Rady UE, która zatwierdzi zmiany w KPO, planowana jest do przyjęcia przez ECOFIN 16 lipca br.

    Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) określa cele związane z odbudową i tworzeniem odporności społeczno-gospodarczej Polski po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 oraz służące ich realizacji reformy strukturalne i inwestycje. Stanowi podstawę ubiegania się o wsparcie z europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility - RRF). Horyzont czasowy realizacji programu zamyka się z końcem sierpnia 2026 r.

    Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności dla Polski to 56 inwestycji i 55 reform. Otrzymamy z KPO 59,8 mld euro (268 mld zł), w tym 25,27 mld euro (113,28 mld zł) w postaci dotacji i 34,54 mld euro (154,81 mld zł) w formie preferencyjnych pożyczek.

    (ISBnews)

  • 18.04, 13:13KNF ma objąć nadzór nad odpornością cyfrową sektora finansowego od 17 I 2025 wg projektu 

    Warszawa, 18.04.2024 (ISBnews) - Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego zakłada, że Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) będzie w Polsce organem odpowiadającym za nadzór nad przestrzeganiem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego. Jak podano w projekcie, ustawa ta ma wejść w życie z dniem 17 stycznia 2025 r.

    "Kluczowe zmiany związane z koniecznością wdrożenia przepisów rozporządzenia 2022/2554 wprowadzone zostaną do ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (zwanej dalej ustawą o nadzorze nad rynkiem finansowym) (art. 5 projektu). Są to zmiany związane z nadaniem kompetencji zapewniających skuteczny nadzór nad spełnianiem wymogów i obowiązków nakładanych na podmioty finansowe, w szczególności dotyczy to  minimalnych uprawnień, o których mowa w art. 50 rozporządzenia 2022/2554. Organem odpowiedzialnym za nadzór nad przestrzeganiem niniejszego rozporządzenia, jako organ nadzoru nad rynkiem finansowym w Polsce, będzie Komisja Nadzoru Finansowego (zwana dalej: KNF)" - czytamy w uzasadnieniu projektu.

    "Zgodnie z art. 14 ustawa wchodzi w życie z dniem 17 stycznia 2025 r., tj. zgodnie z terminem, od którego stosuje się przepisy rozporządzenia 2022/2554, wyznaczonym w art. 64 tego rozporządzenia" - czytamy dalej.

    Rozporządzenie 2022/2554 ma na celu harmonizację przepisów dotyczących operacyjnej odporności cyfrowej i bezpieczeństwa ICT w obszarze usług finansowych. Z uwagi na dynamiczny rozwój gospodarki cyfrowej, przepisy te mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia stabilności finansowej i integralności rynku finansowego, podkreślono w ocenie skutków regulacji (OSR) projektu.

    "Rozporządzenie 2022/2554 określa jednolite wymogi dotyczące bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych wspierających procesy biznesowe podmiotów finansowych (zakres przedmiotowy regulacji: art. 1) oraz wskazuje obowiązki podmiotów rynku finansowego w tym zakresie. Podmioty finansowe objęte obowiązkami wynikającymi z rozporządzenia 2022/2554 określone zostały w art. 2 ust. 1 lit. a-t tego rozporządzenia, należą do nich np. instytucje kredytowe, instytucje płatnicze, firmy inwestycyjne czy centralne depozyty papierów wartościowych. Jednocześnie art. 2 ust. 3 rozporządzenia 2022/2554 wskazuje podmioty finansowe wyłączone z zakresu stosowania tego rozporządzenia. Dodatkowo rozporządzenie 2022/2554 obejmuje, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt u, zewnętrznych dostawców usług ICT, na których oddziałuje pośrednio" - napisano w OSR.

    Uwagi do projektu - w ramach uzgodnień, konsultacji publicznych oraz opiniowania - można składać do 9 maja 2024 r., napisał wiceminister finansów Jurand Drop w piśmie kierującym projekt do uzgodnień.

    (ISBnews)

  • 18.04, 11:12MRiRW za jak najszybszym przyjęciem projektu zwalniającego z ugorowania 4% gruntów ornych 

    Warszawa, 18.04.2024 (ISBnews) - Projekt ustawy o nowelizacji ustawy o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 przewiduje, że rolnicy zostaną zwolnieni z obowiązku ugorowania gruntów ornych i jednocześnie uzyskają możliwość ubiegania się o płatność w ramach nowego ekoschematu - Grunty wyłączone z produkcji. Jak poinformował minister rolnictwa i rozwoju wsi Czesław Siekierski, uzasadnione jest, aby te rozwiązania weszły w życie jak najszybciej.

    "Rozwiązania te są oczekiwane przez rolników, stanowią bowiem odpowiedź na postulaty zgłaszane przez rolników i organizacje rolnicze dotyczące uproszczenia systemu płatności bezpośrednich, a także są korzystne dla rolników pod względem zmniejszenia obciążeń administracyjnych (rolnicy zostaną zwolnieni z obowiązku ugorowania 4% gruntów ornych - tzw. norma GAEC 8 i jednocześnie uzyskają możliwość ubiegania się o płatność w ramach nowego ekoschematu - Grunty wyłączone z produkcji). Dlatego też uzasadnione jest, aby weszły w życie jak najszybciej" - napisał Siekierski w piśmie skierowanym do przewodniczącego Komitetu Stałego Rady Ministrów Macieja Berka.

    Jednym z głównych postulatów zgłaszanych w ramach protestów rolniczych był postulat dotyczący zniesienia obowiązku ugorowania gruntów ornych - jednego z elementów normy dobrej kultury rolnej wskazującej na konieczność zagwarantowania minimalnego udziału co najmniej 4% gruntów ornych na poziomie gospodarstwa przeznaczonych na obszary i elementy nieprodukcyjne (GAEC 8), przypomniano w ocenie skutków regulacji (OSR) do projektu.

    15 marca 2024 r. Komisja Europejska opublikowała projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniający rozporządzenie (UE) 2021/2115 i (UE) 2021/2116 w odniesieniu do norm dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska, schematów na rzecz klimatu, środowiska i dobrostanu zwierząt, zmian w planach strategicznych WPR, przeglądu planów strategicznych WPR oraz zwolnień z kontroli i kar (COM(2024)139).

    "Projekt ustawy ma na celu wdrożenie przepisów ww. rozporządzenia. Rolnicy zostaną zwolnieni z obowiązku ugorowania  gruntów ornych w ramach GAEC 8 i jednocześnie uzyskają możliwość ubiegania się o płatność w ramach nowego ekoschematu - Grunty wyłączone z produkcji. Rolnicy i organizacje rolnicze postulują również o utrzymanie płatności dla małych gospodarstw stosowanej w 2023 r. O utrzymanie tej płatności wnioskowała m.in. Podkarpacka Izba Rolnicza. We wniosku podkreślono m.in., że rolnicy z mniejszych gospodarstw często nie mają technicznych możliwości skorzystania z płatności w ramach ekoschematów. W konsekwencji takie gospodarstwa otrzymują wsparcie w niższej wysokości" - czytamy w OSR.

    Państwo członkowskie może odstąpić od tego obowiązku z zastrzeżeniem jednak, że  ustanowi dobrowolny dla rolnika ekoschemat dotyczący przeznaczenia określonego odsetka gruntów ornych na obszary nieprodukcyjne. Tym samym rolnicy będą wynagradzani za przeznaczenie powierzchni gruntów ornych w gospodarstwie na obszary wyłączone z produkcji, które mają korzystny wpływ na różnorodność biologiczną, wskazano w uzasadnieniu projektu.

    "Planowane narzędzia interwencji to:

    •             wdrożenie płatności w ramach ekoschematu - Grunty wyłączone z produkcji, o którym mowa w projekcie rozporządzenia. Szacuje się, że z ekoschematu skorzysta maksymalnie 600 tys. rolników, co stanowi ok. 48% wszystkich rolników.

    •             wdrożenie płatności dla małych gospodarstw, o której mowa w art. 28 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiającego przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 (Dz. Urz. UE L 435 z 06.12.2021, str. 1,  z późn. zm.), na lata 2024-2027.

    Szacuje się, że z tego rozwiązania skorzysta ok. 50% rolników posiadających gospodarstwa do 5 ha, tj. ok. 310 tys. gospodarstw. Dzięki wprowadzeniu tej płatności gospodarstwa najmniejsze (do 5 ha), a więc w przeważającej większości gospodarstwa rodzinne, będą mogły uzyskać wsparcie w znacznie uproszczonej formie, bowiem płatność dla małych gospodarstw zastępuje inne rodzaje płatności bezpośrednich, tj. m.in. ekoschematy i płatności związane z produkcją.

    •             ustanowienie podstawy prawnej dającej możliwość wydania rozporządzenia, w przypadku wystąpienia:

                 poważnej klęski żywiołowej lub poważnego zdarzenia pogodowego powodującego duże szkody w gospodarstwie na dokładnie określonym obszarze. Rozporządzenie będzie określało obszary uznawane za objęte działaniem siły wyższej lub wystąpieniem nadzwyczajnych okoliczności, rodzaje płatności lub wsparć lub warunki lub wymogi dla poszczególnych płatności lub wsparć, na które wpływ miało działanie siły wyższej lub wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności.

                 warunków pogodowych uniemożliwiających rolnikom i innym beneficjentom przestrzeganie norm, określającego częściowe odstępstwo w zakresie dotyczącym okresu i obszaru przestrzegania norm.

    W efekcie rolnicy dotknięci ww. okolicznościami nie będą zobowiązani do przedstawiania dodatkowych dokumentów potwierdzających zaistnienie tych okoliczności" - napisano dalej w OSR.

    Wdrażanie wsparcia w państwach członkowskich jest uzależnione od struktury samego państwa i może być bardzo zróżnicowane. Przepisy UE nie narzucają państwom członkowskim stosowania jednolitych rozwiązań, określają jedynie ramy prawne, w których mogą poruszać się państwa członkowskie, podkreślono także w OSR.

    "W trakcie prac nad opracowaniem nowego ekoschematu uzyskano wstępną informację, że w czterech państwach członkowskich (Bułgaria, Estonia, Słowacja, Węgry) już funkcjonują podobne ekoschematy oparte na tworzeniu elementów nieprodukcyjnych lub wyłączaniu pewnego procenta powierzchni gruntów ornych z produkcji rolnej. Obecnie w tych państwach członkowskich trwają prace legislacyjne nad dostosowaniem tych istniejących rozwiązań do propozycji zawartych w opublikowanym projekcie rozporządzenia" - wskazano w dokumencie.

    Polska wprowadzi nowy ekoschemat od 2024 r. Z informacji uzyskanych na roboczo od innych państw członkowskich wynika, że w 2025 r. tożsamy ekoschemat planują wdrożyć kolejne państwa Unii: Szwecja, Grecja, Rumunia, Łotwa, Finlandia, podsumowano.

    (ISBnews)

  • 17.04, 12:31MFiPR: Jest pewna szansa na wydłużenie terminu realizacji KPO  

    Warszawa, 17.04.2024 (ISBnews) - Istnieje pewna szansa na wydłużenie terminu realizacji Krajowego Planu Odbudowy (KPO) i Polska wraz z innymi krajami może wyjść z takim postulatem w przyszłym roku, oceniła minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

    "Na pewno jest cień, a może więcej niż cień nie z tą Komisją [Europejską], to zrozumiałe [by negocjować wydłużenie terminu realizacji KPO]. Z dwóch powodów - po pierwsze dlatego, że ta [KE] odchodzi, a po drugie potrzebna jest pełna mobilizacja na implementację KPO zarówno w Polsce, jak i innych krajach członkowskich i to nie jest teraz moment, żeby przedłużać i demobilizować wszystkich" powiedziała Pełczyńska-Nałęcz w radiu Tok FM.

    "Ale przyjdzie rok 2025 - zobaczymy, gdzie wszyscy jesteśmy, na pewno Polska nie może z takim postulatem wychodzić sama. I jeżeli będzie większe grono, a ja już rozmawiam z odpowiednikami i widzę - my mam opóźnienie obiektywne, a niektórzy ruszyli od razu i też mają trudno. Myślę, że będzie nas więcej w 2025 roku postulujących to przedłużenie [realizacji KPO]" - dodała minister.

    Wczoraj premier Donald Tusk zadeklarował gotowość do rozmów z nową Komisją Europejską, która ukształtuje się po czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego, by zapewnić, że Polska nie straci przyznanych środków unijnych ze względu na dotychczasowe dwa lata opóźnień w ich wykorzystywaniu. Dodał, że w grę może wchodzić inna formuła lub "trochę więcej czasu".

    Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) określa cele związane z odbudową i tworzeniem odporności społeczno-gospodarczej Polski po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 oraz służące ich realizacji reformy strukturalne i inwestycje. Stanowi podstawę ubiegania się o wsparcie z europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility - RRF). Horyzont czasowy realizacji programu zamyka się z końcem sierpnia 2026 r.

    Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności dla Polski to 56 inwestycji i 55 reform. Otrzymamy z KPO 59,8 mld euro (268 mld zł), w tym 25,27 mld euro (113,28 mld zł) w postaci dotacji i 34,54 mld euro (154,81 mld zł) w formie preferencyjnych pożyczek.

    (ISBnews)

  • 17.04, 12:14MFiPR: Pełne 'ozusowanie' umów zleceń odłożona w czasie, trzeba to dobrze skalkuować 

    Warszawa, 17.04.2024 (ISBnews) - Pełne 'ozusowanie' umów zleceń zostanie odłożone w czasie, nie nastąpi od początku 2025 roku, ponieważ tę reformę trzeba dobrze skalkulować, poinformowała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

    "Od nowego roku się nie wydarzy. To jest reforma, która zostaje odłożona w czasie - także dlatego, że to trzeba skalkulować na bazie - z jednej strony, bezpieczeństwa. Na jednej szali leży bezpieczeństwo zatrudnienia, a na drugiej leży opłacalność tego zatrudnienia i to zarówno dla tych, którzy zatrudniają i dla tych, którzy zatrudniają się" - odpowiedziała Nałęcz w radiu Tok FM, zapytana: "pełne ozusowanie umów zleceń - to się wydarzy od nowego roku?".

    "Tak trzeba sprofilować tę reformę, by dla obu stron była maksymalnie opłacalna. To nie będzie zrobione pochopnie - to jest też powód dla którego przesuwamy pewne reformy, by nie robić ich pochopnie. Bo niestety jakość i szybkość niestety nie idą w parze. Data finalna to jest połowa 2026 roku. To co nie może być zrobione w tym roku - musi być zrobione w przyszłym" - dodała minister.

    Kamień A4.7 Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) (z czerwca 2022 r.) - "Ograniczenie segmentacji rynku pracy" zawiera następujący wpis: "Objęcie wszystkich umów cywilnoprawnych składkami na ubezpieczenia społeczne, niezależnie od osiąganych przychodów, zniesienie zasady opłacania składki na ubezpieczenia społeczne z umowy cywilnoprawnej do wysokości najniższego wynagrodzenia".

    Dzisiejszy "Dziennik Gazeta Prawna" zacytował Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, które poinformowało gazetę, że zmiany mają objąć także umowy o dzieło.

    "W ramach reformy - umowy o dzieło (nie tylko z własnym pracodawcą) powinny zostać objęte obowiązkowymi ubezpieczeniami emerytalnym, rentowym i wypadkowym (ubezpieczenie chorobowe będzie dobrowolne). Powyższe zmiany nie objęłyby tylko umów cywilnoprawnych zawieranych przez studentów/uczniów poniżej 26. roku życia" - napisał resort w odpowiedzi dla "DGP".

    Resort napisał także, że "w ramach prac nad przedmiotowym kamieniem milowym z KPO przepisy ustawy powinny wejść w życie w I kw. 2025 r.".

    (ISBnews)

  • 17.04, 11:03MKiŚ: Jest przestrzeń na rynku do obniżki taryf na energię elektryczną 

    Warszawa, 17.04.2024 (ISBnews) - Na rynku jest przestrzeń na obniżki taryf na energię, poinformowała minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.

    "Oceniamy, że jest ogromna przestrzeń na rynku do obniżki taryf na energię elektryczną, czas by spółki przestały generować nadzwyczajne zyski" - powiedziała Hennig-Kloska podczas konferencji prasowej.

    W projekcie ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, który rząd chce przyjąć w II kwartale br. założono przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energie elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, podano w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Jednak cena przewidziana na II poł. 2024 r. ma wynieść 500 zł/MWh wobec obecnie obowiązującej ceny maksymalnej w wysokości 412 zł/MWh netto (do określonych limitów).

    Minister podkreśliła wcześniej podczas konferencji, że cena maksymalna będzie obowiązywać wszystkie gospodarstwa domowe, bez limitu zużycia.

    Do końca czerwca br. obowiązują przepisy, według których maksymalna cena energii elektrycznej została ustalona na 412 zł/MWh netto do limitu zużycia, który wynosi odpowiednio: 1,5 MWh dla wszystkich gospodarstw domowych, 1,8 MWh - dla gospodarstw domowych z osobami z niepełnosprawnościami oraz 2 MWh - dla rodzin z Kartą Dużej Rodziny oraz dla rolników.

    Projektowane przepisy nakładają na przedsiębiorstwa energetyczne obowiązek przedłożenia do zatwierdzenia prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki (URE) zmiany taryfy z okresem jej obowiązywania nie krótszym niż do dnia 31 grudnia 2025 r.

    Według wpisu w wykazie prac rządowych, przewidywane jest także wprowadzenie bonu energetycznego, który będzie świadczeniem pieniężnym dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2 500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym albo 1 700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.

    Według założeń do projektu, ceny gazu mają pozostać zamrożone do końca 2024 r., a ceny ciepła - do połowy 2025 r.

    Według ostatnich szacunków Narodowego Banku Polskiego (NBP) inflacja konsumencka zmieści się pomiędzy 3,9% r/r (w sytuacji zachowania obecnie obowiązujących tarcz antyinflacyjnych), a 7,5% (w przypadku ich całkowitego zniesienia) na koniec bieżącego roku. W marcu inflacja konsumencka wyniosła 2% r/r (wobec 2,8% r/r w lutym).

    (ISBnews)

  • 17.04, 10:47MKiŚ: Projektem dot. podwyżki ceny max. za energię zajmie się dziś Komitet Stały RM 

    Warszawa, 17.04.2024 (ISBnews) - Projektem ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (który wprowadza m.in. wzrost ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców w gospodarstwach domowych do 500 zł/ MWh) zajmie się dziś Komitet Stały Rady Ministrów, poinformowała minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska. Minister podkreśliła, że cena maksymalna będzie obowiązywać wszystkie gospodarstwa domowe, bez limitu zużycia.

    "Projekt ustawy o bonie energetycznym zostanie dziś rozpatrzony przez Komitet Stały Rady Ministrów. Zobaczymy, jakie będą jego dalsze losy" - powiedziała Hennig-Kloska podczas konferencji prasowej.

    "Cena maksymalna energii na poziomie 500 zł będzie dotyczyła wszystkich gospodarstw domowych i będzie dotyczyła pełnego zużycia, bez żadnych limitów" - podkreśliła minister.

    W projekcie ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, który rząd chce przyjąć w II kwartale br. założono przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energie elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, podano w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Jednak cena przewidziana na II poł. 2024 r. ma wynieść 500 zł/MWh wobec obecnie obowiązującej ceny maksymalnej w wysokości 412 zł/MWh netto (do określonych limitów).

    Do końca czerwca br. obowiązują przepisy, według których maksymalna cena energii elektrycznej została ustalona na 412 zł/MWh netto do limitu zużycia, który wynosi odpowiednio: 1,5 MWh dla wszystkich gospodarstw domowych, 1,8 MWh - dla gospodarstw domowych z osobami z niepełnosprawnościami oraz 2 MWh - dla rodzin z Kartą Dużej Rodziny oraz dla rolników.

    Projektowane przepisy nakładają na przedsiębiorstwa energetyczne obowiązek przedłożenia do zatwierdzenia prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki (URE) zmiany taryfy z okresem jej obowiązywania nie krótszym niż do dnia 31 grudnia 2025 r.

    Według wpisu w wykazie prac rządowych, przewidywane jest także wprowadzenie bonu energetycznego, który będzie świadczeniem pieniężnym dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2 500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym albo 1 700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.

    Według założeń do projektu, ceny gazu mają pozostać zamrożone do końca 2024 r., a ceny ciepła - do połowy 2025 r.

    Według ostatnich szacunków Narodowego Banku Polskiego (NBP) inflacja konsumencka zmieści się pomiędzy 3,9% r/r (w sytuacji zachowania obecnie obowiązujących tarcz antyinflacyjnych), a 7,5% (w przypadku ich całkowitego zniesienia) na koniec bieżącego roku. W marcu inflacja konsumencka wyniosła 2% r/r (wobec 2,8% r/r w lutym).

    (ISBnews)

  • 17.04, 10:39mBank: Wzrost max. ceny energii do 500 zł/MWh podwyższy rachunek za prąd o 11-13% 

    Warszawa, 17.04.2024 (ISBnews) - Zakładany przez rząd wzrost ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców w gospodarstwach domowych do 500 zł/ MWh podniesie rachunek o 11-13% (przy założeniu braku zmian innych kosztów), prognozuje mBank.

    "Obecnie obowiązująca cena maksymalna netto to 412 zł, oznacza to zatem wzrost cen o ok. 21% za samą energię. Zakładając, że udział tego składnika w całkowitym rachunku wynosi 50-60%, wówczas można liczyć (przy założeniu braku zmian innych kosztów), iż całkowity rachunek wzrośnie o 11-13%. Takiej skali wzrost przełoży się na wzrost całej kategorii energii o nieco ponad 4%. Skala wzrostu jest zgodna z przyjętymi przez nas założeniami i z tego powodu nie wpływa na bieżącą ścieżkę prognozowanej inflacji w 2024." - czytamy w raporcie dziennym mBanku.

    W projekcie ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, który rząd chce przyjąć w II kwartale br. założono przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energie elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, podano w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Jednak cena przewidziana na II poł. 2024 r. ma wynieść 500 zł/MWh wobec obecnie obowiązującej ceny maksymalnej w wysokości 412 zł/MWh netto (do określonych limitów).

    Do końca czerwca br. obowiązują przepisy, według których maksymalna cena energii elektrycznej została ustalona na 412 zł/MWh netto do limitu zużycia, który wynosi odpowiednio: 1,5 MWh dla wszystkich gospodarstw domowych, 1,8 MWh - dla gospodarstw domowych z osobami z niepełnosprawnościami oraz 2 MWh - dla rodzin z Kartą Dużej Rodziny oraz dla rolników.

    Projektowane przepisy nakładają na przedsiębiorstwa energetyczne obowiązek przedłożenia do zatwierdzenia prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki (URE) zmiany taryfy z okresem jej obowiązywania nie krótszym niż do dnia 31 grudnia 2025 r.

    Według wpisu w wykazie prac rządowych, przewidywane jest także wprowadzenie bonu energetycznego, który będzie świadczeniem pieniężnym dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2 500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym albo 1 700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.

    Według założeń do projektu, ceny gazu mają pozostać zamrożone do końca 2024 r., a ceny ciepła - do połowy 2025 r.

    Według ostatnich szacunków Narodowego Banku Polskiego (NBP) inflacja konsumencka zmieści się pomiędzy 3,9% r/r (w sytuacji zachowania obecnie obowiązujących tarcz antyinflacyjnych), a 7,5% (w przypadku ich całkowitego zniesienia) na koniec bieżącego roku. W marcu inflacja konsumencka wyniosła 2% r/r (wobec 2,8% r/r w lutym).

    (ISBnews)

  • 17.04, 10:36ING BSK: Wzrost max. ceny energii doda 0,6 pkt proc. do CPI, rachunek za prąd wyższy o 13% 

    Warszawa, 17.04.2024 (ISBnews) - Zakładany przez rząd wzrost ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców w gospodarstwach domowych do 500 zł/ MWh doda ok. 0,6 pkt proc. do inflacji konsumenckiej (przy założeniu braku zmian opłat dystrybucyjnych), prognozuje ING Bank Śląski. Według ekonomistów banku, zmiana ta będzie oznaczała podwyżkę rachunku za prąd o 13%.

    "Na obecnym etapie projekt jest wciąż ogólnikowy, ale potwierdza nasze wcześniejsze oczekiwania, że w II poł. 2024 nie nastąpi skokowy wzrost cen energii dla gospodarstw domowych. Szacujemy, że wzrost ceny energii czynnej do 500/MWh zł podbije rachunki za prąd o ok. 13% (przy założeniu braku zmian opłat dystrybucyjnych), dokładając ok. 0,6 pkt proc. do inflacji. Nasz dotychczasowy scenariusz zakładał wzrost rachunku za prąd o 15%. Ostateczna skala wpływu zmian cen energii dla gospodarstw domowych na inflację będzie również uzależniona od wysokości i konstrukcji tzw. 'bonu energetycznego' oraz decyzji w sprawie wysokości opłat dystrybucyjnych" - czytamy w raporcie dziennym ING BSK.

    W projekcie ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, który rząd chce przyjąć w II kwartale br. założono przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energie elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, podano w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Jednak cena przewidziana na II poł. 2024 r. ma wynieść 500 zł/MWh wobec obecnie obowiązującej ceny maksymalnej w wysokości 412 zł/MWh netto (do określonych limitów).

    Do końca czerwca br. obowiązują przepisy, według których maksymalna cena energii elektrycznej została ustalona na 412 zł/MWh netto do limitu zużycia, który wynosi odpowiednio: 1,5 MWh dla wszystkich gospodarstw domowych, 1,8 MWh - dla gospodarstw domowych z osobami z niepełnosprawnościami oraz 2 MWh - dla rodzin z Kartą Dużej Rodziny oraz dla rolników.

    Projektowane przepisy nakładają na przedsiębiorstwa energetyczne obowiązek przedłożenia do zatwierdzenia prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki (URE) zmiany taryfy z okresem jej obowiązywania nie krótszym niż do dnia 31 grudnia 2025 r.

    Według wpisu w wykazie prac rządowych, przewidywane jest także wprowadzenie bonu energetycznego, który będzie świadczeniem pieniężnym dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2 500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym albo 1 700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.

    Według założeń do projektu, ceny gazu mają pozostać zamrożone do końca 2024 r., a ceny ciepła - do połowy 2025 r.

    Według ostatnich szacunków Narodowego Banku Polskiego (NBP) inflacja konsumencka zmieści się pomiędzy 3,9% r/r (w sytuacji zachowania obecnie obowiązujących tarcz antyinflacyjnych), a 7,5% (w przypadku ich całkowitego zniesienia) na koniec bieżącego roku. W marcu inflacja konsumencka wyniosła 2% r/r (wobec 2,8% r/r w lutym).

    (ISBnews)

  • 16.04, 21:49Cena max. energii w projekcie dot. bonu energ. to 500 zł/MWh wobec obecnych 412 zł/MWh 

    Warszawa, 16.04.2024 (ISBnews) - W projekcie ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, który rząd chce przyjąć w II kwartale br. założono przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energie elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, podano w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Jednak cena przewidziana na II poł. 2024 r. ma wynieść 500 zł/MWh wobec obecnie obowiązującej ceny maksymalnej w wysokości 412 zł/MWh netto (do określonych limitów).

    "Zmiana taryf obrotu energią elektryczną. Z uwagi na stabilizację sytuacji na rynku i znaczne obniżenie cen energii notowanych na Towarowej Giełdzie Energii, w projekcie przewiduje się dokonanie zmian w obszarze dotyczącym taryf zatwierdzonych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, obowiązujących do końca 2024 r. Projektowane przepisy nakładają na przedsiębiorstwa energetyczne obowiązek przedłożenia do zatwierdzenia prezesowi URE zmiany taryfy z okresem jej obowiązywania nie krótszym niż do dnia 31 grudnia 2025 r. Zakładanym efektem będzie obniżenie poziomu cen energii elektrycznej obowiązujących w taryfach dla gospodarstw domowych" - czytamy w informacji w wykazie.

    "W projekcie ustawy zawarto przepisy przedłużające obowiązywanie ceny maksymalnej za energie elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych. Cena ta obowiązywać będzie w drugiej połowie 2024 r. i ma być ustalona na poziomie 500 zł/MWh. Za stosowanie ceny maksymalnej, przedsiębiorstwa energetyczne otrzymają rekompensaty" - czytamy dalej.

    Do końca czerwca br. obowiązują przepisy, według których maksymalna cena energii elektrycznej została ustalona na 412 zł/MWh netto do limitu zużycia, który wynosi odpowiednio: 1,5 MWh dla wszystkich gospodarstw domowych, 1,8 MWh - dla gospodarstw domowych z osobami z niepełnosprawnościami oraz 2 MWh - dla rodzin z Kartą Dużej Rodziny oraz dla rolników.

    W planowanym projekcie mają znaleźć się przepisy o wprowadzeniu bonu energetycznego - będzie on "świadczeniem pieniężnym dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym", podano także w informacji w wykazie.

    "Mimo zawieszenia dodatku energetycznego na mocy przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r o dodatku osłonowym (Dz. U. z 2024 r., poz. 123) beneficjentami bonu energetycznego będą nie tylko gospodarstwa domowe o niskich dochodach ale również odbiorcy wrażliwi energii elektrycznej oraz te domostwa, które dziś z uwagi na nadmetraż przypadający na osobę w zamieszkiwanym lokalu, zostały wykluczone z przyznania dodatku mieszkaniowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1335). Dotyczyć to będzie w szczególności odbiorców wrażliwych energii elektrycznej samotnie zamieszkujących domy jednorodzinne w małych miejscowościach i na wsiach, w trudnej sytuacji materialnej" - czytamy w materiale.

    Przyjęte kryteria dochodowe bonu energetycznego pozwolą w drugiej połowie 2024 roku objąć wsparciem różne grupy beneficjentów, którzy z różnych przyczyn mają trudności w pokrywaniu rachunków za energię elektryczną. Jak w przypadku dodatku osłonowego, bonem energetycznym zostaną objęci emeryci ze świadczeniem poniżej minimalnej emerytury czy emeryci i renciści ze świadczeniem równym najniższej emeryturze. Świadczenie pozwoli częściowo pokryć płatności z tytułu energii elektrycznej tym odbiorcom, którzy ze względu na niskie dochody są zagrożeni ubóstwem energetycznym, w zakresie, w jakim ubóstwo energetyczne pokrywa się z ubóstwem dochodowym. Podwyższonym wsparciem zostaną objęci ci obywatele, którzy korzystają ze źródeł ogrzewania, zasilanych energią elektryczną, jak np. pompy ciepła, czy piece akumulacyjne" - napisano także.

    Operacyjnie wdrażane zmiany nie będą wymagały nowych procedur. Weryfikacja progów dochodowych odbywa się już dzisiaj w gminach przy weryfikacji uprawnień beneficjentów do dodatku osłonowego, kwalifikacji do wsparcia w ramach Programu Czyste Powietrze (zmienią się jedynie wysokości weryfikowanych progów dochodowych), podano również.

    Zmiany przewidziane w projekcie obejmą także ceny paliw gazowych - "celem projektowanych przepisów jest zapewnienie do 31 grudnia 2024 r. dostaw paliw gazowych na stabilnym, akceptowalnym dla odbiorców poziomie cenowym", wskazano dalej.

    "Projektowane zmiany zakładają:

    - zmianę ceny maksymalnej paliw gazowych do poziomu taryfy dla paliw gazowych zatwierdzonej dla przedsiębiorstwa energetycznego, o którym mowa w art. 62c ust. 1 ustawy - Prawo energetyczne lub na poziomie taryfy dla obowiązującej dla tego przedsiębiorstwa w dniu 1 stycznia 2022 r.;

    - modyfikację systemu rekompensat dla sprzedawców paliw gazowych stosujących cenę maksymalną dla odbiorców końcowych objętych taryfą;

    - rekalkulację taryfy przedsiębiorstwa energetycznego, o którym mowa w art. 62c ust. 1 ustawy - Prawo energetyczne oraz mechanizm rozliczenia zysków lub strat związanych z skróceniem obowiązywania obecnej taryfy;

    - zmiany terminów dla przedsiębiorstw energetycznych, które wynikają z przedłużenia dodatkowej ochrony dla niektórych odbiorców paliw gazowych do 31 grudnia 2024 r." - wymieniono w informacji.

    Z kolei zmiany w zakresie rynku ciepła "mają na celu utrzymanie wsparcia dla gospodarstw domowych oraz podmiotów użyteczności publicznej przez pokrycie części należności odbiorców ciepła wobec przedsiębiorstw energetycznych prowadzących działalność niekoncesjonowaną i koncesjonowaną w zakresie wytwarzania ciepła wynikających ze wzrostu kosztów ogrzewania przez wyrównanie, w celu ograniczenia wzrostu opłat za ciepło na określonym poziomie".

    "Projektowana zmiana przepisów zakłada przedłużenie działania mechanizmu maksymalnej ceny dostawy ciepła do 30 czerwca 2025 r., co stanowi powielenie rozwiązania już zastosowanego w ustawie z dnia 7 grudnia 2023 r. o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła" - napisano w materiale.

    Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu to Ministerstwo Klimatu i Środowiska; planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów: II kwartał 2024 r., podsumowano.

    (ISBnews)

  • 16.04, 16:38MC obniżyło proponowaną podwyżkę opłaty telekomunikacyjnej do 0,15% rocznych przychodów 

    Warszawa, 16.04.2024 (ISBnews) - Ministerstwo Cyfryzacji uznało - w toku konsultacji - niektóre argumenty przedsiębiorców i zaproponowało wzrost rocznego wskaźnika opłaty telekomunikacyjnej na poziomie 0,15% rocznych przychodów przedsiębiorcy wobec wcześniej proponowanych 0,25%, podał resort. Obecnie stawka ta wynosi 0,05% i nie była zmieniana od 2004 r., podkreślono.

    Roczna opłata telekomunikacyjna jest uiszczana od 2004 roku przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych określonych w ustawie Prawo telekomunikacyjne. Opłata ta dotyczy wydatków związanych z realizacją zadań w zakresie telekomunikacji ponoszonych przez ministra cyfryzacji oraz prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE). Wysokość rocznej opłaty telekomunikacyjnej obliczana jest jako iloczyn rocznego przychodu danego przedsiębiorcy i wskaźnika opłaty telekomunikacyjnej na dany rok, określonego przez ministra cyfryzacji w komunikacie.

    "W projekcie ustawy Prawo Komunikacji Elektronicznej jest propozycja powiązania opłaty telekomunikacyjnej z przeciętnym wynagrodzeniem - w ten sposób opłaty będą rosnąć wraz z kondycją polskiej gospodarki, a nie stać w miejscu jak do tej pory. Projekt skierowany do konsultacji z rynkiem w lutym br. zakładał wzrost opłaty telekomunikacyjnej o 500%. W drodze negocjacji Ministerstwo Cyfryzacji uznało niektóre argumenty przedsiębiorców i zaproponowało wzrost rocznego wskaźnika opłaty telekomunikacyjne na poziomie 0,15% - co stanowi wzrost o 300% w stosunku do stanu obecnego (który nie był zmieniany od 2004 r.)" - czytamy w komunikacie.

    W projektowanej regulacji zwiększono także ośmiokrotnie krąg przedsiębiorców telekomunikacyjnych zobowiązanych do zapłaty opłaty telekomunikacyjnej w stosunku projektu wysłanego do konsultacji, podkreślono.

    "Do zapłaty rocznej opłaty telekomunikacyjnej będą zobowiązani przedsiębiorcy, których przychody z tytułu prowadzenia działalności telekomunikacyjnej w poprzednim roku obrotowym stanowiły tysięczną krotność przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku kalendarzowym. […] Za rok 2023 wyniosłaby 7 155 480 zł, czyli tylko przedsiębiorcy telekomunikacyjni, których przychód z działalności telekomunikacyjnej w roku 2023 przekroczyłby 7 155 480 zł byliby zobowiązani do zapłaty opłaty telekomunikacyjnej za rok 2024 (wg danych po przychodach za 2022 r.). Przed konsultacjami ta wysokość wynosiła ośmiotysięczną krotność tego wynagrodzenia" - czytamy dalej.

    Jak podkreśla resort, to prawie dwukrotnie wyższy próg niż obowiązujący w obecnej ustawie, który wynosi 4 mln zł. Dodatkowo próg ten będzie automatycznie zwiększał się, wraz ze zmianą przeciętnego wynagrodzenia.

    "Opłatę w 2024 r. uiszcza niemal 300 podmiotów. Według obecnego projektu byłoby to tylko około 200 podmiotów, natomiast według projektu wysłanego do konsultacji było to zaledwie około 30 podmiotów" - wskazano w materiale.

    Ustawa określa jedynie górne limity opłat, natomiast faktyczna ich wysokość określona będzie dopiero rozporządzeniem Rady Ministrów, dodano.

    (ISBnews)